Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 19. septembrī laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 02.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā Jūsu portālos var būt īslaicīgi (līdz 1 minūtei) traucēti vai nepieejami autentifikācijas un parakstīšanās pakalpojumi ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
PAZIŅOJUMS:
Smart-ID autentifikācijas pakalpojuma sniedzējs SK ID Solutions IT informē, ka no 18.09.2025. plkst.23:00 līdz 19.09.2025 plkst.02:00 tiks veikta infrastruktūras plānveida apkope, kuras laikā būs īslaicīgi (līdz 30 minūtēm) pārtraukumi Smart-ID autentifikācijas rīkam.
24-TA-2963: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" peļņas daļu par 2023. gadu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 “Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr.72) 3.1.apakšpunktā ir noteikts, ka minimālā prognozējamā peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs valsts kapitālsabiedrībām ir 64% no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, ja atbilstoši šo noteikumu II nodaļai kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā nav noteikts citādi. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta ceturto daļu un MK noteikumu Nr.72 6. punktu un 9.1.3. apakšpunktu Ministru kabinets pēc valsts kapitāla daļu turētāja pamatota priekšlikuma ar Ministru kabineta rīkojumu var atļaut noteikt stratēģijā atšķirīgu prognozējamo dividendēs izmaksājamo un saņemamo peļņas daļu (procentos no prognozētās pārskata gada peļņas), nekā tas noteikta šo noteikumu 3.punktā vai citos tiesību aktos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir noteikt, ka VAS "Latvijas Pasts" nemaksā dividendes no peļņas par 2023.gadu un saskaņā ar Pasta likuma 35.panta to novirzīt abonētās preses izdevumu piegādes pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VAS “Latvijas Pasts” 2023.gada peļņa saskaņā ar VAS “Latvijas Pasts” revidēto gada pārskatu par 2023.pārskata gadu ir 538 646 euro
Komerclikums paredz divus pamata nosacījumus, kurus sabiedrībai ir nepieciešams izpildīt, lai būtu tiesības lemt par peļņas sadali dividendēs:
1) Sabiedrības pašu kapitāls, pārskata gada noslēgšanas brīdī un iecerēto izmaksu rezultātā, nedrīkst būt mazāks par pamatkapitālu (turpmāk – Pašu kapitāla kritērijs). Komerclikuma 161. panta ceturtā daļa un 182. panta trešā daļa ;
2) Sabiedrībai ir pieejama peļņa, ko sadalīt. Komerclikuma 161. panta piektā daļa un 180. pants.
Attiecībā uz Pašu kapitāla kritērija izpildi, VAS “Latvijas Pasts” pašu kapitāls 2023. gada 31. decembrī ir šāds: 
PAŠU KAPITĀLS    
Pamatkapitāls    10 578 515
Ilgtermiņa ieguldījumu pārvērtēšanas rezerve    2 951 651
Speciālā rezerve    26 499 506
Rezerves infrastruktūras pilnveidošanai    2 397 870
Uzkrātie zaudējumi    (23 512 223)
Pašu kapitāls kopā    18 915 319

Visi uzskaitītie posteņi pašu kapitāla sastāvā veido kopējo pašu kapitāla kopsummu un secināms, ka 2023.gada 31.decembrī Latvijas Pasta pašu kapitāls ir lielāks par pamatkapitālu. Nav pamats kādu no paša kapitāla posteņiem izslēgt, aprēķinot starpību starp pašu kapitālu un pamatkapitālu.  Tādējādi saskaņā ar MK noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu valstij dividendēs izmaksājamā peļņas daļa 64% apmērā veido 344 733 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VAS “Latvijas Pasts” Vidēja termiņa darbības stratēģijā 2020.-2023.gadam, tika prognozēts, ka uzņēmuma 2023.gada peļņa būs EUR 406 000 un “aprēķinātā dividenžu peļņas daļa 80 % apmērā” – EUR 325 000. Vienlaicīgi šajā stratēģijas dokumentā ir norādīts, ka VAS “Latvijas Pasts” Vidēja termiņa darbības stratēģijas 2020.-2023.gadam īstenošanas ietvaros virzīt priekšlikumus iesniegšanai izskatīšanā Ministru kabinetā atšķirīgas dividendēs izmaksājamās peļņas daļas noteikšanai.
Kapitāla daļu turētājs pie gaidu vēstules izstrādes uzsāka darbu jau 2023.gadā un, izstrādājot gaidu vēstuli, secināja, ka uzņēmuma plāns 2024.gadā samazināt fizisku pasta nodaļu skaitu nav pilnā mērā pieņemamas vairākām būtiskām ietekmes pusēm. Ņemot vērā pretrunīgos iesaistīto pušu viedokļus, nepieciešamību definēt un saskaņot VAS “Latvijas Pasts” stratēģiskos attīstības virzienus, mērķi vienoties par alternatīviem plāniem par fizisku pasta nodaļu tīklu, kā arī, ir uzsākta diskusija par to vai VAS “Latvijas Pasts” būs universālā pasta pakalpojuma sniedzējs no 2027.gada. Šie ir būtiski faktori, par ko ir nepieciešama lielāka skaidrība pirms kapitāla daļu turētājs sagatavo un apstiprina gaidu vēstuli. Pēc gaidu vēstules projekta  saskaņošanas ar iesaistītajām pusēm, gaidu vēstule nākamajam vidēja termiņa darbības stratēģijas periodam no 2025. – 2028. gadam tiks apstiprināta VAS “Latvijas Pasts” akcionāru sapulcē.

Atbilstoši Pasta likumā noteiktajai kārtībai ar Regulatora 2021. gada 22. jūlija lēmumu Nr. 78 "Par konkursa universālā pasta pakalpojuma sniedzēja noteikšanai uzvarētāju" VAS "Latvijas Pasts" (turpmāk - Latvijas Pasts) tika atzīts par konkursa UPP sniedzēja noteikšanai uzvarētāju un ar Regulatora 2021. gada 22. jūlija lēmumu Nr. 79 "Par universālā pasta pakalpojuma saistību noteikšanu" Latvijas Pastam tika noteiktas universālā pasta pakalpojuma (turpmāk -UPP) saistības no 2022. gada 1. janvāra līdz 2026. gada 31. decembrim. Ievērojot minēto, Latvijas Pastam kā UPP sniedzējam jānodrošina UPP visā Latvijā, noteiktā kvalitātē par vienotiem, Regulatora apstiprinātiem tarifiem. Atbilstoši uzliktajām saistībām Latvijas Pastam ir jāievēro arī kvalitātes nosacījumi, kas attiecas uz abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumiem (turpmāk -preses piegāde Latvijas teritorijā.
Saskaņā ar Pasta likuma 35.1 pantu maksa par preses piegādi ir sadalīta divās daļās, no kurām vienu maksā preses izdevējs, bet otra tiek segta no Satiksmes ministrijas valsts budžeta līdzekļiem (turpmāk kopā - dalītais maksājums), ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 463 "Abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu apmaksas kārtība" (turpmāk  - Noteikumi Nr. 463) noteikto dalītā maksājuma procentuālo apmēru. Dalītā maksājuma valsts daļu maksā no valsts budžeta ne retāk kā reizi ceturksnī, veicot apmaksu UPP sniedzēja iesniegtajos rēķinos norādītajā apmērā, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (turpmāk - PVN).
Atbilstoši Pasta likuma 31.pantam un Ministru kabineta 2022.gada 25. janvāra noteikumiem Nr. 61 “Noteikumi par universālā pasta pakalpojuma saistību izpildes tīro izmaksu kompensēšanu”, kas nosaka kārtību, kādā piesaka kompensācijas izmaksu un veic maksājumus no Satiksmes ministrijas valsts budžeta jāveic arī maksājumi UPP tīro izmaksu kompensācijai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātajā apmērā.
Likumā "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā "02.00.00. Kompensācijas par abonētās preses piegādi un saistību izpildi" paredzēti līdzekļi 6 957 500 euro (tostarp 5 750 000 euro pakalpojumu apmaksai un 1 207 500 euro PVN apmaksai) katru gadu.
Atbilstoši esošām regulējumam, ja Satiksmes ministrijas kārtējā gada budžetā attiecīgajam mērķim paredzētie valsts budžeta līdzekļi nav pietiekami, lai veiktu izmaksas kārtējā gadā, neizmaksāto starpību izmaksā līdz nākamā gada 31. janvārim.
Ievērojot minēto, Satiksmes ministrija 2025. gada janvārī izmaksāja Latvijas Pastam 4 735 159,91 euro (kompensācija par UPP tīrajām izmaksām 2022. gadā un valsts līdzmaksājuma daļa par preses piegādi 2024. gada IV ceturksnī), izpildot valsts saistības, kas līdzekļu trūkumu dēļ netika izpildītas 2024. gadā.

Kopumā tas radīja būtisku ietekmi uz 2025. gada Satiksmes ministrijas budžetu, samazinot 2025. gadā plānotajiem maksājumiem pieejamo līdzekļu apmēru, kā rezultātā 2025. gadā atlikušo līdzekļu pietika tikai preses piegādes pakalpojumu daļējai apmaksai (dalītā maksājuma valsts daļa) par 2025.gada I. ceturksni - Latvijas Pastam no programmas “02.00.00” 2025.gada aprīlī tika izmaksāts 2 222 340,09 euro, kas ir par 40 748, 43 euro mazāk, nekā Latvijas Pasta iesniegtajā rēķinā, tādējādi veidojoties valsts budžeta parādam.
Risinājuma apraksts
Programmā "02.00.00" vairs nav atlikuši līdzekļi, lai apmaksātu pilnā apmērā dalītā maksājuma valsts daļu par preses piegādi 2025. gada I ceturksnī, kā arī lai veiktu apmaksu par sniegtajiem pakalpojumiem II, III un IV ceturksnī pilnā apmērā saskaņā ar Latvijas Pasta iesniegtajiem rēķiniem, ja netiks rasts papildu finansējums, kas savukārt var radīt apdraudējuma riskus preses piegādes pakalpojumu nodrošināšanai noteiktajā kvalitātē un termiņos. Ievērojot minēto, nepieciešams rast iespējas papildu finansējuma saņemšanai, lai nodrošinātu Pasta likumā noteikto prasību izpildi, proti, nodrošinot pilnā apmērā valsts daļas samaksu par preses piegādi. Tas veicinās finansiālo stabilitāti un līdzsvaru, novēršot situāciju, ka Latvijas Pastam līdzekļi lielos apmēros tiktu pārskaitīti novēloti, radot valsts kapitālsabiedrībai apgrozāmo līdzekļu pieejamības apgrūtinājumu un risku turpmākai UPP nodrošināšanai noteiktā kvalitātē.
Ievērojot minēto, MK rīkojuma projekta 2.punkts paredz, ka Satiksmes ministrijai kā kapitālsabiedrības kapitāla daļu turētājai nodrošināt, ka kapitālsabiedrība veic šā rīkojuma 1. punktā minētā uzdevuma izpildi. Uzņēmuma ienākuma nodoklis no šā rīkojuma 1. punktā dividendēs sadalītās peļņas daļas un minētajam  uzdevumam novirzāmās summas tiek aprēķināts un samaksāts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
 
Apraksts     Ietekme uz valsts budžetu 2024.gadā
2023. gada pārskata peļņa EUR 538 646 538 646  
Dividendēs izmaksātā peļņas daļa % 64% 0%  
Uzņēmuma ienākuma nodoklis no dividendēs izmaksājamās daļas %  20% (80/20) 0%  
Dividendēs izmaksātā peļņas daļa EUR  344 733.44 0.00  
Uzņēmuma ienākuma nodoklis no dividendēs izmaksājamās daļas EUR  86 183.36 0.00  
Kopā EUR  430 916.80 0.00 - 430 916.80
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība netiek piemērota, jo šis projekts nav attīstības plānošanas dokuments. 
Tiesību akta projekts neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas un  neatbilst kritērijiem par attīstības plānošanas procesu un tā mērķiem.
Tādējādi sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un valsts akciju sabiedrība "Latvijas Pasts". 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts akciju sabiedrība "Latvijas Pasts"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk