24-TA-3299: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par izpētes laukuma noteikšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojums “Par izpētes laukuma noteikšanu" paredz noteikt atkrastes vēja parka ELWIND Latvijas puses atkrastes laukumu Latvijas Republikas teritoriālajā jūrā, kontinentālajā šelfā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā (turpmāk – Laukums) un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras tiesības veikt Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma (turpmāk – JVAPL) 19.panta otrās daļas 4.punktā noteikto izpēti minētajā laukumā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir noteikt Laukumu Latvijas Republikas teritoriālajā jūrā, kontinentālajā šelfā un ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā, kurā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai (turpmāk - LIAA) ir tiesības veikt JVAPL 19.panta otrās daļas 4.punktā noteikto izpēti atkrastes vēja parkam ELWIND.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 13.septembra protokollēmumam Nr. 22-TA-1730 LIAA tika uzdots attīstīt atkrastes vēja parka ELWIND Latvijas puses atkrastes laukumu tiktāl, lai rīkotu izsoli potenciālā Attīstītāja piesaistei.
Ministru kabineta 2023.gada 21.novembra protokollēmums 23-TA-2340 uzdod LIAA organizēt atkrastes vēja parkam ELWIND nepieciešamās teritorijas izpēti, kā arī novērtēt atkrastes vēja parka ELWIND ietekmi uz vidi (turpmāk – IVN). LIAA jau ir uzsākusi šo IVN procedūru saskaņā ar Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk – VPVB) 2023.gada 17.maija lēmumu Nr.5-02-1/4/2023, un atbilstoši 2023. gada 8. septembrī VPVB izsniegtai programmai Nr. 5-03/6/2023 ir jāveic ietekmes uz vidi novērtējums, veicot gan vides, gan tehniskos pētījumus.
Atkrastes vēja parku ELWIND Latvijas pusē paredzēts attīstīt Jūras telpiskā plānojuma E4 vēja parku izpētes zonā. Tādējādi Rīkojuma projekts ņem vērā JVAPL 14.panta nosacījumus. Laukums ir 200 km2, un tas piekļaujas Pāvilostai (Dienvidkurzemes novads) un Ventspils novadam.
Savukārt JVAPL 19.panta 3.4 daļa paredz tiesības tiešās pārvaldes iestādei veikt JVAPL 19.panta otrās daļas 4.punktā noteikto izpēti Ministru kabineta noteiktā laukumā izpētes darbu organizēšanai un izpildei, nesaņemot licenci konkursa kārtībā. Tāpat 19.panta piektā daļa nosaka izņēmuma tiesības tiešās pārvaldes iestādei nemaksāt valsts nodevu par atļaujas vai licences laukuma jūrā izmantošanu. No JVAPL otrās daļas 4.punkta un trešās daļas izriet, ka Ministru kabineta noteiktā jūras laukumā drīkst būvēt un iekārtot mākslīgas salas, būves un iekārtas, tai skaitā platformas un enerģijas ražošanai nepieciešamās iekārtas, kā arī veikt ar minētajām darbībām saistīto izpēti.
Likumprojekts "Grozījums Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā" (780/Lp14) ir pieņemts Saeimā trešajā lasījumā 16.01.2025.
Ministru kabineta 2023.gada 21.novembra protokollēmums 23-TA-2340 uzdod LIAA organizēt atkrastes vēja parkam ELWIND nepieciešamās teritorijas izpēti, kā arī novērtēt atkrastes vēja parka ELWIND ietekmi uz vidi (turpmāk – IVN). LIAA jau ir uzsākusi šo IVN procedūru saskaņā ar Vides pārraudzības valsts biroja (turpmāk – VPVB) 2023.gada 17.maija lēmumu Nr.5-02-1/4/2023, un atbilstoši 2023. gada 8. septembrī VPVB izsniegtai programmai Nr. 5-03/6/2023 ir jāveic ietekmes uz vidi novērtējums, veicot gan vides, gan tehniskos pētījumus.
Atkrastes vēja parku ELWIND Latvijas pusē paredzēts attīstīt Jūras telpiskā plānojuma E4 vēja parku izpētes zonā. Tādējādi Rīkojuma projekts ņem vērā JVAPL 14.panta nosacījumus. Laukums ir 200 km2, un tas piekļaujas Pāvilostai (Dienvidkurzemes novads) un Ventspils novadam.
Savukārt JVAPL 19.panta 3.4 daļa paredz tiesības tiešās pārvaldes iestādei veikt JVAPL 19.panta otrās daļas 4.punktā noteikto izpēti Ministru kabineta noteiktā laukumā izpētes darbu organizēšanai un izpildei, nesaņemot licenci konkursa kārtībā. Tāpat 19.panta piektā daļa nosaka izņēmuma tiesības tiešās pārvaldes iestādei nemaksāt valsts nodevu par atļaujas vai licences laukuma jūrā izmantošanu. No JVAPL otrās daļas 4.punkta un trešās daļas izriet, ka Ministru kabineta noteiktā jūras laukumā drīkst būvēt un iekārtot mākslīgas salas, būves un iekārtas, tai skaitā platformas un enerģijas ražošanai nepieciešamās iekārtas, kā arī veikt ar minētajām darbībām saistīto izpēti.
Likumprojekts "Grozījums Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā" (780/Lp14) ir pieņemts Saeimā trešajā lasījumā 16.01.2025.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izpildītu Ministru kabineta 2022.gada 13.septembra protokollēmumā Nr. 22-TA-1730 un 2023.gada 21.novembra protokollēmumā 23-TA-2340 norādītos uzdevumus attīstīt atkrastes vēja parku ELWIND un veikt nepieciešamās izpētes, uzsākot izpildīt praktiskus izpētes darbus Laukumā, LIAA ir nepieciešams Ministru kabineta rīkojums, ar ko tiek noteikts Laukums JVAPL otrā panta 4.daļā minētās izpētes veikšanai.
Atbilstoši JVAPL 19.panta pirmajai daļai, LIAA ir pienākums izmantot Laukumu atbilstoši attiecīgo darbības veidu regulējošiem normatīvajiem aktiem un JVAPL, ievērojot tā mērķus, vides aizsardzības principus, sabiedrības intereses, kā arī jūras telpisko plānojumu.
Atbilstoši JVAPL 19.panta pirmajai daļai, LIAA ir pienākums izmantot Laukumu atbilstoši attiecīgo darbības veidu regulējošiem normatīvajiem aktiem un JVAPL, ievērojot tā mērķus, vides aizsardzības principus, sabiedrības intereses, kā arī jūras telpisko plānojumu.
Risinājuma apraksts
Risinājums paredz izdot Ministru kabineta rīkojumu, ar kuru tiek noteikts Laukums un LIAA tiesības tajā veikt JVAPL 19.panta otrā panta 4.punktā noteikto izpēti atkrastes vēja parka ELWIND vajadzībām bez noteiktās nodevas maksas. Paredzams, ka izpētes laukums jūrā tiks izmantots līdz 2030.gadam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība paredzēta Ietekmes uz vidi novērtējuma procesā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma izpilde tiks veikta jau paredzēto resursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
ELWIND paredzēto ietekmi uz vidi un, ja nepieciešams, kompensējošos pasākumus veiks iietekmes uz vidi novērtējuma procesā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atkrastes vēja parka izveidei būs būtiski pozitīva ietekme uz klimatneitralitātes rādītājiem.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi