Anotācija

22-TA-3153: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Tieslietu akadēmijas likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabinets 2022. gada 16.augusta sēdē ( Prot.Nr.40, 31.§) atbalstīja Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.2. reformu un investīciju virziena "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas identificēšana, ekonomisko noziegumu izmeklēšana, tiesvedības procesu modernizācija un preventīvo darbību īstenošana" 6.2.1.3.i. investīcijas "Vienota tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuroru palīgu un specializēto izmeklētāju (starpdisciplināros jautājumos, kas būtiski efektīvai tiesas spriešanai) kvalifikācijas pilnveides mācību centra izveide" (turpmāk – 6.2.1.3.i investīcijas) īstenošanu. Tāpat noteikts, ka Tieslietu ministrijai līdz 2025. gada 1. janvārim saskaņā ar Atveseļošanās fonda plāna 6.2.1.3.i. investīcijas projektu jāizveido vienots tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuroru palīgu un izmeklētāju (starpdisciplināros jautājumos, kas būtiski efektīvai tiesas spriešanai) kvalifikācijas pilnveides mācību centrs (turpmāk – Tieslietu akadēmija).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tieslietu akadēmijas izveides mērķis ir veicināt efektīvu un profesionālu tiesu varas īstenošanu, nodrošinot ilgtspējīgu tālākizglītības sistēmu augstas kvalifikācijas uzturēšanai un tās nepārtrauktai attīstīšanai Tieslietu akadēmijas mērķauditorijai. Jāatzīmē, ka šī mērķa sasniegšana var būt saistīta arī starpdisciplināras mācību pieejas īstenošanu, kas ir viens no efektīvas mācību un tālākizglītības sistēmas elementiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Šāda spēkā stāšanās kārtība nepieciešama, lai jau savlaicīgi varētu uzsākt Tieslietu akadēmijas direktora atlases procesu un personāla nokomplektēšanu, kas ir priekšnosacījums Tieslietu akadēmijas darba uzsākšanai 2025.gada 1.janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma "Par tiesu varu" 107.1  panta otrās daļas 9. punktā ir ietverts pienākums Tiesu administrācijai (turpmāk – TA) plānot un nodrošināt tiesnešu, tiesas darbinieku mācības, savukārt prokuroru mācības organizē Ģenerālprokuratūra. Ministru kabineta 2006. gada 11. jūlija noteikumu Nr. 584 "Valsts policijas koledžas nolikums" 6.2.  apakšpunkts nosaka, ka Valsts policijas koledža sadarbībā ar Valsts policiju izstrādā un īsteno policijas darbinieku profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides un pieaugušo neformālās izglītības programmu.
Pamatojoties uz ar TA līdzdarbības līgumu, Latvijas Tiesnešu mācību centrs (turpmāk - LTMC) nodrošina tiesnešu un tiesu darbinieku tālākizglītību. LTMC ir nodibinājums (nevalstiska organizācija). LTMC rīkotie mācību un atbalsta pasākumi primāri tiek organizēti tiesnešiem un tiesu darbiniekiem, vienlaikus nodrošinot arī atsevišķus mācību pasākumus prokuroriem, advokātiem un valsts pārvaldes un pašvaldību iestāžu juristiem un darbiniekiem. Tomēr  esošā mācību centra kapacitāte un tehniskais nodrošinājums nav pietiekams, lai izstrādātu un īstenotu tādas mācību programmas, kas būtiski papildina visu tiesu sistēmas darbinieku profesionālās zināšanas un iemaņas, it sevišķi jautājumos, kas ir attiecināmi uz ekonomisko un finanšu noziegumu padziļinātu izpratni[1].
Tādi jautājumi kā noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija, tāpat kā arī finanšu noziegumu spektrs kļūst aizvien sarežģītāks un apjomīgāks. Šobrīd jaunus izaicinājumus tiesu sistēmai rada pret Latviju vērstie hibrīdkara instrumenti. Nemainīgi aktuāls ir sabiedrības un katra tās locekļa fiziskās un emocionālās drošības jautājums. Minētais kopumā uzliek lielu atbildību tiesībsargājošām iestādēm – izmeklētājiem, prokuroriem un tiesām – spēt darboties kā vienotam mehānismam. Tiklīdz kādam no šiem ķēdes posmiem ir nepietiekama izpratne, cieš visa procesa efektivitāte. Iztrūkstot vienotai mācību institūcijai, ne tikai nav iespējams koordinēti plānot nepieciešamās kvalifikācijas pilnveides programmas un ir apgrūtināti nodrošināt vienotu profesionālās kvalifikācijas līmeni, bet iztrūkst arī profesionāli vadīta starpdisciplināra diskusija un pieredzes apmaiņa. Vienotas izpratnes trūkums rada riskus efektīvai lietas sagatavošanai iztiesāšanai un tās iztiesāšanai. Kā atzīts Valsts kontroles revīzijas “Noziedzīgu nodarījumu ekonomikas un finanšu jomā izmeklēšanas un iztiesāšanas efektivitāte” ietvaros vismaz 69% gadījumu no revīzijā analizētajām lietām konstatējams vienotas izpratnes trūkums (izmeklētāju un prokuroru, vai prokuroru vidū, vai starp prokuroru un tiesu), savukārt vismaz 37% gadījumu konstatējamas pieļautas kļūdas tiesību normu piemērošanā vai nepietiekama izpratne par pierādāmajiem apstākļiem konkrētā noziedzīga nodarījuma sastāva konstatēšanai. Vienotas izpratnes trūkums par Krimināllikuma normu piemērošanu veicina kriminālprocesu par noziedzīgiem nodarījumiem finanšu un ekonomikas jomā ieilgšanu un situāciju, ka līdzīgos vai salīdzināmos apstākļos vienā gadījumā personas tiek sauktas pie kriminālatbildības, citā – netiek.


[1] Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1963.punkts, pieejams: https://likumi.lv/ta/id/322858-par-latvijas-atveselosanas-un-noturibas-mehanisma-planu
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd mācības tiesnešiem un tiesu darbiniekiem tiek īstenotas uz terminēta līdzdarbības līguma ar LTMC pamata, kas nenodrošina mācību sistēmas ilgtspēju un stabilitāti. Tāpat līdzšinējā resoriskā pieeja nav sekmējusi kompleksu pieeju šo dažādo mērķgrupu mācību vajadzību analīzei un savstarpēji līdzsvarota mācību piedāvājuma izstrādei.  Šobrīd esošais regulējums paredz, ka katra iestāde orientējas uz savu profesionāļu zināšanu un prasmju paaugstināšanu, taču mācības ir jāplāno ilgtermiņā, stratēģiski un mērķtiecīgi, izvirzot mērķus ne tikai attiecībā uz tiesu un prokuratūras darba kvalitāti, bet attiecībā uz tiesiskuma un likuma varas efektivitāti valstī kopumā. Tādējādi ir būtiski nodrošināt ne tikai augstus standartus attiecībā uz tiesnešu un prokuroru kvalifikācijas pilnveides sistēmu, bet tajā jāietver arī izmeklētāji starpdisciplināros jautājumos, kas būtiski efektīvai tiesas spriešanai, kā arī tiesu un prokuratūru darbinieki.
Risinājuma apraksts
Likumdevējs likumā "Par tiesu varu", Prokuratūras likumā un Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm dienesta gaitas likumā ir ietvēris amatpersonām pienākumu pastāvīgi papildināt savas zināšanas un pilnveidot profesionālās iemaņas. Savukārt valstij ir pienākums nodrošināt pastāvīgu un efektīvu mehānismu tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuratūras darbinieku kvalifikācijas celšanai un pilnveidei. Minētais ietver arī to, ka valstij ir jānodrošina pietiekams finansējums un citi resursi, lai nodrošinātu mācību institūcijas autonomiju un mācību satura atbilstību tiesu sistēmas vajadzībām[1]. Finansējumam un resursiem būtu jāaptver uzturēšanas izmaksas, tajā skaitā mācībām piemērotu telpu un infrastruktūras izmaksas, kā arī augsti kvalificētu pasniedzēju un profesionāla atbalsta personāla piesaistes izmaksas.
Šo profesiju mācības nav uzskatāmas par brīvā tirgus elementu un nevar būt atkarīgas no tirgus piedāvājuma. Tās ir jāplāno ilgtermiņā, stratēģiski un mērķtiecīgi, izvirzot mērķus ne tikai attiecībā uz tiesu un prokuratūras darba kvalitāti, bet attiecībā uz tiesiskuma un likuma varas efektivitāti valstī kopumā. Lai sasniegtu šo mērķi, ir būtiski nodrošināt ne tikai augstus standartus attiecībā uz tiesu un prokuroru kvalifikācijas pilnveides sistēmu, bet tajā ir jāietver arī izmeklētāji jautājumos, kas ir būtiski efektīva tiesas procesa norisei un taisnīgam tā rezultātam, kā arī tiesu un prokuratūru darbinieki, kas sniedz juridiska rakstura atbalstu. Lai šo mērķi sasniegtu, ir izveidojama pastāvīga un vienota kvalifikācijas pilnveides institūcija – Tieslietu akadēmija. Ar likumprojektu tiek noteikts Tieslietu akadēmijas darbības tiesiskais pamats un ietvars, kā arī vieta valsts un tiesu varas institūciju sistēmā.

Tieslietu akadēmijas misija ir:
nodrošināt sabiedrības un tiesu varas vajadzībām un nepieciešamajām kompetencēm, kā arī nodefinētajiem vispārējiem tiesu varas darba stratēģiskajiem virzieniem atbilstošu, jēgpilnu un mērķtiecīgu mācību pakalpojumu.
nodrošināt tādus mācību un atbalsta pasākumus, kas veicina un atbalsta tiesu varas izaugsmi, cienot tiesu varas pamatvērtības.
būt tiesu varas un juridisko profesiju tālākizglītības nodrošināšanas un virzības izcilības centram Latvijā un Eiropas Savienībā, veicinot vienotu tiesiskuma izpratni un piemērošanu kopējā Eiropas Savienības tiesību telpā.
veidot mācīšanās kultūru kā daļu no profesionālās atbildības un sekmēt atbalstošu vidi mācību rezultātu ilgtspējas nodrošināšanai.

Veidojot Tieslietu akadēmiju kā valsts institūciju, nodrošināma:
1. izaugsme gan nacionālā mērogā, gan Eiropas tiesiskuma telpā;
2. mācību modeļa pastāvība un autonomija (spēja darboties bez starpniekiem);
3. mācību vajadzību budžeta neatkarība (jeb tiesu varas budžeta veidošanas principu attiecināšana uz mācību īstenošanai nepieciešamo finansējumu);
4. pietiekama tiesu varas iesaiste mācību satura plānošanā un noteikšanā;
5. līdzsvarota pieeja juridisko zināšanu mācību un nejuridisko prasmju piedāvājumā;
6. mācību formas un satura atbilstība sabiedrības un tiesu varas reālajām vajadzībām, vienlaikus nodrošinot pietiekamu elastību gan attiecībā uz dažādu mācību metožu izmantošanu, gan saturu.

Sadarbībā ar Izglītības kvalitātes valsts dienestu un Izglītības un zinātnes ministriju tika analizēts jautājums, vai un ciktāl uz Tieslietu akadēmiju kā tālākizglītības pasākumu īstenotāju ir attiecināmi ar izglītības procesu organizēšanu saistītie normatīvie akti.  Secināts, ka normatīvie akti (Izglītības likums un Profesionālās izglītības likums) nošķir profesionālās tālākizglītības programmas, kuru tālāka regulācija notiek atbilstoši Izglītības likumā noteiktajam regulējumam (un kas ir profesionālās izglītības īpašs veids, kas personām ar iepriekšēju profesionālo pieredzi un izglītības programmas prasībām atbilstošu izglītību dod iespēju iegūt noteikta līmeņa profesionālo kvalifikāciju, kas iekļauta nozares kvalifikāciju struktūrā) no citām tālākizglītības programmām. Tādejādi uz Tieslietu akadēmiju nav attiecināmas Izglītības likumā noteiktās prasībās, piemēram, attiecībā uz izglītības iestādes reģistrāciju un programmu licencēšanu. Tieslietu akadēmija īstenos tālākizglītību, kuras prasības netiek plašāk reglamentētas Izglītības likumā un uz tā pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos. Likumprojektā noteiktām mērķgrupām tiks nodrošināta iespēja uzturēt amata ieņemšanai nepieciešamās zināšanas un prasmes, kā arī tās pilnveidot.

Tiesību akta projekts "Tieslietu akadēmijas likums" (turpmāk – likumprojekts) paredz, ka Tieslietu akadēmija ir veidojama kā atvasināta publiska persona, lai nodrošinātu tās darbības patstāvību un pietiekamu neatkarību funkciju izpildē. Atbilstoši Bangaloras tiesnešu rīcības principiem ieteicama neatkarības noteikšana iestādei, kas noteic mācību saturu un programmas[2]. Savukārt, konsultācijās ar Eiropas Tiesību akadēmijas un Eiropas tiesnešu tālākizglītības tīkla pārstāvjiem atzīts, ka būtiskākais mācību institūcijas efektivitātes priekšnosacījums ir autonomija un patstāvība[3]. Tiesu varas neatkarība prasa brīvību no nepamatotas ietekmes uz mācību saturu. Ņemot vērā, ka semināri, lekcijas, u.c. var ietekmēt tiesnešu rīcību un lēmumus, tiesiskās apmācības saturs un tā pasniegšana ir nodrošināmi bez jebkādas nepamatotas ietekmes no jebkuras struktūras, kas varētu gūt labumu.
Vērtējot citu Eiropas valstu mācību institūciju modeļus, konstatēts, ka lielākais vairums valstu par atbilstošāko kvalifikācijas pilnveides sistēmas institucionālo modeli izvēlējušās vai nu valsts tiešās pārvaldes iestādes modeli, paredzot funkcionālu neatkarību,  vai autonomas iestādes modeli. Ir atsevišķas valstis, kur mācību centram nav juridiskas personas statusa, tomēr tiek atzīts, ka tas traucē efektīvai darbībai un šajās valstīs tiek meklēti risinājumi juridiskas personas statusa iegūšanai (piemēram, Nīderlande, kur mācību centrs ir veidots uz Tieslietu padomes un Prokuratūras padomes vienošanās pamata). Jautājums par institucionālo formu, piemēram, tas, vai šī iestāde atvasināta publiska persona vai valsts tiešās pārvaldes iestāde, ir nosakāms nacionāli atbilstoši valsts institucionālajai un pārvaldes struktūrai. Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija analizēja arī Satversmes tiesas 2006.gada 16.decembra spriedumā lietā Nr.2006-05-01 ietvertās atziņas. Proti, Satversmes tiesa ir atzinusi, ka patstāvīgas (autonomas) valsts iestādes veidojamas īpašos gadījumos: ja to prasa citu konstitucionālu normu īstenošana un ja citādi nevar nodrošināt pienācīgu pārvaldi noteiktā jomā. Vienlaikus Satversmes tiesas ieskatā nav pieļaujama tādu patstāvīgu valsts iestāžu veidošana, kurām piešķirtās funkcijas ir iespējams tikpat efektīvi īstenot arī Ministru kabineta padotībā esošai iestādei, kā to nosaka Latvijas Republikas Satversmes 58.pants. Attiecīgi secināms, ka neatkarība no izpildvaras ir nepieciešama attiecībā uz mācību satura noteikšanu. Administratīvo funkciju izpildes nodrošināšana ir tipiska izpildvarai un var tikt veikta valsts pārvaldes ietvaros. Kā minētajiem kritērijiem atbilstoša juridiska forma būtu atvasināta publisko tiesību juridiskā persona.
          Tieslietu akadēmijas institucionālo pārraudzību likumprojektā paredzētajā apjomā un kārtībā īstenos Ministru kabinets ar tieslietu ministra starpniecību. Savukārt funkcionālo pārraudzību pār Tieslietu akadēmiju īstenos Tieslietu padome likumprojektā paredzētajā apjomā un kārtībā. Funkcionālā pārraudzība nozīmē iesaisti un pārraudzību pār funkciju, uzdevumu un kompetenču īstenošanu, tai skaitā mērķu sasniegšanu, savukārt institucionālā pārraudzība nozīmē pārraudzību, lai Tieslietu akadēmija kā institūcija varētu pilnvērtīgi darboties, proti, Ministru kabineta uzdevums ir nodrošināt Tieslietu akadēmijas administratīvo spēju darboties.
          Attiecībā uz Tieslietu akadēmijas izdotā administratīvā akta vai tās veiktās faktiskās rīcības pārsūdzēšanu norādāms, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma 22.pantam administratīvi procesuālā tiesībspēja pilnā apjomā piemīt Latvijas Republikai kā sākotnējai publisko tiesību juridiskajai personai un pašvaldībai un citai atvasinātai publisko tiesību juridiskajai personai. Citiem publisko tiesību subjektiem administratīvi procesuālā tiesībspēja piemīt lietās, kas attiecas uz jomām, kurās tie saskaņā ar likumu darbojas sava patstāvīgā budžeta ietvaros. Tieslietu padome ir koleģiāla institūcija, kas piedalās tiesu sistēmas politikas un stratēģijas izstrādē, kā arī tiesu sistēmas darba organizācijas pilnveidošanā. Tieslietu padomes izveidošanas mērķis ir līdzsvarot attiecības starp izpildvaru, tiesu varu un likumdevēja varu, nosakot tai nozīmīgu lomu jautājumos, kas skar tiesu sistēmu. Tādējādi, kaut arī no Valsts pārvaldes iekārtas likumā paredzētā funkcionālās padotības jēdziena izriet lēmuma pārskatīšana attiecīgajā augstākā iestādē, Tieslietu padome nav nosakāma kā augstāka institūcija Tieslietu akadēmijas izdotā administratīvā akta vai tās veiktās faktiskās rīcības pārsūdzēšanai.

Likumprojekts paredz plašu iesaisti mācību procesa plānošanā Tieslietu padomei, nosakot mācību stratēģiskos mērķus un virzienus, tālākizglītības mācību programmu veidošanas principus. Ir būtiski nostiprināt vienotu pieeju programmu un mācību plāna izveidē. Svarīgi ir tādi jautājumi kā mācību satura balanss starp profesionālo zināšanu un kompetenču attīstību, sociālo un personisko prasmju, kā arī  personiskās izaugsmes veicināšanu,  atbilstoši nepieciešamajām kompetencēm, tiesu varas un sabiedrības vajadzībām. Tiesnešu un prokuroru tālākizglītības mērķis ir profesionālajam sniegumam un personības attīstībai nepieciešamo prasmju un kompetenču attīstīšana visā karjeras laikā, jo īpaši veicinot amata funkciju veikšanai būtisku juridisko zināšanu padziļināšanu un iespēju specializēties, zināšanu pilnveidi Eiropas Savienības un starptautisko tiesību un tiesu sadarbības jautājumos, izpratnes padziļināšanu par tiesu un prokuratūras lomu konstitucionālajā sistēmā, kā arī izpratnes par profesionālās ētikas jautājumiem un labas pārvaldības kultūru padziļināšanu. Savukārt, tiesu darbinieku un prokuratūras darbinieku, kuri sniedz juridiska rakstura atbalstu prokurora pienākumu izpildes procesā, tālākizglītības mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu un profesionālu darbinieku atbalstu tiesnešu un prokuroru amata funkciju izpildei. Kā jau minēts iepriekš, tālākizglītības pasākumi pēc nepieciešamības būtu organizējami arī starpdisciplinārās grupās, lai sekmētu vienotu izpratni starp visām lietas iztiesāšanā iesaistītajām amatpersonām.

Tāpat paredzēts, ka Tieslietu padome nosaka  kārtību, kādā tiek izraudzīti mācību pasākumu vadītāji no tiesnešu un prokuroru vidus, taču tas nenozīmē, ka pasniedzēji Tieslietu akadēmijā var būt tikai tiesneši vai prokurori. Papildus norādāms, ka tiesnešu un prokuroru vadītie mācību pasākumi ir pielīdzināmi pedagoga darbam, kas noteikts likumā “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā”.
 Vienlaikus tiek saglabāta arī līdzšinējā Tieslietu padomes kompetence, piemēram, apstiprināt ikgadējo mācību plānu. Turklāt atzīmējams, ka Tieslietu padomes kompetence lemt par mācību programmu vai plānu apstiprināšanu nav formāla rakstura. Tā paredz mācību programmas vai mācību plāna izvērtēšanu un, gadījumā, ja mācību plāns neatbilst, piemēram, mācību stratēģiskiem mērķiem  un tālākizglītības programmu veidošanas pamatprincipiem, Tieslietu padome ir tiesīga to neapstiprināt un nodot mācību plāna izstrādes darba grupai precizēšanai. Tāpat mācību plāna ir pieļaujamas izmaiņas arī tā īstenošanas ietvaros, piemēram, gadījumā, ja mācību plāns papildināms ar kādu īpašu aktualitāti guvušiem un neatliekami risināmiem jautājumiem.

Tiesu sistēmas mācību saturs un profesionālās izaugsmes rīki ir tieši saistīti ar tiesu sistēmas efektivitāti. Savukārt efektivitāte ietilpst tiesu varas neatkarības jēdziena tvērumā. Ievērojot minēto, uz budžetu, kas nepieciešams mācību plāna un programmu izstrādei un īstenošanai, būtu attiecināmi tādi paši principi, kas tiek attiecināti uz tiesu budžeta izstrādi un apstiprināšanu. Tādējādi attiecībā uz Tieslietu akadēmijas budžetu prognozējams, ka pamatā Tieslietu akadēmijas līdzekļus veidos valsts budžeta līdzekļi. Lai arī Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1.panta 2.punkts paredz, ka atvasinātai publiskai personai ar likumu piešķirta sava autonoma kompetence, kas ietver arī sava budžeta veidošanu un apstiprināšanu, tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka Satversme neliedz valstī izveidot atvasinātu publisku personu, kas tiek finansēta no valsts budžeta[1]. Valstij, paredzot mācību īstenošanai nepieciešamo finansējumu likumā par valsts budžetu kārtējam gadam, jāgarantē tiesu varas neatkarības principa ievērošana un efektīvas tālākizglītības funkcijas veikšana. Tiesu varas neatkarības princips skaidrojams kā neatkarība no izpildvaras mācību satura jautājumos, tomēr valsts pienākums ir uzturēt sistēmu, kas nodrošina kvalitatīvu un efektīvu tiesu varas realizāciju, tajā skaitā nodrošinot pietiekamu šīs sistēmas finansējumu. Likumprojektā paredzēts, ka Tieslietu akadēmijai ir tiesības arī sniegt maksas pakalpojumus, piemēram, iznomājot telpas un prezentācijas tehniku, organizējot mācības starptautisku projektu ietvaros, piedāvājot maksas mācības ar tieslietu sistēmu saistītiem profesionāļiem, kas nav projekta mērķgupas. Tomēr šādi maksas pakalpojumi, ņemot vērā Tieslietu akadēmijas funkcijas un izvirzītās prasības, nav pietiekami, lai nodrošinātu akadēmijas darbību pilnībā.

Kvalifikācijas pilnveides sistēmai jāaptver ne tikai juridisko zināšanu tēmas, bet būtisks uzsvars liekams arī uz ne-juridiskajām tēmām jeb personisko prasmju un sociālo kompetenču pilnveides jautājumiem, ētikas un vērtību izpratnes jautājumiem, kā arī attīstāms līderības potenciāls. Tāpat uzmanība pievēršama Latvijas tiesnešu spējai piedalīties ES tiesiskuma telpas dialogā, nodrošinot nepieciešamo atbalstu tiesneša svešvalodas prasmju uzturēšanai un tālākai attīstībai, kā arī paredzama iespēja apgūt svešvalodu.
Līdz ar to Tieslietu akadēmijas kompetencē ietverama kompleksa pieeja tiesu varas profesionālo kompetenču attīstībai, attīstot gan sākotnējās mācības, gan kvalifikācijas pilnveides programmas, gan inovāciju, pētniecības un starptautiskās sadarbības kompetenci. Nodrošināma iespēja plānot, izstrādāt un realizēt ilgtermiņa mācību programmas, kas secīgi papildina viena otru. Šī brīža situācija un tās straujā mainība norāda, ka mācību programmām ir jābūt gan pietiekami elastīgām, gan stratēģiski mērķtiecīgām.

Mācības nodrošināmas visās tiesību nozarēs, kā arī starpnozaru mācības, izvērtējot aktualitātes un nepieciešamās prasmes. Mācības nodrošināmas arī jautājumos, kas pastiprina prasmes pirmstiesas procesos un tiesas zālē, kā arī ārpus darba tiešajiem pienākumiem (komunikācijas prasmes, tajā skaitā komunikācija ar vardarbības upuri; konfliktu vadības prasmes; stresa noturība u.c.).

Programmu izstrādi un īstenošanu, kas skar starpdisciplināro pieeju attiecībā uz izmeklētājiem un ir saistīti ar efektīvu tiesas spriešanu, izstrādē un koordinēšanā gan attiecībā uz to saturu, gan lektoriem, gan mācību auditorijai (dalībniekiem), Tieslietu akadēmija veiks sadarbībā ar Izmeklētāju mācību centru, lai nodrošinātu mācību aktivitāšu sinerģiju un demarkāciju. Respektīvi, tiek paredzēta iespēja, ka Tieslietu akadēmija piedāvās  izmeklētājiem tādus mācību pasākumus, kas ir svarīgi no apsūdzības uzturēšanas un lietas iztiesāšanas skatu prizmas, un attiecīgi kuru nodrošināšana ir būtiska efektīvai tiesas spriešanai (piemēram, procesuāli jautājumi, kas saistīti ar pierādījumu formu un pēc tam var ietekmēt procesa iznākumu).

Paredzēts, ka mācību programmu un ikgadējo mācību plāna izstrādei Tieslietu akadēmija var veidot  darba grupas. Minētās darba grupas sastāvā būtu iekļaujami gan tiesu varas pārstāvji, lai nodrošinātu mācību pasākumu atbilstību tiesu varas vajadzībām, gan arī Tieslietu ministrijas pārstāvis, lai nodrošinātu, ka mācību programma atbilst tiesību politikas aktualitātēm un plānotajām izmaiņām tieslietu jomā.

Likumprojekts paredz, ka Tieslietu akadēmija nodrošina arī tiesneša un prokurora amata pretendentu mācības kā maksas pakalpojumu, lai personas,  kuras apsver iespēju pretendēt uz  tiesneša vai prokurora amatu, varētu gan pilnveidot zināšanas un prasmes, kas būtu nepieciešamas tiesneša vai prokurora amata izpildē, gan arī mācību ietvaros varētu pārliecināties, vai šis amats tām būtu piemērots. Šādu kursu apgūšana būtu brīvprātīga. Šo mācību apgūšana nav priekšnosacījums, lai pieteiktos uz atlases pārbaudījumu. Papildus, likumprojektā paredzēts, ka ja tiesnesis vai prokurors, kurš amatā nostrādājis trīs gadus un ir saņēmis pozitīvu profesionālās darbības novērtējumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ir piedalījies Tieslietu akadēmijas organizētās tiesneša vai prokurora amata pretendentu mācībās un, ja kopš šo mācību pabeigšanas nav pagājuši vairāk kā pieci gadi, tad viņam ir tiesības uz šo mācību maksas atmaksu. No minētā secīgi izriet arī datu par mācību apmeklējumu glabāšanas termiņš. Šādu datu analīze vienlaikus ļaus novērtēt šādu kursu efektivitāti un, vai personas, kuras šīs mācības ir apmeklējušas, sekmīgi nokārto kvalifikācijas eksāmenu.

Papildus Tieslietu akadēmija var nodrošināt mācības par maksu arī citiem ar tieslietu sistēmu saistītiem profesionāļiem, ņemot vērā šo personu iesaisti vai lomu tieslietu sistēmā. 

Valsts administrācijas skola strādā pie vienotās valsts pārvaldes Mācību un attīstības platformas izstrādes, proti, Ministru kabinets 2023.gada 27.jūnijā pieņēma rīkojumu Nr.405 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Mācīšanās un attīstības sistēmas ieviešana"  pases un koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu.  Paredzēts, ka Mācīšanās un attīstības sistēmā tiks pielāgota funkcionalitāte un veidoti administrēšanas moduļi atbilstoši resoru un iestāžu vajadzībām, tajā skaitā arī Tieslietu akadēmijas mērķgrupas tālākizglītības procesa organizēšanas vajadzībām. Minētājā sistēmā tiks apstrādāti mācību dalībnieku dati (turklāt personai ir jāzina, kāda veida dati tiek apstrādāti). Lai nodrošinātu Tieslietu akadēmijas funkciju izpildi, kā arī noteiktu detalizēti apstrādājamo apjomu to personu datiem, kuri apgūs mācības Tieslietu akadēmijā, likumprojektā 3.pantā ceturtajā daļā ir ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt Tieslietu akadēmijas uzdevumu un tiesību īstenošanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu. Šajos noteikumos ietverama informācija par sistēmas lietotāju (piemēram, vārds, uzvārds, amats), pieejamām mācībām un to apjomu, ieteiktām mācībām (piemēram, bijis ieteikums no Tiesnešu kvalifikācijas kolēģijas), apmeklējumu reģistrāciju  vai apmeklētām mācībām un to ilgumu, iegūtiem sertifikātiem. Tāpat sistēmā ietverami arī statistikas dati u.c.

Tāpat likumprojekts paredz, ka Tieslietu akadēmija organizē pētniecisko darbu tiesu sistēmas attīstības jautājumos. Tieslietu akadēmija, organizējot pētījumu veikšanu, lai sekmētu tiesu un prokuratūru darba efektivitāti  koncentrējas uz  mācību procesa satura kvalitāti, lai sekmētu mācību auditorijas (dalībnieku) darba efektivitāti. Pētniecība ir uzskatāma par neatņemamu kvalitatīvas tālmācības nodrošināšanas būtisku sastāvdaļu.

Šobrīd spēkā esošā norma, kas ietverta Publisko iepirkumu likumā (5.panta 20.punkts)  paredz, ka pasūtītājs nepiemēro šajā likumā noteiktās iepirkuma procedūras, ja iepirkuma līguma paredzamā līgumcena ir mazāka par iepirkuma līgumiem Ministru kabineta noteiktajām līgumcenu robežvērtībām un ja tas tiek slēgts par ārvalstu ekspertu, publiskās pārvaldes ekspertu, tiesu un prokuratūras ekspertu sniegtiem mācību pakalpojumiem, kuri nodrošina Valsts administrācijas skolas un tādas publiskas personas, kas organizē tiesu un prokuratūras amatpersonu un darbinieku, izmeklētāju vai operatīvo darbinieku mācību nodrošināšanu, noteikto mērķu īstenošanu un kuriem tiek piemērots CPV kods 80500000-9. Atbilstoši 2017.gada 28 februāra MK noteikumu Nr. 105 “Noteikumi par publisko iepirkumu līgumcenu robežvērtībām”  2.1 punktam, robežvērtība ir 140 000 eiro. Tomēr veicot izpēti, secināts, ka, ņemot vērā mērķauditorijas lielumu un plānoto mācību apjomu gadā, tas var pārsniegt 140 000 eiro, tādējādi var rasties situācijas, kad pasūtītājam mācību pakalpojums tiesu varai ir jāiepērk iepirkuma procedūrā. Kā jau norādīts iepriekš, Tieslietu akadēmijas mērķgrupām paredzētās mācības nav uzskatāmas par brīvā tirgus elementu un nevar būt atkarīgas no tirgus piedāvājuma un ņemot vērā, ka tālākizglītība (šajā kontekstā tā attiecas uz tiesnešiem un prokuroriem) ir multidisciplināra un praktiska veida mācības, kas ir virzītas uz profesijai saistītu vērtību un profesionālās tehnikas (prasmju) un zināšanu nodošanu papildus jau iegūtai juridiskajai izglītībai, mācību pasākumi pēc iespējas jāvada tiesnešiem un prokuroriem, kuri šim mērķim ir sagatavoti (Eiropas tiesiskās tālākapmācības tīkla (turpmāk – EJTN) 1. un 6. tiesiskās tālākizglītības princips)[2]. Ievērojot minēto, likumprojektā ietverta norma, ka Tieslietu akadēmijai, nodrošinot mācību pasākumus, kuriem tiek piemērots CPV kods 80500000-9, ja tās vērstas uz darba praksē un pieredzē gūto profesijas vērtību, profesionālo prasmju un zināšanu nodošanu mērķgrupām, un kurās kā mācību pasākuma vadītāji tiek piesaistīti tiesu un prokuratūras pārstāvji, nepiemēro Publisko iepirkumu likumu.

Likumprojekts paredz, ka Tieslietu akadēmija veido, uztur un attīsta mācībām piemērotu vidi, tajā skaitā elektronisko mācību vidi. Piemērota vide skatāma plašākā kontekstā, tā ir mācību vide kopumā -  cilvēkresursi, mācību telpas un mācību metodiskais nodrošinājums u.c. Elektroniska mācību vide ir viena no komponentēm, kas veido piemērotu mācību vidi. Elektroniskā mācību vidē cita starpā tiek nodrošināta pieteikšanās uz mācību pasākumiem un pieeja mācību materiāliem, mācību dalībnieku informēšana par plānotajiem mācību pasākumiem, mācību materiālu (gan audio un video, gan rakstveida materiālu) datu bāzes uzturēšana un tās pieejamības nodrošināšana mācību dalībniekiem.

Tieslietu akadēmiju vada un pārstāv tās direktors, kuru izraugās atklātā konkursā atbilstoši kārtībai, kādu noteikusi Tieslietu padome. Tieslietu akadēmijas direktors nav civildienesta ierēdnis, jo atbilstoši Valsts civildienesta likuma 3.panta pirmajai daļai ierēdnis ir persona, kas tiešās valsts pārvaldes iestādē veido nozares politiku vai attīstības stratēģiju, koordinē nozares darbību, sadala vai kontrolē finanšu resursus, izstrādā normatīvos aktus vai kontrolē to ievērošanu, sagatavo vai izdod administratīvos aktus, sagatavo vai pieņem citus ar indivīda tiesībām saistītus lēmumus. Tieslietu akadēmija ir pastarpinātās pārvaldes iestāde, tādējādi Tieslietu akadēmijas direktors atbilstoši likuma „Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4.panta 16. daļai būs amatpersona, bet ne ierēdnis. Tieslietu akadēmijā nodarbināto personu darba attiecības regulēs Darba likums. Tieslietu akadēmijas direktora un darbinieku atlīdzību nosaka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam. Likumprojektā iekļauts regulējums par Tieslietu akadēmijas direktoram izvirzītajām prasībām, uzdevumiem, kā arī paredz gadījumus, kad Ministru kabinets pēc tieslietu ministra priekšlikuma var atbrīvot Akadēmijas direktoru no amata pirms viņa pilnvaru termiņa beigām.
Lai kļūtu par Tieslietu akadēmijas direktoru, pretendentam izvirzīta prasība amata pienākumu veikšanai atbilstoša profesionālā pieredze.  Pieredze attiecināma gan uz darba pieredzi vadošā amatā, gan uz pieredzi, kas saistīta ar patstāvīgu lēmumu pieņemšanu (tajā skaitā, piemēram, tiesneša vai prokurora amatā).
Paredzētais Tieslietu akadēmijas statuss ir atvasināta publiska persona, tādēļ noteikts, ka atklātu konkursu uz Tieslietu akadēmijas direktora amatu izsludina Ministru kabinets. Savukārt, ievērojot iepriekš minēto tiesu varas neatkarības principu, Tieslietu padome noteiks Tieslietu akadēmijas direktora amata pretendentu pieteikšanās  un atlases kārtību.  Ņemot vērā dalītu institūcijas pārraudzību, tad, veidojot atlases komisiju ir nodrošināms vienlīdzīgs tiesu varas un izpildvaru pārstāvošo komisijas locekļu skaits.


[1] Par Radio un televīzijas likuma 46. panta sestās, septītās, astotās un devītās daļas atbilstību Latvijas RepublikasSatversmes 58. un 91. pantam: Satversmes tiesas 2006. gada 16. oktobra sprieduma lietā Nr. 2006-05-01, 13.1. punkts, pieejams: https://likumi.lv/ta/id/146217-par-radio-un-televizijas-likuma-46-panta-sestas-septitas-astotas-un-devitas-dalas-atbilstibu-latvijas-republikas-satversmes-58-un-91-pantam

[2] Eiropas tiesiskās tālākapmācības tīkla (EJTN) Tiesiskās tālākizglītības pamatprincipi https://www.ejtn.eu/PageFiles/9825/Judicial%20Training%20Principles_LV.pdf
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.2.1.3.i. investīcijas "Vienota tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuroru palīgu un specializēto izmeklētāju (starpdisciplināros jautājumos) kvalifikācijas pilnveides mācību centra izveide" īstenošanu""
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāns. Latvija. 2021-2026
Apraksts
Tieslietu ministrija kā nozares ministrija saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" 2.2. apakšpunktu nodrošinot un īstenojot 6.2.1.3.i. investīciju, citastarp: izstrādā Tieslietu akadēmijas izveidei nepieciešamo normatīvo regulējumu (skat. minētā ziņojuma 18.lpp, 7.1.13.punktu).

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Tiesiskais regulējums ietekmē arī sabiedrību kopumā, ceļot tiesu sistēmas darba kvalitāti.
Ietekmes apraksts
Mācības sekmēs tiesu iestāžu izaugsmi un attīstību, kā arī lietu iztiesāšanas ātrumu un kvalitāti.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmē arī sabiedrību kopumā, ceļot tiesu sistēmas darba kvalitāti. Mācības sekmēs tiesu iestāžu izaugsmi un attīstību, kā arī lietu iztiesāšanas ātrumu un kvalitāti.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
289 276
0
1 040 859
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
289 276
0
1 040 859
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
289 276
121 867
1 040 859
121 591
121 315
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
289 276
121 867
1 040 859
121 591
121 315
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-121 867
0
-121 591
-121 315
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-121 867
0
-121 591
-121 315
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-121 867
-121 591
-121 315
5.1. valsts pamatbudžets
0
-121 867
-121 591
-121 315
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2025. gads
Izdevumi kopā: 411 143 euro
Atlīdzība – 283 120 euro
Preces un pakalpojumi – 128 023 euro


Paredzēts, ka ar 2025. gada 1. janvāri darbu Akadēmijā uzsāk 6 darbinieki:
Akadēmijas direktors (14. mēnešalgu grupa, mēnešalga 4607 euro);
direktora vietnieks/departamenta direktors (13. mēnešalgu grupa, mēnešalga 3465 euro);
četri administratīvā atbalsta darbinieki (10. mēnešalgu grupa, mēnešalga 1800 euro).
Izdevumi atlīdzībai:
1) mēnešalga: (1 * 4607 euro + 1 * 3465 euro + 4 * 1800 euro ) * 12 mēneši = 183 264 euro;
2) piemaksām 10 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma, prēmijām 10 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma un darba devēja sociāla rakstura pabalstiem un kompensācijām 5 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma, kopā 25 procenti = 183 264 euro * 0,25 = 45 816 euro;
3) darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59 procenti no atalgojuma un pabalstiem = (183 264 euro + 45 816 euro) * 0,2359 = 54 040 euro.
Atlīdzības izdevumi kopā: 183 264 euro + 45 816 euro + 54 040 euro = 283 120 euro.

Paredzēts, ka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.2.1.3.i. investīcijas "Vienota tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuroru palīgu un specializēto izmeklētāju (starpdisciplināros jautājumos) kvalifikācijas pilnveides mācību centra izveide" īstenošanas ietvaros Akadēmijas darbības nodrošināšanai tiks pielāgotas telpas 1575 m2  platībā un valsts budžeta finansējums sākot ar 2025. gada 1. janvāri būs nepieciešams telpu nomas un komunālo izdevumu segšanai. Tāpat finansējums nepieciešams personāla uzturēšanai – datorizētās darba vietas un e-pasta uzturēšanai, biroja preču un inventāra iegādei. Turklāt, ievērojot to, ka personāla uzturēšanas izdevumi nevar tikt attiecināti uz augstāk minētās investīcijas izdevumiem, tad no valsts budžeta ir jāfinansē ne tikai Akadēmijā darbu uzsākušā personāla uzturēšanas izmaksas (sešas amata vietas), bet arī investīcijas projektā piesaistītā personāla izmaksas (21 amata vieta).

Izdevumi precēm un pakalpojumiem:
1) izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem: izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem uz vienu telpas kvadrātmetru ir aprēķināti pēc Tiesu administrācijas faktiskajiem izdevumiem 2020. gadā un ir 1,225 euro. 1575 m2 * 1,225 * 12 mēneši =  23 153 euro;
2) informācijas tehnoloģiju pakalpojumi: saskaņā ar Tiesu administrācijas noslēgto līgumu ar SIA “Tiesu namu aģentūra” vienas datorizētās darba vietas uzturēšanas izdevumi mēnesī ir 14,18 euro un vienas e-pasta adreses uzturēšanas izdevumi mēnesī ir 1,16 euro, kopā 15,34 euro. 27 amata vietas * 15,34 euro * 12 mēneši = 4970 euro;
3) telpu noma: 1575 m2 * 4,96 euro/1 m2 *12 mēneši = 93 744 euro;
4) izdevumi biroja preču un inventāra iegādei: 27 amata vietas * 19 euro mēnesī vienai amata vietai * 12 mēneši = 6156 euro.
Preču un pakalpojumu izdevumi kopā: 23 153 euro + 4970 euro + 93 744 euro + 6156 euro = 128 023 euro.

Ar 2023.gadā atbalstīto prioritāro pasākumu Nr.19_12_P_N "Tieslietu akadēmijas izveide" 2025.gadam piešķirts finansējums 289 276 euro (t.sk., atlīdzībai 283 120 euro un precēm un pakalpojumiem 6 156 euro), līdz ar to 2025.gadā nepieciešams papildu finansējums 121 867 euro precēm un pakalpojumiem.

2026. gads
Izdevumi kopā: 1 162 450 euro
Atlīdzība – 679 069 euro
Preces un pakalpojumi – 483 381 euro

Paredzēts, ka ar 2026. gada 1. jūliju (pēc investīciju projekta pabeigšanas 30.06.2026.) darbu Akadēmijā uzsāk 18 darbinieki un pavisam Akadēmijā ir 24 amata vietas:
direktora vietnieks/departamenta direktors (13. mēnešalgu grupa, mēnešalga 3850 euro);
divi departamenta direktori (13. mēnešalgu grupa, mēnešalga 3850 euro);
11 darbinieki mācību satura izveidei (10. mēnešalgu grupa, mēnešalga 1999 euro);
4 darbinieki starptautiskajai sadarbībai un pētniecībai (10. mēnešalgu grupa, mēnešalga 1999 euro) un
 pieciem darbiniekiem ar 2026.gada 1. jūliju paredzēts palielināt mēnešalgu:
direktora vietnieks/departamenta direktors (13. mēnešalgu grupa, mēnešalga no 3465 euro uz 3850 euro);
četri administratīvā atbalsta darbinieki (10. mēnešalgu grupa, mēnešalga no 1800 euro uz 1999 euro).
Izdevumi atlīdzībai:
1) mēnešalga:
(1 * 4607 euro *12 mēneši) + (1 * 3465 euro * 6 mēneši) + (4 * 1800 euro * 6 mēneši) = 55 284 euro + 20 790 euro + 43 200 euro = 119 274 euro;
(4 * 3850 euro * 6 mēneši) + (19 * 1999 euro *  6 mēneši) = 92 400 euro + 227 886 euro = 320 286 euro;
mēnešalgām gadā kopā: 119 274 euro + 320 286 euro = 439 560 euro;
2) piemaksām 10 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma, prēmijām 10 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma un darba devēja sociāla rakstura pabalstiem un kompensācijām 5 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma, kopā 25 procenti = 439 560 euro * 0,25 = 109 892 euro;
3) darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59 procenti no atalgojuma un pabalstiem = (439 560 euro + 109 892 euro) * 0,2359 = 129 617 euro.
Atlīdzības izdevumi kopā: 439 560 euro + 109 892 euro + 129 617 euro = 679 069 euro.

Pēc investīcijas projekta pabeigšanas 30.06.2026. mācību programmu izstrāde un mācību pasākumu nodrošināšana būs jāfinansē no Akadēmijai šim mērķim piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

Izdevumi precēm un pakalpojumiem:
1) izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem: izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem uz vienu telpas kvadrātmetru ir aprēķināti pēc Tiesu administrācijas faktiskajiem izdevumiem 2020. gadā un ir 1,225 euro. 1575 m2 * 1,225 * 12 mēneši =  23 153 euro;
2) izdevumi mācību programmu izstrādei un mācību pasākumu organizēšanai: aprēķinā izvērtēts un pielietots Tiesu administrācijas īstenotā ESF projekta "Justīcija attīstībai" organizēto pasākumu vidējās izmaksas. Vienas programmas izstrādes vidējā cena ir 47 133 euro, viena mācību pasākuma vidējās izmaksas 5 136,80 euro. Plānots, ka mācību nodrošināšanai 2026. gada otrajā pusgadā būs nepieciešams finansējums 304 774 euro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli 21 procents. Paredzams, ka ar pievienotās vērtības nodokli būs apliekami aptuveni 80 procenti no mācībām paredzētā finansējuma: 304 774 euro * 0,2 + 304 774 euro * 0,8 * 1,21 = 355 976 euro;
3) informācijas tehnoloģiju pakalpojumi: saskaņā ar Tiesu administrācijas noslēgto līgumu ar SIA “Tiesu namu aģentūra” vienas datorizētās darba vietas uzturēšanas izdevumi mēnesī ir 14,18 euro un vienas e-pasta adreses uzturēšanas izdevumi mēnesī ir 1,16 euro, kopā 15,34 euro. 27 amata vietas * 15,34 euro * 6 mēneši  + 24 amata vietas * 15,34 euro * 6 mēneši  = 4694 euro;
4) telpu noma: 1575 m2 * 4,96 euro/1 m2 *12 mēneši = 93 744 euro;
5) izdevumi biroja preču un inventāra iegādei: 27 amata vietas * 19 euro mēnesī vienai amata vietai * 6 mēneši + 24 amata vietas * 19 euro mēnesī vienai amata vietai * 6 mēneši = 5814 euro.
Preču un pakalpojumu izdevumi kopā: 23 153 euro + 355 976 euro +4694 euro + 93 744 euro + 5814 euro = 483 381 euro.

Ar 2023.gadā atbalstīto prioritāro pasākumu Nr.19_12_P_N "Tieslietu akadēmijas izveide" 2026.gadam piešķirts finansējums 1 040 859 euro (t.sk., atlīdzībai 679 069 euro un precēm un pakalpojumiem 361 790 euro), līdz ar to 2026.gadā nepieciešams papildu finansējums 121 591 euro precēm un pakalpojumiem.

2027. gads un turpmākie gadi
Izdevumi kopā: 2 019 398 euro
Atlīdzība – 1 075 011 euro
Preces un pakalpojumi – 944 387 euro

Izdevumi atlīdzībai:
1) mēnešalga: (1 * 4607 euro + 4 * 3850 euro + 19 * 1999 euro) * 12 mēneši = 695 856 euro;
2) piemaksām 10 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma, prēmijām 10 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma un darba devēja sociāla rakstura pabalstiem un kompensācijām 5 procenti no mēnešalgām gadam plānoto līdzekļu apjoma, kopā 25 procenti = 695 856 euro * 0,25 = 173 964 euro;
3) darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas: 23,59 procenti no atalgojuma un pabalstiem = (695 856 euro + 173 964 euro) * 0,2359 = 205 191 euro.
Atlīdzības izdevumi kopā: 695 856 euro + 173 964 euro + 205 191 euro = 1 075 011 euro.

Izdevumi precēm un pakalpojumiem:
1) izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem: izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem uz vienu telpas kvadrātmetru ir aprēķināti pēc Tiesu administrācijas faktiskajiem izdevumiem 2020. gadā un ir 1,225 euro. 1575 m2 * 1,225 * 12 mēneši =  23 153 euro;
2) izdevumi mācību programmu izstrādei un mācību pasākumu organizēšanai: aprēķinā izvērtēts un pielietots Tiesu administrācijas īstenotā ESF projekta "Justīcija attīstībai" organizēto pasākumu vidējās izmaksas. Vienas programmas izstrādes vidējā cena ir 47 133 euro, viena mācību pasākuma vidējās izmaksas 5136,80 euro. Plānots, ka mācību nodrošināšanai 2027. gadā un turpmākajos gados būs nepieciešams finansējums 700 000 euro apmērā, neieskaitot pievienotās vērtības nodokli 21 procents. Paredzams, ka ar pievienotās vērtības nodokli būs apliekami aptuveni 80 procenti no mācībām paredzētā finansējuma: 700 000 euro * 0,2 + 700 000 euro * 0,8 * 1,21 = 817 600 euro;
3) informācijas tehnoloģiju pakalpojumi: saskaņā ar Tiesu administrācijas noslēgto līgumu ar SIA “Tiesu namu aģentūra” vienas datorizētās darba vietas uzturēšanas izdevumi mēnesī ir 14,18 euro un vienas e-pasta adreses uzturēšanas izdevumi mēnesī ir 1,16 euro, kopā 15,34 euro. 24 amata vietas * 15,34 euro * 12 mēneši  = 4418 euro;
4) telpu noma: 1575 m2 * 4,96 euro/1 m2 *12 mēneši = 93 744 euro;
5) izdevumi biroja preču un inventāra iegādei: 24 amata vietas * 19 euro mēnesī vienai amata vietai * 12 mēneši = 5472 euro.
Preču un pakalpojumu izdevumi kopā: 23 153 euro + 817 600 euro +4418 euro + 93 744 euro + 5472 euro = 944 387 euro.

Ar 2023.gadā atbalstīto prioritāro pasākumu Nr.19_12_P_N "Tieslietu akadēmijas izveide" 2027.gadam un turpmākajiem gadiem piešķirts finansējums 1 898 083 euro (t.sk., atlīdzībai 1 075 011 euro un precēm un pakalpojumiem 823 072 euro), līdz ar to 2027.gadā un turpmāk nepieciešams papildu finansējums 121 315 euro precēm un pakalpojumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Ar 2025. gada 1.janvāri tiek izveidota jauna atvasināta publisko tiesību juridiskā persona Tieslietu akadēmija. Ar 2025. gada 1. janvāri Akadēmijā tiek izveidotas sešas jaunas amata vietas, bet ar 2026. gada 1. jūliju vēl 18 amata vietas, kopā 24 amata vietas.
Attiecībā uz Tieslietu akadēmijas strādājošo skaitu, jānorāda, ka tas šobrīd ir indikatīvs, tai skaitā arī iespējamā struktūra, kas norādīta zemāk. Iestādes struktūra, tai skaitā strādājošo funkcijas, ir līdzeklis mērķu sasniegšanai un to izveido un nosaka iestādes vadītājs. Šobrīd tiek prognozēta šāda struktūra:
(1 amata vieta Tieslietu akadēmijas direktors;
(2 amata vietas) direktora vietnieki – departamentu direktori;
(2 amata vietas) departamentu direktori;
(11 amata vietas) mācību satura izveide;
(4 amata vietas) starptautiskā sadarbība un pētniecība;
(4 amata vietas) administratīvais atbalsts.
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 16. augusta protokola Nr.40 31.§ 6.punktā noteikto Tieslietu ministrija pieprasījumu 6.2.1.3.i. investīcijas projekta kapitālieguldījumu uzturēšanai iesniegs saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam"9.4. apakšpunktā noteikto (2025. gadā 121 867 euro, 2026. gadā 121 591 euro, 2027. gadā un turpmāk 121 315 euro apmērā), savukārt, jautājums par 6.2.1.3.i. investīcijas projekta nepieciešamo valsts budžetu finansējumu personāla izmaksām un mācību programmu īstenošanai (2025. gadā 289 276 euro, 2026. gadā 1 040 859 euro, 2027. gadā un turpmāk 1 898 083 euro apmērā) ir izskatīts Ministru kabinetā 13.01.2023. un finansējums iekļauts Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.02.00 “Apgabaltiesas un rajonu (pilsētu) tiesas” bāzes izdevumos (13.01.2023. MK ārkārtas sēdes protokols Nr.2). Vienlaikus jānorāda, ka Tieslietu akadēmijas struktūra, personāla izmaksas (atlīdzība un personāla uzturēšanas izdevumi) un telpu uzturēšanas izdevumi šobrīd ir aprēķināti indikatīvi un tie tiks precizēti, Tieslietu akadēmijai sagatavojot pieprasījumu prioritārajam pasākumam likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas procesā.
Papildus jāņem vērā, ka budžeta pieprasījums 2025. gadam un 2025.-2027. gada budžeta ietvaram Finanšu ministrijai iesniedzams 2024. gadā, savukārt Tieslietu akadēmija darbību uzsāk 2025. gada 1. janvārī, tādējādi budžeta pieprasījumu 2025. gadam iesniedz Tieslietu ministrija (līdz Tieslietu akadēmijas darbības uzsākšanai, budžeta pieprasījumu tās darbības nodrošināšanai sagatavo Tiesu administrācija), bet sākot ar budžeta pieprasījumu 2026. gadam sagatavo un Finanšu ministrijai iesniedz jaunā institūcija – Tieslietu akadēmija atbilstoši likumprojekta 11. panta trešajai daļai.

Atbilstoši likumprojektā paredzētajam, Tieslietu akadēmijas budžets tiks plānots atsevišķā budžeta resorā un nodalīts no Tieslietu ministrijas budžeta, līdz ar to, pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā, Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, sniegs priekšlikumus līdzekļu pārdalei uz jaunizveidotās iestādes budžeta programmu.

4.1.1. Likums “Par tiesu varu”

Pamatojums un apraksts
Līdz ar Tieslietu akadēmijas izveidošanu likumā “Par tiesu varu” aizstājama tieslietu ministra kompetence ar Tieslietu akadēmijas direktora kompetenci sniegt priekšlikumu Tieslietu padomei par tiesnešu, tiesas darbinieku mācību programmu. Tāpat svītrojama Tiesu administrācijas kompetence plānot un nodrošināt tiesnešu, tiesas darbinieku apmācības un Ekonomisko lietu tiesas tiesneša amata kandidātu mācības. Tāpat ņemot vērā, ka Tieslietu akadēmija ar 2025.gada 1.janvāri organizēs savu darbu patstāvīgi un lai tiktu nodrošināta mācību īstenošanas nepārtrauktība, Tiesu administrācija ne vēlāk kā līdz 2024. gada 31. decembrim nodod Tieslietu akadēmijai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.2.1.3.i. investīcijas "Vienota tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuroru palīgu un specializēto izmeklētāju (starpdisciplināros jautājumos) kvalifikācijas pilnveides mācību centra izveide" īstenošanu" īstenošanas ietvaros sagatavotās mācību programmas un mācību materiālus un iegādāto materiāltehnisko nodrošinājumu.  Tieslietu akadēmija ir Tiesu administrācijas saistību pārņēmēja attiecībā uz līgumiem, kas noslēgti Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6.2.1.3.i. investīcijas "Vienota tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuroru palīgu un specializēto izmeklētāju (starpdisciplināros jautājumos) kvalifikācijas pilnveides mācību centra izveide" īstenošanu" īstenošanas ietvaros mācību nodrošināšanas jomā.   
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija

4.1.2. Likums par budžetu un finanšu vadību

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā Tieslietu akadēmijai noteikto statusu -  atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, lai nodrošinātu tās darbības patstāvību un pietiekamu neatkarību funkciju izpildē, grozījumi veicami arī Likumā par budžetu un finanšu vadību, nostiprinot arī Tieslietu akadēmijas neatkarību tiesības budžeta pieprasījumu sagatavošanā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Tiesu administrācija, Ģenerālprokuratūra, Augstākā tiesa
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas tiesnešu biedrības, Latvijas Tiesnešu mācību centrs.
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesu administrācija
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Tiks izveidots vienots tiesnešu, tiesu darbinieku, prokuroru, prokuratūras darbinieku, kuri sniedz juridisku atbalstu prokurora pienākumu izpildes procesā un izmeklētāju (starpdisciplināros jautājumos, kas būtiski efektīvai tiesas spriešanai) (turpmāk – izmeklētāji starpdisciplināros jautājumos) kvalifikācijas pilnveides mācību centrs.
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināti – mācības tiks īstenotas pamatā tiesnešiem, tiesu darbiniekiem, prokuroriem un prokuratūras darbiniekiem, kuri sniedz juridisku atbalstu prokurora pienākumu izpildes procesā, kā arī izmeklētājiem starpdisciplināros jautājumos, kas būtiski efektīvai tiesas spriešanai.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Valsts administrācijas skola strādā pie vienotās valsts pārvaldes Mācību un attīstības platformas izstrādes, proti, Ministru kabinets 2023.gada 27.jūnijā pieņēma rīkojumu Nr.405 "Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Mācīšanās un attīstības sistēmas ieviešana"[1] pases un koplietošanas pakalpojuma attīstības plāna apstiprināšanu, tādējādi šobrīd tiek izstrādāts Mācīšanās un attīstības sistēmas projekta pieteikums un veiktas citas nepieciešamās darbības, lai tiktu uzsākts darbs pie minētās sistēmas prasību izstrādes Tieslietu akadēmijai.


[1] Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/2a5286cc-747a-4c4f-944f-baf93117c6f6 , Prot. Nr.34/54.§

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi