25-TA-799: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk - ministrija) iniciatīvas, lai nodrošinātu Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās un valsts atbalstu pilsoņiem, kas brīvprātīgi pieteikušies valsts aizsardzības dienestā un pabeiguši to"" (turpmāk – noteikumi) atbilstību Augstskolu likuma tiesību normām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir precizēt noteikumu tiesību normas atbilstoši Augstskolu likuma tiesību normām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu 3. punktā noteikts, ka augstskola un koledža līdz kārtējā gada 30. novembrim izstrādā, apstiprina un publisko uzņemšanas noteikumus studiju programmās. Savukārt noteikumu 6.1 punktā ir noteikts, ka reģistrēties studijām iespējams, iesniedzot informāciju par vidējās izglītības apliecinošu dokumentu, centralizēto eksāmenu rezultātiem un citiem uzņemšanas noteikumos noteiktajiem dokumentiem.
Ar 2025. gada 20. martā pieņemtajiem grozījumiem Augstskolu likumā, kas stājas spēkā 2025. gada 18. aprīlī, Augstskolu likuma 46. panta trešā daļa izteikta jaunā redakcijā, paredzot, ka konkursā par uzņemšanu var ņemt vērā centralizēto eksāmenu rezultātus studiju programmās ar uzņemšanas prasību – iepriekš iegūta vidējā izglītība. Savukārt, ja uzņemšana notiek pirms centralizēto eksāmenu rezultātu paziņošanas, augstskola uzņemšanas noteikumos paredz kritērijus un kārtību šādiem gadījumiem. Savukārt Augstskolu likuma 46. panta piektajā daļā paredzēts, ka augstskolas katru gadu līdz 30. novembrim savā tīmekļvietnē publisko uzņemšanas prasības un sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai studiju programmās nākamajam akadēmiskajam gadam. Augstskola atbilstoši tās uzņemšanas noteikumiem ir tiesīga uzsākt reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu pirms nokārtoti centralizētie eksāmeni un iegūti vidējo izglītību apliecinoši dokumenti. Ar 2025. gada 20. martā pieņemtajiem grozījumiem Augstskolu likuma 46. pants papildināts ar 6.1 daļu, kurā noteikts, ka reflektants ir tiesīgs reģistrēties studijām, neuzrādot vidējo izglītību apliecinošu dokumentu un vispārējās vidējās izglītības sertifikātus, kā arī starptautiskās testēšanas institūcijas izsniegtu dokumentu par vērtējumu svešvalodas pārbaudījumā, ja ar to aizstāts centralizētais eksāmens svešvalodā.
Ar 2025. gada 20. martā pieņemtajiem grozījumiem Augstskolu likumā, kas stājas spēkā 2025. gada 18. aprīlī, Augstskolu likuma 46. panta trešā daļa izteikta jaunā redakcijā, paredzot, ka konkursā par uzņemšanu var ņemt vērā centralizēto eksāmenu rezultātus studiju programmās ar uzņemšanas prasību – iepriekš iegūta vidējā izglītība. Savukārt, ja uzņemšana notiek pirms centralizēto eksāmenu rezultātu paziņošanas, augstskola uzņemšanas noteikumos paredz kritērijus un kārtību šādiem gadījumiem. Savukārt Augstskolu likuma 46. panta piektajā daļā paredzēts, ka augstskolas katru gadu līdz 30. novembrim savā tīmekļvietnē publisko uzņemšanas prasības un sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai studiju programmās nākamajam akadēmiskajam gadam. Augstskola atbilstoši tās uzņemšanas noteikumiem ir tiesīga uzsākt reflektantu reģistrāciju un uzņemšanu pirms nokārtoti centralizētie eksāmeni un iegūti vidējo izglītību apliecinoši dokumenti. Ar 2025. gada 20. martā pieņemtajiem grozījumiem Augstskolu likuma 46. pants papildināts ar 6.1 daļu, kurā noteikts, ka reflektants ir tiesīgs reģistrēties studijām, neuzrādot vidējo izglītību apliecinošu dokumentu un vispārējās vidējās izglītības sertifikātus, kā arī starptautiskās testēšanas institūcijas izsniegtu dokumentu par vērtējumu svešvalodas pārbaudījumā, ja ar to aizstāts centralizētais eksāmens svešvalodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumi nenosaka reflektantiem kārtību, kādā reģistrēties uzņemšanai studiju programmās pirms centralizēto eksāmenu nokārtošanas un vidējo izglītību apliecinošu dokumentu iegūšanas.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts tiesību akta projekts, kas precizē noteikumu 6.1 punktu paredzot, ka minētās tiesību normas prasības neattieksies uz gadījumiem, kad reģistrācija studijām notiks pirms centralizēto eksāmenu nokārtošanas un vispārējās vidējās izglītības apliecinošu dokumentu iegūšanas. Vienlaikus tiesību akta projekts nosaka, ka reģistrējoties studijām augstākās izglītības programmās, kurās uzņemšanas prasība ir iepriekš iegūta vidējā izglītība (tostarp nokārtoti centralizētie eksāmeni), pirms ir nokārtoti centralizētie eksāmeni un iegūti vidējo izglītību apliecinoši dokumenti, persona iesniegumam pievieno informāciju par noteikumu 6.1 1.3. apakšpunktā minētajiem dokumentiem. Tātad gadījumos, kad augstskola vai koledža vēlas uzsākt reflektantu reģistrāciju uz studiju programmu, kuras uzņemšanas prasība ir vidējā izglītība un centralizēto eksāmenu rezultāti, pirms ir saņemti vidējo izglītību apliecinoši dokumenti, tā var pieprasīt citus dokumentus (izziņa, sekmju izraksts utml.).
Tiesību akta projekts precizē noteikumu 9. punktu, paredzot, ka turpmāk konkursā augstskolām un koledžām nebūs jāpamatojas tikai uz centralizēto eksāmenu rezultātiem, bet tās varēs pamatoties uz augstskolas vai koledžas noteiktajiem kritērijiem uzņemšanas noteikumos un centralizēto eksāmenu rezultātu iekļaušana konkursa kritērijos nebūs obligāta. Augstskolām būs nepieciešams sniegt iesniegumu Akadēmiskās informācijas centrā par uzņemšanas prasību grozīšanu.
Tiesību akta projekts precizē noteikumu 9. punktu, paredzot, ka turpmāk konkursā augstskolām un koledžām nebūs jāpamatojas tikai uz centralizēto eksāmenu rezultātiem, bet tās varēs pamatoties uz augstskolas vai koledžas noteiktajiem kritērijiem uzņemšanas noteikumos un centralizēto eksāmenu rezultātu iekļaušana konkursa kritērijos nebūs obligāta. Augstskolām būs nepieciešams sniegt iesniegumu Akadēmiskās informācijas centrā par uzņemšanas prasību grozīšanu.
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu noteikumu atbilstību Augstskolu likuma 46. panta normām, nepieciešams precizēt 13. punktu – uzņemšanas noteikumu sastāvdaļas un paredzēt, ka uzņemšanas noteikumos arī jāparedz sākuma termiņš reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai studiju programmās.
Risinājuma apraksts
Tiesību akta projekts precizē noteikumu 13. punktu, papildinot to ar 13.3.2 apakšpunktu un nosakot, ka uzņemšanas noteikumos jāietver informācija par sākuma termiņu reflektantu reģistrācijai un uzņemšanai. Tiek precizēti arī 13.2. un 13.5. apakšpunkti, paredzot, ka norādi par centralizētajiem eksāmeniem iekļauj tām programmām, kurām tie ir nepieciešami un kārtību, kādā personu uzņem īsā, pirmā, otrā un trešā cikla programmās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- reflektanti
Ietekmes apraksts
Reflektantiem būs iespēja pieteikties uz augstskolas vai koledžas konkursu uz studiju programmām pirms ir nokārtoti centralizētie eksāmeni vai iegūti vidējo izglītību apliecinoši dokumenti.
Juridiskās personas
- augstskolas un koledžas
Ietekmes apraksts
Augstskolai vai koledžai būs iespēja noteikt uzņemšanas noteikumos procesu un kārtību, kā organizēt konkursu uz studiju programmām reflektantiem, kas vēl nav saņēmuši vidējo izglītību apliecinošus dokumentus. Uzņemšanas noteikumos būs iespējams arī paredzēt termiņu, no kura brīža var sākties konkurss un pieteikšanās uz studiju programmām.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts neskar visai sabiedrībai svarīgu jautājumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tiesību akta projektā nav ietvertas jaunas tiesību normas, bet tikai veikti precizējumi atbilstoši Augstskolu likumā noteiktajam.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
