Anotācija (ex-ante)

23-TA-676: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju saraksts" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju saraksts” (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) saraksta ar jurisdikcijām, kas nodokļu nolūkos nesadarbojas, regulāri aktualizētā I pielikuma (turpmāk – ES saraksts) savlaicīgu un efektīvu piemērošanu. 
MK noteikumu projektā paredzētās izmaiņas nemaina spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 819 noteikto mērķi un būtību, kas jau šobrīd paredz ES saraksta pārņemšanu un regulāru aktualizēšanu, ar mērķi novērst nodokļu sistēmas ļaunprātīgas izmantošanas iespējas, aktivizējot attiecīgās nodokļu normatīvajos aktos ietvertās nacionālās nodokļu bāzes aizsardzības normas (aizsargpasākumus).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir novērst regulāru tehnisku grozījumu veikšanu Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 819 "Noteikumi  par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm un teritorijām" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 819) un nodrošināt pēc iespējas efektīvāku, resursus taupošu pieeju šajā jomā, kā arī savlaicīgu reaģēšanu uz izmaiņām ES sarakstā, iekļaujot tiešu atsauci uz ES sarakstu un tā regulāru aktualizēšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
Ņemot vērā, ka MK noteikumi tiek piemēroti gan uzņēmumu ienākuma nodokļa, gan iedzīvotāju ienākuma nodokļa vajadzībām, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, savlaicīgu informētību un mazinātu ad
ministratīvo slogu gan Valsts ieņēmumu dienestam, gan nodokļu maksātājiem attiecībā uz nodokļu piemērošanu darījumiem ar sarakstā iekļautajām jurisdikcijām, MK noteikumi stājas spēkā ar 2023. gada 1. jūliju.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd ir spēkā MK noteikumi Nr. 819, ar kuriem Latvija pārņēma ES Padomes 2017. gada 5. decembra secinājumu par ES sarakstu ar jurisdikcijām, kas nodokļu nolūkos nesadarbojas, I pielikumu (ES saraksts). 2022. gada 22. decembrī MK noteikumos Nr. 819 tika veikti kārtējie grozījumi, lai nodrošinātu to atbilstību 2022. gada 4. oktobrī aktualizētajam ES sarakstam. MK noteikumos Nr. 819 šobrīd ir ietvertas 12 jurisdikcijas – Angiljas teritorija, ASV Guamas teritorija, ASV Samoa teritorija, ASV Virdžīnu salu teritorija, Bahamu Sadraudzība, Fidži Republika, Palau Republika, Panamas Republika, Samoa Neatkarīgā Valsts, Tērksas un Kaikosas salu teritorija, Trinidādas un Tobāgo Republika, Vanuatu Republika.

MK noteikumu Nr. 819 izstrāde, tajos iekļaujot ES sarakta jurisdikcijas, bija nepieciešama, lai sākot ar 2021. gada 1. janvāri nodrošinātu ES Padomē 2019. gada 5. decembrī panāktās vienošanās un apstiprināto vadlīniju par ES dalībvalstu nacionālā līmeņa aizsargpasākumu koordinēšanu nodokļu jomā attiecībā uz ES sarakstā iekļautajām jurisdikcijām izpildi. Tādējādi, lai nodrošinātu ar ES Padomes līmenī panāktās vienošanās un apstiprināto vadlīniju izpildi, Latvijai ir jānodrošina, ka nacionālā līmeņa aizsargpasākumi tiek piemēroti attiecībā uz ES sarakstā iekļautajām jurisdikcijām.

Latvijas tiešo nodokļu jomu regulējošajos normatīvajos aktos ir noteikts speciāls nodokļa maksāšanas režīms (aizsargpasākumi) gadījumos, kad tiek veikti darījumi ar personām, kas atrodas, ir izveidotas vai nodibinātas zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās. Minētie aizsargpasākumi paredz, piemēram, pienākumu ieturēt nodokli izmaksas brīdī, liegumu nodokļa bāzes samazināšanai attiecībā uz ienākumu, kas gūts no akciju atsavināšanas, darījumus ar šādām personām uzskatīt par darījumiem ar saistītām personām, kā arī piemērot kontrolēto ārvalstu uzņēmumu noteikumus. Līdz ar to, lai piemērotu šos aizsargpasākumus, Valsts ieņēmumu dienests veic pastiprinātu uzraudzību attiecībā uz darījumiem, ko nodokļa maksātājs veic ar darījuma partneriem, kuri atrodas, ir izveidoti vai nodibināti zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās, kā arī šādos gadījumos pastāv paaugstināts audita veikšanas risks.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš ES saraksta izveides 2017. gadā tas tiek regulāri pārskatīts un aktualizēts (divas reizes gadā). Ņemot vērā izmaiņas ES sarakstā, regulāri tiek veikti tehniski grozījumi MK noteikumos Nr. 819, aktualizējot noteikumu 2. punktā minēto zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju sarakstu, tādējādi nodrošinot to atbilstību aktualizētajam ES sarakstam.

Ņemot vērā, ka grozījumu MK noteikumos Nr. 819 tehniska izstrāde, saskaņošana un apstiprināšana ir laikietilpīgs un resursus patērējošs process, šobrīd nav iespējams nodrošināt savlaicīgu un efektīvu nodokļu aizsargpasākumu piemērošanu attiecībā uz aktualizētā ES sarakstā iekļautajām jurisdikcijām. 

Lai arī pēdējie grozījumi MK noteikumos Nr. 819 tika veikti 2022. gada 22. decembrī, tajos jau kārtējo reizi ir nepieciešams veikt grozījumus, lai nodrošinātu to atbilstību 2023. gada 14. februārī aktualizētajam ES sarakstam, kurā papildus jau esošajām jurisdikcijām ir iekļautas – Britu Virdžīnu salu teritorija, Kostarikas Republika, Māršala Salu Republika un Krievijas Federācija.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu regulāru MK noteikumu Nr. 819 tehnisku grozīšanu un nodrošinātu pēc iespējas efektīvāku, resursus taupošu pieeju šajā jomā, kā arī savlaicīgāku reaģēšanu uz izmaiņām ES sarakstā, MK noteikumu projektā tiek iekļauta tieša atsauce uz ES sarakstu un noteikta procedūra aktualizētā ES saraksta publicēšanai.

Pēc aktualizētā ES saraksta publicēšanas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, MK noteikumu projektā Finanšu ministrijai tiek deleģēts pienākums paziņot par aktualizēto zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju sarakstu, nosūtot to publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un publicējot to ministrijas tīmekļa vietnē. Šāda pieeja ir atbilstoša Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 3. panta pirmās daļas 2. punktam, kas nosaka, ka oficiālajā izdevumā publicē citus tiesību aktus un oficiālos paziņojumus, ja to publicēšanu šajā izdevumā paredz ārējie normatīvie akti.

MK noteikumu projekts nosaka, ka aktualizētais zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju saraksts ir piemērojams sākot ar nākamā mēneša 1. datumu, pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, savlaicīgu informētību un mazinātu administratīvo slogu gan Valsts ieņēmumu dienestam, gan nodokļu maksātājiem (gan juridiskām, gan fiziskām personām) attiecībā uz nodokļu piemērošanu darījumiem ar sarakstā iekļautajām jurisdikcijām.

Stājoties spēkā MK noteikumu projektam spēku zaudēs MK noteikumi Nr. 819.

Vienlaikus ar MK noteikumu projekta spēkā stāšanos ir piemērojams aktuālais zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un teritoriju saraksts, kas vienlaikus ar šiem MK noteikumiem tiek publicēts oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. Minētais saraksts ir piemērojams līdz brīdim, kad tas tiek aktualizēts saskaņā ar šo noteikumu 4.punktā noteikto.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Regulāra MK noteikumu Nr. 819 tehniska grozīšana ir neefektīva, administratīvā resursa patērējoša un laikietilpīga, kā arī nenodrošina savlaicīgāku reaģēšanu uz izmaiņām ES sarakstā. MK noteikumu projektā piedāvātais risinājums tika izvēlēts, izvērtējot arī citu ES dalībvalstu praksi attiecībā uz ES saraksta pārņemšanu.  Attiecībā uz ES saraksta aktualizēšanas praksi ES dalībvalstīs jānorāda, ka,  lai nodrošinātu aizsargpasākumu piemērošanu, 11 ES dalībvalstis savos nacionālajos tiesību aktos ir iekļāvušas vispārīgu vai tiešu atsauci uz ES sarakstu, kas nodrošina, ka ik reizi, kad tiek aktualizēts ES saraksts, izmaiņas automātiski ir attiecināmas uz nacionālo regulējumu.   
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Eiropas Savienības Padomes tīmekļa vietnē tiek ietverta visa aktuālā informācija attiecībā uz ES sarakstu (https://www.consilium.europa.eu/lv/policies/eu-list-of-non-cooperative-jurisdictions). 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skars nodokļu maksātājus, kas veic darījumus ar personām, kura atrodas, ir izveidotas vai nodibinātas zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skars nodokļu maksātājus, kas veic darījumus ar personām, kura atrodas, ir izveidotas vai nodibinātas zemu nodokļu vai beznodokļu valstīs un teritorijās. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts

MK noteikumu projekts paredzēts, lai nodrošinātu ES Padomē 2019. gada 5. decembrī panāktās politiskās vienošanās un apstiprināto vadlīniju par ES dalībvalstu nacionālā līmeņa aizsargpasākumiem nodokļu jomā attiecībā uz ES sarakstā iekļautajām jurisdikcijām efektīvu un savlaicīgu izpildi.

Papildus jāatzīmē, ka MK noteikumu projekta regulējums attiecas tikai uz tiem Latvijas normatīvajiem aktiem, kuros iekļauta tieša atsauce uz zemu nodokļu vai beznodokļu valstu un jurisdikciju sarakstu, un tas neietekmē Eiropas Savienības saistību izpildi gadījumos, ja citos Eiropas Savienības tiesību aktos ir (vai tiks iekļautas) atsauces uz ES sarakstu.

MK noteikumu projekts, saskaņā ar vadlīnijām par ES dalībvalstu nacionālā līmeņa aizsargpasākumiem nodokļu jomā attiecībā uz ES sarakstā iekļautajām jurisdikcijām, neietekmē divpusējo līgumu par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu noteikumu piemērošanu, ja šāds līgums ir noslēgts ar zemu nodokļu vai beznodokļu valsti un teritoriju, kā arī citas Latvijas apņemtās ES un starptautiskās saistības.
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta mērķis neatšķiras no MK noteikumu Nr. 819 mērķa, un tas paredzēts, lai nodrošinātu mehānismu savlaicīgai un pēc iespējas efektīvākai, resursus taupošai pieejai, novēršot nepieciešamību regulāri veikt tehniskus grozījumus MK noteikumos Nr. 819, sabiedrības līdzdalība netika iniciētā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi