Anotācija (ex-ante)

22-TA-2355: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par akciju sabiedrības "Rīgas osta" dibināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ostu likuma 7.panta 1.1 un 1.2 daļu un pārejas noteikumu 16.punkta 1.apakšpunktu, Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5.panta pirmo un ceturto daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas 2. un 3. punktu un Komerclikuma 141., 143. pantu, kā arī, lai izpildītu deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 181. punktu, kas nosaka turpināt uzlabot un pabeigt ostu pārvaldības reformu, pilnveidojot pašvaldību iesaisti ostu pārvaldībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots par publiski privātas akciju sabiedrības “Rīgas osta” dibināšanu saskaņā ar Ostu likumā ietverto regulējumu un, kas turpmāk veiks Rīgas brīvostas pārvaldes pārvaldīšanas funkcijas un kļūs par likvidējamās Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas un lietvedības pārņēmēju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ostu likumā veiktie grozījumi paredz mainīt Rīgas brīvostas pārvaldības modeli, nosakot, ka Rīgas brīvostas pārvaldīšanas funkcijas veiks akciju sabiedrība, kuras akcijas pieder valstij un var piederēt arī pašvaldībai ar nosacījumu, ka valsts pusei ne mazāk kā 60 % un Rīgas pašvaldībai — ne vairāk kā 40 % akciju. Atbilstoši Ostu likuma pārejas noteikumu 16.punkta 1.apakšpunktam Ministru kabinets un Rīgas pašvaldība līdz 2023. gada 1. septembrim pieņem lēmumu par akciju sabiedrības dibināšanu Rīgas ostas pārvaldīšanai. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Ostu likumā paredzētajiem uzdevumiem Satiksmes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par akciju sabiedrības “Rīgas osta” dibināšanu" (turpmāk - rīkojuma projekts). Šī kapitālsabiedrība īstenos ostas pārvaldes funkcijas Rīgas ostā un atradīsies Satiksmes ministrijas pārraudzībā attiecībā uz Ostu likumā un Rīgas brīvostas likumā noteikto ostas pārvaldes funkciju, uzdevumu un pienākumu īstenošanu.
Rīkojuma projekts noteic, ka jaundibināmās kapitālsabiedrības balsstiesīgās akcijas piederēs valstij un Rīgas pašvaldībai. Valstij šajā kapitālsabiedrībā pieder ne mazāk kā trīs piektdaļas kapitāla daļu (akciju), kas veido ne mazāk kā 60 % no kopējā akciju skaita, savukārt Rīgas pašvaldībai - ne vairāk kā 40 % no kopējā akciju skaita. Kapitālsabiedrības akcijas nedrīkst ieķīlāt, tās ir vienīgi iespējams atsavināt savstarpēji starp akciju turētajiem. Saskaņā ar Ostu likumu valsts kapitāla daļu (akciju) turētāji ir Satiksmes ministrija, Finanšu ministrija, Ekonomikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Satiksmes ministrijas turējumā - 40 % valstij piederošās akcijas, bet pārējām ministrijām - katrai pa 20 % no valstij piederošām akcijām.
Kapitālsabiedrības pārvaldības institūcijas - padome un valde - tiks veidotas atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma noteikumiem atklātā konkursa procedūrā, kas atbilst OECD noteiktajiem kapitālsabiedrību labas pārvaldības principiem. Līdz padomes un valdes iecelšanai konkursa procedūrā, kapitālsabiedrības pārvaldību nodrošinās pagaidu padome un valde.
Kopš 2021. gada 25. maija Satiksmes ministrija ir izveidojusi darba grupu izmaiņām Rīgas ostas pārvaldībā, kurā dalību ņem Satiksmes ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Finanšu ministrijas, Pārrresoru koordinācijas centra, kā arī Rīgas valstspilsētas pašvaldības un Rīgas brīvostas pārstāvji. Darba grupas mērķis ir sagatavot visus nepieciešamos priekšdarbus, kas nepieciešami AS "Rīgas osta" dibināšanai un Rīgas brīvostas pārvaldes likvidēšanai. Darba grupas ietvaros ir sagatavots līdzdalības izvērtējums par akciju sabiedrības izveidi Rīgas ostas pārvaldes funkciju izpildei, kā arī sagatavots akcionāru līgums starp valsti un Rīgas valstspilsētas pašvaldību. Akcionāru līgumā ir atrunāti būtiski noteikumi, kā, piemēram, sabiedrības pārvalde, akcionāru sapulce, pamatkapitāla palielināšana utt. Tādējādi līgumā ietverti vienoti un līdzsvaroti sadarbības noteikumi efektīvai akciju sabiedrības pārvaldībai virzībā uz akciju sabiedrības optimālu darbību, attīstību un stratēģisko mērķu sasniegšanu. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. pantu rīkojuma projekts ir skatāms kopā ar sagatavoto līdzdalības izvērtējumu “Līdzdalības izvērtējums kapitālsabiedrības izveidei Rīgas ostas pārvaldes funkciju izpildei”, kurš ir saskaņots ar Konkurences padomi, Pārresoru koordinācijas centru un nevalstiskajām organizācijām. Saskaņā ar Komerclikumu ir sagatavots akciju sabiedrības "Rīgas osta" statūtu projekts un tiks sagatavots arī dibināšanas līgums. 2022. gada 23. augustā Satiksmes ministrija oficiāli nosūtīja Rīgas valstspilsētas pašvaldībai akcionāra līguma projektu, kas iepriekš ekspertu līmenī bija saskaņots, un 2022. gada 24. augusta Rīgas dome pieņēma lēmumu - kopīgi ar valsti dibināt publiski privāto kapitālsabiedrību. Akcionāra līguma projekts vēl ir pārrunājams valsts puses akcionāru starpā, rīkojot valsts akcionāru sanāksmi. Lai būtu skaidra valsts puses akcionāru koordinēta un saskaņota rīcība, Satiksmes ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta instrukcijas projektu "Instrukcija par valsts kapitāla daļu turētāju sadarbību Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvalžu valsts kapitāla daļu pārvaldīšanā", kurš ir nodots saskaņošanas procesam. Instrukcija noteiks kārtību, kādā tiek organizēta valsts kapitāla daļu pārvaldīšana Rīgas ostas un Ventspils ostas pārvaldēs. Tās mērķis būs nodrošināt koordinētu ministriju kā kapitāla daļu turētāju pārstāvju sadarbību vienotu lēmumu pieņemšanā valsts kā akcionāra tiesību izmantošanai kapitālsabiedrībās. Akcionāru līgumu paredzēts parakstīt visiem akciju turētājiem un akciju sabiedrībai "Rīgas osta" vienlaicīgi ar tās dibināšanu, balstoties un Ministru kabineta un Rīgas valstspilsētas pieņemtiem lēmumiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 519 "Par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas izveidi" ir izveidota likvidācijas komisija, kuras uzdevums ir sagatavot dokumentāciju par Rīgas brīvostas pārvaldes mantas un aktīvu ieguldīšanu AS "Rīgas osta" pamatkapitālā, kā arī materiālo un nemateriālo vērtību, finanšu līdzekļu un saistību, arhīva un lietvedības nodošanu AS "Rīgas osta". Saskaņā ar Ostu likumu Ministru kabinetam paredzēts pieņemt lēmumus par Rīgas brīvostas pārvaldes likvidāciju līdz 2023. gada 31. decembrim. AS "Rīgas osta"  būs likumiska likvidējamās Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas pārņēmēja. Rīgas brīvostas pārvalde nodos tās valdījumā esošo valsts un pašvaldības zemi, ēkas (būves), piestātnes, inženierbūves un citus īpašuma objektus AS “Rīgas osta” atbilstoši universālsukcesijas principam un saskaņā ar Rīgas brīvostas pārvaldes likvidācijas komisijas lēmumu. Ņemot vērā iepriekš minēto, AS "Rīgas osta" pārņem gan īstenotos, gan iesāktos, gan projekta stadijā esošos Rīgas brīvostas pārvaldes Eiropas Savienības fondu un citus ar ārvalstu finanšu līdzekļu palīdzību iesāktos un pabeigtos projektus, turpinās tos realizēt un nodrošināt pēcprojekta saistību ievērošanu. Ostas pārvaldības modeļa maiņa no atvasinātas publisko tiesību juridiskās personas uz publiski privātu kapitālsabiedrību nekādā veidā nemaina ostas funkcijas, tādējādi nav saskatāms risks par saistību neizpildi.
Akciju sabiedrības "Rīgas osta" dibināšanai nepieciešams sākotnējais ieguldījums minimālā akciju sabiedrības pamatkapitāla apmaksai naudā 35 000 euro apmērā atbilstoši akciju apjomam - 60 % jeb 21 000 euro apmaksājams naudā no valsts puses, 40 % jeb 14 000 euro apmaksājami no Rīgas valstspilsētas pašvaldības puses. Valsts puses akciju apmaksu veiks Satiksmes ministrija no budžeta programmas – 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”. Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai iesniegt Finanšu ministrijai pieprasījumu par valsts budžeta apropriācijas pārdali un valstij piederošo akciju bezatlīdzības nodošanu pārējiem valstij piederošo akciju turētājiem. Pēc apropriācijas pārdales Satiksmes ministrija varēs veikt akciju apmaksu jeb ieguldījumu pamatkapitalā. Kad tas tiks apmaksāts, banka izsniegs komercreģistra iestādei adresētu izziņu vai citu bankas izdotu dokumentu, kas apliecinās līdz dibināšanai apmaksātā pamatkapitāla lielumu. Pēc akciju apmaksas un akciju sabiedrības "Rīgas osta" izveides,  pārējo Rīgas brīvostas pārvaldei piederošo mantu un aktīvus saskaņā ar  Ostu likuma Pārejas noteikumu 16.punkta 1. apakšpunktu pēc to novērtēšanas paredzēts ieguldīt AS "Rīgas osta", par ko tiks gatavots Ministru kabineta rīkojums, palielinot AS "Rīgas osta" pamatkapitālu, atbilstoši likumam līdz 2023. gada 31. decembrim. Rīkojuma projekts pilnvaro Satiksmes ministriju valsts vārdā parakstīt dibināšanas līgumu un veikt nepieciešamās darbības formalitāšu nokārtošanai kredītiestādēs un Uzņēmumu reģistrā.
Pārņemot Rīgas brīvostas pārvaldes aktīvus, turpinot izmantot valdījumā esošos valsts un pašvaldības nekustamos īpašumus ostas teritorijā, kā arī pārņemot visas tiesības un saistības un turpinot pildīt visas no Ostu likuma izrietošās funkcijas, akciju sabiedrības "Rīgas osta" saimnieciskās darbības nodrošināšanai valsts vai pašvaldību budžetu līdzdalība nav nepieciešama un nav plānota. Saskaņā ar Rīgas brīvostas pārvaldes gada pārskatiem, ostas pārvalde strādā pietiekami efektīvi. Tās ieņēmumu pārsniegums pār izdevumiem 2019.gada bija EUR 7,2 milj, 2020.gadā EUR 3,3 milj. un 2021.gadā EUR 2,6 milj. Valsts un pašvaldības līdzekļi nepieciešami tikai Sabiedrības sākotnējā dibināšanas kapitāla apmaksai un ar dibināšanu saistīto izdevumu segšanai.
Sākotnējais ieguldījums akciju sabiedrības "Rīgas osta" pamatkapitālā no valsts puses 21 000 euro apmērā kvalificējams kā valsts atbalsts saskaņā ar Komisijas (ES) 2013.gada 18.decembra Regulu Nr.1407/2013 par līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013.gada 24.decembris, Nr.L352/1) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Satiksmes ministrija, kā lielākā apmēra ieguldītājs akciju sabiedrības pamatkapitālā, visu valsts puses akciju turētāju vārdā nodrošinās sniegtā de minimis atbalsta reģistrāciju uzskaites sistēmā. Uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības plānoto ieguldījumu arīdzan ir attiecināmi iepriekš minētie nosacījumi par de minimis atbalsta izvērtēšanu un piešķiršanu. Saziņā ar Rīgas valstspilsētas pašvaldību ir konstatēts, ka Rīgas pašvaldības ieguldījums pamatkapitālā atbilsts de minimis nosacījumiem un tas tiks reģistrēts uzskaites sistēmā.
Rīkojuma projektā ietverts akcijas sabiedrības "Ŗīgas osta" vispārējais stratēģiskais mērķis, kas formulēts, ņemot vērā tiesību aktos un politikas plānošanas dokumentos noteiktās ostas pārvaldes funkcijas un uzdevumus, kā arī vadoties no Pārresoru koordinācijas centra izstrādātām Vadlīnijām. Ostu loma un attīstības mērķi primāri izriet no Ostu likuma un ar to saistītiem tiesību aktiem, kā arī vairākiem plānošanas dokumentiem: Nacionālā attīstības plāna 2021.-2027.gadam, Transporta attīstības programmas 2021.-2027.gadam, Rīgas brīvostas attīstības programmas 2019.-2028.gadam, Rīgas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas līdz 2030.gadam un Rīgas attīstības programmas 2022.-2027.gadam, kā arī atbilstošiem Eiropas Savienības līmeņa plānošanas dokumentiem. Mūsdienīgai ostai kā stratēģiski nozīmīgam TEN-T tīkla elementam jānodrošina ilgtspējīga videi draudzīga ostas infrastruktūra ņemot vērā nacionālā līmeņa intereses un harmoniski integrējoties Rīgas valstspilsētas pilsētvidē, veidojot jaunas darba vietas, attīstot inovācijas, pētniecību, ekonomiku, respektējot vides un sociālo dimensiju. Sabiedrības vispārējais stratēģiskais mērķis tika izstrādāts, gatavojot Līdzdalības izvērtējums, apspriests un saskaņots ar nevalstiskām organizācijām, Konkurences padomi un citām saskaņošanas procesā iesaistītām institūcijām. Ņemot vērā, ka Sabiedrība tiek veidota kopīgi ar Rīgas valsts pilsētas pašvaldību, svarīgs bija pašvaldības viedoklis un pašvaldības interešu ietveršana vispārējā stratēģiskā mērķa formulējumā.  
Akciju sabiedrības "Rīgas osta" darbības nodrošināšanai līdz tiks pārņemti Rīgas brīvostas pārvaldes aktīvi, finanšu resursi un līgumi un nodrošināti ieņēmumi nepieciešams nodrošināt finansējumu pamatdarbības nodrošināšanai no Rīgas brīvostas pārvaldes līdzekļiem, slēdzot savstarpēju sadarbības līgumu. Attiecīgi šāds pilnvarojums ietverts rīkojumā.
Lai gūtu papildus pārliecību par nepieciešamajām darbībām un lai nodrošinātu tiesību aktu prasību ievērošanu Ventspils brīvostas pārvaldes likvidācijas procesā, Ventspils brīvostas pārvalde piesaistīja zvērinātu advokātu biroju CersJurkāns, kuram tika lūgts padziļināti izpētīt un sniegt savu vērtējumu par dažādu jautājumu risināšanu, tai skaitā attiecībā uz atvasinātas publiskas personas likvidāciju, tiesību un saistību nodošanu akciju sabiedrībai un darba tiesisko attiecību jautājumiem. Neskatoties uz to, ka atzinums gatavots par situāciju Ventspils brīvostā, darbinieku tiesību jautājumi Satiksmes ministrijas ieskatā būtiski neatšķiras Ventspils vai Rīgas brīvostu pārvaldēs. Tādēļ advokātu biroja atzinumā ietvertā analīze ir izmantojama plānojot darbības arī attiecībā uz Rīgas ostas pārvaldes likvidāciju.
 No minētā advokātu biroja atzinuma izriet, ka tiesību aktos nav noteikta kārtība atvasinātu publisku personu likvidācijai, bet pēc analoģijas būtu piemērojams Valsts pārvaldes iekārtas likumā paredzētais regulējums tiešās pārvaldes iestāžu reorganizācijai un likvidācijai. Saskaņā ar Ostu likuma Pārejas noteikumiem paredzēts izveidot kapitālsabiedrību Rīgas ostas pārvaldīšanai, kas ir visu tiesību un saistību pārņēmēja no atvasinātās publiskās personas Rīgas ostas pārvaldes. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta ceturtās daļas 2.punkts noteic, ka tiešās pārvaldes iestādi likvidē, “deleģējot valsts pārvaldes uzdevumus kapitālsabiedrībai, kuras visas kapitāla daļas (akcijas) pieder vienai vai vairākām publiskām personām, — rezultātā iestāde beidz pastāvēt”. Saeima to ir paveikusi, pieņemot attiecīgos grozījumus Ostu likumā. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta piektajai daļai “Deleģējot valsts pārvaldes iestādes uzdevumus kapitālsabiedrībai, kuras visas kapitāla daļas (akcijas) pieder vienai vai vairākām publiskām personām, attiecīgā kapitālsabiedrība ir iestādes tiesību, saistību un mantas pārņēmēja (tai skaitā tiesību un pienākumu, kas izriet no spēkā esošajām darba tiesiskajām attiecībām, ja vien lēmumā par reorganizāciju vai likvidāciju nav noteikts citādi)”. Saskaņā ar 2023. gada 1. februārī Saeimas pieņemtajiem grozījumiem Ostu likuma pārejas noteikumu 16. punkta 4. apakšpunktā, darba tiesiskajās attiecībās paredzēts piemērot Darba likuma noteikumus par uzņēmuma pāreju citai personai. Satiksmes ministrija uzskata, ka jaunajai akciju sabiedrībai "Rīgas osta", pārņemot saistības pret ostas pārvaldē nodarbinātajiem, nodrošinot tiem darba vietu akciju sabiedrībā "Rīgas osta" un nepasliktinot to darba apstākļus, nav pamata prasīt atlaišanas pabalstus.
Ostu likumā ietvertā norma, saskaņā ar kuru darba tiesiskajām attiecībām tiek piemērots Darba likumā paredzētā uzņēmuma pāreja uz citu personu (Darba likuma 117.pants – 121.pants). Uzņēmuma pārejas citai personai gadījumā uzņēmuma nodevēja tiesības un pienākumi, kas izriet no uzņēmuma pārejas brīdī spēkā esošajām darba tiesiskajām attiecībām, pāriet uzņēmuma ieguvējam (t.sk. neizmantotais kārtējais atvaļinājums). Par cik darba tiesiskās attiecības netiek izbeigtas, pamatojoties uz Darba likuma 101.panta pirmās daļas 10.punkta pamata (tiek likvidēts darba devējs), tad arī nav pamata atlaišanas pabalstu izmaksai.
Atbilstoši Ostu likumam, pārņemot Rīgas brīvostas pārvaldes aktīvus, visas tiesības un saistības, akciju sabiedrība "Rīgas osta" pārņem arī kapitāldaļas Rīgas brīvostas pārvaldes izveidotajā SIA “Rīgas brīvostas flote”, kas izveidota atsevišķu Rīgas brīvostas pārvaldes infrastruktūras un peldlīdzekļu apsaimniekošanai un pakalpojumu sniegšanai. Starp būtiskākajiem SIA “Rīgas brīvostas flote” sniedzamajiem pakalpojumiem minami: ziemas navigācijas nodrošināšana Rīgas brīvostas akvatorijā, veicot ledus laušanu ar savā īpašumā esošajiem ledlaužiem, Rīgas brīvostas akvatorijā radušos piesārņojuma seku likvidēšana, piedalīšanās piesārņojuma seku likvidēšanā jūrā; Rīgas brīvostas pārvaldes īpašumā un valdījumā nodotā īpašuma apsaimniekošana, Rīgas brīvostas vienotās tehniskās drošības sistēmas iekārtu uzturēšana un apkalpošana un citi. Detalizētāk šie pakalpojumi izklāstīti Līdzdalības izvērtējumā. SIA “Rīgas brīvostas flote” kapitāldaļu pārņemšana uz Sabiedrību paredzēta vienlaicīgi ar pārējo pārvaldei piederošo aktīvu pārņemšanu. Arī turpmāk paredzēts, ka tā būs jaunveidojamās akciju sabiedrībai piederoša  SIA “Rīgas brīvostas flote”, ja vien tās akcionāri nākotnē nepieņem citus lēmums. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5.panta nosacījumiem AS “Rīgas osta” pēc tās izveidošanas būs jāveic Līdzdalības izvērtējums attiecībā uz SIA “Rīgas brīvostas flote”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas izmanto ostas pakalpojumus. Privātpersonas, kas nodarbinātas Rīgas brīvostas pārvaldē, jo akciju sabiedrība “Rīgas osta” būs likumiska likvidējamās Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas pārņēmēja.
Ietekmes apraksts
Personas, kas izmanto ostas pakalpojumus. Privātpersonas, kas nodarbinātas Rīgas brīvostas pārvaldē, jo akciju sabiedrība “Rīgas osta” būs likumiska likvidējamās Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību un pienākumu) un mantas pārņēmēja.
Juridiskās personas
  • Personas, kas izmanto ostu pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta ietekme nav tieša, jo akciju sabiedrība “Rīgas osta” turpinās pildīt Rīgas brīvostas pārvaldes funkcijas un sniegt nepieciešamos pakalpojumus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Sagaidāms, ka Rīgas brīvostas pārvaldības modeļa maiņa pozitīvi ietekmēs ostas konkurētspēju, atbilstot OECD labas korporatīvās pārvaldības principiem.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīgas osta turpinās attīstīties par loģistikas centru ar augstas pievienotās vērtības pakalpojumiem un ražotnēm. Stimulēs dažādu nozaru jaunu uzņēmumu ienākšanu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme nav tieša, jo tiek mainīta Rīgas brīvostas pārvaldes juridiskā forma, bet netiek mainītas ostas funkcijas un sniegtie pakalpojumi.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Veidojot kapitālsabiedrību, tiks stiprināta koordinācija attiecībā uz ārējiem klientiem, ārējo (starptautisko) konkurenci saskaņā ar OECD korporatīvās pārvaldības principiem.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ir paredzams, ka pārvaldības modeļa maiņa stimulēs dažādu nozaru jaunu uzņēmumu ienākšanu ostā, kas radītu jaunas darbavietas.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
-35 085
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
-21 085
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
-14 000
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
35 085
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
21 085
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
14 000
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
35 085
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
21 085
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
14 000
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Akcijas sabiedrības “Rīgas osta”  pamatkapitālā tiks ieguldīti 35 000 euro, kur 21 000 euro ieguldīs valsts un 14 000 euro Rīgas valstpilsētas pašvaldība. Kā papildus izdevumi tiek paredzēti kapitālsabiedrības reģistrāciju saistītās izmaksas 85 euro apmērā, kas tiks segti no Satiksmes ministrijas budžeta līdzekļiem. Ietekmes uz valsts budžetu nav, jo valsts daļas apmaksai 21 000 euro apmērā tiks veikta iekšēja resursu pārdale no Satiksmes ministrijai piešķirtajiem līdzekļiem, pārdalot finansējumu akcijām un citai līdzdalībai komersantu pašu kapitālā, bet Rīgas valstpilsētas pašvaldība  savu daļu 14 000 euro segs no saviem līdzekļiem. Ieguldījums pamatkapitālā ir finansēšanas darījums, tāpēc rīkojuma projekta anotācijas 3. sadaļas 2. punktā un tā apakšpunktos izdevumi norādīti ar “-“ zīmi.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Satiksmes ministrija ar kapitālsabiedrības dibināšanu un reģistrāciju saistītos izdevumus segs no pamatbudžeta programmai 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" 2023.gadam piešķirtajiem līdzekļiem.

4.1.1. Ministru kabineta noteikumi Nr.277 “Noteikumi par ostu izmantošanu aizsardzības vajadzībām”.

Pamatojums un apraksts
Lai izpildītu Ostu likuma 2. panta otrās daļas prasības, nepieciešams virzīt jaunai apstiprināšanai Ministru kabineta noteikumus “Noteikumi par ostu izmantošanu aizsardzības vajadzībām” iepriekšējā redakcijā.
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta noteikumi “Rīgas ostas noteikumi”.

Pamatojums un apraksts
Lai izpildītu Ostu likuma 6. panta 1.1 daļas noteikto, jāsagatavo Ministru kabineta noteikumi “Rīgas ostas noteikumi”.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Rīgas valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Rīkojuma projekts noteic, ka tiek dibināta akciju sabiedrība “Rīgas osta”, kura ir likumiska likvidējamās Rīgas brīvostas pārvaldes saistību (tiesību, pienākumu un apgrūtinājumu), finanšu līdzekļu, kustamās un nekustamās mantas un lietvedības pārņēmēja.
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi