24-TA-1972: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Fizisko personu reģistra likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra sēdes protokola Nr. 6 36. § (turpmāk – Protokols) 3. punktu Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju dots uzdevums izstrādāt un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem Fizisko personu reģistra likumā un saistītajos Ministru kabineta noteikumos, kas paredz noteikt Fizisko personu reģistrā (turpmāk – Reģistrs) iekļaujamo ziņu apjomu par personu apbedīšanu, aktualizēšanas un izsniegšanas kārtību. Ņemot vērā minēto, izstrādāts likumprojekts “Grozījumi Fizisko personu reģistra likumā” (turpmāk – likumprojekts).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Saskaņā ar likumprojektā “Kapsētu likums” (23-TA-616) paredzēto, grozījumi Fizisko personu reģistra likumā izstrādāti, lai veiktu Kapsētu likumā paredzētās informācijas iekļaušanu Fizisko personu reģistrā un paredzēti subjekti, kas atbilstoši Kapsētu likumam, aktualizēs ziņas Reģistrā par mirušās personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju, vienlaikus paplašinot Reģistrā aktualizējamo ziņu apjomu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Likumprojekts stājas spēkā vienlaikus ar likumprojektu “Kapsētu likums” (Nr. 23-TA-616) 2026. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Fizisko personu reģistra likumā nav paredzēts, ka Reģistrā tiek iekļautas un aktualizētas ziņas par Latvijas teritorijā vai ārvalstīs veiktu personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar likumprojekta “Kapsētu likums” (23-TA-616) 2. panta pirmo daļu minētā likuma mērķis ir nodrošināt kultūrvēsturiskajām tradīcijām atbilstošu pašvaldību kapsētu izveidošanas un uzturēšanas, kā arī kapavietas piešķiršanas kārtību, ievērojot ikviena cilvēka tiesības uz kapavietu un cieņpilnu attieksmi pēc nāves. Minētā likumprojekta 2. panta otrajā daļā paredzēts, ka likums tostarp nosaka ziņu aktualizēšanas kārtību Reģistrā.
Ar minētā likumprojekta 14. pantā paredzēto noteikts, ka ziņas par Latvijas teritorijā veiktu Reģistrā reģistrētas mirušās personas apbedīšanu vai kremāciju piecu darbdienu laikā aktualizē Reģistrā kapsētas īpašnieks – par kapsētā veiktajiem apbedījumiem un kolumbārijā ievietotajām urnām – vai kremācijas pakalpojuma sniedzējs – par kremācijas faktu. Ziņas par ārvalstīs veiktu Reģistrā reģistrētas mirušās personas apbedīšanu, kremāciju, mirušā pārapbedīšanu, apbedīta mirušā kremāciju vai urnas pārvietošanu aktualizē Reģistrā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde vai Latvijas diplomātiskā un konsulārā pārstāvniecība ārvalstīs, ja saņemts attiecīgs ārvalsts iestādē izdots dokuments. Savukārt ziņas par Latvijas teritorijā veiktu nezināma (neidentificēta) mirušā apbedīšanu vai kremāciju pēc personas identificēšanas Reģistrā aktualizē kapsētas īpašnieks – par kapsētā veiktajiem apbedījumiem vai kremācijas pakalpojuma sniedzējs – par kremācijas faktu. Ziņas neaktualizē, ja Reģistrā šāda persona nav reģistrēta vai Fizisko personu reģistrā nav reģistrētas ziņas par šīs personas miršanas faktu. Ja veikta mirušā pārapbedīšana, apbedīta mirušā kremācija vai urnas pārvietošana, kā arī citos gadījumos saņemot informāciju par izmaiņām Reģistrā norādītajās ziņās, ziņas Fizisko personu reģistrā aktualizē kapsētas īpašnieks – par attiecīgajā kapsētā veiktajiem pārapbedījumiem vai urnas pārvietošanu – vai kremācijas pakalpojuma sniedzējs – par apbedīta mirušā kremāciju.
Lai nodrošinātu likumprojektā “Kapsētu likums” (23-TA-616) paredzēto attiecībā uz ziņu aktualizēšanu Reģistrā, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Fizisko personu reģistra likumā, kurā noteikts Reģistrā uzkrājamo ziņu apjoms.
Ar minētā likumprojekta 14. pantā paredzēto noteikts, ka ziņas par Latvijas teritorijā veiktu Reģistrā reģistrētas mirušās personas apbedīšanu vai kremāciju piecu darbdienu laikā aktualizē Reģistrā kapsētas īpašnieks – par kapsētā veiktajiem apbedījumiem un kolumbārijā ievietotajām urnām – vai kremācijas pakalpojuma sniedzējs – par kremācijas faktu. Ziņas par ārvalstīs veiktu Reģistrā reģistrētas mirušās personas apbedīšanu, kremāciju, mirušā pārapbedīšanu, apbedīta mirušā kremāciju vai urnas pārvietošanu aktualizē Reģistrā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde vai Latvijas diplomātiskā un konsulārā pārstāvniecība ārvalstīs, ja saņemts attiecīgs ārvalsts iestādē izdots dokuments. Savukārt ziņas par Latvijas teritorijā veiktu nezināma (neidentificēta) mirušā apbedīšanu vai kremāciju pēc personas identificēšanas Reģistrā aktualizē kapsētas īpašnieks – par kapsētā veiktajiem apbedījumiem vai kremācijas pakalpojuma sniedzējs – par kremācijas faktu. Ziņas neaktualizē, ja Reģistrā šāda persona nav reģistrēta vai Fizisko personu reģistrā nav reģistrētas ziņas par šīs personas miršanas faktu. Ja veikta mirušā pārapbedīšana, apbedīta mirušā kremācija vai urnas pārvietošana, kā arī citos gadījumos saņemot informāciju par izmaiņām Reģistrā norādītajās ziņās, ziņas Fizisko personu reģistrā aktualizē kapsētas īpašnieks – par attiecīgajā kapsētā veiktajiem pārapbedījumiem vai urnas pārvietošanu – vai kremācijas pakalpojuma sniedzējs – par apbedīta mirušā kremāciju.
Lai nodrošinātu likumprojektā “Kapsētu likums” (23-TA-616) paredzēto attiecībā uz ziņu aktualizēšanu Reģistrā, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Fizisko personu reģistra likumā, kurā noteikts Reģistrā uzkrājamo ziņu apjoms.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu likumprojektā “Kapsētu likums” (23-TA-616) noteikto attiecībā uz ziņu aktualizēšanu Reģistrā, likumprojekta 1. pantā paredzēts grozīt Fizisko personu reģistra likuma 2. panta otro daļu. Minētais grozījums ir nepieciešams, lai noteiktu, ka kapsētas īpašniekam vai kremācijas pakalpojuma sniedzējam ir kompetence aktualizēt ziņas Reģistrā. Likumprojektā “Kapsētu likums” (23-TA-616) noteikts, ka pienākums aktualizēt ziņas attiecas uz pašvaldību kapsētām un arī uz citu kapsētu īpašniekiem un kremācijas pakalpojuma sniedzējiem. Tādējādi, Fizisko personu reģistra likumā noteiktais pienākums attieksies uz pašvaldību kapsētu īpašniekiem, citu kapsētu īpašniekiem un kremācijas pakalpojumu sniedzējiem.
Savukārt, likumprojekta 2. pantā paredzēts papildināt Fizisko personu reģistra likuma 8. pantu ar jaunu daļu, tādējādi nosakot, ka kapsētas īpašnieks vai kremācijas pakalpojuma sniedzējs Reģistrā aktualizēs ziņas par Reģistrā reģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju. Reģistrā netiks aktualizētas ziņas par Reģistrā nereģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju, jo tas ir pretrunā ar Reģistra mērķi. Atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmajai daļai, iekļaujot ziņas par personu Reģistrā personai tiek piešķirts individuāls automātiski ģenerēts personas kods. Mirušai personai saskaņā ar civiltiesībām nepiemīt tiesībspēja un rīcībspēja, kā rezultātā mirušu personu nevar uzskatīt par Reģistra datu subjektu. Līdz ar to, ziņas par Reģistrā nereģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju tiks iekļautas Pašvaldības kapsētu apbedījumu reģistrā. Minētajā reģistrā saskaņā ar likumprojekta "Kapsētu likums" 6. pantu tiks atspoguļoti dati tikai par pašvaldību kapsētām.
Lai nodrošinātu likumprojekta 1. un 2. pantā noteikto, kapsētas īpašniekam vai kremācijas pakalpojuma sniedzējam tiks nodrošināta iespēja tiešsaistē aktualizēt attiecīgās ziņas par Reģistrā reģistrētu personu. Minētā tehniskā risinājuma izstrāde un ieviešana tiks uzsākta pēc likumprojekta “Kapsētu likums” (23-TA-616) pieņemšanas Saeimā. Informācija par tehniskā risinājuma izstrādei un uzturēšanai nepieciešamo finansējumu ir detalizēti aprakstīta likumprojekta “Kapsētu likums” (23-TA-616) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā.
Vienlaikus norādāms, ka kārtību, kādā tiek iekļautas un aktualizētas ziņas Fizisko personu reģistrā noteic Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumi Nr. 412 “Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas kārtība Fizisko personu reģistrā”. Tādējādi, pēc likumprojekta pieņemšanas tiks izstrādāti grozījumi minētajos Ministru kabineta noteikumos, kas noteikts kārtību, kādā kapsētu īpašnieki un kremācijas pakalpojuma sniedzēji aktualizēs ziņas par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju Reģistrā. Papildus tam, minētie Ministru kabineta noteikumi, atbilstoši likumprojektā “Kapsētu likums” (23-TA-616) paredzētajam, noteiks kārtību, kādā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde un Latvijas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs Reģistrā aktualizēs ziņas par Reģistrā reģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju, kas veikta ārvalstīs.
Savukārt Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmajā daļā ir noteikts, kādas datu grupas Fizisko personu reģistrā tiek iekļautas un aktualizētas par personu. Tādējādi, likumprojekta 3. pantā paredzēts papildināt Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmo daļu, paredzot, ka Fizisko personu reģistrā tiks aktualizētas ziņas par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju.
Detalizēts Fizisko personu reģistrā iekļaujamais un aktualizējamai ziņu apjoms ir noteikts Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”. Līdz ar to, pēc likumprojekta pieņemšanas tiks izstrādāti grozījumi minētajos Ministru kabineta noteikumos, kas noteikts detalizētu Fizisko personu reģistrā aktualizējamo ziņu apjomu par apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju.
Attiecībā uz ziņu aktualizēšanu Fizisko personu reģistrā norādāms, ka ziņas par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju Fizisko personu reģistrā aktualizē līdz ar attiecīgās Fizisko personu reģistra funkcionalitātes nodrošināšanu. Laika periodā no Kapsētu likumprojekta (23-TA-616) spēkā stāšanās līdz attiecīgās Fizisko personu reģistra funkcionalitātes nodrošināšanai tapušās ziņas Fizisko personu reģistrā aktualizēs vispārējā kārtībā kapsētu īpašnieki vai kremācijas pakalpojumu sniedzēji, proti, pārejas periodā tapušās ziņas būs jāievada Fizisko personu reģistrā ar brīdi, kad būs pieejama attiecīgā ziņu aktualizēšanas funkcionalitāte.
Savukārt, likumprojekta 2. pantā paredzēts papildināt Fizisko personu reģistra likuma 8. pantu ar jaunu daļu, tādējādi nosakot, ka kapsētas īpašnieks vai kremācijas pakalpojuma sniedzējs Reģistrā aktualizēs ziņas par Reģistrā reģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju. Reģistrā netiks aktualizētas ziņas par Reģistrā nereģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju, jo tas ir pretrunā ar Reģistra mērķi. Atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmajai daļai, iekļaujot ziņas par personu Reģistrā personai tiek piešķirts individuāls automātiski ģenerēts personas kods. Mirušai personai saskaņā ar civiltiesībām nepiemīt tiesībspēja un rīcībspēja, kā rezultātā mirušu personu nevar uzskatīt par Reģistra datu subjektu. Līdz ar to, ziņas par Reģistrā nereģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju tiks iekļautas Pašvaldības kapsētu apbedījumu reģistrā. Minētajā reģistrā saskaņā ar likumprojekta "Kapsētu likums" 6. pantu tiks atspoguļoti dati tikai par pašvaldību kapsētām.
Lai nodrošinātu likumprojekta 1. un 2. pantā noteikto, kapsētas īpašniekam vai kremācijas pakalpojuma sniedzējam tiks nodrošināta iespēja tiešsaistē aktualizēt attiecīgās ziņas par Reģistrā reģistrētu personu. Minētā tehniskā risinājuma izstrāde un ieviešana tiks uzsākta pēc likumprojekta “Kapsētu likums” (23-TA-616) pieņemšanas Saeimā. Informācija par tehniskā risinājuma izstrādei un uzturēšanai nepieciešamo finansējumu ir detalizēti aprakstīta likumprojekta “Kapsētu likums” (23-TA-616) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā.
Vienlaikus norādāms, ka kārtību, kādā tiek iekļautas un aktualizētas ziņas Fizisko personu reģistrā noteic Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumi Nr. 412 “Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas kārtība Fizisko personu reģistrā”. Tādējādi, pēc likumprojekta pieņemšanas tiks izstrādāti grozījumi minētajos Ministru kabineta noteikumos, kas noteikts kārtību, kādā kapsētu īpašnieki un kremācijas pakalpojuma sniedzēji aktualizēs ziņas par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju Reģistrā. Papildus tam, minētie Ministru kabineta noteikumi, atbilstoši likumprojektā “Kapsētu likums” (23-TA-616) paredzētajam, noteiks kārtību, kādā Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde un Latvijas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs Reģistrā aktualizēs ziņas par Reģistrā reģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju, kas veikta ārvalstīs.
Savukārt Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmajā daļā ir noteikts, kādas datu grupas Fizisko personu reģistrā tiek iekļautas un aktualizētas par personu. Tādējādi, likumprojekta 3. pantā paredzēts papildināt Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmo daļu, paredzot, ka Fizisko personu reģistrā tiks aktualizētas ziņas par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju.
Detalizēts Fizisko personu reģistrā iekļaujamais un aktualizējamai ziņu apjoms ir noteikts Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”. Līdz ar to, pēc likumprojekta pieņemšanas tiks izstrādāti grozījumi minētajos Ministru kabineta noteikumos, kas noteikts detalizētu Fizisko personu reģistrā aktualizējamo ziņu apjomu par apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju.
Attiecībā uz ziņu aktualizēšanu Fizisko personu reģistrā norādāms, ka ziņas par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju Fizisko personu reģistrā aktualizē līdz ar attiecīgās Fizisko personu reģistra funkcionalitātes nodrošināšanu. Laika periodā no Kapsētu likumprojekta (23-TA-616) spēkā stāšanās līdz attiecīgās Fizisko personu reģistra funkcionalitātes nodrošināšanai tapušās ziņas Fizisko personu reģistrā aktualizēs vispārējā kārtībā kapsētu īpašnieki vai kremācijas pakalpojumu sniedzēji, proti, pārejas periodā tapušās ziņas būs jāievada Fizisko personu reģistrā ar brīdi, kad būs pieejama attiecīgā ziņu aktualizēšanas funkcionalitāte.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Kapsētu īpašnieki, kas ir fiziskas personas.
Likumprojekts ietekmē kapsētu īpašniekus (fiziskas personas) – kam būs pienākums aktualizēt ziņas Reģistrā vai sniegt ziņas aktualizēšanai par mirušās personas apbedīšanu, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu.
Likumprojekts ietekmē kapsētu īpašniekus (fiziskas personas) – kam būs pienākums aktualizēt ziņas Reģistrā vai sniegt ziņas aktualizēšanai par mirušās personas apbedīšanu, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Kapsētu, kas ir juridiskas personas, īpašniekus un kremācijas pakalpojumu sniedzējus.
Likumprojekts ietekmē kapsētu un krematoriju īpašniekus – juridiskas personas – kam būs pienākums aktualizēt ziņas Reģistrā par mirušās personas apbedīšanu vai kremāciju.
Likumprojekts ietekmē kapsētu un krematoriju īpašniekus – juridiskas personas – kam būs pienākums aktualizēt ziņas Reģistrā par mirušās personas apbedīšanu vai kremāciju.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
147 989
12 081
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
147 989
12 081
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
-147 989
-12 081
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
-147 989
-12 081
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
147 989
12 081
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Amata vietu skaita izmaiņas netiek plānotas.
Cita informācija
Ievērojot to, ka Valsts kancelejā 2025.gada 7.jūnijā tika iesniegts precizēts likumprojekts “Kapsētu likums” (23-TA-616), kur no anotācijas teksta tika izslēgta informācija par Iekšlietu ministrijai nepieciešamo pamatfinansējumu Fizisko personu reģistra funkcionalitātes izstrādei, tad nepieciešamā pamatsumma tiek norādīta šī likumprojekta anotācijā.
Lai veiktu izmaiņas Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā, pamatojoties uz šo likumprojektu un Kapsētu likumprojektu (23-TA-616), Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas (turpmāk – FPRIS) programmatūras izmaiņu izstrādes (prasību analīze un specificēšana, programmatūras izstrāde, testēšana un ieviešanas atbalsts) darbietilpība ir 156 cilvēkdienas (prognozētais darba apjoms noteikts, ievērojot iepriekš veikto informācijas sistēmu programmatūras izstrādes un uzlabošanas darbu izpildei nepieciešamos laika un finanšu resursus un aprēķināts 20% (atbilstoši inflācijas koeficientam) sadārdzinājums, ņemot vērā globālos notikumus pasaulē un tirgus situācijas dinamiku, paredzot, ka programmatūras izstrādes pakalpojumu cenas var pieaugt).
Attiecīgi Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamā papildu finansējuma apjoms ir 117 787 euro (156 cilvēkdienas x 624 euro + 21% PVN). Izstrādātās FPRIS programmatūras turpmākai uzturēšanai ik gadu nepieciešami 12 081 euro, (16 cilvēkdienas x 624 euro + 21% PVN), kur apmērs noteikts vadoties no iepriekš izstrādāto sistēmu izveides atbalsta izmaksām.
Lai īstenotu nepieciešamās izmaiņas FPRIS, Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) nepieciešams finansējums:
2027. gadā 117 787 EUR FPRIS programmatūras izmaiņu izstrādei (EKK 5120 “Licences, koncesijas un patenti, preču zīmes un līdzīgas tiesības”).
2028. gadā un turpmāk katru gadu 12 081 EUR izstrādātās FPRIS programmatūras uzturēšanai (EKK 2250 “Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi”).”
Atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra sēdes lēmuma “Informatīvais ziņojums “Par apbedīšanas nozares regulējuma pilnveidošanu”” (prot. Nr. 6 36.§) 4. punktam Iekšlietu ministrijai uzdots veikt nepieciešamo Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas funkcionalitātes papildinājumu darbietilpības novērtējumu un aprēķināt nepieciešamo finanšu resursu apmēru. Iekšlietu ministrija nodrošinās budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" papildu nepieciešamo finansējumu, veicot apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem vai sagatavos priekšlikumus par apropriācijas pārdali no valsts budžeta programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”.
Vienlaikus norādāms, ka izvērtējot likumprojekta “Kapsētu likums” (23-TA-616) piedāvāto redakciju, secināms, ka kapsētu īpašniekiem ziņu aktualizēšanai Fizisko personu reģistrā par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju būs nepieciešamas saskarnes, proti, lai kapsētu īpašnieki varētu aktualizēt ziņas savā pārziņā esošajās sistēmas un aktualizējamās ziņas caur saskarnēm tiktu nodotas Fizisko personu reģistram. Tādā veidā tiktu panākts, ka tie kapsētu īpašnieki, kuriem ir jau savas sistēmas, varēs ievadīt ziņas vienuviet un šīs ziņas tiks aktualizētas automātiski arī Fizisko personu reģistrā. Gadījumos, kad kapsētu īpašniekiem manuāli būs jāievada nepieciešamās ziņas gan savā pārziņā esošajā sistēmā, gan Fizisko personu reģistrā, tad pastāv drukas kļūdu risks, kas var negatīvi ietekmēt Fizisko personu reģistrā iekļauto datu kvalitāti. Lai nodrošinātu saskarņu izstrādi, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ir nepieciešamas 40 cilvēkdienas. Vienas cilvēkdienas izmaksas ir 624 euro + 21% PVN. Līdz ar to, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei 2027. gadā papildus vēl nepieciešami 30 202 euro. Iekšlietu ministrija nodrošinās budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" papildu nepieciešamo finansējumu 30 202 euro apmērā , veicot apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem vai sagatavos priekšlikumus par apropriācijas pārdali no valsts budžeta programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”.
Lai veiktu izmaiņas Fizisko personu reģistra informācijas sistēmā, pamatojoties uz šo likumprojektu un Kapsētu likumprojektu (23-TA-616), Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas (turpmāk – FPRIS) programmatūras izmaiņu izstrādes (prasību analīze un specificēšana, programmatūras izstrāde, testēšana un ieviešanas atbalsts) darbietilpība ir 156 cilvēkdienas (prognozētais darba apjoms noteikts, ievērojot iepriekš veikto informācijas sistēmu programmatūras izstrādes un uzlabošanas darbu izpildei nepieciešamos laika un finanšu resursus un aprēķināts 20% (atbilstoši inflācijas koeficientam) sadārdzinājums, ņemot vērā globālos notikumus pasaulē un tirgus situācijas dinamiku, paredzot, ka programmatūras izstrādes pakalpojumu cenas var pieaugt).
Attiecīgi Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamā papildu finansējuma apjoms ir 117 787 euro (156 cilvēkdienas x 624 euro + 21% PVN). Izstrādātās FPRIS programmatūras turpmākai uzturēšanai ik gadu nepieciešami 12 081 euro, (16 cilvēkdienas x 624 euro + 21% PVN), kur apmērs noteikts vadoties no iepriekš izstrādāto sistēmu izveides atbalsta izmaksām.
Lai īstenotu nepieciešamās izmaiņas FPRIS, Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) nepieciešams finansējums:
2027. gadā 117 787 EUR FPRIS programmatūras izmaiņu izstrādei (EKK 5120 “Licences, koncesijas un patenti, preču zīmes un līdzīgas tiesības”).
2028. gadā un turpmāk katru gadu 12 081 EUR izstrādātās FPRIS programmatūras uzturēšanai (EKK 2250 “Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi”).”
Atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra sēdes lēmuma “Informatīvais ziņojums “Par apbedīšanas nozares regulējuma pilnveidošanu”” (prot. Nr. 6 36.§) 4. punktam Iekšlietu ministrijai uzdots veikt nepieciešamo Fizisko personu reģistra informācijas sistēmas funkcionalitātes papildinājumu darbietilpības novērtējumu un aprēķināt nepieciešamo finanšu resursu apmēru. Iekšlietu ministrija nodrošinās budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" papildu nepieciešamo finansējumu, veicot apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem vai sagatavos priekšlikumus par apropriācijas pārdali no valsts budžeta programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”.
Vienlaikus norādāms, ka izvērtējot likumprojekta “Kapsētu likums” (23-TA-616) piedāvāto redakciju, secināms, ka kapsētu īpašniekiem ziņu aktualizēšanai Fizisko personu reģistrā par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju būs nepieciešamas saskarnes, proti, lai kapsētu īpašnieki varētu aktualizēt ziņas savā pārziņā esošajās sistēmas un aktualizējamās ziņas caur saskarnēm tiktu nodotas Fizisko personu reģistram. Tādā veidā tiktu panākts, ka tie kapsētu īpašnieki, kuriem ir jau savas sistēmas, varēs ievadīt ziņas vienuviet un šīs ziņas tiks aktualizētas automātiski arī Fizisko personu reģistrā. Gadījumos, kad kapsētu īpašniekiem manuāli būs jāievada nepieciešamās ziņas gan savā pārziņā esošajā sistēmā, gan Fizisko personu reģistrā, tad pastāv drukas kļūdu risks, kas var negatīvi ietekmēt Fizisko personu reģistrā iekļauto datu kvalitāti. Lai nodrošinātu saskarņu izstrādi, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ir nepieciešamas 40 cilvēkdienas. Vienas cilvēkdienas izmaksas ir 624 euro + 21% PVN. Līdz ar to, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei 2027. gadā papildus vēl nepieciešami 30 202 euro. Iekšlietu ministrija nodrošinās budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" papildu nepieciešamo finansējumu 30 202 euro apmērā , veicot apropriācijas pārdali starp Iekšlietu ministrijas budžeta programmām, apakšprogrammām un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem vai sagatavos priekšlikumus par apropriācijas pārdali no valsts budžeta programmas 01.00.00 “Apropriācijas rezerve”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumi Nr. 412 “Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas kārtība Fizisko personu reģistrā”
Pamatojums un apraksts
Reģistrā iekļauto ziņu aktualizēšanas kārtību noteic Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumi Nr. 412 “Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas kārtība Fizisko personu reģistrā”. Tādējādi, pēc likumprojekta pieņemšanas būs nepieciešams grozīt minētos noteikumus, nosakot ziņu aktualizēšanas kārtību par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju. Grozījumi attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos stāsies spēkā vienlaikus ar likumprojektu un likumprojektu “Kapsētu likums” (23-TA-616).
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”
Pamatojums un apraksts
Reģistrā detalizēts iekļaujamo ziņu apjoms ir noteiks Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumos Nr. 372 “Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu”. Līdz ar to, pēc likumprojekta pieņemšanas būs nepieciešams grozīt minētos noteikumus, lai noteiktu detalizētu Reģistrā aktualizējamo ziņu apjomu par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju. Grozījumi attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos stāsies spēkā vienlaikus ar likumprojektu un likumprojektu “Kapsētu likums” (23-TA-616).
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/9f07f7d4-5f4e-42a7-aaf2-cadfb3f7ae94
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Publiskās apspriešanas ietvaros tika saņemts fiziskās personas viedoklis, kas pēc būtības nav atbilstošs likumprojekta saturam, jo persona sniedza viedokli par ceļu satiksmes noteikumiem. Līdz ar to uzskatāms, ka sabiedrības iebildumi vai priekšlikumi par likumprojektu netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
palielinās
Vērtības nozīme:
15,00
Vidējā
stundas
likme
Pilsonības
un
migrācijas
lietu
pārvaldes
nodarbināt
ajam.
20,00
Vienošanās noslēgšanai par ziņu iekļaušanu Fizisko personu reģistrā, darbinieku apmācībai un datu kvalitātes kontrolei nepieciešams vismaz 20 stundas gadā.
2 900
Latvijā ir ap 4 500 kapsētu (https://zinas.tv3.lv/latvija/sabiedriba/uzraks-senciem-virsu-kad-nekoptu-vai-neapmaksatu-kapavietu-atdod-citam/), no kurām saskaņā ar VARAM sniegto informāciju 2537 ir pašvaldību īpašumā (atsevišķos gadījumos arī tiesiskajā valdījumā). Latvijā kremācijas pakalpojumus sniedz trīs kremācijas pakalpojumu sniedzēji. Attiecīgi vienošanās par ziņu iekļaušanu Fizisko personu reģistrā būtu slēdzamas ar aptuveni 2 900 subjektiem
1
Nav iespējams prognozēt precīzi, cik ilgu laiku aizņems attiecīgo vienošanos noslēgšana, darbinieku apmācība, vai tā būs nepieciešama atkārtoti, cik daudz kļūdu tiks konstatētas iekļautajos datos, kurus attiecīgi būs nepieciešams precizēt un sniegt rekomendācijas darbiniekiem, tādēļ aprēķināts minimālais šo pasākumu veikšanai nepieciešamais stundu skaits.
870 000,00
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei būs nepieciešams slēgt līgumus ar attiecīgo kapsētas vai krematorijas īpašnieku vai kremācijas pakalpojuma sniedzēju par ziņu iekļaušanu Fizisko personu reģistrā, būs nepieciešams veikt nodarbināto apmācību un iekļauto datu kvalitātes kontroli. Pēc publiskās informācijas Latvijā ir ap 4 500 kapsētu, no kurām 2537 ir pašvaldību (43) kapsētas. Latvijā darbojas trīs kremācijas pakalpojumu sniedzēji. Attiecīgi vienošanās par ziņu iekļaušanu Fizisko personu reģistrā būtu slēdzamas ar aptuveni 2 900 subjektiem un attiecīgi nodrošināma šo subjektu iekļauto datu kvalitātes pārbaude.
Kopā
870 000,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei paplašināsies uzdevumi, lai nodrošinātu projektā paredzēto datu iekļaušanu un uzturēšanu Fizisko personu reģistrā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts paredz Reģistra izmantošanu vienotajai uzskaitei par Reģistrā reģistrētās personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju. Tas sekmēs ziņu par personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju uzkrāšanu vienuviet.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojekts paredz Reģistra izmantošanu vienotai uzskaitei par Reģistrā reģistrētas personas apbedīšanu, kremāciju, pārapbedīšanu, urnas pārvietošanu vai apbedītā mirušā kremāciju. Tādējādi, Reģistrs tiks pilnveidots, nodrošinot vienotu mirušo personu apbedīšanas un kremācijas vietu un datumu uzskaiti.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
