Anotācija (ex-ante)

23-TA-1393: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2020. gada 21.decembra deleģētā Direktīva (ES) 2021/1226 ar ko, pielāgojoties zinātnes un tehnikas attīstībai, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK II pielikumu groza attiecībā uz kopīgām trokšņa novērtēšanas metodēm (turpmāk - Direktīva 2021/1226)
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2020. gada 4. marta Direktīva (ES) 2020/367, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK III pielikumu groza attiecībā uz vides trokšņa kaitīgo seku vērtēšanas metožu noteikšanu (turpmāk - Direktīva 2020/367)

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Direktīvas 2002/49/EK grozījumu, t.i., Direktīvas 2021/1226 un Direktīvas 2020/367 prasību pārņemšana normatīvajos aktos, kuru pārņemšanas termiņš iestājās 2021. gada 31. decembrī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 25. jūnija Direktīvas 2002/49/EK par vides trokšņa novērtēšanu un pārvaldību (turpmāk - Direktīva 2002/49/EK) prasības normatīvajos aktos ir pārņemtas ar Ministru kabineta 2014.gada 7.janvāra noteikumiem Nr.16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.16). Prasības, kas izriet no Direktīvas Nr. 2002/49/EK par augstas intensitātes transporta infrastruktūras objektu un blīvi apdzīvotu aglomerāciju radītā vides trokšņa novērtēšanu (vides trokšņa kartēšanu) un rīcības plānu izstrādi ir attiecināmas uz 288,6 km autoceļu posmiem, 70,92 km dzelzceļa līniju posmiem, starptautisko lidostu "Rīga"  un Rīgas pilsētu. 
Direktīva 2020/367 atsauci Direktīvas 2002/49/EK III pielikumā par nākotnē piemērojamu devas-iedarbības attiecību izmantošanu trokšņa  kaitīgo seku novērtēšanai aizstāj ar noteiktām trokšņa kaitīgo seku novērtēšanas metodēm. 
Direktīva 2021/1226 tehniski precizē aprēķinu formulas, papildina kopīgo vides trokšņa novērtēšanas metožu aprēķinu paskaidrojošos tekstus, attēlu aprakstus Direktīvas 2002/49/EK II pielikumā.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Direktīva 2020/367 atsauci Direktīvas 2002/49/EK III pielikumā par nākotnē piemērojamu devas-iedarbības attiecību izmantošanu trokšņa  kaitīgo seku novērtēšanai aizstāj ar noteiktām trokšņa kaitīgo seku novērtēšanas metodēm. 

Direktīva 2021/1226 tehniski precizē aprēķinu formulas, papildina kopīgo vides trokšņa novērtēšanas metožu aprēķinu paskaidrojošos tekstus, attēlu aprakstus Direktīvas 2002/49/EK II pielikumā.
Līdz ar to attiecīgi tiek papildināti MK noteikumi Nr.16 attiecībā uz augstas intensitātes transporta infrastruktūras objektu un blīvi apdzīvotu aglomerāciju radītā vides trokšņa novērtēšanu. 

2014. gadā MK noteikumu Nr. 16 anotācijas 5. sadaļā ir ietverta informācija, ka Direktīvas Nr.2002/49/EK 3. panta "d" punktā minētais termins “trokšņa indikators” ir pilnībā pārņemts normatīvajos aktos ar likuma “Par piesārņojumu” 1. panta 14. punktā minēto terminu “trokšņa rādītājs”. Lai gan termins "trokšņa rādītājs" gramatiski neatbilst Direktīvas Nr.2002/49/EK terminam "trokšņa indikators", tomēr tā lietojums normatīvajos aktos un to piemērošana praksē atbilst Direktīvas Nr.2002/49/EK tvērumam un mērķim.

MK noteikumos Nr.16 jaunā redakcijā tiek izteikts 7.2punkts, lai nodrošinātu trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu izstrādē tādu vides trokšņa rādītāju izmantošanu, kuru vērtības nosaka saskaņā ar Direktīvas Nr.2002/49/EK II pielikumā noteiktajām metodēm, kā arī nodrošina vides trokšņa kaitīgo seku novērtēšanu saskaņā ar Direktīvas Nr.2002/49/EK III pielikumā noteiktajām metodēm.

MK noteikumu Nr.16 5.pielikums "Vides trokšņa rādītāju vērtēšanas metodes" tiek izteikts jaunā redakcijā saskaņā ar Komisijas 2015. gada 19. maija Direktīvas (ES) 2015/996, ar ko nosaka kopīgas trokšņa novērtēšanas metodes saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2002/49/EK (turpmāk - Direktīva Nr. 2015/996) pielikumu un tiek papildināts saskaņā ar Komisijas 2020.gada 21.decembra deleģētās direktīvas (ES) 2021/1226, ar ko, pielāgojot zinātnes un tehnikas attīstībai, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK II pielikumu groza attiecībā uz kopīgām trokšņa novērtēšanas metodēm (turpmāk - Direktīva Nr. 2021/1226) pielikumu.

Mk noteikumi Nr.16 tiek papildināti ar jaunu 6.pielikumu "Trokšņa kaitīgo seku vērtēšanas metodes" saskaņā ar prasībām, kas izriet no Komisijas 2020. gada 4. marta Direktīvas (ES) 2020/367, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK III pielikumu groza attiecībā uz vides trokšņa kaitīgo seku vērtēšanas metožu noteikšanu.

Direktīvas Nr.2015/996 un Direktīvas Nr. 2021/1226 prasības par vides trokšņa kopīgām novērtēšanas metodēm normatīvajos aktos nacionālā likumdošanā tiek pārņemtas ar atsauci (noteikumu projekta 7.2 punkts), jo minētajās direktīvās ietvertās normas ir precīzas un viennozīmīgas, tās ietver noteiktus formulējumus un beznosacījuma normas (matemātiskās aprēķinu formulas, tehniskos zīmējumus un grafikus, kas atspoguļo, piemēram, skaņas izplatīšanas ģeometriju, aprēķinos izmantojamo koeficientu tabulas), kā arī minēto direktīvu normas ir publicētas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, pieejamas latviešu valodā un atbilst nacionālajos normatīvajos aktos lietotajai terminoloģijai.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek nodrošināta Direktīvas 2020/367 un Direktīvas 2021/1226 pilnīga pārņemšana nacionālajos tiesību aktos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • aglomerācijas teritorijas pašvaldība, kurā iedzīvotāju skaits pārsniedz 100 000 un iedzīvotāju blīvums pārsniedz 500 iedzīvotāju un vienu kvadrātkilometru (Rīgas pilsēta) reģionālas, valsts vai starptautiskas nozīmes autoceļi, uz kura satiksmes intensitāte ir vairāk nekā trīs miljoni transportlīdzekļu gadā transporta infrastruktūras pārvaldītājs (VAS “Latvijas Valsts ceļi” ceļu posmi 288,6 km) dzelzceļa līnijas, uz kuras satiksmes intensitāte ir vairāk nekā 30 000 vilcienu sastāvu gadā transporta infrastruktūras pārvaldītājs (VAS “Latvijas Dzelzceļš” dzelzceļa līniju posmi 70,92 km); pasažieru lidostu, kurā notiek gaisakuģu pārvietošanās (pacelšanās vai nosēšanās) vairāk nekā 50 000 reižu gadā, izņemot pārvietošanos, ko tikai mācību nolūkā veic vieglās lidmašīnas transporta infrastruktūras pārvaldītājs (VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga””)
Ietekmes apraksts
Vides trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu izstrādātāji iegūs precīzu, labu pārskatāmu un ērti piemērojamu tiesisko regulējumu, kas izstrādāts tieši šim mērķim.
Noteikumu projekts pārņem šobrīd spēkā esošās tiesību normas par vides trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu izstrādi, tādēļ regulējumam nav būtiskas ietekmes uz tautsaimniecību un administratīvo slogu

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts neietekmē iesaistīto institūciju funkcijas un uzdevumus.
Jaunas institūcijas nav jāveido. Esošās institūcijas nav jāreorganizē
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L1226
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 21.decembra Deleģētā direktīva (ES) 2021/1226 ar ko, pielāgojoties zinātnes un tehnikas attīstībai, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK II pielikumu groza attiecībā uz kopīgām trokšņa novērtēšanas metodēm
Apraksts
Tehniski precizē aprēķinu formulas, papildina kopīgo vides trokšņa novērtēšanas metožu aprēķinu paskaidrojošos tekstus, attēlu aprakstus
ES tiesību akta CELEX numurs
32020L0367
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 4. marta Direktīva (ES) 2020/367, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK III pielikumu groza attiecībā uz vides trokšņa kaitīgo seku vērtēšanas metožu noteikšanu
Apraksts
Atsauci Direktīvas 2002/49/EK III pielikumā par nākotnē piemērojamu devas-iedarbības attiecību izmantošanu trokšņa  kaitīgo seku novērtēšanai aizstāj ar noteiktām trokšņa kaitīgo seku novērtēšanas metodēm
ES tiesību akta CELEX numurs
32015L0996
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015.gada 19.maija Direktīva (ES), ar ko nosaka kopīgas trokšņa novērtēšanas metodes saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2002/49/EK
Apraksts
Atsauci Direktīvas 2002/49/EK II pielikumā par ieteicamām trokšņa novērtēšanas (aprēķina) pagaidu metodēm trokšņa stratēģisko karšu izstrādē aizstāj ar kopīgām trokšņa novērtēšanas (aprēķina) metodēm

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 21.decembra Deleģētā direktīva (ES) 2021/1226 ar ko, pielāgojoties zinātnes un tehnikas attīstībai, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK II pielikumu groza attiecībā uz kopīgām trokšņa novērtēšanas metodēm
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 1.punkta 2.daļa
Projekta 4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pielikums
Projekta 1. un 6. punkts (noteikumu 7.2 punkts un 5. pielikuma 2.daļa)
 
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2020. gada 4. marta Direktīva (ES) 2020/367, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2002/49/EK III pielikumu groza attiecībā uz vides trokšņa kaitīgo seku vērtēšanas metožu noteikšanu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 1.punkta 2.daļa
Projekta 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pielikums
Projekta 1. un 7. punkts (noteikumu 7.2 punkts un 6. pielikums)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2015.gada 19.maija Direktīva (ES), ar ko nosaka kopīgas trokšņa novērtēšanas metodes saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2002/49/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 1.punkta 2.daļa
Noteikumu informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām 2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Pielikums
Projekta 1. un 5. punkts (noteikumu 7.2 punkts un 5. pielikuma 1.daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-
Skaidrojums
Direktīvas Nr.2020/367 un Direktīvas Nr.2021/1226 pārņemšana ir iekļauta noteikumu projektā 21-TA-849 "Vides trokšņa stratēģisko karšu un rīcības plānu vides trokšņa pārvaldībai izstrādes noteikumi" (turpmāk - noteikumu projekts Nr.21-TA-849). 
Noteikumu projekts tika nodots publiskai apspriešanai 29.10.-12.11.2021, attiecībā uz Direktīvas Nr.2020/367 un Direktīvas Nr.2021/1226 prasību pārņemšanu normatīvajos aktos netika saņemts neviens priekšlikums.

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekta Nr. 21-TA-849 starpinstitūciju saskaņošanas procesā attiecībā par Direktīvas Nr.2020/367 un Direktīvas Nr.2021/1226 prasību pārņemšanu normatīvajos aktos nav saņemti iebildumi vai priekšlikumi.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi