Anotācija

22-TA-2685: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 692 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 25. oktobra noteikumos Nr. 692 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 13. punktu, pēc Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) kā atbildīgās iestādes par Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt privātā sektora investīcijas P&A" 1.2.1.2. pasākuma "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai"" (turpmāk - 1.2.1.2. pasākums) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekts izstrādāts, lai nodrošinātu optimālu Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk - ERAF) un valsts budžeta līdzekļu izmantošanu EM atbildībā esošā 1.2.1.2. pasākuma ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz 2022. gada septembrim 1.2.1.2. pasākuma ietvaros ir apstiprināts finansējuma izlietojums 19 338 671.28 euro apmērā. Izskatīšanā un sagatavošanā ir maksājuma pieprasījumi 5.5 milj. euro apmērā ar atskaites periodu uz 2022. gada 30. jūniju. Pēc LIAA sniegtās informācijas uz 2022. gada 30. jūniju ir atbalstīti 258 komersanti no plānotajiem 320, atbalstītie pētniecības rezultātu komercializācijas projekti ir 104 un rādītājs ir sasniegts, privātās investīcijas, kas papildina valsts atbalstu inovācijām vai pētniecības un izstrādes projektiem, ir 3 044 811 euro un rādītājs ir pārsniegts. Pieprasījums pēc 1.2.1.2. pasākuma atbalstāmajām aktivitātēm ir augsts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.2.1.2. pasākuma ietvaros pieejamais atbalsts ir būtisks turpmākai pētniecības, inovatīvu ideju, produktu vai procesu izmantošanai saimnieciskajā darbībā, veicinot uzņēmējdarbības aktivitātes visā Latvijā, kas ne tikai rada jaunus eksportspējīgus produktus, bet arī nodrošina jaunas darba vietas un labklājības līmeni Latvijas iedzīvotājiem kopumā. Tāpat Covid-19 pandēmija, ģeopolitiskā spriedze un mikroelektronikas vērtību ķēžu koncentrācija Āzijas valstīs ir radījusi kritisku pusvadītāju trūkumu Eiropā un aktualizējusi nepieciešamību pēc stratēģiskām investīcijām, lai nodrošinātu Eiropas Savienības dalībvalstu neatkarību pusvadītāju tirgū. Jaunuzņēmumiem 1.2.1.2. pasākuma ietvaros pieejamais finansējums nav pietiekams, lai varētu attīstīt vai būtiski uzlabot savu produktu vai tehnoloģiju un piesaistīt augsti kvalificētu darbaspēku. 
Risinājuma apraksts
Tehnoloģiju pārneses ceļā tiek sniegts atbalsts komersantiem jaunu vai būtiski uzlabotu produktu vai tehnoloģiju attīstībai. Lai izvērtētu nacionālās nozīmes investīciju nepieciešamību un iespējamos ieguvumus Latvijas tautsaimniecības attīstībai, ietverot produktu un tehnoloģiju attīstību, ir nepieciešams veikt padziļinātu Latvijas potenciāla un kapacitātes izvērtējumu, izpētot gan pusvadītāju vērtību ķēžu aktuālo situāciju, gan Latvijā pieejamo kompetenci, kapacitāti un iespējas. Tāpat ir nepieciešams turpināt aktīvi sniegt atbalstu jaunuzņēmumiem, kas veicinās Latvijas Viedās specializācijas stratēģijā noteikto mērķu sasniegšanu.
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" ietvaros ir izveidojies finansējuma atlikums, kas 768 847 euro (ERAF) apmērā tiks novirzīts 1.2.1.2. pasākumam uzņēmējdarbības konkurētspējas veicināšanai.
Līdz ar to EM paralēli veic grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 365 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" īstenošanas noteikumi"".
MK noteikumu projektā tiek precizēts 6. punkts, palielinot kopējo 1.2.1.2. pasākuma finansējumu, kas kopā būs 36 211 585 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 30 779 847 euro un valsts budžeta finansējums – 5 431 738 euro, ietverot atsauci, ka tiek ievērota ERAF finansējuma intensitāte 85% apmērā no kopējā plānotā attiecināmā finansējuma.
Kopējais ERAF finansējuma indikatīvais sadalījums pa intervences kategorijām ir šāds: 

062 Tehnoloģiju pārnese un augstskolu un uzņēmumu sadarbība, kas lielāko labumu sniedz MVU - 22 777 987 euro
064 Pētniecības un inovācijas procesi MVU (tostarp kuponu shēmas, procesu, dizaina, pakalpojumu un sociālā inovācija) - 8 001 860 euro

Papildus finansējumu paredzēts novirzīt atbalstāmajām darbībām jaunuzņēmumu veidošanās un ilgtspējas veicināšanai, inovāciju vaučeru atbalsta pakalpojumu nodrošināšanai jaunuzņēmumiem indikatīvi 384 423 euro apmērā, starptautiskā tehnoloģiju tirgus pieprasījuma izpētei indikatīvi 384 424 euro apmērā, jo precīzs finansējuma apmērs nav nosakāms un tas var mainīties.
Joprojām saglabājas pieprasījums no jaunuzņēmumu puses augsti kvalificētu darbinieku piesaistei, lai varētu attīstīt vai būtiski uzlabot savu produktu vai tehnoloģiju, tādejādi dodot ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā, kā arī nepieciešams izvērtēt tehnoloģiju tirgus pieprasījumu un piedāvājumu, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē. Plānotās darbības atbilst MK noteikumu 17.1.7., 17.1.11. un 17.2.1. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām.

Papildus finansējums sniegs ieguldījumu 1.2.1.2. pasākumam noteikto sasniedzamo rādītāju sasniegšanā,  un paredzētās darbības ir atbilstošas Darbības programmā 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķim noteiktajām darbībām. Finansējuma pārdale neietekmē Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1. prioritārā virziena "Pētniecības, tehnoloģiju attīstība un inovācijas" specifiskā atbalsta mērķu ietvaros noteikto rādītāju sasniegšanu. 

Nepieciešami precizējumi arī MK noteikumu projekta:

1) 8.2. apakšpunktā, precizējot rādītāju sasniegšanas termiņu - 2023. gada 31. decembris, ņemot vērā 1.2.1.2. pasākuma īstenošanas gala termiņu;
2) 20. punktā, papildinot ar atsauci uz 100% atbalsta intensitāti, lai viennozīmīgi ir skaidrs, ka tas attiecas uz finansējuma saņēmējam piešķiramo atbalstu;
3) 28. punktā, papildinot ar atsauci, ka minētais vērtēšanas komisijas nolikums, pieteikumu vērtēšanas kritēriji un vērtēšanas metodika satur informāciju, kā LIAA izvērtē atbalstu darbībām tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu ietvaros, lai nodrošinātu, ka atbalsts netiek sniegts kā komercdarbības atbalsts;
4) 39.un 88.punktā, lai nodrošinātu normas par atbalsta saņēmēja saņemtā atbalsta atmaksāšanas nosacījumiem viennozīmīgu interpretāciju, kā arī noteikumu projekts papildināts ar jaunu 39.3 un 88.2 punktu, nosakot, ka no atbalsta saņēmēja atgūto nelikumīgo komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu LIAA ieskaita valsts budžetā;
5) 70. punktā, papildinot ar atsauci, ka LIAA izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts;
6) 85. punktā, precizējot informācijas pieejamības nosacījumus, kā arī noteikumu projekts papildināts ar jaunu 85.1. un 85.2. apakšpunktu, nodalot informācijas pieejamības prasības LIAA un komersantam;
7) 98. punktā, lai nodrošinātu normas par atbalstāmo darbību atbalsta saņēmējam uzsākšanas brīdi viennozīmīgu interpretāciju;
8) 99. punktā, precizējot redakciju par nelikumīgu komercdarbības atbalstu. Nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas nosacījumi atrunāti noteikumu projekta 104. punktā, kā arī noteikumu projekts papildināts ar 104.1 punktu, nosakot, ka no atbalsta saņēmēja atgūto nelikumīgo komercdarbības atbalstu LIAA ieskaita valsts budžetā;
9) 105. punktā, redakcionāli precizējot terminu "gala labuma guvējs" uz "atbalsta saņēmējs" un "atbalsta sniedzējs" uz "finansējuma saņēmējs".

Viennozīmīgai normas interpretācijai attiecībā uz komercdarbības atbalstu jāņem vērā 2018. gada 28. augustā (prot. Nr. 40 6. §) 1.2.1.2. pasākuma ietvaros apstiprinātos grozījumus, kas paredz iespēju komersantiem piesaistīt inovācijas vaučera finansējumu arī saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulu (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk - Komisijas regula Nr. 651/214), jo īstenošanas praksē tika konstatēti gadījumi, kad komersantiem nav iespējams piesaistīt inovācijas vaučera finansējumu, jo ir pārsniegts maksimālais de minimis atbalsta apmērs citās atbalsta programmās. Ar grozījumiem nodrošināts, ka komersants atkarībā no situācijas var izvēlēties vienu vai otru atbalsta veidu – paredzot iespēju pretendēt uz atbalstu arī Komisijas regulas Nr. 651/214 ietvaros un de minimis atbalstu izmantot citā atbalsta programmā. 

LIAA veiks grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru.

1.2.1.2. pasākuma ietvaros uz 2023. gada 31. decembri neizmantotais finansējums prioritāri tiks novirzīts virssaistību kompensēšanai, vienlaikus 2023. gadā izvērtējot iespēju novirzīt neizmantoto finansējumu, ja tāds radīsies, citu specifiskā atbalsta mērķa pasākumu īstenošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mikrouzņēmumi
  • jaunuzņēmumi
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Paredzama pozitīva ietekme uz mērķgrupu.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmēju konkurētspēju, īpaši, ja tie darbojas un/vai attīsta produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus kādā no RIS3 specializācijas jomām.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs uzņēmējus, īpaši, ja tie darbojas un/vai attīsta produktus, tehnoloģijas un pakalpojumus kādā no RIS3 specializācijas jomām.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 039 529
768 847
2 110 246
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 039 529
768 847
2 110 246
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 928 858
904 526
2 482 643
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
5 928 858
904 526
2 482 643
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-889 329
-135 679
-372 397
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-889 329
-135 679
-372 397
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-135 679
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-135 679
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
1.2.1.2. pasākuma finansējuma palielinājums kopā plānots 904 526 euro apmērā (ERAF finansējums 768 847 euro un valsts budžeta finansējums 135 679 euro apmērā), pārdalot no 1.2.2.3. pasākuma “Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" LIAA projekta aktivitātes “Apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” ERAF finansējumu 768 847 euro apmērā, kas ir 1.2.2.3. pasākuma ERAF finansējums. Uz 1.2.1.2. pasākumu pārdala tikai pieejamo ERAF finansējuma daļu, nepieciešamo valsts budžeta finansējuma daļu EM lūgs segt no valsts budžeta finansējuma.

1.2.1.2. pasākumam kopējais attiecināmais finansējums, ņemot vērā finansējuma pārdali no 1.2.2.3. pasākuma, ir 36 211 585 euro, tai skaitā ERAF finansējums – 30 779 847 euro un valsts budžeta finansējums – 5 431 738 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu EM lūgs pārdalīt no 74.resora ,,Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.

4.1.1. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 365 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" īstenošanas noteikumi"

Pamatojums un apraksts
Brīvā finansējuma pārdale
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
MK noteikumu projekts izdiskutēts ar finansējuma saņēmēju un paredz finansējuma pārdali Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras administrēto specifiskā atbalsta mērķa pasākumu starpā

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk