25-TA-2272: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts sagatavots atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38. 1.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam"" 20.punktam, lai noteiktu, ka no 2026. gada 1. jūlija līdz 2027. gada 30. jūnijam, īstenojot pilotprojektu, maizes, svaiga, sterilizēta vai pasterizēta piena, izņemot ultrasterilizēta jeb sevišķi augstā temperatūrā sterilizēta piena, svaigas atdzesētas mājputnu (vistu, tītaru, pīļu, zosu, pērļu vistiņu, paipalu) gaļas un mājputnu svaigu olu (čaumalās) piegādēm tiek piemērota pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazinātā likme 12 procentu apmērā.
Maize - ar vai bez piedevām: rudzu maize, kviešu maize, jauktu miltu maize (piemēram, kviešu rudzu, rudzu kviešu, kviešu griķu u.c ), maize ar vai no citu graudaugu miltiem, piemēram, bezglutēna maize.
Maize - ar vai bez piedevām: rudzu maize, kviešu maize, jauktu miltu maize (piemēram, kviešu rudzu, rudzu kviešu, kviešu griķu u.c ), maize ar vai no citu graudaugu miltiem, piemēram, bezglutēna maize.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mazināt pārtikas cenu pieauguma ietekmi uz iedzīvotāju labklājību, īpaši sociāli mazāk aizsargātajām iedzīvotāju grupām.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2026.
Pamatojums
Likumprojekts tiek virzīts kā budžetu pavadošs likumprojekts (budžeta likumprojektu paketē), un tas jāpieņem vienlaikus ar likumu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam".
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašlaik Latvijā lielākajai daļai pārtikas produktu tiek piemērota PVN standartlikme 21 %. Pārtikas lielā cena negatīvi ietekmē iedzīvotāju pirktspēju, īpaši sociāli mazāk aizsargāto grupu iedzīvotājus. PVN samazinātā 12 procentu likme šobrīd saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likumu tiek piemērota zīdaiņiem paredzēto specializēto pārtikas produktu piegādēm un Pievienotās vērtības nodokļa likuma pielikumā minētajiem svaigiem augļiem, ogām un dārzeņiem.
PVN piemērošanu ES dalībvalstīs regulē Padomes 2006. gada 28. novembra Direktīva 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (turpmāk – PVN Direktīva). Atbilstoši PVN direktīvas būtībai PVN samazinātās likmes ievieš galapatērētāju interesēs, lai konkrētas preces vai pakalpojumus padarītu lētākus un līdz ar to arī pieejamākus.
PVN piemērošanu ES dalībvalstīs regulē Padomes 2006. gada 28. novembra Direktīva 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (turpmāk – PVN Direktīva). Atbilstoši PVN direktīvas būtībai PVN samazinātās likmes ievieš galapatērētāju interesēs, lai konkrētas preces vai pakalpojumus padarītu lētākus un līdz ar to arī pieejamākus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēdējos gados pārtikas cenas Latvijā ir ievērojami palielinājušās. To galvenokārt izraisījis cenu kāpums pasaulē, energoresursu sadārdzinājums, transporta izmaksu palielināšanās un ģeopolitiskā nestabilitāte. Pārtikas produktu augsto cenu dēļ, mājsaimniecību budžetā lielāko daļu izdevumu veido pārtikas iegāde, īpaši sociāli mazāk aizsargātājām iedzīvotāju grupām.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu pārtikas cenu slogu uz iedzīvotāju pirktspēju, piedāvāts pilotprojekts, kura laikā visa veida maizes, svaiga, sterilizēta vai pasterizēta piena, izņemot ultrasterilizēta jeb sevišķi augstā temperatūrā sterilizēta piena, svaigas atdzesētas mājputnu (vistu, tītaru, pīļu, zosu, pērļu vistiņu, paipalu) gaļas un mājputnu svaigu olu (čaumalās) piegādēm piemēros PVN samazināto likmi 12 procentu apmērā. Šo pilotprojektu īstenos no 2026. gada 1. jūlija līdz 2027. gada 30. jūnijam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38. 1. § 20.punktu pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējuma veikšana ir uzdota Zemkopības ministrijai, kurai sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju ir jāizvērtē pilotprojekta efektivitāte, tai skaitā jāvērtē likumprojektā noteikto pārtikas produktu pamata cenas un patēriņa izmaiņas salīdzinājumā ar citām Baltijas valstīm.
Pēc likuma pieņemšanas Zemkopības ministrija, ievērojot minēto Ministru kabineta doto uzdevumu sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju vienosies par pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējuma metodoloģiju, pēc kuras tiks veikts pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums.
Pēc likuma pieņemšanas Zemkopības ministrija, ievērojot minēto Ministru kabineta doto uzdevumu sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju vienosies par pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējuma metodoloģiju, pēc kuras tiks veikts pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Zemkopības ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
30.04.2027.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Likumprojektā noteikto pārtikas produktu pamata cenu samazinājums pilotprojekta laikā tai skaitā salīdzinājumā ar citām Baltijas valstīm.
Rādītājs
Pilotprojekta likumprojektā noteikto pārtikas produktu patēriņa cenu indeksa izmaiņas.
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Pozitīvi ietekmēs iedzīvotājus, kuri iegādāsies minētās pārtikas preces, kurām paredzēts piemērot PVN samazināto likmi 12 % apmērā.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Pozitīvi ietekmēs mazumtirgotājus un pārtikas preču ražotājus, kuri tirgos pārtikas preces, kurām paredzēts piemērot PVN samazināto likmi 12 % apmērā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
-14 950 000
0
-16 400 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
-14 950 000
0
-16 400 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-14 950 000
0
-16 400 000
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-14 950 000
0
-16 400 000
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-14 950 000
-16 400 000
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-14 950 000
-16 400 000
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Fiskālā ietekme norādīta saskaņā ar Ministru kabinetā 2025.gada 22.septembrī izskatītā Finanšu ministrijas sagatavotā informatīvā ziņojuma “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028.gadam” (25-TA-2218) 1.pielikuma 47.pozīcijā minēto. Fiskālās ietekmes novērtējums tiek balstīts uz pārtikas produktu pamatgrupu (pēc ECOICOP klasifikācijas) piegāžu apmēriem mājsaimniecībām, ņemot vērā pieņēmumus par to attīstības dinamiku, inflāciju, ēnu ekonomikas un PVN maksātāju īpatsvaru, kas tika sadalīti detalizētākajās pārtikas produktu grupās (maize (ECOICOP 01.1.1.3), mājputnu gaļa (ECOICOP 01.1.2.4), piens (ECOICOP 01.1.4.1) un olas (ECOICOP 01.1.4.7.1)), izmantojot pēdējos pieejamos datus par mājsaimniecības patēriņa izdevumu detalizētu sastāvu vidēji uz vienu mājsaimniecības locekli gadā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Nav attiecināms, jo likumprojekts ir izskatāms kopā ar likumprojektu "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošajiem likumprojektiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ieņēmumu dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
