Anotācija

24-TA-2286: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2020. gada 22. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 86 4. §) 6. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2020. gada 22. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.86 4.§) 6.punktā Veselības ministrijai dots uzdevums līdz 2021.gada 1.septembrim izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2002. gada 27.decembra noteikumos Nr.610 "Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas" (turpmāk - noteikumi Nr.610) un Ministru kabineta 2013.gada 17.septembra noteikumos Nr.890 "Higiēnas prasības bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem un izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmu" (turpmāk - noteikumi Nr.890), ietverot tajos gaisa kvalitātes rādītājus (CO2 līmenis, gaisa relatīvā mitruma rādītājs, gaisa kustības optimālais ātrums) un paredzot pienākumu veikt regulāru gaisa kvalitātes vērtējumu.
Šis uzdevums tika uzdots Covid-19 pandēmijas laikā, lai mazinātu infekcijas izplatīšanās iespējas izglītības iestādēs.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ņemot vērā jau veiktos pasākumus gaisa kvalitātes uzraudzībai izglītības iestādēs, lūgt atzīt par aktualitāti zaudējušu Veselības ministrijai doto uzdevumu veikt grozījumus tiesību aktos, lai noteiktu gaisa kvalitātes rādītājus un paredzētu regulāru gaisa kvalitātes vērtēšanu. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai Covid-19 pandēmijas laikā uzlabotu gaisa kvalitāti izglītības iestādēs, mazinot infekcijas izplatīšanās risku, Ministru kabineta 2020. gada 22. decembra sēdē tika skatīts Ekonomikas ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem gaisa kvalitātes uzlabošanai izglītības iestādēs ar mērķi mazināt Covid-19 inficēšanās risku" (TA-2522). Saistībā ar šo ziņojumu Veselības ministrijai tika uzdots izstrādāt grozījumus noteikumos Nr.610 un noteikumos Nr.890, nosakot gaisa kvalitātes rādītājus un paredzot regulāru gaisa kvalitātes vērtēšanu. 

Ņemot vērā nepieciešamību mazināt Covid-19 izplatības risku, Covid-19 pandēmijas laikā bija spēkā tiesību akti par epidemioloģiskās drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai[1], kas ietvēra prasības CO2 koncentrācijas mērīšanai, tostarp izglītības iestādēs, un telpu vēdināšanai. Lai mazinātu inficēšanās risku, visefektīvāk būtu noteikt vīrusu koncentrāciju gaisā. Tā kā šāda iespēja nepastāvēja, tika noteikta prasība CO2 koncentrācijas mērīšanai, pieņemot, ka augsts CO2 līmenis liecina arī par citu kaitīgu vielu, kā arī vīrusu pārmērīgu koncentrāciju izglītības iestāžu telpās. Ņemot vērā minēto, visās valsts un pašvaldību dibinātajās vispārējās un speciālās izglītības iestādēs, kā arī profesionālās izglītības iestādēs līdz 2022. gada maija beigām tika uzstādīti gaisa kvalitātes mērītāji atbilstoši klašu komplektu un mācību grupu skaitam (kopumā ap 14 000 sensoru). Kopš 2022. gada 1. jūnija sensoru dati par gaisa kvalitāti klasēs ir publiski pieejami portālā co2.mesh.lv. Līgums par sensoru uzturēšanu bija noslēgts uz diviem gadiem, un daļa izglītības iestāžu to lietošanu ir pārtraukusi. Lai turpinātu gaisa kvalitātes monitorēšanas sistēmas uzturēšanu, nepieciešams papildu finansējums, kas jānodrošina skolu īpašniekiem, pārsvarā pašvaldībām.

Kā liecina Veselības inspekcijas īstenotā izglītības iestāžu vides kvalitātes un drošuma pētījuma[2] laikā veiktais ogļskābās gāzes monitorings skolās, Pasaules Veselības organizācijas (PVO) rekomendētais vidējais CO2 līmenis 1000 ppm netiek pārsniegts vien 17 % mācību telpu, savukārt gaisa apmaiņa jeb ventilācijas kvalitāte vērtējama kā slikta 27 % mācību telpu (2023. gadā noslēdzies pētījums skolās, turpinās pētījums pirmsskolas izglītības iestādēs).

Pētījums apstiprina, ka ventilācijas efektivitāte ir komplekss jēdziens, jo ietver tādus aspektus kā izglītojamo skaits, mācību telpas lielums, laiks, kas bez pārtraukuma aizvadīts telpā, ventilācijas sistēma un vēdināšana. Atvēlot mācību telpā viena izglītojamā vietai platību virs 2 m2 (optimāli > 3 m2), CO2 koncentrācija pieaug lēnāk, esošā ventilācija (dabiskā un/vai mehāniskā) spēj nodrošināt pietiekamu gaisa apmaiņu telpā. Savukārt iedarbīgu svaigā gaisa pieplūdi un piesārņotā gaisa aizvadīšanu mācību telpās iespējams panākt, ja starpbrīžos telpā neuzturas cilvēki, logi ir atvērti pilnībā un vēdināšana ilgst vismaz piecas minūtes. Labākai gaisa kvalitātei, vadoties pēc nepieciešamības, var organizēt vienu vai vairākas papildu vēdināšanas pauzes nodarbības laikā.

Jāatzīmē, ka pašreiz PVO ieteiktais CO2 vidējais līmenis 1000 ppm ir rekomendējošs, bet tā iekļaušana Ministru kabineta noteikumos automātiski pieprasītu tā obligātu ievērošanu un kontroli no valsts iestāžu puses. Pavērojot vietnē co2.mesh.lv pieejamos rādījumus, redzams, ka diennakts laikā tie ievērojami svārstās, maksimumu sasniedzot mācību stundu laikā, samazinoties starpbrīžu laikā, un viszemāko līmeni sasniedzot naktī. Redzami rādījumi konkrētās mācību telpās, bet tie neparāda tur esošo skolēnu skaitu, telpas lielumu, mācību stundas norisi. Veselības inspekcijai, kas uzrauga higiēnas prasību ievērošanu izglītības iestādēs, ir pieejami gaisa kvalitātes dati, tajā skaitā vēsturiskie dati. Apmeklējot izglītības iestādes, Veselības inspekcija informē arī par gaisa kvalitātes uzturēšanu, izglītojot izglītības iestādes par vēdināšanas nepieciešamību un pareizu vēdināšanu. Tas šobrīd vērtējams kā pareizākais ceļš, jo svarīga ir paradumu maiņa, kad vēdināšana kļūst par ieradumu un daļu no ikdienas higiēnas.

Šobrīd tiesību akti nosaka vēdināšanas režīmu izglītības iestādēs. Noteikumi Nr.610 nosaka, ka telpu, kur nav ierīkota mehāniskā ventilācija, regulāri vēdina. Mācību telpu pēc katras mācību stundas vēdina vismaz 10 minūtes (ziemā – vismaz 5 minūtes). Gaiteni, atpūtas un rekreācijas telpu pēc katra starpbrīža vēdina vismaz 10–20 minūtes (ziemā – vismaz 5 minūtes). Savukārt noteikumos Nr.890 teikts, ka gaisa apmaiņu telpās nodrošina, tās regulāri vēdinot vai izmantojot gaisa kondicionēšanas vai ventilācijas iekārtas. Pirmsskolas izglītības pakalpojuma sniedzējs katru dienu nodrošina regulāru telpu vēdināšanu, tajā skaitā pirms bērnu ierašanās un pēc bērnu došanās prom no pakalpojuma sniegšanas vietas, kā arī pakalpojuma sniegšanas laikā, kad bērni neatrodas telpās.

Papildus minētajiem tiesību aktiem pieejamas Veselības inspekcijas 2019. gadā izstrādātās vadlīnijas “Vides kvalitāte un drošība skolās”, kurās bez ieteikumiem gaisa kvalitātes nodrošināšanai minētas arī mācību telpu gaisā esošās vielas, kas negatīvi ietekmē pašsajūtu un veselību un kuru dēļ nepieciešama regulāra un savlaicīga telpu vēdināšana. Tādējādi CO2 nav vienīgā viela, kuras klātbūtne gaisā prasa regulāru vēdināšanu.

Lai nodrošinātu publisko ēku, tajā skaitā izglītības iestāžu, labāku un veselīgāku mikroklimatu, saskaņā ar Latvijas būvnormatīvu LBN 231-15 "Dzīvojamo un publisko ēku apkure un ventilācija" (MK 16.06.2015. noteikumi Nr.310) attiecībā uz publisko ēku būvniecības iecerēm, kas ierosinātas pēc 2021. gada 1. jūnija, jānodrošina, ka CO2 koncentrācija iekštelpās nepārsniedz 1000 ppm. Šī prasība attiecināma uz jaunu izglītības iestāžu būvniecību, kā arī esošo ēku pārbūvi vai renovāciju. Savukārt kopš 2021. gada 1. novembra, būvējot jaunu izglītības iestādi, spēkā ir obligāta prasība izbūvēt centralizētu mehāniskās ventilācijas sistēmu. Tādējādi, būvējot jaunas izglītības iestādes, tiks izbūvēta konkrētās izglītības iestādes vajadzībām piemērota ventilācijas sistēma, kas nodrošinās optimālu gaisa kvalitāti.


[1] MK 09.06.2020. noteikumi Nr.360, kas vēlāk aizstāti ar MK 28.09.2021. noteikumiem Nr.662 (spēkā līdz 31.12.2023.)

[2] https://www.vi.gov.lv/lv/vides-kvalitates-un-drosuma-petijumi
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā izriet no situācijas apraksta,
1) Ministru kabineta 2020. gada 22. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 86 4§) 6.punkta uzdevums tika uzdots Covid-19 pandēmijas laikā, kad gaisa kvalitātes uzturēšana bija īpaši nozīmīga, lai samazinātu vīrusu koncentrāciju gaisā, kā arī infekcijas izplatību. Taču pandēmijas laikā gūtā pieredze liecina, ka konkrētas normas noteikšana nepierādīja savu efektivitāti, rādītājs ir ļoti svārstīgs un atkarīgs no vairākiem nosacījumiem. Tādēļ daudz būtiskāk par mērījumu veikšanu (kas prasa resursus, bet paši par sevi neko neuzlabo) ir ievērot, lai netiktu pārsniegts telpas platībai optimālais izglītojamo skaits un lai telpa tiktu regulāri un pareizi vēdināta;
2) tā kā gaisa kvalitāte ir nozīmīga arī ikdienas darba un mācību procesam, tiesību aktos jau šobrīd noteiktas prasības gaisa kvalitātes uzturēšanai. Papildu pieejamas rekomendācijas pareizai vēdināšanai izglītības iestādēs, kurās nav mehāniskās ventilācijas sistēmas. Nosakot konkrētu gaisa kvalitātes rādītāju, būtu jānodrošina tā regulāra (ikdienas) mērīšana, kam nepieciešamas atbilstošas ierīces, kā arī jāveido jauns kontroles mehānisms šādas prasības izpildes uzraudzībai, kas veidotu papildu slogu;
3) skolās pašlaik pieejamie gaisa kvalitātes mērītāji nodrošina iespēju operatīvi saņemt un vērtēt datus par gaisa kvalitāti skolu telpās. Lai arī turpmāk pastāvīgi uzturētu visu sensoru darbību un datu pieejamību, nepieciešams papildu finansējums. Šajā sakarā jāņem vērā arī skolu tīkla reforma, kuras gaitā daudzas skolas tiek slēgtas vai reorganizētas, kā arī neprognozējamās pašvaldību reformas, kas var mainīt skolas piederību konkrētai pašvaldībai, tādēļ šādā situācijā nebūtu lietderīgi prasīt ieguldīt investīcijas gaisa kvalitātes mērītāju iegādē vai uzturēšanā;
4) tā kā gaisa kvalitātes vidējie lielumi ir rekomendējoši (1000 ppm būtu ļoti stingra prasība, dažādos avotos pieļaujamais diapazons ir 1500 vai pat 2000 ppm), nav pamatojuma, lai tos iekļautu noteikumos kā obligātus. Vienlaikus ir izveidotas rekomendācijas gaisa kvalitātes nodrošināšanai skolās, lai maksimāli tuvotos rekomendētajam līmenim, kā arī Veselības inspekcija izglīto skolas par to piemērošanu;
5) būvējot jaunas vai renovējot esošās skolas, atbilstoši pašreizējām prasībām projektējama mehāniskās ventilācijas sistēma.
Risinājuma apraksts
Atzīt par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2020. gada 22. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 86 4§) 6. punktā Veselības ministrijai doto uzdevumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi