24-TA-1490: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2026.–2030. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Meža likuma 45. panta pirmā daļa noteic, ka koku ciršanas maksimālo apjomu hektāros un kubikmetros sadalījumā pa valdošajām koku sugām, kuru atļauts nocirst galvenajā cirtē piecos gados, valsts mežiem aprēķina Valsts meža dienests (turpmāk – VMD) un apstiprina Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr. 26 53.§ 3. punktā Zemkopības ministrijai uzdots līdz 2024. gada 31. decembrim sagatavot un zemkopības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2026.–2030. gadam" atbilstoši Meža likuma 45. pantam, ievērojot arī Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnēs 2015.–2020. gadam (turpmāk – pamatnostādnes) (pieejamas tīmekļvietnē https://www.zm.gov.lv/lv/meza-un-saistito-nozaru-attistibas-pamatnostadnes) noteiktos pamatprincipus (Tiesību aktu projektu publiskā portāla kontroles uzdevuma identifikācijas numurs 24-UZ-374).
Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr. 26 53.§ 3. punktā Zemkopības ministrijai uzdots līdz 2024. gada 31. decembrim sagatavot un zemkopības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2026.–2030. gadam" atbilstoši Meža likuma 45. pantam, ievērojot arī Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnēs 2015.–2020. gadam (turpmāk – pamatnostādnes) (pieejamas tīmekļvietnē https://www.zm.gov.lv/lv/meza-un-saistito-nozaru-attistibas-pamatnostadnes) noteiktos pamatprincipus (Tiesību aktu projektu publiskā portāla kontroles uzdevuma identifikācijas numurs 24-UZ-374).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma noteikšanas mērķis ir regulēt koksnes ražas novākšanu valsts mežos, lai nodrošinātu ilgtspējīgu meža apsaimniekošanu un stabilu un prognozējamu koksnes produktu piegādi, ievērojot esošos dabas aizsardzības un rekreācijas vajadzībām noteiktos meža apsaimniekošanas ierobežojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojuma Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" darbība attiecas uz laikposmu no 2021. līdz 2025. gadam, tāpēc ir nepieciešams noteikt maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu, ko nākamajos piecos gados atļauts nocirst galvenajā cirtē valsts mežos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu meža nozares un kokrūpniecības uzņēmumu darbības nepārtrauktību, kā arī mežizstrādes darbu plānošanu, laikus ir jānosaka maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms, ko nākamajos piecos gados atļauts nocirst galvenajā cirtē valsts mežos. Pamatnostādņu 7.1. tabulas "MSNP 2020 mērķi, rīcības virzieni, politikas un darbības rezultāti un to rezultatīvie rādītāji" 1.1.1.6. apakšpunkts paredz, ka kārtējais Ministru kabineta rīkojums tiek apstiprināts vismaz gadu pirms nākamā perioda.
Risinājuma apraksts
Maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu nosaka katram valsts mežu valdītājam – Zemkopības ministrijai (atsevišķi izdalot koku ciršanas apjomu akciju sabiedrībai "Latvijas valsts meži" (turpmāk – AS "Latvijas valsts meži") un aģentūrai "Meža pētīšanas stacija"), Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Aizsardzības ministrijai un Izglītības un zinātnes ministrijai – sadalījumā par valdošajām koku sugām hektāros un informatīvi no platības atvasinātos kubikmetros.
Ciršanas apjoma aprēķiniem tiek izmantota Meža valsts reģistra aktuālā informācija, kas ietver meža īpašnieku sagatavotus un VMD apstiprinātus datus (meža platība, valdošā koku suga, mežaudzes vecums, koku krāja u. c.) par mežaudzēm un normatīvo aktu noteiktos aprobežojumus mežaudžu apsaimniekošanai.
Atbilstoši Meža likuma 45. panta pirmajai daļai, kā arī ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr. 26 53.§ 3. punktā noteikto, VMD ir aprēķinājis maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu valsts mežos galvenajā cirtē 2026.–2030. gadam un ar 2024. gada 29. jūnija vēstuli Nr. VMD1-9/1156 (sk. sadaļu "Papildu dokumenti") to iesniedzis Zemkopības ministrijā virzīšanai apstiprināšanai. VMD aprēķinos ievēroja pamatnostādnēs ietvertos maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma noteikšanas pamatprincipus, izmantojot līdz šim vēsturiski izmantotos aprēķinu vienādojumus, kas pamatojas uz mežaudžu vecumu. Vēsturiski kopš 2000. gada, ievērojot Meža likuma 9. pantā noteikto galvenās cirtes vecumu pa koku sugām un meža bonitātēm, kā arī mežaudžu vecumstruktūru un pieaugušo un pāraugušo mežaudžu platības, maksimāli pieļaujamais galvenās cirtes apjoms priežu un egļu mežaudzēm tiek aprēķināts kā "pēc vecuma otrā cirsma" un pārējām mežaudzēm – "pēc vecuma pirmā cirsma".
Aprēķini nodrošina meža resursu izmantošanas ilgtspēju un ciršanas apjomu ilgtermiņā – vairākās nākamajās desmitgadēs, piesardzīgu meža resursu izmantošanu, kā arī veicina mežaudžu vecuma struktūras izlīdzināšanu ilgākā laikā. Tā kā aprēķinu metodika ir vērsta uz vecumstruktūras izlīdzināšanu, nodrošināta arī aktīvi augošo mežaudžu īpatsvara izlīdzināšana, palielinot mežaudžu spēju aktīvi piesaistīt CO2 no gaisa un uzlabojot meža CO2 piesaistes potenciālu. Aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms nodrošina mežaudžu rezerves fonda uzkrāšanos visu valsts mežu apsaimniekotāju mežos, tostarp AS "Latvijas valsts meži" apsaimniekotajos mežos (sk. tabulu).
VMD maksimāli pieļaujamā galvenās cirtes apjoma aprēķinā ietvēra 1 429 952 hektārus valstij piederošo mežu, tostarp
a) 1 364 541 hektāru AS "Latvijas valsts meži" apsaimniekošanā esošo mežu;
b) 24 291 hektāru Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā esošo mežu;
c) 25 435 hektārus aģentūras "Meža pētīšanas stacija" apsaimniekošanā esošos valsts zinātniskās izpētes mežus;
d) 13 334 hektārus Aizsardzības ministrijas valdījumā esošos mežus;
e) 2349 hektārus Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošos mežus.
Ievērojot meža apsaimniekošanas ekoloģiskos un sociālos nosacījumus, aprēķinos nav iekļauti 301 212 hektāru valstij piederošo mežu, kuros saskaņā ar normatīvajiem aktiem galvenā cirte ir aizliegta. Tā kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) nozīmes biotopos, kas atrodas ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, mikroliegumiem un citām saskaņā ar normatīvajiem aktiem izveidotām dabas aizsardzības teritorijām, ar normatīvajiem aktiem nav noteikts galvenās cirtes aizliegums, nav juridiska pamata tos izslēgt no maksimāli pieļaujamā galvenās cirtes apjoma aprēķina. Kamēr ES nozīmes biotopam ar normatīvajiem aktiem nav noteikts aizsardzības statuss, biotopa aizsardzība ir meža īpašnieka brīva griba.
Valsts mežu apsaimniekošanā ir ņemts vērā tas, ka ES nozīmes biotopi ir jāsargā, un ES nozīmes biotopu labvēlīga aizsardzības stāvokļa veicināšanai lielākā valsts mežu apsaimniekotāja AS "Latvijas valsts meži" meža apsaimniekošanas plāns paredz projektā "Priekšnosacījumu izveide labākai bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai Latvijā" kartēto ES nozīmes biotopu brīvprātīgu aizsardzību ārpus esošajām un sabiedriskajā apspriešanā nodotajām īpaši aizsargājamām dabas teritorijām un mikroliegumiem vismaz 55 000 hektāru platībā. Tādējādi meža zemē Latvijā kopumā tiek sasniegts Eiropas Komisijas 1997. gada 18. novembra vadlīnijās Hab.97/2 (pieejamas tīmekļvietnē https://www.eionet.europa.eu/etcs/etc-be/activities/hab_97_2_criter_en.pdf) noteiktais, ka ar aizsargājamām teritorijām jāaizsargā vismaz 20 % no katra ES nozīmes biotopa kopējās platības, ja biotops ir plaši izplatīts, nav apdraudēts vai arī atrodas uz areāla robežas, un vismaz 60 % no katra ES nozīmes biotopa aizņemtās platības, ja biotops ir prioritārs, rets, ļoti apdraudēts vai tam ir nepieciešami īpaši apsaimniekošanas pasākumi.
Arī pamatnostādnēs noteiktie pamatprincipi paredz, ka aprēķinā nav ietveramas tikai tās meža platības, kurās aprobežojumi noteikti ar normatīvajiem aktiem. Galvenajai cirtei pieejamais apjoms vairākkārt pārsniedz galvenās cirtes maksimāli pieļaujamo apjomu, piemēram, AS "Latvijas valsts meži" apsaimniekotajos mežos galvenās cirtes vecumu ir sasniegušas un 2026.–2030. gadā vēl sasniegs mežaudzes 297 318 hektāru platībā, bet maksimāli pieļaujamais galvenās cirtes apjoms ir aprēķināts 77 211,3 hektāru platībā (sk. tabulu). Atbilstoši Meža likuma 45. pantam rīkojuma projektā noteikts koku ciršanas maksimāli pieļaujamais apjoms galvenajā cirtē valsts mežos, savukārt pasākumus labvēlīga aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai ES nozīmes biotopiem nosaka sugu un biotopu aizsardzības jomas normatīvo aktu sistēma.
Kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais galvenās cirtes apjoms ir 81 998,35 hektāri. Salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms ir samazināts par 9,5 % jeb 8591,55 hektāriem. Sadalījumā pa valsts mežu apsaimniekotājiem katram konkrētajam apsaimniekotājam maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma samazinājumu vai palielinājumu izraisa katra apsaimniekotāja apsaimniekošanā esošo mežaudžu platība, vecumstruktūra, pieaugušu un pāraugušu mežaudžu īpatsvars. Vislielāko galvenās cirtes apjoma samazinājumu izraisa priežu mežaudžu platības atšķirības pa vecuma desmitgadēm. Maksimāli pieļaujamais galvenās cirtes apjoms priežu mežaudzēm tiek aprēķināts kā "pēc vecuma otrā cirsma" – tas nozīmē, ka tiek ņemts vērā arī 61–70 gadus veco mežaudžu īpatsvars, kas ir ievērojami mazāks nekā iepriekšējā perioda maksimāli pieļaujamā galvenās cirtes apjoma aprēķināšanas laikā. Tāpat viens no maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma samazināšanās iemesliem ir to meža platību palielināšanās, kurās nav atļauta galvenā cirte. Salīdzinājumā ar iepriekšējā perioda maksimāli pieļaujamā galvenās cirtes aprēķinu platība, kas nav iekļauta aprēķinos galvenās cirtes aizlieguma dēļ, ir palielinājusies: iepriekš to veidoja 219 000 hektāru, bet patlaban – 301 000 hektāru valstij piederošo mežu.
Tā kā aprēķinātā krāja kubikmetros ir atvasināts rādītājs, kas iegūts, reizinot platību hektāros ar vidējo attiecīgās koku sugas pieaugušu un pāraugušu mežaudžu krāju, šis rādītājs ir tikai indikatīvs. Koku ciršanas apjomu galvenajā cirtē valsts mežos uzrauga VMD, izsniedzot atsevišķu apliecinājumu (atļauju) koku ciršanai.
Maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma pamatrādītājs ir meža platība hektāros, no kuras atvasināts iespējamais ciršanas apjoms kubikmetros, platību reizinot ar vidējo attiecīgās koku sugas pieaugušu un pāraugušu mežaudžu krāju. Rīkojuma projektā noteikts, ka VMD administrē ciršanas apjoma nepārsniegšanu pēc platības.
Lai valsts mežu apsaimniekotājiem un VMD nodrošinātu maksimāli vienkāršu pāreju no viena plānošanas perioda (2021.–2025. gada) uz nākamo plānošanas periodu (2026.–2030. gadu), kā arī ievērojot to, ka apliecinājums ir derīgs trīs gadus, rīkojuma projektā paredzēts, ka koku ciršanas maksimālajā apjomā 2026.–2030. gadam valsts mežos galvenajā cirtē neieskaita to koku ciršanas apjomu, kam apliecinājums izsniegts atbilstoši maksimāli pieļaujamajam koku ciršanas apjomam 2021.–2025. gadā. Savukārt apliecinājumus 2026.–2030. gada ciršanas apjomam VMD izsniedz no 2025. gada 1. novembra saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā" noteikto kārtību, un tie stājas spēkā Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā. Šāds pārejas periods nepieciešams, lai nodrošinātu netraucētu koksnes produktu ražošanu un piegādi no valsts mežiem, kā arī izlīdzinātu VMD slodzi 2025. gada beigās un 2026. gada sākumā. VMD tehniski nodrošina katras cirsmas atbilstību konkrētajam plānošanas periodam.
Meža likuma 45. panta otrā daļa paredz, ka tad, ja rekonstruktīvajā cirtē un galvenās cirtes vecumu sasniegušās mežaudzēs sanitārajā cirtē pēc Valsts meža dienesta sanitārā atzinuma nocirstā platība pārsniedz piecus procentus no Ministru kabineta noteiktās maksimāli pieļaujamās galvenās cirtes platības, Ministru kabinets pārskata maksimāli pieļaujamo ciršanas apjomu galvenajā cirtē. Laikā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 19. novembrim valsts mežos rekonstruktīvajā cirtē un sanitārajā cirtē pēc Valsts meža dienesta sanitārā atzinuma (sanitārā vienlaidus cirtē) galvenās cirtes vecumu sasniegušās mežaudzēs nocirstā platība kopā ar platību, kurā ir izsniegti apliecinājumi koku ciršanai un koku ciršana vēl notiek, ir sasniegusi 407 423 kubikmetrus 1864 hektāru platībā, jeb 2,06 % no Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" noteiktās maksimāli pieļaujamās galvenās cirtes platības, tāpēc nav nepieciešams pārskatīt maksimāli pieļaujamo ciršanas apjomu galvenajā cirtē 2021.–2025. gadam.
Laikā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 19. novembrim valsts mežos atmežošanas cirtē nocirstā platība kopā ar platību, kurā ir izsniegti apliecinājumi koku ciršanai un koku ciršana vēl notiek, ir sasniegusi 196 677 kubikmetrus 1032 hektāru platībā, jeb 1 % no Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" noteiktās maksimāli pieļaujamās galvenās cirtes platības, tajā skaitā valsts robežu ierīkošanai un militārās infrastruktūras un projekta "Rail Baltica" vajadzībām atmežojamās platības, kuras atmežo AS "Latvijas valsts meži" uz tai piešķirto tiesību pamata iegūt koksni no atmežošanas darbiem. Tā kā, aprēķinot maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu galvenā cirtē 2026.–2030. gadam, ir ņemts vērā sanitārajā vienlaidu, rekonstruktīvajā un atmežošanas cirtē nocirstais apjoms, ne sanitārās vienlaidu cirtes apjoms, kas palielinājās egļu astoņzobu mizgrauža izplatības dēļ, ne atmežošanas cirtes apjoms, kas palielinājās saistībā ar valsts robežas ierīkošanas, militāro infrastruktūru un projekta "Rail Baltica" vajadzībām, neietekmēs Latvijas iespējas pildīt saistības, lai nodrošinātu labvēlīgu aizsardzības stāvokli ES nozīmes biotopiem.
Ciršanas apjoma aprēķiniem tiek izmantota Meža valsts reģistra aktuālā informācija, kas ietver meža īpašnieku sagatavotus un VMD apstiprinātus datus (meža platība, valdošā koku suga, mežaudzes vecums, koku krāja u. c.) par mežaudzēm un normatīvo aktu noteiktos aprobežojumus mežaudžu apsaimniekošanai.
Atbilstoši Meža likuma 45. panta pirmajai daļai, kā arī ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr. 26 53.§ 3. punktā noteikto, VMD ir aprēķinājis maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu valsts mežos galvenajā cirtē 2026.–2030. gadam un ar 2024. gada 29. jūnija vēstuli Nr. VMD1-9/1156 (sk. sadaļu "Papildu dokumenti") to iesniedzis Zemkopības ministrijā virzīšanai apstiprināšanai. VMD aprēķinos ievēroja pamatnostādnēs ietvertos maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma noteikšanas pamatprincipus, izmantojot līdz šim vēsturiski izmantotos aprēķinu vienādojumus, kas pamatojas uz mežaudžu vecumu. Vēsturiski kopš 2000. gada, ievērojot Meža likuma 9. pantā noteikto galvenās cirtes vecumu pa koku sugām un meža bonitātēm, kā arī mežaudžu vecumstruktūru un pieaugušo un pāraugušo mežaudžu platības, maksimāli pieļaujamais galvenās cirtes apjoms priežu un egļu mežaudzēm tiek aprēķināts kā "pēc vecuma otrā cirsma" un pārējām mežaudzēm – "pēc vecuma pirmā cirsma".
Aprēķini nodrošina meža resursu izmantošanas ilgtspēju un ciršanas apjomu ilgtermiņā – vairākās nākamajās desmitgadēs, piesardzīgu meža resursu izmantošanu, kā arī veicina mežaudžu vecuma struktūras izlīdzināšanu ilgākā laikā. Tā kā aprēķinu metodika ir vērsta uz vecumstruktūras izlīdzināšanu, nodrošināta arī aktīvi augošo mežaudžu īpatsvara izlīdzināšana, palielinot mežaudžu spēju aktīvi piesaistīt CO2 no gaisa un uzlabojot meža CO2 piesaistes potenciālu. Aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms nodrošina mežaudžu rezerves fonda uzkrāšanos visu valsts mežu apsaimniekotāju mežos, tostarp AS "Latvijas valsts meži" apsaimniekotajos mežos (sk. tabulu).
VMD maksimāli pieļaujamā galvenās cirtes apjoma aprēķinā ietvēra 1 429 952 hektārus valstij piederošo mežu, tostarp
a) 1 364 541 hektāru AS "Latvijas valsts meži" apsaimniekošanā esošo mežu;
b) 24 291 hektāru Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas valdījumā esošo mežu;
c) 25 435 hektārus aģentūras "Meža pētīšanas stacija" apsaimniekošanā esošos valsts zinātniskās izpētes mežus;
d) 13 334 hektārus Aizsardzības ministrijas valdījumā esošos mežus;
e) 2349 hektārus Izglītības un zinātnes ministrijas valdījumā esošos mežus.
Ievērojot meža apsaimniekošanas ekoloģiskos un sociālos nosacījumus, aprēķinos nav iekļauti 301 212 hektāru valstij piederošo mežu, kuros saskaņā ar normatīvajiem aktiem galvenā cirte ir aizliegta. Tā kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) nozīmes biotopos, kas atrodas ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, mikroliegumiem un citām saskaņā ar normatīvajiem aktiem izveidotām dabas aizsardzības teritorijām, ar normatīvajiem aktiem nav noteikts galvenās cirtes aizliegums, nav juridiska pamata tos izslēgt no maksimāli pieļaujamā galvenās cirtes apjoma aprēķina. Kamēr ES nozīmes biotopam ar normatīvajiem aktiem nav noteikts aizsardzības statuss, biotopa aizsardzība ir meža īpašnieka brīva griba.
Valsts mežu apsaimniekošanā ir ņemts vērā tas, ka ES nozīmes biotopi ir jāsargā, un ES nozīmes biotopu labvēlīga aizsardzības stāvokļa veicināšanai lielākā valsts mežu apsaimniekotāja AS "Latvijas valsts meži" meža apsaimniekošanas plāns paredz projektā "Priekšnosacījumu izveide labākai bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai Latvijā" kartēto ES nozīmes biotopu brīvprātīgu aizsardzību ārpus esošajām un sabiedriskajā apspriešanā nodotajām īpaši aizsargājamām dabas teritorijām un mikroliegumiem vismaz 55 000 hektāru platībā. Tādējādi meža zemē Latvijā kopumā tiek sasniegts Eiropas Komisijas 1997. gada 18. novembra vadlīnijās Hab.97/2 (pieejamas tīmekļvietnē https://www.eionet.europa.eu/etcs/etc-be/activities/hab_97_2_criter_en.pdf) noteiktais, ka ar aizsargājamām teritorijām jāaizsargā vismaz 20 % no katra ES nozīmes biotopa kopējās platības, ja biotops ir plaši izplatīts, nav apdraudēts vai arī atrodas uz areāla robežas, un vismaz 60 % no katra ES nozīmes biotopa aizņemtās platības, ja biotops ir prioritārs, rets, ļoti apdraudēts vai tam ir nepieciešami īpaši apsaimniekošanas pasākumi.
Arī pamatnostādnēs noteiktie pamatprincipi paredz, ka aprēķinā nav ietveramas tikai tās meža platības, kurās aprobežojumi noteikti ar normatīvajiem aktiem. Galvenajai cirtei pieejamais apjoms vairākkārt pārsniedz galvenās cirtes maksimāli pieļaujamo apjomu, piemēram, AS "Latvijas valsts meži" apsaimniekotajos mežos galvenās cirtes vecumu ir sasniegušas un 2026.–2030. gadā vēl sasniegs mežaudzes 297 318 hektāru platībā, bet maksimāli pieļaujamais galvenās cirtes apjoms ir aprēķināts 77 211,3 hektāru platībā (sk. tabulu). Atbilstoši Meža likuma 45. pantam rīkojuma projektā noteikts koku ciršanas maksimāli pieļaujamais apjoms galvenajā cirtē valsts mežos, savukārt pasākumus labvēlīga aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai ES nozīmes biotopiem nosaka sugu un biotopu aizsardzības jomas normatīvo aktu sistēma.
Koku suga | Galvenās cirtes vecumu sasniegušu mežaudžu platība, ha | To mežaudžu platība, kuras galvenās cirtes vecumu sasniegs 2026.–2030. gadā, ha | Aprēķinātais galvenās cirtes maksimāli pieļaujamais apjoms 2026.–2030. gadā, ha | Galvenās cirtes maksimāli pieļaujamā apjoma salīdzinājums ar pašreizējo periodu,(+/–) ha |
Priede | 109 771,4 | 32 619,9 | 28 794,85 | – 1582 |
Egle | 21 505,8 | 7584,6 | 12 441,80 | – 491 |
Bērzs | 68 829,5 | 14 996,6 | 24 705,70 | – 5791 |
Melnalksnis | 15 989,5 | 2018,4 | 5006,60 | – 12 |
Apse | 21 491,9 | 1399,4 | 6072,65 | – 460 |
Ozols | 646,8 | 59,4 | 115,05 | + 18 |
Osis | 347,4 | 57,4 | 74,65 | – 147 |
Visas sugas | 238 582,2 | 58 735,8 | 77 211,30 | – 8464 |
Kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais galvenās cirtes apjoms ir 81 998,35 hektāri. Salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms ir samazināts par 9,5 % jeb 8591,55 hektāriem. Sadalījumā pa valsts mežu apsaimniekotājiem katram konkrētajam apsaimniekotājam maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma samazinājumu vai palielinājumu izraisa katra apsaimniekotāja apsaimniekošanā esošo mežaudžu platība, vecumstruktūra, pieaugušu un pāraugušu mežaudžu īpatsvars. Vislielāko galvenās cirtes apjoma samazinājumu izraisa priežu mežaudžu platības atšķirības pa vecuma desmitgadēm. Maksimāli pieļaujamais galvenās cirtes apjoms priežu mežaudzēm tiek aprēķināts kā "pēc vecuma otrā cirsma" – tas nozīmē, ka tiek ņemts vērā arī 61–70 gadus veco mežaudžu īpatsvars, kas ir ievērojami mazāks nekā iepriekšējā perioda maksimāli pieļaujamā galvenās cirtes apjoma aprēķināšanas laikā. Tāpat viens no maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma samazināšanās iemesliem ir to meža platību palielināšanās, kurās nav atļauta galvenā cirte. Salīdzinājumā ar iepriekšējā perioda maksimāli pieļaujamā galvenās cirtes aprēķinu platība, kas nav iekļauta aprēķinos galvenās cirtes aizlieguma dēļ, ir palielinājusies: iepriekš to veidoja 219 000 hektāru, bet patlaban – 301 000 hektāru valstij piederošo mežu.
Tā kā aprēķinātā krāja kubikmetros ir atvasināts rādītājs, kas iegūts, reizinot platību hektāros ar vidējo attiecīgās koku sugas pieaugušu un pāraugušu mežaudžu krāju, šis rādītājs ir tikai indikatīvs. Koku ciršanas apjomu galvenajā cirtē valsts mežos uzrauga VMD, izsniedzot atsevišķu apliecinājumu (atļauju) koku ciršanai.
Maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma pamatrādītājs ir meža platība hektāros, no kuras atvasināts iespējamais ciršanas apjoms kubikmetros, platību reizinot ar vidējo attiecīgās koku sugas pieaugušu un pāraugušu mežaudžu krāju. Rīkojuma projektā noteikts, ka VMD administrē ciršanas apjoma nepārsniegšanu pēc platības.
Lai valsts mežu apsaimniekotājiem un VMD nodrošinātu maksimāli vienkāršu pāreju no viena plānošanas perioda (2021.–2025. gada) uz nākamo plānošanas periodu (2026.–2030. gadu), kā arī ievērojot to, ka apliecinājums ir derīgs trīs gadus, rīkojuma projektā paredzēts, ka koku ciršanas maksimālajā apjomā 2026.–2030. gadam valsts mežos galvenajā cirtē neieskaita to koku ciršanas apjomu, kam apliecinājums izsniegts atbilstoši maksimāli pieļaujamajam koku ciršanas apjomam 2021.–2025. gadā. Savukārt apliecinājumus 2026.–2030. gada ciršanas apjomam VMD izsniedz no 2025. gada 1. novembra saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 935 "Noteikumi par koku ciršanu mežā" noteikto kārtību, un tie stājas spēkā Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā. Šāds pārejas periods nepieciešams, lai nodrošinātu netraucētu koksnes produktu ražošanu un piegādi no valsts mežiem, kā arī izlīdzinātu VMD slodzi 2025. gada beigās un 2026. gada sākumā. VMD tehniski nodrošina katras cirsmas atbilstību konkrētajam plānošanas periodam.
Meža likuma 45. panta otrā daļa paredz, ka tad, ja rekonstruktīvajā cirtē un galvenās cirtes vecumu sasniegušās mežaudzēs sanitārajā cirtē pēc Valsts meža dienesta sanitārā atzinuma nocirstā platība pārsniedz piecus procentus no Ministru kabineta noteiktās maksimāli pieļaujamās galvenās cirtes platības, Ministru kabinets pārskata maksimāli pieļaujamo ciršanas apjomu galvenajā cirtē. Laikā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 19. novembrim valsts mežos rekonstruktīvajā cirtē un sanitārajā cirtē pēc Valsts meža dienesta sanitārā atzinuma (sanitārā vienlaidus cirtē) galvenās cirtes vecumu sasniegušās mežaudzēs nocirstā platība kopā ar platību, kurā ir izsniegti apliecinājumi koku ciršanai un koku ciršana vēl notiek, ir sasniegusi 407 423 kubikmetrus 1864 hektāru platībā, jeb 2,06 % no Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" noteiktās maksimāli pieļaujamās galvenās cirtes platības, tāpēc nav nepieciešams pārskatīt maksimāli pieļaujamo ciršanas apjomu galvenajā cirtē 2021.–2025. gadam.
Laikā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 19. novembrim valsts mežos atmežošanas cirtē nocirstā platība kopā ar platību, kurā ir izsniegti apliecinājumi koku ciršanai un koku ciršana vēl notiek, ir sasniegusi 196 677 kubikmetrus 1032 hektāru platībā, jeb 1 % no Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" noteiktās maksimāli pieļaujamās galvenās cirtes platības, tajā skaitā valsts robežu ierīkošanai un militārās infrastruktūras un projekta "Rail Baltica" vajadzībām atmežojamās platības, kuras atmežo AS "Latvijas valsts meži" uz tai piešķirto tiesību pamata iegūt koksni no atmežošanas darbiem. Tā kā, aprēķinot maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu galvenā cirtē 2026.–2030. gadam, ir ņemts vērā sanitārajā vienlaidu, rekonstruktīvajā un atmežošanas cirtē nocirstais apjoms, ne sanitārās vienlaidu cirtes apjoms, kas palielinājās egļu astoņzobu mizgrauža izplatības dēļ, ne atmežošanas cirtes apjoms, kas palielinājās saistībā ar valsts robežas ierīkošanas, militāro infrastruktūru un projekta "Rail Baltica" vajadzībām, neietekmēs Latvijas iespējas pildīt saistības, lai nodrošinātu labvēlīgu aizsardzības stāvokli ES nozīmes biotopiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Rīkojuma projekts ietekmē valsts mežu apsaimniekotājus – AS "Latvijas valsts meži", Dabas aizsardzības pārvaldi, aģentūru "Meža pētīšanas stacija", valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centru un profesionālās izglītības iestādes.
Ietekmes apraksts
Savlaicīga maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma apstiprināšana nodrošina meža nozares kokrūpniecības uzņēmumu darbības nepārtrauktību un netieši ietekmē mežizstrādes veicējus.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares. Tā kā neviens no valsts mežu apsaimniekotājiem iepriekšējos periodos nav nocirtis visu maksimāli pieļaujamo apjomu, precīzu aprēķinātā maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma ietekmi uz valsts mežu apsaimniekotāju ieņēmumiem nav iespējams aprēķināt.
Potenciālie ienākumi varētu atslogot valsts mežus apsaimniekojošo valsts iestāžu budžetu.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares. Tā kā neviens no valsts mežu apsaimniekotājiem iepriekšējos periodos nav nocirtis visu maksimāli pieļaujamo apjomu, precīzu aprēķinātā maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma ietekmi uz valsts mežu apsaimniekotāju ieņēmumiem nav iespējams aprēķināt.
Potenciālie ienākumi varētu atslogot valsts mežus apsaimniekojošo valsts iestāžu budžetu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Tā kā salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms ir samazināts par 9,5 % jeb 8591,55 hektāriem, kokapstrādes uzņēmumiem var nebūt pieejami koksnes resursi tādā pašā apjomā kā līdz šim. Tautsaimniecībā samazinoties kokapstrādes apjomam, tam var būt negatīva ietekme uz nodokļu ieņēmumiem. Tā kā rīkojuma projekts nosaka maksimāli pieļaujamo, nevis galvenajā cirtē obligāti nocērtamo koksnes apjomu, nav iespējams aprēķināt precīzu ietekmi uz tautsaimniecību.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Savlaicīga maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma apstiprināšana nodrošina meža nozares kokrūpniecības uzņēmumu darbības nepārtrauktību un netieši ietekmē mežizstrādes veicējus.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms, tostarp tā samazinājums salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms, tostarp tā samazinājums salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Savlaicīga maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma apstiprināšana nodrošina meža nozares kokrūpniecības uzņēmumu darbības nepārtrauktību un netieši ietekmē mežizstrādes veicējus.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms, tostarp tā samazinājums salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares. Tā kā salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms ir samazināts par 9,5 % jeb 8591,55 hektāriem, kokapstrādes uzņēmumiem var nebūt pieejami koksnes resursi tādā pašā apjomā kā līdz šim.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms, tostarp tā samazinājums salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares. Tā kā salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms ir samazināts par 9,5 % jeb 8591,55 hektāriem, kokapstrādes uzņēmumiem var nebūt pieejami koksnes resursi tādā pašā apjomā kā līdz šim.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts meža dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/16709ee0-c34a-4ac9-9cbe-cc843a634fb2/public_participations
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par rīkojuma projektu saņemti komentāri no sešām personām. Saņemtie komentāri un priekšlikumi ir izvērtēti un daļēji ņemti vērā. Papildu informācija un saņemto viedokļu izvērtējums apkopots publiskās apspriešanas viedokļu pārskatā, kas pieejams sadaļā "Papildu dokumenti".
6.4. Cita informācija
Atbilstoši Meža likuma 45. pantam koku ciršanas maksimālo apjomu hektāros un kubikmetros sadalījumā pa valdošajām koku sugām, ko atļauts nocirst galvenajā cirtē piecos gados, valsts mežiem aprēķina VMD.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts meža dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
VMD aprēķinos ievēroja pamatnostādņu 4.2. apakšnodaļā ietvertos maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma noteikšanas pamatprincipus, kuru ietekme uz vidi ir novērtēta pamatnostādnēm pievienotā dokumenta Stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma "Vides pārskats" (turpmāk – Vides pārskats) (pieejams tīmekļvietnē https://www.zm.gov.lv/lv/media/1818/download?attachment) 3.3.2. apakšnodaļā "Mežsaimniecība un tās vispārējs ietekmes uz vidi novērtējums". Tā kā maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma noteikšanas pamatprincipi nav mainīti, arī rīkojuma projekta ietekme uz vidi nav mainījusies. Tāpat Vides pārskata 5.2. apakšnodaļā, kurā izvērtēta pasākumu ietekme uz vidi, 1. mērķī ir minēts, ka 1.1.8. pasākumam "Nodrošināt stabilu un prognozējamu koksnes resursu pieejamību koksnes produktu ražošanai", nosakot maksimālo koku ciršanas apjomu galvenajā cirtē valsts mežos nākamajai piecgadei vismaz gadu iepriekš, nav tiešas ietekmes uz vidi.
Viens no pamatnostādnēs noteiktajiem principiem paredz, ka, aprēķinot maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu galvenā cirtē valsts mežos, tiek ņemti vērā normatīvajos aktos noteiktie mežaudžu meža apsaimniekošanas ierobežojumi. Tādējādi, lai gan pamatnostādnēs kā viens no attīstības virzieniem ir noteikts, ka koksnes audzēšanai un ieguvei pieejamās platības netiek samazinātas, jaunu īpaši aizsargājamu teritoriju izveidošana 2024. gadā ir ietekmējusi aprēķināto maksimāli pieļaujamo galvenās cirtes apjomu.
Viens no pamatnostādnēs noteiktajiem principiem paredz, ka, aprēķinot maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu galvenā cirtē valsts mežos, tiek ņemti vērā normatīvajos aktos noteiktie mežaudžu meža apsaimniekošanas ierobežojumi. Tādējādi, lai gan pamatnostādnēs kā viens no attīstības virzieniem ir noteikts, ka koksnes audzēšanai un ieguvei pieejamās platības netiek samazinātas, jaunu īpaši aizsargājamu teritoriju izveidošana 2024. gadā ir ietekmējusi aprēķināto maksimāli pieļaujamo galvenās cirtes apjomu.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vides pārskata 3.3.2. apakšnodaļas "Mežsaimniecība un tās vispārējs ietekmes uz vidi novērtējums" 3.3.2.3.2. apakšnodaļā "Galvenās cirtes ietekme uz sagaidāmajām klimata izmaiņām" ir novērtēts, ka galvenajā cirtē iegūtā koksne nodrošina aizstāšanas efektu, izmantojot koksnes biokurināmo, kā arī oglekļa depozītu koksnes produktos. Galvenā cirte ļauj saīsināt meža atjaunošanās ilgumu, kā arī laiku, kad novecojoša mežaudze vairs nepiesaista CO2 vai arī kļūst par SEG emisijas avotu, mineralizējoties nedzīvajai biomasai un veidojoties SEG emisijai no augsnes. Tā kā salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms ir samazināts par 9,5 % jeb 8591,55 hektāriem, samazināsies arī iepriekšminētā ietekme uz klimatneitralitāti. Līdz ar koku ciršanas apjoma samazinājumu būs mazāka arī koku ciršanas apjoma ietekme uz klimatneitralitāti un oglekļa bilanci mežā. Tomēr koksnes ieguves apjoma samazināšana valsts mežos, visticamāk, neietekmētu kopējo koksnes ieguves apjomu valstī, jo nav instrumenta, ar kuru būtu iespējams regulēt kopējo koksnes resursu ieguves apjomu.
Patlaban Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.–2030. gadam (pieejams tīmekļvietnē https://www.kem.gov.lv/sites/kem/files/media_file/kemplans_nekp_08072024.pdf) ir noteikts mērķis zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības (turpmāk – ZIZIMM) sektoram, kurā ir ietverta mežsaimniecība. Attiecībā uz citiem sektoriem ES klimata politika paredz pieeju pakāpeniski mazināt emisijas līdz 2050. gadam. Lai sasniegtu klimatneitralitāti 2050. gadā, tās emisijas, kuras nav iespējams samazināt, nosegtu ZIZIMM sektors vai oglekļa uzglabāšana pazemē.
Koksnes ieguves samazinājuma kā klimata mērķu sasniegšanai iespējamā pasākuma ietekme vērtēta modelējot iespējamos scenārijus. Ierobežojot mežizstrādi laika periodā līdz 2050. gadam emisijas no mežsaimniecības īslaicīgi būtu mazākās nekā, veicot mērķtiecīgu mežsaimniecību, bet pēc 2050. gada pieaugot veco mežaudžu īpatsvaram un samazinoties krājas pieaugumam, kopējā CO2 piesaiste no mežiem samazinātos (pieejams tīmekļvietnē https://www.silava.lv/petnieciba/petijumu-arhivs/latvijai-piemerotaka-mezsaimniecibas-attistibas-scenarija-izvertesana-iespejama-eiropas-limena-zemes-izmantosanas-zemes-izmantosanas-mainas-un-mezsaimniecibas-sektora-siltumnicefekta-gazu-emisiju-un-piesaistes-uzskaites-regulejuma-parskatisana).
Atbilstoši Ministru kabineta 09.07.2024. sēdes protokola Nr. 28 59. § protokollēmuma 7.punktam, ar kuru tika apstiprināts aktualizētais klimata un enerģētikas plāns, Zemkopības ministrijai un Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk - KEM) tika dots šāds uzdevums:
Ņemot vērā plānā paredzētos investīciju apmērus un nepieciešamību turpināt meklēt izmaksu efektīvākus veidus 2030. gada zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības sektora mērķu sasniegšanai Latvijā, līdz 2024. gada decembrim Zemkopības ministrijai kopīgi ar KEM sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par iespējām īstenot izmaksu efektīvākus SEG emisiju samazināšanas un piesaistes palielināšanas pasākumus ar mežu ciršanas apjomu pārskatīšanu, ņemot vērā arī Latvijas uzņemtās saistības dabas aizsardzības jomā, tautsaimniecības konkurētspējas jomā un valdības deklarācijas mērķus.
Šobrīd ir sagatavots informatīvā ziņojuma projekts. Tiek vērtēta arī koksnes ieguves samazinājuma iespējamā sociālekonomiskā ietekme. Kopējā koksnes ieguves apjoma samazinājums par 10% radītu negatīvu ietekmi uz tautsaimniecību 272 milj. Eur apmērā. Vēl vairāk samazinot kopējo koksnes ieguves apjomu, tiktu radīta vēl būtiskāka negatīvā ietekme – resursu pieejamības mazināšana radītu izejmateriāla cenu pieaugumu ražojošiem uzņēmumiem, kas rezultētos ar uzņēmumu slēgšanu, līdz ar to arī nodarbinātības mazināšanos un nozares produkcijas eksporta vērtības kritumu. Šāds risinājums būtu pretrunā valdības rīcības plāna 24.1 uzdevuma 2. darbības rezultātam:
Pilnveidota zaļā kursa mērķiem atbilstoša normatīvā vide meža, meža zemju un lauksaimniecībā izmantojamo zemju apsaimniekošanai, kā arī meža resursu pieejamībai un ieguvei. Ņemsim vērā emisiju samazināšanas mērķus, sabalansējot tos ar ražošanu tā, lai nesamazinātos lauksaimniecības, mežsaimniecības ražošanas apjomi, kā arī lauksaimniecībā izmantojamās kūdras ieguves apjomi.
Patlaban Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.–2030. gadam (pieejams tīmekļvietnē https://www.kem.gov.lv/sites/kem/files/media_file/kemplans_nekp_08072024.pdf) ir noteikts mērķis zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības (turpmāk – ZIZIMM) sektoram, kurā ir ietverta mežsaimniecība. Attiecībā uz citiem sektoriem ES klimata politika paredz pieeju pakāpeniski mazināt emisijas līdz 2050. gadam. Lai sasniegtu klimatneitralitāti 2050. gadā, tās emisijas, kuras nav iespējams samazināt, nosegtu ZIZIMM sektors vai oglekļa uzglabāšana pazemē.
Koksnes ieguves samazinājuma kā klimata mērķu sasniegšanai iespējamā pasākuma ietekme vērtēta modelējot iespējamos scenārijus. Ierobežojot mežizstrādi laika periodā līdz 2050. gadam emisijas no mežsaimniecības īslaicīgi būtu mazākās nekā, veicot mērķtiecīgu mežsaimniecību, bet pēc 2050. gada pieaugot veco mežaudžu īpatsvaram un samazinoties krājas pieaugumam, kopējā CO2 piesaiste no mežiem samazinātos (pieejams tīmekļvietnē https://www.silava.lv/petnieciba/petijumu-arhivs/latvijai-piemerotaka-mezsaimniecibas-attistibas-scenarija-izvertesana-iespejama-eiropas-limena-zemes-izmantosanas-zemes-izmantosanas-mainas-un-mezsaimniecibas-sektora-siltumnicefekta-gazu-emisiju-un-piesaistes-uzskaites-regulejuma-parskatisana).
Atbilstoši Ministru kabineta 09.07.2024. sēdes protokola Nr. 28 59. § protokollēmuma 7.punktam, ar kuru tika apstiprināts aktualizētais klimata un enerģētikas plāns, Zemkopības ministrijai un Klimata un enerģētikas ministrijai (turpmāk - KEM) tika dots šāds uzdevums:
Ņemot vērā plānā paredzētos investīciju apmērus un nepieciešamību turpināt meklēt izmaksu efektīvākus veidus 2030. gada zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības sektora mērķu sasniegšanai Latvijā, līdz 2024. gada decembrim Zemkopības ministrijai kopīgi ar KEM sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par iespējām īstenot izmaksu efektīvākus SEG emisiju samazināšanas un piesaistes palielināšanas pasākumus ar mežu ciršanas apjomu pārskatīšanu, ņemot vērā arī Latvijas uzņemtās saistības dabas aizsardzības jomā, tautsaimniecības konkurētspējas jomā un valdības deklarācijas mērķus.
Šobrīd ir sagatavots informatīvā ziņojuma projekts. Tiek vērtēta arī koksnes ieguves samazinājuma iespējamā sociālekonomiskā ietekme. Kopējā koksnes ieguves apjoma samazinājums par 10% radītu negatīvu ietekmi uz tautsaimniecību 272 milj. Eur apmērā. Vēl vairāk samazinot kopējo koksnes ieguves apjomu, tiktu radīta vēl būtiskāka negatīvā ietekme – resursu pieejamības mazināšana radītu izejmateriāla cenu pieaugumu ražojošiem uzņēmumiem, kas rezultētos ar uzņēmumu slēgšanu, līdz ar to arī nodarbinātības mazināšanos un nozares produkcijas eksporta vērtības kritumu. Šāds risinājums būtu pretrunā valdības rīcības plāna 24.1 uzdevuma 2. darbības rezultātam:
Pilnveidota zaļā kursa mērķiem atbilstoša normatīvā vide meža, meža zemju un lauksaimniecībā izmantojamo zemju apsaimniekošanai, kā arī meža resursu pieejamībai un ieguvei. Ņemsim vērā emisiju samazināšanas mērķus, sabalansējot tos ar ražošanu tā, lai nesamazinātos lauksaimniecības, mežsaimniecības ražošanas apjomi, kā arī lauksaimniecībā izmantojamās kūdras ieguves apjomi.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pamatnostādņu 8. nodaļā "Sākotnējais MSNP2020 sociāli ekonomiskās ietekmes novērtējums" ir minēts, ka, ciršanas apjomam samazinoties apmēram par 10 %, notiks lēnāka tehnoloģiju un pievienotās vērtības produkcijas īpatsvara palielināšanās, paredzot darbavietu samazinājumu aptuveni par 3 % un meža nozares apgrozījuma samazinājumu par 805 miljoniem euro. Tā kā salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu kopējais aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms ir samazināts par 9,5 % jeb 8591,55 hektāriem, rīkojuma projektam var būt līdzīga sociālekonomiskā ietekme.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi