23-TA-2508: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618) 2. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" (turpmāk – projekts) mērķis ir noteikt Ukrainai (Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam) nododamo valsts kustamo mantu (ko Valsts robežsardzes iegādājās projekta Nr.LV-66 "Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta kapacitātes stiprināšana" ietvaros), tās apjomu un bilances vērtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts robežsardze uztur kontaktus ar Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestu. Izvērtējot saņemto informāciju, Valsts robežsardze lēmusi, ka ir nepieciešams atbalstīt Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta personālu, kas pašlaik strādā bezprecedenta apstākļos, jo Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā aktualizēja nepieciešamību pēc tehnisko līdzekļu, kas tai skaitā sniegtu atbalstu robežuzraudzības pasākumu īstenošanā, nepieciešamības gadījumā nodrošinot atsevišķo situācijas attēlu veidošanu, līdz ar ko, Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam ir nepieciešami moderni rīki (kā piemēram, bezpilota lidaparāti, portatīvās uzlādes stacijas un 3D printeri), lai varētu savlaicīgi konstatēt un atbilstoši reaģēt uz nelikumīgo valsts robežas šķērsošanu, kontrabandas gadījumiem un citiem pārrobežu noziedzības izpausmēm, kā arī nodrošināt bezpilota lidaparātu nolietotu (bojātu) sastāvdaļu savlaicīgu izgatavošanu izmantojot 3D printēšanu, kā arī nodrošināt bezpilota lidaparātu akumulatoru uzlādi arī ārpus Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam struktūrvienībām.
Krievijas Federācijas agresīvo gaisa uzbrukumu rezultātā cietusi 40 % Ukrainas elektroapgādes infrastruktūra un, lai elektroenerģijas piegādes pārrāvuma gadījumos nodrošinātu Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta struktūrvienību darbību kaut minimālā apmērā, vajadzīgi strāvas ģeneratori – jo visai bieži tā ir vienīgā iespēja nodrošināt robežpārbaudes un robežuzraudzības iekārtu nepārtrauktu un sistemātisku darbību, it sevišķi karadarbības visvairāk skartajos Ukrainas reģionos.
Valsts robežsardze ir sazinājusies ar Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestu un saņēmusi apstiprinājumu par attiecīgo tehnisko līdzekļu un aprīkojuma nepieciešamību.
Krievijas Federācijas agresīvo gaisa uzbrukumu rezultātā cietusi 40 % Ukrainas elektroapgādes infrastruktūra un, lai elektroenerģijas piegādes pārrāvuma gadījumos nodrošinātu Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta struktūrvienību darbību kaut minimālā apmērā, vajadzīgi strāvas ģeneratori – jo visai bieži tā ir vienīgā iespēja nodrošināt robežpārbaudes un robežuzraudzības iekārtu nepārtrauktu un sistemātisku darbību, it sevišķi karadarbības visvairāk skartajos Ukrainas reģionos.
Valsts robežsardze ir sazinājusies ar Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestu un saņēmusi apstiprinājumu par attiecīgo tehnisko līdzekļu un aprīkojuma nepieciešamību.
Risinājuma apraksts
Ārlietu ministrijas 2023. gada 13. janvārī izsludinātajā granta projektu konkursā “Atbalsts attīstības sadarbības projektiem Latvijas Republikas noteiktajās saņēmējvalstīs” ietvaros tika atbalstīts Valsts robežsardzes iesniegtais projekta pieteikums un piešķirts finansējums (grants) projekta “Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta kapacitātes stiprināšana” (turpmāk – Projekts) īstenošanai 2023.gadā.
2023.gada 15.jūnijā starp Ārlietu ministriju un Valsts robežsardzi tika parakstīts “Granta līgums Nr. LV-66 par projekta “Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta kapacitātes uzlabošana” finansēšanu un īstenošanu””, kā ietvaros tika paredzēta tehnisko līdzekļu un aprīkojuma (pārvietojamie strāvas ģeneratori, bezpilota lidaparāti, portatīvās uzlādes stacijas un 3D printeri (to piederumi)) iegāde, nogādāšana Ukrainā un nodošana Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam, kā arī Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta amatpersonu apmācību organizēšana.
Projekta mērķu sasniegšanai tika veikta attiecīga tirgus izpēte, kā rezultātā Valsts robežsardzes iegādājās anotācijas pielikumā norādītos tehniskos līdzekļus un aprīkojumu ar kopējo bilances vērtību 39 172,21 euro un ir gatava šos - teicamā tehniskā stāvoklī esošos - tehniskos līdzekļus un aprīkojumu nodot Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam, tādējādi atbalstot Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta kapacitātes stiprināšanu un attīstot turpmāko sadarbību starp Latvijas un Ukrainas pusēm.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 pants noteic, ka valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā. Šādā gadījumā lēmumu par kustamās mantas nodošanu katrā konkrētajā gadījumā pieņem Ministru kabinets.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 3. punktu valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr.618 4. punkts nosaka, ka gadījumā, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču atbalstu Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, pastāv nepieciešamība piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr.618 4. punktā, un nodot attiecīgo kustamo mantu Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Valsts robežsardze organizēs Projekta ietvaros iegādātās valsts kustamās manta nogādāšanu Ukrainā un nodošanu Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam.
2023.gada 15.jūnijā starp Ārlietu ministriju un Valsts robežsardzi tika parakstīts “Granta līgums Nr. LV-66 par projekta “Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta kapacitātes uzlabošana” finansēšanu un īstenošanu””, kā ietvaros tika paredzēta tehnisko līdzekļu un aprīkojuma (pārvietojamie strāvas ģeneratori, bezpilota lidaparāti, portatīvās uzlādes stacijas un 3D printeri (to piederumi)) iegāde, nogādāšana Ukrainā un nodošana Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam, kā arī Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta amatpersonu apmācību organizēšana.
Projekta mērķu sasniegšanai tika veikta attiecīga tirgus izpēte, kā rezultātā Valsts robežsardzes iegādājās anotācijas pielikumā norādītos tehniskos līdzekļus un aprīkojumu ar kopējo bilances vērtību 39 172,21 euro un ir gatava šos - teicamā tehniskā stāvoklī esošos - tehniskos līdzekļus un aprīkojumu nodot Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam, tādējādi atbalstot Ukrainas Valsts Robežsardzes dienesta kapacitātes stiprināšanu un attīstot turpmāko sadarbību starp Latvijas un Ukrainas pusēm.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 pants noteic, ka valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā. Šādā gadījumā lēmumu par kustamās mantas nodošanu katrā konkrētajā gadījumā pieņem Ministru kabinets.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 3. punktu valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr.618 4. punkts nosaka, ka gadījumā, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt šo noteikumu 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 28. marta noteikumu Nr. 136 “Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 25. jūlija noteikumos Nr. 618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā”” sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) noteikto, apstākļi, kas liedz noslēgt rakstveida līgumu, var būt, piemēram, tādi, kas saistīti ar nepieciešamību kustamo mantu nodot nekavējoties (piemēram, ja citu valsti ir skāruši tādi ārkārtas apstākļi, kuru ietekmē kustamo mantu ir nepieciešams saņemt pēc iespējas ātrāk, bet līguma noslēgšanas process nesamērīgi kavētu kustamās mantas nodošanu).
Krievijas Federācijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Attiecīga līguma izstrāde, tulkošana un saskaņošana prasītu ievērojamu laiku, taču atbalstu Ukrainai ir nepieciešams sniegt pēc iespējas ātrāk. Lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī to, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, pastāv nepieciešamība piemērot izņēmumu, kas noteikts MK noteikumu Nr.618 4. punktā, un nodot attiecīgo kustamo mantu Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam, parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Valsts robežsardze organizēs Projekta ietvaros iegādātās valsts kustamās manta nogādāšanu Ukrainā un nodošanu Ukrainas Valsts Robežsardzes dienestam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildu finanšu līdzekļi Iekšlietu ministrijai (Valsts robežsardzei) nododamās valsts kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai, nebūs nepieciešami.
Valsts robežsardze ar nododamās valsts kustamās mantas transportēšanu saistītos izdevumus segs no Projekta budžeta līdzekļiem.
Valsts robežsardze ar nododamās valsts kustamās mantas transportēšanu saistītos izdevumus segs no Projekta budžeta līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība netiek piemērota, jo tiesību akta projekta izstrāde nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts robežsardze
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Nav
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Nav
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Bez atlīdzības Ukrainai (Ukrainas Valsts robežsardzes dienestam) nododamā valsts kustamā manta