Anotācija (ex-ante)

23-TA-1991: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumos Nr. 421“Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriāciju izmaiņas”” (turpmāk – Noteikumu projekts) sagatavots pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas, ņemot vērā vētras radītos postījumus šī gada 7.augustā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ja stihisku nelaimju radīto zaudējumu apmērs pārsniedz 2 procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets varēs pieņemt lēmumu par citu pašvaldības līdzfinansējuma apmēru, ne mazāk kā 10 procentu apmērā. Pašvaldība līdzekļus var pieprasīt saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrās daļas 1. un 2. punktu, Likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 27.2 panta 3.1 daļu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr.421“Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijui zmaiņas” (turpmāk – noteikumi Nr.421) 47.1  punkts nosaka, ka pašvaldība līdzekļus var pieprasīt to pašvaldības izdevumu kompensēšanai, kas izmaksāti atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem) vai dzīvokļu īpašniekiem dzīvojamās mājas renovācijai, lai likvidētu terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Pašvaldība pieprasījumā minētajam infrastruktūras objektam nodrošina līdzfinansējumu ne mazāk kā 50 procentu apmērā. Noteikumu Nr.421 48. punkts nosaka, ka pašvaldībai nepieciešamos līdzekļus pieprasa Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM). Likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 27.2 panta 3.1 daļa paredz, ka valsts atlīdzina pašvaldību izdevumus palīdzības sniegšanai dzīvojamās mājas īpašniekam tādas dzīvojamās mājas renovācijai, kurā likvidējamas terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas, normatīvajos aktos par līdzekļu piešķiršanu neparedzētiem gadījumiem paredzētajā kārtībā un apmērā. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrās daļas 2.punkts nosaka papildu sociālās palīdzības pabalstu krīzes situācijā — operatīvi sniegts materiāls atbalsts ārēju notikumu radītu seku novēršanai vai mazināšanai. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 36. panta sestā daļa nosaka, ka šā likuma 35. panta otrās daļas 1. punktā noteikto pabalstu piešķir par trūcīgu vai maznodrošinātu atzītai personai vai mājsaimniecībai un šo pabalstu mērķus, apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību nosaka pašvaldība saistošajos noteikumos. Šā likuma 35. panta otrās daļas 2. punktā noteiktā pabalsta apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību nosaka pašvaldība saistošajos noteikumos.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu, pašvaldības dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. un 10. punktam ir pašvaldības autonomās funkcijas, un atbilstoši Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 19. punktam vienīgi pašvaldības domes kompetencē ir lemt par kārtību, kādā izpildāmas pašvaldības autonomās funkcijas. Ievērojot minēto, konkrētajā izņēmuma situācijā būtu pieļaujama atbalsta noteikšana vētras radīto postījumu novēršanai dzīvojamās mājās ar pašvaldības domes lēmumu, neizdodot saistošos noteikumus. Šāda kārtība būtiski paātrinās atbalsta sniegšanu mājsaimniecībām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā ierobežotos pašvaldībām pieejamos finanšu līdzekļus un lai nodrošinātu pēc iespējas ātrāku finansiālu atbalstu iedzīvotājiem, lai novērstu lielu dabas stihijas radītos zaudējumus dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašniekiem un nodrošinātu finanšu līdzekļus iedzīvotājiem dabas katastrofas radīto seku novēršanai, ir nepieciešams steidzamības kārtībā virzīt grozījumus noteikumu Nr.421 47.1 punktā ar mērķi samazināt pašvaldības līdzfinansējuma apmēru no ne mazāk kā 50 procentiem līdz ne mazāk kā 10 procentiem. Noteikt, ka pašvaldība līdzekļus var pieprasīt Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteikto pabalstu izmaksai un Likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 27.2 panta 3.1 daļā noteikto izdevumu atlīdzināšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz izteikt noteikumu Nr.421 47.1 punktu jaunā redakcijā, nosakot, ka pašvaldība līdzekļus var pieprasīt to pašvaldības izdevumu, tai skaitā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrās daļas 1. un 2.punktā noteikto pabalstu krīzes situācijā, kompensēšanai, kas izmaksāti atbilstoši pašvaldības saistošajiem noteikumiem vai lielu stihisku nelaimju gadījumā ar pašvaldības domes lēmumu, dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem), dzīvokļu īpašniekiem vai to tiesiskajiem valdītājiem dzīvojamās mājas renovācijai, lai likvidētu terora akta, avārijas, stihiskas nelaimes vai citas katastrofas sekas saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". Pašvaldība pieprasījumā minētajam infrastruktūras objektam nodrošina līdzfinansējumu ne mazāk kā 50 procentu apmērā. Lielu stihisku nelaimju gadījumā, ja radīto zaudējumu apmērs pārsniedz 2 procentus no pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā, Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par citu pašvaldības līdzfinansējuma apmēru ne mazāk kā 10 procentu apmērā. Respektīvi, valsts varētu uzņemties līdz 90% izdevumu, tādējādi nodrošinot lielāku finansiālo atbalstu tām pašvaldībām, kuru teritorijās negaiss ir nodarījis lielākos postījumus. Ministru kabinets lemjot par līdzfinansējuma apmēru katru gadījumu izvērtē atsevišķi atbilstoši atbildīgās ministrijas priekšlikumiem, ņemot vērā konkrētu liela stihisku nelaimju gadījumā radīto zaudējumu apmēru, atbilstoši samērīgumam un proporcionalitātei attiecībā uz pašvaldības plānotajiem budžeta izdevumiem kārtējā gadā.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Individuālo dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašniekiem pēc iespējas ātrāk tiks nodrošināts vienreizējs finansiāls atbalsts, lai novērstu vētras radītos zaudējumus. Pašvaldības saskaņā ar likumā “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” paredzēto sniegs palīdzību dzīvojamās mājas īpašniekam (īpašniekiem) vai dzīvokļu īpašniekiem, piešķirot finansējumu  tādas dzīvojamās mājas renovācijai, kurā jālikvidē dabas stihiskas nelaimes sekas normatīvajos aktos par līdzekļu piešķiršanu neparedzētiem gadījumiem paredzētajā kārtībā un apmērā. Tiks nodrošināts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrās daļas 2.punktā noteiktais.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts nerada papildu finansiālo ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetu. Finansējuma avots – līdzekļi neparedzētiem gadījumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netika organizētas, jo noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā, lai iedzīvotājiem pēc iespējas ātrāk nodrošinātu finansiālu palīdzība dzīvojamās mājas atjaunošanai, restaurācijai un mājokļa un vides pieejamības nodrošināšanai. Operatīvi sniegts materiāls atbalsts ārēju notikumu radītu seku novēršanai vai mazināšanai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi