Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2169: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. marta noteikumos Nr. 215 "Noteikumi par valsts atbalsta piešķiršanu zivsaimniecības attīstībai no Zivju fonda finanšu līdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Pēc Zemkopības ministrijas iniciatīvas ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. marta noteikumos Nr. 215 "Noteikumi par valsts atbalsta piešķiršanu zivsaimniecības attīstībai no Zivju fonda finanšu līdzekļiem"" (turpmāk – noteikumu projekts), lai precizētu tiesisko regulējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir precizēt pieteikšanās kārtību Zivju fonda atbalsta (turpmāk – atbalsts) saņemšanai un šī atbalsta piešķiršanas nosacījumus, ņemot vērā projekta iesnieguma un īstenošanas dokumentu iesniegšanu un informācijas apmaiņu ar atbalsta saņēmējiem Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – dienests) elektroniskās pieteikšanās sistēmā. Tāpat, lai uzlabotu projekta iesnieguma vērtēšanu, plānots nedaudz mainīt projekta iesnieguma vērtēšanas kritērijus attiecībā uz projekta izpildei piesaistīto līdzfinansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Tā kā Zivju fondu veido valsts budžetā kārtējam gadam piešķirtā dotācija un 1. janvāris ir datums, kad sākas jauns finanšu gads, atbalsta administrēšanas nolūkā ir svarīgi, lai atbalsta piešķiršanas nosacījumi būtu spēkā jau no finanšu gada paša sākuma.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai pieteiktos atbalsta saņemšanai, atbalsta pretendenti jau vairākus gadus projekta iesnieguma iesniegšanai izmanto dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmu. Šajā sistēmā notiek arī informācijas apmaiņa ar atbalsta saņēmējiem. Ievērojot pastāvošo praksi, dienests kā Zivju fonda līdzekļu administrētājs ir ierosinājis vairākus priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 2. marta noteikumos Nr. 215 "Noteikumi par valsts atbalsta piešķiršanu zivsaimniecības attīstībai no Zivju fonda finanšu līdzekļiem" (turpmāk – noteikumi Nr. 215). Savukārt Zivju fonda padome (turpmāk – padome), vērtējot iesniegtos projektu iesniegumus, ir konstatējusi nepieciešamos uzlabojumus projekta iesnieguma vērtēšanas kritērijos attiecībā uz projekta izpildei piesaistīto līdzfinansējumu vai projekta papildu izmaksām, ko projekta iesnieguma iesniedzējs plāno segt no saviem līdzekļiem, novēršot situāciju, kad projekta iesniedzējs saņemtu 10 punktu par pavisam nelielu piesaistīto līdzfinansējumu. Padome arī uzskata, ka nepieciešams mainīt līdzšinējo kārtību finansiālas motivācijas sniegšanai, lai uzlabotu pašvaldību un Valsts vides dienesta pilnvaroto personu – sabiedrisko vides inspektoru – iesaistīšanos zvejas kontrolē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Tā kā projekta iesnieguma dokumentus iespējams iesniegt dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā, vairs nav nepieciešams noteikumu Nr. 215 1. un 6. pielikums, bet noteikumu Nr. 215 2. un 3. punktā, 6.1. un 8.3.4. apakšpunktā, 20. un 36. punktā, kā arī 43.1. apakšpunktā ir atsauce uz šiem pielikumiem. Šī paša iemesla dēļ aktualitāti ir zaudējis arī noteikumu Nr. 215 8.3.2. un 44.1.3. apakšpunkts, jo dokumentu sagatavošana datorrakstā valsts valodā ir pašsaprotama, kā arī nav vajadzības iesniegt dokumentu kopijas vai uzrādīt oriģinālus, kā to nosaka noteikumu Nr. 215 24.2. un 24.4. apakšpunkts. Turklāt, tā kā Ministru kabineta 1995. gada 19. decembra noteikumu Nr. 388 "Zivju fonda nolikums" (turpmāk – Zivju fonda nolikums) 8.4. apakšpunkts paredz, ka Zivju fonda līdzekļus izlieto pašvaldību un Valsts vides dienesta pilnvaroto personu iesaistīšanai zvejas, makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību kontroles darbību nodrošināšanā, no noteikumu Nr. 215 2. punkta ir svītrojams Zivju fonda nolikuma 8.4. apakšpunktā paredzētais pasākums.
Risinājuma apraksts
1. Svītrot noteikumu Nr. 215 1. un 6. pielikumu, atsauci uz šiem pielikumiem noteikumu Nr. 215 2. un 3. punktā, 6.1. un 8.3.4. apakšpunktā, 20. un 36. punktā un 43.1. apakšpunktā, kā arī 8.3.2. un 44.1.3. apakšpunktu. Tā kā noteikumos Nr. 215 pēc minēto pielikumu svītrošanas vairs nebūs minēti Zivju fonda pasākumi, noteikumu Nr. 215 2. punktā noteikt, ka atbalstu piešķir Zivju fonda nolikumā minēto pasākumu īstenošanai, un no šī punkta svītrot Zivju fonda nolikuma 8.4. apakšpunktā paredzēto pasākumu, bet noteikumu Nr. 215 3. punktā paredzēt, ka uz atbalstu pasākumu īstenošanai var pretendēt Zivju fonda nolikumā noteiktie atbalsta pretendenti. Noteikumu Nr. 215 24.2. un 24.4. apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā, neparedzot dokumentu kopiju iesniegšanu vai to oriģinālu uzrādīšanu.
Problēmas apraksts
2. Noteikumu Nr. 215 6.5.1. apakšpunktā ir noteikts, ka projektā paredzētās tehnikas, iekārtu, aprīkojuma, darba instrumentu, informācijas tehnoloģiju, programmnodrošinājuma iegādei, pakalpojumiem, būvniecībai vai būves pārbūvei, kā arī vispārējām izmaksām, ja tās ir lielākas par 700 euro, izvēlas visizdevīgāko piedāvājumu, kura noteikšanā viens no kritērijiem ir zemākā cena. Šī norma tika pārņemta no Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumiem Nr. 598 "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai 2014.–2020. gada plānošanas periodā", turpretī Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumos Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai" (turpmāk – noteikumi Nr. 113), kas attiecas uz jauno Eiropas Savienības atbalsta plānošanas periodu, 7.5.3. apakšpunktam ir jauna redakcija, kurā minētā summa ir mainīta uz 1001 euro un vairāk.
Risinājuma apraksts
2. Noteikumu Nr. 215 6.5.1. apakšpunkta redakciju vienādot ar noteikumu Nr. 113 7.5.3. apakšpunkta redakciju.
Problēmas apraksts
3. Noteikumu Nr. 215 6.5.3. apakšpunktā ir noteikts, ka iepirkuma dokumenti iesniedzami sešu mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu, bet ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā pēc iepirkuma procedūras pabeigšanas, tomēr praksē ir pierādījies, ka šis piecu darbdienu termiņš netiek ievērots.
Risinājuma apraksts
3. Noteikumu Nr. 215 6.5.3. apakšpunktā noteikto periodu piecas darbdienas aizstāt ar 10 darbdienām, piešķirot atbalsta pretendentiem papildu laiku iepirkuma dokumentu iesniegšanai.
Problēmas apraksts
4. Praksē ir pierādījies, ka noteikumu Nr. 215 6.1 punkta normas, kuras noteic, ka papildus atbalsta pretendenta iesniegtajiem dokumentiem dienests iegūst attiecīgus dokumentus, nebija racionālas, jo dienestam bija problemātiski atbalsta pretendentu vietā iegūt noteikumu Nr. 215 6.11. un 6.12. apakšpunktā minētos saskaņojumus un arī paši atbalsta pretendenti gandrīz nemaz neizrādīja interesi par to, lai dienests šos saskaņojumus iegūtu viņu vietā. Turklāt noteikumu Nr. 215 6.12. apakšpunktā pašlaik spēkā esošā norma noteic, ka papildus atbalsta pretendenta iesniegtajiem dokumentiem dienests iegūst saskaņojumu ar vienu vai vairākām reģionālajām vides pārvaldēm, kuru administratīvajā teritorijā atrodas privātā upe (upes daļa), par projekta īstenošanu konkrētajā privātajā upē (upes daļā) – ja projekta iesniegumā paredzēta zivju resursu pavairošana un atražošana privātajā upē saistībā ar zivju mazuļu ielaišanas projektiem, ar kuru saskaņošanu VVD nenodarbojas. Tādējādi šāda norma var radīt pārpratumu, ja atbalsta pretendentam nepieciešams saņemt VVD saskaņojumu zivju mazuļu ielaišanas projektiem. Savukārt, ja atbalsta pretendents plāno uzlabot zivju dabisko dzīvotņu kvalitāti un atjaunot nārsta vietas (turpmāk – nārsta vietu atjaunošana), tāpēc ir nepieciešama arī virszemes ūdensobjektu tīrīšana, ir jāievēro Ministru kabineta 2006. gada 13. jūnija noteikumu Nr. 475 "Virszemes ūdensobjektu un ostu akvatoriju tīrīšanas un padziļināšanas kārtība" regulējums, un šādā gadījumā no VVD ir saņemami tehniskie noteikumi.
VVD, kas līdz šim sniedza atbildi dienestam par iesniegtajiem nārsta vietu atjaunošanas projektiem, ir darījis zināmu, ka tad, ja šāda veida darbiem tiek izsniegti tehniskie noteikumi, nav nepieciešama projekta iepriekšēja saskaņošana ar VVD ne attiecībā uz privātām, ne publiskām ūdenstilpēm. Tādējādi prasība saskaņot ar VVD projekta īstenošanu privātā upē (upes daļā), ja projekta iesniegumā paredzēta zivju resursu pavairošana un atražošana, ir lieka un atceļama. Vienīgais saskaņojums atbalsta saņēmējam tad nepieciešams ar privātīpašniekiem, kuru privātajā upē vai upes daļās ir paredzēti nārsta vietu atjaunošanas darbi.
Risinājuma apraksts
4. Izteikt noteikumu Nr. 215 6.11. apakšpunktu jaunā redakcijā, paredzot saskaņojumu par projekta īstenošanu attiecīgajā privātajā upē (upes daļā) ar privātās upes daļas īpašnieku, kuram piederošajā upes daļā, neradot kaitējumu pārējo upes daļu īpašnieku interesēm, notiks projektā paredzētās darbības  – ja projekta iesniegumā paredzēta zivju resursu pavairošana un atražošana vai zivju dabisko dzīvotņu kvalitātes uzlabošana un nārsta vietu atjaunošana privātajā upē, kurā ir atļauta makšķerēšana, vēžošana vai zemūdens medības.
Izteikt noteikumu Nr. 215 6.12. apakšpunktu jaunā redakcijā, jo mainās pieturzīme šī apakšpunkta beigās, un svītrot noteikumu Nr. 215 6.1 un 6.2 punktu. 6.11. apakšpunkta nosacījumus iekļaut tiesību akta projektā, papildinot to ar 6.13. apakšpunktu. 6.12. apakšpunktu iekļaut tiesību akta projektā, papildinot to ar 6.14. apakšpunktu un tajā paredzot saskaņojumu ar Dabas aizsardzības pārvaldi par projekta īstenošanu upē (upes daļā) – ja projekta iesniegumā paredzēta zivju dabisko dzīvotņu kvalitātes uzlabošana un nārsta vietu atjaunošana upē (upes daļā), kurā ir atļauta makšķerēšana, vēžošana vai zemūdens medības un kura atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā. Par 6.13. un 6.14. apakšpunktā minēto saskaņojumu saņemšanu ir atbildīgs atbalsta pretendents.
Problēmas apraksts
5. Noteikumu Nr. 215 8.1.2. un 44.1.7. apakšpunktā noteikts, ka projektu iesniegumu iesniegšanas kārtas pēdējā dienā atbalsta pretendentam nav nodokļu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro. Noteikumu Nr. 113 46. punkts noteic, ka nodokļu parāda kopsumma nedrīkst pārsniegt 1000 euro. Lai noteiktu līdzvērtīgas prasības Zivju fonda atbalsta pretendentiem, vērtējamās nodokļu parādu kopsummas ir jāvienādo. Turklāt dienestam būtu ērtāk administrēt iesniegtos projektus, ja norma par nodokļu parādu tiktu attiecināta nevis uz projektu iesniegumu iesniegšanas kārtas pēdējo dienu, bet gan uz dienu, kad pieņemts lēmums par projekta iesnieguma atbilstību noteikumu Nr. 215 8. punktā noteiktajiem administratīvajiem kritērijiem.
Risinājuma apraksts
5. Noteikumu Nr. 215 8.1.2. apakšpunktā noteikt, ka dienā, kad pieņemts dienesta lēmums par projekta iesnieguma atbilstību noteikumu Nr. 215 8. punktā minētajiem administratīvajiem kritērijiem, atbalsta pretendenta nodokļu un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu parādi nav lielāki par 1000 euro vai atbalsta pretendents ir iesniedzis pierādījumus par to, ka nodokļu parāda nodokļu maksājumu termiņš ir pagarināts vai atlikts saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām". Noteikumu Nr. 215 44.1.7. apakšpunktā noteikt, ka dienā, kad pieņemts dienesta lēmums par projekta iesnieguma atbilstību  noteikumu Nr. 215 44.1. apakšpunktā minētajiem administratīvajiem kritērijiem, atbalsta pretendenta nodokļu un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu parādi nav lielāki par 1000 euro vai atbalsta pretendents ir iesniedzis pierādījumus par to, ka nodokļu parāda nodokļu maksājumu termiņš ir pagarināts vai atlikts saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām".
Problēmas apraksts
6. Noteikumu Nr. 215 8.4. apakšpunktā ir noteikts, ka tad, ja projekta iesnieguma izvērtēšanai trūkst informācijas, dienests 10 darbdienu laikā pēc projektu iesniegumu iesniegšanas kārtas beigām rakstiski pieprasa papildu informāciju projekta iesnieguma precizēšanai un atbalsta pretendents pieprasīto informāciju iesniedz piecu darbdienu laikā no pieprasījuma paziņošanas dienas, tomēr praksē ir pierādījies, ka dienestam nav vajadzības noteikt konkrētu termiņu papildinformācijas pieprasīšanai.
Risinājuma apraksts
6. Noteikumu Nr. 215 8.4. apakšpunktā svītrot 10 darbdienu termiņu, kurā dienestam jāpieprasa papildinformācija projekta iesnieguma precizēšanai.
Problēmas apraksts
7. Noteikumu Nr. 215 11.12.1.3. apakšpunkts noteic, ka, izskatot projektu, Zivju fonda padome ir tiesīga pieņemt lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu un nevērtēt projektu (izņemot noteikumu Nr. 215 17. punktā minētajā pasākumā), ja atbalsta pretendents par ūdenstilpi, kurā saskaņā ar normatīvo aktu par licencētās makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību kārtību ir noteikta licencētā makšķerēšana, vēžošana vai zemūdens medības, VVD izskatīšanai un apstiprināšanai noteiktajā termiņā nav iesniedzis pārskatu par īstenotajiem dabas aizsardzības, kontroles un zivju resursu papildināšanas pasākumiem, ja tādi ir paredzēti, kā arī informāciju par licencētās makšķerēšanas, vēžošanas vai zemūdens medību organizēšanai nepieciešamās infrastruktūras izveidošanu un uzturēšanu (turpmāk – pārskats). Tomēr praksē tikai neliela daļa licencētās makšķerēšanas organizētāju iesniedz pārskatu līdz Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 799 "Licencētās makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību kārtība" 8.8. apakšpunktā noteiktajam termiņam – 31. decembrim. Pārsvarā pārskati tiek iesniegti gada pirmajā ceturksnī, kad ir beidzies pilns gads un apkopoti dati. Ar formālu pieeju šā punkta prasības izpildei par pārskata iesniegšanas termiņu, vairākuma atbalsta pretendentu projekti būtu noraidāmi. VVD katru gadu atgādina licencētās makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību organizētājiem par pārskata iesniegšanu, sazinoties ar katru individuāli. Līdz šim neviens nav sodīts par pārskata neiesniegšanu vai neiesniegšanu noteiktajā termiņā, jo tas nerada kaitējumu zivju resursiem un būtu nesamērīgi tērēt resursus administratīvā pārkāpuma procesa lietvedībai šādos gadījumos. Daudz būtiskākas sekas pēc pārskata neiesniegšanas ir bijusi atbalsta nepiešķiršana no Zivju fonda finanšu līdzekļiem, jo nav bijis iesniegts pārskats līdz Zivju fonda padomes sēdes norises dienai.
Risinājuma apraksts
7. Projektu vērtēšanā ņemt vērā to, vai līdz projekta izskatīšanai Zivju fonda padomes sēdē ir iesniegts pārskats VVD (visi iesniegtie pārskati ir publicēti VVD tīmekļvietnē). Izteikt noteikumu Nr. 215 11.12.1.3. apakšpunktu jaunā redakcijā, nosakot, ka Zivju fonda padome ir tiesīga pieņemt lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu un nevērtēt projektu, ja atbalsta pretendents par ūdenstilpi, kurā saskaņā ar normatīvo aktu par licencētās makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību kārtību ir noteikta licencētā makšķerēšana, vēžošana vai zemūdens medības, nav iesniedzis Valsts vides dienestā pārskatu par iepriekšējo gadu līdz Zivju fonda padomes sēdei, kad tiek izskatīts projekta iesniegums saistībā ar konkrēto ūdenstilpi, kurā ieviesta licencētā makšķerēšana, vēžošana vai zemūdens medības.
Problēmas apraksts
8. Noteikumu Nr. 215 8.2. apakšpunktā paredzēts, ka dienests informē atbalsta pretendentu, ja projekta iesniegums neatbilst kādam no noteikumu Nr. 215 8.1. apakšpunktā minētajiem kritērijiem un Zivju fonda padome pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu projektam bez tā izskatīšanas Zivju fonda padomes sēdē, bet noteikumu Nr. 215 13. punktā noteikts, ka Zemkopības ministrija nosūta atbalsta pretendentam Zivju fonda padomes lēmumu. Tā kā Zemkopības ministrija nav administratīvā akta adresāts vai cita Administratīvā procesa likuma 71. pantā minētā persona, Zemkopības ministrijai administratīvais akts nav paziņojams, bet tai var tikt nosūtīta konkrēta informācija. Savukārt projekta iesniedzējam ir paziņojams administratīvais akts (lēmums). Noteikumu Nr. 215 14. punktā noteikts, ka dienests slēdz līgumu ar atbalsta saņēmēju par projekta īstenošanu, ja projekta īstenošanā paredzēts starpmaksājums par atsevišķa projekta posma pabeigšanu, bet noteikumu Nr. 215 32. punktā noteikts, ka dienests pēc atbalsta saņēmēja rakstiska pieprasījuma saņemšanas atbalsta saņēmējam izmaksā starpmaksājumu, ja tas nepieciešams projekta izpildē un šādus starpmaksājumus paredz ar dienestu noslēgtais līgums. Arī noteikumu Nr. 215 37.1 punktā ir atsauce uz noslēgto līgumu. Lai mazinātu administratīvo slogu, kas saistīts ar līguma noslēgšanas procedūru, dienests ierosina līguma slēgšanu aizstāt ar dienesta lēmuma paziņošanu atbalsta saņēmējam. Turklāt svītrojams noteikumu Nr. 215 37.1 punkta otrais teikums, jo Zivju fonda padomes lēmums par atbalsta atmaksu ir administratīvais akts, tāpēc tas ir izpildāms Administratīvā procesa likuma D daļā noteiktajā kārtībā.
Risinājuma apraksts
8. Izteikt jaunā redakcijā noteikumu Nr. 215 8.2. apakšpunktu un 13. punktu, paredzot, ka lēmums atbalsta pretendentam tiek paziņots, nevis nosūtīts. Noteikumu Nr. 215 14. punktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka dienests atbalsta saņēmējam paziņo dienesta lēmumu par starpmaksājumu, ja projekta īstenošanā paredzēts starpmaksājums par atsevišķa projekta posma pabeigšanu. Noteikumu Nr. 215 32. punktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka dienests pēc atbalsta saņēmēja rakstiska pieprasījuma saņemšanas izmaksā atbalsta saņēmējam starpmaksājumu, ja tas nepieciešams projekta izpildē un šādu starpmaksājumu paredz dienesta lēmums. Svītrot atsauces uz noslēgtajiem līgumiem, kā arī otro teikumu noteikumu Nr. 215 37.1 punktā, izsakot šo punktu jaunā redakcijā, t. i., ka par iemeslu maksājumu pārtraukšanai atbalsta saņēmējam var būt arī dienesta lēmumā minēto nosacījumu pārkāpšana.
Problēmas apraksts
9. Noteikumu Nr. 215 14.1 punktā atbalsta saņēmējam ir noteikts pienākums iesniegt elektroniskajā pieteikšanās sistēmā apliecinājumu par apņemšanos atbalsta saņemšanai iesniegto projektu īstenot ar samazinātu finansējumu, ja projekta īstenošanai piešķirts mazāks atbalsta apmērs, nekā pieprasīts projekta iesniegumā. Tomēr, lai dienests varētu sekmīgi administrēt Zivju fonda finansējumu, nepieciešams, lai atbalsta saņēmējs iesniedz ne tikai minēto apliecinājumu, bet arī precizētu projekta īstenošanas izmaksu tāmi, ņemot vērā samazināto projekta atbalsta apmēru.
Risinājuma apraksts
9. Izteikt noteikumu Nr. 215 14.1 punktu jaunā redakcijā, uzliekot par pienākumu iesniegt elektroniskajā pieteikšanās sistēmā gan apliecinājumu par apņemšanos atbalsta saņemšanai iesniegto projektu īstenot ar samazinātu finansējumu, gan precizētu projekta tāmi, ņemot vērā samazināto projekta atbalsta apmēru.
Problēmas apraksts
10. Tā kā arī Zemkopības ministrija var būt atbalsta saņēmēja, bet Zivju fonda nolikums noteic, ka Zemkopības ministrija ir Zivju fonda turētāja, precizējama kārtība, kādā pēc atbalsta saņemšanas tiek izvērtēta Zemkopības ministrijas īstenotā projekta atbilstība un izmaksāti maksājumi projekta īstenošanā iesaistītajiem preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem. Noteikumu Nr. 215 14., 34. punktā, 35.1. apakšpunktā un 37. punktā ir minēti izņēmumi attiecībā uz Zemkopības ministriju kā projekta iesniedzēju.
Risinājuma apraksts
10. Noteikumu 37.21. apakšpunktā svītrot nosacījumu par maksājuma pieprasījuma iesniegšanu, izsakot šo punktu jaunā redakcijā. Izveidot jaunu noteikumu Nr. 215 punktu (37.3), lai norādītu tos noteikumu Nr. 215 punktus, kuri neattiecas uz Zemkopības ministriju (14., 14.2, 23. un 34. punkts, 35.1. apakšpunkts un 37. punkts), kā arī noteikumu Nr. 215 34. punktā, 35.1. apakšpunktā un 37. punktā svītrot izņēmumu Zemkopības ministrijai, izsakot šos punktus jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
11. Noteikumu Nr. 215 26. punktā ir minēts nosacījums, ka dokumentus, kas tiek iesniegti pēc attiecīgā gada 1. novembra, dienests izskata 10 darbdienu laikā pēc to saņemšanas, tomēr praksē ir pierādījies, ka būtu pietiekami, ja šādā saīsinātā termiņā izskatītu tos dokumentus, kuri iesniegti pēc attiecīgā gada 30. novembra, kas ir arī gala termiņš pārskatu par Zivju fonda finansētā projekta īstenošanu iesniegšanai vairākos pasākumos.
Risinājuma apraksts
11. Noteikumu Nr. 215 26. punktā noteikto termiņu 1. novembri aizstāt ar 30. novembri.
Problēmas apraksts
12. Noteikumu Nr. 215 28. punktā noteikts, ka dienests apkopo šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētos pārskatus un reizi mēnesī tos iesniedz elektroniskajā pieteikšanās sistēmā izskatīšanai padomes sēdē, taču, tā kā pārskatus par projekta īstenošanu padomes locekļi var atrast elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, vairs nav nepieciešams pārskatus apkopot un iesniegt padomei reizi mēnesī.
Risinājuma apraksts
12. Svītrot noteikumu Nr. 215 28. punktu, lai mazinātu dienesta administratīvo slogu.
Problēmas apraksts
13. Noteikumu Nr. 215 30.6. apakšpunktā ir minēti dažādi projekta neattiecināmo izmaksu piemēri, bet starp tiem nav konkrēti izdalīta projekta vadītāja darba alga. Praksē ir pierādījies, ka atbalsta pretendenti projektu izmaksu tāmē bieži vien iekļauj projekta vadītāja darba algu, bet padome, izskatot projekta pieteikumu, ierobežotā Zivju fonda finansējuma dēļ neatbalsta šādas izmaksas.
Risinājuma apraksts
13. Papildināt noteikumu Nr. 215 30.6. apakšpunktu, kā projekta neattiecināmo izmaksu piemēru minot arī projekta vadītāja darba algu.
Problēmas apraksts
14. Noteikumu Nr. 215 35.2. apakšpunkts nosaka dienestam pienākumu 10 darbdienu laikā pēc maksājumu pieprasījuma un dokumentu saņemšanas informēt atbalsta saņēmēju par neapstiprināto neattiecināmo izdevumu summu, ja maksājuma pieprasījumā iekļautie izdevumi neatbilst vai tikai daļēji atbilst padomes apstiprinātajam projekta iesniegumam. Praksē ir pierādījies, ka dienestam nav nepieciešams noteikt termiņu šāda pienākuma izpildei.
Risinājuma apraksts
14. Noteikumu Nr. 215 35.2. apakšpunktā svītrot 10 darbdienu termiņu un vārdu "saņemšanas" aizstāt ar vārdu "izvērtēšanas".
Problēmas apraksts
15. Noteikumu Nr. 215 36.1. apakšpunktā ir jāizdara grozījumi, lai izvairītos no pārpratumiem Zivju fonda līdzekļu administrēšanā, jo no šī punkta pašreizējās redakcijas var saprast, ka vērtējamais projekta izmaksu palielinājums ir 15 procentu no kopējās projekta atbalsta summas, bet faktiski būtu jāvērtē izmaiņas projekta tāmē, kas ir lielākas par 15 procentiem no kopējās projekta atbalsta summas.
Risinājuma apraksts
15. Noteikumu Nr. 215. 36.1. apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka projekta īstenošanas izmaksas ir saskaņojamas ar Zivju fonda padomi, ja izmaksas tāmes pozīcijā ir palielinātas un izmaiņas projekta tāmē ir vairāk nekā 15 procenti no kopējās projekta atbalsta summas.
Problēmas apraksts
16. Noteikumu Nr. 215 36.2. apakšpunktā izdarāmi grozījumi, lai izvairītos no pārpratumiem Zivju fonda līdzekļu administrēšanā, jo no šī punkta pašreizējās redakcijas var saprast, ka vērtējamais projekta izmaksu palielinājums nepārsniedz 15 procentu no kopējās projekta atbalsta summas, bet faktiski būtu jāvērtē izmaiņas projekta tāmē, kas nepārsniedz 15 procentu no kopējās projekta atbalsta summas.
Risinājuma apraksts
16. Noteikumu Nr. 215. 36.2. apakšpunktu izteikt jaunā redakcijā, nosakot, ka projekta īstenošanas izmaksas ir saskaņojamas ar dienestu, ja izmaksas tāmes pozīcijā ir palielinātas un izmaiņas projekta tāmē nepārsniedz 15 procentu no kopējās projekta atbalsta summas vai arī izmaksas ir samazinātas, tomēr vienlaikus tiek nodrošināta projektā paredzēto mērķu un rādītāju sasniegšana.
Problēmas apraksts
17. Noteikumu Nr. 215 36.3. apakšpunkts noteic, ka dienests mēneša laikā pēc šo noteikumu 36.2. apakšpunktā minēto projekta īstenošanas izmaksu saskaņojuma sniegšanas par to elektroniski informē Zemkopības ministriju, taču, tā kā padomes locekļi un padomes sekretariāta pārstāvis projekta īstenošanas izmaksu izmaiņas var atrast elektroniskajā pieteikšanās sistēmā, vairs nav nepieciešams informēt Zemkopības ministriju par šādiem gadījumiem.
Risinājuma apraksts
17. Svītrot noteikumu Nr. 215 36.3. apakšpunktu, lai mazinātu dienesta administratīvo slogu.
Problēmas apraksts
18. Noteikumu Nr. 215 41. punktā pēc būtības noteikts, kuriem pasākumiem piešķirams atbalsts, tomēr noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā ietvertais noteikumu Nr. 215 2. punkts paredz, ka atbalstu piešķir Zivju fonda nolikumā minēto pasākumu īstenošanai. Tādējādi pasākumi, kuru īstenošanai var tikt piešķirts atbalsts, jau ir noteikti noteikumu projekta 1.1. apakšpunktā ietvertajā noteikumu Nr. 215 2. punktā.
Risinājuma apraksts
18. Svītrot noteikumu Nr. 215 41. punktu.
Problēmas apraksts
19. Noteikumu Nr. 215 47. punkts noteic, ka pēc Zivju fonda padomes sēdes protokola saņemšanas dienests atbilstoši Zivju fonda padomes lēmumam sagatavo maksājuma uzdevumu par atbalstu un iesniedz to Valsts kasē, tomēr pašreizējā situācijā mehānisms šī atbalsta izmantošanai pilnvaroto personu – sabiedrisko vides inspektoru – vajadzībām nav bijis skaidri noteikts un tiesiskais regulējums paredz virkni ierobežojumu degvielas, aprīkojuma u. c. līdzekļu iegādei un uzskaitei personām, kuras nav darba vai līguma attiecībās ar VVD. Tādējādi ir rodams noteikts, skaidrs un vienkāršs risinājumus, lai vairāk motivētu pašvaldību un VVD pilnvaroto personu aktivitāti un iesaistīšanos zvejas kontrolē.
Risinājuma apraksts
19. Izteikt noteikumu Nr. 215 47. punktu jaunā redakcijā, kas paredz, ka dienests atbilstoši Zivju fonda padomes lēmumam sagatavo maksājuma uzdevumu par atbalstu, tajā iekļaujot attiecīgus maksājumus Zivju fonda padomes lēmumā minētajām pašvaldību un VVD pilnvarotajām personām, un iesniedz to Valsts kasē. Dienests no katrai pašvaldības un VVD pilnvarotai personai noteiktā maksājuma aprēķina un ietur iedzīvotāju ienākuma nodokli, ko iemaksā valsts budžetā.
Problēmas apraksts
20. Noteikumu Nr. 215 2. pielikumā projektu vērtēšanas kritērijā "Projekta izpildei piesaistītais līdzfinansējums vai projekta papildu izmaksas, ko projekta iesniedzējs sedz no saviem līdzekļiem" pirmais solis (līdz 10 %) noteic, ka atbalsta pretendents vērtējumā var iegūt 10 punktu pat tad, ja viņa ieguldījums projektā ir minimāls, tāpēc nepieciešams sīkāk sadalīt šo soli, lai vērtējums būtu objektīvāks.
Risinājuma apraksts
20. Noteikumu Nr. 215 2. pielikumā projektu vērtēšanas kritēriju "Projekta izpildei piesaistītais līdzfinansējums vai projekta papildu izmaksas, ko projekta iesniedzējs sedz no saviem līdzekļiem" papildināt ar diviem papildus soļiem: pirmo soli 0–2 % ar maksimālo punktu skaitu 0 un otro soli 3–5 % ar maksimālo punktu skaitu 5. Savukārt nākamo soli pēc šiem diviem soļiem noteikt 6–10 % ar maksimālo punktu skaitu 10. Tādējādi atbalsta pretendentam, lai minētajā vērtēšanas kritērijā saņemtu piecus punktus, projektā būtu jāiegulda vismaz 3 % liels piesaistītais līdzfinansējums vai projekta papildu izmaksas, ko viņš sedz no saviem līdzekļiem.
Problēmas apraksts
21. Administratīvā procesa likuma 70. panta otrās daļas pirmais teikums paredz, ka administratīvo aktu adresātam paziņo Paziņošanas likumā noteiktajā kārtībā. Vienlaikus Administratīvā procesa likuma 71. pants paredz kārtību, kādā administratīvo aktu paziņo citām personām. Tā kā Zemkopības ministrija nav administratīvā akta adresāts vai cita Administratīvā procesa likuma 71. pantā minētā persona, administratīvais akts nav paziņojams Zemkopības ministrijai, bet tai var tikt nosūtīta konkrēta informācija. Savukārt projekta iesniedzējam ir paziņojams administratīvais akts (lēmums). Vienlaikus no noteikumu Nr. 215 8.2. apakšpunkta izriet, ka projekta iesniedzējs tiek informēts par projekta neatbilstību administratīvajiem kritērijiem, taču projekta iesniedzējam būtu paziņojams Zivju fonda padomes pieņemtais lēmums par atteikumu piešķirt atbalstu projektam. Precizējams arī noteikumu Nr. 215 13. punkts, paredzot, ka lēmums atbalsta pretendentam tiek paziņots, nevis nosūtīts.
Risinājuma apraksts
21. Izteikt noteikumu Nr. 215 8.2. punktu jaunā redakcijā, nosakot, ka tad, ja projekta iesniegums neatbilst kādam no šo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētajiem administratīvajiem kritērijiem, tā vērtēšanu neturpina un informē Zivju fonda padomi par projekta neatbilstību. Zivju fonda padome pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu projektam bez tā izskatīšanas savā sēdē un paziņo atbalsta pretendentam Zivju fonda padomes lēmumu. Izteikt noteikumu Nr. 215 13. punktu jaunā redakcijā, nosakot, ka Zemkopības ministrija piecu darbdienu laikā pēc protokola parakstīšanas paziņo atbalsta pretendentam Zivju fonda padomes lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu.
Problēmas apraksts
22. Zvejniecības likuma 20. panta ceturtajā daļā noteikts, ka par veiktajām uzraudzības darbībām Valsts vides dienesta un pašvaldības pilnvarotās personas – sabiedriskie vides inspektori – sastāda dokumentus, kuros ietver konstatētos faktus par zivju ieguvi regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu. Šie dokumenti iesniedzami Valsts vides dienestā vai pašvaldībā lietas izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai. Valsts vides dienestā ir sagatavotas Zvejniecības likuma 20. panta ceturtajā daļā norādīto dokumentu paraugveidlapas, tostarp "Ziņojums par konstatēto makšķerēšanas, vēžošanas, zemūdens medību vai rūpnieciskās zvejas noteikumu pārkāpumu". Tādējādi sodu par zveju regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu piemēro Valsts vides dienests vai pašvaldība, nevis pilnvarotā persona. Ievērojot minēto, noteikumu 45. punkts izsakāms jaunā redakcijā.
Risinājuma apraksts
22. Izteikt noteikumu Nr. 215 45. punktu jaunā redakcijā, nosakot, ka Zemkopības ministrija no Sodu reģistra iegūst informāciju par to naudas sodu izpildi, kas piemēroti par pašvaldību un Valsts vides dienesta pilnvaroto personu patstāvīgi atklātajiem zveju regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • valsts iestāde, pašvaldība vai cita atvasināta publiska persona, biedrība
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmēs organizācijas, kas saņem Zivju fonda atbalstu, t. i., valsts iestādes, pašvaldības vai citas atvasinātas publiskas personas un biedrības. Ja atbalsta saņēmējam tiks piešķirts mazāks atbalsta apmērs projekta īstenošanai, nekā pieprasīts projekta iesniegumā, tam būs jāiesniedz ne vien apliecinājums par apņemšanos Zivju fonda atbalsta saņemšanai iesniegto projektu īstenot ar samazinātu finansējumu, bet arī precizēta projekta tāme. Paredzēts arī, ka juridiskām personām piešķirtais atbalsts pasākumā "Atbalsta maksājumi par pašvaldību un VVD pilnvaroto personu iesaistīšanu zvejas, makšķerēšanas, vēžošanas un zemūdens medību kontroles darbību nodrošināšanā" turpmāk tiks maksāts tieši pašvaldību un VVD pilnvarotajām personām – sabiedriskajiem vides inspektoriem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts vides dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Zivju fonda padome

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/0f710fc9-2aab-4936-8a7b-8a098ddc694b

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiesību akta projekts bija pieejams publiskai apspriešanai no 2023. gada 15. līdz  28. septembrim. Sabiedrības līdzdalības procesā priekšlikumi un iebildumi netika saņemti. Noteikumu projektu 2023. gada 17. oktobra sēdē atbalstīja Zivju fonda padome, Valsts vides dienesta pārstāvei izsakot vairākus priekšlikumus, kas ir iekļauti noteikumu projektā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Dienestam vairs nebūs pienākuma iegūt attiecīgus saskaņojumus papildus atbalsta pretendenta iesniegtajiem dokumentiem, kā arī atsevišķos gadījumos nevajadzēs informēt padomi un Zemkopības ministriju, jo informācija būs pieejama elektroniskajā pieteikšanās sistēmā. Ar Dabas aizsardzības pārvaldi būs jāsaskaņo projektu iesniegumi, kuros paredzēta zivju dabisko dzīvotņu kvalitātes uzlabošana un nārsta vietu atjaunošana upē (upes daļā), kurā ir atļauta makšķerēšana, vēžošana vai zemūdens medības un kura atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā (ap pieciem projektiem gadā). Ar Valsts vides dienesta reģionālajām vides pārvaldēm vairs nebūs jāsaskaņo projekta īstenošana privātajā upē (upes daļā), ja projekta iesniegumā paredzēta zivju resursu pavairošana un atražošana privātajā upē, kurā ir atļauta makšķerēšana, vēžošana vai zemūdens medības.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi