Anotācija

24-TA-1868: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumos Nr. 61 "Noteikumi par parāda atgūšanas izdevumu pieļaujamo apmēru un izdevumiem, kuri nav atlīdzināmi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumos Nr. 61 „Noteikumi par parāda atgūšanas izdevumu pieļaujamo apmēru un izdevumiem, kuri nav atlīdzināmi”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts pēc Ekonomikas ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz nepieciešamību arī 2.1. un 2.2. apakšpunktos aiz vārda "parādnieks" (attiecīgā locījumā) iekļaut vārdus "aizņēmējs (fiziska persona)" (attiecīgā locījumā), saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra Direktīvas (ES) 2021/2167  par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem un ar ko groza Direktīvas 2008/48/EK un 2014/17/ES tiesību normu pārņemšanu (turpmāk - Direktīva). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi, lai veiktu tehniskus labojumus Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumos Nr. 61 „Noteikumi par parāda atgūšanas izdevumu pieļaujamo apmēru un izdevumiem, kuri nav atlīdzināmi” (turpmāk - Noteikumi Nr.61), nodrošinot to atbilstību 2.punktā minētajam, iekļaujot aiz vārda "parādnieks" (attiecīgā locījumā) vārdus "aizņēmējs (fiziska persona)" (attiecīgā locījumā). Papildus teikt aprakstīta kārtība, kādā tiek aprēķināti maksimāli pieļaujamie parādu ārpustiesas atgūšanas izdevumi attiecībā uz jau uzsāktām lietām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
(1) Noteikumos Nr.61 2024. gada jūlija laikā ir stājušies spēkā divi, paralēli virzīti, grozījumi, kuri savā starpā netika korekti apvienoti, līdz ar to ir nepieciešams veikt tehniskus labojumus pašreizējā Noteikumu Nr.61 redakcijā. 

(2) Papildus ir nepieciešams precizēt norādīto informāciju par parādu ārpustiesas atgūšanas izdevumu izmaiņām attiecībā uz maksimālo parāda atgūšanas izdevumu apmēru uz tām lietām, kurās pārāda ārpustiesas atgūšanas darbības uzsāktas pirms minēto grozījumu spēkā stāšanās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
(1) 2024. gada 12. jūlijā stājās spēkā Finanšu ministrijas veiktie grozījumi Noteikumos Nr.61, ar kuriem tika pārņemtas Direktīvas prasības par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem, tā paredzot Noteikumu Nr.61 visā tekstā aiz vārda "parādnieks" (attiecīgā locījumā) iekļaut vārdus "aizņēmējs (fiziska persona)" (attiecīgā locījumā). Savukārt 2024. gada 26.jūlijā stājās spēkā grozījumi Noteikumos Nr.61, paredzot palielināt parāda atgūšanas izdevumu pieļaujamo apmēru un izdevumus, kuri nav atlīdzināmi (attiecīgi maksimālais parāda atgūšanas izdevumu apmērs tika paaugstināts no 17 euro līdz 30 euro)1
Ekonomikas ministrija un Finanšu ministrija abus minētos noteikumu projektus izskatīšanai Ministru kabinetā virzīja gandrīz vienlaicīgi, līdz ar to Ekonomikas ministrijas Noteikumu projektā (2.1. un 2.2 apakšpunktos) netika iekļauti nepieciešamie labojumi atbilstoši Finanšu ministrijas veiktajiem grozījumiem iepriekšminēto vārdu iekļaušanai visos Noteikumu Nr.61 punktos un apakšpunktos. 

(2) Pēdējā Noteikumu Nr.61 anotācijā sniegta informācija par jaunu parādu ārpustiesas atgūšanas izdevumu apmēru piemērošanu jau uzsāktām lietām, kā arī jaunām, taču Ekonomikas ministrijas ieskatā šo informāciju nepieciešams izskaidrot šī Noteikumu projekta anotācijā, lai nodrošinātu, ka sniegtā informācija netiek nekorekti interpretēta. 

1. Skatīt : https://www.vestnesis.lv/op/2024/143.2 
Risinājuma apraksts
(1) Noteikumu projektā tiek iekļauti grozījumi (tehniska rakstura grozījumi) Noteikumu Nr. 61 2.1. un 2.2. apakšpunktos atbilstoši iepriekš veiktajiem Finanšu ministrijas grozījumiem saistībā ar Direktīvas normu pārņemšanu. 


(2) Papildus tiek veikti papildinājumi Noteikumu projekta anotācijā, norādot, ka: 

sākotnējie parāda atgūšanas izdevumi (par rakstiska paziņojuma sagatavošanu un nosūtīšanu parādniekam, kurā sniegta informācija par parāda esību un aicinājums labprātīgi izpildīt kavētās maksājuma saistības, un par nepieciešamajām darbībām parādnieka faktiskās kontaktinformācijas noskaidrošanai, ja parādnieks nav sasniedzams) jaunajā apmērā 15 euro (iepriekšējo 7 euro vietā) attiecināmi uz lietām, kurās pārāda ārpustiesas atgūšanas darbības uzsāktas pēc šo grozījumu spēkā stāšanās. Savukārt, parāda atgūšanas izdevumi par citām parāda atgūšanai papildus veiktajām darbībām to jaunajā apmērā - ne vairāk kā 15 euro (iepriekšējo 10 euro vietā) būs attiecināmi arī uz lietām, kurās parāda ārpustiesas atgūšanas darbības uzsāktas pirms šo grozījumu spēkā stāšanās un tās turpinās pēc šo grozījumu spēkā stāšanās, jo parādnieks nav izpildījis maksājuma saistības pret parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēju vai kreditoru.
Līdz ar to, lietās, kurās parādu atgūšana uzsākta pirms grozījumu spēkā stāšanās un tiek turpināts atgūšanas process, maksimālais parāda ārpustiesas atgūšanas izdevumu apmērs nedrīkst pārsniegt 22 euro (nevis 30 euro).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts uzskatāms par tehnisku noteikumu projektu, ņemot vērā, ka Noteikumu projektā veiktās izmaiņas 2.1. un 2.2. apakšpunktos ir saistītas ar iepriekš veiktajiem grozījumiem Noteikumos Nr.61 (pēdējie grozījumi stājušies spēkā 26.07.2024.), kuru laikā minētajos apakšpunktos kļūdais pēc netika iekļautas izmaiņas saistībā ar Direktīvas normu ieviešanu (iekļaujot visā tekstā aiz vārda "parādnieks" (attiecīgā locījumā) vārdus "aizņēmējs (fiziska persona)" (attiecīgā locījumā)).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi