1.1. Pamatojums
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.Prioritātes “Klimata pārmaiņu mazināšana un pielāgošanās klimata pārmaiņām” 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi projekts (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības (turpmāk – ES) kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam noteiktajiem mērķiem un Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktam (turpmāk - Vadības likums).
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Eiropas Komisija (turpmāk – EK) 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto ES kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma). Programma noteic, ka, īstenojot 2.1.3 specifisko atbalsta mērķi “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām”, tiks īstenoti pasākumi, kas vērsti uz klimata pārmaiņu izraisīto seku novēršanu, pielāgošanos un reaģēšanas spēju uzlabošanu un pilnveidošanu.
Plānojot ES atbalsta virzienus klimata pārmaiņu pielāgošanas jomā, priekšdarbi efektīvas katastrofu risku pārvaldības politikas īstenošanai tika uzsākti jau 2018. gadā, ar ideju reformēt katastrofu pārvaldības sistēmu. Šim mērķim tika piesaistīts Strukturālo reformu atbalsta programmas projekts “Iekšlietu nozares iestāžu efektivitātes paaugstināšana”, kura ietvaros izvērtēšana norisinājās 3 posmos no 2018. gada līdz 2021. gadam. Tika analizēta Iekšlietu ministrijas (turpmāk - IeM) padotības iestāžu darba un sniegto pakalpojumu kvalitāte un tika sniegtas rekomendācijas, lai nodrošinātu ilgtspējīgu un konkurētspējīgu valsts pārvaldes modeļa ieviešanu iekšlietu nozarē un uzlabotu vispārējo drošības līmeni valstī un iedzīvotāju drošības sajūtu. Uz gūto rekomendāciju pamata tika uzsākts darbs pie vispārēju sniegto pakalpojumu un iekšējo procesu digitalizācijas, iestādes struktūrvienību organizācijas izvērtēšanas, efektīvas cilvēkresursu vadības nodrošināšanas, stratēģiskās plānošanas un darba izpildes vadības procesu pārskatīšanas un skaidras, darbos un risku analīzē balstītas iestādes attīstības vīzijas noteikšanas.
Kā būtiskākie risināmie jautājumi tika virzīti VUGD spēju stiprināšana un infrastruktūras attīstība un modernizācija. Ņemot vērā, ka civilā aizsardzība un katastrofu pārvaldīšana ir viens no visaptverošās valsts aizsardzības sistēmas ieviešanas pamatdarbības virzieniem, kas veido visaptverošās valsts aizsardzības ietvaru, VUGD infrastruktūras uzlabošana veicinās visas valsts noturīgumu krīzes situācijās un stiprinās spēju pārvaldīt un pārvarēt katastrofas un citus apdraudējumus. Līdz ar to, MK 2020. gada 26. augustā apstiprinātajā Valsts civilās aizsardzības plānā ir paredzēts būvēt, renovēt un rekonstruēt esošo VUGD struktūrvienību tīklu, tostarp ņemot vērā ilgtspējīgas un zaļas attīstības principus. Rezultātā tika identificēti vairāki nozīmīgi infrastruktūras objekti, kuru finansēšanai būtu piesaistāmi ES līdzekļi. Kā viens prioritāriem projektiem tika izcelts Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas (turpmāk – UCAK) apmācību kompleksa izveide. Lai nodrošinātu pārdomātu un efektīvu pieeju VUGD spēju uzlabošanai, 2021. gadā tika īstenots EK Civilās aizsardzības finanšu instrumenta projekts “Priekšizpēte par labākās prakses veicināšanu un kapacitātes palielināšanu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā” ECHO/SUB/2020/TRACK1/831688 (turpmāk - UCAK pētījums). Tā ietvaros tika veikts pētījums par UCAK apmācību kompleksa izveidi Krustpils ielā 10, Rīgā un Jāņavārtu ielā 20, Rīgā. Rezultātā tika izvērtēta starptautiskā pieredze, izstrādātas rekomendācijas koledžas telpu ergonomiskam, energoefektīvam un racionālam izvietojumam, izveidotas UCAK apmācību kompleksa un tam piegulošās teritorijas 3D skices atbilstoši būvniecību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Vēl viens objekts, kuram ir liela nozīme VUGD spēju stiprināšanai ir jauna ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa izveide (turpmāk – ULRBK). 2021. gadā priekšizpētes projekta “Priekšizpēte par labākās prakses veicināšanu un kapacitātes palielināšanu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā” (turpmāk - ULRBK pētījums) ietvaros tika veikts pētījums par ULRBK izvērtējumu un iespējām tehnikas un remonta bāzes attīstībai, kā rezultātā ir izveidotas 3D skices un sagatavota iepirkuma specifikācija būvprojekta izstrādei.
Savukārt ar mērķi pilnveidot sabiedrības izglītošanas iespējas, 2021.gadā EK Civilās aizsardzības finanšu instrumenta projekta ietvaros tika realizēts pētījums “Pārvietojamu un stacionāru drošības klašu prevencijas pasākumiem ieviešanas iespēju izpēte un tehniskās specifikācijas sagatavošana risinājumu izstrādei” (turpmāk - Drošības klašu pētījums). Tā rezultātā, balstoties uz ārvalstu dienestu pieredzi un pasaules piemēriem, izstrādāti priekšlikumi stacionāras un pārvietojamu drošības klašu izveidošanas risinājumiem, paredzot vienas stacionāras drošības klases izveidošanu Latvijas Ugunsdzēsības muzejā un piecu pārvietojamu drošības klašu attīstību prevencijas darbam ar sabiedrību.
VUGD kontekstā infrastruktūras izbūve un uzlabošana ir īpaši aktuāla, jo šobrīd tā ir neefektīva, novecojusi un sadrumstalota. Vienlaikus VUGD ir tā iestāde, kas, saskaņā ar Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 10. pantu ir atbildīga par visas civilās aizsardzības sistēmas vadīšanu, koordinēšanu un kontroli. Tāpat VUGD kompetencē ir Civilās aizsardzības plāna izstrāde, kas paredz galveno risku apraksta iekļaušanu, katastrofu novēršanas, sagatavotības un reaģēšanas pasākumu aprakstu, kā arī katastrofu riska novērtēšanas rekomendāciju izstrādi.
Līdz ar to, katastrofu riska pārvaldības sistēma un visa civilās aizsardzības sistēma ir tiešā veidā atkarīga no VUGD profesionalitātes un kapacitātes.
Lai nodrošinātu "Eiropas Savienības kohēzijas programmas 2021. - 2027. gada, 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām" 2.1.3.3. pasākuma "Katastrofu risku mazināšanas pasākumi" trešās kārtas (turpmāk - trešā kārta) projektu īstenošanu, MK noteikumu projekts atbilstoši Vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktā noteiktajam, paredz noteikt specifiskā atbalsta mērķi, pieejamo finansējumu, prasības projekta iesniedzējam, prasības projekta sadarbības partnerim, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kārtību, kādā īsteno programmā norādīto ES fonda specifiskā atbalsta mērķi, kā arī vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību. MK noteikumu projekts paredz:
I nodaļa: Vispārīgie jautājumi
Projektu mērķi
Projekta “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” mērķis ir uzbūvēt UCAK kompleksa 1. kārtu, kas paredz jaunas ēkas būvniecību Krustpils ielā 10, Rīgā un nodrošināt efektīvu, modernu un starptautiskajā pieredzē balstītu teorētisko un praktisko nodarbību apmācību procesu. Jaunajā piecstāvu pamatēkā tiks iekļautas apmācībām un administrācijai nepieciešamās telpas, tai skaitā, ēdnīca un konferenču zāle. Ēkā atradīsies šādas telpas:
1. stāvā - apmācībām nepieciešamās telpas un atsevišķas tehniskās telpas;
2. stāvā - apmācībām nepieciešamās auditorijas un laboratoriju ar tās palīgtelpu;
3. stāvā - apmācībām nepieciešamās auditorijas ar datoriem, bibliotēka un lasītava, kā arī mazā sēžu zāle;
4. stāvā - koledžas administrācijas telpas, kā arī lielā konferenču zāle;
5. stāvā - tehniskās telpas.
Projekta “Ugunsdzēsības loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” mērķis ir uzbūvēt ēku, kur tiks veikta VUGD transportlīdzekļu apkope un remonts. Tas būtiski samazinās VUGD tehnikas dīkstāvi un remontu izmaksas. Papildus tam, projekta ietvaros plānots uzbūvēt arī jaunu Rīgas reģiona pārvaldes 8. daļas ugunsdzēsības depo un Iepirkumu nodrošinājuma pārvaldes noliktavas.
Projekta “Drošības klašu izveide” mērķis ir prevencijas un sabiedrības izglītošana, jo stacionārajā klasē būs iespējams apgūt vairākus jaunus mācību moduļus par kādu konkrētu ugunsdrošības vai civilās aizsardzības tēmu, piemēram, vienā modulī varēs iegūt zināšanas par ugunsbīstamību mājās, elektrodrošību, dūmu detektoru nozīmi, 112 izsaukšanu, cits modulis savukārt skars tādas tēmas kā ugunsdrošība mežā, kūlas ugunsgrēki, dabas katastrofas, trauksmes sirēnu nozīme un ārkārtas gadījumu soma. Šādu klašu izvietošana paredzēta katrā reģionā. Ar to palīdzību galvenokārt tiks realizēta primāro mērķa grupu (bērni un skolu jaunieši) izglītošana un praktiskas apmācības ugunsdrošības un civilās aizsardzības jautājumos, rīkojot VUGD plānveida (ikdienas) prevencijas pasākumus.
Pasākuma trešās kārtas mērķa grupa ir Latvijas pašvaldības, iedzīvotāji, IeM, VUGD, NVA. Mērķa grupa noteikta atbilstoši Programmā norādītajam un atspoguļo tās iestādes un sabiedrības daļu, ko ietekmēs minēto projektu ieviešana.
Pasākuma trešās kārtas iesniegumu atlases veids un kārtība
Trešo kārtu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā. Projekta iesniedzējs ir atbildīgs par projekta īstenošanu un vadību, kā arī projekta rezultātu un mērķu sasniegšanu. Sadarbības iestāde veic projektu iesniegumu atlasi saskaņā ar projektu iesniegumu atlases metodiku un projektu iesniegumu atlases nolikumu. Projektu iesniegumu atlases nolikumu izstrādā un pēc saskaņošanas ar atbildīgo iestādi un vadošo iestādi apstiprina sadarbības iestāde. Atbildīgā iestāde sagatavo projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, iekļaujot vienotos kritērijus un izstrādājot specifiskos atbilstības kritērijus. Specifisko atbilstības kritēriju piemērošanas metodiku izstrādā atbildīgā iestāde sadarbībā ar sadarbības iestādi. Projektu iesniegumu novērtēšanas kritērijus apstiprina uzraudzības komiteja.
Trešās kārtas ietvaros tiek iesniegti trīs projekta iesniegumi.
Atbildības sadalījums
Atbildīgās iestādes funkcijas pilda IeM.
Pasākuma trešās kārtas ietvaros sasniedzamie rezultāta un iznākuma rādītāju vērtības
Pasākuma trešās kārtas iznākuma rādītāja sasniedzamā vērtība noteikta atbilstoši Programmā iekļautajai vērtībai, tā paredz, ka investīcijas jaunās vai jauninātās katastrofu monitoringa, gatavības, brīdinājuma un reaģēšanas sistēmās attiecībā uz dabas katastrofām līdz 2029.gada 31.decembrim sasniedz 51 258 054 euro, savukārt starpposma vērtība 2024. gadā sasniegs 735 278 euro. Aprēķins balstīts uz aktuālām būvniecības un pārbūves izmaksām, kā arī tika ņemta vērā attiecīgos pētījumos iekļautā informācija, kas satur gan tehniskās prasības UCAK un ULRBK ēku projektēšanai un būvniecībai un Drošības klašu ierīkošanai un aprīkošanai.
Pasākuma trešās kārtas rezultāta rādītājs noteikts nacionālā līmenī un tas paredz, ka līdz 2029. gada 31.decembrim 2 ēkas - UCAK kompleksa administratīvā ēka un ULRBK ēka tiks nodota ekspluatācijā. Papildus tam tiek plānots, ka visos piecos Latvijas reģionos tiks izveidotas Drošības klases šādās adresēs: Dobeles iela 16, Jelgava, Ganību iela 63/67, Liepāja, Tērbatas iela 9, Valmiera, Piekrastes iela 23, Daugavpils, Hanzas iela 5, Rīga. Rezultāta rādītājs balstīts uz trešās kārtas projektu mērķiem.
Projektam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums
Pasākuma trešajai kārtai pieejamais kopējais attiecināmais finansējums sastāda 51 258 054 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 43 569 346 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 7 688 708 euro. Trešās kārtas ietvaros nav paredzēts elastības finansējums, tas tiks piemērots Programmas 2.1.3.3. pasākuma piektajai kārtai.
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk - Regula Nr.2021/1060) 112. panta 3.punkta a) apakšpunktu, procentu līdzfinansējuma likmes ir šādas: valsts budžeta atbalsta intensitāte – 15 procenti un Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsta intensitāte – 85 procenti.
II nodaļa: Prasības projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem
Trešās kārtas ietvaros projektu “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa izveide” un “Ugunsdzēsības, loģistikas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” iesniedzējs ir NVA, kas pēc projektu iesniegumu apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs. VUGD ir sadarbības partneris. Savukārt projekta “Drošības klašu izveide” iesniedzējs ir VUGD, kas pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas ir finansējuma saņēmējs. NVA ir sadarbības partneris.
Finansējuma saņēmēja pienākumi un tiesības ir aprakstīti Vadības likuma 18. pantā, savukārt sadarbības partnera pienākumi un tiesības tiek aprakstīti sadarbības līgumā, kas tiek parakstīts starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri.
VUGD, kā sadarbības partnera galvenie pienākumi ir konsultēt un noteikt UCAK ēku kompleksa un ULRBK gala lietotāja prasības.
NVA, kā sadarbības partnera pienākumi ir nodrošināt telpu pielāgošanai nepieciešamo projektēšanas, būvdarbu un būvuzraudzības iepirkumu veikšanu un šādu darbu izpildes vadību un norēķinu veikšanu nolīgtajiem darbu izpildītājiem.
Sadarbības partneris projekta realizēšanā iesaistās, piesaistot kompetentos cilvēkresursus. Finansējuma saņēmējs iesaistās ar cilvēkresursiem un finansējumu, ja nepieciešams.
III nodaļa: Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Noteikumu projekts nosaka atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas. Projekta ietvaros atbalstāmās darbības tika identificētas UCAK, ULRBK un Drošības klašu pētījumos par attiecīgo infrastruktūras objektu būvniecību un telpu ierīkošanu. Projekta ietvaros attiecināmās izmaksas ir pakārtotas atbalstāmajām darbībām, lai nodrošinātu projekta īstenošanu un pilnvērtīgu ieviešanu.
MK noteikumu projektā paredzēts, ka projektu īstenošanas ietvaros tiks piemērots Publisko iepirkumu likums, kā arī atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).
MK noteikumi paredz atbildību finansējuma saņēmējam nodrošināt, ka plānotās izmaksas netiek segtas no citiem līdzekļiem, kā to paredz Programma. Pievienotās vērtības nodoklis ir attiecināms finansēšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzekļiem.
Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projektam neveidojas dubultā finansējuma risks kontekstā ar pievienotās vērtības nodokļa attiecināšanu.
Administratīvā sloga mazināšanai projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksu nodrošināšanai tiek piemērota personāla izmaksu likme 7 % apmērā no noteikumu projekta 20. un 21. punktā minētajām pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav tiešās attiecināmās personāla izmaksas, saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 55. panta 1. punktu.
Personāla likmes aprēķins balstīts uz šādiem pamatprincipiem:
1. tas ir taisnīgs – personāla izmaksu likmes apmērs tiks piemērots vienoti visu projektu ietvaros;
2. tas ir objektīvs – personāla likmes apmērs ir aprēķināts, pamatojoties uz atalgojuma līmeni pa mēnešalgu grupām valsts un pašvaldību institūcijās nodarbinātajiem ierēdņiem un darbiniekiem, IeM aktuālo atalgojuma politiku un atbilstoši IeM veiktajiem aprēķiniem, ņemot vērā indikatīvi prognozējamās projektu tiešās attiecināmās izmaksas;
3. tas ir pārbaudāms – personāla likmes aprēķins ir pamatots ar IeM veiktajiem aprēķiniem;
4. tas ir iepriekš noteikts – personāla likme un piemērošanas nosacījumi ir noteikti pasākuma reglamentējošos MK noteikumos un piemērojama atbilstoši šajos MK noteikumos noteiktajām prasībām pēc to spēkā stāšanās brīža.
Ņemot vērā noteikumu projektos noteiktos izmaksu attiecināmības nosacījumus un projektu kopējo finansējumu, projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksām (darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) pieejamais finansējums sasniedz 3 228 262 euro visiem trešās kārtas projektiem.
Kvalitatīvai projektu ieviešanai būtu nepieciešami 6 projektu vadītāji (5 x 39.1. II A amatu saime, 9. mēnešalgas grupa; 1 x 39.1. IVA amatu saime, 11. mēnešalgas grupa), grāmatvedis (17 IV amatu saime, 9. mēnešalgas grupa), jurists (24. III amatu saime, 11. mēnešalgas grupa), finansists (15.1. amatu saime II mēnešalgas grupa). Algu likmes noteiktas saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku likumā noteikto mēnešalgu grupu skalas viduspunktu.
Projekta vadības personāla izmaksas, kuras projektā plāno, piemērojot vienoto izmaksu likmi, ir skaidri nodalāmas no būvniecības un ar to saistītām citām projektu izmaksām un nepastāv minēto izmaksu pārklāšanās. Papildus tam, katram darbiniekam ir amata apraksts, kas nodrošina detalizētu aprakstu par funkciju un izmaksu nošķiršanu no likmē ietvertā personāla un tam paredzētajām izmaksām un pārējām darbībām un izmaksām.
MK noteikumu projekts neparedz vienkāršoto izmaksu piemērošanu citām attiecināmo izmaksu pozīcijām.
Izmaksu attiecināmības termiņš ir no 2023. gada 1. oktobra līdz 2029. gada 31. decembrim.
IV nodaļa: Projektu īstenošanas nosacījumi
MK noteikumu projektā noteikti pasākuma trešās kārtas īstenošanas nosacījumi, tostarp projektu īstenošanas termiņš, informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanas nosacījumi. Projektos plānotās investīcijas tiek īstenotas nekustamajos īpašumos, kuru īpašuma tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā uz valsts vārda Iekšlietu ministrijas personā vai uz ilgtermiņa nomas līguma pamata tie ir nodoti finansējuma saņēmēja lietošanā, proti, projektā “Drošības klašu izveide” drošības klasi plānots izbūvēt Hanzas ielā 5, Rīgā. Šī ēka pieder Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, ar kuru NVA ir noslēdzis ilgtermiņa nomas līgumu. VUGD darbības nodrošināšanai 1999.gada 26.oktobrī tika noslēgts nekustamā īpašuma, Hanzas ielā 5, Rīgā, nomas līgums Nr.1.12.-6-99-328, minētais nomas līgums ir spēkā līdz 2023.gada 26.oktobrim un attiecīgi tiks slēgts jauns nekustamā īpašuma, Hanzas ielā 5, Rīgā, nomas līgums uz 12 gadiem. Ilgtermiņa nomas līgums par objekta (telpu) Hanzas ielā 5, Rīgā, lietošanu tiks ierakstīts zemesgrāmatā. Saskaņā ar 2012.gada 11.decembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 839 “Nodrošinājuma valsts aģentūras nolikums” 3.1. un 3.2. apakšpunktu, NVA organizē būvju būvniecību, kā arī apsaimnieko un pārvalda IeM un tās padotības iestāžu īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu." Projektos plānotās investīcijas tiek īstenotas valsts ēkās, IeM valdījumā esošās ēkās, projektā “Drošības klašu izveide” plānoti darbi Hanzas ielā 5, Rīgā. Šī ēka pieder Rīgas domei, ar kuru NVA slēdz ilgtermiņa nomas līgumu. VUGD darbības nodrošināšanai 1999.gada 26.oktobrī ir noslēgts Nekustamā īpašuma, Hanzas ielā 5, Rīgā, nomas līgums Nr.1.12.-6-99-328, nomas līgums ir spēkā līdz 2023.gada 26.oktobrim un tiks slēgts jauns nekustamā īpašuma, Hanzas ielā 5, Rīgā, nomas līgums uz 12 gadiem, ilgtermiņa saistības par objektu (telpu) Hanzas ielā 5, Rīgā, lietošanu tiks nostiprinātas zemesgrāmatā. Saskaņā ar 2012.gada 11.decembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 839 “Nodrošinājuma valsts aģentūras nolikums” 3.1. un 3.2. apakšpunktu, NVA organizē būvju būvniecību, kā arī apsaimnieko un pārvalda IeM un tās padotības iestāžu īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu un apsaimniekošanu.
MK noteikumu projektā paredzēts, ka projektu īstenošanas ietvaros tiks piemērots Publisko iepirkumu likums, kā arī atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums). Finansējuma saņēmēja pienākums ir izvērtēt sociāli atbildīga publiskā iepirkuma un inovatīva publiskā iepirkuma piemērošanu iespēju robežās projektu īstenošanas laikā.
Ieguldījumi plānoti saskaņā ar Jauno Eiropas Bauhaus iniciatīvu, kas ir vides, ekonomikas un kultūras iniciatīva un savieno dizainu, ilgtspējību, pieejamību un investīcijas, un vērsta lai sasniegtu Eiropas zaļā kursa mērķus.
Projekta iesniedzēja pienākums ir aizpildīt Centrālās finanšu un līgumu aģentūras tīmekļa vietnē pieejamo publisko iepirkumu dokumentācijas atbilstības pārbaudes lapu, kā arī iepirkuma norises atbilstības pārbaudes lapu (ja uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi ir pieņemts lēmums par iepirkuma rezultātiem), un kā informatīvus dokumentus iesniegt tās sadarbības iestādē kopā ar projekta iesniegumu. Saskaņā ar vadlīniju horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)" 1.pielikumu, projektiem ir netieša ietekme uz minēto horizontālo principu. Tas nozīmē, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums uzkrāt datus par vienu horizontālā principa rādītāju “Objektu skaits, kuros ERAF/KF ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība”. Ņemto vērā, ka pasākuma trešās kārtas ietvaros ir paredzēta jaunu ēku būvniecība, tiem ir tieša ietekme uz horizontāliem principiem “Klimatdrošināšana”, “Energoefektivitāte pirmajā vietā” un “Nenodarīt būtisku kaitējumu”. Klimatdrošināšanas ietvaros finansējuma saņēmējs uzkrāj datus par darbībām, kas paredz klimata pārmaiņu mazināšanu, siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanu vai oglekļa dioksīda piesaisti. Saskaņā ar Programmā norādīto, jaunu civilās aizsardzības ēku būvniecības gadījumā tiks nodrošināta gandrīz nulles enerģijas patēriņa principa ievērošana, kas saskan ar principa “Energoefektivitāte pirmajā vietā” prasību uzkrāt datus par aktivitātēm, kuru mērķis ir samazināt enerģijas patēriņu. Pasākuma "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējums liecina, ka finansējuma saņēmējam ir pienākums projektu ietvaros nodrošināt tādu darbību īstenošanu, kas veicinās pielāgošanos klimata pārmaiņām. Vienlaikus īstenojamie pasākumi neizraisīs negatīvu ietekmi uz pašreizējā klimata un gaidāmā nākotnes klimata radītajām negatīvajām ietekmēm uz pašu pasākumu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem, kā arī neradīs negatīvu ietekmi uz pielāgošanās klimata pārmaiņām mērķu sasniegšanu, jo pasākumu ietvaros ir paredzēts ņemt vērā klimata pārmaiņu radītos potenciālos riskus.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- pirmsskolas vecuma bērni
- studenti
- skolēni
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
1) projektam “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta” kopā 15 716 254 euro, tai skaitā ERAF finansējums 13 358 816 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 357 438 euro.
2) projektam “Ugunsdzēsības loģiskas un remonta bāzes kompleksa būvniecība” kopā 25 566 192 euro, tajā skaitā 21 731 263 euro ERAF finansējums un 3 834 929 euro valsts budžeta finansējums.
3) projektam “Drošības klašu izveide” kopā paredzēti 9 975 608 euro, tajā skaitā 8 479 267 euro ERAF finansējums un 1 496 341 euro valsts budžeta finansējums.
Finanšu plūsma izstrādāta, ņemot vērā attiecīgo projektu pētījumos par UCAK, ULRBK un Drošības klašu izveidi iekļautos datus un aprēķinus.
Ievērojot projekta ieviešanas termiņus, indikatīvi 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtai finanšu plūsma plānojama šādā apmērā:
2023. gadā 187 913 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 159 726 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 28 187 euro);
2024. gadā 547 365 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 465 260 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 82 105 euro);
2025. gadā 2 580 446 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 2 193 379 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 387 067 euro);
2026. gadā 13 729 056 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 11 669 697 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 059 359 euro);
2027. gadā 14 267 993 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 12 127 795 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 140 198 euro);
2028. gadā 19 945 281 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 16 953 489 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 991 792 euro).
No tiem:
Projektam “Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas profesionālās izglītības iestādes kompleksa būvniecības 1.kārta”
2023. gadā 187 913 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 159 726 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 28 187 euro);
2024. gadā 547 365 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 465 260 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 82 105 euro);
2025. gadā 1 412 533 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 1 200 653 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 211 880 euro);
2026. gadā 11 167 844 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 9 492 667 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 1 675 177 euro);
2027. gadā 2 400 599 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 2 040 510 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 360 089 euro).
Projektam “Ugunsdzēsības loģiskas un remonta bāzes kompleksa būvniecība”
2025. gadā 406 291 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 345 347 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 60 944 euro);
2026. gadā 734 781 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 624 564 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 110 217 euro);
2027. gadā 8 649 532 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 7 352 102 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 1 297 430 euro);
2028. gadā 15 775 588 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 13 409 250 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 2 366 338 euro).
Projektam “Drošības klašu izveide”
2025. gadā 761 622 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 647 379 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 114 243euro)
2026. gadā 1 826 431 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 1 552 466 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 273 965 euro)
2027. gadā 3 217 862 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 2 735 183 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 482 679 euro)
2028. gadā 4 169 693 euro (tajā skaitā ERAF finansējums 3 544 239 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 625 454 euro).
Projektu īstenošanai nepieciešams priekšfinansējums, ņemot vērā, ka attiecināmības periods iestājas ātrāk nekā šie MK noteikumi stājas spēkā. Priekšfinansējuma apmērs ir 187 913 euro 2023. gadā un 98 654 euro 2024. gadā, kas paredzēts projektēšanas darbu uzsākšanai un NVA administratīvo izmaksu segšanai. Projektēšanas darbi paredzēti visu 3 UCAK kompleksa kārtu izbūvei, kas papildu UCAK administratīvās ēkas būvniecībai paredz arī sporta, svaru zāles un "silto telpu" izbūvi UCAK 2. kārtas ietvaros un esošo ēku renovāciju Krustpils ielā 10 3. kārtas ietvaros, ko paredzēts segt no citiem finanšu avotiem. Priekšfinansējums nepieciešams, lai nodrošinātu laicīgu UCAK projekta īstenošanas uzsākšanu, kas ir cieši saistīta ar ULRBK projekta uzsākšanu. Saskaņā ar izstrādāto laika grafiku, ULRBK būvniecība ir iespējama tikai tad, kad ir uzbūvēta UCAK 1. kārta. Kavēšanās ar UCAK 1. kārtas būvniecību negatīvi ietekmēs visus 3. kārtas projektus un laika grafikus, kā arī pastāv risks ERAF finansējuma apguvei visa plānošanas perioda ietvaros.
*Līdzfinansējuma likmes ir noteiktas Regulas Nr. 2021/1060 112. panta 3.punkta, a) apakšpunktā.
2.1.3.3. pasākuma trešās kārtas ietvaros nav paredzēts elastības finansējums, tas tiks piemērots pasākuma piektajā kārtā "Specializētā ugunsdzēsības un glābšanas autotransporta iegāde 2".
Uz 2.1.3.3. pasākumu attiecas intervences kods Nr.59 "Pasākumi saistībā ar pielāgošanos klimata pārmaiņām un ar klimatu saistīto risku novēršana un pārvaldība: ugunsgrēki (tostarp izpratnes veidošana, civilās aizsardzības un katastrofu pārvarēšanas sistēmas, infrastruktūras un uz ekosistēmu balstītas pieejas)".
Ņemot vērā, ka pirmās kārtas ietvaros īstenotie projekti veicinās valsts funkciju īstenošanu un aktivitātes ir paredzētas tikai IeM padotības iestāžu resursos un darbībā, īstenojamie pasākumi nekvalificējas komercdarbības atbalstam.
Pievienotais Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz:
- pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 24.2.apakšpunktu, atbalstīt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 2.1.3. specifiskā atbalsta mērķa “Veicināt pielāgošanos klimata pārmaiņām, risku novēršanu un noturību pret katastrofām” 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu īstenošanai nepieciešamo priekšfinansējumu 2023. gadā līdz 187 913 euro un 2024. gadā 98 654 euro segšanu no valsts budžeta līdzekļiem.
- Iekšlietu ministrijai valsts budžeta priekšfinansējumu pēc nepieciešamības pieprasīt no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" līdzekļiem, paredzot finansējumu Iekšlietu ministrijas budžeta programmā (apakšprogrammā) atbilstoši 2.1.3.3. pasākuma “Katastrofu risku mazināšanas pasākumi” trešās projektu iesniegumu atlases kārtas projektu īstenošanai nepieciešamajam finansējuma apjomam attiecīgajā gadā.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
6.4. Cita informācija
Lai nodrošinātu sabiedrības līdzdalību, TAP portālā sabiedrībai būs iespēja piedalīties MK noteikumu un to anotācijas publiskā apspriešanā.
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Nodrošinājuma valsts aģentūra
- Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
- Iekšlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Uzbūvējot jaunu remonta bāzi, VUGD būs iespējams būtiski palielināt savas spējas veikt remontus un apkopes, tādējādi samazinot VUGD tehnikas dīkstāvi un remontu izmaksas.
Drošības klašu ietvaros VUGD efektīvāk spēs izglītot sabiedrību un nodrošināt praktiskas apmācības ugunsdrošības un civilās aizsardzības jautājumos, tostarp rīkojot prevencijas pasākumus.
7.5. Cita informācija
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
- informācija publiskajā telpā, t.sk. tīmeklī, būs piekļūstama cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, izmantojot vairākus sensoros (redze, dzirde, tauste) kanālus;
- projekta tīmekļvietnē tiks izveidota sadaļa "Viegli lasīt", kurā tiks iekļauta īsa aprakstoša informācija par projektu un citu lasītājiem nepieciešamu informāciju vieglajā valodā, lai plašākai sabiedrībai nodrošinātu iespēju uzzināt par ES fondu ieguldījumiem;
- projekta vadības un īstenošanas personāla atlase tiks nodrošināta bez jebkādas tiešas vai netiešas diskriminācijas, veicina mazāk pārstāvētā dzimuma piesaisti, personu ar invaliditāti piesaisti un nediskriminē pēc rases, etniskās izcelsmes, dzimuma, vecuma, invaliditātes, reliģiskās, pārliecības, seksuālās orientācijas vai citiem apstākļiem;
- sabiedrības informēšanas kampaņu un pasākumu saturs tiks rūpīgi izvērtēts, lai novērstu jebkādas aizskarošas vai aizspriedumus uzturošas informācijas izplatīšanu sabiedrībai;
- cieņas aizskaršanas un naida runas, naida kurināšanas digitālajā vidē mazināšanai, veicot ierakstus sociālajos tīklos, gatavojot preses relīzes, izstrādājot infografikas un citus vizuālos materiālus, īstenojot informatīvas kampaņas vai jebkādas citas komunikācijas aktivitātes, pēc iespējas tiks veicināta sabiedrības izglītošana, iecietība un stereotipu mazināšana par dažādām cilvēku grupām;
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
- informācijas sistēmu izstrādes un izmantošanas laikā tika ievēroti dzimumu līdztiesības un nediskriminācijas principi, īpašu uzmanību veltot sabiedrībā valdošo stereotipu par dzimumu lomu sadalījumu, vecumu, invaliditāti, etnisko piederību u.c. pazīmēm izskaušanai un nepieļaujot stereotipisku informāciju;
- konkurētspējas paaugstināšanas, profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas, kvalifikācijas paaugstināšanas, neformālās izglītības, projekta īstenošanas personāla apmācību darbam ar mērķa grupu pasākumos tiks integrēts dzimumu līdztiesības aspekts (piemēram, izstrādājot mācību metodes, veidojot mācību vidi tiek ņemts vērā sieviešu un vīriešu interese un vajadzības);
- sievietēm un vīriešiem tiks nodrošināta vienlīdzīga darba samaksa un vienlīdzīgas karjeras izaugsmes iespējas, tostarp nodrošinot dalību apmācībās, semināros, komandējumos, (t.sk. piemērota vienlīdzīgas bonusu sistēma, veselības apdrošināšana u.c.);
- īstenojot projekta komunikācijas aktivitātes, tiks izvēlēta valoda un vizuālie tēli, kas mazina diskrimināciju un stereotipu veidošanos vai uzturēšanu par kādu no dzimumiem, personām ar invaliditāti, reliģisko pārliecību, vecumu, rasi un etnisko izcelsmi vai seksuālo orientāciju;
- sabiedrības informēšanas kampaņu un pasākumu saturs tiks rūpīgi izvērtēts, lai novērstu jebkādas aizskarošas vai aizspriedumus uzturošas informācijas izplatīšanu sabiedrībai;
- tiks īstenoti civilās aizsardzības pasākumi, kuros ir ņemtas vērā personām ar funkcionāliem traucējumiem vienlīdz efektīvas pakalpojumu un informācijas nodrošināšanas iespējas.
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
Noteikumu projekts paredz pienākumu finansējuma saņēmējam uzkrāt datus par horizontālā principa rādītāju.
Atbilstoši "Nenodarīt būtisku kaitējumu" novērtējumam, trešās kārtas projekts neizraisīs negatīvu ietekmi uz pašreizējā klimata un gaidāmā nākotnes klimata radītajām negatīvajām ietekmēm uz pašu pasākumu, cilvēkiem, dabu vai aktīviem, kā arī neradīs negatīvu ietekmi uz pielāgošanās klimata pārmaiņām mērķu sasniegšanu, jo projekta ietvaros izveidotā informācijas sistēma neradīs ievērojamu piesārņojošo vielu emisiju pieaugumu gaisā, ūdenī vai zemē, mazinot piesārņojošo vielu, kas rodas meža vai savvaļas ugunsgrēku laikā, nokļūšanu atmosfērā. Nebūs kaitīgas ietekmes uz bioloģisko daudzveidību un ekosistēmām, jo, stiprinot VUGD reaģēšanas spējas, tiks samazinātas klimata pārmaiņu radītās sekas, kas rada tiešu kaitējumu bioloģiskajai daudzveidībai.