Anotācija (ex-ante)

24-TA-396: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz:
1) informatīvā ziņojuma projektu "Par slimnīcu tīkla attīstību" (24-TA-481) (turpmāk - Informatīvais ziņojums);
2) Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" (24-TA-390) (turpmāk - Rīkojums). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis - nodrošināt Informatīvajā ziņojumā un Rīkojumā ietverto pasākumu īstenošanu un finansēšanu stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu pilnveidei: slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļu stiprināšana, observācijas maksājuma pārskatīšana atbilstoši faktiskajām izmaksām, kā arī ikgadējas samaksas par digitalizāciju ieviešana. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.05.2024.
Pamatojums
Atbilstoši Rīkojumam Noteikumu projektā ietverto pasākumu finansēšana paredzēta no 2024.gada 1.maija. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veselības aprūpes finansēšanas un organizēšanas kārtību, tai skaitā veselības aprūpes pakalpojumu veidus un apjomus, kuri tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, kā arī samaksas kārtību par minētajiem pakalpojumiem nosaka, 2018.gada 28.augusta Ministru kabineta noteikumi Nr.555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība" (turpmāk – Noteikumi Nr.555). Noteikumos Nr.555 ietvertais tiesiskais regulējums ir tieši saistīts ar nozarei pieejamo finansējumu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veselības ministrija ir sagatavojusi Informatīvo ziņojumu, kurā sniegts situācijas apraksts un piedāvāti konkrēti risinājumi stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības uzlabošanai, kā arī Rīkojumu šo pasākumu finansēšanai no 2024.gada 1.maija. Līdz ar to nepieciešams pilnveidot un precizēt Noteikumos Nr.555 ietverto valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas un apmaksas kārtību.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekts paredz:
1) slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļu stiprināšanu (Noteikumu projekta 1.5.apakšpunkts). 
Šobrīd slimnīcu uzņemšanas nodaļā diennakts dežūru nodrošināšanai nepieciešamie speciālisti ir noteikti Noteikumu Nr.555 6.pielikuma "Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi" 1.punktā.
Atbilstoši Informatīvajā ziņojumā minētajam Veselības ministrija rosina stiprināt slimnīcu uzņemšanas nodaļas jeb neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļas. Ar mērķi - pacientam, nonākot jebkura līmeņa slimnīcā, pretī ir profesionāļu komanda, kas pacientam sniedz drošus un kvalitatīvus veselības aprūpes pakalpojumus - tiek noteikts konkrēts speciālistu loks un skaits, kuri nodrošina pacientiem veselības aprūpi neatliekamos gadījumos 24/7 režīmā atbilstoši slimnīcu līmenim. Tādējādi ir pārskatīts ārstu, māsu, vecmāšu un radiogrāferu skaits nodaļā atbilstoši esošajai situācijai un papildus noteikts nepieciešamais māsu palīgu skaits. 
Slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļu darba nodrošināšanai nepieciešamie speciālisti un to skaits ir iekļauts Informatīvā ziņojuma 1.pielikumā, taču, lai šīs izmaiņas ieviestu praksē, tiek veikti atbilstoši grozījumi Noteikumu Nr.555 6.pielikumā "Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi" (sk. 6.pielikuma 1.2.apakšpunktu). 
Papildus norādāms, ka slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļās plānotais speciālistu loks un skaits ir vairākkārt pārrunāts ar slimnīcām un salāgots ar esošo cilvēkresursu pieejamību slimnīcās. 

2) pacienta novērošanas jeb observācijas maksājuma pārskatīšanu atbilstoši faktiskajām izmaksām (Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts). 
Šobrīd slimnīcas fiksēto piemaksu par pacientu observāciju līdz 24 stundām saņem Noteikumu Nr.555 6.pielikuma "Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi" 1.punktā noteiktajā apjomā (aprēķinot piemaksu par pacientu observāciju līdz 24 stundām, reizina attiecīgās ārstniecības iestādes gultasdienas tarifu, kas noteikts Noteikumu Nr.555 6.pielikumā, ar plānoto observējamo pacientu skaitu). Piemaksas par observācijas nodrošināšanu aprēķins nav ilgstoši aktualizēts atbilstoši reālā laika datiem. Slimnīcas vairākkārtīgi ir norādījušas, ka observācijas maksājums neatbilst faktiskajām izmaksām, un tas ir būtiskākais apstāklis, kas nemotivē šī pakalpojuma nodrošināšanu. 
Būtiski norādīt, ka izmaksu ziņā observācija ir ekonomiski izdevīgāka kā pacienta stacionēšana, turklāt prakse rāda, ka lielāko daļu akūtās situācijas var atrisināt tieši pirmo 24 stundu laikā. 
Ievērojot minēto un to, ka kopsolī ar plānoto slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļu stiprināšanu (sk. šīs sadaļas 1.punktu) svarīgi pilnveidot arī pacientu observācijas pakalpojumu, ir pārskatīti observācijas maksājuma apmēri slimnīcām. 
Lai nodrošinātu observācijas maksājumu atbilstoši faktiskajām izmaksām, aprēķinā tiek ņemtas vērā šādas pozīcija:
-      māsu un māsu palīgu un/vai atbalsta personāla atalgojumu, t.sk. piemaksu par nakts stundām, samaksu brīvdienās un svētku dienās, ņemot vērā, ka māsu attiecība pret pacientu skaitu ir 1:6 (VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" šī attiecība noteikta 1:5, jo darbā ar bērniem nepieciešams lielāks ārstniecības personu skaits);
-      ēdināšanas izmaksas vienai pacienta ēdienreizei;
 -     ārstniecības materiālu izmaksas, t.sk. medikamentu izmaksas.
Observācijas maksājums noteikts katrai iestādei individuāli, balstoties uz 2023.gadā iestādē observēto pacientu skaitu, bet nepārsniedzot 10% slieksni no vidējā observācijas gadījumu īpatsvara katra līmeņa ārstniecības iestādēs.
Jaunajā observācijas maksājumā  netiek ņemtas vērā gultasdienas, jo uzraudzību observācijas nodaļā nodrošina māsas vai ārstu palīgi un māsu palīgi, tāpat tika definēta pacientu, māsu, māsas palīgu attiecība, kas jānodrošina observācijas maksājumā – tie ir 6 pacienti uz 1 māsu un māsas palīgu (attiecībā uz VSIA "Bērnu klīniskā universitātes slimnīca" šī attiecība ir 5:1). Šī attiecība tika izmantota, aprēķinot nepieciešamo slodžu skaitu observācijā. Kā arī tika analizēti dati par 2023. gadu un pārrēķināts observācijas maksājums atbilstoši pacientu skaitam un nepieciešamajām māsu un māsu palīgu slodzēm.
Saskaņā ar minēto tiek veikti atbilstoši grozījumi Noteikumu Nr.555 6.pielikumā "Stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēji un stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas nosacījumi" (sk. 6.pielikuma 1.2.apakšpunktu). 

3) ikgadējas samaksas par digitalizāciju ieviešanu stacionāriem (Noteikumu projekta 1.1., 1.2., 1.3., 1.4. un 1.5. apakšpunkts). 
Ar mērķi nodrošināt veselības aprūpes organizēšanu un atvieglot veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu kopš 2016.gada veselības nozares datus uzkrāj vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā jeb E-veselības sistēmā. E-veselības sistēma tika izveidota, lai nodrošinātu katra Latvijas iedzīvotāja elektroniskās veselības kartes centralizētu uzturēšanu, un tādējādi personas veselības dati būtu pieejami gan pašam pacientam, gan pacienta ārstējošajam ārstam vienuviet, un neatkarīgi no ārstniecības iestādes, kas tos radījusi, varētu izmantot ārstniecības iestādes, aptiekas, un valsts pārvaldes iestādes to funkciju nodrošināšanai. 
Kaut arī E-veselības sistēma darbojas jau vairākus gadus, joprojām liels apjoms pacientu veselības datu atrodas ārpus E-veselības sistēmas papīra formātā un ārstniecības iestāžu individuālās informācijas sistēmās (daļa ārstniecības iestāžu ir ieviesušas elektroniskas pacientu veselības datu apstrādes sistēmas, bet to uzglabātie pacientu veselības dati ir pieejami tikai konkrēto ārstniecības iestāžu un to filiāļu ietvaros). 
Lai nodrošinātu to, ka medicīniskie dokumenti arvien vairāk tiktu digitalizēti, slimnīcām nepieciešams papildu finansējums digitalizācijas attīstībai. Kaut gan sākotnējie ieguldījumi digitalizācijā var būt finansiāli ietilpīgi, ilgtermiņā tie samazinās administratīvās izmaksas un uzlabos resursu izmantošanu. Automatizēti procesi un digitalizētas sistēmas samazinās nepieciešamību pēc papīra dokumentiem, manuālām datu ievades procedūrām un citiem resursu patēriņa aspektiem, ko īpaši svarīgi ir maksimāli efektīvi izmantot veselības aprūpē.  Digitalizācija uzlabo pacientu aprūpi, optimizē procedūras un padara medicīnisko informāciju vieglāk pieejamu. Tas, savukārt, nodrošina ātrāku piekļuvi medicīniskajai vēsturei, precīzāku datu analīzi un lēmumu pieņemšanu, kas var uzlabot ārstēšanas rezultātus un samazināt kļūdu risku gan strādājot vienas iestādes ietvaros, gan pacientam nonākot citās veselības aprūpes iestādēs. Elektroniski veselības ieraksti ļauj veselības aprūpes speciālistiem ātrāk piekļūt pacientu vēsturēm, laboratorijas rezultātiem un citiem kritiski svarīgiem veselības datiem. 
Medicīnisko ierakstu pieejamība E-veselības sistēmā ir būtiska arī pacientiem. Tas ļauj pacientiem vienkopus piekļūt saviem medicīniskajiem ierakstiem, ieskaitot iepriekšējo izmeklējumu rezultātiem un speciālistu atzinumiem, palīdz novērst liekas diagnostikas procedūras un nodrošina efektīvāku ārstēšanu. Medicīnas dokumentu digitalizācija sekmē pacientu aprūpes kvalitāti un ātrumu, nodrošinot visaptverošu informācijas pieejamību vienuviet un veicinot informētu lēmumu pieņemšanu ārstēšanas procesā.
Medicīnisko ierakstu digitalizācijai ir būtiska nozīme, nodrošinot pacientiem piekļuvi saviem medicīnas dokumentiem ne tikai Latvijā, bet arī saņemot veselības aprūpes pakalpojumus Eiropas Savienībā, kuras ietvaros tiek attīstīta pārrobežu datu apmaiņa. Elektroniski pieejamie medicīniskie dati palīdz uzlabot pacientu drošību, ātrāk pieņemt lēmumus un nodrošināt saskaņotu aprūpi. Medicīnas ierakstu pieejamība elektroniskā veidā atvieglo medicīnisko informāciju pārvaldību un analīzi, kas var būt īpaši svarīgi, analizējot pacienta ārstēšanas vēsturi dažādās valstīs. Pacientu aktīvā pārvietošanās Eiropā un medicīnisko datu elektronizācijas attīstība rada iespējas uzlabot veselības aprūpes kvalitāti, veicinot efektīvu informācijas apmaiņu starp valstīm un nodrošinot pacientiem drošu un koordinētu aprūpi neatkarīgi no viņu atrašanās vietas.
Ievērojot minēto, Noteikumu projekts paredz samaksu stacionārajām ārstniecības iestādēm par veselības aprūpes pakalpojumu digitalizāciju (diskusijās ar Latvijas Slimnīcu biedrību un slimnīcām panākta vienošanās, ka šobrīd prasības tiks attiecinātas uz 3 medicīnas dokumentu - nosūtījums ambulatora/stacionāra pakalpojuma saņemšanai, izraksts-epikrīze un laboratoriskā izmeklējuma rezultāts - sagatavošanu un ievietošanu E-veselības sistēmā), tādējādi veicinot un attīstot gan ambulatoro, gan arī stacionāro medicīnisko dokumentu digitālo pārvaldību, tai skaitā datu integrācijas pilnveidošanu un ievietošanu E-veselības sistēmā. Saskaņā ar Noteikumu projektā ietverto regulējumu minētā samaksa plānota kā ikgadējs maksājums, kura aprēķins tiek balstīts uz konkrētās slimnīcas sniegto pakalpojumu apjoma.
Tā kā papildu finansējums tiek piešķirts ar mērķi nodrošināt stacionārajām ārstniecības iestādēm nepieciešamos resursus veselības aprūpes pakalpojumu digitalizācijai, tādējādi nodrošinot ilgtermiņa ieguvumus veselības aprūpes plānošanai, organizēšanai, nodrošināšanai, finansēšanai, kvalitātes monitoringam, pētniecībai un valsts funkciju īstenošanai, kā arī ārstniecības procesa uzlabošanai un aprūpes kvalitātei, Noteikumu projekts paredz ārstniecības iestāžu atbildību gadījumos, ja izvirzītās prasības netiek izpildītas. Tādējādi no 2025.gada 1.aprīļa tiek paredzēts - ja stacionārs, kurš saņem samaksu par digitalizāciju, nenodrošina medicīnisko dokumentu sagatavošanu un ievietošanu E-veselība sistēmā, Nacionālais veselības dienests samaksai par visiem attiecīgajā mēnesī sniegtajam pakalpojumiem (gan ambulatoro, gan arī stacionāro) piemēros koeficientu 0,9 (kārtība tiks atrunāta līgumā starp Nacionālo veselības dienestu un ārstniecības iestādi). 
Pārejas periodā (laikposmā no 2025.gada 1.aprīļa līdz 2025.gada 30.septembrim) ārstniecības iestādēm, kuras saņem samaksu par digitalizāciju, bet nenodrošina trīs medicīnisko dokumentu (nosūtījums ambulatora/stacionāra pakalpojuma saņemšanai, izraksts-epikrīze un laboratoriskā izmeklējuma rezultāts) sagatavošanu un ievietošanu E-veselības sistēmā, aizturēs starpību, kas veidojas starp pilnu maksu par sniegtajiem stacionārajiem un ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem un summu, kas izmaksāta ārstniecības iestādei, piemērojot koeficientu 0,9. Starpība tiks izmaksāta brīdī, kad ārstniecības iestāde nodrošinās trīs minēto medicīnas dokumentu sagatavošanu un ievietošanu E-veselības sistēmā. Ja ārstniecības iestāde to neizdarīs līdz 2025.gada 1.oktobrim, starpība netiks atgriezta.  
Papildus norādāms, ka ikgadējā digitalizācijas maksājuma regulējums vairākkārt pārrunāts ar Latvijas Slimnīcu biedrību un slimnīcām, un Noteikumu projektā ietvertā kārtība ir diskusiju ietvaros panāktās vienošanās rezultāts. Aktuālajā redakcijā ietvertais regulējums (tai skaitā tiesiskās sekas par prasību nenodrošināšanu) ir samērīgs un salāgots ar slimnīcu objektīvām prognozēm prasību izpildei. Līdz ar to šobrīd nav indikāciju, ka šis tiesiskais regulējums varētu ietekmēt slimnīcu sniegto pakalpojumu apjomu. 

Būtiski akcentēt, ka detalizēts situācijas apraksts par visiem iepriekš minētajiem pasākumiem stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības uzlabošanai skatāms Informatīvajā ziņojumā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
652 247 386
0
591 223 093
0
591 223 093
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
652 247 386
0
591 223 093
0
591 223 093
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
652 247 386
19 595 805
591 223 093
29 393 707
591 223 093
29 393 707
29 393 707
2.1. valsts pamatbudžets
652 247 386
19 595 805
591 223 093
29 393 707
591 223 093
29 393 707
29 393 707
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-19 595 805
0
-29 393 707
0
-29 393 707
-29 393 707
3.1. valsts pamatbudžets
0
-19 595 805
0
-29 393 707
0
-29 393 707
-29 393 707
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
19 595 805
0
29 393 707
0
29 393 707
29 393 707
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2024. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2024.gada 3.aprīli:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”
Resursi izdevumu segšanai  416 278 594 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 415 462 203 euro
Izdevumi  416 278 594 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 416 278 594 euro

apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai  235 968 792 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 230 707 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 235 738 085 euro
Izdevumi  235 968 792 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas  235 968 792 euro


Finansējums 2025. un 2026. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam”:
Veselības ministrijas (NVD) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana”:
apakšprogramma 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs”
Resursi izdevumu segšanai  372 133 285 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 816 391 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 371 316 894 euro
Izdevumi  372 133 285 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas 372 133 285 euro

apakšprogramma 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana”
Resursi izdevumu segšanai  219 089 808 euro
     Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 230 707 euro
     Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 218 859 101 euro
Izdevumi  219 089 808 euro, tai skaitā:
     Subsīdijas un dotācijas  219 089 808 euro

1) Noteikumu Nr.555 6.pielikums (Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts) paredz slimnīcu neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas nodaļu stiprināšanu. Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros. Finansējums 2024.gadam 15 110 057 euro, 2025.gadam un turpmāk ik gadu 22 665 085 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.1.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".

2) Noteikumu Nr.555 6.pielikums (Noteikumu projekta 1.5. apakšpunkts) paredz nodrošināt pacienta novērošanu jeb observācijas maksājuma pārskatīšanu atbilstoši faktiskajām izmaksām. Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.17.00 “Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšana stacionārās ārstniecības iestādēs” ietvaros. Finansējums 2024.gadam  3 186 379 euro, 2025.gadam un turpmāk ik gadu 4 779 569 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.2.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".

3) Noteikumu Nr.555 168.1punkts (Noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts), 201.12.apakšpunkts (Noteikumu projekta 1.2.apakšpunkts), 281.punkts (Noteikumu projekta 1.3.apakšpunkts), 282.punkts (Noteikumu projekta 1.4.apakšpunkts), 6.pielikums (Noteikumu projekta 1.5.apakšpunkts) paredz ikgadēju samaksu par digitalizāciju ieviešanu stacionāriem. Iepriekš minētais pasākums īstenojams apakšprogrammas 33.18.00 “Plānveida stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana” ietvaros. Finansējums 2024.gadam  1 299 369 euro, 2025.gadam un turpmāk ik gadu 1 949 053 euro, skat., anotācijas pielikumu Nr.3.
Finansējuma avots: budžeta resors "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programma 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".

Kopējais nepieciešamais finansējums Noteikumu projekta īstenošanai 2024.gadā ir 19 595 805 euro, tai skaitā:
-       19 595 805 euro apmērā nepieciešams segt  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".
           
Kopējais nepieciešamais finansējums Noteikumu projekta īstenošanai 2025.gadā un turpmāk ik gadu ir 29 393 707 euro, tai skaitā:
-       29 393 707 euro apmērā nepieciešams segt  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

4.1.1. Informatīvā ziņojuma projekts "Par slimnīcu tīkla attīstību" (24-TA-481).

Pamatojums un apraksts
Informatīvā ziņojuma projektā "Par slimnīcu tīkla attīstību" (24-TA-481) tiek piedāvāti konkrēti risinājumi stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības uzlabošanai, un šo risinājumu īstenošanai nepieciešami atbilstoši grozījumi Noteikumos Nr.555, ko paredz Noteikumu projekts. 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" (24-TA-390). 

Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekts pieņemšanai Ministru kabinetā virzāms vienlaicīgi ar Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" uz budžeta resoru "29. Veselības ministrija"" (24-TA-390), jo tajā tiek paredzēts finansējums Noteikumu projektā ietverto pasākumu īstenošanai. 
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/ceb89073-c132-4c7e-b3fc-647db5014e15/additional_documents

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

No 2024.gada 28.februāra līdz 2024.gada 13.martam tika veikta publiskā apspriešana. Publiskās apspriešanas ietvaros tika saņemts SIA "Kuldīgas slimnīca" viedoklis. Viedokļa pārskats pieejams šeit: https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/ceb89073-c132-4c7e-b3fc-647db5014e15/additional_documents 

6.4. Cita informācija

Noteikumu projekts paredz tikai tādus pasākumus, kas izriet no informatīvā ziņojuma projekta "Par slimnīcu tīkla attīstību" (24-TA-481), savukārt minētajā informatīvā ziņojuma projektā iekļautās aktivitātes vairākkārt ir apspriestas ar Latvijas Slimnīcu biedrību un slimnīcām, kas ir tās biedri, kā arī klīniskajām universitātes slimnīcām, VSIA "Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca", SIA "Liepājas reģionālā slimnīca", SIA "Ogres rajona slimnīca" un  SIA "Kuldīgas slimnīca". 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz samaksu stacionārajām ārstniecības iestādēm par veselības aprūpes pakalpojumu digitalizāciju, tādējādi veicinot un attīstot gan ambulatoro, gan arī stacionāro medicīnisko dokumentu digitālo pārvaldību, kā arī nodrošinot pacientu veselības datu efektīvu apstrādi, glabāšanu un pieejamību veselības aprūpes sistēmā, tai skaitā veselības aprūpes plānošanā, organizēšanā, nodrošināšanā, kvalitātes monitoringā, pētniecībā un valsts funkciju īstenošanā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot Noteikumu projektā ietvertos pasākumus, tiks veicināta kvalitatīvu un efektīvu stacionāro veselības aprūpes pakalpojumu pieejamība Latvijas iedzīvotājiem neatliekamās medicīniskās situācijās, kā arī tiks nodrošināts, lai personai tās noteikti veselības dati par slimnīcu ambulatorajiem un stacionārajiem pakalpojumiem būtu pieejami vienuviet (neatkarīgi no ārstniecības iestādes, kas tos radījusi) ne tikai Latvijā, bet arī saņemot veselības aprūpes pakalpojumus Eiropas Savienībā.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.1
2. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.2
3. pielikums
Nosaukums
Pielikums Nr.3