Anotācija (ex-ante)

25-TA-1258: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 800 "Makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
1) Padomes 2009. gada 20. novembra Regula (EK) Nr. 1224/2009, ar ko izveido Savienības kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006 (turpmāk – Regula (EK) Nr. 1224/2009).
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Regulas (ES) 2023/2842, ar ko groza Padomes Regulu (EK) Nr. 1224/2009 un attiecībā uz zivsaimniecības kontroli groza Padomes Regulas (EK) Nr. 1967/2006 un (EK) Nr. 1005/2008 un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/1139, (ES) 2017/2403 un (ES) 2019/473 (turpmāk – Regula (ES) 2023/2842).
3) Komisijas 2025. gada 12. februāra Īstenošanas Regula (ES) 2025/274, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus par to, kā piemērojams Padomes Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. pants par atpūtas zvejas kontroli (turpmāk – Regula (ES) 2025/274).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 800 "Makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību noteikumi" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai ieviestu  Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55.panta 1. un 3.punktu, kas nosaka prasības fiziskām personām atpūtas zvejā reģistrēties dalībvalsts elektroniskajā sistēmā un reģistrēt tajā Baltijas jūras un Rīgas līča piekrastes (turpmāk – piekrastes) ūdeņos iegūtos atsevišķu šajā regulā norādītu zivju sugu lomus.
Spēkā stāšanās termiņš
10.01.2026.
Pamatojums
Noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņš noteikts atbilstoši Regulas (ES) Nr. 2023/2842 7. panta 2. punktā noteiktajam piemērošanas termiņam, kas nosaka, ka Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. pants “Atpūtas zveja” stājas spēkā 2026. gada 10. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā esošajos Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 800 "Makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr.800) nav ietvertas tādas normas, kas izriet no Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 1. un 3. punktā noteiktajām prasībām Eiropas Savienības (turpmāk - ES) piekrastes dalībvalstīs:
1) ​​​​​ieviest elektronisku sistēmu atpūtas zvejā gūto nozveju reģistrēšanai un ziņošanai par tām;
2) nodrošināt, ka visas atpūtas zvejā iesaistītās fiziskās personas ir (nav paredzēti jebkādi vecuma vai cita veida izņēmumi) reģistrētas, kā arī tās reģistrē savas nozvejas par attiecīgām zivju sugām un ziņo par tām elektroniskā sistēmā. 
Saskaņā ar Regulas (EK) Nr. 1224/2009 4. panta 28. punktā sniegto definīciju atpūtas zveja ir nekomerciālas zvejas darbības, kurās jūras ūdeņu dzīvos resursus izmanto atpūtas, tūrisma vai sporta vajadzībām. Attiecīgi Latvijas gadījumā, ievērojot Zvejniecības likuma regulējumu, atpūtas zveja piekrastes ūdeņos ir makšķerēšana, zemūdens medības un pašpatēriņa zveja.
Pašlaik spēkā esošā atpūtas zvejā piekrastes ūdeņos iesaistīto fizisko personu reģistrēšana un uzskaite Latvijā tiek nodrošināta sekojoši:
1) pašpatēriņa zvejnieki (personas, kas iegūst zivis ar rūpnieciskās zvejas rīkiem, bet izmanto tās pašpatēriņam, bez tiesībām tās piedāvāt tirgū) un to lomi jau tiek elektroniski reģistrēti un to nozvejas tiek ziņotas valsts informācijas sistēmā "Latvijas Zivsaimniecības integrētā kontroles un informācijas sistēma" (turpmāk – LZIKIS) atbilstoši Ministru kabineta 2007.gada 2. maija noteikumiem Nr.296 „Noteikumi par rūpniecisko zveju teritoriālajos ūdeņos un ekonomikas zonas ūdeņos”. pamatojoties uz Zvejniecības likuma 14. panta otro, trešo un ceturto daļu LZIKIS ir Zemkopības ministrijas (turpmāk – ZM) pārziņā esoša valsts informācijas sistēma, kurā tiek apkopota informācija par zveju, zivju izkraušanu, zivju cenām, zvejas kuģiem, zvejnieku un zivju pircēju reģistrāciju, zvejas pārkāpumiem u.c.;
2) makšķernieki un zemūdens mednieki un to lomi LZIKIS netiek reģistrēti; 
3) fiziskās personas (tai skaitā ārvalstu) var iegādāties makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību kartes (turpmāk – makšķerēšanas karte) tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv (arī manacope.lv), attiecīgi tās visas jau ir reģistrētas tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv. Taču šī tīmekļvietne nenodrošina iespēju reģistrēt makšķerēšanas vai zemūdens medību lomus;
4) fiziskās personas (tai skaitā ārvalstu), kuras iegādājas makšķerēšanas kartes tipogrāfiski izgatavotā veidā, netiek uzskaitītas un reģistrētas nevienā informācijas sistēmā;
5) fiziskās personas (tai skaitā ārvalstu) līdz 16 gadiem un vecākas par 65 gadiem, kā arī personas ar invaliditāti no makšķerēšanas kartes iegādes saskaņā ar MK noteikumu Nr.800 3. punktu ir atbrīvotas. Tās netiek uzskaitītas un nav reģistrētas nevienā informācijas sistēmā.
Izvērtējot pašreizējo situāciju, tiek plānots ZM sadarbībā ar SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" (turpmāk – LLKC) izstrādāt digitālu datu ievākšanas rīku, papildinot tīmekļvietni www.makskeresanaskarte.lv ar šādām funkcionalitātēm:
1) reģistrēties visām fiziskām personām (tai skaitā ārvalstu), kuras makšķerē vai nodarbojas ar zemūdens medībām  piekrastes ūdeņos;
2) sniegt ziņas par makšķernieku, zemūdens mednieku piekrastē iegūtiem lomiem atbilstoši Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punktā noteiktajām prasībām;
3) automātiski pārsūtīt iesniegtos datus par lomiem uz ZM pārziņā esošo LZIKIS. Iecerēts, ka LZIKIS tehnoloģiski tiks nodrošināta datu saņemšana, uzglabāšana un  apkopošana, lai tos tālāk atbilstoši Regulas (ES) Nr. 2025/274 prasībām un pieprasītajā formātā nosūtītu Eiropas Komisijai (turpmāk – EK).

Spēkā esošais MK noteikumu Nr. 800 12. punkts reglamentē makšķerēšanā izmantojamo rīku veidus, nosakot tajā atļautos rīkus, taču tajā nav ietverts regulējums attiecībā uz citu zivju ieguves paņēmienu izmantošanas aizliegumu, kas var radīt problēmas piemērojot šo punktu plašākam gadījumu skaitam, kad notiek zivju ieguve ar aizliegtiem individuāliem rīkiem vai paņēmieniem. Attiecīgi būtu nepieciešams redakcionāls precizējums tiesību normu skaidrākai interpretācijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais MK noteikumu Nr. 800 3. punkts nosaka, ka personām, kuras jaunākas par 16 gadiem un vecākas par 65 gadiem, kā arī personām ar invaliditāti, nav jāiegādājas makšķerēšanas karte, savukārt Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punkts  nosaka, ka atpūtas zvejā iesaistītas fiziskās personas ir reģistrētas un tās savas nozvejas reģistrē un ziņo par tām elektroniskajā sistēmā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek precizēts MK noteikumu Nr. 800 3. punkts, paredzot, ka personām jaunākām par 16 gadiem un vecākām par 65 gadiem, kā arī personām ar invaliditāti makšķerēšanas karte nav nepieciešama tikai nodarbojoties ar makšķerēšanu, vēžošanu un zemūdens medībām iekšējos ūdeņos.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 1. punktā noteiktajām prasībām piekrastes dalībvalstīm ir jāievieš elektroniska sistēma piekrastes ūdeņos atpūtas zvejā gūto nozveju reģistrēšanai un ziņošanai par tām. 
Lai izpildītu minētās regulas prasības, Latvijai ir jāizstrādā un jāievieš elektroniska sistēma, kas nodrošina fiziskām personām, kas piekrastes ūdeņos nodarbojas ar atpūtas zveju (makšķerēšanu un zemūdens medībām), reģistrēties, ievadīt un iesniegt informāciju par iegūtajiem lomiem, norādot noteiktas zivju sugas atbilstoši Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punkta prasībām.
Šai sistēmai jānodrošina droša datu uzglabāšana, iespēja veikt analīzi un nodot datus atbildīgajām institūcijām, tajā skaitā starptautiskajām uzraudzības struktūrām.
Pašlaik Latvijā jau darbojas tīmekļvietne www.makskeresanaskarte.lv, kurā fiziskās personas var iegādāties vai digitalizēt tipogrāfiski izgatavotās makšķerēšanas kartes, attiecīgi šīs personas tīmekļvietnē jau ir reģistrētas, ievērojot visus personas datu aizsardzības principus. Šos datus izmanto Valsts vides dienesta inspektori un pašvaldības atbildīgās personas, veicot makšķernieku un zemūdens mednieku kontroli, jo šajā tīmekļvietnē ir iegūstama informācija par personu iegādāto makšķerēšanas karšu numuriem un derīguma termiņu.
LLKC saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 11. augusta noteikumu Nr. 918 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību" 20. punktu organizē makšķerēšanas karšu tirdzniecību tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv, balstoties uz ZM un LLKC savstarpēji noslēgto pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgumu. LLKC no makšķerēšanas karšu realizēšanas iegūtajiem ieņēmumiem tiek paredzēts attiecīgu finansējumu izmantot arī ZM doto uzdevumu īstenošanai, tai skaitā attiecīgi līdzekļi būtu novirzāmi tīmekļvietnes  www.makskeresanaskarte.lv turpmākai pilnveidošanai.
Tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv 2024. gadā tika realizētas 96 425 makšķerēšanas kartes, bet tipogrāfiski izgatavotas tika realizētas 42 077 kartes. Jāsecina, ka lielākā daļa personu, kas iegādājas makšķerēšanas kartes, jau ir reģistrētas tīmekļvietnē.
Tomēr, lai izpildītu Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punkta prasības, obligāta reģistrācija www.makskeresanaskarte.lv būtu jāveic arī tām personām, kuras iegādājas tipogrāfiski izgatavotas makšķerēšanas kartes, un tām personām, kurām ir bezmaksas makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību tiesības.
Tīmekļvietnei www.makskeresanaskarte.lv būtu jānodrošina, ka visas personas, kas plāno makšķerēt vai nodarboties ar zemūdens medībām piekrastes ūdeņos, ir tajā reģistrētas un elektroniski sniedz ziņas par savu lomu.
Fiziskās personas, kuras  pašas nespēj nodrošināt savu lomu reģistrēšanu (piemēram, bērni vai seniori), to varētu veikt ar sava likumiskā pārstāvja (vecāka vai aizbildņa) palīdzību.
Būtu arī jāparedz, ka LLKC nodrošinātu arī sabiedrības informēšanu un apmācības par piekrastes ūdeņos iegūto lomu reģistrēšanu tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv, izstrādājot rokasgrāmatas un veicot cita veida informēšanas pasākumus. Tāpat LLKC varētu sniegt lietotājiem atbalstu 24/7 saistībā ar tīmekļvietnes www.makskeresanaskarte.lv tehnisko izmantošanu, kā tas jau tiek nodrošināts pašlaik, realizējot tajā makšķerēšanas karšu tirdzniecību. Šo funkciju nodrošināšanai LLKC ir jau pieejami ikgadēji līdzekļi no makšķerēšanas karšu realizācijas ieņēmumiem.
Tīmekļvietnei www.makskeresanaskarte.lv būtu jānodrošina, ka personas var ērti un tehniski vienkārši reģistrēt, ievadīt un iesniegt informāciju par iegūtajiem lomiem saskaņā ar Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punkta prasībām, kas paredz, ka loms katru dienu (par iepriekšējo 24 h periodu) jāziņo tikai par šādām zivju sugām:
1) uz ko attiecas ES noteikti saglabāšanas pasākumi, kurus konkrēti piemēro atpūtas zvejai, piemēram, kvotas,      nozvejas limiti un dienas individuālie limiti;
2) kuru zvejas iespējas ir noteikusi ES vai uz kurām attiecas daudzgadu plāns, vai uz kurām attiecas                izkraušanas  pienākums.
Latvijas piekrastes ūdeņos tās būs šādas zivju sugas:
a) zutis – ES līmenī noteikti saglabāšanas pasākumi un ieguve atpūtas zvejā ir aizliegta;
b) menca – ES līmenī noteikti saglabāšanas pasākumi un ieguve atpūtas zvejā Baltijas jūras 22.–32.                    apakšrajonā  ir aizliegta, nejauši iegūtas mencas citu zivju sugu zvejā Baltijas jūras 27.–23.apakšrajonā ir            nekavējoties atlaižamas;
c) lasis – ES līmenī noteikti saglabāšanas pasākumi  un lomā atļauts paturēt tikai vienu no audzētavām izlaistu        lasi ar nogrieztu taukspuru. Visi noķertie savvaļas laši (ar nenogrieztu taukspuru) nekavējoties jāatlaiž atpakaļ        jūrā. Pēc tam, kad ir noķerts pirmais laša īpatnis, kuram ir nogriezta taukspura, makšķernieks vai zemūdens            mednieks pārtrauc laša ieguvi uz atlikušo dienas daļu. Savukārt zemūdens medībās pirms šāviena izdarīšanas          zemūdens medniekam ir jāpārliecinās, ka lasis ir ar nogrieztu taukspuru;
d) reņģe – ES noteiktas zvejas iespējas;
e) brētliņa - ES noteiktas zvejas iespējas;
f) zeltplekste - ES noteiktas zvejas iespējas.
Sagaidāms, ka sabiedrība kopumā varētu iegūt pozitīvu rezultātu no piekrastes lomu ziņošanas makšķerēšanā un zemūdens medībās, jo tas sniedz vairākus būtiskus ieguvumus, vienlaikus izpildot arī Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punkta prasības: 
1) precīzāka informācija par iegūtajām zivju sugām un to daudzumu. Tas palīdz sekot līdzi kopējās atļautās nozvejas apjomiem, izvairīties no krājumu pārzvejas, nodrošinot caurspīdīgumu zivju ieguves darbībās;
2) palīdz pieņemt ilgtspējīgus lēmumus Latvijas un ES institūcijām attiecībā uz zivju krājumu pārvaldību, par  kvotām un sezonālajiem ierobežojumiem, aizsargāt zivju krājumus ilgtermiņā; 
3) svarīgs datu avots zinātniekiem, kuri veic zivju populāciju novērtējumus un politikas veidotājiem, kuri balsta lēmumus uz zinātnieku apkopotajiem faktiem un analizētajiem datiem; 
4) veicinās makšķernieku un zemūdens mednieku līdzdalību resursu saglabāšanā, palielinot izpratni par ilgtspējīgu zivju resursu ieguves nozīmi.
Ir plānots sabiedrībai nodrošināt arī atgriezenisko saikni, to informējot par piekrastes ūdeņos iegūto lomu apjomiem un citu aktuālu informāciju. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz MK noteikumus Nr. 800 papildināt ar 31. punktu un diviem tā apakšpunktiem, lai noteiktu, ka makšķerēt un nodarboties ar zemūdens medībām piekrastes ūdeņos atļauts, ja tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv:
1) fiziskā persona (tai skaitā ārvalstu) iegādājas vai digitalizē tipogrāfiski izgatavotu makšķerēšanas karti;
2) fiziskā persona (tai skaitā ārvalstu), kas ir jaunāka par 16 gadiem, vecāka par 65 gadiem vai persona ar invaliditāti noformē bezmaksas makšķerēšanas karti.
Visām fiziskām personām, kas nodarbojas ar makšķerēšanu un zemūdens medībām piekrastes ūdeņos, tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv, ievērojot Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punkta prasības, ir pienākums sniegt pieprasīto informāciju par iegūto un atlaisto lomu.
Problēmas apraksts
Nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr. 800 12. punktu, lai atļautu piemērot šo punktu zivju resursu ieguves kontroles nolūkā plašākam gadījumu skaitam makšķerēšanā, kad notiek zivju ieguve ar aizliegtiem individuāliem rīkiem vai paņēmieniem, nesašaurinot to tikai ar makšķerēšanas klasisko izpratni un gramatisko normas tulkojumu. Pašlaik noteikti tikai makšķerēšanā atļautie izmantojamie un aizliegtie rīki, bet nav regulēta atļauja vai aizliegums attiecībā uz citu zivju ieguves paņēmienu lietošanu makšķerēšanā. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek papildināts MK noteikumu Nr. 800 12. punkts, precizējot, ka citu zivju ieguves paņēmienu lietošana (izņemot šo noteikumu 14. punktā minētā tīkliņa izmantošanu un trīsuļodu kāpuru un sānpelžu ieguvi) makšķerēšanā ir aizliegta. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
EK Eiropas Savienības līmenī ir izstrādājusi  elektronisko sistēmu atpūtas zvejas darbību reģistrēšanai "RecFishing", kurā ir paredzēta fizisko personu reģistrācija (norādot vārdu, uzvārdu, e-pasta adresi un valsts identifikācijas numuru). 
Kad tiek iesniegta informācija par lomu, datiem jābūt precīzi saistītiem ar konkrētu personu, lai nodrošinātu datu ticamību un atbildību.  
Latvijā neizmantos "RecFishing" sistēmu, bet tiks izstrādāts digitāls datu ievākšanas rīks uz tīmekļvietnes www.makskeresanaskarte.lv bāzes, kas ir adaptēta vietējiem apstākļiem un, pēc iespējas, vienkārša lietošanā, jo:
1) lielākā daļa makšķernieku, zemūdens mednieku jau ir reģistrēti tīmekļvietnē www.makskeresanaskarte.lv, iegādājoties  vai reģistrējot tajā tipogrāfiski  iespiesto makšķerēšanas karti;
2) "RecFishing" sistēmas funkcionalitāte praktiskajā lietošanā varētu būt sarežģīta makšķerniekiem un zemūdens medniekiem, kas zivis iegūs Latvijas piekrastes ūdeņos.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • pensionāri
  • pirmsskolas vecuma bērni
  • skolēni
  • jebkura fiziska persona (tai skaitā ārvalstu personas un personas līdz 16 gadiem un vecākas par 65 gadiem), kas nodarbojas ar makšķerēšanu vai zemūdens medībām piekrastes ūdeņos
Ietekmes apraksts
Visām fiziskām personām (tai skaitā ārvalstu personām un personām līdz 16 gadiem un vecākām par 65 gadiem) būs jābūt reģistrētām www.makskeresanaskarte.lv un jāsniedz informācija par attiecīgu zivju sugu lomiem katru dienu, ja tās nodarbosies ar makšķerēšanu vai zemūdens medībām piekrastes ūdeņos.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Kopā
0,00

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
personas ar invaliditāti
palielinās
Vērtības nozīme:
nav zināms
nav zināms
nav zināms
Nav aprēķināmas konkrētas izmaksu vērtības, jo tās saistītas ar reģistrēšanos un datu ziņošanu tikai gadījumā, ja attiecīgās zivju sugas iegūst jūras piekrastes ūdeņos.
pensionāri
palielinās
Vērtības nozīme:
nav zināms
nav zināms
nav zināms
Nav aprēķināmas konkrētas izmaksu vērtības, jo tās saistītas ar reģistrēšanos un datu ziņošanu tikai gadījumā, ja attiecīgās zivju sugas iegūst jūras piekrastes ūdeņos.
pirmsskolas vecuma bērni
palielinās
Vērtības nozīme:
nav zināms
nav zināms
nav zināms
Nav aprēķināmas konkrētas izmaksu vērtības, jo tās saistītas ar reģistrēšanos un datu ziņošanu tikai gadījumā, ja attiecīgās zivju sugas iegūst jūras piekrastes ūdeņos.
skolēni
palielinās
Vērtības nozīme:
nav zināms
nav zināms
nav zināms
Nav aprēķināmas konkrētas izmaksu vērtības, jo tās saistītas ar reģistrēšanos un datu ziņošanu tikai gadījumā, ja attiecīgās zivju sugas iegūst jūras piekrastes ūdeņos.
jebkura fiziska persona (tai skaitā ārvalstu personas un personas līdz 16 gadiem un vecākas par 65 gadiem), kas nodarbojas ar makšķerēšanu vai zemūdens medībām piekrastes ūdeņos
palielinās
Vērtības nozīme:
nav zināms
nav zināms
nav zināms
Nav aprēķināmas konkrētas izmaksu vērtības, jo tās saistītas ar reģistrēšanos un datu ziņošanu tikai gadījumā, ja attiecīgās zivju sugas iegūst jūras piekrastes ūdeņos.
Kopā
0,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
personas ar invaliditāti
pensionāri
pirmsskolas vecuma bērni
skolēni
jebkura fiziska persona (tai skaitā ārvalstu personas un personas līdz 16 gadiem un vecākas par 65 gadiem), kas nodarbojas ar makšķerēšanu vai zemūdens medībām piekrastes ūdeņos
Kopā
0,00

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 11. augusta noteikumi Nr.918 "Noteikumi par rūpnieciskās zvejas tiesību nomu un zvejas tiesību izmantošanas kārtību" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 918)

Pamatojums un apraksts
MK noteikumu Nr. 918 19.1 punkts nosaka, ka makšķerēšanas karte nav jāiegādājas personām, kas jaunākas par 16 gadiem vai vecākas par 65 gadiem, kā arī personām ar invaliditāti.
Saskaņā ar Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. pantu, 2026.gada 10.janvārī stājas spēkā prasība, kas paredz atpūtas zvejas kontroles noteikumus un it īpaši nozvejas datu vākšanu atpūtas zvejā. Attiecīgi visām personām, kas atpūtas zvejas nolūkos iegūs piekrastes ūdeņos noteiktas zivju sugas, būs jāveic reģistrācija un katru dienu jāziņo par saviem lomiem, tai skaitā personām, kurām paredzētas bezmaksas makšķerēšanas un zemūdens medību tiesības. MK noteikumu Nr. 800 grozījumi noteiks kārtību, kādā fiziskas personas reģistrējas un ziņo savus lomus www.makskeresanaskarte.lv. Attiecīgi MK noteikumos Nr. 918 ir jāprecizē 19.1 punkts, nosakot makšķerēšanas kartes noformēšanu vai saņemšanu bez maksas gadījumos, kad normatīvais regulējums to paredz šajā punktā minētajām personām.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32009R1224
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2009. gada 20. novembra Regula (EK) Nr. 1224/2009, ar ko izveido Savienības kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006 (turpmāk - Regula (EK) Nr. 1224/2009)
Apraksts
Saskaņā ar  Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. pantu dalībvalstis nodrošina, lai atpūtas zveja to teritorijā un Savienības ūdeņos notiktu ar kopējās zivsaimniecības politikas mērķiem un noteikumiem saskanīgā veidā. Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 1. un 3.punkts nosaka, ka piekrastes dalībvalstīs ir jāievieš elektroniska sistēma atpūtas zvejā gūto nozveju reģistrēšanai un ziņošanai par tām.
Piekrastes dalībvalstis var izmantot EK izstrādāto elektronisko sistēmu vai nacionālo izstrādāto sistēmu,  nodrošinot, ka atpūtas zvejā iesaistītas fiziskas personas ir reģistrētas un ka tās savas nozvejas reģistrē un ziņo par tām.
Īstenošanas Regulā (ES) 2025/274 noteikti sīki izstrādāti noteikumi par to, kā dalībvalstīm apkopotā formā jāiesniedz EK atpūtas zvejā gūto nozveju dati, tādējādi nodrošinot iesniegto datu salīdzināmību un atpūtas zvejas pārvaldības un kontroles efektivitāti. Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. pants ir piemērojams no 2026. gada 10. janvāra.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2009. gada 20. novembra Regula (EK) Nr. 1224/2009, ar ko izveido Savienības kontroles sistēmu, lai nodrošinātu atbilstību kopējās zivsaimniecības politikas noteikumiem, un groza Regulas (EK) Nr. 847/96, (EK) Nr. 2371/2002, (EK) Nr. 811/2004, (EK) Nr. 768/2005, (EK) Nr. 2115/2005, (EK) Nr. 2166/2005, (EK) Nr. 388/2006, (EK) Nr. 509/2007, (EK) Nr. 676/2007, (EK) Nr. 1098/2007, (EK) Nr. 1300/2008 un (EK) Nr. 1342/2008, un atceļ Regulas (EEK) Nr. 2847/93, (EK) Nr. 1627/94 un (EK) Nr. 1966/2006 (turpmāk - Regula (EK) Nr. 1224/2009)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
55. panta 1. un 3. punkts
3. un 3.1 punkti
Pārņemtas pilnībā
Neparedz
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Latvija ir pārņēmusi  Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 1. un 3. punkta prasības.
Vienlaikus Latvija neizvēlējās izmantot EK izstrādātu elektronisku sistēmu, kā tiek piedāvāts Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 1.punktā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
LLKC atbild par nepieciešamo nacionalitāšu izstrādi un ieviešanu digitālā datu ievākšanas rīkā (www.makskeresanaskarte.lv), lai izpildītu  Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 1. punkta prasības.
LLKC saskaņā ar MK noteikumu Nr. 918 20. punktu organizē makšķerēšanas karšu tirdzniecību, balstoties uz ZM un LLKC noslēgto pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgumu.
Noteikumu projekts ietekmēs fiziskās personas – makšķerniekus un zemūdens medniekus, kas iegūst zivis atpūtas zvejā piekrastes ūdeņos. Tiem būs jāveic reģistrēšanās un datu ziņošanas darbības un Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punkta prasības, kas attiecas uz reģistrāciju un lomu datu ziņošanu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests
  • SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"
  • Piekrastes ūdeņu pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pašlaik tīmekļvietne www.makskeresanaskarte.lv nodrošina iespēju tikai iegādāties makšķerēšanas karti, bet ar noteikumu projektu paredzēts, ka tajā varēs noformēt bezmaksas makšķerēšanas un zemūdens medību tiesības arī MK noteikumu Nr. 800 3. pantā minētās personas, lai iegūtu zivis piekrastes ūdeņos, kā arī personas, kas iegādājušās tipogrāfiski iespiestās kartes - varēs tās digitalizēt, tādējādi nodrošinot savu reģistrēšanos sistēmā. Minētā prasība attiecas arī uz visiem ārvalstu pilsoņiem, kas makšķerēs vai nodarbosies ar zemūdens medībām Latvijas piekrastes ūdeņos. Attiecīgi reģistrētajām personām būs jāsniedz atskaite par atsevišķu zivju lomu, ja tādas tiks iegūtas vai paturētas lomā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tīmekļvietne www.makskeresanaskarte.lv nodrošina iespēju iegādāties makšķerēšanas karti, bet ar noteikumu projektu tiks paredzēts, ka tajā varēs noformēt bezmaksas makšķerēšanas un zemūdens medību tiesības arī MK noteikumu Nr. 800 3. pantā minētās personas, lai iegūtu zivis piekrastes ūdeņos.
Visām personām, kas piekrastes ūdeņos iegūs ar Regulas (EK) Nr. 1224/2009 55. panta 3. punktu noteiktās zivju sugas, būs jāsniedz atskaite par savu lomu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valsts datu centrā LLKC ir reģistrēts kā datu Pārzinis sistēmai www.makskeresanaskarte.lv. Plašāka informācija https://www.makskeresanaskarte.lv/products/privacyPolicy.
Saskaņā ar Zvejniecības likuma 14. pantu otro daļu informācija par zveju, zvejas pārkāpumiem, zivju izkraušanu, zivju cenām, zvejas kuģu sarakstiem un zvejnieku un zivju pircēju reģistrāciju tiek apkopota LZIKIS, kas reģistrēta valsts informācijas sistēmu reģistrā. ZM ir LZIKIS pārzine.
Noteikumu projektā ietvertā plānotā personas datu apstrāde un aprite ir izvērtēta un noteikta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. pantam.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi