Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3668: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2022. gada decembrī Latvijas Republikas Saeima veica grozījumus Ministru kabineta iekārtas likuma 5.pantā, to papildinot ar jaunu Ministru kabineta locekli - klimata un enerģētikas ministru. Ministra darbības nodrošināšanai ir jāizveido jauna Klimata un enerģētikas ministrija. To plānots veidot, reorganizējot Ekonomikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, nododot Klimata un enerģētikas ministrijai enerģētikas politikas funkciju un klimata politikas funkciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta mērķis ir reglamentēt Klimata un enerģētikas ministrijas darbību, nodot ministrijai enerģētikas politikas funkciju un klimata politikas funkciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likumprojekta “Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā” anotācijā ir norādīts, ka valsts pārvaldes principi demokrātiskā valsts iekārtā prasa valsts pārvaldības sistēmas institucionālās sistēmas pilnveidošanu un modernizāciju, ja tiek konstatēta nepilnība vai nepieciešamība pēc uzlabojumiem tās darbībā. Ministru kabinets ir atbildīgs par valsts izvirzītā politiskā kursa sekmīgu realizāciju, kā arī tam ir pienākums reaģēt uz pārmaiņām, kas raksturīgas Eiropas sabiedrībai.
Enerģētikas politika kā atsevišķa joma, kurā sekmīga politikas īstenošana ir kritiska visai sabiedrībai, ir sevišķi būtiska pēc Krievijas Federācijas agresijas uzsākšanas pret Ukrainu un tam sekojošām sankcijām un enerģijas piegāžu uz Eiropu pārtraukšanai. Tuvākajos gados nepieciešams veltīt īpašu uzmanību Latvijas enerģētiskās drošības stiprināšanai un tam, lai atteiktos no fosilajiem energoresursiem, vienlaikus dažādojot fosilo energoresursu piegāžu ceļus. Pašlaik par enerģētikas politiku atbild ekonomikas ministrs un Ekonomikas ministrija, kura līdz ar enerģētikas politiku ir noteikta atbildība par ārējo ekonomisko politiku, būvniecības politiku, iekšējo tirgus politiku, inovāciju attīstības politiku, komercdarbības attīstības politiku, mājokļu politiku, patērētāju aizsardzības politiku, privatizācijas politiku, rūpniecības politiku, standartizācijas politiku, tautsaimniecības struktūrpolitiku un tūrisma politiku.
Klimata politika ir izveidojusies kā jauna politikas joma, kas aptver plašus sabiedrības dzīves aspektus. Lielākais siltumnīcefekta gāzu emisiju radītājs Latvijā ir enerģētikas sektors, kam seko transports, lauksaimniecība, rūpniecība un citi sektori. Līdzšinējā Latvijas valsts pārvaldes darba organizācija klimata politikas jomā ir pierādījusies kā saskaldīta un nav pietiekami efektīva, lai nosegtu Eiropas sabiedrībai raksturīgu politikas jomu un sasniegtu izvirzītos mērķus. Politiskā atbildība par klimatu patreizējā Ministru kabineta struktūrā ir noteikta vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, kura atbild tostarp arī par digitālo transformāciju, vides aizsardzību, reģionālo attīstību, pašvaldību attīstību un pārraudzību, teritorijas attīstības plānošanu un zemes pārvaldību.
Šāds atbildības apjoms ekonomikas ministram un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram un ministrijām neļauj vienlīdz veiksmīgi īstenot enerģētikas politikas un klimata politikas funkcijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ja netiks pieņemts Klimata un enerģētikas ministrijas nolikums, Klimata un enerģētikas ministrijai darbību nereglamentēs Ministru kabineta apstiprināts nolikums, kā arī ministrijai netiks nodota enerģētikas politikas funkcija un klimata politikas funkcija.
 
Risinājuma apraksts
Klimata un enerģētikas ministrijas nolikumā ir iekļauta enerģētikas politikas funkcija un klimata politikas funkcija un no tās izrietošie pārvaldes uzdevumi. Minētās funkcijas un pārvaldes uzdevumi ir pārņemti no Ministru kabineta 2020.gada 22.septembra noteikumiem Nr. 588 “Ekonomikas ministrijas nolikums” un Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 434 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums". Papildus Klimata un enerģētikas ministrijai tiks nodotas turējumā sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Vides investīciju fonds” valstij piederošās daļas, jo sabiedrība veic Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta un Emisiju kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu īstenošanas uzraudzību.
Ar likumu “Grozījumi Civilprocesa likumā”, kas stājās spēkā 2018. gada 15. janvārī, Civilprocesa likums papildināts ar 82.1 pantu, kura ceturtajā daļā noteikts, ka juridisko personu lietas kasācijas instances tiesā ved to amatpersonas, kas darbojas likumā, statūtos vai nolikumā piešķirto pilnvaru ietvaros, vai arī tās tiek vestas ar advokāta starpniecību. Tādējādi minētā norma liedz valsts pārvaldes iestāžu amatpersonām, kuras nav iestādes vadītājs, veikt jebkādu iestādes pārstāvību kasācijas instancē, tai skaitā, pārstāvēt valsti ministrijas personā tiesas sēdēs.
Ņemot vērā minēto un to, ka valsts ministrijas personā var būt lietas dalībnieks civillietās, savukārt ministrijas valsts sekretāram pārstāvēt valsti ministrijas personā kasācijas instances tiesas sēdēs vai piesaistīt zvērinātu advokātu prasītu nesamērīgus resursus, nepieciešams noteikt regulējumu, kas ļautu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Juridiskā departamenta amatpersonām pārstāvēt valsti Klimata un enerģētikas ministrijas personā kasācijas instancē civillietās. Juridiskā atbalsta sniegšana Klimata un enerģētikas ministrijai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai ir noteikta Ministru kabineta rīkojumā par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Informācija par ietekmi uz valsts budžetu sniegta tiesību aktu lietas Nr.22-TA-3653 “Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu” anotācijas 3.sadaļā.

4.1.1. Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Ekonomikas ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas reorganizāciju un Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu”

Pamatojums un apraksts
Rīkojuma projekts izveido Klimata un enerģētikas ministriju un reorganizē Ekonomikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, nododot Klimata un enerģētikas ministrijai enerģētikas politikas funkciju un klimata politikas funkciju.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2020.gada 22.septembra noteikumi Nr. 588 “Ekonomikas ministrijas nolikums”

Pamatojums un apraksts
Jāsvītro normas, kas attiecas uz enerģētikas politiku un tās jāietver Klimata un enerģētikas ministrijas nolikumā.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumi Nr. 434 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums”

Pamatojums un apraksts
Jāsvītro normas, kas attiecas uz klimata politiku un tās jāietver Klimata un enerģētikas ministrijas nolikumā.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Valsts kanceleja
  • Klimata un enerģētikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Tiks izveidota Klimata un enerģētikas ministrija
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Tiks veikta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Ekonomikas ministrijas reorganizācija, nododot enerģētikas politikas un klimata politikas funkcijas Klimata un enerģētikas lietu ministrijai.
 
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi