Anotācija (ex-ante)

22-TA-2776: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ieroču aprites likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs (turpmāk - arī Centrs), atbilstoši tā nolikumā noteiktajām funkcijām un uzdevumiem un Aizsardzības ministrijas īstenojamiem nodrošinājuma reformas plāniem, 2023. gadā veiks Nacionālo bruņoto spēku,  Jaunsardzes centra, Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas, kā arī atsevišķos gadījumos citu valsts iestāžu uzdevumu izpildei nepieciešamo ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu iepirkumus un to pilnu pārvaldību un loģistiku.

Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas realizējamās izglītības programmas īstenošanai nepieciešams veikt ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu apriti. Ieroču aprites likuma 94.panta pirmajā daļā ir noteiktas iestādes uz kurām attiecināmi  šajā likumā noteiktie ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu iegādāšanās, izmantošanas, pielietošanas, glabāšanas, nēsāšanas, realizēšanas, pārvadāšanas un pārsūtīšanas kārtības piemērošanas izņēmumi. Lai varētu veikt ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu apriti, Ieroču aprites likuma 94. panta pirmā daļa ir papildināma, tādējādi paredzot, ka turpmāk ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu aprites kārtību Centrā un Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālajā vidusskolā noteiks šo iestāžu darbību reglamentējošie normatīvie akti.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts  “Grozījums Ieroču aprites likumā” (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, lai Ieroču aprites likuma 94. panta pirmās daļas regulējums turpmāk būtu attiecināms arī uz Centru  un Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālo vidusskolu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 24. novembra noteikumu Nr. 705 “Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra nolikums” (turpmāk - Centra nolikums) 2. punktā noteiktajam, Centra pamatfunkcijas ir:
1) veikt publiskos iepirkumus Aizsardzības ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu, kā arī Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām;
2) veikt publiskos iepirkumus valsts pārvaldes iestāžu vajadzībām saskaņā ar Ministru kabineta vai Aizsardzības ministrijas doto uzdevumu, ja iepirkuma priekšmets tiek iegādāts arī aizsardzības nozares vajadzībām;
3)  īstenot pilnu materiāltehnisko līdzekļu pārvaldību un loģistiku aizsardzības nozarē.
Centrs pakāpeniski pārņem aizsardzības resora apgādi ar visām materiāltehnisko līdzekļu klasēm. Materiāltehnisko līdzekļu apgādes klases noteiktas Aizsardzības ministrijas noteikumos un atbilstoši šiem noteikumiem viena no materiāltehnisko līdzekļu apgādes klasēm ir arī ieroči, munīcija un speciālie līdzekļi.

Pamatojoties uz Profesionālās izglītības likuma 14. panta pirmo daļu un Ministru kabineta 2021. gada 19. maija rīkojumu Nr.339 "Par Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas dibināšanu",  2021. gada 1. jūlijā tika nodibināta Aizsardzības ministrijas pakļautībā esoša profesionālās vidējās izglītības iestāde - Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālā vidusskola (turpmāk arī Skola), kuras izveidi un uzturēšanu nodrošina no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Centrs, kopš Skolas dibināšanas 2021. gadā, veic tās īstenojamās Jaunākā militārā instruktora izglītības programmas nodrošināšanai nepieciešamo materiāltehnisko līdzekļu pilnu pārvaldību un iepirkumus.

Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likuma 2. panta pirmā daļa noteic, ka Jaunsardzes centrs organizē Valsts aizsardzības mācības (turpmāk – VAM) apguvi bērniem un jauniešiem un īsteno Jaunsardzes darbu.

Centrs 2022. gada sākumā ir uzsācis Jaunsardzes centra īstenojamo interešu izglītības programmu un VAM nodrošināšanai nepieciešamo materiāltehnisko līdzekļu  pilnu pārvaldību un loģistiku, kā arī iepirkumu veikšanas pārņemšanu un plāno šo procesu pabeigt līdz 2022. gada beigām.

Aizsardzības ministrijas realizējamās aizsardzības nozares nodrošinājuma reformas plāns paredz, ka 2023. gadā Centrs veiks Nacionālo bruņoto spēku uzdevumu izpildei, kā arī Jaunsardzes centra un Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas īstenojamo izglītības programmu realizācijai nepieciešamo ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu pilnu pārvaldību (apriti) un iepirkumu veikšanu to iegādei.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ieroču aprites likums nosaka valsts un pašvaldību institūciju un privātpersonu tiesības, un pienākumus attiecībā uz ieroču, munīcijas, to sastāvdaļu un speciālo līdzekļu apriti Latvijā, kā arī šo priekšmetu klasifikāciju, aizliegumus un ierobežojumus attiecībā uz šiem priekšmetiem, lai garantētu personu un sabiedrības drošību. Šī likuma 94. panta pirmā daļa noteic, ka Nacionālo bruņoto spēku, Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu, valsts drošības iestāžu, Latvijas Bankas Aizsardzības pārvaldes, Valsts ieņēmumu dienesta, Ieslodzījuma vietu pārvaldes, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Jaunsardzes centra, Nodrošinājuma valsts aģentūras, ostas policijas un pašvaldības policijas valdījumā esošo ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu iegādāšanās, izmantošanas, pielietošanas, glabāšanas, nēsāšanas, realizēšanas, pārvadāšanas un pārsūtīšanas, treniņšaušanas, remonta, kā arī apmācībām nepieciešamo ieroču pārveidošanas kārtību nosaka šo institūciju darbību reglamentējošie normatīvie akti. 

Proti, Ieroču aprites likuma normas nav attiecināmas uz tām valsts pārvaldes vai pašvaldības iestādēm, kuras ieročus, munīciju un speciālos līdzekļus izmanto savu uzdevumu izpildei, bet šo iestāžu valdījumā esošo  ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu  apriti nosaka šo iestāžu darbību reglamentējošie (iekšējie vai ārējie) normatīvie akti.

Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī Centra nolikumā noteiktos Centra uzdevumus un Skolas realizējamās izglītības programmas “Jaunākā militārā instruktora kurss” saturu, attiecībā uz Centru un Skolu pēc analoģijas ar Ieroču aprites likuma 94. panta pirmajā daļā uzskaitītajām valsts un pašvaldību iestādēm, ir nosakāms izņēmums attiecībā uz Ieroču aprites likuma normu piemērošanu.  Pretējā gadījumā, uz Skolas un Centra valdījumā esošajiem ieročiem, munīciju un speciālajiem līdzekļiem būs attiecināma Ieroču aprites likuma un uz tā pamata izdoto Ministru kabineta noteikumos noteiktā ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu aprites kārtība, kas vērtējama kā nepiemērota Centra un Skolas veicamajiem uzdevumiem.  
 
Risinājuma apraksts
Lai Centrs varētu kvalitatīvi un savlaicīgi īstenot pilnu materiāltehnisko līdzekļu pārvaldību un loģistiku aizsardzības nozarē, nepieciešams veikt grozījumus Ieroču aprites likumā.

Šobrīd Jaunsardzes centrs veic tā īstenojamai interešu izglītības programmas realizācijai un VAM nodrošināšanai nepieciešamo ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu apriti.  Aizsardzības ministrs ir noteicis Jaunsardzes centra interešu izglītības programmai un VAM nodrošināšanai izmantojamos ieročus, munīciju un speciālos līdzekļus. Plānots, ka Centrs 2023. gadā pārņems Jaunsardzes centra ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu pārvaldību un loģistiku (iegādi, glabāšanu, izsniegšanu Jaunsardzes centram, pārvadāšanu, saņemšanu atpakaļ, realizāciju vai utilizāciju).   Tomēr, Ieroču aprites likuma normām attiecībā uz Jaunsardzes centru jāpaliek nemainīgām, jo tas turpinās veikt ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu apriti, lai īstenotu jaunsargu interešu izglītības programmu un apmācību VAM nometnēs.

Lai  stiprinātu valsts aizsardzību, attīstītu Nacionālos bruņotos spēkus, realizējot ilgtspējīgu izglītības sistēmu militārajā jomā, kuras mērķis ir sagatavot Latvijas jauniešus profesionālajam militārajam dienestam, Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālā vidusskola īsteno mācību programmu “Jaunākā militārā instruktora kurss”. Šīs izglītības programmas ietvaros jaunietim ir jāapgūst arī  kaujas šaušanas mācības. Līdz ar to Skolai arī ir jāveic ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu aprite.

Tādējādi likumprojekts “Grozījums Ieroču aprites likumā” izstrādāts, lai Ieroču aprites likuma 94. panta pirmajā daļā noteiktu, ka arī Centra un Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas valdījumā esošo ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu iegādāšanās, izmantošanas, pielietošanas, glabāšanas, nēsāšanas, realizēšanas, pārvadāšanas un pārsūtīšanas, treniņšaušanas, remonta, kā arī apmācībām nepieciešamo ieroču pārveidošanas kārtību nosaka šo institūciju darbību reglamentējošie normatīvie akti. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālā vidusskola un Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs.
Ietekmes apraksts
Attiecībā uz Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra un Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālās vidusskolas veikto ieroču, munīcijas un speciālo līdzekļu apriti nebūs attiecināma Ieroču aprites likumā un uz tā pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos noteiktā kārtībā, bet tieši uz šīm iestādēm citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Iestāžu funkciju un uzdevumu izpildes pārdale, kā arī amata vietu pārdale notiek resora ietvaros un piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā".

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts “Grozījumi valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā” (turpmāk – Likums) izstrādāts, lai vispārīgi noteiktu, ka Centrs veiks centralizētos iepirkumus Jaunsardzes centra īstenojamo interešu izglītības programmu un VAM nodrošināšanai nepieciešamo materiāltehnisko līdzekļu pilnu pārvaldību un loģistiku, ar to saprotot arī ieroču, munīcijas, speciālo līdzekļu apriti. Likums ir papildināms arī ar deleģējumu aizsardzības ministram noteikt kārtību, kādā Centrs veiks šo funkciju (Likuma jaunais 2.1 pants).    
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Pulkveža Oskara Kalpaka profesionālā vidusskola, Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi