Anotācija (ex-ante)

23-TA-2654: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"  " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem"  (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdē nolemto  (prot. Nr.2 1.§ 2. un 4.punkts);
- likuma “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 66.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai ar valsts drošību  saistītā prioritārā pasākuma “Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta depo – katastrofu pārvaldības centri” ietvaros segtu izdevumus, kas saistīti ar inženierkonsultantu pakalpojumiem katastrofu pārvaldības centru būvniecības nodrošināšanai Liepājā, Daugavpilī, Madonā, Līvānos, Salacgrīvā, Viļānos, Alsungā, Alūksnē, Talsos un Tukumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdē (prot. Nr.2 1.§) izskatītā Informatīvā ziņojuma “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem  2023. gadam un budžeta ietvaram 2023. – 2025. gadam” 1. pielikumam “Priekšlikumi atbalstāmajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023. - 2025. gadam, euro” un ievērojot protokollēmuma 2.punktā un 4.punktā noteikto pasākumam “Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta depo – katastrofu pārvaldības centri” plānots finansējums (finansējums ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem un neatkarīgo iestāžu vienreizējiem pasākumiem tiek plānots budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” atsevišķā programmā, un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali) 2023. – 2025. gadam 103 151 786  euro apmērā, tai skaitā:
2023. gadā – 3 645 459 euro;
2024. gadā –  35 958 953 euro;
2025. gadā – 63 547 374 euro.
Katastrofu pārvaldības centra būvniecību Tukumā, kā arī ar būvniecības un saistīto pakalpojumu izmaksu segšanu nav iespējams nodrošināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.3.1.1.i. investīcijai “Glābšanas dienestu kapacitātes stiprināšana, īpaši Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta infrastruktūras un materiāltehniskās bāzes modernizācija” (turpmāk – Investīcija) pieejamā finansējuma ietvaros, kā arī no šā resursu avota nav iespējams nodrošināt inženierkonsultantu pakalpojuma izdevumu segšanu katastrofu pārvaldības centru būvniecības nodrošināšanai Liepājā, Daugavpilī, Madonā, Līvānos, Salacgrīvā, Viļānos, Alsungā, Alūksnē, Talsos un Tukumā, jo tās nav noteiktas kā Investīcijas attiecināmas izmaksas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Investīcijas mērķis ir nodrošināt vienlīdzīgi efektīvu, ātru un kvalitatīvu katastrofu pārvaldībā iesaistīto dienestu darbu visā Latvijas teritorijā, uzlabojot reaģēšanā un katastrofu pārvaldībā iesaistīto dienestu sadarbību un koordināciju. Tāpat Investīcijas rezultātā tiks uzlaboti nodarbināto darba apstākļi, tajā skaitā darba drošība, kas pozitīvi ietekmēs nodarbināto apmierinātības līmeni un nodarbināto rekrutēšanu. Investīcijas ietvaros tiek plānots samazināt savvaļas ugunsgrēku degšanas platību no 3923,1 ha, kas ir vidējais rādītājs 2015.- 2019. gada perioda statistikas datiem, līdz 2635,3 ha, kas plānots kā vidējais rādītājs 2020.-2024. gada perioda statistikas datiem, attiecīgi samazinot CO2 izmešu daudzumu un aizsargājot bioloģisko daudzveidību.
Investīcijas ietvaros paredzēts uzbūvēt 8 līdz 10 katastrofu pārvaldības centrus dažādos Latvijas reģionos. Investīcijas aprēķini ir balstīti uz 10 jaunbūvējamu centru platību un izmaksām, saskaņā ar tiem būtiski tiktu palielināta katastrofu pārvaldības infrastruktūras platība, vienlaikus līdz 77% uzlabojot līdzšinējo līdzvērtīgas platības enerģijas patēriņu apkurei gadā.
Saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu (turpmāk – ANM Plāns) Investīcijas īstenošanai ir pieejams finansējums 36 630 000 euro (bez PVN) vai 44 322 300 euro (ar PVN) apmērā.
Ar Iekšlietu ministrijas Būvniecības padomes 2021. gada 24. novembra sēdes protokolu ir atbalstīta katastrofu pārvaldības centru būvniecība Liepājā, Daugavpilī, Madonā, Alūksnē, Līvānos, Salacgrīvā, Talsos, Tukumā, Viļānos un Alsungā.
Atklāta konkursa “Katastrofu pārvaldības centru jaunbūvju būvniecība ar papildu telpām iekšlietu iestāžu un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta vajadzībām” (iepirkuma identifikācijas Nr. IeM NVA 2022/49) rezultātā ir noslēgti iepirkuma līgumi par katastrofu pārvaldības centru būvniecību Liepājā, Daugavpilī, Madonā, Līvānos, Salacgrīvā, Viļānos un Alsungā, jo atlikušajās iepirkuma daļās iepirkums izbeigts bez rezultāta.
Rīkojot atkārtotu atklātu konkursu “Katastrofu pārvaldības centru jaunbūvju būvniecība ar papildu telpām iekšlietu iestāžu un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta vajadzībām Tukumā, Talsos un Alūksnē” (iepirkuma identifikācijas numurs IeM NVA 2023/55) (turpmāk – Iepirkums), ir noteikti pretendenti, kuriem būtu piešķiramas līguma slēgšanas tiesības katrā no Iepirkuma daļām, tomēr secināts, ka finansējums, kas Investīcijai ir pieejams ANM Plāna ietvaros, nav pietiekams, lai nodrošinātu katastrofu pārvaldības centru būvniecību Tukumā, Talsos un Alūksnē, saistīto pakalpojumu un aprīkojuma, kas nepieciešams pamatfunkciju izpildei, iegādes un uzstādīšanas izmaksu segšanai no šā resursu avota.
Ievērojot minēto, Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi informatīvo ziņojumu ““Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas 1.3.1.1.i.  “Glābšanas dienestu kapacitātes stiprināšana, īpaši Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta infrastruktūras un materiāltehniskās bāzes modernizācija” īstenošanu”” (23-TA-2377), izklāstot situāciju un sniedzot priekšlikumus par iepriekš minēto izdevumu iespējamo resursu avotu.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdē (prot. Nr.2 1.§ 4. punkts) nolemto noteikts, ka finansējums ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem un neatkarīgo iestāžu vienreizējiem pasākumiem tiek plānots budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Likuma “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” 66.panta pirmā daļa nosaka, ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 18.00.00 "Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem" noteikto apropriāciju 282 083 221 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei ar valsts drošību saistītu pasākumu īstenošanai, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekš minēto, sagatavotais rīkojuma projekts paredz:
- pamatojoties uz likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023.,  2024.  un  2025. gadam”  66. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 264 918 euro apmērā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas  18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem” uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums”, lai ar valsts drošību saistītā prioritārā pasākuma “Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta depo – katastrofu pārvaldības centri” ietvaros segtu izdevumus,  kas saistīti ar inženierkonsultantu pakalpojumiem katastrofu pārvaldības centru būvniecības nodrošināšanai Liepājā, Daugavpilī, Madonā, Līvānos, Salacgrīvā, Viļānos, Alsungā, Alūksnē, Talsos un Tukumā.

-  uzdevumu Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei;
-  uzdevumu finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju  par  apropriācijas pārdali un, ja  Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
264 918
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
264 918
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-264 918
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-264 918
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
264 918
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2023.gadā Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums” finansējums katastrofu pārvaldības centru būvniecībai Liepājā, Daugavpilī, Madonā, Līvānos, Salacgrīvā, Viļānos, Alsungā, Alūksnē, Talsos un Tukumā un saistītajiem pakalpojumiem nav plānots.

Kopā Iekšlietu ministrijai 2023. gadam nepieciešams finansējums 264 918 euro apmērā, lai segtu inženierpakalpojumu izmaksas (EKK5000 “Pamatkapitāla veidošana”) (detalizētus aprēķinus skatīt 23-TA-2377).
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 264 918 euro apmērā plānots kā vispārējās valdības budžeta izdevumi 2023. gadā, kas kā vienreizējie izdevumi valsts aizsardzībai un iekšējai drošībai saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 5. panta 3. punkta b apakšpunktu tiek izslēgti no vispārējās valdības budžeta strukturālās bilances mērķa.

Saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību budžeta finansētu institūciju vadītāji ir atbildīgi par Likumā par budžetu un finanšu vadību noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.

Likuma "Par budžetu un finanšu vadību" 24. panta trešā daļa nosaka, ka budžeta iestādes var uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, nepārsniedzot saimnieciskā gada valsts budžeta likumā noteiktos valsts budžeta ilgtermiņa saistību maksimāli pieļaujamos apjomus. Lai ar valsts drošību  saistītā prioritārā pasākuma “Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta depo – katastrofu pārvaldības centri” ietvaros nodrošinātu inženierkonsultantu pakalpojumus, kas saistīti ar katastrofu pārvaldības centru būvniecību Liepājā, Daugavpilī, Madonā, Līvānos, Salacgrīvā, Viļānos, Alsungā, Alūksnē, Talsos un Tukumā, nepieciešams finansējums 2023. – 2026.gadam 1 805 970 euro apmērā, no tiem:
2023. gadam 264 918 euro apmērā;
2024. gadam – 684 912 euro apmērā;
2025. gadam –  684 912 euro apmērā;
2026. gadam – 171 228 euro apmērā.

Tādējādi, lai nodrošinātu finansējumu inženierkonsultantu pakalpojumiem   2024., 2025. un 2026. gadam,  Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi un virza izskatīšanai Ministru kabinetā  informatīvo ziņojumu “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīcijas 1.3.1.1.i.  “Glābšanas dienestu kapacitātes stiprināšana, īpaši Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta infrastruktūras un materiāltehniskās bāzes modernizācija” īstenošanu” un saistīto Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu (skatīt 23-TA-2377).
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz piešķirt finansējumu Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai, budžeta apakšprogramma 40.02.00 “Nekustamais īpašums un centralizētais iepirkums”).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi