Anotācija

22-TA-1731: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 823 "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanos par ekonomisko sadarbību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai apstiprinātu “Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par ekonomisko sadarbību” (turpmāk – Vienošanās) darbības apturēšanu pamatojoties uz likuma "Par Latvijas Republikas starptautiskajiem līgumiem" 14. pantu un ņemot vērā Saeimas Ārlietu komisijas 2022. gada 27. aprīļa sēdē izskanējušo vērtējumu par Vienošanās saturu un valsts iespējamo tiesisko rīcību attiecībā uz Vienošanās darbību, kā arī Ministru prezidenta A. K. Kariņa 2022. gada 19.maija rezolūciju Nr. 7.8.5./2022-DOC-1094-1455 iesniegt Ministru kabinetā attiecīgu tiesību aktu par divpusējās Vienošanās darbības apturēšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt Vienošanās darbības apturēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2006.gada 13.oktobrī Maskavā tika parakstīta Vienošanās (stājās spēkā 2006.gada 16.novembrī). Ministru kabinets 2006.gada 3.oktobrī apstiprināja Vienošanās projektu ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 823.
Vienošanās paredz Latvijas un Krievijas divpusējo ekonomisko attiecību intensifikāciju dažādos ekonomikas sektoros, tai skaitā investīciju, inovāciju, kā arī enerģētikas, transporta un pierobežas infrastruktūras, sertifikācijas, standartizācijas un metroloģijas, tūrisma un citās jomās, apmaiņu ar speciālistiem, tehnisko personālu un viņu apmācību, dalība izstādēs un citos ekonomiska rakstura pasākumos. Vienošanās ietvaros ir paredzēts arī attīstīt mazo un vidējo uzņēmumu sadarbību, kā arī sadarbību starp tirdzniecības un rūpniecības kamerām un citām organizācijām.
Vienošanās 5.pants paredz, ka uz atsevišķi noslēgtas vienošanās pamata tiek izveidota Latvijas-Krievijas Starpvaldību komisija, kurā izskata jautājumus, kas saistīti ar divpusējo ekonomisko sadarbību, problēmām, to novēršanai nepieciešamajiem pasākumiem. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 24.februārī Krievijas Federācija ir uzsākusi militāru iebrukumu Ukrainā. Krievijas Federācijas iebrukums Ukrainā ir uzskatāms par agresiju. Valsts īstenots agresijas akts ir definēts ANO Ģenerālās asamblejas 1974. gada 14. decembra rezolūcijā 3314 (XXIX). Krievijas Federācijas neattaisnojamais iebrukums Ukrainas teritorijā ir rupjš Ukrainas suverenitātes un teritoriālās integritātes pārkāpums, kas ir klajā pretrunā ar Krievijas saistībām, kuras izriet no ANO Statūtu 2. panta un imperatīvam starptautisko tiesību normām, kā arī ar tām saistībām, kuras Krievija ir uzņēmusies, parakstot Budapeštas memorandu un apņemoties garantēt Ukrainas teritoriālo integritāti un suverenitāti.
Ņemot vērā Krievijas Federācijas iebrukumu Ukrainā, Latvijas puse neredz iespēju strādāt ar Krieviju šīs Vienošanās ietvaros.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši mūsdienu starptautiskajām tiesībām, jebkurai valstij ir tiesības veikt pasākumus pret valsti, kas pārkāpj saistības pret starptautisko sabiedrību kopumā, lai nodrošinātu pārkāpuma novēršanu un reparācijas cietušās valsts interesēs vai pārkāpto saistību labuma guvēju interesēs (sk. ANO Starptautisko tiesību komisijas 2001. gadā pieņemto Pantu par valstu atbildību par starptautiski prettiesisku rīcību (turpmāk - Panti par valsts atbildību) 54. pantu un arī 48. pantu). Agresijas aizliegums ir erga omnes pienākums, kā arī vispārējo starptautisko tiesību imperatīva norma. Tādējādi visām valstīm ir tiesības veikt pretpasākumus pret Krievijas Federāciju, ņemot vērā Krievijas Federācijas veikto pārkāpumu raksturu Turklāt visām valstīm, gadījumos, kad kāda valsts rupji pārkāpj vispārējo starptautisko tiesību imperatīvajās normās noteiktās saistības, ir pienākums sadarboties, lai ar tiesiskiem līdzekļiem izbeigtu būtiskus un sistemātiskus starptautisko tiesību imperatīvo normu pārkāpumus, un valstis nevar atzīt par tiesisku nopietna pārkāpuma radītu situāciju vai atbalstīt šādas situācijas uzturēšanu (sk. Pantu par valsts atbildību 40. un 41. pantu). Tādējādi starptautiskajai kopienai, tostarp Latvijai, ir pienākums sadarboties, kā arī tiesības veikt pretpasākumus, lai motivētu Krievijas Federāciju pārtraukt veiktos starptautisko tiesību pārkāpumus un pilnībā atlīdzināt par jau izdarītajiem pārkāpumiem.
Ar Noteikumu projektu plānots apturēt Vienošanās darbību, kuras izpilde ir neiespējama sakarā ar Krievijas Federācijas īstenoto militāro agresiju Ukrainā.
Ārlietu ministrija sagatavos un iesniegs paziņojumu Krievijas pusei par Vienošanās darbības apturēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumi Nr. 823 "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanos par ekonomisko sadarbību".

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumi Nr. 823 "Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanos par ekonomisko sadarbību".
Noteikumos tiek izdarīts grozījums, kas paredz ar 2022.gada 1.augustu apturēt vienošanās darbību līdz Ministru kabineta lēmumam par tās turpmāko darbību. Datums izvēlēts, ievērojot noteikumu projekta sagatavošanas un apstiprināšanas procedūras termiņu. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
2006.gada 13.oktobra Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par ekonomisko sadarbību
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
Skatīt šo grozījumu Ministru kabineta noteikumos anotācijas 1.punktu.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
2006.gada 13.oktobra Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības vienošanās par ekonomisko sadarbību
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Projekts attiecas uz starptautisko sadarbību un to regulējošo līgumtiesisko bāzi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi