Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-1810: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 8. aprīļa noteikumos Nr. 158 "Kravas izsniegšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Dzelzceļa pārvadājumu likuma 39.panta trešā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2003. gada 8.aprīļa noteikumos Nr.158 “Kravas izsniegšanas noteikumi”" (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis ir svītrot neaktuālās tiesību normas, to dublēšanos ar citiem normatīvajiem aktiem un neaktuālās atsauces.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2003. gada 8.aprīļa noteikumi Nr.158 “Kravas izsniegšanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi) paredz regulējumu, kas ir zaudējis aktualitāti, kā arī regulējumu, kas tika grozīts citos Ministru kabineta noteikumos. Tas skar sīksūtījumu pārvadājumus, vagonu parka struktūras un vagonu lietošanas izmaiņas, atzīmes pavadzīmē, vagonu tīrīšanas vai mazgāšanas jautājumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sīksūtījumu pārvadājumi kā pārvadājumu veids vairs nepastāv. Sīksūtījumu pārvadājumus kā pārvadājumu veidu agrāk pārsvarā izmantoja fiziskās personas, lai nosūtītu personīgās mantas. Sīksūtījumu pārvadājumu nodrošināšanas process bija laikietilpīgs un resursu ietilpīgs, jo dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājam bija nepieciešams uzglabāt pārvadāšanai pieņemtos sīksūtījumus līdz tiek sakrāts nepieciešamais apjoms iekraušanai vagonā, pārvadāšanas ceļā bija jānodrošina šķirošanas punkti utt. Savukārt, sīksūtījumu nosūtītājiem nebija citu alternatīvu kā izmantot dzelzceļa pakalpojumus. Līdz ar jaunu pārvadājumu veidu parādīšanos, nosūtītāji sāka izmantot tos, jo tie bija izdevīgāki finansiālajā un laika ziņā. Turklāt nav pieprasījuma pēc šāda pakalpojuma no nosūtītāju puses. Arī pārvadātāju dzelzceļa kravu pārvadājumu tarifos šāds pakalpojums netiek piedāvāts. Līdz ar to ar sīksūtījumu pārvadāšanu saistītais regulējums vairs nav aktuāls.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 3.punkts ir izteikts jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
Mainījās vagonu parka struktūra attiecībā uz vagonu piederību, līdz ar to mainījās izmantošanas nosacījumi un atbildības principi. Kopš Noteikumu spēkā stāšanās samazinājies dzelzceļam jeb pārvadātājiem piederošo vagonu skaits un ir pieaudzis privāto vagonu skaits. Noteikumu 20.punktā nepieciešams precizēt, ka pēc pārvadājuma līguma pabeigšanas, pārvadātājs nav atbildīgs par turpmākajām darbībām ar vagonu un turpmākās darbības tiek veiktas saskaņā ar tās personas norādījumiem, kuras valdījumā uz īpašuma tiesību vai cita tiesiskā pamatojuma atrodas vagons. Savukārt Noteikumu 89.punktā ir nepieciešams noteikt nosacījumu, lai pārvadātājs pēc pārvadājuma pabeigšanas varētu vagonus izmantot citam kravas pārvadājumam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 20. un 89. punkts ir izteikts jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2020.gada 30.jūnija noteikumos Nr.424 “Pavadzīmes aizpildīšanas noteikumi dzelzceļa kravu pārvadājumos” (turpmāk – MK noteikumi Nr.424) vairs nav paredzēts veikt šajos punktos minētās atzīmes, bet pārvadājuma maksas iekasēšanas jautājums ir atkarīgs no vagona piederības un tiek regulēts ar citiem dokumentiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 23. un 24.punkts ir svītrots.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta noteikumos noteiktās tiesību normas attiecībā uz vagonu tīrīšanas vai mazgāšanas jautājumu dublējas savā starpā. Ir nepieciešams svītrot Noteikumu 82.punktu, jo Ministru kabineta 2002.gada 4.novembra noteikumu Nr. 506 “Noteikumi par kravu pieņemšanu pārvadāšanai pa dzelzceļu” 151.punktā ir noteikts, ka pārvadātājs nepārbauda, vai pārvadātājam nepiederošam vagonam ir veikta vagona tīrīšana vai apstrāde. Savukārt Noteikumu 91.punkts ir jāsvītro, jo  Ministru kabineta 2003.gada 4.februāra noteikumos Nr. 70 “Dzelzceļa kravas pārvadājumu noteikumi”, Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr. 226 “Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu” un Ministru kabineta 2004.gada 22.aprīļa noteikumos Nr. 377 “Noteikumi par lejamkravu pārvadāšanu cisternās un bunkura pusvagonos”  noteiktie gadījumi paliek regulēti bez šīs norādes. Savukārt Noteikumu 90.punkta jaunā redakcija aizstāj gan veco, gan Noteikumu 111.punktā noteikto.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 82., 91. un 111.punkts ir svītrots. Noteikumu 90. punkts ir izteikts jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
Stājoties spēkā MK noteikumiem Nr.424, mainījās pavadzīmes veidlapa un pavadzīmes ailes ar nosaukumu “Dzelzceļa atzīmes” vairs neeksistē. Līdz ar to Noteikumu 128. un 129.punktā sniegtās atsauces vairs nav aktuālas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 128. un 129.punkts ir izteikts jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Dzelzceļa kravu pārvadātāji, kravu nosūtītāji un saņēmēji.
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1951.gada 1.novembra Nolīgums par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi (SMGS) 2015.gada 1.jūlija redakcijā. SMGS Nolīguma teksta tulkojums latviešu valodā publicēts izdevumā “Latvijas Vēstnesis” 2010.gada 7.aprīlī, Nr.55 (4247).
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1951.gada 1.novembra Nolīgums par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi (SMGS) 2015.gada 1.jūlija redakcijā. SMGS Nolīguma teksta tulkojums latviešu valodā publicēts izdevumā “Latvijas Vēstnesis” 2010.gada 7.aprīlī, Nr.55 (4247).
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
20.punkts
SMGS 50.panta 8.paragrāfs
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.sam.gov.lv/lv/jaunums/mk-noteikumu-projekts-grozijumi-ministru-kabineta-2003-gada-8aprila-noteikumos-nr158-kravas-izsniegsanas-noteikumi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi