Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2673: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība""  (turpmāk - projekts) paredz nodrošināt papildu finansējumu pedagogiem, kuri īsteno speciālās izglītības programmas izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši mazākumtautību speciālās izglītības programmas. Projekts sagatavots ņemot vērā Satversmes tiesas 2023.gada 29. jūnija spriedumā noteikto lietā Nr. 2022-31-03 (turpmāk - spriedums), kurā Satversmes tiesa secināja, ka pirmsskolas izglītības pedagogi un vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagogi atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Ievērojot minēto, ir sagatavots grozījums Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojumā Nr. 226 "Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" (23-TA-2689), kurā noteikts, ka no 2024. gada 1. janvāra pieaug pedagogu, tai skaitā pedagogu pirmsskolas izglītībā zemākā vienas darba stundas likme - 9,54 euro. Tiek izlīdzināta pedagogu zemākā vienas darba stundas likme pirmsskolas izglītībā un pamata, vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā, interešu izglītībā, profesionālās ievirzes izglītībā. Tāpat atbilstoši grozījumi tiek veikti Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (23-TA-2259). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Papildu finansējums pedagogu darba samaksai, atbilstoši grafikam un spriedumam, pedagogiem, kuri īsteno speciālās izglītības programmas speciālās izglītības iestādēs un kuri īsteno speciālās izglītības programmas vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klasēs (grupās) mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kuri mazākumtautību speciālās izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, palielināta iepriekš minētajiem izglītojamiem viena bērna izmaksa pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Nepārtrauktības nodrošināšana pedagogu darba samaksas aprēķinos un finansējuma piešķiršanā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumi Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi 477) nosaka papildu finansējumu to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno speciālās izglītības programmas mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kuri mazākumtautību speciālās izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, nosakot viena izglītojamā izmaksu speciālā pirmsskolas izglītībā- 30,67 euro, speciālā pamatizglītībā - 17,97 euro. Lai īstenotu grafikā un spriedumā noteikto, ka pedagogu vienas darba stundas izmaksa no 2024.gada 1.janvāra ir 9,54 euro, tai skaitā pedagogiem pirmsskolas izglītībā, nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos 477, palielinot viena izglītojamā, kas mazākumtautību speciālās izglītības programmas apguvis iepriekšējā mācību gadā, izmaksu speciālā pirmsskolas izglītībā un speciālā pamatizglītībā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz 2023.gada 31.decembrim izglītojamam, kurš mazākumtautību speciālās izglītības programmas apguvis iepriekšējā mācību gadā, viena izglītojamā izmaksa pirmsskolas izglītībā MK noteikumos 477 noteikta 30,67 euro, pamatizglītībā 17,97 euro. Tā kā pamatojoties uz iepriekš minēto viena izglītojamā izmaksu, tiek paredzēts papildu finansējums to pedagogu darba samaksai speciālās izglītības iestādēs, kuri īsteno  speciālās izglītības programmas mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kas mazākumtautību speciālās izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, un saskaņā ar grafiku un spriedumu no 2024.gada 1.janvāra, atbilstoši slodzei, pedagogu, tai skaitā pedagogu pirmsskolas izglītībā, vienas darba stundas izmaksa paredzēta 9,54 euro, jāveic izmaiņas MK noteikumos 477 viena izglītojamā izmaksā speciālā pirmsskolas izglītībā un speciālā pamatizglītībā izglītojamam, kurš mazākumtautību speciālās izglītības programmas apguvis iepriekšējā mācību gadā.
Risinājuma apraksts
Projektā papildināti MK noteikumi Nr.477 ar 13.punktu, kas  nosaka papildu finansējumu to pedagogu darba samaksai, kuri īsteno speciālās izglītības programmas mācību gadā, kurā pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā izglītojamiem, kuri mazākumtautību speciālās izglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā, nosakot viena izglītojamā izmaksu no 2024.gada 1.janvāra speciālā pirmsskolas izglītībā 34,41 euro un speciālā pamatizglītībā 20,16 euro. Attiecīgi MK noteikumos Nr.477 svītroti 22.6 un 22.7 punkti, to normas iekļaujot projekta noslēguma punktā.
Problēmas apraksts
Tehniski nav iespējams precizēt MK noteikumu Nr.477 13.2 punktu, kas nosaka viena izglītojamā, kas mazākumtautību speciālās izglītības programmas apguvis iepriekšējā mācību gadā, izmaksu speciālā pirmsskolas izglītībā un speciālā pamatizglītībā, jo TAP portāla sistēma nedod spēkā esošās redakcijas konsolidēto redakciju. No likumi.lv tiek izgūta nākotnes redakcija, kura nepieļauj iespēju šo apakšpunktu ne svītrot, ne izteikt citā redakcijā.
Risinājuma apraksts
Projektā MK noteikumi Nr.477 papildināti ar 22.8 punktu, kas nosaka svītrot 13.2 punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (23-TA-2259) un tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (23-TA-2592).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Papildu finansējums projekta īstenošanai saistībā ar atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, 2024. gadā un turpmāk tiks nodrošināts piešķirtā finansējuma ietvaros, atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas prioritārajam pasākumam “15_1_P “Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā (IZM)””, kas iekļauts informatīvā ziņojuma "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam" 1. pielikumā, kas izskatīts Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē.
Projekts skatāms vienlaikus ar tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (23-TA-2259) un tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (23-TA-2592). 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • speciālās izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi