Anotācija (ex-ante)

25-TA-453: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ārstniecības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
1. Ministru kabineta 2023.gada 15.augusta sēdē (protokols Nr. 40, 38. §) apstiprināts informatīvais ziņojums "Digitālās veselības stratēģija līdz 2029. gadam" (turpmāk – Stratēģija). Stratēģijas mērķis ir uzlabot iedzīvotāju veselību, izmantojot digitālās veselības risinājumus pacientiem, veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, valsts pārvaldei un citiem veselības nozares dalībniekiem. Stratēģija vērsta uz veselības datu elektronizāciju un būtisku “papīra” medicīnisko dokumentu aprites samazināšanu, attīstot  pacienta elektronisko veselības karti (turpmāk – EVK) vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā (turpmāk – e-veselības sistēma) par galveno veselības datu krātuvi, kurā apkopota informācija no visiem veselības aprūpes sniedzējiem, lai ārstniecības personas ārstniecības mērķu sasniegšanai ātri un droši piekļūtu pacienta datiem neatkarīgi no ārstniecības iestādes, kas tos radījusi. Paralēli ārstniecības iestāžu informācijas sistēmas attīstāmas tādā apjomā, lai pacienta veselības datus apstrādātu strukturētā veidā, pēc iespējas mazāk informācijas par pacientu, ciktāl tas nemazina veselības aprūpes kvalitāti, būtu pieejama brīvā teksta veidā, un integrējamas ar e-veselības sistēmu, lai nodrošinātu centralizēti uzkrājamo veselības datu apstrādi neatkarīgi no pakalpojuma veida (valsts apmaksāts vai maksas pakalpojums) – gan datu sniegšanu e-veselības sistēmai, gan piekļuvi e-veselībā esošajiem veselības datiem.
Likumprojekts sagatavots, lai veicinātu Stratēģijā noteikto uzdevumu izpildi un mērķa sasniegšanu.

2. Likumprojekts izstrādāts arī, lai izpildītu Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2024.–2027.gadam  pasākumu "4.5.3. Ierobežot vārda “klīnika” un citu vārdu, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, lietošanu uzņēmumu nosaukumos, ja tā darbība nav ar to saistīta”.

3. Likumprojekts nosaka Nacionālajam veselības dienestam pienākumus veselības aprūpes valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzības nodrošināšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veicināt veselības aprūpes datu digitalizāciju un pieejamību e-veselības sistēmā, mazināt patērētāju maldināšanas riskus, ko rada uzņēmuma, kas sniedz pakalpojumus cilvēka veselībai (bet, kas nav ārstniecības pakalpojumi) sniegto pakalpojumu veidiem neatbilstošs uzņēmuma nosaukums vai izkārtne, kā arī noteikt pienākumu Nacionālajam veselības dienestam līgumos ar ārstniecības iestādēm un aptiekām iekļaut pienākumu atlīdzināt zaudējumus, maksāt līgumsodu, norādīt līgumsoda apmēru un līgumsoda samaksas un ieturējumu veikšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Daļa likumprojekta pantu stājas spēkā nākamajā dienā pēc izsludināšanas, bet daļa - vēlāk.

1. Likumprojekts papildina pārejas noteikumus ar punktu, kas nosaka, ka  2030.gada 1. janvārī stājas spēkā Ārstniecības likuma 78.panta sestā daļa, kurā noteikts, ka ārstniecības iestāde datu nodošanu veselības informācijas sistēmai un piekļuvi veselības informācijas sistēmā uzkrātajiem datiem var nodrošināt izmantojot veselības informācijas sistēmas lietotāja saskarni vai ārstniecības iestādes informācijas sistēmu (turpmāk arī - pacientu datu apstrādes informācijas sistēma), kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām tehniskajām un drošības prasībām pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām, ko apliecina SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" izsniegta licence.

Lai paredzētu laiku Ministru kabineta noteikumu pieņemšanai, likumprojekts papildina pārejas noteikumus ar punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2026.gada 30. decembrim izdot noteikumus par 1) obligātajām drošības un tehniskajām prasībām pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām, kuras ir integrētas ar veselības informācijas sistēmu un 2) pacientu datu apstrādes informācijas sistēmu licencēšanas kārtību.

2. Likumprojekts papildina pārejas noteikumus ar punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2026. gada 30. decembrim izdod noteikumus par Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu informācijas sistēmu. 
 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Digitālā veselība un digitālās veselības politikas īstenošana

Stratēģijā iekļauta detalizēta informācija par esošo situāciju, galvenajiem izaicinājumiem digitālās veselības jomā Latvijā un definēti veselības nozares digitālās transformācijas rīcības virzieni un uzdevumi, lai nodrošinātu Sabiedrības veselības politikas pamatnostādnēs 2021.–2027.gadam noteikto sabiedrības veselības politikas mērķu sasniegšanu, kā arī Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027.gadam uzdevumu izpildi.

Lai sasniegtu Stratēģijā izvirzītos mērķus, 2024. gadā tika veiktas būtiskas izmaiņas Veselība ministrijas resora informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības stiprināšanai. Ar Ministru kabineta 2024.gada 23.aprīļa rīkojumu Nr.321 "Par konceptuālo ziņojumu "Par veselības  nozares Digitālo kompetenču centra izveidi" (turpmāk - Rīkojums Nr.321)  tika atbalstīta veselības nozares digitālo kompetenču centra izveide un tika nolemts to veidot kā valsts kapitālsabiedrību, kurā 100% kapitāldaļu pieder valstij, un kapitāldaļu turētājs ir Veselības ministrija. Šāds lēmums tika pieņemts, lai koncentrētu Veselības ministrijas resora informācijas un komunikācijas tehnoloģiju kompetences un resursus vienā institūcijā un tādējādi stiprinātu Veselības ministrijas resora digitalizācijas kapacitāti un nodrošinātu stratēģisku nozares resursu pārvaldību un veselības nozares digitālo attīstību, novērstu identificētās problēmas veselības nozares digitalizācijas jomā, nodrošinātu pietiekamu kapacitāti resora digitālo projektu pārvaldībai un īstenošanai un ilgtermiņā uzkrātu kapacitāti un zināšanas jomas attīstībai.
Ar Rīkojumu Nr.321 apstiprināts arī SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs " (turpmāk - Centrs) stratēģiskais mērķis - attīstīt un efektīvi pārvaldīt veselības nozares digitalizāciju, veicinot iesaistīto pušu sadarbību un radot sabiedrībai nozīmīgus un nepieciešamus digitālās veselības pakalpojumus, kā arī nodrošināt veselības aprūpes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras pilnveidi un veicināt digitālo tehnoloģiju plašāku izmantošanu veselības aprūpē. 

Ar Ministru kabineta 2024.gada 28.jūlija rīkojumu Nr.623 "Par Veselības ministrijas padotībā esošās valsts pārvaldes iestādes - Nacionālais veselības dienests - reorganizāciju" pieņemts lēmums Centram ar 2025.gada 1.janvāri nodot Nacionālā veselības dienesta (turpmāk – Dienests) funkciju – īstenot e-veselības politiku – un  valsts pārvaldes uzdevumus:
2.1. ir valsts informācijas sistēmas "Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma" (turpmāk tekstā - e-veselības sistēma vai veselības informācijas sistēma) pārzinis, kā arī veido, uztur un papildina minēto sistēmu;
2.2. atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
2.3. atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
2.4. nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
2.5. atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu.
Ar Ministru kabineta 2024. gada 19.novembra noteikumiem 722 “Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 11. marta noteikumos Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu"" e-veselības sistēmas pārziņa funkcija no 2025.gada 1.janvāra nodota Centram.

Vārdu "e-veselība" Latvijā parasti saista ar  konkrētu valsts informācijas sistēmu - vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu, tādējādi termins "e-veselības politikas īstenošana" var tikt nepareizi interpretēts, attiecinot to tikai uz vienu konkrētu informācijas sistēmu, kas neatbilst patiesībai, jo termins “e-veselības politika” tiesību aktos pastāvējis jau pirms vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas, kas saīsināti tiek saukta par “e-veselību” izveides, no kā secināms, ka jau sākotnēji ar terminu “e-veselības politika” tiesību aktos tika saprasta nevis konkrēta valsts informācijas sistēma, bet veselības nozares digitalizācija plašā nozīmē. Respektīvi, ar Ministru kabineta 2005.gada 17.augusta rīkojumu Nr. 560 tika apstiprinātas pamatnostādnes “e-Veselība Latvijā” - pirmais politikas plānošanas dokuments Latvijā, kas noteica realizējamos rīcības virzienus veselības datu digitalizācijai. Pamatnostādnes paredzēja pacientu datu digitalizāciju ārstniecības iestādēs (veselības aprūpes iestāžu informācijas sistēmu ieviešanu), telemedicīnas attīstīšanu, uzskaites informācijas uzlabošanu (veselības aprūpes statistika, zāļu (arī narkotisko un psihotropo zāļu) lietošanas uzskaite), centralizēta veselības aprūpes portāla izveidi.
E-veselības politikas īstenošana sākotnēji bija Veselības ekonomikas centra funkcija (Ministru kabineta 2009.gada 9.septembra noteikumi Nr.1119 “Veselības ekonomikas centra nolikums” – zaudējis spēku ar Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumiem Nr.850 “Nacionālā veselības dienesta nolikums”), bet no 2011.gada - Nacionālā veselības dienesta. Savukārt, e-veselības sistēma un e-veselības portāls www.eveseliba.gov.lv kļuva pieejama izmantošanai tikai 2016.gadā. 
Lai izvairītos no turpmākas termina "e-veselības politika" nepareizas interpretācijas, termins "e-veselības politika" aizstājams ar terminu "digitālās veselības politika", kas iekļaujams Ārstniecības likumā kā nozīmīgs nozares termins. Saskaņā ar Eiropas Komisijas definīciju (https://health.ec.europa.eu/ehealth-digital-health-and-care/overview_lv), termins “digitālā veselība” apzīmē “rīkus un pakalpojumus, kas izmanto informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT), lai uzlabotu profilaksi, diagnostiku, ārstēšanu, uzraudzību un pārvaldību veselības jomā, kā arī lai uzraudzītu veselībai kaitīgus dzīvesveidus un reaģētu uz tiem. Digitālā veselība un aprūpe ir inovatīva un var uzlabot piekļuvi aprūpei un tās kvalitāti, kā arī nostiprināt veselības nozares vispārējo efektivitāti.

Ar Ministru kabineta 2024.gada 17.decembra noteikumiem Nr. 872 "Grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 13. aprīļa noteikumos Nr. 286 "Veselības ministrijas nolikums" Veselības ministrijas nolikums papildināts ar 6.1.1 un 7.4.1 apakšpunktu, kurš nosaka, ka Veselības ministrija īsteno digitālās veselības politiku un Veselības ministrijai ir tiesības slēgt deleģēšanas līgumu ar Centru par digitālās veselības politikas īstenošanu un ar to saistīto uzdevumu deleģēšanu. 2025.gada janvārī Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un Centrs noslēdzis līgumu par digitālās veselības politikas īstenošanu, vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas uzturēšanu un darbības nodrošināšanu.
Noslēgtais līgums nosaka, ka Centrs, īstenojot digitālās veselības politiku, tai skaitā nodrošinot e-veselības sistēmas uzturēšanu un attīstību, veic šādus uzdevumus:
1) ir e-veselības sistēmas pārzinis;
2) atbilstoši kompetencei nodrošina e-pakalpojumus ārstniecības iestādēm un iedzīvotājiem;
3) atbilstoši kompetencei sadarbojas ar citu valstu iestādēm un starptautiskajām organizācijām un pārstāv valsts intereses starptautiskajās organizācijās un Eiropas Savienības institūcijās, piedalās starptautiskajos sadarbības projektos un citos starptautiskajos pasākumos, kā arī nodrošina informācijas apmaiņu jomā, kas saistīta ar pamatdarbību;
4) nodrošina nacionālā e-veselības kontaktpunkta darbību un funkciju īstenošanu;
5) atbilstoši kompetencei organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības nozares informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību nodrošina datu pārrobežu apmaiņu;
6) nodrošina e-veselības sistēmas lietotāju (iedzīvotāju un speciālistu) atbalsta funkcijas;
7) līdz 2025. gada 30. maijam, iesaistot Nacionālo veselības dienestu, Veselības inspekciju, Slimību profilakses un kontroles centru un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu, atbilstoši Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas metodoloģijai organizē veselības nozares valsts informācijas sistēmu arhitektūras apraksta izstrādi, ietverot tās investīciju iniciatīvas, kas tika pieteiktas 1.3.1.1. pasākuma projektu priekšatlasei un ietvertas priekšlikumā Digitālās modernizācijas tematiskajai komitejai, un nodrošina turpmāk tā aktualizēšanu;
8) atbilstoši kompetencei izstrādā procedūras veselības datu kvalitātes nodrošināšanai un klasifikatoru izstrādes, ieviešanas, adaptēšanas, aktualizācijas un pieejamības kārtības nodrošināšanai un uzrauga to īstenošanu;
9) kompetences ietvaros gatavo projektu pieteikumus un piedalās kopīgajos Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstu projektos digitālās veselības jomā Eiropas veselības datu telpas ietvaros;
10) organizē iepirkumus uzdevumu īstenošanai;
11) sagatavo un iesniedz Ministrijai priekšlikumus, tai skaitā normatīvo aktu izstrādē, digitālās veselības, tai skaitā telemedicīnas jomā, lai veicinātu veselības nozares digitalizāciju, novērstu konstatētās problēmas un nodrošinātu ES tiesību aktu īstenošanu;
12) sagatavo un iesniedz priekšlikumus Ministrijai par e-veselības sistēmas un veselības nozares valsts informācijas sistēmu attīstības prioritātēm un mērķiem un izstrādā rīcības plānus šo valsts informācijas sistēmu attīstībai, pārvaldībai un uzturēšanai;
13) nosaka prasības, izstrādā vadlīnijas un cita veida dokumentus, lai nodrošinātu kvalitatīvu datu apmaiņu starp e-veselības sistēmu un citām informācijas sistēmām;
14) savas kompetences ietvaros sniedz viedokli Ministrijai par citu institūciju izstrādātiem tiesību aktu, attīstības plānošanas un citu dokumentu projektiem;
15) sadarbojas ar ES institūcijām un citu ES dalībvalstu institūcijām, kas nodarbojas ar digitālās veselības jautājumiem, un attīsta veselības datu pārrobežu apmaiņu ar citām ES dalībvalstīm Eiropas veselības datu telpas ietvaros;
16) sadarbojas ar Pasaules Veselības organizāciju sadarbspējīgu starpvalstu digitālās veselības risinājumu attīstīšanā un ieviešanā Latvijā;
17) organizē informatīvus pasākumus par digitālās veselības pakalpojumiem dažādām mērķgrupām;
18) slēdz sadarbības līgumus ar Ministrijas padotības iestādēm, lai nodrošinātu Līgumā noteikto uzdevumu izpildi, kā arī slēdz līgumus par Ministrijas padotības iestāžu informācijas sistēmu un IKT infrastruktūras attīstību, pilnveidošanu un uzturēšanu;
19) pieprasa augstāk minēto uzdevumu izpildei informāciju no Ministrijas padotības iestādēm, citām valsts pārvaldes iestādēm, ārstniecības iestādēm, farmācijas uzņēmumiem un nevalstiskajām organizācijām;
20) veic citus normatīvajos aktos un attīstības plānošanas dokumentos noteiktos uzdevumus. 

Ņemot vērā, ka digitālās veselības politikas īstenošana ir valstiski nozīmīga funkcija un skar lielu subjektu loku - iedzīvotājus, veselības aprūpes un farmācijas pakalpojumu sniedzējus, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju īpašniekus, Centra uzdevumi digitālās veselības politikas īstenošanas jomā jānosaka likumā, tai skaitā likumā jāiekļauj termina "digitālā veselība" skaidrojums. 

2. Pacienta veselības datu elektroniska apstrāde - datu sniegšana e-veselības sistēmai un piekļuve e-veselības sistēmā esošajiem datiem 

Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam paredz, ka viens no uzdevumiem, lai nodrošinātu veselības aprūpes ilgtspēju un noturībspēju, stiprinot pārvaldību un veicinot efektīvu veselības aprūpes resursu izlietošanu ir veselības nozares digitālās transformācijas veicināšana un iekļaušanās Eiropas Veselības datu telpā.

Digitālās veselības stratēģijas līdz 2029.gadam viens no tās sasniedzamajiem rezultātiem ir pāriet no papīra medicīniskajiem dokumentiem uz digitāliem veselības datiem - ”Pakalpojumu digitalizācijas līmenis būtiski samazinājis “papīra” medicīnisko dokumentu apriti. Ārstniecības iestāžu informācijas sistēmas tiek attīstītas tādā apjomā, lai pacienta veselības datus apstrādātu strukturētā veidā, pēc iespējas mazāk informācijas par pacientu, ciktāl tas nemazina veselības aprūpes kvalitāti, būtu pieejama brīvā teksta veidā. Centralizēta pacienta elektroniskā veselības karte e-veselības sistēmā būs galvenais veselības datu repozitorijs veselības aprūpes nodrošināšanai. Veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju informācijas sistēmas būs integrētas ar centralizēto pacienta elektronisko veselības karte e-veselības sistēmā un nodrošinās centralizēti uzkrājamo veselības datu apstrādi – gan datu sniegšanu, gan saņemšanu. Ārstniecības personām būs piekļuve visās ārstniecības iestādēs radītajiem digitālajiem pacienta veselības datiem neatkarīgi no pakalpojuma veida (valsts apmaksāts vai maksas pakalpojums).”

Ārstniecības likuma 78.pants nosaka - Lai nodrošinātu veselības aprūpes organizēšanu un atvieglotu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu, veselības nozares datus uzkrāj veselības informācijas sistēmā, un Ministru kabinets nosaka veselības informācijas sistēmas pārzini, veselības informācijas sistēmā glabājamos datus un to apstrādes kārtību, kā arī datu izsniegšanas kārtību. Veselības informācijas sistēmas pārzini, sistēmā glabājamos datus un to apstrādes kārtību, kā arī datu izsniegšanas kārtību nosaka MK 2014. gada 11. marta noteikumi Nr. 134 "Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu" (turpmāk - MK noteikumi Nr.134). Savukārt Ārstniecības likuma 79.panta pirmajā daļā teikts - Lai nodrošinātu patiesas un aktuālas informācijas uzkrāšanu un ziņu pilnīgumu veselības informācijas sistēmā, šīs sistēmas pārzinis vai turētājs, ja veselības informācijas sistēmas turētāja funkcijas nodotas pilnvarotai institūcijai, ir tiesīgs pieprasīt un bez maksas saņemt informāciju no valsts un pašvaldību iestādēm, ārstniecības iestādēm, ārstniecības personām un pacientiem. Ārstniecības likumā ārstniecības iestādēm nav noteikts pienākums iesniegt pacienta veselības datus e-veselības sistēmai, kā arī nav nostiprināts pienākums ārstniecības pakalpojumu sniedzējiem iepazīties ar e-veselības sistēmā uzkrātajiem pacienta veselības datiem. 
Dati, kurus ārstniecības iestādēm pienākums sniegt e-veselības sistēmai, kā arī termiņi šo datu sniegšanai, noteikti MK noteikumos Nr.134. Ņemot vērā, ka e-veselības sistēma kā nozīmīgs veselības aprūpes datu repozitorijs ir neatņemama ārstniecības procesā, Ārstniecības likumā jānosaka pienākums veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem iepazīties ar šajā sistēmā uzkrātajiem pacientu veselības datiem.


Ārstniecības iestāde apstrādāt, tai skaitā sniegt pacientu datus e-veselības sistēmā var vai nu izmantojot e-veselības portāla ārsta darbavietu, vai izmantojot ārstniecības iestādes informācijas sistēmu, kas integrēta ar e-veselības sistēmu. MK noteikumu Nr.134 12.punkts nosaka, ka Centrs nodrošina piekļuvi veselības informācijas sistēmai, izmantojot šādus piekļuves veidus:
12.1. veselības informācijas sistēmas lietotāja saskarne;
12.2. valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.gov.lv lietotāja saskarne;
12.3. ārstniecības iestādes, aptiekas vai citas iestādes izmantotā informācijas sistēma, ja tā ir integrēta ar veselības informācijas sistēmu;
12.4. valsts informācijas sistēmu savietotājs.

Veselības ministrijas rīcībā nav pētījumu, kāda ir ārstniecības personu ikdienas prakse e-veselības sistēmas izmantošanā, sniedzot veselības aprūpes pakalpojumus, bet var pieņemt, ka e-veselības sistēma galvenokārt tiek izmantota, lai sniegtu datus – izrakstītu e-receptes, darbnespējas lapas, e-nosūtījumus, iesniegtu vakcinācijas datus. Daudz mazāk tā tiek izmantota, lai iepazītos ar tajā esošajiem pacienta veselības datiem, kurus sniegušas citas ārstniecības personas.
Liela daļa ārstniecības iestāžu pacientu datus apstrādā ārstniecības iestāžu informācijas sistēmās, un ir integrējušas šīs sistēmas ar e-veselības sistēmu un nodrošina atsevišķu (darbnespējas lapas, e-receptes, vakcinācijas dati, laboratorisko izmeklējumu rezultāti, e-nosūtījumi, slimnīcu izraksti) datu nodošanu e-veselības sistēmai, bet lielākoties nenodrošina tādus sistēmu integrācijas risinājumus, lai ārstniecības persona ārstniecības iestādes informācijas sistēmā varētu piekļūt e-veselības sistēmā esošajiem datiem, kurus e-veselības sistēmā sniegušas citas ārstniecības iestādes. Tādējādi ārstniecības personām, lai tās piekļūtu e-veselībā esošajiem pacienta veselības datiem, kurus e-veselībai sniegušas citas ārstniecības iestādes, paralēli ārstniecības iestādes informācijas sistēmai jāizmanto e-veselības portāls. Tas piekļuvi datiem apgrūtina un neveicina, jo paralēli jāizmanto divas informācijas sistēmas. Nepilnīgi dati, pat, ja tie pieejami, bet netiek izmantoti, var pasliktināt veselības aprūpes pakalpojuma kvalitāti palielināt dubultā finansējuma risku (piemēram, nosūtot pacientu atkārtoti uz pakalpojumu, kas jau pirms kāda laika saņemts).

3. Datu apstrādes nosacījumi ārstniecības iestāžu informācijas sistēmās (pacientu datu apstrādes informācijas sistēmās) un šo sistēmu sertifikācija

E-veselības sistēma ir valsts informācijas sistēma, kas satur lielu apjomu sensitīvu personas datu, un šo datu aizsardzība ir kritiski svarīga. MK noteikumu Nr.134 12.punkts nosaka, ka Centrs nodrošina piekļuvi veselības informācijas sistēmai, izmantojot šādus piekļuves veidus:
12.1. veselības informācijas sistēmas lietotāja saskarne;
12.2. valsts pārvaldes pakalpojumu portāla www.latvija.gov.lv lietotāja saskarne;
12.3. ārstniecības iestādes, aptiekas vai citas iestādes izmantotā informācijas sistēma, ja tā ir integrēta ar veselības informācijas sistēmu;
12.4. valsts informācijas sistēmu savietotājs.

MK noteikumu Nr.134 14.punkts nosaka, ka slēdzot līgumu par veselības informācijas sistēmas izmantošanu ar ārstniecības iestādi vai aptieku (aptiekas filiāli), kura piekļūst veselības informācijas sistēmai izmantojot ārstniecības iestādes, aptiekas informācijas sistēmu, kas ir integrēta ar veselības informācijas sistēmu, centrs minētajā līgumā paredz ārstniecības iestādei vai aptiekai (aptiekas filiālei) pienākumu nodrošināt, ka ārstniecības iestādes vai aptiekas (aptiekas filiāles) izmantotajā informācijas sistēmā, kas ir integrēta veselības informācijas sistēmā, nav iespējama masveida datu kopēšana un tiek ievērotas MK noteikumu Nr.134 14.1. - 14.7. apakšpunktā noteiktās vispārējās drošības un tehniskās prasības. Esošā kārtība balstīta uzticības principā, kas negarantē pietiekošu personu sensitīvo datu aizsardzību. 
Ņemot vērā arvien pieaugošo veselības datu apjomu digitālā formātā gan pacientu datu apstrādes informācijas sistēmās, gan e-veselības sistēmā, ir jāstiprina datu aizsardzība pacientu datu apstrādes informācijas sistēmās, nosakot datu drošības un tehniskās prasības ārstniecības iestāžu informācijas sistēmām un šo sistēmu licencēšanas kārtība. Šāds risinājums paredzēts arī Digitālās veselības stratēģijā līdz 2029.gadam (23-TA-824). Tās 1.rīcības virziena uzdevums 1.1.5. paredz izstrādāt datu apstrādes nosacījumus ārstniecības iestāžu informācijas sistēmām, ieviest sertifikāciju. Stratēģijā norādīts, ka jānosaka prasības ārstniecības iestāžu informācijas sistēmu fiziskajai infrastruktūrai un tās drošībai, kā arī norādīts, ka tiks ieviesta ārstniecības iestāžu informācijas sistēmu sertifikācija, lai nodrošinātu pārliecību, ka katra konkrētā informācijas sistēma ir atbilstoša, lai spētu sadarboties ar citu digitālās veselības ekosistēmas dalībnieku informācijas sistēmām, kā arī e-veselības sistēmu, un tā atbilst pacientu sensitīvo veselības datu apstrādes prasībām. 

Kā nozīmīgs nozares termins Ārstniecības likumā iekļaujami termins "pacientu datu apstrādes informācijas sistēma". 

4. Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu informācijas sistēma

Ministru kabineta 2012. gada 3. aprīļa noteikumu Nr. 241 “Slimību profilakses un kontroles centra nolikums” 4.12.8. apakšpunkts nosaka, ka Slimību profilakses un kontroles centrs uztur Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu datubāzi (turpmāk – Datubāze). Datubāze ir reģistrēta Valsts informācijas sistēmu reģistrā. Datubāzē tiek apkopota informācija par Latvijas iedzīvotāju un Latvijā mirušo ārvalstnieku medicīniskajiem nāves cēloņiem. Datubāze ir datu avots, kas tiek izmantots, lai sniegtu nepersonalizētu informāciju “Eurostat” saskaņā ar 2011. gada 5. aprīļa Komisijas Regulu (ES) Nr. 328/201, ar ko attiecībā uz statistiku par nāves cēloņiem īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1338/2008 attiecībā uz Kopienas statistiku par sabiedrības veselību un veselības aizsardzību un drošību darbā. Nepersonalizēta informācija no Datubāzes tiek sniegta arī Pasaules Veselības organizācijai mirstības statistikas veidošanai. 

Datubāzes datu avoti ir medicīniskie dokumenti “Medicīniskā apliecība par nāves cēloni” un  “Medicīnas apliecība par perinatālās nāves iestāšanos”, kas apstiprināti ar Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumiem Nr. 265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība” (40. un 41. pielikums). Medicīnisko apliecību apriti Latvijā regulē Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likums, kura 40. panta pirmās daļas 1. punkts nosaka, ka miršanas faktu reģistrē, pamatojoties uz ārstniecības iestādes vai ārstniecības personas izdotu medicīnas apliecību par nāves cēloni. Savukārt Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumi Nr.761 "Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistriem” 86.2. apakšpunkts nosaka, ka “Paziņojot par miršanas faktu, dzimtsarakstu nodaļā vai pārstāvniecībā paziņotājs uzrāda savu personu apliecinošo dokumentu un iesniedz medicīnas apliecību par perinatālās nāves iestāšanos, ārstniecības iestādes vai ārstniecības personas izdotu medicīnas apliecību par nāves cēloni vai citu dokumentu, kas apliecina miršanas faktu.” Savukārt iepriekšminēto noteikumu 97. punkts nosaka, ka dokumentus, kas apliecina miršanas faktu, dzimtsarakstu nodaļa un pārstāvniecība reizi mēnesī ar pavadrakstu nodod Veselības ministrijas atbildīgajai iestādei. Pamatojoties uz šiem saņemtajiem dokumentiem, Slimību profilakses un kontroles centrs veic ierakstus Datubāzē.

Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta  (11) daļa nosaka, ka valsts informācijas sistēmu izmanto, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, kuros norāda vismaz: 1) noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina valsts informācijas sistēma; 2) valsts informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju funkciju, uzdevumu un mērķu sasniegšanai; 3) valsts informācijas sistēmas pārzini; 4) valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu; 5) kārtību, kādā informāciju apstrādā valsts informācijas sistēmā; 6) nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.

Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta (12) daļa nosaka, ka Ministru kabinets izdod noteikumus, kuros norāda: 1) valsts informācijas sistēmas pārzini; 2) valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu; 3) kārtību, kādā informāciju apstrādā valsts informācijas sistēmā; 4) nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai. 

5. Par vārda “klīnika” un citu vārdu, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ierobežošanu uzņēmumu nosaukumos, kas nesniedz ārstniecības pakalpojumus, bet sniedz ar veselību saistītus pakalpojumus
Ēnu ekonomikas ierobežošanas plānā 2024.–2027.gadam iekļauts pasākums "4.5.3. Ierobežot vārda “klīnika” un citu vārdu, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, lietošanu uzņēmumu nosaukumos, ja tā darbība nav ar to saistīta”, kura rezultatīvajos rādītājos norādīts: “Nodrošinātas patērētāju tiesības saņemt objektīvu informāciju par pakalpojuma sniedzēju, tādējādi mazinot nepareizas izvēles riskus, kas saistīti ar maldinošu pakalpojumu sniegšanas vietas nosaukumu”. Šis pasākums plānā iekļauts, lai izskaustu patērētāju maldināšanu skaistumkopšanas pakalpojumu jomā.
Respektīvi, ir konstatēts, ka uzņēmumi, kas sniedz ar veselību saistītus pakalpojumus, piemēram, tādus skaistumkopšanas pakalpojumus, kas nav ārstniecības pakalpojumi, savu uzņēmumu/struktūrvienību/filiāļu nosaukumos, tai skaitā izkārtnēs un reklāmās mēdz izmantot arī tādus vārdus, kas var radīt priekšstatu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, piemēram "klīnika" u.c. un tādējādi maldināt patērētāju par augstākas kvalifikācijas pakalpojumu sniegšanu kā patiesībā.
Skaistumkopšanas jomā pakalpojumus var sniegt ārstniecības personas - ārsts kosmetologs, kosmētiķis, skaistumkopšanas speciālists kosmetoloģijā un citi speciālisti, kas nav ārstniecības personas.
Kosmētiķi un skaistumkopšanas speciālisti (kosmetoloģijā) ir kvalificēti speciālisti ar Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienības (LĀPPOS) izdotu sertifikātu un ārstniecības personas statusu, kuru kompetencē ietilpst sejas ādas un ķermeņa estētisko problēmu risināšana ar manuālām un aparātu tehnikām.
Kosmetologi ir speciālisti ar ārsta izglītību un Latvijas Ārstu biedrības izsniegtu kosmetologa (ārsta papildspecialitātes) sertifikātu.
Kosmetologam, kosmētiķiem un skaistumkopšanas speciālistiem (kosmetoloģijā) kā ārstniecības personām saskaņā ar normatīvajiem aktiem jābūt reģistrētām ārstniecības personu reģistrā, kam jāpilnveido sava profesionālā kvalifikācija un jāveic iegūtās specialitātes sertifikācija un resertifikācija. 
Latvijā ir iespējams apgūt arī dažādas citas skaistumkopšanas nozares profesijas, kas organizētas neformālās izglītības kursu veidā. Šo kursu beidzēji nav ārstniecības personas un drīkst veikt tikai higiēniskas un neinvazīvas sejas un ķermeņa ādas kopšanas procedūras, kas noteiktas attiecīgās profesijas ietvaros. Piemēram, estētista profesijas pamatuzdevumos ietilpst masāžas, maskas, vaksācija, uzacu korekcija, krāsošana un grima uzklāšana. Estētisti nedrīkst veikt kosmētiskās injekcijas un strādāt ar aparātu tehnikām un mezoruļļiem, jo tā ir kvalificētu skaistumkopšanas speciālistu (ārstniecības personu) kompetence. 
Lai nemaldinātu patērētāju, ir jānovērš iespēja uzņēmumu, kuros skaistumkopšanas pakalpojumus sniedz speciālisti, kuriem nav ārstniecības personas kvalifikācijas skaistumkopšanas nozarē, nosaukumos, tai skaitā struktūrvienību/filiāļu nosaukumos, izkārtnēs un reklāmās izmantot tādus vārdus, kas var radīt priekšstatu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu. Lai rastu problēmas risinājumu un ieviestu Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2024.–2027.gadam pasākumu 4.5.3., Tieslietu ministrija un Finanšu ministrija 2024.gadā organizēja diskusijas, kurās piedalījās Veselības ministrija, Veselības aprūpes darba devēju organizācija, Veselības inspekcija, Ekonomikas ministrija, Zemkopības ministrija. To rezultātā tika secināts, ka nepieciešami grozījumi Ārstniecības likumā, nosakot ierobežojumu komersantu (firmu) un fizisku personu - saimnieciskās darbības veicēju, kas nesniedz ārstniecības pakalpojumus, bet sniedz pakalpojumus, kas saistīti ar cilvēka veselību, nosaukumos lietot vārdu "klīnika" vai citus vārdus, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu. Papildus tam Ārstniecības likumā jānosaka piespiedu ietekmēšanas līdzeklis administratīvajā procesā, kuru piemērot komersantiem, kuri pārkāpj noteikto ierobežojumu, lai tie pārtrauktu maldinošo vārdu izmantošanu nosaukumos (firmās) vai izkārtnēs. Ja komersants/ saimnieciskās darbības veicējs piespiedu ietekmēšanas līdzekli (nosaukuma maiņu, izkārtnes noņemšanu vai tml.) neizpilda, tad tam var piemērot dažādus administratīvajā procesā paredzētos piespiedu mehānismus, tostarp piespiedu naudu (kuru piemēro, kamēr pārkāpums tiek novērsts) vai aizvietotājizpildi (teorētiski izkārtni var noņemt arī, piemēram, Veselības inspekcija, piedzenot izdevumus no komersanta). Ārstniecības likuma pārejas kārtībā jānosaka termiņš, kādā pēc grozījumu spēkā stāšanās, komersants/sainieciskās darbības veicējs, kura nosaukumā (firmā) un/vai izkārtnē ir maldinošs vārds vai vārdi, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselībai un tas nav ārstniecības pakalpojums, nodrošina komersanta nosaukuma (firmas) un/vai izkārtnes maiņu.

6. Veselības aprūpes valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzība
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 15. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka Nacionālais veselības dienests ir veselības ministra pārraudzībā esoša institūcija, kura administrē veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus un uzrauga valsts budžeta līdzekļu izlietojumu ārstniecības iestādēs un aptiekās. Kā arī Ministru kabineta 2011.gada 1.novembra noteikumos Nr.850 „Nacionālā veselības dienesta nolikums” (turpmāk - Nolikums) ir noteiktas Nacionālā veselības dienesta funkcijas un uzdevumi, kas iekļauj veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanu un finansēšanu, kā arī veselības aprūpei paredzēto valsts budžeta līdzekļu administrēšanu un to secīgu uzraudzību. Saskaņā ar Nolikuma 3.1., 3.2.apakšpunktu Nacionālais veselības dienests administrē veselības aprūpei paredzētos valsts budžeta līdzekļus un norēķinās par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem un izsniegtajām zālēm, kā arī nodrošina valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzību saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem. Ņemot vērā minēto, Nacionālā veselības dienesta kompetencē ir efektīva un racionāla veselības aprūpes finansējuma izlietojumu kontrole, veicinot veselības aprūpes pieejamību. 
Nacionālais veselības dienests slēdz līgumu, lai nodrošinātu būtiskas sabiedrības intereses un sabiedrībai tiktu nodrošināts kvalitatīvs veselības aprūpes pakalpojums. Tai pat laikā jāņem vērā, ka valsts budžeta līdzekļi, tajā skaitā līdzekļi veselības aprūpei, ir ierobežoti un Nacionālajam veselības dienestam ir jārod risinājumi, lai par pieejamajiem budžeta līdzekļiem tiktu nodrošināts kvalitatīvs pakalpojums pēc iespējas lielākam pacientu skaitam. Līdz ar to tā rīcībā ir jābūt kontroles mehānismam, lai būtu iespēja veikt šo līdzekļu izlietojuma uzraudzību. 
Bez tam  ir nepieciešams, lai Nacionālajam veselības dienestam būtu iespējams veikt ar normatīvajiem aktiem uzlikto pienākumu – uzraudzīt valsts budžeta līdzekļu izlietojumu. Šādai uzraudzībai nav pasīvs raksturs, aktīva uzraudzība ļauj savlaicīgi identificēt un novērst problēmas, lai preventīvi nepieļautu valsts budžeta līdzekļu nepamatotu izlietojumu, kas ir visas sabiedrības interesēs.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Digitālā veselība un digitālās veselības politikas īstenošana

Digitālās veselības politikas īstenošana ir valstiski nozīmīga funkcija un skar lielu subjektu loku - iedzīvotājus, veselības aprūpes un farmācijas pakalpojumu sniedzējus, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju izstrādātājus un īpašniekus, tomēr likuma līmenī nav noteikti Centra uzdevumi digitālās veselības politikas īstenošanas jomā.
Nevienā no nozares normatīvajiem aktiem nav iekļauts  termina "digitālā veselība" skaidrojums. 
Risinājuma apraksts
Likumprojekts papildina Ārstniecības likuma 1.pantu ar šādu jaunu terminu “digitālā veselība” - rīki un pakalpojumi, kuros izmanto informācijas un komunikāciju tehnoloģijas, lai uzlabotu profilaksi, diagnostiku, ārstēšanu, uzraudzību un pārvaldību veselības jomā.  

Likumprojekts nosaka Centra uzdevumus digitālās veselības politikas īstenošanas jomā:
1) attīsta veselības informācijas sistēmu un elektroniskos pakalpojumus atbilstoši digitālās veselības politikai, nozares prioritātēm un lietotāju vajadzībām,  lai nodrošinātu pacienta veselības datu pieejamību elektroniski šī panta pirmajā daļā noteikto mērķu sasniegšanai;
Aktuālā digitālās veselības politika noteikta Digitālās veselības stratēģijā līdz 2029.gadam. Atsevišķas politikas prioritātes var tikt noteiktas Valdības rīcības plānā, kas var būt īpaši aktuāli, mainoties valdībai Stratēģijas periodā. Tāpat atsevišķas politikas prioritātes var tikt noteiktas ar MK rīkojumiem vai MK sēdes protokollēmumos. Tāpat šis uzdevuma ietvaros Centram ir pienākums iesaistīt lietotājus digitālo pakalpojumu attīstībā, turklāt tādā pakalpojumu attīstības posmā, kad izstrādātajā funkcionalitātē vēl operatīvi var veikt izmaiņas, lai risinājums atbilstu lietotāju vajadzībām.
2) nosaka prasības, lai nodrošinātu kvalitatīvu datu apmaiņu starp veselības informācijas sistēmu un pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām;
Datu apmaiņas prasības tiek iekļautas Centra sagatavotā e-veselības sistēmas tehniskajā dokumentācijā. Centrs nodrošina šo dokumentu pieejamību pacientu datu apstrādes sistēmu īpašniekiem un izstrādātājiem.
3) attīsta, organizē un koordinē datu apmaiņu starp veselības informācijas sistēmu un citām veselības nozares valsts informācijas sistēmām, kā arī ar nacionālā e-veselības kontaktpunkta starpniecību attīsta datu pārrobežu apmaiņu;
Nacionālais e-veselības kontaktpunkts ietilpst e-veselības sistēmā un tā darbības kārtība noteikta MK noteikumos Nr.134.
4) sniedz konsultatīvu atbalstu par pacienta veselības datu apstrādes jautājumiem veselības informācijas sistēmā veselības informācijas sistēmas lietotājiem un  tos pārstāvošajām biedrībām un nodibinājumiem, valsts pārvaldes institūcijām un citām institūcijām, kas apstrādā, tai skaitā, rada un izmanto veselības datus, pacienta veselības datu elektroniskas apstrādes jomā;
Centrs nodrošina e-veselības sistēmas Klientu atbalsta dienesta darbību, kura darba laiks ir no plkst. 8.00 līdz 20.00 katru dienu, un tas sniedz konsultācijas gan telefoniski, gan rakstiski.
5) pārvalda veselības nozares valsts līmeņa digitālos risinājumus, izstrādājot un uzturot aktuālu veselības nozares domēna mērķarhitektūru;
Digitālās pārvaldes arhitektūru Latvijā pārvalda Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. Digitālās pārvaldes arhitektūra tiek izstrādāta un pārvaldīta, lai nodrošinātu publiskās pārvaldes risinājumu sadarbspēju, efektivitāti un ilgtspēju. Digitālās pārvaldes arhitektūras ietvaros ir izstrādājamas un uzturamas aktuālas jomu mērķarhitektūras. Veselības jomas mērķarhitektūra tika izskatīta un pieņemta IKT vadītāju foruma sēdē 2025.gada maijā. Centram jānodrošina pastāvīga veselības jomas mērķarhitektūras aktualizācija.
6) nodrošina veselības nozares valsts informācijas sistēmu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras uzturēšanu un attīstību, slēdzot līgumus ar sistēmu pārziņiem;
Septiņu[1] VM padotības iestāžu pārziņā ir 19[2] valsts informācijas sistēmas un septiņi reģistri[3]. Centrs kā veselības nozares digitālās kompetences centrs nodrošinās nozares valsts informācijas sistēmu tehnisko uzturēšanu un attīstību, slēdzot līgumus ar sistēmu pārziņiem, tādējādi nodrošinot centralizētu IKT risinājumu tehnisko uzturēšanu un attīstību un zināšanu un kompetences koncentrēšanu vienā institūcijā 
7) sniedz priekšlikumus par veselības informācijas sistēmas un veselības nozares valsts informācijas sistēmu attīstības prioritātēm un mērķiem un izstrādā rīcības plānus šo valsts informācijas sistēmu attīstībai, pārvaldībai un uzturēšanai;
Attiecībā uz e-veselības sistēmas attīstību, Veselības ministrijas, Centra un Nacionālā veselības dienesta noslēgtais līgums par digitālās veselības politikas īstenošanu, Vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas uzturēšanu un darbības nodrošināšanu, paredz, ka Centrs, līdz 2025.gada 1.novembrim un turpmāk katru gadu līdz 1.novembrim apkopo Ministrijas padotības iestāžu vajadzības digitālās veselības politikas jomā un rakstveidā iesniedz Ministrijai Attīstības plāna projektu turpmākiem gadiem. Ministrija izvērtē, ja nepieciešams sniedzot priekšlikumus par nepieciešamām izmaiņām, Centra sagatavoto Attīstības plāna projektu un saskaņo to. Apstiprinātajā Attīstības plānā var tikt veikti grozījumi. Līdzīga kārtība paredzama attiecībā uz pārējām veselības nozares valsts informācijas sistēmām, kuru tehnisko uzturēšanu nodrošinās Centrs, ar izņēmumu, ka informācijas sistēmas Attīstības plānu apstiprinās konkrētās informācijas sistēmas pārzinis.
8) piesaista investīcijas pacientu veselības datu digitalizācijas veicināšanai un digitālu pakalpojumu attīstīšanai.
Šis uzdevums paredz, ka Centrs regulāri sekos līdzi finansējuma piesaistes iespējām digitālās veselības pakalpojumu attīstīšanai dažādās investīciju programmās, piemēram, "Digitālā Eiropa", “ES – veselībai” (EU4Health), tai skaitā gatavos un iesniegs projektu pieteikumus.


[1] Nacionālais veselības dienests, Slimību profilakses un kontroles centrs, Veselības inspekcija, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Valsts asinsdonoru centrs, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs, Zāļu valsts aģentūra
[2] Vienotā veselības nozares elektroniskā informācijas sistēma (DigiVes platformas IS/e-veselības sistēma), Nacionālais e-veselības kontaktpunkts, Veselības aprūpes pakalpojumu apmaksas norēķinu sistēma “Vadības informācijas sistēma”, Kompensējamo zāļu reģistrācijas un uzskaites informācijas sistēma, Veselības nozares elektroniskā starptautiskās sadarbības informācijas sistēma un Nacionālās aplikācijas aizstājējs NVD RINA (Reference Implementation of National Application), Vakcinācijas informācijas sistēma (Vienotais vakcinācijas tīkls (ViVaT)), Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāze, Vienotā digitālā epidemioloģiskā sistēma, Vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēma, Iedzīvotāju genoma valsts reģistrs, Jaundzimušo reģistrs, Ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistrs, Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu datubāze, Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrs, Ārstniecības iestāžu reģistrs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu vadības informācijas sistēma, Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma, Valsts asins dienesta vienotā informācijas sistēma, Stacionāro ārstniecības iestāžu resursu informācijas sistēma,
[3] Veselības aprūpes pakalpojumu saņēmēju datubāze, Veselības aprūpes nozares valsts statistisko pārskatu datubāze, Stacionāro gultu fonda izmantošanas datubāze, Klīnisko vadlīniju datubāze, Latvijas Zāļu reģistrs, Latvijas medicīnisko ierīču reģistrs (LATMED), Veselības inspekcijas Nozares vienotā uzraudzības sistēma
Problēmas apraksts
2. Pacienta veselības datu elektroniska apstrāde - datu sniegšana e-veselības sistēmai un piekļuve e-veselības sistēmā esošajiem datiem 

Likuma līmenī šobrīd ir nostiprinātas e-veselības sistēmas pārziņa tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt informāciju no valsts un pašvaldību iestādēm, ārstniecības iestādēm, ārstniecības personām un pacientiem, lai nodrošinātu patiesas un aktuālas informācijas uzkrāšanu un ziņu pilnīgumu veselības informācijas sistēmā, bet likuma līmenī nav noteikts pienākums ārstniecības iestādēm  iesniegt pacienta veselības datus e-veselības sistēmai, kā arī nav nostiprināts pienākums ārstniecības pakalpojumu sniedzējiem iepazīties ar e-veselības sistēmā uzkrātajiem pacienta veselības datiem. Šāda pienākuma neesamība, var pasliktināt veselības aprūpes pakalpojuma kvalitāti un palielināt dubultā finansējuma risku (piemēram, nosūtot pacientu atkārtoti uz pakalpojumu, kas jau pirms kāda laika saņemts).
Risinājuma apraksts
2. Likumprojekts papildina 78.pantu ar ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
“(4)Ārstniecības iestādei neatkarīgi no tās juridiskā statusa un veselības aprūpes pakalpojuma apmaksātāja ir pienākums nodot pacienta veselības datus veselības informācijas sistēmai normatīvajos aktos par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu un medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību noteiktajā kārtībā."
"(5) Veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējam, nodrošinot pacienta veselības aprūpi un ņemot vērā tās steidzamību, ir pienākums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iepazīties ar veselības informācijas sistēmā uzkrātajiem datiem par pacientu, kas nepieciešami ārstniecības mērķu sasniegšanai.”

Lai ārstniecības iestāde varētu nodot pacienta veselības datus e-veselības sistēmai un veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējs (ārstniecības persona, ārstniecības atbalsta persona, farmaceits varētu piekļūt e-veselības sistēmā esošajiem datiem un tos apstrādāt, ārstniecības iestādei atbilstoši MK noteikumos Nr.134 noteiktajam jānoslēdz līgums ar Centru par e-veselības sistēmas izmantošanu un jāpiešķir e-veselības sistēmas lietotāju tiesības.
 
Problēmas apraksts
3. Datu apstrādes nosacījumi ārstniecības iestāžu informācijas sistēmās (pacientu datu apstrādes informācijas sistēmās) un šo sistēmu licencēšana
Pašreizējais tiesiskais regulējums negarantē pietiekošu pacienta veselības datu aizsardzības līmeni, jo ārstniecības iestāde apliecina pacientu datu apstrādes sistēmu atbilstību MK noteikumos Nr.134 neteiktajām prasībām, bet faktiskā atbilstības pārbaude netiek veikta.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts papildina Ārstniecības likuma 1.pantu ar šādu jaunu terminu un tā skaidrojumu: “pacientu datu apstrādes informācijas sistēma - programmatūra, kas dod iespēju apstrādāt personas elektroniskos veselības datus un kura paredzēta izmantošanai veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai vai pacientiem, lai piekļūtu saviem elektroniskajiem veselības datiem." 
Ar terminu “apstrādāt” tiek saprasta datu apstrāde visplašākajā nozīmē - jebkura ar personas datiem vai personas datu kopumiem veikta darbība vai darbību kopums, piemēram, reģistrācija, organizēšana, strukturēšana, glabāšana, pielāgošana vai pārveidošana, aplūkošana, izmantošana, izpaušana, nosūtot, izplatot vai citādi darot tos pieejamus, saskaņošana vai kombinēšana, ierobežošana, dzēšana vai iznīcināšana. 

Likumprojekts papildina 78.pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
(6) Ārstniecības iestāde datu nodošanu veselības informācijas sistēmai un piekļuvi veselības informācijas sistēmā uzkrātajiem datiem var nodrošināt izmantojot veselības informācijas sistēmas lietotāja saskarni vai pacientu datu apstrādes informācijas sistēmu, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām tehniskajām un drošības prasībām pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām, ko apliecina SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" izsniegta licence. Likumprojekts papildina Ārstniecības likuma pārejas kārtību ar 47.punktu, kas nosaka, ka 78. panta sestā daļa stājas spēkā 2030.gada 1.janvārī.

Likumprojekts papildina 78.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
"(7) Ministru kabinets nosaka obligātās drošības un tehniskās prasības pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām, un kārtību, kādā veicama pacientu datu apstrādes informācijas sistēmu licencēšana."
Likumprojekts papildina Ārstniecības likuma pārejas kārtību ar 48.punktu, ka nosaka, ka Ministru kabinets līdz 2026.gada 30. decembrim izdod 78.panta septītajā daļā minētos Ministru kabineta noteikumus.

MK noteikumos tiks noteikts termiņš, kādā Centram jāveic informācijas sistēmu izvērtēšana licencēšanai un provizoriski tas varētu aizņemt visu 2027.gadu (Centram ir noslēgti 43 līgumi par datu apmaiņu ar e-veselību). Izstrādājot MK noteikumu projektu, tiks izvērtētas šobrīd MK noteikumu Nr. 134 14.punktā noteiktās vispārējās drošības un tehniskās prasības informācijas sistēmām, kā arī vērtēta nepieciešamība ieviest jaunas prasības, izvērtējot to samērīgumu ub datu drošības aspektus. Pastāv iespēja, ka daļa ārstniecības iestāžu pacientu datu apstrādes informācijas sistēmu varētu neatbilst MK noteikumos noteiktajām prasībām. Ja tiks konstatētas būtiskas neatbilstības noteiktajām prasībām, kuru novēršana prasīs liels finanšu un laika resursus, tiks lemts par iespējamiem situācijas risinājumiem. Neatbilstošajām pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām tiksnoteikts laiks neatbilstību novēršanai, bet tā kā šis process varētu būt resursietilpīgs (tehnisko specifikāciju izstrāde, iepirkums, risinājuma izstrāde un testēšana, ieviešana produkcijas vidē, atkārtota izvērtēšana licencēšanai), ir nepieciešams paredzēt pietiekoši garu laika periodu, tādējādi pārejas periods likumprojektā noteikts līdz 2030.gada 1.janvārim.

Pacienta datu apstrādes sistēmu licencēšanas kārtībā paredzēts noteikt, kārtību, kādā pacientu datu apstrādes sistēmas īpašniekam tiek izsniegta, pagarināta vai anulēta licence, kas apliecina pacientu datu apstrādes informācijas sistēmas atbilstību obligātajām drošības un tehniskajām prasībām, tai skaitā, informācija, kāda pacientu datu apstrādes informācijas sistēmas īpašniekam jāiesniedz SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", lai saņemtu, pagarinātu vai anulētu licenci, kā arī kārtību, kādā tiek nodrošināta aktuālās informācijas uzturēšana par pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām, kurām piešķirta un anulēta darbības licence, samaksas kārtību par licencēšanas pakalpojumu, kā arī kārtību, kādā šī informācija pieejama sabiedrībai, tai skaitā publicējamos datus.
Problēmas apraksts
4. Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu informācijas sistēma
Valsts informācijas sistēmai “Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu datubāze” šobrīd nav izdoti atsevišķi Ministru kabineta noteikumi atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likumā noteiktajam. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta pirmajā divi prim daļā noteikto un to, ka šobrīd normatīvajos aktos nav ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu datubāzes pārzini, iekļaujamās informācijas apjomu, informācijas apstrādes kārtību un nosacījumus informācijas piekļuves nodrošināšanai datubāzē, nepieciešams veikt grozījumus Ārstniecības likumā, lai Ministru kabinetam paredzētu šādu deleģējumu. Likumprojekta 2.pants papildina Ārstniecības likuma 9.pantu ar astoto daļu, nosakot, ka Ministru kabinets nosaka Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu datu bāzes pārzini, šajā valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu un apstrādes kārtību, kā arī nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai. Likumprojekta 9. pants paredz, ka noteikumus par Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu datubāzi Ministru kabinets izdos līdz 2026. gada 30. decembrim. 
Problēmas apraksts
5. Par vārda “klīnika” un citu vārdu, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ierobežošanu uzņēmumu nosaukumos, ja to darbība nav ar to saistīta
Ir konstatēts, ka uzņēmumi, kas sniedz ar veselību saistītus pakalpojumus, piemēram, tādus skaistumkopšanas pakalpojumus, kas nav ārstniecības pakalpojumi, savu uzņēmumu/struktūrvienību/filiāļu nosaukumos, tai skaitā izkārtnēs un reklāmās mēdz izmantot arī tādus vārdus, kas var radīt priekšstatu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, piemēram "klīnika" u.c. un tādējādi maldināt patērētāju par augstākas kvalifikācijas pakalpojumu sniegšanu kā patiesībā. Lai to risinātu Ārstniecības likumā jānosaka ierobežojums komersantu (firmu), to filiāļu un  struktūrvienību, kā arī fizisko personu - saimnieciskās darbības veicēju, kas nesniedz ārstniecības pakalpojumus, bet sniedz pakalpojumus, kas saistīti ar cilvēka veselību, nosaukumos lietot maldinošus vārdus, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu. Papildus tam Ārstniecības likumā jānosaka  piespiedu ietekmēšanas līdzeklis administratīvajā procesā, kuru piemērot komersantiem un saimnieciskās darbības veicējiem, kuri pārkāpj noteikto ierobežojumu, lai tie pārtrauktu maldinošo vārdu izmantošanu firmu, filiāļu, struktūrvienību nosaukumos, kā arī fiziskas personas - saimnieciskās darbības veicēja nosaukumā vai izkārtnēs, kā arī Ārstniecības likuma pārejas kārtībā jānosaka termiņš, kādā pēc grozījumu spēkā stāšanās, komersants, kura nosaukumā (firmā), filiāles, tās struktūrvienības nosaukumā, kā arī fiziskas personas - saimnieciskās darbības veicēja nosaukumā un/vai izkārtnē ir maldinošs vārds vai vārdi, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselībai un tas nav ārstniecības pakalpojums, nodrošina komersanta nosaukuma (firmas) un/vai izkārtnes maiņu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts papildina Ārstniecības likumu ar 55. panta trešo un ceturto daļu:
1) "(3) Komersanta nosaukumā (firmā), filiāles, tās struktūrvienības nosaukumā, kā arī fiziskas personas - saimnieciskās darbības veicēja nosaukumā un/vai tā izkārtnē nedrīkst ietvert maldinošu vārdu, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselībai un tas nav ārstniecības pakalpojums.'';
2) "(4) nosakot, ka Veselības inspekcija uzrauga  minēto prasību ievērošanu un ir tiesīga izdot administratīvu aktu, kurā noteikts pienākums atbilstošā veidā un termiņā novērst konstatēto neatbilstību.''
Attiecīgi tiek papildināti arī pārejas notekumi ar 49. un 50. punktu šādā redakcijā:
"49. Komersants, kura firmas, filiāles, tās struktūrvienības nosaukumā un /vai izkārtnē ir maldinošs vārds vai vārdi, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselība un tas nav ārstniecības pakalpojums, nodrošina komersanta (firmas), filiāles, tās struktūrvienības nosaukuma un/vai izskārtnes maiņu 12 mēnešu laikā pēc likuma 55. panta trešās daļas spēkā stāšanās."
"50. Fiziska persona - saimnieciskās darbības veicējs, kura nosaukumā un/vai izkārtnē ir maldinošs vārds vai vārdi, kas var radīt iespaidu par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselība un tas nav ārstniecības pakalpojums, nodrošina saimnieciskās darbības veicēja nosaukuma un/vai izskārtnes maiņu 12 mēnešu laikā pēc likuma 55. panta trešās daļas spēkā stāšanās."
Problēmas apraksts
6. Veselības aprūpes valsts budžeta līdzekļu izlietojuma uzraudzība
Likuma līmenī nav noteikts pienākums Nacionālajam veselības dienestam līgumos ar ārstniecības iestādēm un aptiekām iekļaut pienākumu atlīdzināt zaudējumus, maksāt līgumsodu, norādīt gadījumus kādos līgumsods maksājams un to apmēru, kā arī kārtību, kādā tiek veikta līgumsoda samaksa un veikti ieturējumi. 
Nacionālā veselības dienesta mērķis ir organizēt stabilu un ilgstošu pakalpojumu sniegšanas mehānismu, kas primāri nodrošinātu sabiedrības intereses saņemt veselības aprūpes pakalpojumus. Iztrūkstot Nacionālā veselības dienesta tiesībām piemērot līgumsodu, vienīgā rīcība nopietna pārkāpuma gadījumā no Nacionālā veselības dienesta puses var būt līguma izbeigšana,  kas ir pretrunā efektīvai,  racionālai veselības aprūpes finansējuma izlietojumu kontrolei, veicinot veselības aprūpes pieejamību.
Papildus norādāms, ka starp Nacionālo veselības dienestu un Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju šobrīd notiek tiesvedība par līguma noslēgšanu, kā ietvaros ar Administratīvās apgabaltiesas 2025. gada 3. marta lēmumu par pagaidu noregulējumu lietā Nr. A420259124, tiesa atzina, ka pirmšķietami ir pamatots pieteikums daļā par līgumsodu nepiemērošanu, jo publisko tiesību līgumos nevar paredzēt līgumsodu vai citus saistību pastiprināšanas līdzekļus, ja vien tas nav noteikts normatīvajā tiesību aktā, kas regulē konkrēto publisko tiesību līgumu veidu. Līdz ar to, šobrīd Nacionālais veselības dienests nepiemēro līgumu punktus par līgumsodiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts papildina Ārstniecības likumu ar 10.3 pantu, kas nosaka, ka līgumu par no valsts budžeta līdzekļiem apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu apmaksu kā arī līgumu par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto kompensējamo zāļu, medicīnisko ierīču, M sarakstā iekļauto zāļu un farmaceita pakalpojumu nodrošināšanu un apmaksu, izpildi un veselības aprūpei paredzēto valsts budžeta līdzekļu izlietojumu ārstniecības iestādēs un aptiekās uzrauga Nacionālais veselības dienests. 10.3 pants arī nosaka, ka Līgumos ar ārstniecības iestādēm un aptiekām Nacionālais veselības dienests iekļauj pienākumu ārstniecības iestādei vai aptiekai atlīdzināt zaudējumus, maksāt līgumsodu, norāda gadījumus, kādos līgumsods maksājams un to apmēru, kā arī kārtību, kādā tiek veikta līgumsoda samaksa un veikti ieturējumi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • sabiedrība kopumā
  • skaistumkopšanas pakalpojumu patērētāji
Ietekmes apraksts
Sabiedrība kopumā:
Nosakot tehniskās un drošības prasības pacientu datu apstrādes sistēmām un ieviešot to licencēšanu, tiks stiprināta personu veselības datu aizsardzība pacientu datu apstrādes informācijas sistēmās. 
Slimību profilakses un kontroles centrs uztur Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu datubāzi. Datubāzē tiek apkopota informācija par Latvijas iedzīvotāju un Latvijā mirušo ārvalstnieku medicīniskajiem nāves cēloņiem. Ar Likumprojektu tiek paredzēts izdoti atsevišķi Ministru kabineta noteikumi atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likumā noteiktajam. Sabiedrība tiek informēta par Ministru kabineta noteikumu izstrādi. Izmaiņas sabiedrībai kopumā nav paredzētas - nav plānotas izmaiņas datubāzes datu avotos. 

Skaistumkopšanas pakalpojumu patērētāji:
Tiks mazinātas iespējas, izmantojot uzņēmuma, filiāles vai struktūrvienības nosaukumu, maldināt skaistumkopšanas pakalpojumu patērētājus par augstākas kvalifikācijas skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanu uzņēmumā nekā patiesībā. 
 
Juridiskās personas
  • ārstniecības iestādes
  • Slimību profilakses un kontroles centrs
  • Veselības inspekcija
  • pacientu datu apstrādes sistēmu izstrādātāji un īpašnieki
  • SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs"
  • komersanti, kas vēlēsies sniegt pakalpojumus cilvēka veselībai
  • Nacionālais veselības dienests
  • aptiekas
  • komersanti, kuru nosaukumos , filiāļu, struktūrvienību nosaukumos, saimnieciskās darbības veicēji, kuru nosaukumos un /vai izkārtnēs likuma spēkā stāšanās brīdī izmantots vārds/vārdi, kas liecina par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselībai, bet tas nav ārstniecības pakalpojums
Ietekmes apraksts
Ārstniecības iestādes:
ir pienākums nodot pacienta veselības datus veselības informācijas sistēmā normatīvajos aktos par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu un medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību  noteiktajā apjomā un termiņā. Veselības aprūpes pakalpojumu sniedzējiem tiesības un pienākums piekļūt veselības informācijas sistēmā uzkrātajiem datiem, lai nodrošinātu pacienta veselības aprūpi. 
No 2030.gada 1.janvāra piekļuvei e-veselības sistēmai varēs izmantot tikai tādas pacienta datu apstrādes informācijas sistēmas, kas atbildīs Ministru kabineta noteikumos noteiktajām tehniskajām un drošības prasībām un būs saņēmušas SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" licenci.
Līgumā ar Nacionālo veselības dienestu par veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu būs noteikts pienākums   ārstniecības iestādei atlīdzināt zaudējumus, maksāt līgumsodu, kā arī noteikti gadījumi, kādos līgumsods maksājams un to apmērs, kā arī kārtība, kādā tiek veikta līgumsoda samaksa un veikti ieturējumi.

Aptiekas:
Līgumā ar Nacionālo veselības dienestu par veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu būs noteikts pienākums    atlīdzināt zaudējumus, maksāt līgumsodu, kā arī noteikti gadījumi, kādos līgumsods maksājams un to apmērs, kā arī kārtība, kādā tiek veikta līgumsoda samaksa un veikti ieturējumi.

Pacientu datu apstrādes sistēmu izstrādātāji un īpašnieki:
No 2030.gada 1.janvāra būs jānodrošina ārstniecības iestāžu pacientu datu apstrādes sistēmu atbilstība Ministru kabineta noteikumos noteiktajām tehniskajām un drošības prasībām. 

SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs":
Veiks ārstniecības iestāžu pacientu datu apstrādes informācijas sistēmu licencēšanu atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteiktajām prasībām, tai skaitā Centrs izsniegs, pagarinās un anulēs licenci, kas apliecina pacientu datu apstrādes informācijas sistēmas atbilstību obligātajām drošības un tehniskajām prasībām.

Slimību profilakses un kontroles centrs – kā Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu informācijas sistēmas uzturētājs:
Šai iestādei būs jāpārvalda un jāapstrādā dati saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem.

Komersanti, kuru nosaukumos, to filiāļu, struktūrvienību nosaukumos, kā arī saimnieciskās darbības veicēji, kuru nosaukumos un /vai izkārtnēs likuma spēkā stāšanās brīdī izmantots vārds/vārdi, kas liecina par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselībai, bet tas nav ārstniecības pakalpojums:
Šiem uzņēmumiem 12 mēnešu laikā pēc šī likumprojekta 4.panta spēkā stāšanās būs jānodrošina komersanta nosaukuma un/vai izkārtnes maiņa.

Komersanti/ saimnieciskās darbības veicēji, kas vēlēsies sniegt pakalpojumus cilvēka veselībai, bet ne ārstniecības pakalpojumus:
Reģistrējot komersanta nosaukumu, nedrīkstēs nosaukumā un/vai izkārtnē izvēlēties vārdu vai vārdus, kas liecina par ārstniecības pakalpojumu sniegšanu. 

Veselības inspekcija:
Būs tiesības izdot administratīvu aktu, kurā noteikts pienākums atbilstošā veidā un termiņā novērst pārkāpumu saistībā ar maldinošu vārdu izmantošanu komersanta nosaukumā (firmā), filiāļu, struktūrvienību nosaukumā, saimnieciskās darbības veicēja nosaukumā vai izkārtnē, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselībai un tas nav ārstniecības pakalpojums.

Nacionālais veselības dienests
Līgumos ar ārstniecības iestādēm un aptiekām Nacionālais veselības dienests iekļaus pienākumu ārstniecības iestādei vai aptiekai atlīdzināt zaudējumus, maksāt līgumsodu, norādīs gadījumus, kādos līgumsods maksājams un to apmēru, kā arī kārtību, kādā jāveic līgumsoda samaksa un kā tiks veikti ieturējumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi valsts informācijas sistēmai “Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu informācijas sistēma”

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 2.pantā noteiktā deleģējuma izpilde. Noteikt Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu informācijas sistēmas pārzini, šajā valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu un apstrādes kārtību, kā arī nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumi par obligātajām drošības un tehniskajām prasībām pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām un pacientu datu apstrādes informācijas sistēmu licencēšanas kārtību.

Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 8.pantā noteiktā deleģējuma izpilde. Noteikt obligātās drošības un tehniskās prasības pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām, un pacientu datu apstrādes informācijas sistēmu licencēšanas kārtību. Pacienta datu apstrādes sistēmu licencēšanas kārtībā paredzēts noteikt, kārtību, kādā pacientu datu apstrādes sistēmas īpašniekam tiek izsniegta, pagarināta vai anulēta licence, kas apliecina pacientu datu apstrādes informācijas sistēmas atbilstību obligātajām drošības un tehniskajām prasībām, tai skaitā, informācija, kāda pacientu datu apstrādes informācijas sistēmas īpašniekam jāiesniedz SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs", lai saņemtu, pagarinātu vai anulētu licenci, kā arī samaksas kārtību par licencēšanas pakalpojumu. Noteikumos tiks noteikta arī kārtība, kādā  informācija par pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām, kurā piešķirta un anulēt licence, pieejama sabiedrībai, tai skaitā publicējamos datus.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija

 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības inspekcija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

sabiedrības līdzdalības rezultāti apkopoti viedokļu pārskatā

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Digitālās veselības centrs”
  • Slimību profilakses un kontroles centrs
  • Veselības inspekcija
  • Nacionālais veselības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Veselības inspekcijai būs tiesības izdot administratīvus aktus, kuros noteikts pienākums atbilstošā veidā un termiņā novērst pārkāpumu saistībā ar maldinošu vārdu izmantošanu komersanta , tā filiāļu, struktūrvienību nosaukumā (firmā), saimnieciskās darbības veicēja nosaukumā vai izkārtnē, ja pakalpojums tiek sniegts cilvēka veselībai un tas nav ārstniecības pakalpojums.

SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" veiks pacientu datu apstrādes informācijas sistēmu sertifikāciju atbilstoši Ministru kabineta noteikumos noteiktajām prasībām, tai skaitā Centrs izsniegs, pagarinās un pārtrauks licenci, kas apliecina pacientu datu apstrādes informācijas sistēmas atbilstību obligātajām drošības un tehniskajām prasībām. Centrs arī nodrošinās informācijas uzkrāšanu un pieejamību sabiedrībai par pacientu datu apstrādes informācijas sistēmām, kura saņēmušas licenci vai kurām anulēta licence.

Slimību profilakses un kontroles centrs kā Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu datubāzes pārzinim būs jāpārvalda un jāapstrādā dati saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par Latvijas iedzīvotāju nāves cēloņu informācijas sistēmu.

Nacionālajam veselības dienestam līgumos ar ārstniecības iestādēm un aptiekām jāiekļauj pienākumi ārstniecības iestādei vai aptiekai atlīdzināt zaudējumus, maksāt līgumsodu, jānorāda gadījumi, kādos līgumsods maksājams un to apmērs, kā arī kārtība, kādā tiek veikta līgumsoda samaksa un veikti ieturējumi.
 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Realizējot digitālās veselības politikas ieviešanu un ar to saistītos valsts pārvaldes uzdevumus, tiks nodrošināta labāka VM resora digitālo pakalpojumu kvalitāte un efektīvāka to pārvaldība. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Digitālā veselība
2023.gada augustā Ministru kabinets apstiprināja Digitālās veselības stratēģiju līdz 2029.gadam (23-TA-824) (Stratēģija), kurā iekļauta detalizēta informācija par esošo situāciju, galvenajiem izaicinājumiem digitālās veselības jomā Latvijā un nodefinēti veselības nozares digitālās transformācijas rīcības virzieni un uzdevumi, lai nodrošinātu Sabiedrības veselības politikas pamatnostādnēs 2021.–2027.gadam noteikto sabiedrības veselības politikas mērķu sasniegšanu, kā arī Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027.gadam uzdevumu izpildi. Stratēģija paredz sasniegt šādus rezultātus:
1. Pakalpojumu digitalizācijas līmenis būtiski samazinājis “papīra” medicīnisko dokumentu apriti. 
2. Digitālie risinājumi palīdz pacientiem ērti piedalīties savas veselības aprūpē.
3. Ārstniecībā un profilaksē plaši tiek izmantoti attālinātie risinājumi un citas digitālās tehnoloģijas – pakalpojumi ir pieejamāki, kvalitatīvāki, efektīvāki un ērtāki un palīdz ārstiem un citiem veselības aprūpes speciālistiem sadarboties visā “pacienta ceļā” un sniegt augstas kvalitātes pakalpojumus.
4. Ievērojami pieaugusi veselības nozares speciālistu izpratne par digitālās veselības risinājumiem.
5. Veselības nozares pārvaldība ir datos balstīta.
6. Veselības nozares digitālo risinājumu attīstīšanai un uzturēšanai nodrošināts pietiekams valsts budžeta finansējums un cilvēkresursu kapacitāte.

Nododot Centram digitālās veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT kompetences un resursus  šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte un Stratēģijas mērķu sasniegšana.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Stratēģijas realizēšana
Nododot Centram digitālās veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT kompetences un resursus  šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte un veselības nozares digitālo pakalpojumu attīstīšana, un attiecīgi veicināta Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam rādītāja "Digitālās ekonomikas un sabiedrības indekss (DESI)" sasniegšana.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nododot Centram digitālās veselības politikas ieviešanas funkciju un, tai skaitā koncentrējot VM resora IKT kompetences un resursus  šajā kapitālsabiedrībā, tiks stiprināta VM resora digitalizācijas kapacitāte un veselības nozares digitālā attīstība, kā rezultātā tiks sekmēta veselības aprūpes pakalpojumu efektivitāte.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojekts nosaka, ka ārstniecības iestāde datu nodošanu veselības informācijas sistēmai un piekļuvi veselības informācijas sistēmā uzkrātajiem datiem var nodrošināt izmantojot veselības informācijas sistēmas lietotāja saskarni vai ārstniecības iestādes informācijas sistēmu, kas atbilst Ministru kabineta noteiktajām tehniskajām un drošības prasībām ārstniecības iestāžu informācijas sistēmām, kurās tiek apstrādāti pacientu veselības dati, ko apliecina SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" izsniegta licence. Tādējādi likumprojekts uzlabos datu drošību ārstniecības iestāžu pacientu veselības datu apstrādes sistēmās, kas integrētas ar e-veselības sistēmu, jo ar Ministru kabineta noteikumiem tiks noteiktas obligātās tehniskās un drošības prasības šādām sistēmām, kā arī kārtība, kādā tiek izsniegta licence, kas apliecina ārstniecības iestādes informācijas sistēmas, kurā tiek apstrādāti pacientu veselības dati, atbilstību obligātajām drošības un tehniskajām prasībām.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi