Anotācija (ex-ante)

23-TA-558: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Liepājas Universitātes reorganizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots, ievērojot ar Ministru kabineta 2022.gada 1.februāra (prot.Nr.5, 31. §) protokollēmuma 2.punktu atbalstīto informatīvo ziņojumu "Zinātnes un augstākās izglītības finansējuma sasaiste ar zinātnisko institūciju starptautiskā novērtējuma rezultātiem" (turpmāk – Ziņojums), kas paredz Liepājas Universitātes institucionālās attīstības un konsolidācijas risinājumu, pievienojot to zinātnes universitātei un izveidojot zinātnes universitātes ekosistēmu Liepājā. Ziņojums izstrādāts, ievērojot Augstskolu likuma pārejas noteikumu 80. punktā noteikto, ka Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – Ministrija) izstrādā informatīvo ziņojumu par valsts augstskolu institucionālās attīstības un konsolidācijas plānu un līdz 2022. gada 31. martam iesniedz to izskatīšanai Ministru kabinetā.

Augstskolu likuma 8.panta otra daļa nosaka, ka valsts augstskolas uz izglītības un zinātnes ministra ierosinājuma pamata dibina Latvijas valsts Ministru kabineta personā. Šā likuma 11.panta pirmā daļa nosaka, ka lēmumu par augstskolas reorganizāciju vai likvidāciju pieņem tās dibinātājs, šā panta otrā daļa - lēmumu par valsts augstskolas reorganizāciju vai likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra vai attiecīgās nozares ministra ierosinājuma un šā panta trešās daļas 2.punkts - valsts dibinātu augstskolu reorganizē, nododot to citai augstskolai, — reorganizējamā augstskola turpina pastāvēt citas augstskolas iestādes statusā. Ministru kabineta rīkojuma projektam par augstskolas reorganizāciju vai likvidāciju pievienojams Augstākās izglītības padomes atzinums. Ja Ministru kabineta rīkojuma projektu iesniedz attiecīgās nozares ministrs, šis projekts ir jāsaskaņo arī ar izglītības un zinātnes ministru.

Augstākās izglītības padomes atzinums ir pievienots projekta TAP lietas Papildu dokumentos.
Liepājas Universitātes Padomes un Rīgas Tehniskās universitātes Padomes lēmumi par reorganizāciju ir pievienoti projekta TAP lietas Papildu dokumentos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar 2024.gada 1.martu reorganizēt Liepājas Universitāti, pievienojot to Rīgas Tehniskajai universitātei atsevišķas struktūrvienības statusā, lai nodrošinātu Liepājas Universitātē bakalaura, maģistra un doktora līmeņa studijas, pētniecību, pieejamo resursu koplietošanu un optimizāciju augstākās izglītības sistēmā, saglabājot nosaukumu, turpinot un attīstot pētniecības izcilību Liepājas Universitātes stratēģiskās specializācijas jomās: inženierzinātnes un tehnoloģijas; sociālās zinātnes; humanitārās un mākslas zinātnes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr. 528 „Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums” 4. punkts nosaka, ka viena no Ministrijas funkcijām ir izstrādāt izglītības politiku, kā arī organizēt un koordinēt izglītības politikas īstenošanu.
Ministrijas mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu, konkurētspējīgu, efektīvu un modernu augstāko izglītību Latvijā, īstenojot augstākās izglītības sektora institucionālu attīstību, tajā skaitā ar finanšu instrumentu starpniecību, veidojot stratēģisku investīciju portfeli augstākās izglītības institucionālajai integrācijai. Ministrijas prioritāte ir augstākās izglītības kvalitātes un resursu ieguldījumu efektivitātes paaugstināšana, augstākās izglītības izcilības veidošana, pētniecības izcilības stiprināšana. Šo prioritāti īsteno caur regulāru snieguma novērtējumu augstākās izglītības iestāžu īstenotajām studiju programmām un pētniecības darbam un ja snieguma novērtējums ir nepietiekams vai zems, Ministrijas uzdevums ir veikt nepieciešamus uzlabojumus vai arī augstākās izglītības iestāžu reorganizāciju.

Minētā mērķa sasniegšanu nosaka:
1) Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027. gadam rīcības virziena “Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība” 148.uzdevums [1],
2) Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam 1.4. rīcības virziens “P&A sistēmas finansēšana, pārvaldība, monitorings” [2],
3) Izglītības attīstības pamatnostādņu 2021. - 2027. gadam 4.1. rīcības virziens “Izglītības sistēmas un iestāžu efektīvas pārvaldības veidošana [3],
4) Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējums (apstiprināts ar Eiropas Padomes 2021.gada 6.jūlija īstenošanas lēmumu) (turpmāk – ANM plāns), lai veicinātu iekšējo un ārējo institūciju konsolidāciju, pārvaldības uzlabošanu (https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-10157-2021-INIT/lv/pdf).
Atsaucoties uz minēto un balstoties uz Ziņojumu, projekts paredz apvienot izglītības studijām un pētniecībai pieejamos resursus un pievienot Liepājas Universitāti, kura darbosies kā Rīgas Tehniskās universitātes atsevišķa struktūrvienība, kuras sastāvā tiks attīstīta Liepājas Universitātes pētniecības izcilība (starptautiska konkurētspēja un pievilcība), kas dos iespēju arī paaugstināt augstākās izglītības kvalitāti un resursu ieguldījumu efektivitāti augstākajā izglītībā.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumiem  Nr. 528 „Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums”, Liepājas Universitāte ir Ministrijas padotībā esoša valsts dibināta augstskola.
Pamatojoties uz  Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojumu Nr.655 “Par valsts augstskolu tipiem”, 3.punktu, Liepājas Universitāte ir lietišķo zinātņu universitātes tipa augstskola.
Pamatojoties uz  Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija rīkojuma Nr. 449 “Par valsts augstskolu stratēģisko specializāciju” 1.9.apakšpunktu, Liepājas Universitātes sākotnējā stratēģiskā specializācija ir: inženierzinātnes un tehnoloģijas (izglītības tematiskās jomas – datorika un izglītības programmu grupa elektronika un automātika); sociālās zinātnes (izglītības tematiskās jomas – pedagogu izglītība un izglītības zinātnes, komerczinības un administrēšana); humanitārās un mākslas zinātnes.
Ar LiepU padomes 2022.gada 25.-30.maija sēdē pieņemto lēmumu (protokols Nr.10) ir apstiprināta Liepājas Universitātes Satversme (https://www.liepu.lv/uploads/dokumenti/LiepU%20Satversme_APSTPRINATA_30.05.2022.pdf). 

Liepājas Universitātei ir 8 akreditēti studiju virzieni /https://eplatforma.aika.lv/index.php?r=site%2Fstudy-direction%2Flist&ProgramName=&Hei=13&IKKDescriptionShort=&StudyYears=&StudyMonths=&Lang=&Key=&IIK=&KP=&IIKSecondLevel=&Degree=&Qualification=&AccreditationStatus=yes&AccreditationTerm=&AccreditationTo=&JointStatus=&detail-search=/, kuru ietvaros īsteno šādas studiju programmas:
1) studiju virzienā “Mākslas”: akadēmisko bakalaura studiju programmu “Aktiermāksla”; akadēmisko bakalaura studiju programmu “Jauno mediju māksla”; profesionālo bakalaura studiju programmu “Dizains”; kopīgu akadēmisko maģistra studiju programmu “Jaunie mediji un audiovizuālā māksla” ar Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolu "RISEBA"; licencētu kopīgu doktora studiju programmu “Mediju māksla un radošās tehnoloģijas” ar Biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolu "RISEBA";
2) studiju virzienā “Valodu un kultūras studijas, dzimtās valodas studijas un valodu programmas”: akadēmisko bakalaura studiju programmu “Baltu filoloģija, kultūra un komunikācija”; akadēmisko bakalaura studiju programmu “Eiropas valodu un kultūras studijas”; akadēmisko maģistra studiju programmu “Rakstniecības studijas”; kopīgu doktora studiju programmu “Valodniecība (latviešu diahroniskā un sinhroniskā valodniecība, lietišķā valodniecība un salīdzināmā un sastatāmā valodniecība)” ar Ventspils Augstskolu; kopīgu doktora studiju programmu “Valodu un literatūras studijas” ar Daugavpils Universitāti un Ventspils Augstskolu;
3) studiju virzienā “Vadība, administrēšana un nekustamo īpašumu pārvaldība”: profesionālo bakalaura studiju programmu “Biznesa un organizācijas vadība”; profesionālo bakalaura studiju programmu “Kultūras vadība”; profesionālo bakalaura studiju programmu “Tūrisma un rekreācijas vadība”;profesionālo maģistra studiju programmu “Vadības zinības”;
4) studiju virzienā “Informācijas tehnoloģijas, datortehnika, elektronika, telekomunikācijas, datorvadība un datorzinātne”: akadēmisko bakalaura studiju programmu “Datorzinātnes”; profesionālo bakalaura studiju programmu “Informācijas tehnoloģija”; licencētu kopīgu profesionālā bakalaura studiju programmu “Viedās tehnoloģijas un mehatronika” ar Ventspils Augstskolu; profesionālo maģistra studiju programmu “Informācijas tehnoloģija”; doktora studiju programmu “E-studiju tehnoloģijas un pārvaldība”;
5) studiju virzienā “Vides aizsardzība”: profesionālo bakalaura studiju programmu “Vides inovāciju tehnoloģijas”; profesionālo maģistra studiju programmu “Ekotehnoloģijas”;
6) studiju virzienā “Izglītība, pedagoģija un sports”: 1. līmeņa profesionālo augstākās izglītības studiju programmu “Pirmsskolas skolotājs”; profesionālo bakalaura studiju programmu “Sākumizglītības skolotājs”; profesionālo bakalaura studiju programmu “Skolotājs” (ar profesionālā bakalaura grādu izglītībā); profesionālo bakalaura studiju programmu “Skolotājs” (ar profesionālā bakalaura grādu pedagogu izglītībā); profesionālo bakalaura studiju programmu “Logopēdija”; 2. līmeņa profesionālo augstāko izglītības programmu (pēc bakalaura, profesionālā bakalaura, 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas apguves) (īsā programma) “Skolotājs”; akadēmisko maģistra studiju programmu “Izglītības zinātnes”; kopīgu doktora studiju programmu “Izglītības zinātnes” ar Latvijas Universitāti, Rēzeknes tehnoloģiju akadēmiju, Daugavpils Universitāti;
7) studiju virzienā “Veselības aprūpe”: profesionālo maģistra studiju programmu ”Mākslas terapija”;
8) studiju virzienā “Sociālā labklājība”: profesionālo bakalaura studiju programmu “Sociālais darbinieks”; profesionālo maģistra studiju programmu “Sociālā darba vadība”.

Pamatojoties uz  Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojumu Nr.655 “Par valsts augstskolu tipiem”, 3.punktu, Liepājas Universitāte ir lietišķo zinātņu universitātes tipa augstskola. Atbilstoši Augstskolu likuma 3.4 pantā trešajā daļā noteiktajam Liepājas Universitātei līdz 2025.gadam ir jānodrošina atbilstība lietišķo zinātņu universitātes izvirzītajām prasībām. Veicot risku izvērtēšanu, Ministrija ir konstatējusi, ka pastāv risks, ka Liepājas Universitāte neizpildīs lielāko daļu no minētajā pantā izvirzītajām prasībām lietišķo zinātņu universitātes tipam, kas potenciāli radīs nelabvēlīgas sekas Liepājas Universitātei un tās studējošajiem. Jāņem vērā, ka Akadēmiskās informācijas centrs atbilstoši Augstskolu likuma pārejas noteikumu 72. punktam nodrošinās atbilstību augstskolas tipam izvērtēšanu un gadījumā, ja tiks konstatēta neatbilstība un Liepājas Universitātes dibinātājs (valsts) līdz 2024. gada 31. decembrim nebūs pieņēmis lēmumu par augstskolas tipa maiņu Liepājas Universitātei atbilstoši Studiju kvalitātes komisijas lēmumā norādītajam, Liepājas Universitāte zaudēs tiesības izsniegt valstiski atzītu diplomu. Izrietoši, ja netiek veikta savlaicīgs reorganizācijas process, kas dod iespēju turpināt Liepājas Universitātes darbību citas augstskolas sastāvā, pastāv risks, ka dibinātājam 2024.gadā būs jāpieņem lēmums par Liepājas Universitātes likvidāciju, nododot studiju programmu īstenošanu citai augstskolai, jo nebūs nodrošināta atbilstība lietišķo zinātņu universitātes tipam izvirzītajām prasībām.

Pamatojoties uz  Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojuma Nr.655 “Par valsts augstskolu tipiem” 1.punktu, Rīgas Tehniskā universitāte ir zinātnes universitātes tips un pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija rīkojuma Nr. 449 “Par valsts augstskolu stratēģisko specializāciju” 1.2.apakšpunktu Rīgas Tehniskās universitātes sākotnējā stratēģiskā specializācija ir: 1) dabaszinātnes (īpaši datorzinātne un informātika); 2) inženierzinātnes un tehnoloģijas; 3) sociālās zinātnes; 4) humanitārās un mākslas zinātnes. Rīgas Tehniskajai universitātei ir akreditētas visi 13 studiju virzieni (https://eplatforma.aika.lv/index.php?r=site%2Fstudy-direction%2Flist&ProgramName=&Hei=8&IKKDescriptionShort=&StudyYears=&StudyMonths=&Lang=&Key=&IIK=&KP=&IIKSecondLevel=&Degree=&Qualification=&AccreditationStatus=yes&AccreditationTerm=&AccreditationTo=&JointStatus=&detail-search=), no kuriem 3 sakrīt ar Liepājas Universitātes akreditētajiem  studiju virzieniem.

Ar Liepājas Universitātes reorganizāciju būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo samazinās studiju programmu īstenošanas administratīvais slogs, tiks pārskatīts jautājums par studiju programmu dublēšanās novēršanu, kā arī samazināsies valsts pārvaldes administratīvais slogs. Akadēmijas studiju programmu pārņemšana un to īstenošana Universitātes ietvaros pozitīvi ietekmēs tautsaimniecību, jo valsts budžeta un privātie resursi tiks mobilizēti attiecīgo izglītības jomu modernizācijai, kvalitātes un pieejamības uzlabošanai. Tas ļaus mobilizēt ierobežotos resursus, tos efektīvāk izlietojot optimāla nepieciešamo speciālistu skaita sagatavošanai, it īpaši Kurzemes reģionā, tai skaitā proporcionāli vairāk izlietojot akadēmiskā personāla un studiju procesa nodrošināšanai un mazāk administratīvo procesu nodrošināšanai. Integrējot Liepājas Universitāti īstenojamās programmas Universitātei, samazinās administratīvo slogu studiju programmu īstenošanā, jo samazināsies studiju un pētniecības nodrošināšanas administratīvās izmaksas, samazināsies studiju programmu administrēšanas izmaksas dublējošos studiju programmu konsolidācijas rezultātā, kā arī  samazināsies valsts dibināto augstskolu centrālo administrāciju skaits. Administratīvo izdevumu samazinājumu pašreiz nav iespējams precīzi novērtēt.

[1] Jāstiprina augstākās izglītības kvalitāte, tādēļ nepieciešams regulāri veikt snieguma novērtējumu augstākās izglītības iestāžu īstenotajām studiju programmām un pētniecības darbam. Ja snieguma novērtējums ir zems, jārisina jautājums par nepieciešamajiem uzlabojumiem vai studiju programmu/augstākās izglītības iestāžu apvienošanu vai slēgšanu. Būtiski resursi jānovirza augstākās izglītības izcilības veidošanai, atbalstot internacionalizāciju un resursu/programmu apvienošanu kopīgiem mērķiem un projektiem, veicinot pētniecības darbu augstskolās, uzlabojot augstskolu pārvaldību un ciešāk sasaistot to ar valsts pārvaldes, darba devēju un darba ņēmēju redzējumiem, kā arī darba tirgus nākotnes attīstības tendencēm. Ir jāveicina tādas augstākās izglītības programmu pārvaldības sistēmas izveide, kas Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam 35 paredz starpdisciplināru un modulāru programmu ieviešanu un īstenošanu, tai skaitā tādu programmu ieviešanu, kas paredz dažādu kompetenču un prasmju apguves iespējas sadarbības augstskolās.”.
[2] (https://likumi.lv/ta/id/322468-par-zinatnes-tehnologijas-attistibas-un-inovacijas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam).1.4. rīcības virziens “P&A sistēmas finansēšana, pārvaldība, monitorings” paredz, ka, lai ai uzlabotu Latvijas P&A sistēmas sniegumu, kura lielāko daļu veido augstskolas, atvērtību sadarbībai starptautiskā mērogā un ārvalstu akadēmiskā personāla piesaisti, nepieciešams sekmēt ciešāku augstākās izglītības un pētniecības sektora integrāciju, aktualizēt Latvijas augstskolu tipoloģisko struktūru, kā arī īstenot stratēģisku augstskolu iekšējās pārvaldības modeļa maiņu atbilstoši starptautiskajai labajai praksei. Šo mērķu sasniegšanai ietvaros veicama institucionālā konsolidācijai, paredzot: 1) stiprināt pētniecības izcilību, lai uzlabotu Latvijas zinātnes un augstākās izglītības starptautisko konkurētspēju un pievilcību; 2) paaugstināt augstākās izglītības kvalitāti un resursu ieguldījumu efektivitāti, attīstot stratēģiskās specializācijas noteiktās studiju un pētniecības jomās sociālas un ekonomiskas attīstības un inovācijas veicināšanai.
[3]  (https://likumi.lv/ta/id/324332-par-izglitibas-attistibas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam )  4.1. rīcības virziena “Izglītības sistēmas un iestāžu efektīvas pārvaldības veidošana”  4.1.2.2. uzdevums “Efektīvu izglītības iestāžu pārvaldības modeļu attīstība un iestāžu vadības kapacitātes stiprināšana pārmaiņu vadībai, mācīšanās organizāciju darbības principu īstenošana un izglītības resursu koplietošana” paredz, ka “Lai stiprinātu pētniecībā balstītas, starptautiski konkurētspējīgas augstākās izglītības institūcijas, pamatnostādņu īstenošanas periodā plānota arī augstākās izglītības tīkla sakārtošana, ieviešot jaunu augstākās izglītības institūciju tipoloģiju. Tālāka augstākās izglītības sektora institucionāla attīstība notiks, balstoties uz diviem principiem: kvalitāti un resursu izmantošanas efektivitāti. Plānojot finanšu instrumentus, ir jāveido stratēģisko investīciju portfelis augstākās izglītības pārvaldības reformu ieviešanai: pirmkārt, nodrošinot institūciju iekšējo resursu konsolidāciju, otrkārt, veidojot konsorcijus resursu koplietošanas risinājumiem, treškārt, sniedzot atbalstu institucionālās integrācijas risinājumiem. Lai veicinātu institucionālo integrāciju, ir jāmaina regulējums, kas nosaka augstskolu struktūrvienību veidus un to patstāvības un atbildības pakāpi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Liepājas Universitāte zinātnisko institūciju starptautiskajā zinātniskajā izvērtējumā / https://www.izm.gov.lv/lv/2019-gada-zinatnisko-instituciju-starptautiskais-novertejums / (turpmāk – izvērtējums)  piedalījās ar savām četrām vērtējamajām vienībām un kopumā ieguva salīdzinoši zemu vērtējumu  (vidēji svērtais vērtējums - 2 balles (no piecām)), kas liedz pretendēt uz zinātnes bāzes finansējumu, kas Liepājas Universitātei ierobežo pieeju pie būtiskiem ieguldījumiem tās zinātniskās darbības attīstībā.

Izvērtējuma starptautisko zinātnisko ekspertu galvenās rekomendācijas Liepājas Universitātei:
1) Humanitāro un mākslas zinātņu vienība (vērtējums 3 balles):
Jāmeklē veids kā nonākt pie ilgtspējīga modeļa izcilai zinātnei. Jāiegulda individuālu talantu attīstībā, tajā skaitā palielinot personāla īpatsvaru ar doktora grādu. Valodniecībā jāiesaistās vairāk globālajās norisēs pētniecībā. Jāattīsta digitālās humanitārās zinātnes, sadarbībā ar vadošajām Latvijas institūcijām. Jānodrošina ciešāka sadarbība ar Liepājas muzejiem un jāpalielina Eiropas finansējuma piesaiste. Doktorantūrā caur doktorantūras skolu jānodrošina lielāka starpdiscilplinaritāte.
2) Ekonomikas un uzņēmējdarbības vienība (vērtējums 2 balles): Nepieciešamība pēc lielākas starptautiskās sadarbības un sasaistes ar uzņēmumu un sabiedriskā sektora vajadzībām. Zinātnes pārvaldības atbalsts jāstiprina caur sistēmisku zināšanu pārneses nodrošināšanu. Jānodrošina lielāka sadarbība ar partneriem reģionā. Jānodrošina cilvēkresursu piesaiste caur doktorantūru. Jāuzlabo zinātnes kvalitāte, vairāk fokusējoties uz konferencēm un zinātniskajiem žurnāliem, kuriem ir augstāka ietekme un kvalitāte.
3) Izglītības zinātņu vienība (vērtējums 2 balles): Jānodrošina lielāka pārredzamība un jāievieš stratēģiskā plānošana starpdiscilplinārai zinātnei, kas iesaistās plašāk visas institūcijas procesos. Jānostiprina pētniecības cilvekkapitals.  Fakultātē ir pietiekams cilvēkresursu skaits, bet no tiem vairums nav sasaistīti ar pētniecību, pietrūkst mūsdienām atbilstošas pētniecības prasmes un starptautiski kontakti. Lielāku uzsvaru vērst uz kvalitāti, nevis kvantitāti kā šobrīd. Starptautiskā sadarbībā – lielāks fokuss uz spēcīgiem partneriem. Jānodrošina cilvekkapitāla ataudze caur spēcīgu doktorantūru. Vairums no fakultātes mācībspēkiem, kuriem ir doktora grāds iegūtu no pēcdoktorantūras atbalsta, vai kā minimums – ārvalstu pieredzes spēcīgā universitātē.
4) Inženierzinātņu un tehnoloģiju vienība (vērtējums 2 balles): Pārak plašs pētniecības profils, kas jālimitē uz tiem, kas ir starptautiski nozīmīgi. Vadībai jānodrošina līderības veidošanās šīs jomas pētniecība. Jāpalielina publikāciju skaits augsta līmeņa zinātniskajos žurnālos, intelektuālā īpašuma tiesību reģistrācijā un dalībā pētniecības projektos. Jāuzlabo zinātnieku kontaktu trūkums starptautiskajā vidē, kas traucē iesaistīties konsorcijos. Jānodrošina vadošo pētnieku slodzes palielinājums pētniecībā. Jānodrošina periodiska zinātnieku rezultātu izvērtēšana, ar ietekmi tālākās karjeras attīstībai, ar uzsvaru uz angļu valodas zināšanām un augsta līmeņa publikācijām. Jānodrošina doktorantūras studijas galvenajās pētniecības jomās šajā nozarē.

Šobrīd, ņemot vērā izvērtējumā Liepājas Universitātes iegūto vērtējumu un novērtējot Liepājas Universitātes sasniegtos zinātniskās darbības rezultātus pēdējo gadu laikā ir skaidri redzams potenciāli liels risks, Liepājas Universitātes iespējām iegūt vērtējumu 3 balles līdz 2025.gadam, kad būs kārtējais izvērtējums. Šo risku pamato Liepājas Universitātes zinātniskās darbības rezultātu salīdzinājums ar pārējām valsts augstskolām un valsts zinātniskajiem institūtiem, kuri piedalījās 2019.gada izvērtējumā, kur, piemēram, 2021.gadā Liepājas Universitātes kopējais finansējums zinātnei veidoja 913 692 euro, jeb tikai 15 % no Liepājas Universitātes kopējā finansējuma ar vienu no lielākajiem īpatsvariem tieši institucionālajam (zinātnes bāzes finansējumam) kopējā zinātnes ieņēmumu struktūrā, kas parāda Liepājas Universitātes limitētās iespējas pilnvērtīgā apmērā piesaistīt pētniecības projektus no citām programmām.

Apskatot zinātniskās publikācijas – Liepājas Universitātei pēc SCOPUS SciVal datubāzes datiem starp 2017. – 2021.gadu ir 100 zinātniskās publikācijas, kas ir ~ 0,7 % apmērā no Latvijas kopējā publikāciju skaita šajā periodā, ar būtiski zemāku vidējo publikāciju kvalitāti (to citējamību vai zinātnisko žurnālu kvalitāti). Piemēram – 36,6 % Latvijas zinātnisko publikāciju starp 2017. – 2021.gadu ir publicētas augsta līmeņa (Q1 kvartīles) žurnālos, kamēr Liepājas Universitātei šajā periodā tikai 18 %, jeb tikai 49 % no Latvijas vidējā līmeņa.
Liepājas Universitātei bijušas ierobežotas iespējas P&A (pētniecības un attīstības) projektu piesaistē, ko apliecina gan rezultāti Eiropas Savienības Pētniecības un inovācijas pamatprogrammās  Apvārsnis 2020 un Apvārsnis Eiropa ar tikai dažiem šāda veida projektiem un tikai dažiem fundamentālo un lietišķo pētījumu projektu grantiem.

Integrējot Liepājas Universitāti Rīgas Tehniskajā universitātē tiks veikti virkne priekšnosacījumu, lai nodrošinātu esošā Liepājas Universitātes finansējuma rezultatīvāku izlietojumu, kā arī nodrošinātu nepieciešamo finansējumu Liepājas Universitātes pētnieciskas izcilības celšanai, jo Liepājas Universitātei, integrējoties Rīgas Tehniskajā universitātē izpildīsies priekšnosacījumi, lai Liepājas Universitāte turpinātu saņemt bāzes finansējumu, jo Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumu Nr. 252 “Zinātniskās darbības bāzes finansējuma piešķiršanas kārtība” 5.2.apakšpunkts paredz, ka bāzes finansējumu saņem zinātniskā institūcija neatkarīgi no zinātnisko institūciju starptautiskajā izvērtējumā gūto vērtējumu, ja tā piedalās ANM plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros.

Lai nodrošinātu papildu finansējumu izglītības un pētniecības attīstībai, administratīvo un studiju procesu integrācijai, informācijas sistēmu un citu digitālo resursu savietošanai, Rīgas Tehniskajai universitātei un Liepājas Universitātei būs jāsagatavo un jāiesniedz Ministrijā institucionālās konsolidācijas plāns.
Minētie pasākumi dos iespēju Liepājas Universitātei celt zinātnisko kapacitāti, tostarp arī piedaloties nacionāla līmeņa pētniecības konkursos (valsts pētījumu programmas, fundamentālie un lietisko pētījumu programmas projektu konkursi), kas secīgi dos izcilības pieaugumu saistībā ar Liepājas Universitātes zinātnisko publikāciju kvalitāti un skaitu augsti vērtētos zinātniskajos žurnālos, kā arī pakāpenisku pieeju labākai dalībai Eiropas Savienības un starptautisku pētniecības programmu, projektu un aktivitāšu ietvaros.  Tas viss kopumā dod iespēju Liepājas Universitātei gūt arī atgriezenisko saiti no šiem pasākumiem, tas ir  Eiropas Savienības un starptautisku pētniecības programmu, projektu līdzfinansējuma piesaisti,  un tas viss kopumā nepārprotami veicinās Liepājas Universitātes akadēmiskā un zinātniskā personāla kvalifikācijas paaugstināšanu, kas secīgi attīsta arī šī personāla konkurētspēju unLiepājas Universitātes spēju piesaistīt jaunos zinātniekus. Līdz ar to Liepājas Universitātes integrācija Rīgas Tehniskajā universitātē nodrošinās racionālāku esošo resursu, tajā skaitā valsts budžeta izmantošanu, kā arī šis risinājums nodrošina plašākas attīstītības iespējas, īpaši piesaistot finansējumu attīstības un investīciju projektiem. 
Risinājuma apraksts
Projekts nosaka, ka Liepājas Universitāti reorganizējot ar 2024.gada 1.martu, tā tiks nodota Rīgas Tehniskajai universitātei, kurā Liepājas Universitāte turpinās darboties kā Rīgas Tehniskās universitātes atsevišķa struktūrvienība un Rīgas Tehniskā universitāte ir Liepājas Universitātes tiesību un saistību pārņēmēja.

Projekts paredz, ka Rīgas Tehniskās universitāte pēc Liepājas Universitātes reorganizācijas pārņem un nodrošina, ka Liepājas Universitātes kā Rīgas Tehniskās universitātes atsevišķa struktūrvienība turpina īstenot projektā minēto akreditēto studiju virzienu ietilpstošās studiju programmas. 
Projekta nosaka arī, ka pēc Liepājas Universitātes reorganizācijas Rīgas Tehniskā universitāte:
1) pārņems darba tiesiskās attiecības ar Liepājas Universitātes akadēmisko un vispārējo personālu, nodrošinot vienlīdzīgus principus darba samaksas, darba slodzes un sociālo garantiju piešķiršanā. Darba tiesiskās attiecības tiek īstenotas atbilstoši Darba likumam. Akadēmiskajam personālam pavērsies plašākas pētniecības, mobilitātes un izaugsmes iespējas, kā arī pieeja Rīgas Tehniskās universitātes rīcībā esošajiem studiju un pētniecības resursiem;
2) pārņems projektā minētajās studiju programmās sekmīgi studējošiem kas uzsākuši studijas līdz 2024.gada 29.februārim, visā studiju laikā, ja studijas netiek pārtrauktas, tiek saglabāti studiju  nosacījumi atbilstoši noslēgtajiem studiju līgumiem. Reorganizācijas procesā tiks nodrošināta studiju procesa nepārtrauktība un visi Liepājas Universitātes studenti varēs turpināt studijas Rīgas Tehniskajā universitātē, kas pēc veida, iegūstamās profesionālās kvalifikācijas un grāda atbilst pārtrauktajai studiju programmai, nodrošinot  lielākas attīstības iespējas. Studējošajiem būs iespēja pabeigt studijas uz tādiem pašiem finansēšanas nosacījumiem, proti, sekmīgi par valsts budžeta līdzekļiem studējošajiem nodrošinot no valsts budžeta finansētu studiju vietu visu studiju laiku, ja studijas netiek pārtrauktas, un par maksu studējošajiem nodrošinot tādu pašu studiju maksas apjomu, kāds bija noteikts Liepājas Universitātē. Valsts budžeta finansējums saskaņā ar principu “budžeta vieta seko studējošajam” tiks piešķirts Rīgas Tehniskajai universitātei, kurā studējošais turpinās studijas, proti, Ministrija sagatavojot priekšlikumus budžeta vietu sadalījumu struktūrai paredzēs papildus budžeta vietas Rīgas Tehniskajai universitātei;
3) pārņems un nodrošinās Liepājas Universitātes licencēto vai saskaņoto profesionālās pilnveides izglītības programmu, pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu un profesionālās kvalifikācijas pilnveides programmu īstenošanu; 4) iesniegs Akadēmiskās informācijas centrā iesniegumu par grozījumu veikšanu projektā minēto studiju programmu licencēšanas un studiju virzienu akreditācijas dokumentācijā, Minēto grozījumu veikšana nav maksas pakalpojums, līdz ar to, neradīs papildu izdevumus Rīgas Tehniskajai universitātei;
5) ir Liepājas Universitātes funkciju, tiesību, saistību (tai skaitā darba līgumu un studiju līgumu), prasību, finanšu līdzekļu, mantas, lietvedības un arhīva pārņēmēja attiecībā uz turpmāk īstenojamām Liepājas Universitātes studiju programmām. Tiesību un saistību pārņemšana paredz, ka Rīgas Tehniskā universitāte pārņem arī tos studējošos (studiju līgumus), kas atrodas studiju pārtraukumā, savukārt arhīva pārņemšana nozīmē, ka studējošais, kas ir absolvējis Liepājas Universitāti, būs tiesīgs, piemēram, diploma dublikātu, diploma nozaudēšanas gadījumā, saņemt Rīgas Tehniskajā universitātē, kas pārņems attiecīgo studiju programmu.

Projekts paredz, ka Rīgas Tehniskajā universitāte pārņem saistības, ko Liepājas Universitātes uzņēmusies:  
1) darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 8.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt modernizēto STEM, tai skaitā medicīnas un radošās industrijas, studiju programmu skaitu" (turpmāk – 8.1.1.SAM) ietvaros un kas izriet no Liepājas Universitātes reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu;
2) darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" (turpmāk – 8.2.1.SAM) pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros un kas izriet no Liepājas Universitātes reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu;
3) darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 8.2.2. specifiskā atbalsta mērķa „Stiprināt augstākās izglītības institūciju akadēmisko personālu stratēģiskās specializācijas jomās” (turpmāk – 8.2.2.SAM) pirmās,   otrās un trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros un kas izriet no Liepājas Universitātes reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu;
4) darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt labāku pārvaldību augstākās izglītības institūcijās" (turpmāk – 8.2.3.SAM) pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros un kas izriet no Liepājas Universitātes reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu;
5) darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē (ESF)" 14.1.1.1. pasākuma "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei" (turpmāk – 14.1.1.1. pasākums) ietvaros un kas izriet no Liepājas Universitātes reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu;
6) darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.3. pasākuma "Inovāciju granti studentiem"  (turpmāk – 1.1.1.3. pasākums) otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros un kas izriet no Liepājas Universitātes reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu;
7) darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa „Palielināt Latvijas zinātnisko institūciju pētniecisko un inovatīvo kapacitāti un spēju piesaistīt ārējo finansējumu, ieguldot cilvēkresursos un infrastruktūrā” 1.1.1.5. pasākuma "Atbalsts starptautiskās sadarbības projektiem pētniecībā un inovācijās"  (turpmāk – 1.1.1.5.pasākums) otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros un kas izriet no Liepājas Universitātes reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu;
8) darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2.  pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" (turpmāk – 4.2.1.2.pasākums) pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros un kas izriet no Liepājas Universitātes reorganizācijas dienā spēkā esošās vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par projekta īstenošanu.
Liepājas Universitātes 8.1.1. SAM ietvaros iesniegtā projekta Nr. 8.1.1.0/17/I/008 „Liepājas Universitātes STEM studiju programmu modernizācija” ar kopējo attiecināmo finansējumu 970 574 euro,  īstenošana ir pabeigta ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā – 2018. gada 24. jūnijā.
8.2.1. SAM pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros Liepājas Universitāte īsteno projektu Nr. 8.2.1.0/18/I/002 "Studiju programmu fragmentācijas samazināšana LiepU” ar kopējo attiecināmo finansējumu 530 450,33 euro, un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2023. gada 30. jūnijam. Savukārt 8.2.1. SAM otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros Liepājas Universitāte īsteno projektu Nr. 8.2.1.0/18/A/010 "Studiju programmu fragmentācijas samazināšana un resursu koplietošanas stiprināšana LiepU” ar kopējo attiecināmo finansējumu 300 000 euro, un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2023. gada 30. septembrim.
8.2.2. SAM pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros Liepājas Universitātes iesniegtā projekta Nr. 8.2.2.0/18/I/003 "Liepājas Universitātes akadēmiskā personāla pilnveide stratēģiskās specializācijas jomās – logopēdija, pirmsskolas izglītība un sākumizglītība” ar kopējo attiecināmo finansējumu 430 410,66 euro, īstenošana ir pabeigta ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā – 2022. gada 30. septembrī. Tāpat arī 8.2.2. SAM otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros Liepājas Universitātes iesniegtā projekta Nr. 8.2.2.0/18/A/021 "Liepājas Universitātes akadēmiskā personāla pilnveide stratēģiskās specializācijas jomās - dabas zinātnes, matemātika un informācijas tehnoloģijas, māksla, sociālās zinātnes, komerczinības un tiesības" ar kopējo attiecināmo finansējumu 552 637,76 euro, īstenošana ir pabeigta ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā – 2022. gada 31. oktobrī. Savukārt 8.2.2. SAM trešās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros Liepājas Universitāte īsteno projektu Nr. 8.2.2.0/20/I/007 "Liepājas Universitātes personāla akadēmiskā karjera: kvalitāte un ilgtspēja doktora studijās" ar kopējo attiecināmo finansējumu 214 960 euro, un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2023. gada 30. novembrim.
8.2.3. SAM pirmās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros Liepājas Universitātes iesniegtā projekta Nr. 8.2.3.0/18/A/017 "Labākas pārvaldības nodrošināšana Liepājas Universitātē” ar kopējo attiecināmo finansējumu 695 221,70 euro, īstenošana ir pabeigta ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā – 2022. gada 30. jūnijā.
14.1.1.1. pasākuma ietvaros Liepājas Universitāte īsteno projektu Nr. 8.2.3.0/22/A/003 "Augstskolu digitālās kapacitātes celšana ar tiešsaistes mācību resursu un analītikas viedu integrāciju" ar kopējo attiecināmo finansējumu 1 321 314,82 euro, un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2023. gada 31. decembrim.
1.1.1.3.pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros Liepājas Universitāte īsteno projektu Nr. 1.1.1.3/21/A/004 "Inovāciju granti Liepājas studentiem jeb IGLS" ar kopējo attiecināmo finansējumu 1 092 443,50 euro, un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2023. gada 30. novembrim.
1.1.1.5.pasākuma otrās projektu iesniegumu atlases kārtas ietvaros Liepājas Universitāte īsteno projektu Nr. 1.1.1.5/18/I/018 "Pētniecības, inovāciju un starptautiskās sadarbības zinātnē veicināšana Liepājas universitātē" ar kopējo attiecināmo finansējumu 106 117,61  euro, un saskaņā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu noteikto projektu paredzēts īstenot līdz 2023. gada 30. jūnijam.
Liepājas Universitātes 4.2.1.2.pasākuma ietvaros iesniegtā projekta Nr. 4.2.1.2/17/I/014 “Liepājas Universitātes ēkas pārbūve” ar kopējo attiecināmo finansējumu 602 000 euro īstenošana ir pabeigta ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru noslēgtās vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajā termiņā – 2019. gada 5.februārī.
minētos struktūrfondu projektus, kurus pārņem Rīgas Tehniskā universitāte, ar projekta 4.2.4. apakšpunktu tiek noteikts, ka nosaka pienākumu Liepājas Universitātei un Rīgas Tehniskajai universitātei savstarpēji vienoties un nodrošināt pilnā apmērā un noteiktā kārtībā pabeigt uzsākto Eiropas Savienības struktūrfondu investīciju projektu īstenošanu un mērķu sasniegšanu atbilstoši plānotajam, neradot neatbilstoši veikto izdevumu risku. Ja šāds risks ir iestājies, Liepājas Universitāte sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti nekavējoties par to informē Izglītības un zinātnes ministriju, kura pieejamā finasejuma ietvaros nodrošina risinājumu šāda projekta neattiecināmo izmaksu (nepiedzenamo izmaksu) segšanai.
Ja iestāsies kāda projekta neattiecināmo izdevumu risks, Izglītības un zinātnes ministrijas pieeja būs pārstruktūrēt Izglītības un zinātnes ministrijai esošo finansējumu, lai nodrošinātu risinājumu projekta neattiecināmo izmaksu (nepiedzenamo izmaksu) segšanai vai kompensēšanai ar citu finansējuma pozīciju piešķirto līdzekļu ietvaros, nepieprasot papildu finansējumu.

Projektā ir norādīti nekustamie īpašumi, kas Liepājas Universitātes īpašumā nodoti pamatojoties uz Ministru kabineta 2017. gada 1. septembra rīkojumu Nr. 477 “Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu bez atlīdzības Liepājas Universitātes īpašumā”. Rīgas Tehniskā universitāte šos nekustamos īpašumus turpinās izmantot izglītības funkcijas nodrošināšanai, tajā skaitā lai attīstītu studiju, pētniecības un mūžizglītības programmas, kas atbilstoši darba tirgus prasībām nodrošina tautsaimniecības, valsts un sabiedrības attīstības nākotnes vajadzībām nepieciešamos cilvēkresursus, kā arī veicinātu izglītības procesā iesaistīto personu izaugsmi par uzņēmīgiem, radošiem, atbildīgiem un konkurētspējīgiem sabiedrības locekļiem; veiktu lietišķos un fundamentālos pētījumus, kā arī ar inovācijām un mūžizglītības procesiem nodrošinātu zināšanu un tehnoloģiju pārnesi attiecīgās tautsaimniecības nozarēs, veicinot to iespēju dinamiski piemēroties ārējās vides pārmaiņām; kā arī lai būtu par nozīmīgu kultūrprocesu centru Kurzemē, Latvijā un Baltijas reģionā, un Rīgas Tehniskajai universitātei būs saistošs nekustamo īpašumu atpakaļatdošanas valstij pienākums gadījumā, ja nekustamie īpašumi vairs netiks izmantoti minētās funkcijas nodrošināšanai, kā arī zemesgrāmatās reģistrētie aizliegumi rīcībā ar nekustamajiem īpašumiem. Projekts paredz attiecīgu izmaiņu veikšanas pienākumu attiecīgajos zemesgrāmatu ierakstos Rīgas Tehniskajai universitātei.
Šādi ierobežojumi neattiecas uz projektā minēto Liepājas Universitātes nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 032 0246) Krišjāņa Valdemāra ielā 4, Liepājā, jo minētā nekustamā īpašuma īpašnieks ir Liepājas Universitāte un tas ir Liepājas Universitātes īpašums, ko tai nav nodevusi valsts. Tajā pat laikā ir norādāms, ka attiecīgajā zemesgrāmatu nodalījumā nav nostiprināti nekādi aizliegumi turpmākai rīcībai ar to.
Kopumā projekts paredz, ka Rīgas Tehniskā universitāte pārņem īpašumā šādus nekustamos īpašumus:
1) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 032 0146) – zemes vienību 0,4809 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 032 0146) un divas būves (būvju kadastra apzīmējumi 1700 032 0146 001 un 1700 032 0146 002) – Lielajā ielā 14, Liepājā;
2) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 032 0169) – zemes vienību 0,1247 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 032 0169) un būvi (būves kadastra apzīmējums 1700 032 0169 001) – Kūrmājas prospektā 13, Liepājā;
3) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 036 0223) – zemes vienību 0,1242 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 036 0223) un divas būves (būvju kadastra apzīmējumi 1700 036 0223 001 un 1700 036 0223 002) – Kuršu ielā 20, Liepājā. Nekustamajam īpašumam Kuršu ielā 20, Liepājā, reģistrēts apgrūtinājums – valsts nozīmes pilsētbūvniecības piemineklis – Liepājas vēsturiskais centrs – 0,1242 ha platībā. Rīgas Tehniskajai universitātei kā Liepājas Universitātes saistību un tiesību pārņēmējai būs saistošs norādītais apgrūtinājums un pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas Rīgas Tehniskā universitāte nodrošinās tā uzturēšanu atbilstoši likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” noteiktajam. Saskaņā ar Kurzemes rajona tiesas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.5003 III daļas 1.iedaļas ierakstu Nr.2.1. nostiprināta nomas tiesība par labu juridiskai persona līdz 2033. gada 8. septembrim. Rīgas Tehniskā universitāte kā Liepājas Universitātes saistību un tiesību pārņēmēja pārņem arī šo zemesgrāmatā nostiprināto nomas tiesību.
4) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 033 0178) – zemes vienību 0,3056 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 033 0178) un būvi (būves kadastra apzīmējums 1700 033 0178 001) – Ganību ielā 36/48, Liepājā. Saskaņā ar Kurzemes rajona tiesas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.100000036763 III daļas 1.iedaļas ierakstu Nr.3.1. nostiprināta nomas tiesība par labu juridiskai persona līdz 2038. gada 2. augustam. Rīgas Tehniskā universitāte kā Liepājas Universitātes saistību un tiesību pārņēmēja pārņem arī šo zemesgrāmatā nostiprināto nomas tiesību. Savukārt Kurzemes rajona tiesas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.100000036763 III daļas 1.iedaļas ieraksts Nr.2.1. – Liepājas Universitātei par labu nostiprinātā bezatlīdzības un pārvaldīšanas tiesība uz nenoteiktu laiku – nav aktuāls un ir dzēšams, jo pamatojošais dokuments šim ierakstam – 2013.gada 8.oktobra Valsts nekustamo īpašumu lietojuma un pārvaldīšanas līgums (IZM reģ. Nr. 1-29/59) – ir zaudējis spēku, turklāt arī pati saistība ir izbeigusies, jo lietotājs ir ieguvis īpašuma tiesību uz visu nekustamo īpašumu.Liepājas Universitāte līdz tās reorganizācijai veiks nepieciešamās darbības, lai minētais ieraksts tiktu dzēsts no zemesgrāmatas nodalījuma.
5) nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 1700 032 0246) – zemes vienību 0,5578 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 1700 032 0246) un četras būves (būvju kadastra apzīmējumi 1700 032 0246 001, 1700 032 0246 002, 1700 032 0246 003 un 1700 032 0246 004) – Krišjāņa Valdemāra ielā 4, Liepājā. Atbilstoši ierakstiem Kurzemes rajona tiesas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000005106 zemesgrāmatā ir reģistrēta zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 1700 032 0246 un trīs būves. Saskaņā ar informāciju Kadastra informācijas sistēmā nekustamais īpašums Krišjāņa Valdemāra ielā 4, Liepājā, sastāv no zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 1700 032 0246 un četrām būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 1700 032 0246 001, 1700 032 0246 002, 1700 032 0246 003 un 1700 032 0246 004). Arī Liepājas Universitātes grāmatvedības uzskaitē atrodas visas četras būves (būvju kadastra apzīmējumi 1700 032 0246 001, 1700 032 0246 002, 1700 032 0246 003 un 1700 032 0246 004) Krišjāņa Valdemāra ielā 4, Liepājā, tāpēc projektā paredzēts nodot četras būves. Būve ar kadastra apzīmējumu 1700 032 0246 001 ir valsts nozīmes kultūras piemineklis un attiecīgs apgrūtinājums ir reģistrēts arī Kurzemes rajona tiesas Liepājas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr.100000005106 III daļas 1.iedaļas ierakstā Nr.1.1. Rīgas Tehniskajai universitātei kā Liepājas Universitātes saistību un tiesību pārņēmējai būs saistošs norādītais apgrūtinājums un pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas Rīgas Tehniskā universitāte nodrošinās tā uzturēšanu atbilstoši likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” noteiktajam. Atbilstoši Kadastra informācijas sistēmas datiem uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 1700 032 0246 atrodas vēl trīs būves – sūkņu māja, transformatoru ēka un lietus kanalizācija – kā īpašuma tiesības nav reģistrētas. Minētās trīs būves neatrodas arī Liepājas Universitātes grāmatvedības uzskaitē. Ievērojot minēto, tās netiek nodotas Rīgas Tehniskās universitātes īpašumā. Pēc nekustamā īpašuma Krišjāņa Valdemāra ielā 4, Liepājā, pārņemšanas Rīgas Tehniskās universitātes īpašumā Rīgas Tehniskajai universitātei būs tiesības risināt jautājumu par šo trīs būvju piederību.Tā kā Liepājas Universitāte turpinās pastāvēt kā Rīgas Tehniskās universitātes atsevišķa struktūrvienība, līdz ar to mērķis, kādam Liepājas pilsētas pašvaldība tika nodevusi nekustamo īpašumu Krišjāņa Valdemāra ielā 4, Liepājā, turpina pastāvēt. Minētā nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrēti aizliegumi rīcībai ar nekustamo īpašumu.

Liepājas Universitāte ir uzsākusi tās īpašumā esošā nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.1700 902 5005) Uliha ielā 12-13, Liepājā, atsavināšanas procesu un to plānots pabeigt līdz Liepājas Universitātes reorganizācijai (2024.gada 1.martam). Gadījumā, ja minētais process netiks pabeigts, Ministrija sagatavos grozījumus rīkojumā par Liepājas Universitātes reorganizāciju, paredzot, ka minētais nekustamais īpašums tiks nodots Rīgas Tehniskās universitātes īpašumā, tādējādi Rīgas Tehniskā universitāte varēs pabeigt atsavināšanas procesu un iegūtos līdzekļus ieguldīt atsevišķās struktūrvienības Liepājā lietojumā esošo nekustamo īpašumu attīstībā.

Liepājas Universitātes reorganizācijas procesā ir veicami grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 1. septembra rīkojumā Nr. 477 “Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu bez atlīdzības Liepājas Universitātes īpašumā” (skatīt vairāk anotācijas IV sadaļu).

Projekts paredz Rīgas Tehniskajai universitātei tiesību reorganizācijas procesa laikā, saskaņojot ar Liepājas Universitātes reorganizācijas komisiju, veikt nepieciešamo auditu Liepājas Universitātē, tajā skaitā, piesaistot ārpakalpojuma audita sniedzēju, par saviem finanšu līdzekļiem.

Projekts paredz Ministrijai izveidot Liepājas Universitātes reorganizācijas komisiju, kā arī norādīti šīs reorganizācijas komisijai veicamie uzdevumi ar noteiktiem termiņiem uzdevumu izpildei. Ievērojot, ka projekts paredz noteikt šīs komisijas locekļu pārstāvību, kā arī to, ka Liepājas Universitāte ir Ministrijas padotības iestāde, tad pēc pieprasījuma šī komisija nekavējoties (vai operatīvi - izvēlaties pielietojamo terminu) informēs Ministriju par reorganizācijas gaitu, kā arī pastāvot risku iespējamībai vai konstatējot riskus Liepājas Universitātes reorganizācijas plāna neizpildei, komisija  informēs Ministriju par iespējamo risku vai konstatēto risku novēršanas rīcību.

Projekts nosaka uzdevumu Ministrijai noteiktā laikā sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti, Liepājas Universitāti un Liepājas valstspilsētas pašvaldību sagatavot un noslēgt sadarbības līgumu starp Ministriju, Rīgas Tehnisko universitāti, Liepājas Universitāti un Liepājas valstspilsētas pašvaldību  par Liepājas Universitātes integrāciju Rīgas Tehniskās universitātes struktūrā, nosakot tos būtiskākos jautājumus, kuri iekļaujami obligāti minētajā līgumā.

Projekts paredz, ka ar Liepājas Universitātes reorganizāciju saistītos izdevumus sedz no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 03.00.00 "Augstākā izglītība" apakšprogrammā 03.01.00 "Augstskolas" paredzētajiem līdzekļiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Netiek vērtēta iespēja atbilstoši Augstskolu likuma 11.panta trešās daļas 3.punktam - nodot Liepājas Universitāti citai augstskolai, kā rezultātā Liepājas Universitāte turpina pastāvēt citas augstskolas dibinātas kapitālsabiedrības vai nodibinājuma statusā, jo valsts kā dibinātājs nepiekrīt, ka Liepājas Universitāte kļūtu par privāttiesību subjektu, kā arī ANM plāns paredz, ka attīstības finansējums tiek piešķirts no 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti", ja Ministrija ir saskaņojusi institūciju konsolidācijas plānus, kas ir šo investīciju saņemšanas priekšnoteikums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ir izvērtēti ieguvumi ilgtermiņā un resursu koplietošanas procesā.
Īstenojot reorganizāciju, tiek nodrošināta kvalitatīvas izglītības īstenošanas turpināšana, nodrošinot tās nepārtrauktību un ilgtspēju, tostarp finansiālo stabilitāti un attīstības finansējumu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ministrija monitorēs Liepājas Universitātes darbības rādītājus pēc nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei, kā arī uzraudzīs projekta noteiktā sadarbības līguma par Liepājas Universitātes integrāciju Rīgas Tehniskās universitātes struktūrā nosacījumu izpildi.

Lai nodrošinātu pēc Liepājas universitātes reorganizācijas Rīgas Tehniskās universitātes struktūrā, abu augstskolu pētniecības un attīstības, ka arī studiju  kapacitātes kāpināšanu ar projekta Ministru kabineta protokollēmuma projektu tiek noteikts, ka, pamatojoties uz  Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumiem (TAP ID:22-TA-2792), ja Ministru kabinets tos pieņem, Liepājas Universitātes reorganizācijai, to pievienojot Rīgas Tehniskajai universitātei, tiek paredzēti – ne mazāk kā 10 871 594 euro, tai skaitā nepārsniedzot Atveseļošanas fonda finansējumu – 9 980 613 euro un valsts budžeta līdzfinansējumu – 890 981 euro, kā arī īstenošanas noteikumu saskaņošanas procesā izskatīt iespēju palielināt minētās reorganizācijas finansējumu abu minēto augstskolu pētniecības un attīstības, ka arī studiju  kapacitātes kāpināšanu līdz 11 871 594 euro 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" pieejamā finansējuma ietvaros.

Skaidrojam ka, izskatot iespēju palielināt finansējumu Liepājas Universitātes reorganizācijai, integrējoties Rīgas Tehniskajā universitātē, no projektam paredzēta lielāka finansējuma Atveseļošanas fonda 5.2.1.1.i. investīcijas 2.kārtā, sniedzam izvērtējumu, ka šāds palielinājums objektīvi nozīmēs arī izmaiņas konkrētā projekta 5.2.1.1. sasniedzamajos rādītājos, tiem proporcionāli palielinoties, atbilstoši pieejamajam papildu finansējuma apmēram. Tas nozīmētu Liepājas Universitātes reorganizācijai Rīgas Tehniskajā universitātē pieaugumu sasniedzamajiem uzraudzības rādītājiem par parakstītajiem akadēmiskās karjeras grantu līgumiem un parakstītajiem iekšējo pētniecības un attīstības grantu līgumiem. Ja papildu finansējums tiktu potenciāli atrasts no cita 5.2.1.1.i. investīcijas 2.kārtas projekta, tad kopējie 5.2.1.1.i. investīcijas 2.kārtas ietvaros sasniegtie rādītāji nemainītos. Ja savukārt papildu finansējums tiktu potenciāli atrasts to pārdalot no 5.2.1.1.i. investīcijas 3.kārtas atvēlētā finansējuma, tad sasniegto rādītāju skaits 2.kārtā palielinātos uz ekvivalenta samazinājuma rēķina 3.kārtā kopā sasniegtajiem 5.2.1.1.i. visu kārtu rādītājiem nemainoties.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • Liepājas Universitātes nodarbinātie, kas neatbilst projekta 2.2.apakšpunktam
Ietekmes apraksts
Liepājas Universitātes studējošajiem nemainās studiju procesa īstenošanas nosacījumi, iegūstamais grāds un kvalifikācija, mainās tikai augstskola, kas izsniedz diplomu.
Liepājas Universitātes nodarbinātie, kas neatbilst projekta 2.2.apakšpunktam, tiesiskais regulējums ietekmē un tas tiks risināts reorganizācijas komisijas veicamo uzdevumu ietvaros, ievērojot, ka šīs komisija tiks pārstāvēta arī Liepājas Universitātes arodbiedrība.
Juridiskās personas
  • Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs".
Ietekmes apraksts
Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs" nodrošina projekta 2.4.app. izpildi savu funkciju ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu inženierzinātnes un tehnoloģijas (datorika un izglītības programmu grupa elektronika un automātika), sociālās zinātnes (pedagogu izglītība un izglītības zinātnes, komerczinības un administrēšana), humanitārās un mākslas zinātnes ietvaros attiecīgu nozaru sistēmu, kas būtu kvalitatīva, starptautiski konkurētspējīga ar augstu reputāciju un prestižu. 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu inženierzinātnes un tehnoloģijas (datorika un izglītības programmu grupa elektronika un automātika), sociālās zinātnes (pedagogu izglītība un izglītības zinātnes, komerczinības un administrēšana), humanitārās un mākslas zinātnes ietvaros attiecīgu nozaru sistēmu, kas būtu kvalitatīva, starptautiski konkurētspējīga ar augstu reputāciju un prestižu. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu inženierzinātnes un tehnoloģijas (datorika un izglītības programmu grupa elektronika un automātika), sociālās zinātnes (pedagogu izglītība un izglītības zinātnes, komerczinības un administrēšana), humanitārās un mākslas zinātnes ietvaros attiecīgu nozaru sistēmu, kas būtu kvalitatīva, starptautiski konkurētspējīga ar augstu reputāciju un prestižu. 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu inženierzinātnes un tehnoloģijas (datorika un izglītības programmu grupa elektronika un automātika), sociālās zinātnes (pedagogu izglītība un izglītības zinātnes, komerczinības un administrēšana), humanitārās un mākslas zinātnes ietvaros attiecīgu nozaru sistēmu, kas būtu kvalitatīva, starptautiski konkurētspējīga ar augstu reputāciju un prestižu. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Nepieciešams attīstīt tādu inženierzinātnes un tehnoloģijas (datorika un izglītības programmu grupa elektronika un automātika), sociālās zinātnes (pedagogu izglītība un izglītības zinātnes, komerczinības un administrēšana), humanitārās un mākslas zinātnes ietvaros attiecīgu nozaru sistēmu, kas būtu kvalitatīva, starptautiski konkurētspējīga ar augstu reputāciju un prestižu. 

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
studenti
neietekmē
nemainās studiju procesa īstenošanas nosacījumi, iegūstamais grāds un kvalifikācija, mainās tikai augstskola, kurā turpina studijas, kā arī augstskola, kas izsniedz diplomus.
Liepājas Universitātes nodarbinātie, kas neatbilst projekta 2.2.apakšpunktam
uz projekta virzību tas nav nosakāms, bet tas tiks zināms reorganizācijas komisijas veicamo uzdevumu ietvaros, ievērojot, ka šīs komisija tiks pārstāvēta arī Liepājas Universitātes arodbiedrība.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs".
palielinās
Vērtības nozīme:
-
-
-
-
Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs" - sniegs savus pakalpojumus Rīgas Tehniskās universitātei, izpildot projekta 2.4.app., saskaņā ar tās cenrādi un nodarbināto pienākumu ietvaros.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pārdales starp budžeta programmām un apakšprogrammām nav nepieciešamas, jo studiju, snieguma un zinātnes bāzes finansējums tiek piešķirts Rīgas Tehniskajai universitātei un Liepājas Universitātei no tām pašām Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammām.
2023.gadā Liepājas Universitātei paredzētais studiju finansējums Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammā 03.01.00 “Augstskolas”  ir 2 568 774 euro.
Turpmāk, slēdzot līgumu ar Rīgas Tehnisko universitāti par studiju, snieguma un zinātnes bāzes finansējumu, tiks iekļauts arī Liepājas Universitātes studiju programmām paredzētais studiju finansējums, kā arī atbilstoši normatīvajam regulējumam aprēķinātais snieguma un zinātnes bāzes finansējums. 
Reorganizācijas izdevumi ir sedzami Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 03.01.00 “Augstskolas” ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2003.gada 16. septembra noteikumi Nr.528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums”

Pamatojums un apraksts
Svītrot 24.20.apakšpunktu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumi Nr.1000 "Noteikumi par doktora zinātniskā grāda piešķiršanas (promocijas) tiesību deleģēšanu augstskolām"

Pamatojums un apraksts
Svītrot 2.11. apakšpunktu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2021. gada 17. septembra rīkojums Nr. 655 “Par valsts augstskolu tipiem”

Pamatojums un apraksts
Svītrot 3.punktā vārdus "un Liepājas Universitāte".
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.4. Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija rīkojums Nr. 449 “Par valsts augstskolu stratēģisko specializāciju”

Pamatojums un apraksts
Svītrot 1.9.apakšpunktu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2022. gada 15. februāra rīkojums Nr. 99 "Par Ministra kabineta virzītu Liepājas Universitātes padomes locekļu apstiprināšanu"

Pamatojums un apraksts
Atzīt par spēku zaudējušu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.6. Ministru kabineta 2022. gada 31. maija rīkojums Nr. 393 "Par Ministru kabineta virzīta Liepājas Universitātes padomes locekļa apstiprināšanu"

Pamatojums un apraksts
Atzīt par spēku zaudējušu.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.7. Ministru kabineta 2017. gada 1. septembra rīkojums Nr. 477 “Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu bez atlīdzības Liepājas Universitātes īpašumā”.

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā to, ka Rīgas Tehniskā universitāte rīkojuma projekta 2.7.punktā minētos nekustamos īpašumus plāno izmantot, lai īstenotu Rīgas Tehniskās universitātes Satversmē noteiktos mērķus, tiks izvērtēta to atbilstība Ministru kabineta 2017. gada 1. septembra rīkojuma Nr. 477 “Par valsts nekustamo īpašumu nodošanu bez atlīdzības Liepājas Universitātes īpašumā” 1.punktā noteiktajam un nepieciešamības gadījumā tiks veikti attiecīgi grozījumi..
Ņemot vērā, ka Rīgas Tehniskā universitāte ir Liepājas Universitātes saistību tiesību pārņēmēja un tā pēc Liepājas Universitātes reorganizācijas turpinās izmantot tās funkciju nodrošināšanai valsts nodotos nekustamos īpašumus, arī no Rīgas Tehniskās universitātes tiks pieprasīta informācija par papildinošās saimnieciskās darbības proporcijas (20%) ievērošanu, lai Rīgas Tehniskās universitātes darbība tās īpašumā nodotajos (valsts) nekustamajos īpašumos amortizācijas periodā nepārvēršas par saimniecisku darbību, tādējādi nodrošinot komercdarbības atbalsta nosacījumu ievērošanu (vairāk par šo skatīt minētā rīkojuma anotācijā).
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo projekts paredz Liepājas Universitātes kā Ministrijas padotības iestādes reorganizāciju, to integrējot Ministrijas padotības iestādē - Rīgas Tehniskajā universitātē. Izglītojamo un nodarbināto tiesību un interešu ievērošanas pienākums ir iekļauts projektā. Arī Liepājas Universitātes studiju programmas tiek turpinātas Rīgas Tehniskās  universitātes ietvaros. 
Jautājums par valsts augstskolu, tostarp arī Liepājas Universitātes, institucionālās attīstības un konsolidācijas risinājumu, to reorganizējot un integrējot zinātnes universitātē ir skatīts Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijā ar plašu mediju un nozares pārstāvju piedalīšanos, izskatot Ziņojuma projektu.
Sabiedriskā apspriešana par Ziņojumā ietverto risinājumu – noteiktas valsts augstskolas reorganizēt un integrēt zinātnes universitātes ekosistēmā notika pirms Ziņojuma projekta izsludināšanas saskaņošanai https://www.izm.gov.lv/lv/zinatnes-un-augstakas-izglitibas-finansejuma-sasaiste-ar-zinatnisko-instituciju-starptautiska-novertejuma-rezultatiem.
Par valsts augstskolu, tostarp arī Liepājas Universitātes, institucionālās attīstības un konsolidācijas risinājumu, to reorganizējot un integrējot zinātnes universitātes ekosistēmā, tika skatīts arī Ziņojuma projekta saskaņošanas etapā TAP portālā (https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/ed31956d-bc5b-4819-b530-66cd48fccd3d), kurā piedalījās virkne sabiedrisko organizāciju, piem., Latvijas Universitāšu apvienība, Latvijas Zinātnisko institūtu asociācija, Rektoru Padome, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība, Latvijas Studentu apvienība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Rīgas Tehniskā universitāte
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Liepājas valstspilsētas pašvaldība
  • Liepājas Universitāte

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Rīgas Tehniskā universitāte
palielinās
Vērtības nozīme:
-
-
-
-
uz projekta virzības laiku nav iespējams aprēķināt, jo tas būs zināms, tad kad darbu pabeigs Liepājas Universitātes reorganizācijas komisija (projekta 3.punkts) un tiks noslēgts projekta 4.2.apakšpunktā minētais sadarbības līgums un pildīti pārējie projekta uzdevumi.
Izglītības un zinātnes ministrija
neietekmē
savu funkciju ietvaros
Liepājas valstspilsētas pašvaldība
palielinās
Vērtības nozīme:
-
-
-
-
uz reorganizācijas procesa laiku iespējami palielināsies, bet to tagad nav iespējams aprēķināt, jo tas būs zināms, tad kad darbu veiks Liepājas Universitātes reorganizācijas komisija (projekta 3.punkts) un tiks noslēgts projekta 4.2.apakšpunktā minētais sadarbības līgums un izpildīti pārējie projekta uzdevumi.
Liepājas Universitāte
palielinās
Vērtības nozīme:
-
-
-
-
uz reorganizācijas procesa laiku palielināsies, bet to tagad nav iespējams aprēķināt, jo tas būs zināms, tad kad darbu veiks Liepājas Universitātes reorganizācijas komisija (projekta 3.punkts) un tiks noslēgts projekta 4.2.apakšpunktā minētais sadarbības līgums, kā ari izpildīti citi projektā noteiktie uzdevumi minētajai universitātei.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Rīgas Tehniskā universitāte
Vērtības nozīme:
-
-
palielināsies, bet uz šī projekta virzības laiku nav iespējams aprēķināt, jo tas būs zināms, tad kad darbu pabeigs Liepājas Universitātes reorganizācijas komisija (projekta 3.punkts),tiks noslēgts projekta 4.2.apakšpunktā minētais sadarbības līgums un izpildīti pārējie projekta uzdevumi.
Izglītības un zinātnes ministrija
savu funkciju ietvaros
Liepājas valstspilsētas pašvaldība
uz reorganizācijas procesa laiku iespējami palielināsies, bet to tagad nav iespējams aprēķināt, jo tas būs zināms, tad kad darbu veiks Liepājas Universitātes reorganizācijas komisija (projekta 3.punkts) un tiks noslēgts projekta 4.2.apakšpunktā minētais sadarbības līgums un izpildīti pārējie projekta uzdevumi.
Liepājas Universitāte
Vērtības nozīme:
-
-
uz reorganizācijas procesa laiku palielināsies, bet to tagad nav iespējams aprēķināt, jo tas būs zināms, tad kad darbu veiks Liepājas Universitātes reorganizācijas komisija (projekta 3.punkts) un tiks noslēgts projekta 4.2.apakšpunktā minētais sadarbības līgums un izpildīti pārējie projekta uzdevumi.
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Liepājas Universitāte turpinās pastāvēt kā Rīgas Tehniskās universitātes atsevišķa struktūrvienība. Rīgas Tehniskā universitāte ir Liepājas Universitātes tiesību un saistību pārņēmēja.Rīgas Tehniskās universitātes struktūra paplašinās, iekļaujot Liepājas Universitāti  kā Rīgas Tehniskās universitātes atsevišķu struktūrvienību.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Liepājas Universitātei administratīvās funkcijas samazinās, saglabājas Liepājas Universitātes īstenojamās studiju programmas, kuras turpina Liepājas Universitāte īstenot kā Rīgas Tehniskās universitātes atsevišķa struktūrvienība.Rīgas Tehniskās universitātes funkcijas paplašinās, pārņemot visas Liepājas Universitātes saistības un kompetences.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Reorganizācijas rezultātā būs iespējas efektivizēt administratīvos procesus izmantojot resursu/ procesu koplietošanu ar Rīgas Tehnisko universitāti, vienlaikus saglabājot un pilnveidojot tos procesus, kas ir specifiski Liepājas Universitātei kā atsevišķas struktūrvienības darbības nodrošināšanai.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Reorganizācijas rezultātā Liepājas Universitātes administrācijai un studējošajiem būs pieeja Rīgas Tehniskās universitātes digitalizētajiem studiju un pārvaldības resursiem, nodrošinot to koplietošanu un iespēju izmantot tālākās iespējas, ko sniegs augstākās izglītības digitalizācijas projekti.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Reorganizācijas rezultātā būs iespējams optimizēt noteiktus administratīvos procesus, iekļaujoties  Rīgas tehniskās universitātes administratīvajā sistēmā (piem., projektu vadība, starptautisko studentu piesaiste, grāmatvedības uzskaite)
8. Cita informācija
Tiek pildīts Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam paredzētais uzdevums veikt augstākās izglītības konsolidāciju, veicināt resursu koplietošanu un mazināt fragmentāciju.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Reorganizācijas procesā Liepājas Universitāte un Rīgas Tehniskā universitāte nodrošina personas datu apstrādes principu ievērošanu un personas datu apstrādes un datu aizsardzības atbilstību Datu regulas 5., 6. un 35.pantam.  

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi