Anotācija (ex-ante)

21-TA-534: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 588 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.2. pasākuma "Atkritumu atkārtota izmantošana, pārstrāde un reģenerācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam (turpmāk - MK) izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai, tai skaitā prasības projekta iesniedzējam un izmaksu attiecināmībai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt un palielināt avansa maksājuma pieejamību Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" specifiskā atbalsta mērķa 13.1.3.2. pasākuma "Atkritumu atkārtota izmantošana, pārstrāde un reģenerācija" (turpmāk - 13.1.3.2. SAMP) projektu iesniedzējiem, lai iespējami ātrāk nodrošinātu finanšu plūsmu, ļaujot pašvaldību kapitālsabiedrībām prioritāri izmantot Eiropas Savienības fondu 2014.-2020. gada plānošanas perioda programmas "Atveseļošanās palīdzība kohēzijai un Eiropas teritorijai" līdzekļus un veicināt tā ātrāku apguvi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
13.1.3.2. SAMP īstenošanas nosacījumi iekļauti MK 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 588 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.2. pasākuma "Atkritumu atkārtota izmantošana, pārstrāde un reģenerācija" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.588). Šo MK noteikumu 1. pielikumā ir iekļauts 13.1.3.2. SAMP ierobežotās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu saraksts. Tas izveidots, ņemot vērā iepriekšējo Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtu izveides projektu iesniegumu atlases uzsaukumu gaitu, kurā SIA "Jelgavas komunālie pakalpojumi", SIA "Atkritumu apsaimniekošanas sabiedrība "PIEJŪRA"" un SIA "Liepājas RAS" jau divreiz bija izrādījuši gatavību īstenot bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes projektus, tomēr tie tika noraidīti nepietiekama finansējuma dēļ. Lai veicinātu attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona vides ilgtspēju, palielinot atkritumu pārstrādes jaudas un radītu papildu darba vietas atkritumu pārstrādes nozarē ar mērķi novērst Covid-19 pandēmijas izraisītās krīzes sekas, ar 2021. gada 21. septembra grozījumiem MK noteikumos Nr.588 iepriekš minēto finansējuma saņēmēju projektu atbalstam tika noteikts papildu  Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) finansējums 13.1.3.2. SAMP  ietvaros kā daļa no programmas "Atveseļošanās palīdzība kohēzijai un Eiropas teritorijai" jeb REACT-EU, neparedzot specifiskus avansa maksājuma nosacījumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumi Nr.588 nosaka, ka projektu drīkst īstenot saskaņā ar līgumu vai vienošanos, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim. Ņemot vērā īsos projektu realizācijas termiņus, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ieskatā ir nepieciešams radīt maksimāli elastīgus projekta realizācijas nosacījumus, dodot iespēju izmantot palielināta (līdz 40 procentiem no projektam piešķirtā ERAF finansējuma) avansa maksājuma iespējas 13.1.3.2. SAMP  ietvaros īstenojamo projektu finansējuma saņēmējiem, ko pieļauj MK 2015. gada 17. marta noteikumu Nr.130 "Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā" 19.punkts. Tādējādi nepieciešams grozīt MK noteikumus Nr.588.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu un palielinātu avansa maksājuma pieejamību, tiek grozīts MK noteikumu Nr.588 34.punkts, nodrošinot 13.1.3.2. SAMP finansējuma saņēmējiem avansa maksājumu 40 procentu apmērā no projektam piešķirtā ERAF finansējuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteikumu projekts nerada papildu prasības, kas būtiski atšķirtos no līdzšinējās projektu īstenošanas prakses. Tāpat noteikumu projekts nodrošina iespēju ātrākai ERAF finansējuma pieejamībai, kas uzskatāms par pozitīvu ieguvumu finansējuma saņēmējam, prioritāri apgūstot ERAF finansējumu un tikai pēc tam izmantojot pašu līdzekļus. Lielāka avansa maksājuma iespēja veicina šo finanšu resursu ātrāku apriti tautsaimniecībā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Sadzīves atkritumu apglabāšanas sabiedriskā pakalpojuma sniedzēji
Ietekmes apraksts
Ietekmētā sabiedrības grupa ir 13.1.3.2. SAMP finansējuma saņēmēji, kam noteikumu projekts rada labvēlīgu ietekmi, jo nodrošinās ātrāku finanšu plūsmu projektā. Noteikumu projekts nerada ietekmi uz administratīvo slogu, kas būtiski atšķirtos no līdzšinējās projektu īstenošanas prakses.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
REACT-EU atbalsts plānots kā vidējā termiņa krīzes seku mazināšanas iniciatīva, sniedzot papildu finansiālo atbalstu ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda ietvaros attiecināmo izdevumu veikšanai līdz 2023. gada beigām. REACT-EU mehānisma nosacījumi paredz iespējami ātrāku piešķīruma piesaisti tautsaimniecībā, tamdēļ projektu iesniegumu atlase un projektu apstiprināšana paredzēta 2021.gadā nogalē.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts saistīts ar MK 2021.gada 21.septembra noteikumiem Nr.648 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 30. augusta noteikumos Nr. 588 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt dažāda veida atkritumu atkārtotu izmantošanu, pārstrādi un reģenerāciju" 5.2.1.2. pasākuma "Atkritumu pārstrādes veicināšana" īstenošanas noteikumi"", ar kuriem jau vērtēta 13.1.3.2. SAMP ietekme uz valsts un pašvaldību budžetu.
Noteikumu projektā nav paredzēti valsts atbalsta nosacījumu grozījumi
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts nerada ietekmi uz administratīvo slogu uzraugošajām institūcijām,  ņemot vērā, ka šajos noteikumos paredzētā avansa maksājuma piešķiršanas kārtība neatšķiras no līdzšinējās projektu īstenošanas prakses.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi