Anotācija (ex-ante)

23-TA-3287: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes  2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (turpmāk – Direktīva 2022/2464).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" (turpmāk - Likumprojekts) ir izstrādāts, lai normatīvajā regulējumā iekļautu tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2022/2464 un nodrošinātu, ka gada pārskata sastāvdaļā vadības ziņojumā iekļauj ilgtspējas ziņojumu, kas izriet no Direktīvas 2022/2464 un likumprojektā "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" iekļautām tiesību normām.
Spēkā stāšanās termiņš
06.07.2024.
Pamatojums
Saskaņā ar Direktīvas 2022/2464 5. panta 1. punktu dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas 1. līdz 3. panta prasības līdz 2024. gada 6. jūlijam.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija Direktīvas 2013/34/ES  par noteiktu veidu uzņēmumu gada finanšu pārskatiem, konsolidētajiem finanšu pārskatiem un saistītiem ziņojumiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2006/43/EK un atceļ Padomes Direktīvas 78/660/EEK un 83/349/EEK (turpmāk - Direktīva 2013/34/ES), ir iekļautas  Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā (turpmāk – GPKGPL), izņemot šīs direktīvas 10.nodaļu "Ziņojums par maksājumiem pārvaldes struktūrām", 19.a pantu "Nefinanšu informācija", 29.a pantu "Konsolidētais nefinanšu paziņojums" un 35. pantu "Grozījums Direktīvā 2006/43/EK attiecībā uz revīzijas ziņojumu".         
     GPKGPL neattiecas uz kredītiestādēm, krājaizdevu sabiedrībām, apdrošināšanas sabiedrībām, pārapdrošināšanas sabiedrībām, privātajiem pensiju fondiem, ieguldījumu brokeru sabiedrībām, ieguldījumu pārvaldes sabiedrībām un alternatīvo ieguldījumu fondiem, kuri dibināti kā komercsabiedrības. Minēto sabiedrību darbību un gada pārskatu, kā arī konsolidēto gada pārskatu sagatavošanu regulē attiecīgo nozari reglamentējošie likumi un uz to pamata izdotie normatīvie akti, tai skaitā Latvijas Bankas noteikumi, kuros iekļauts arī Direktīvā 2013/34 paredzētais regulējums, kas attiecas uz minēto sabiedrību gada pārskatiem un konsolidētajiem gada pārskatiem.
      Direktīvas 2022/2464  jaunās prasības nosaka, ka lielas sabiedrības, mazas (izņemot mikrosabiedrības) un vidējas sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, gada pārskata sastāvdaļā vadības ziņojumā iekļauj ilgtspējas ziņojumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojektā tiek lietoti divi jauni termini “ilgtspējas ziņojums” un “konsolidētais ilgtspējas ziņojums”, kuru skaidrojumu nepieciešams sniegt.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma (turpmāk - Likums) 1.pantu ar ceturto daļu, kur skaidroti lietotie termini  “ilgtspējas ziņojums” un “konsolidētais ilgtspējas ziņojums.
Problēmas apraksts
Direktīvas 2022/2464 preambulas 2. apsvērumā  ir norādīts, ka savā 2018. gada 8. marta paziņojumā ar nosaukumu “Rīcības plāns: ilgtspējīgas izaugsmes finansēšana” (“Rīcības plāns ilgtspējīgas izaugsmes finansēšana”) Eiropas Komisija ir izklāstījusi pasākumus šādu mērķu sasniegšanai – pārorientēt kapitāla plūsmas uz ilgtspējīgiem ieguldījumiem, lai panāktu ilgtspējīgu un iekļaujošu izaugsmi, pārvaldīt finanšu riskus, kas izriet no klimata pārmaiņām, resursu izsmelšanas, vides degradācijas un sociālajām problēmām, un veicināt pārredzamību un ilgtermiņa pieeju finansiālajā un ekonomiskajā darbībā. Atbilstošas, salīdzināmas un ticamas ar ilgtspēju saistītas informācijas atklāšana, ko veic noteiktas uzņēmumu kategorijas, ir priekšnoteikums šo mērķu sasniegšanai. Eiropas Parlaments un Padome, īstenojot Rīcības plānu ilgtspējīgas izaugsmes finansēšanai, ir pieņēmuši vairākus leģislatīvus aktus. Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regula (ES) 2019/2088 par informācijas atklāšanu, kas saistīta ar ilgtspēju, finanšu pakalpojumu nozarē nosaka kārtību, kādā finanšu tirgus dalībnieki un finanšu konsultanti atklāj ilgtspējas informāciju individuālajiem ieguldītājiem un aktīvu īpašniekiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz precizēt Likuma 75.1 panta normas aizstājot likuma "Par grāmatvedību"  nosaukumu uz jauno “Grāmatvedības likums”, kā arī noteikt, ka gada pārskatu sagatavo saskaņā arī ar Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumu.
Problēmas apraksts
Lai vienkāršotu Savienības tiesību aktus par starptautiskajiem grāmatvedības standartiem ir pieņemta Komisijas 2023. gada 13. augusta regula (ES) Nr. 2023/1803, ar ko pieņem vairākus starptautiskos grāmatvedības standartus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1606/2002 (turpmāk – Regula Nr. 2023/1803).
Risinājuma apraksts
Precizēt Likuma 75.1 panta atsauci uz starptautiskajiem grāmatvedības standartiem, kas pieņemti Regulu Nr. 2023/1803.
Problēmas apraksts
Direktīvas 2022/2464 preambulas 13. apsvērumā  ir norādīts, ka Komisijas 2021. gada 21. aprīļa ziņojumā par pārskatīšanas klauzulām Direktīvās 2013/34/ES, 2014/95/ES un 2013/50/ES un tam pievienotajā atbilstības pārbaudē attiecībā uz ES satvaru uzņēmumu veiktai publiskai ziņošanai (“Komisijas ziņojums par pārskatīšanas klauzulām un tam pievienotā atbilstības pārbaude”) ir konstatētas problēmas attiecībā uz Direktīvas 2014/95/ES atbilstību tās mērķa sasniegšanai. Pastāv nozīmīgi pierādījumi tam, ka daudzi uzņēmumi neatklāj būtisku informāciju par visiem galvenajiem ar ilgtspēju saistītajiem jautājumiem, tostarp ar klimatu saistītu informāciju, tādu kā visas SEG emisijas, un faktorus, kas ietekmē bioloģisko daudzveidību. Ziņojumā kā būtiska problēma ir konstatēta arī ilgtspējas informācijas ierobežotā salīdzināmība un ticamība. Turklāt daudziem uzņēmumiem, no kuriem lietotājiem ir nepieciešama ilgtspējas informācija, nav pienākuma šādu informāciju paziņot. Līdz ar to ir skaidra nepieciešamība pēc stabila un izmaksu ziņā pieejama ziņošanas satvara, kas būtu papildināts ar efektīvu revīzijas praksi, lai nodrošinātu datu ticamību un izvairītos no zaļmaldināšanas un dubultas uzskaites.
Direktīvas 2013/34/ES  34. pants paredz to, ka arī ilgtspējas ziņojums un konsolidētais ilgtspējas ziņojums ir jāpārbauda zvērinātam revidentam.
Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 95. panta 5. daļā ir ietvertas normas attiecībā uz gada pārskata un konsolidētā gada pārskata parakstīšanu, kuras tika apspriestas Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumprojekta sagatavošanas un saskaņošanas procesā Grāmatvedības darba grupā. 
Likuma 75.2 panta normas nosaka, ka gada pārskata un konsolidētā gada pārskata sagatavošanas kārtību, pamatojoties uz Eiropas Komisijas apstiprinātiem starptautiskajiem grāmatvedības standartiem un starptautiskajiem finanšu pārskatu standartiem, bet nenosaka gada pārskata un konsolidētā gada pārskata parakstīšanu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt Likuma 75.2 pantu nosakot, ka apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojumu vai konsolidēto ilgtspējas ziņojumu  sniedz zvērināts revidents atbilstoši Revīzijas pakalpojumu likumam.
Likumprojekts paredz arī ieviest normas, ka pēc zvērināta revidenta ziņojuma saņemšanas gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu apstiprina akcionāru sapulce, gada pārskatu paraksta valde un konsolidēto gada pārskatu paraksta grupas mātes sabiedrība vadība, un finanšu pārskatu vai konsolidēto finanšu pārskatu paraksta arī grāmatvedis, kas to ir sagatavojis, lai ieviestu Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 95. panta 5. daļā ietvertās normas attiecībā uz gada pārskata un konsolidētā gada pārskata parakstīšanu.
Problēmas apraksts
Direktīvas 2022/2464 preambulas 55. apsvērumā  ir norādīts, ka Direktīvā 2013/34/ES nav prasīts, lai uzņēmumi savus vadības ziņojumus iesniegtu digitālā formātā, un tas apgrūtina iespējas atrast un izmantot paziņoto informāciju. Ilgtspējas informācijas lietotāji aizvien vairāk sagaida, ka šāda informācija būs atrodama, salīdzināma un mašīnlasāma digitālos formātos. Dalībvalstīm būtu jāspēj prasīt, lai uzņēmumi, uz kuriem attiecas Direktīvas 2013/34/ES ilgtspējas ziņu sniegšanas prasības, savus vadības ziņojumus bez maksas darītu publiski pieejamus savā tīmekļa vietnē. Digitalizācija rada iespējas efektīvāk izmantot informāciju, un tai ir potenciāls būtiski ietaupīt izmaksas gan lietotājiem, gan uzņēmumiem. Digitalizācija arī sniedz iespēju datus centralizēt Savienības un dalībvalstu līmenī atvērtā un pieejamā formātā, kas atvieglo lasīšanu un ļauj datus salīdzināt. Tādēļ būtu jāprasa, lai uzņēmumi savus vadības ziņojumus sagatavotu elektroniskās ziņošanas formātā, kas noteikts Komisijas 2018. gada 17. decembra Deleģētā regula (ES) 2019/815, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2004/109/EK papildina attiecībā uz regulatīvajiem tehniskajiem standartiem par vienotā elektroniskās ziņošanas formāta specifikāciju (turpmāk - Deleģētajā regulā (ES) 2019/815) 3. pantā, un iezīmē savu ilgtspējas ziņu sniegšanu, tostarp Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 18. jūnija Regula (ES) 2020/852 par regulējuma izveidi ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanai un ar ko groza Regulu (ES) 2019/2088 (turpmāk - Regula (ES) 2020/852) 8. pantā prasīto atklājamo informāciju, saskaņā ar elektroniskās ziņošanas formātu, kas norādīts Deleģētajā regulā (ES) 2019/815, tiklīdz tas būs noteikts.
Deleģētās regulas (ES) 2019/815 preambulas 2. apsvērumā ir norādīts, ka emitentiem visi gada finanšu pārskati būtu jāsagatavo paplašināmās hiperteksta iezīmēšanas valodas (XHTML) formātā. XHTML nav vajadzīgi īpaši mehānismi, lai to nodrošinātu cilvēklasāmā formātā. XHTML kā nepatentēts elektroniskās ziņošanas formāts ir brīvi izmantojams.
Deleģētās regulas (ES) 2019/815 preambulas 6. apsvērumā ir norādīts, ka XBRL iezīmēšanas valodas izmantošana ietver taksonomijas piemērošanu, lai cilvēklasāmo tekstu pārveidotu mašīnlasāmā informācijā. Starptautisko finanšu pārskatu standartu (SFPS) taksonomija, ko darījis pieejams SFPS fonds, ir vispāratzīta taksonomija, kas izstrādāta, lai iezīmētu SFPS noteikto atklājamo informāciju. SFPS taksonomijas izmantošana veicina saskaņā ar SFPS sagatavotu finanšu pārskatu iezīmējumu salīdzināmību pasaules mērogā. Tādējādi pamata taksonomija, kas jāizmanto vienotajam elektroniskajam ziņošanas formātam, būtu jābalsta uz SFPS taksonomiju, un tai jābūt tās paplašinājumam.
Savukārt Deleģētās regulas (ES) 2019/815 preambulas 9. apsvērumā ir norādīts, ka pārredzamības, pieejamības, analīzes un salīdzināmības nolūkā, ja dalībvalstu tiesību akti pieļauj vai pieprasa gada finanšu pārskatu daļu iezīmēšanu, kas nav saskaņā ar SFPS sagatavotie konsolidētie finanšu pārskati, emitentiem, iezīmējot šīs daļas, būtu jāizmanto XBRL iezīmēšanas valoda un piemērota taksonomija, ko šim nolūkam paredzējusi dalībvalsts, kurā tie reģistrēti.
Saskaņā ar Deleģēto regulu (ES) 2019/815  ir dažādi elektroniskās ziņošanas formāti pēc kādiem jāsagatavo gada pārskati. Piemēram, Deleģētās regulas (ES) 2019/815  3. pants nosaka, ka emitenti sagatavo visus gada finanšu pārskatus XHTML formātā. Savukārt Deleģētās regulas (ES) 2019/815  4. panta 1. punkts nosaka, ja gada finanšu pārskatos iekļauj saskaņā ar SFPS sagatavotos konsolidētos finanšu pārskatus, emitenti iezīmē šos konsolidētos finanšu pārskatus; 2. punkts nosaka, ka emitenti iezīmē vismaz to informāciju, kas norādīta II pielikumā, ja šī informācija ir sniegta saskaņā ar SFPS sagatavotajos konsolidētajos finanšu pārskatos; 4. punktā teikts, ka attiecībā uz iezīmējumiem, kas izklāstīti 1., 2. un 3. punktā, emitenti izmanto XBRL iezīmēšanas valodu un izmanto taksonomiju, kurā elementi ir tie, kas noteikti pamata taksonomijā. Ja saskaņā ar IV pielikuma 4. punktu pamata taksonomijas izmantošana nav piemērota, emitenti izveido paplašinājuma taksonomijas elementus, kā paredzēts IV pielikumā. Savukārt Deleģētās regulas (ES) 2019/815 5. pants nosaka gada finanšu pārskatu citu daļu iezīmēšanu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz precizēt Likuma 75.2 pantu 4.1 daļu un noteikt, ka Ieguldījumu pārvaldes sabiedrība gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu pēc apstiprināšanas iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata atvasinājumu elektroniskā formā kopā ar akcionāru paskaidrojumu par to, ka gada pārskats apstiprināts, un zvērināta revidenta ziņojuma kopiju.
Papildus precizēta Likuma 75.2 pantu 4.2 daļa nosakot, ka saņemtos dokumentus Valsts ieņēmumu dienests ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram tiešsaistes datu pārraides režīmā. Uzņēmumu reģistrs nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību.
Likumprojekts paredz papildināt Likuma 75.2 pantu ar 4.4 daļu un noteikt Ieguldījumu pārvaldes sabiedrība uz kuras attiecas ilgtspējas ziņojuma sagatavošana, iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā šā panta 4.1 daļā minētos dokumentus, kā arī apliecinājuma ziņojuma kopiju par ilgtspējas ziņojumu vai apliecinājuma ziņojuma kopiju par konsolidēto ilgtspējas ziņojumu vienotā  elektroniskā ziņošanas formātā, kā noteikts Komisijas Deleģētajā regulā (ES) 2019/815.
Problēmas apraksts
Šobrīd saskaņā Likumu Ieguldījumu pārvaldes sabiedrība pamatotā laikposmā publicē savā tīmekļvietnē pienācīgi apstiprinātu gada pārskatu vai konsolidēto gada pārskatu kopā ar zvērināta revidenta ziņojumu, kurš ir idensks parakstītajam zvērināta revidenta ziņojumam.     
Direktīvā 2022/2464 saskaņā ar ilgtspējas ziņu sniegšanas standartiem paredz prasību sagatavot ilgtspējas ziņojumu vai konsolidēto ilgtspējas ziņojumu. Kritiski svarīgi, lai pēc iespējas plašāka sabiedrības daļa varētu iepazīties ar šo sabiedrības sniegto informāciju, tai skaitā revidenta apliecinājuma ziņojumu par ilgtspējas ziņojumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz precizēt Likuma 75.2 pantu piekto daļu nosakot, ka apliecinājuma ziņojums par ilgtspējas ziņojumu vai apliecinājuma ziņojums par konsolidēto ilgtspējas ziņojumu arī tiek publicēts Ieguldījumu pārvaldes sabiedrības tīmekļvietnē.
Problēmas apraksts
Sabiedrībām pienākums sagatavot ilgtspējas ziņojumu un konsolidētā ilgtspējas ziņojumu (ja tāds jāsagatavo) stājas spēkā Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā noteiktajā kārtībā. Paredzēts arī, ka subjektiem, uz kuriem attieksies Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums, būs jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā viss gada pārskats un konsolidētais gada pārskats (ja tāds ir), ne tikai vadības ziņojums, atbilstoši Deleģētajā regulā (ES) 2019/815 noteiktajam vienotajam elektroniskās ziņošanas formātam.
          Pārejas periods ir nepieciešams tāpēc, ka no sabiedrību finanšu pārskatiem, kas tiks sagatavoti saskaņā ar vienoto elektroniskās ziņošanas formātu, kas norādīts Deleģētajā regulā (ES) 2019/815, šobrīd Valsts ieņēmumu dienestam nav iespējams izgūt nepieciešamos finanšu datus.
Risinājuma apraksts
Ar Likumprojektu tiek papildināti Likuma pārejas noteikumi ar 49. punktu, kas paredz, ka Ieguldījumu pārvaldes sabiedrība uz kuru attiecas ilgtspējas ziņojuma sagatavošana, līdz 2027. pārskata gadam, gada pārskatus un konsolidētos gada pārskatus Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā iesniedz, aizpildot strukturētās formas, tam papildus pievienojot datnes ar vienotā elektroniskās ziņošanas formātā sagatavotu vadības ziņojumu un finanšu pārskatu (ja tas sagatavots vienotā elektroniskās ziņošanas formātā) un konsolidēto finanšu pārskatu (ja tāds ir) un zvērināta revidenta apliecinājumu par ilgtspējas ziņojuma vai konsolidētā ilgtspējas ziņojuma atbilstību Ilgtspējas informācijas atklāšanas likuma prasībām.
Šajā gadījumā visi Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā iesniegtie gada pārskati (gan strukturētā veidā, gan datnes elektroniskās ziņošanas formātā) tiks nodoti Uzņēmumu reģistram jau esošā procesa veidā un neprasīs papildus budžeta resursus.
Datu nodošana no Valsts ieņēmumu dienesta Uzņēmumu reģistram ir veidojusies vēsturiski, lai izpildītu Eiropas Savienības prasības par augstvērtīgo datu kopu publicēšanu. Pienākumu ietvert gada pārskatus komersanta reģistrācijas lietā nosaka Komerclikuma 9. panta trešā daļa, ar kuru tostarp tiek ieviests Eiropas savienības direktīvu regulējums komerctiesību jomā (Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 14. jūnija direktīvas (ES) 2017/1132 attiecībā uz sabiedrību tiesību dažiem aspektiem).
Ņemot vērā, ka ir izveidota un darbību uzsākusi Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma, tad, lai optimizētu valsts kopējo resursu patēriņu, nākotnē tiek plānots, ka Valsts ieņēmumu dienests gada pārskatus un konsolidētos gada pārskatus (ja tāds ir) nodos tieši uz platformu. Savukārt, Uzņēmumu reģistrs varēs šos gada pārskatus arī paņemt no platformas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav vērtēti alternatīvi risinājumi jo ES Dalībvalstīm ir jāpārņem Direktīvas 2022/2464 prasības. Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums ir pamatlikums ar kuru tiek pārņemtas Direktīvas 2022/2464/ES prasības un līdz ar to informācija par provizorisko administratīvo un atbilstības izmaksu monetāro novērtējumu, kā arī informācija par pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējumu, ir sniegta pamatlikumā "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums". Tādējādi, visos pakārtotajos likumprojektos, t.sk., grozījumos Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā, netiek norādīts administratīvo/atbilstības izmaksu monetārais novērtējums un informācija par ex-post izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Lielie uzņēmumi, Mazas (izņemot mikrosabiedrības) un vidējas sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū. Saskaņā ar 2023. gada 5. decembra Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju mikrosabiedrības (skaits 104 916, īpatsvars 92,3 % ) mazas (skaits 7484, īpatsvars 6,6%), vidējas (skaits 1041, īpatsvars 0,9%) un lielas (skaits 212, īpatsvars 0,2%) komercsabiedrības.
Ietekmes apraksts
Turpmāk lielām,  mazām (izņemot mikrosabiedrībām) un vidējām sabiedrībām, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū, būs pienākums sagatavot ilgtspējas ziņojumu vai konsolidēto ilgtspējas ziņojumu, kas iekļauts Vadības ziņojumā atsevišķa sadaļā un nodrošināt, ka tas ir publiski pieejams, ja tas attiecināms.
Likumprojekta tiesiskais regulējums skar zvērinātus revidentus, kas sniedz Ieguldījumu pārvaldes sabiedrībai ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja tādu sagatavo) apliecinājuma pakalpojumus. 
Likumprojekts nosaka prasību finanšu instrumentu tirgus dalībniekiem gatavot ilgtspējas ziņojumu vai konsolidētais ilgtspējas ziņojumu, kuri tiek regulēti un ieviesti saskaņā ar Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumu. Cilvēkresursu un finansiālo resursu ieguldījums ilgtspējas ziņojuma vai konsolidētais ilgtspējas ziņojuma kārtības izstrādei katram finanšu instrumentu tirgus dalībniekam ir atšķirīgs, ņemot vērā tā darbības apjomu, iekšējās sistēmas tehniskos risinājumus u.tml., līdz ar to nav precīzi aprēķināms.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Lielie uzņēmumi, Mazas (izņemot mikrosabiedrības) un vidējas sabiedrības, kuru pārvedami vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū. Saskaņā ar 2023. gada 5. decembra Valsts ieņēmumu dienesta sniegto informāciju mikrosabiedrības (skaits 104 916, īpatsvars 92,3 % ) mazas (skaits 7484, īpatsvars 6,6%), vidējas (skaits 1041, īpatsvars 0,9%) un lielas (skaits 212, īpatsvars 0,2%) komercsabiedrības.
Likumprojekts nosaka prasību sabiedrībām sagatavot ilgtspējas ziņojumu, kas noteikts Ilgtspējas informācijas atklāšanas likumā. Cilvēkresursu un finansiālo resursu ieguldījums ilgtspējas ziņojuma kārtības izstrāde katrai sabiedrībai ir atšķirīga, ņemot vērā tā darbības apjomu, iekšējās sistēmas tehniskos risinājumus u.tml., līdz ar to nav precīzi aprēķināms. Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums ir pamatlikums ar kuru tiek pārņemtas Direktīvas 2022/2464/ES prasības un līdz ar to visas provizoriskās administratīvās izmaksas, kas uzņēmumiem radīsies saistībā ar ilgtspējas ziņojuma sagatavošanu ir norādītas likumprojektā "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" (23-TA-3235). Tādējādi, visos pakārtotajos likumprojektos, t.sk., grozījumos Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā, netiek norādīts administratīvo izmaksu monetārais novērtējums. Savukārt palielinot sabiedrību robežvērtību kritērijus, sabiedrībām papildu izmaksas nerodas, jo tā ir labvēlīga norma uzņēmumiem. Palielinoties sabiedrību robežvērtību kritērijiem, atbilstoši Komisijas deleģētās 2023. gada 21. decembra Direktīvai (ES) 2023/2775, ar ko Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2013/34/ES groza attiecībā uz mikrouzņēmumu, mazo, vidējo un lielo uzņēmumu vai grupu lieluma kritēriju korekcijām iespējams, samazināsies arī lielo uzņēmumu skaits, kam būs saistošas prasības sagatavot ilgtspējas ziņojumu.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Likumprojekts "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums"

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums" (23-TA-3235).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Likumprojekts “Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā”

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Likumprojekts "Grozījumi Grāmatvedības likumā" 

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Grāmatvedības likumā" (23-TA-2416).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Likumprojekts "Grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā" 

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā" (23-TA-3181).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.5. Likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā"

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" (23-TA-3280).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.6. Likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā"

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā" (23-TA-3307).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.7. Likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā"

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas likumā" (23-TA-3309).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.8. Likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā"

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā" (23-TA-3298).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.9. Likumprojekts "Grozījumi Privāto pensiju fondu likumā" (23-TA-3310).

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Privāto pensiju fondu likumā" (23-TA-3310).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.10. Likumprojekts "Grozījumi "Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā"" (23-TA-3259)

Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, vienlaicīgi tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi "Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā"" (23-TA-3259)
Atbildīgā institūcija
Valsts kanceleja
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2464
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 322/15, 16.12.2022.).
Apraksts
Šī direktīva paredz noteikumus attiecībā uz ilgtspējas ziņojuma un konsolidēto ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) sagatavošanu un ilgtspējas ziņojuma un konsolidēto ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot)  apliecinājuma veikšanu un to veicēju kompetenci un uzraudzību.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 322/15, 16.12.2022.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Ar Direktīvas 2022/2464 1.pantu grozītās Direktīvas 2013/34/ES 19a. pants
Likumprojekta 1. pantā iekļautā Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 75.1 pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības 
Ar Direktīvas 2022/2464 1.pantu grozītās Direktīvas 2013/34/ES 29.d pants
Likumprojekta 2. pantā iekļautā Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 75.2  panta otrā un trešā daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības 
Ar Direktīvas 2022/2464 1.pantu grozītās Direktīvas 2013/34/ES 33. panta 1. punkts
Likumprojekta 2. pantā iekļautā Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 75.2 panta 4.1 un 4.2 daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības 
Ar Direktīvas 2022/2464 1.pantu grozītās Direktīvas 2013/34/ES 40.d. panta
Likumprojekta 3. pantā iekļautā Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likuma 75.2 panta piektā  daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts kanceleja, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Finanšu nozares asociācija, Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācija, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija, Latvijas Republikas Ārpakalpojuma Grāmatvežu Asociācija, Latvijas Korporatīvās sociālās atbildības platforma, AS “Swedbank”
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Likumprojekts tika izskatīts un ir konceptuāli saskaņots darba grupā, kas izveidota ar Finanšu ministrijas 2023.gada 16.februāra rīkojumu Nr.42, lai izstrādātu likumprojektu "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" Direktīvas 2022/2464 pārņemšanai. Likumprojekta izstrādes gaitā darba grupas sēdēs iesaistītie Valsts ieņēmumu dienesta, Tieslietu ministrijas, Valsts kancelejas, Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas, Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas, Latvijas Republikas Ārpakalpojuma Grāmatvežu Asociācijas, Latvijas Finanšu nozares asociācijas, Latvijas Korporatīvās sociālās atbildības platformas, Latvijas Bankas un akciju sabiedrības “Swedbank” pārstāvji izvērtēja visas spēkā esošās Direktīvas 2022/2464 normas un darba grupas sēdēs vai elektroniskā viedokļu saskaņošanā pauda viedokli par likumprojektā iekļaujamo regulējumu. Darba grupā tika panākta vienošanās par visiem jautājumiem. 
Plānots, ka pēc likuma stāšanās spēkā Finanšu ministrijas pārstāvji sniegs skaidrojumus publiskajā telpā dažāda formāta pasākumos, kā arī presē un medijos.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Likumprojekta izpildē iesaistītā institūcija savus pienākumus realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi