25-TA-1767: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 722 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā, akvakultūrā un apstrādē un zināšanu pārnese akvakultūrā""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 722 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā, akvakultūrā un apstrādē un zināšanu pārnese akvakultūrā""" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu. Noteikumu projekts paredz grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 722 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā, akvakultūrā un apstrādē un zināšanu pārnese akvakultūrā"" (turpmāk – noteikumi Nr. 722), lai precizētu atbalsta saņemšanas nosacījumus kārtībai, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – EJZAF) darbības veidos "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā", "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni akvakultūrā", "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni apstrādē" un "Zināšanu pārnese".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus kārtībai, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākumā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā, akvakultūrā un apstrādē un zināšanu pārnese akvakultūrā"", lai vienkāršotu atbalsta saņemšanas un administrēšanas procedūras.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Līdz šim atbilstoši noteikumiem Nr. 722 atbalsts darbības veidos "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā", "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni akvakultūrā", "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni apstrādē" tika sniegts piemērojot vispārējo atbalsta piešķiršanas kārtību atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Lai veicināt virzību uz rezultātu sasniegšanu izmaksu ziņā nelielām darbībām, tādējādi veicinot efektīvāku finansējuma piesaisti, samazināt administratīvo slogu atbalsta saņēmējam projekta izmaksu uzskaitei un maksājuma pieprasījumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai, samazināt administratīvo slogu projektu izmaksu dokumentācijas pārbaudēs – vienkāršojot projektu faktisko izmaksu uzskaiti, pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi, kā arī samazināt kļūdu rašanās iespēju izmaksu pamatojošās dokumentācijas pārbaudēs, noteikumu projekts paredz ieviest fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060) 53.panta 1. punkta “c” apakšpunktu un 3. punkta “b” apakšpunktu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 200 000 euro.
Lai veicināt virzību uz rezultātu sasniegšanu izmaksu ziņā nelielām darbībām, tādējādi veicinot efektīvāku finansējuma piesaisti, samazināt administratīvo slogu atbalsta saņēmējam projekta izmaksu uzskaitei un maksājuma pieprasījumu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanai, samazināt administratīvo slogu projektu izmaksu dokumentācijas pārbaudēs – vienkāršojot projektu faktisko izmaksu uzskaiti, pārejot no finanšu dokumentu pārbaudes uz sasniegto rezultātu pārbaudi, kā arī samazināt kļūdu rašanās iespēju izmaksu pamatojošās dokumentācijas pārbaudēs, noteikumu projekts paredz ieviest fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, (turpmāk – regula 2021/1060) 53.panta 1. punkta “c” apakšpunktu un 3. punkta “b” apakšpunktu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 200 000 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai veicinātu finanšu līdzekļu efektīvāku administrēšanu un mazinātu administratīvo slogu PZA 2021–2027 īstenošanā, PZA 2021–2027 1. prioritātes "Veicināt ilgtspējīgu zvejniecību un ūdeņu bioloģisko resursu atjaunošanu un saglabāšanu" darbības veidā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni zvejniecībā" un 2. prioritātes "Veicināt ilgtspējīgas akvakultūras darbības un zvejas un akvakultūras produktu apstrādi un tirdzniecību, tādējādi sekmējot pārtikas nodrošinājumu Savienībā" darbības veidā "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni akvakultūrā" un "Inovācija, pilotprojekti, sadarbība ar zinātni apstrādē" nepieciešams vienkāršot atbalsta administrēšanas procedūras.
Risinājuma apraksts
Tā kā saskaņā ar Rīcības programmu zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gadam (turpmāk – RP 2014–2020) tika īstenots pasākums “Inovācija”, kas pēc būtības ir identisks saskaņā ar PZA 2021–2027 īstenotajiem iepriekš minētajiem darbības veidiem, tika izvērtēta abu plānošanas periodu pieredze un analizētas īstenoto un apstiprināto projektu izmaksas.
Izvērtējot RP 2014–2020 plānošanas perioda pieredzi, īstenotos projektus un izdevumu veidus (salīdzinoši neliela projektu kopa), kā arī ievērojot to, ka iepriekš minētajos darbības veidu projektos paveikto darbību amplitūdu veido salīdzinoši nelielas, specifiskas un atšķirīgas izmaksas, nepieciešams vienkāršot atbalsta saņemšanu un procesu administrēšanu, tāpēc, izvērtējot visas vienkāršoto izmaksu iespējas, atbalsta ieviešanā tika izvēlēts vienkāršoto izmaksu veids – fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi.
Noteikumi Nr. 578 papildināti ar 20.1 punktu, kas noteic, ka saskaņā ar regulas 2021/1060 53. panta 3. punkta "b" apakšpunktu atbalstu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 200 000 euro piešķir, izmantojot fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi. Savukārt 20.2 punkts nosaka atbalsta saņemšanas nosacījumus, ja tiek īstenots budžeta projekts, bet ar 20.3 punktu tiek sniegta informācija par Lauku atbalsta dienesta darbībām pirms budžeta projekta iesnieguma apstiprināšanas. 66.1 punktā tiek noteiks budžeta projekta pabeigšanas brīdis pēc kura Lauka atbalsta dienests izmaksā gala maksājumu.
Atbilstoši noteikumi Nr. 722 papildināti ar 50.1.2.8.1 apakšpunktu un veikti redakcionāli precizējumi 61.1. un 61.3. apakšpunktā, kā arī 62. un 66. punktā, jo minētais nosacījums turpmāk attieksies uz projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu virs 200 000 euro .
Izvērtējot RP 2014–2020 plānošanas perioda pieredzi, īstenotos projektus un izdevumu veidus (salīdzinoši neliela projektu kopa), kā arī ievērojot to, ka iepriekš minētajos darbības veidu projektos paveikto darbību amplitūdu veido salīdzinoši nelielas, specifiskas un atšķirīgas izmaksas, nepieciešams vienkāršot atbalsta saņemšanu un procesu administrēšanu, tāpēc, izvērtējot visas vienkāršoto izmaksu iespējas, atbalsta ieviešanā tika izvēlēts vienkāršoto izmaksu veids – fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi.
Noteikumi Nr. 578 papildināti ar 20.1 punktu, kas noteic, ka saskaņā ar regulas 2021/1060 53. panta 3. punkta "b" apakšpunktu atbalstu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 200 000 euro piešķir, izmantojot fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi. Savukārt 20.2 punkts nosaka atbalsta saņemšanas nosacījumus, ja tiek īstenots budžeta projekts, bet ar 20.3 punktu tiek sniegta informācija par Lauku atbalsta dienesta darbībām pirms budžeta projekta iesnieguma apstiprināšanas. 66.1 punktā tiek noteiks budžeta projekta pabeigšanas brīdis pēc kura Lauka atbalsta dienests izmaksā gala maksājumu.
Atbilstoši noteikumi Nr. 722 papildināti ar 50.1.2.8.1 apakšpunktu un veikti redakcionāli precizējumi 61.1. un 61.3. apakšpunktā, kā arī 62. un 66. punktā, jo minētais nosacījums turpmāk attieksies uz projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu virs 200 000 euro .
Problēmas apraksts
Projektu atlases kritērijus bieži vien nepieciešams pārskatīt vai pielāgot konkrētā atbalsta pasākuma projektu iesniegumu pieņemšanas kārtai.
Lai grozītu projektu atlases kritērijus, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulai (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, tie jāapstiprina Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam uzraudzības komitejā (turpmāk - uzraudzības komiteja), kas izveidota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.-2027. gada plānošanas periodā. Pēc uzraudzības komitejas lēmuma tiek virzīti grozījumi konkrētajos Ministru kabineta noteikumos par atbalsta piešķiršanu, ietverot pārskatīto projektu atlases kritēriju pielikumu. Šāda pieeja rada administratīvo slogu iesaistītajām iestādēm un kavē projektu pieņemšanas uzsākšanu.
Lai grozītu projektu atlases kritērijus, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulai (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, tie jāapstiprina Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gadam uzraudzības komitejā (turpmāk - uzraudzības komiteja), kas izveidota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.-2027. gada plānošanas periodā. Pēc uzraudzības komitejas lēmuma tiek virzīti grozījumi konkrētajos Ministru kabineta noteikumos par atbalsta piešķiršanu, ietverot pārskatīto projektu atlases kritēriju pielikumu. Šāda pieeja rada administratīvo slogu iesaistītajām iestādēm un kavē projektu pieņemšanas uzsākšanu.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumu Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai" 14.2. apakšpunktu atbilstošos zivsaimniecības attīstības projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā, ņemot vērā punktu skaitu projektu atlases kritērijos, kurus atbilstoši regulas 2021/1060 40. panta 2. punkta "a" apakšpunktam apstiprinājusi uzraudzības komiteja. Visi Uzraudzības komitejas lēmumi ir publiski pieejami Zemkopības ministrijas mājaslapā, līdz ar to arī projektu atlases kritēriji ir publiski pieejami un zināmi atbalsta pretendentiem pirms katras projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas un nav nepieciešamības tos iekļaut attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos.
Atbilstoši precizēts noteikumu Nr. 722 7. punkts, svītrots 50.1.2.15. un 57.3.8. apakšpunkts, kā arī 1. un 2. pielikums.
Atbilstoši precizēts noteikumu Nr. 722 7. punkts, svītrots 50.1.2.15. un 57.3.8. apakšpunkts, kā arī 1. un 2. pielikums.
Problēmas apraksts
Nepieciešams atvieglot un vienkāršot publiskā finansējuma pieprasīšanas nosacījumus noteikumos Nr. 722 minētajā apakšpasākumā "Zināšanu pārnese akvakultūrā", mazinot birokrātisko un administratīvo slogu.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu Nr. 722 67. punkts un svītrots 68. punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
-
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 24. jūnija Regula 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 53. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 3. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 20.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktu.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Piešķirot atbalstu projektiem ar attiecināmo izmaksu kopsummu līdz 200 000 euro un izmantojot fiksētas summas maksājumu ar budžeta projekta aprēķina metodi, tiek vienkāršota atbalsta saņemšana un procesu administrēšana.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
