Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-293: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Kompensācijas maksājumu korekcijas iesniegšanas termiņa pagarināšana centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējam, lai valsts atbalsta saņemšanas nosacījumi centralizētās siltumapgādes lietotājiem būtu līdzvērtīgi tiem valsts atbalsta nosacījumiem, kas tiek piemēroti cita veida energoresursu kompensācijām paaugstināta energoresursu cenu pieauguma apstākļos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Termiņa pagarināšana kompensācijas maksājumu korekcijas iesniegšanai nodrošina valsts atbalsta piemērošanas nosacījumus centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējam un lietotājam līdzvērtīgus tiem 2022.-2023.gada apkures sezonas valsts atbalsta piemērošanas nosacījumiem, kuri ir noteikti cita veida energoresursu lietotājiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Siltumenerģijas piegādātājs mājsaimniecības lietotājiem, sniedzot centralizētās siltumapgādes pakalpojumus, piemēro Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.pantā noteikto valsts atbalstu, bet par negūtajiem ieņēmumiem sagatavo un līdz kārtējā kalendāra mēneša divdesmitajam datumam iesniedz Būvniecības valsts kontroles birojā kompensācijas aprēķinu par iepriekšējā mēneša centralizētās siltumapgādes pakalpojuma maksas samazinājumu.  Ja ir nepieciešams veikt kompensācijas maksājuma korekciju, siltumenerģijas piegādātājs iesniedz Būvniecības valsts kontroles birojā korekcijas rēķinu līdz kārtējā gada beigām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Siltumenerģijas piegādātājs mājsaimniecības lietotājiem, sniedzot centralizētās siltumapgādes pakalpojumus 2022.gada oktobrī un novembrī, ir piemērojis Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.pantā noteikto valsts atbalstu, bet tehnisku iemeslu dēļ kompensācijas aprēķins vai tā korekcija nav tikusi saņemta Būvniecības valsts kontroles birojā līdz 2022.gada 31.decembrim. Šādā gadījumā siltumenerģijas piegādātājam ir jārod finansējums savas uzņēmējdarbības ietvaros, vai arī mājsaimniecībām ir jāapmaksā siltumapgādes pakalpojuma sniedzēja negūtie ienākumi. Abi šie risinājumi ir pretrunā ar  Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto regulējumu.
Vienlaikus jāņem vērā, ka centralizētās siltumenerģijas piegādātāji atrodas sliktākā situācijā nekā citi energoresursu piegādātāji vai tie mājsaimniecības lietotāji, kuri pašvaldībās saņem valsts atbalstu par energoresursiem. Tā piemēram, dabasgāzes tirgotājs un Būvniecības valsts kontroles birojs veic galīgo savstarpējo norēķinu līdz tā kalendāra gada beigām, kad beidzies maksas samazinājuma piemērošanas periods, bet mājsaimniecību lietotāji, kuri valsts atbalstam piesakās pašvaldībās, kurināmā čekus par periodu no 2022.gada 1.maija līdz 2023.gada 30.aprīlim var iesniegt līdz 2023.gada 30.aprīlim.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumi Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi" tiek papildināti ar 45. punktu šādā redakcijā  "Kompensācijas maksājuma korekciju par 2022.gada oktobrī un novembrī sniegtajiem siltumapgādes pakalpojumiem piegādātājs iesniedz birojā līdz 2023.gada 30.aprīlim."
Kompensācijas maksājumu korekcijas iesniegšanas termiņa pagarinājums līdz 2023.gada 30.aprīlim centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējam nodrošina līdzvērtīgus valsts atbalsta nosacījumus, kā arī nodrošina, ka tehnisku iemeslu dēļ Būvniecības valsts kontroles birojā līdz 2022.gada beigām nesaņemtie rēķini par mājsaimniecībām piemērotajiem atbalstiem, tiek kompensēti no valsts budžeta saskaņā ar Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto.
Ņemot vērā, ka pašreizējais regulējums paredz, ka korekcijas rēķiniem, kuri iesniegti Būvniecības valsts kontroles birojā sākot no 2023.gada 1.janvāra, var tikt iesniegtas līdz 2023.gada beigām, papildus regulējums ir attiecināts tikai uz korekcijas rēķiniem par 2022.gada oktobrī un novembrī sniegtajiem siltumapgādes pakalpojumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts

Samazinās apkures izmaksu finansiālais slogs mājsaimniecībām.

Juridiskās personas
Ietekmes apraksts

Samazinās finansiālais slogs siltumapgādes uzņēmumiem, jo pilnībā tiks kompensēts saskaņā ar Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 7.pantu piemērotais valsts atbalsts mājsaimniecībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
600 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
600 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-600 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-600 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
600 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar šobrīd esošo informāciju, tehnisku iemeslu dēļ Būvniecības valsts kontroles birojs nav saņēmis viena siltumapgādes uzņēmuma rēķinu par valsts atbalsta piemērošanu centralizētās siltumapgādes lietotājiem 2022.gada novembrī par kopējo summu 390 088 euro un divu siltumapgādes uzņēmumu kompensācijas korekcijas rēķinus par 31 566 euro un 700 euro. Tādējādi šobrīd zināmais mājsaimniecību lietotājiem piešķirtais valsts atbalsts 2022.gada novembrī, par kuru siltumapgādes uzņēmumi nav saņēmuši kompensācijas no valsts, veido  390 088 +31 566+700 = 422 354 euro ar PVN. 
Ņemot vērā, ka pastāv iespējamība, ka vēl kāds no siltumapgādes pakalpojuma sniedzējiem nav iesniedzis korekcijas rēķinus, kopējais nepieciešamais finansējums būs lielāks par šobrīd zināmo, bet tas nebūs vairāk kā 600 000 euro ar PVN.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Kopējais nepieciešamais finansējums ne vairāk kā 600 000 euro apmērā tiks nodrošināts no finansējuma 473 347 036 euro , kas 2023. gadā saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 19. janvāra rīkojumu Nr.11 "Par apropriācijas pārdali" tika pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 15.00.00 "Finansējums Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikto terminēto atbalsta pasākumu īstenošanai" uz Ekonomikas ministrijas budžeta programmu 35.00.00 "Valsts atbalsta programmas", lai segtu izdevumus, kas radušies saistībā ar Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā paredzētā valsts atbalsta piešķiršanu, tai skaitā centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sadārdzinājuma kompensēšanai.

Pastāv risks, ka atbalsta pasākums no Eiropas Komisijas puses netiks atzīts par mērķorientētu atbalstu un attiecīgi netiks ievērota Padomes 2022.gada 23.-24. jūnija sanāksmē apstiprinātā valsts specifiskā rekomendācija  Latvijai, kas paredz to, ka, lai mīkstinātu enerģijas cenu kāpuma ietekmi un palīdzētu ierobežot inflācijas otrreizējās ietekmes spiedienu, jānodrošina mērķorientēta atbalsta sniegšana pret energocenu kāpumu visneaizsargātākajām mājsaimniecībām un uzņēmumiem.

Eiropas Komisija šā gada 22.novembrī ir publicējusi atzinumu par Latvijas budžeta plāna projektu, kurā tiek atzīmēts, Latvija, veicot ārkārtas politikas pasākumus sakarā ar enerģijas cenu ārkārtīgi lielo kāpumu, strauji ieviesa pasākumus enerģijas jomā, tomēr esošo pasākumu darbības pagarināšana un/vai jaunu atbalsta pasākumu noteikšana sakarā ar augstajām enerģijas cenām nozīmētu valsts finansēto neto kārtējo izdevumu lielāku pieaugumu un prognozētā valsts sektora budžeta deficīta un parāda palielināšanos 2023.gadā. Sekojoši Eiropas Komisija uzsver, ka ir svarīgi nodrošināt, lai dalībvalstis iepriekšminētos pasākumus vairāk vērstu uz visneaizsargātākajām mājsaimniecībām un skartajiem uzņēmumiem, saglabātu stimulus samazināt enerģijas patēriņu un tos atceltu līdz ar enerģijas cenu radītā spiediena samazināšanos.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Kompensācijas maksājumu korekcijas iesniegšanas termiņa pagarinājums centralizētās siltumapgādes pakalpojuma sniedzējam nodrošina līdzvērtīgus valsts atbalsta nosacījumus. Noteikumu grozījumu izstrādei atvēlētajā īsajā laika periodā sabiedrības līdzdalību nav iespējams īstenot, bet ietvertais risinājums ir uzskatāms par noteikumu tehnisku korekciju ar mērķi nodrošināt vienlīdzīgu risinājumu visiem atbalsta veidiem un ievērot sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Būvniecības valsts kontroles birojā tiks iesniegti kompensācijas korekcijas rēķini par 2022.gada oktobrī un novembrī sniegtajiem siltumapgādes pakalpojumiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi