Anotācija (ex-ante)

21-TA-1573: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumu projekts "Noteikumi par komersantu, kuriem nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, piekļuvi Atvieglojumu vienotai informācijas sistēmai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par komersantu, kuriem nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, piekļuvi Atvieglojumu vienotai informācijas sistēmai" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas likuma (turpmāk – Likums) 10.panta pirmo un trešo daļu, lai noteiktu tiesisko regulējumu Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas (turpmāk – informācijas sistēma) atvēršanai tādiem komersantiem (atvieglojuma devējiem), kuriem nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums (turpmāk - komersanti).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir ieviest tiesisko regulējumu, kas nosaka kārtību kādā piekļuves tiesības informācijas sistēmai var iegūt atvieglojuma devēji - komersanti -  kā arī piekļuves tiesību darbības noteikumus un kārtību kādā tiek pieņemts lēmums par komersanta piekļuvi informācijas sistēmai, vai lēmums par atteikumu nodrošināt piekļuvi informācijas sistēmai. Tādējādi nodrošinot tiesisko bāzi informācijas sistēmas atvēršanu komersantiem no 2024.gada. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informācijas sistēma izstrādāta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) īstenotā Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) projekta Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība” (turpmāk – Projekts) ietvaros.

Informācijas sistēmas izstrādes mērķis ir izveidot iedzīvotājiem, komersantiem un valsts un pašvaldības institūcijām ērtu, viegli saprotamu atvieglojumu pārvaldības sistēmu atvieglojuma darījumiem, kas balstīti uz personas vai personai izsniegtā identifikācijas līdzekļa identificēšanu atvieglojuma piemērošanas brīdī un kas nodrošina precīzu atvieglojumu norādījumu izpildi.

Projekta ietvaros plānots atvērt informācijas sistēmu komersantiem, piešķirot tiem piekļuvi informācijas sistēmai. Tādējādi piesaistot komersantus kā atvieglojuma devējus īstenot savas lojalitātes programmas un sniegt atvieglojumus iedzīvotājiem, piemēram, dažādu kultūras pasākumu ieejas biļetes, privāto medicīnas iestāžu pakalpojumi u.c., tiktu nodrošināta arī  publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbība, caurskatāmība un sadarbspēja valsts mērogā. Savukārt iedzīvotajiem, kā atvieglojuma saņēmējiem tiek ievērojami atvieglots veids, kādā persona var saņemt atvieglojumu.

Informācijas sistēma  tiek izstrādāta pakāpeniski, paredzot tās funkcionālo tvērumu paplašināt vismaz divās izstrādes kārtās. Informācijas sistēmas atvēršana komersantiem notiks pakāpeniski sākot no 2024.gada. Tai pat laikā, ņemot vērā ka Projeka ietvaros informācijas sistēma tiek patstāvīgi uzlabota un pielāgota, ir nepieciešams regulējums kā bāze saskaņā ar kuru informācijas sistēma var savlaicīgi tikt pielāgota tās atvēršanai komersantiem.

2022.gada 1. janvārī spēkā stāsies Likums, saskaņā ar Likuma 10.panta trešo daļu Ministru kabinets nosaka atbilstības kritērijus un kārtību, kādā vērtēšanas komisija izvērtē un pieņem lēmumus par komersantu piekļuvi informācijas sistēmai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumā iekļautās normas sniedz tikai tiesiskā regulējuma bāzi informācijas sistēmas atvēršanai komersantiem. Proti, Likuma 10.panta pirmā daļa paredz, ka komersants, kuram nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, iesniedz VARAM iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmai. Savukārt, Likuma 10.panta otrā daļa paredz, ka lēmumu par tāda komersanta piekļuvi informācijas sistēmai, kuram nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums, vai lēmumu par atteikumu nodrošināt piekļuvi informācijas sistēmai vai par piekļuves atcelšanu, ja komersants neatbilst attiecīgajiem kritērijiem, pieņem vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izveidota komisija. Savukārt Ministru kabinets līdz 2022.gada 31. martam izdod noteikumus, kuros nosaka komersanta iesnieguma saturu un iesniegumam pievienojamos dokumentus kā arī atbilstības kritērijus un kārtību, kādā komisija izvērtē un pieņem lēmumus par to komersantu piekļuvi informācijas sistēmai, kuriem nav deleģēts valsts pārvaldes uzdevums. Līdz ar to pašlaik, ir nepieciešams noteikt kārtību kādā komersanti iesniedz iesniegumu par piekļuves tiesību informācijas sistēmai piešķiršanu,  kritērijus saskaņā ar kuriem tiek izvērtēti komersanti, kas iesnieguši iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmai, kā arī kārtību, kādā tiek pieņemts lēmums par piekļuvi informācijas sistēmai, lēmums par atteikumu nodrošināt piekļuvi informācijas sistēmai vai par piekļuves atcelšanu. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts nosaka:
- kārtību kādā komersanti aizpilda un iesniedz iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmai;
- iesniegumā par piekļuvi informācijas sistēmai norādāmo informāciju;
- administratīvos, atbilstības un drošības vērtēšanas kritērijus, saskaņā ar kuriem tiek vērtēts komersanta iesniegums un komersanta atbilstība informācijas sistēmas piekļuves nosacījumiem un prasībām;
- kārtību kādā komersantu iesniegumi tiek izvērtēti un tiek pieņemts lēmums par komersanta piekļuvi informācijas sistēmai, vai lēmums par atteikumu nodrošināt piekļuvi informācijas sistēmai;
- nosacījumus par komersanta piekļuvi informācijas sistēmai anulēšanu.

Informācijas sistēmas atvēršana komersantiem notiks pakāpeniski sākot no 2024.gada. Tai pat laikā, ņemot vērā ka Projekta ietvaros informācijas sistēma tiek patstāvīgi uzlabota un pielāgota tai skaitā, saskaņā ar spēkā esošo regulējumu. Tādējādi nodrošinot, ka informācijas sistēmas potenciālie lietotāji (komersanti) lietojot informācijas sistēmu, strādā ar darba vidi, kas ir salāgota ar normatīvajiem aktiem.

Lai regulētu komersantu plūsmu informācijas sistēmā, informācijas sistēmas atvēršāna komersantiem tiks oranizēta izmanojot atvieglojuma pakalpojuma aicinājumus (uzsaukumus).  Proti, aicinājums (uzsaukums) iesniegt iesniegumus par piekļuvi informācijas sistēmai tiks organizēts saskaņā ar konkrēta atvieglojuma – pakalpojuma vai preču - vai saimnieciskās darbības veidiem izsludinot konkrēto pakalpojuma vai preces veidu valsts platformā biznesa attīstībai. Tādējādi piekļuve informācijas sistēmai tiks organizēta pakāpeniski. Savukārt termiņi iesnieguma iesniegšanai konkrētajā aicinājumā (uzsaukumā) netiks noteikti, proti, konkrētais atvieglojuma pakalpojums vai prece informācijas sistēmā, tiks atvērts uz nenoteiktu laiku. Informācijas sistēmas atvēršanas komersantiem ietvaros, netiks izdalītas atsevišķas nozares, kuru ietvaros tiks noteikti atvieglojumi, taču piekļuve informācijas sistēmai tiks sniegta tikai par tādiem atvieglojumu pakalpojumu vai preču veidiem, par ko tiks izsludināts aicinājums.

Informācijas sistēmas pieejamība tiek organizēta vairākos scenārijos, atkarībā no atvieglojuma devēja statusa (publisko tiesību persona vai privāto tiesību persona). Noteikumu projekta ietvaros, iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmai iesniedz komersants, kas Likuma izpratnē uzskatāms kā atvieglojuma devējs un atvieglojuma pakalpojuma sniedzējs vai tikai kā atveglojuma devējs. Tādējādi noteikumu projekta ietvaros, komersants:
- iesniedz iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmā tajā sniedzot ziņas par sevi kā par atvieglojuma devēju un kā atvieglojuma pakalpojuma sniedzēju; vai
- iesniedz iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmā tajā sniedzot ziņas par sevi kā par atvieglojuma devēju un par trešo pusi (citu komersantu), kā atvieglojuma pakalpojuma sniedzēju.

Ja komersants kā atvieglojuma devējs iesniedz iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmai tajā sniedzot ziņas par sevi kā par atvieglojuma devēju un par trešo pusi (citu komersantu), kā atvieglojuma pakalpojuma sniedzēju, tam ir pienākums norādīt visus atvieglojuma pakalpojuma sniedzējus, kurus komersants kā atvieglojuma devējs piesaistījis konkrētā atvieglojuma pakalpojuma sniegšanai, jo šādā gadījumā piekļuvi informācijas sistēmai būs nepieciešams nodrošināt atvieglojuma devējam un visiem konkrēta atvieglojuma pakalpojuma sniedzējiem.

Saskaņā ar Noteikumu projektu, komersanti, kuri plāno piešķirt vai administrēt atvieglojumus, iesniedz iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmai. Lēmumu par komersantu piekļuvi vai atteikumu piekļuvei informācijas sistēmai pieņem vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izveidota vērtēšanas komisija (turpmāk - vērtēšanas komisija), ievērojot administratīvos, atbilstības un drošības kritērijus.

Noteikumu projekts nosaka arī priekšnoteikumus informācijas sistēmas piekļuves tiesību piešķiršanai. Ņemot vērā, ka informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma, kuras darbībai jānodrošina attiecīgas drošības prasības, noteikumu projekts paredz, ka informācijas sistēmā nevar tikt apstrādāti dati, kuri nav likumīgi, rada draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai.

Komersanti primāri tiks aicināti iesniegt iesniegumus par piekļuvi informācijas sistēmai izmantojot valsts platformu biznesa attīstībai (www.business.gov.lv). Šāds risinājums izvēlēts primāri, lai informācijas sistēmas atvēršana komersantiem sasniegtu pēc iespējas lielāku interesentu skaitu. Platforma biznesa attīstībai ir izveidota kā vienota platforma biznesa attīstībai, kur esošie un topošie uzņēmēji var saņemt informāciju par nozarēm, tirgiem, sadarbības piedāvājumiem. Ņemot vērā, ka Projekta ietvaros, viens no informācija sistēmas atvēršanas galvenajiem mērķiem ir nodrošināt un veicināt valsts pārvaldes un privāto komersantu mijiedarbību, vienotā platforma biznesa attīstībai visefektīvāk spēs nodrošināt šī mērķa sasniegšanu. Savukārt tehniski tiks nodrošināts, ka katrs iesniegums par piekļuvi informācijas sistēmai tiek aizpildīts izmantojot saiti vienotajā platformā biznesa attīstībai, nonāk VARAM. Papildus www.business.gov.lv platformai, tiek saglabāta iespēja komersantiem iesniegt iesniegumu VARAM.

Komersantu iesniegumu izskatīšanai, vērtēšanai un lēmumu par komersanta piekļuvi informācijas sistēmai, vai lēmumu par atteikumu nodrošināt piekļuvi informācijas sistēmai vai par piekļuves atcelšanu, ja komersants neatbilst attiecīgajiem kritērijiem, pieņem vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra izveidota komisija. Vērtēšanas komisija izvērtē komersanta iesniegto iesniegumu par piekļuvi informācijas sistēmai saskaņā ar  Noteikumu projektā noteiktajiem administratīvajiem, atbilstības un drošības kritērijiem.

Atbilstības kritēriji Noteikumu projekta ietvaros iedalīti divās apakšgrupās - Komersanta atbilstības kritēriji un Pakalpojuma atbilstības kritēriji. Komersanta atbilstības kritēriji vērtē komersanta atbilstību noteikumu projektā minētajām prasībām. Savukārt, Pakalpojuma atbilstības kritēriji vērtē komersanta un tā piedāvāta atvieglojuma pakalpojuma atbilstību konkrētajam aicinājumam (uzsaukumam) un atvieglojuma pakalpojuma tiesiskumu.

Drošības kritēriju mērķis ir pārliecināties, ka katrs komersants, kuram tiks piešķirta piekļuve informācijas sistēmai spēs nodrošināt minimālās informācijas sistēmas drošības prasības saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem "Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas noteikumi" (VSS-730). 

Ņemot vērā, Ministru kabineta noteikumi "Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas noteikumi" (VSS-730) paredz, ka piekļuvi informācijas sistēmai komersantiem nodrošina Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – VRAA) tā pārziņā esošajā Valsts informācijas sistēmu savietotajā mēneša laikā no lēmuma par piekļuvi informācijas sistēmai pieņemšanas dienas. Noteikumu projekts nosaka, ja komersanta iesniegums atbilst visiem Noteikumā projektā noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem, vērtēšanas komisija pieņem lēmumu par komersanta piekļuvi informācijas sistēmai un cita starpā, minēto lēmumu ar visu nepieciešamo informāciju, lai nodrošinātu komersanta fizisku piekļuvi informācijas sistēmai nosūta VRAA. 

Savukārt vērtēšanas komisijas lēmumus saskaņā ar Likuma 10.panta ceturto daļu apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.  

Noteikumu projekts paredz arī noteikumus par lēmuma, ar kuru komersantam tiek pašķirta piekļuve informācijas sistēmai, darbība. Ņemot vērā, ka informācijas sistēma ir valsts informācijas sistēma tās darbība tiek patstāvīgi uzraudzīta un pārbaudīta. Līdz ar to  Noteikumu projektā nepieciešams noteikt mehānismu, saskaņā ar kuru, VARAM kā informācijas sistēmas pārzinis var atcelt komersantam piešķirto piekļuvi informācijas sistēmai. Noteikumu projekts paredz, ka  piekļuvi informācijas sistēmai atceļ, ja:
- tiek konstatēts, ka komersanta iesniegumā tika norādīti nepatiesi vai maldinoši dati vai informācija;
- ja komersants, kam sniegta informācijas sistēmas piekļuves tiesības, neievēro prasības, kas noteiktas normatīvajos aktos par informācijas sistēmas darbību;
- ja tiek konstatētas jebkādas izmaiņas komersanta iesniegumā norādītajā informācijā vai datos un komersants nav informējis par šīm izmaiņām vērtēšanas komisiju saskaņā ar Noteikumu projektā noteikto pienākumu;
- pastāv citi apstākļi, kas saistīti ar komersanta sniegtā atvieglojuma drošumu, viltošanu, krāpšanu, ļaunprogrammatūru datu pārkāpumiem vai citiem kiberdrošības riskiem;
- pēc komersanta, kam sniegta informācijas sistēmas piekļuves tiesības, rakstiska pieprasījuma.

Noteikumu projekts paredz, ka ja VARAM kā informācijas sistēmas pārzinis vai VRAA kā  informācijas sistēmas turētājs konstatē kādu no iepriekš minētajiem pārkāpumiem, VARAM informē par komersantu par konkrētā pārkāpuma konstatēšanu. Noteikumu projekts izstrādāts ņemot vērā cilvēcisko faktoru, ko komersanta autorizētās personas var pieļaut darbībā ar informācijas sistēmu, tādēļ pārkāpuma konstatēšanas gadījumā, komersantam tiek dots laiks kļūdas vai pārkāpuma rašanos izskaidrot un novērst, tādejādi saglabājot piekļuvi informācijas sistēmai.

Savukārt attiecībā uz komersanta vai trešās puses pārkāpumiem saistībā ar informācijas sistēmas darbību un kuri satur noziedzīga nodarījuma sastāvu saskaņā ar Krimināllikumu, VARAM kā informācijas sistēmas pārzinis izmantos savas tiesības vērsties tiesībsargājošajās instancēs ar rakstisku iesniegumu ar lūgumu uzsākt izmeklēšanu.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi