Anotācija (ex-ante)

22-TA-1989: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma un ceļu drošības inspekcijas veikšanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 23. oktobra Direktīva (ES) 2019/1936, ar ko groza Direktīvu 2008/96/EK par ceļu infrastruktūras drošības pārvaldību (turpmāk – Direktīva 2019/1936).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Pārņemt Direktīvas 2019/1936 prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
“Tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums” ir jauna Direktīvas 2019/1936 uz risku balstīta un proaktīva ceļu infrastruktūras drošības pārvaldības procedūra, kas aizstāj pašreizējo Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra direktīvas 2008/96/EK par ceļu infrastruktūras drošības pārvaldību (turpmāk - Direktīvas 2008/96/EK) procedūru “ceļu posmu klasificēšana, kuros bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi”, kas pēc savas būtības ir reaktīva. Kārtību, kādā klasificē ceļu posmus, kuros bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi, un ceļu tīkla drošību Eiropas ceļu tīklā līdz 2021. gada 17. decembrim noteica Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumi Nr.1240 “Kārtība, kādā klasificē ceļu posmus, kuros bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi”. Ņemot vērā, ka procedūra “tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums” aizstāj procedūru “ceļu posmu klasificēšana, kuros bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi”, šī norma neradīs papildu izdevumus valsts budžetam.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 4. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 5. panta 4. punkts) noteic, ka veicot tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējumu, dalībvalstis var ņemt vērā Direktīvas 2019/1936 III pielikumā izklāstītos indikatīvos elementus. Tādējādi tiek paredzēta dalībvalstu rīcības brīvība, kādā veidā tiek veikts tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums, ja nav pretrunā citiem Direktīvas 2019/1936 pamatprincipiem. Turklāt Eiropas Komisija atbilstoši Direktīvā 2019/1936 1. panta 4. punkta (Direktīvas 2008/96/EK  5. panta 5. punkta) noteiktajam izstrādā metodiku tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma veikšanai, tādējādi dalībvalstis var izmantot Eiropas Komisijas metodiku. Eiropas Komisijas metodika balstīsies uz Direktīvas 2019/1936 III pielikuma indikatīvajiem tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma elementiem.
Cita Direktīvas 2019/1936 ceļu infrastruktūras drošības pārvaldības procedūra – “ceļu drošības inspekciju veikšana”. Atkarībā no “ceļu drošības inspekciju veikšanas mērķa un periodiskuma izšķir “periodiskas ceļu drošības inspekcijas” un “mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas”. “Periodiskas ceļu drošības inspekcijas” šobrīd nav Latvijas normatīvajos aktos, taču VSIA “Latvijas Valsts ceļi”  (turpmāk - LVC) jau šobrīd visiem valsts galvenajiem autoceļiem veic periodiskas ceļu drošības inspekcijas, pamatojoties uz likuma “Par autoceļiem” 7. panta trešajā daļā noteikto, ka Satiksmes ministrija deleģē ceļu satiksmes organizācijas uzraudzību LVC saskaņā ar deleģēšanas līgumu. Pirmo reizi periodiskas ceļu drošības inspekcijas LVC daļai valsts galveno autoceļu veica 2013.gadā un kopš tā laika periodiskas ceļu drošības inspekcijas veic vienu reizi četros gados katram valsts galvenajam autoceļam. Ņemot vērā, ka LVC jau šobrīd veic periodiskas ceļu drošības inspekcijas, šai normai nebūs ietekmes uz valsts budžetu. Savukārt “mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas” šobrīd neviens ceļu pārvaldītājs neveic.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma un ceļu drošības inspekcijas veikšanas kārtību atbilstoši Direktīvā 2019/1936 noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts atbilstoši Direktīvā 2019/1936 noteiktajam paredz, ka tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējumu un ceļu drošības inspekciju veic ceļiem, kas ir Eiropas ceļu tīklā, valsts galvenajiem autoceļiem un ceļiem, kuri atrodas ārpus apdzīvotas vietas, kuri neapkalpo īpašumus, kas ar tiem robežojas, un kuri izbūvēti, izmantojot Eiropas Savienības finansējumu, izņemot ceļus, kas nav paredzēti mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kā arī komersantu un māju ceļus.
Ceļi, kuri neapkalpo īpašumus, ir tādi ceļi, kuriem nav pievienojumi uz blakusteritorijām (piemēram uz lauksaimniecības zemēm un saimniecībām, degvielas uzpildes stacijām, dzīvojamām mājām, lauku viensētām, uzņēmumiem u.tml.). Viens šāda ceļa veida piemērs ir ātrgaitas ceļš, kura Latvijā vēl nav.
Noteikumu projekts noteic, ka tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējumu veic, izvērtējot satiksmes un ietekmes risku smagumu, par pamatu ņemot:
ceļa projekta risinājumu raksturlielumu (ceļa iebūvētās drošības) vizuālu apskati uz vietas vai ar elektronisku līdzekļu palīdzību un pamatojoties uz to nosakot ceļa posmu drošības reitingus; un to ceļu tīkla posmu analīzi, kuri ir bijuši ekspluatācijā ilgāk nekā trīs gadus un kuros proporcionāli satiksmes plūsmai ir noticis liels skaits smagi ceļu satiksmes negadījumi.
Tiek paredzēts noteikumu projektā neiekļaut konkrētus elementus, kas būs jāņem vērā veicot tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma, jo ir paredzēts, ka VSIA “Latvijas Valsts ceļi” izstrādās metodiku tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma veikšanai, balstoties uz Eiropas Komisijas metodiku (kas šobrīd vēl tiek izstrādāta), to pārtulkojot un adaptējot Latvijas situācijai. Eiropas Komisijas metodika balstīsies uz Direktīvas 2019/1936 III pielikuma indikatīvajiem elementiem, taču ņemot vērā, ka Eiropas Komisijas metodika vēl nav līdz galam izstrādāta, nav zināms konkrēti uz kādiem elementiem balstīsies. Šo metodiku varēs izmantot arī citi ceļu pārvaldītāji. Tāpat noteikumu projekts nedefinē, kas ir liels skaits smagu ceļu satiksmes negadījumu proporcionāli satiksmes plūsmai, jo tas būs definēts Eiropas Komisijas metodikā, ko VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārņems, to pārtulkojot un adaptējot Latvijas situācijai, kad šī metodika būs izstrādāta. Tādejādi šobrīd nav iespējams definēt, kas ir liels skaits smagu ceļu satiksmes negadījumu proporcionāli satiksmes plūsmai, noteikumu projekts to nosaka ar vispārīgu normu neminot konkrētas robežvērtības.
Noteikumu projekts noteic, ka pamatojoties uz tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma rezultātiem, ceļu pārvaldītājs klasificē visus ceļa posmus piecās kategorijās pēc to drošības līmeņa. 1. kategorijas drošības līmeni piešķir ceļiem, kuriem ir augstākais ceļu drošības līmenis, līdz ar to šiem ceļiem ir ļoti zema prioritāte turpmākajiem pasākumiem ceļu drošības uzlabošanā, savukārt 5. kategorijas drošības līmeni piešķir ceļiem, kuriem ir zemākais ceļu drošības līmenis, līdz ar to šiem ceļiem ir ļoti augsta prioritāte turpmākajiem pasākumiem ceļu drošības uzlabošanā.
Tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējumu ceļiem, kas ir noteikumu projekta tvērumā, pirmo reizi ir jāveic līdz 2024. gadam 31. decembrim. Turpmākie tīkla mēroga ceļi satiksmes drošības novērtējumi ir jābūt pietiekami biežiem, lai garantētu pienācīgu drošības līmeni, bet jebkurā gadījumā tos jāveic vismaz reizi piecos gados.
Noteikumu projekts noteic, ka periodiskas ceļu drošības inspekcijas veic ceļu drošības uzlabošanas nolūkos raksturlielumu un defektu pārbaudi ceļa posmam, lai noteiktu nepieciešamos ceļu uzturēšanas un būvniecības darbus. Tās veic vismaz reizi sešos gados, lai attiecīgajai ceļa infrastruktūrai garantētu pienācīgu drošības līmeni. Periodiskas ceļu drošības inspekcijas veic ekspertu grupas vismaz 2 dalībnieku sastāvā, no kuriem vismaz vienam dalībniekam ir pieredze vai izglītība ceļu projektēšanas, ceļu satiksmes drošības un ceļu satiksmes negadījumu analīzes jomās. Lai arī šobrīd Latvijā nav tuneļu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 29. aprīļa Direktīvai 2004/54/EK par minimālajām drošības prasībām Eiropas ceļu tīkla tuneļiem, Direktīvas 2019/1936 pilnīgas pārņemšanas nolūkos tiek paredzēts, ka periodiskas ceļu drošības inspekcijas ceļu tīkla posmiem, kas ir savienoti ar ceļu tuneļiem, kas ir Eiropas ceļu tīklā un kuru garums pārsniedz 500 metrus, veic kopā ar Ministru kabineta 2007. gada 27. februāra noteikumu Nr.159 “Kārtība, kādā ceļu lietotājiem nodrošina minimālo drošības līmeni Eiropas ceļu tīkla tuneļos, kas garāki par 500 metriem” (turpmāk – Noteikumi Nr.159) 3. punktā minēto administratīvo iestādi. Noteikumu Nr.159 3. punkts nosaka, ka administratīvā iestāde ir iestāde, kas atbildīga par tuneļu drošības prasību izpildi un nepieciešamo pasākumu veikšanu, lai nodrošinātu šajos noteikumos noteikto prasību ievērošanu, ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts ceļi" vai vietējo pašvaldību izveidotas (noteiktas) iestāde.
Noteikumu projekts paredz, ka ceļu posmiem, kuri novērtēti ar 4. un 5. kategorijas ceļu drošības līmeni, ceļu pārvaldītājs veic mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas vai tiešas korektīvas darbības. Mērķtiecīga ceļu drošības inspekcija ir mērķtiecīga inspicēšana, kuras nolūks ir noteikt bīstamus apstākļus, defektus un problēmas, kas palielina negadījumu un ievainojumu gūšanas risku, apsekojot  ceļa posmu dabā. Veicot mērķtiecīgu ceļu drošības inspekciju jāpārbauda elementus, kas norādīti ​noteikumu projekta pielikumā, kā arī citus elementus, ja tie nepieciešami satiksmes drošības uzlabošanai. Noteikumu projekts paredz, ka mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas tāpat kā periodiskas ceļu drošības inspekcijas veic ekspertu grupas vismaz 2 dalībnieku sastāvā, no kuriem vismaz vienam dalībniekam ir pieredze vai izglītība ceļu projektēšanas, ceļu satiksmes drošības un ceļu satiksmes negadījumu analīzes jomās.
Konstatējumiem mērķtiecīgās ceļu drošības inspekcijās ekspertu grupa sagatavo argumentētus viedokļus, vai ir vajadzīga korektīva darbība, lai uzlabotu ceļu drošību un identificē ceļu posmus, kur ir nepieciešami ceļu infrastruktūras drošības uzlabojumi, un nosaka darbību, kura uzskatāma par prioritāru minēto ceļa posmu drošības uzlabošanai.
Balstoties uz mērķtiecīgu ceļu drošības inspekciju un tīkla mēroga ceļu drošības novērtējumu, ceļu pārvaldītājs sagatavo korektīvo rīcību plānu prioritārā kārtībā, kuru atjaunina vismaz vienu reizi gadā, ja attiecīgajā gadā  ir veikta mērķtiecīga ceļu drošības inspekcija vai tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums, un kuru iesniedz Satiksmes ministrijā un ceļu pārvaldītājs publicē savā tīmekļa vietnē.
Ceļu pārvaldītājs nodrošina, ka korektīvo rīcību plāns tiek sagatavots un korektīva darbība ceļa drošības uzlabošanai tiek veikta prioritārā secībā ceļu posmiem ar zemu drošības līmeni, kas dod iespēju īstenot pasākumus ar augstu drošības attīstības un ceļu satiksmes negadījumu izmaksu ietaupīšanas potenciālu.
Ceļu pārvaldītājs katru gadu informē Satiksmes ministriju par korektīvo rīcību plāna izpildi.
Satiksmes ministrija pārbauda korektīvo darbību izpildes atbilstību korektīvo rīcību plānam.
Ņemot vērā, ka procedūra “tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums” aizstāj procedūru “ceļu posmu klasificēšana, kuros bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi”, šī norma neradīs papildu izdevumus valsts budžetam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ceļu satiksmes dalībniekus
Ietekmes apraksts
Ietekmē ceļu satiksmes dalībniekus, jo regulējums var uzlabot ceļu satiksmes drošību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
4 198
0
29 387
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
4 198
0
29 387
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
4 198
0
29 387
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
4 198
0
29 387
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Izdevumi tiks nodrošināt esošā budžeta ietvaros no valsts budžeta apakšprogrammas 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" un pašvaldību budžetiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Ceļu pārvaldītājiem būs jāveic papildus periodiskas ceļu drošības inspekcijas ceļiem Eiropas ceļu tīkla ceļiem, kas ir pašvaldību pārvaldībā, tas ir papildus 138.3 km ceļa tīkla. Periodisku ceļu drošības inspekciju viena kilometra izmaksas uz valsts autoceļiem 2021. gadā sastādīja 72.85 euro/km. Ņemot vērā, ka pilsētu teritorijās ir daudz lielāks krustojumu blīvums un daudz vairāk citu satiksmes drošību ietekmējošu elementu, viena kilometra izmaksas periodiskām ceļu drošības inspekcijām pilsētās ir 2.5 reizes lielākas nekā valsts autoceļu tīklā, tas ir 182.13 euro/km. Līdz ar to kopējas izmaksas periodisku ceļu drošības inspekciju veikšanai Eiropas ceļu tīkla ceļiem, kas ir pašvaldību pārvaldībā, sastāda 138.3x182.13=25188.58 euro. Ņemot vērā, ka periodikas ceļu drošības inspekcijas ir jāveic ne retāk kā vienu reizi sešos gados, tad vienā gadā periodiskas ceļu drošības inspekciju veikšana izmaksā 25188.58 /6=4198.10 euro/gadā.
Ņemot vērā, ka VSIA “Latvijas Valsts ceļi” jau šobrīd veic periodiskas ceļu drošības inspekcijas valsts autoceļu tīklā, tas neradīs papildus ietekmi uz valsts budžetu.

Ceļu pārvaldītājiem būs jāveic tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums Eiropas ceļu tīkla ceļiem, kas ir pašvaldību pārvaldībā,  tas ir 138.3 km ceļu tīkla. Tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma izmaksas, ņemot vērā, ka ir līdzīgs ieguldāmā darba apjoms kā ceļu drošības inspekcijām, sastāda 182.13 euro/km. Līdz ar to kopējās izmaksas tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma veikšanai Eiropas ceļu tīkla ceļiem, kas ir pašvaldību pārvaldībā, sastāda 138.3x182.13=25188.58 euro. Ņemot vērā, ka tīkla mēroga ceļu drošības novērtējumu pirmo reizi ir jāveic līdz 2024. gada 31. decembrim un turpmāk vismaz reizi piecos gados, tad ceļu pārvaldītāji pirmo reizi tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējumu veiks 2024. gadā, taču turpmākie tīklu mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējumi būs attiecīgi 2029., 2034. gadā u.t.t.
Ņemot vērā, ka “tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums” aizstāj procedūru “ceļu posmu klasificēšana, kuros bieži notiek ceļu satiksmes negadījumi”, šī norma neradīs papildu izdevumus valsts budžetam.

Ceļu pārvaldītājiem arī papildus būs jāveic mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas Eiropas ceļu tīkla ceļiem, kas ir pašvaldību pārvaldībā un Eiropas ceļu tīkla ceļiem un valsts galvenajiem autoceļiem, kas ir VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārziņā.  Mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas izmaksas ir tādas pašas kā periodiskām ceļu drošības inspekcijām – uz valsts autoceļiem 72.85 euro/km, Eiropas ceļu tīklā pilsētās – 182.13 euro/km. Ja tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējumā ceļa posms ir novērtēts ar 4. un 5. kategoriju, tad ceļu pārvaldītājs veic  mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas vai tiešas korektīvas darbības. Tiek prognozēts, ka ar 4. un 5. kategoriju tiks novērtēti 40% no visa ceļa tīkla, attiecīgi 10% ceļiem no visa ceļa tīkla pēc tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma sekos tiešas korektīvas darbības, taču 30% ceļiem no visa ceļa tīkla tiks veikta mērķtiecīga ceļu drošības inspekcija. Tādejādi mērķtiecīga ceļu drošības inspekcija pirmajā ciklā būs nepieciešama 138.3x30%=41.49 km Eiropas ceļu tīkla ceļiem, kas ir pašvaldību pārziņa un 1734x30%=520.2 km Eiropas ceļu tīkla ceļiem un valsts galvenajiem autoceļiem, kas ir VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārziņā. Līdz ar to kopējās izmaksas mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas veikšanai pirmajā ciklā izmaksās 41.49x182.13=7556.57 euro Eiropas ceļu tīkla ceļiem, kas ir pašvaldību pārvaldībā un 520.2x72.85=37 896.57 euro Eiropas ceļu tīkla ceļiem un valsts galvenajiem autoceļiem, kas ir VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pārziņā. Ņemot vērā, ka mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas tiks veiktas pēc tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējuma, tādejādi mērķtiecīgu ceļu drošības inspekciju pirmo reizi veiks 2025. gadā, taču turpmākas būs attiecīgi 2030., 2035. gadā u.t.t.

Ņemot vērā iepriekšminēto, budžeta izdevumi trijām ceļu satiksmes drošības procedūrām, kas tiks nodrošināti esošā budžeta ietvaros no valsts budžeta apakšprogrammas 23.07.00 "Valsts autoceļu pārvaldīšana" un pašvaldību budžetiem, būs šādi:
  2022 2023 2024 2025
2. Budžeta izdevumi 0 4198.10 29386.68 49651.24
2.1. valsts pamatbudžets 0 0 0 37896.57
periodiskas ceļu drošības  inspekcijas 0 0 0 0
tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums 0 0 0 0
mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas 0 0 0 37896.57
2.2. valsts speciālais budžets 0 0 0 0
2.3. pašvaldību budžets 0 4198.10 29386.68 11754.67
periodiskas ceļu drošības  inspekcijas 0 4198.10 4198.10 4198.10
tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējums 0 0 25188.58 0
mērķtiecīgas ceļu drošības inspekcijas 0 0 0 7556.57
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L1936
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 23. oktobra Direktīvas (ES) 2019/1936, ar ko groza Direktīvu 2008/96/EK par ceļu infrastruktūras drošības pārvaldību (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 305, 26.11.2019).
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 23. oktobra Direktīvas (ES) 2019/1936, ar ko groza Direktīvu 2008/96/EK par ceļu infrastruktūras drošības pārvaldību (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 305, 26.11.2019).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2019/1936 1. panta 1. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 1. panta 1. punkts)
Ceļu satiksmes likuma 6. panta otrā daļa, 2022. gada 16. jūnija likums "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" 2. pants (Ceļu satiksmes likuma 6. panta ceturtā, piektā un sestā daļa), Ministru kabineta 2008. gada 25. novembra noteikumi Nr.972 “Ceļu drošības audita noteikumi” 1.-34. punkts, Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 345 “Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 25. novembra noteikumos Nr. 972 "Ceļu drošības audita noteikumi"” 1.-22. punkts, Ministru kabineta 2007. gada 10. jūlija noteikumi Nr. 482 „Ceļu drošības auditoru sertificēšanas kārtība” 1.-46. punkts, Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija noteikumu Nr. 333 “Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 10. jūlija noteikumos Nr. 482 „Ceļu drošības auditoru sertificēšanas kārtība”” 1.-2. punkts, Ministru kabineta noteikumu “Ietekmes uz ceļu satiksmes drošību novērtējuma veikšanas kārtība” (22-TA-2251) 1.-7. punkts, noteikumu projekta 1. -19. punkts.
Pārņemtas daļēji
Norma pilnībā tiks pārņemta ar jauniem Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks ceļu satiksmes drošības ietekmes novērtējuma veikšanas kārtību.
Par noteikumu projektu sagatavošanu atbildīga Satiksmes ministrija. Noteikumu projektus paredzēts iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā līdz 2022. gada 29. jūlijam.
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 1. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 1. panta 2. punkts)
Ministru kabineta 2008. gada 25. novembra noteikumi Nr.972 “Ceļu drošības audita noteikumi” 9.1. punkts, Ministru kabineta noteikumu “Ietekmes uz ceļu satiksmes drošību novērtējuma veikšanas kārtība” (22-TA-2251) 3.1., 3.2. apakšpunkts, Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 345 “Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 25. novembra noteikumos Nr. 972 "Ceļu drošības audita noteikumi"” 3. punkts, noteikumu projekta 3.1., 3.2. apakšpunkts.
Pārņemtas daļēji
Norma pilnībā tiks pārņemta ar jauniem Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks ceļu satiksmes drošības ietekmes novērtējuma veikšanas kārtību.
Par noteikumu projektu sagatavošanu atbildīga Satiksmes ministrija. Noteikumu projektus paredzēts iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā līdz 2022. gada 29. jūlijam.
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 1. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 1. panta 3. punkts)
Ministru kabineta noteikumu “Ietekmes uz ceļu satiksmes drošību novērtējuma veikšanas kārtība” (22-TA-2251) 3.3. apakšpunkts, Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 345 “Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 25. novembra noteikumos Nr. 972 "Ceļu drošības audita noteikumi"” 4. punkts, noteikumu projekta 3.3. apakšpunkts.
Pārņemtas daļēji
Norma pilnībā tiks pārņemta ar jauniem Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks ceļu satiksmes drošības ietekmes novērtējuma veikšanas kārtību.
Par noteikumu projektu sagatavošanu atbildīga Satiksmes ministrija. Noteikumu projektus paredzēts iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā līdz 2022. gada 29. jūlijam.
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 2. punkta a) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK 2. panta 1. punkts)
Ministru kabineta noteikumi “Ietekmes uz ceļu satiksmes drošību novērtējuma veikšanas kārtība” (22-TA-2251) 2.1. apakšpunkts, noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts.
Pārņemtas daļēji
Norma pilnībā tiks pārņemta ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem, kas noteiks ceļu satiksmes drošības ietekmes novērtējuma veikšanas kārtību.
Par noteikumu projektu sagatavošanu atbildīga Satiksmes ministrija. Noteikumu projektus paredzēts iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā līdz 2022. gada 29. jūlijam.
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 2. punkta b) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK 2. panta 1.b) punkts)
Likums “Par autoceļiem” 3. panta trešā daļa.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 2. punkta d) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK 2. panta 6. punkts)
Noteikumu projekta 2.1. apakšpunkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 2. punkta d) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK 2. panta 7. punkts)
Noteikumu projekta 12. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 2. punkta e) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK 2. panta 7.a). punkts)
Noteikumu projekta 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 2. punkta f) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK 2. panta 10. punkts)
2022. gada 16. jūnija likums "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" 1. pants (Ceļu satiksmes likuma 10.4 punkts).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936  1. panta 4. punkts (Direktīvas 2008/96/EK  5. pants 1. punkts)
Noteikumu projekta 3. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936  1. panta 4. punkts (Direktīvas 2008/96/EK  5. pants 2. punkts)
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936  1. panta 4. punkts (Direktīvas 2008/96/EK  5. pants 3. punkts)
Noteikumu projekta 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936  1. panta 4. punkts (Direktīvas 2008/96/EK  5. pants 6. punkts)
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1.panta 5. punkta b) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK 6. panta 1. punkts)
Noteikumu projekta 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 5. punkta d) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK 6. panta 3. punkts)
Noteikumu projekta 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 6. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 6.a panta 1. punkts)
Noteikumu projekta 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 6. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 6.a panta 2. punkts)
Noteikumu projekta 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 6. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 6.a panta 3. punkts)
Noteikumu projekta 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 6. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 6.a panta 4. punkts)
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 6. punkta (Direktīvas 2008/96/EK 6.a panta 5. punkts)
Noteikumu projekta 17. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 6. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 6.a panta 6. punkts)
Noteikumu projekta 16., 18., 19. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 6. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 6.b pants)
2022. gada 16. jūnija likums "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" 2. pants (Ceļu satiksmes likuma 6. panta pirmās daļas 12. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 6. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 6.c pants)
2022. gada 16. jūnija likums "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" 3. pants (Ceļu satiksmes likuma 38. panta trešā daļa).
Pārņemtas pilnībā
-
Direktīvas 2019/1936 1. panta 8. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 9. panta 1.a punkts)
Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija noteikumu Nr.333
“Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 10. jūlija noteikumos Nr. 482 „Ceļu drošības auditoru sertificēšanas kārtība”” 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Paredz stingrākas prasības, nekā Direktīvas 2019/1936 1. panta 8. punktā (Direktīvas 2008/96/EK 9. panta 1.a punktā), jo tiek paredzēts, ka ceļu drošības auditoru mācību programmā ir iekļauti aspekti, kas saistīti ar mazaizsargātajiem ceļu satiksmes
dalībniekiem un šādiem lietotājiem paredzētu infrastruktūru, ar projekta stāšanos spēkā nevis kā paredz Direktīva 2019/1936 sākot ar 2024. gada 17. decembri. Pēc būtības esošajos noteikumos jau ir iekļauti aspekti, kas saistīti ar mazaizsargātajiem ceļu satiksmes
dalībniekiem un šādiem lietotājiem paredzētu infrastruktūru, jo tas ir ceļu satiksmes drošības pamatā, tādejādi šīs prasības ir samērīgas un pēc būtības tā ir tikai formāla šo prasību nostiprināšana normatīvajā aktā.
Direktīvas 2019/1936 pielikuma 1. punkts (Direktīvas 2008/96/EK I pielikums)
Ministru kabineta noteikumi “Ietekmes uz ceļu satiksmes drošību novērtējuma veikšanas kārtība” (22-TA-2251) 7.5. apakšpunkts
Pārņemtas daļēji
Pārņemtas daļēji
Norma pilnībā tiks pārņemta ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem, kas noteiks ceļu satiksmes drošības ietekmes novērtējuma veikšanas kārtību.
Par noteikumu projekta sagatavošanu atbildīga Satiksmes ministrija. Noteikumu projektu paredzēts iesniegt apstiprināšanai Ministru kabinetā līdz 2022. gada 29. jūlijam
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 pielikuma 2. punkta b) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK  II pielikuma 1. iedaļas n) punkts)
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 345 “Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 25. novembra noteikumos Nr. 972 "Ceļu drošības audita noteikumi"” 8., 9. un 10. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 pielikuma 2. punkta c) apakšpunkts (Direktīvas 2008/96/EK  II pielikuma 2. iedaļas h) punkts)
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 345 “Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 25. novembra noteikumos Nr. 972 "Ceļu drošības audita noteikumi"” 19. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 pielikuma 3. punkts
Noteikumu projekta pielikums.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/1936 pielikuma 5. punkts
Ministru kabineta 2010. gada 26. janvāra noteikumi Nr. 75 “Ceļu satiksmes negadījumu, tajos cietušo un bojā gājušo personu reģistrācijas un uzskaites noteikumi” 12.2. un 12.5.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2019/1936 1. panta 1. punkta 4. teikums (Direktīvas Nr.2008/96/EK 1. panta 4. punkts) paredz rīcības brīvības dalībvalstij, izslēgt no šīs direktīvas darbības jomas galvenos autoceļus, kuriem ir zems drošības apdraudējums, pamatojoties uz pienācīgi pamatotiem iemesliem, kas saistīti ar satiksmes intensitāti un negadījumu statistiku. Ņemot vērā, ka nav identificēts tāds valsts galvenais autoceļš, kuram būtu zems drošības apdraudējums, kā arī nav citu pamatotu iemeslu, netiek paredzēts no Direktīvas 2019/1936 jomas izslēgt kādu valsts galveno autoceļu.
Direktīvas 2019/1936 1. panta 4. punkts (Direktīvas 2008/96/EK 5. panta 4. punkts) paredz rīcības brīvību dalībvalstij ņemt vērā Direktīvas 2019/1936 III pielikumā izklāstītos indikatīvos elementus. Ņemot vērā, ka Latvija plāno  tīkla mēroga ceļu satiksmes drošības novērtējumu veikt balstoties uz metodiku, ko izstrādā Eiropas Komisija, to adaptējot Latvijas situācijai, Latvija ņems vērā tos elementus, kas būs šajā metodikā.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Netiek paredzēts ieviest terminu “automaģistrāle”, jo Latvijā šobrīd nav tāda autoceļu kategorija, kas atbilstu Direktīvas 2019/1936 1. panta 2. punkta b)apakšpunkta (Direktīvas 2008/96/EK 2. panta 1.a) definīcijai.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/f781107a-e2cc-44f5-9ef3-4eff9affa2de/public_participations 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • ceļu pārvaldītāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
neietekmē
ceļu pārvaldītāji
palielinās
Vērtības nozīme:
13,02
Valsts pārvalde 2021
8,00
ziņojumu sagatavošanas laiks stundās
15
ceļu pārvadlītāji, kuriem atbisltoši noteikumiem bšūs jāziņo Satiksmes ministrijai
1
Vienu reizi gadā
1 562,40
15 ceļu pārvadītājiem atbilstoši noteikumu projekta 18. punktam būs jāziņo Satiksmes ministrijai par korektīvo rīcibu plāna izpildi. Ziņojuma sagatavošanai vienam ceļu pārvaldītājam ir nepieciešamas aptuveni 8 stundas, tādejādi kopumā gada likā ziņojumu sagatavošanai ceļu pārvaldītājiem būs nepieciešamas 120 stundas.
Kopā
1 562,40

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi