Anotācija (ex-ante)

22-TA-3371: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 127 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 127 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas iniciatīva. Noteikumu projekts paredz precizēt valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumus 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos” (turpmāk – 7.3.1. SAM) atbalstāmo darbību īstenošanai un veikt redakcionālus precizējumus, tādējādi novēršot Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumu Nr. 127 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos"" īstenošanas noteikumi" (turpmāk  – MK noteikumi Nr. 127) interpretācijas risku.
Noteikumu projekta spēkā stāšanās laiks – indikatīvi 2023. gada I. ceturksnis.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz redakcionālus precizējumus valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumos, tai skaitā atbalstāmajās darbībās interpretācijas riska novēršanai.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2020. gada 28. jūlija noteikumiem Nr. 488 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 127 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos" īstenošanas noteikumi"" no Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumiem Nr. 504 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Paildzināt gados vecāku nodarbināto darbspēju saglabāšanu un nodarbinātību"  īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 504) 7.3.1. SAM ietvaros tika pārņemta MK noteikumos Nr. 127 16.1.3. punktā iestrādātā darbība  – atbalsts kolektīvo pārrunu veikšanai un organizēšanai par iekļaujošas nodarbinātības un drošas darba vides nodrošināšanu (turpmāk  – 16.1.3. darbība), nemainot ne MK noteikumu Nr. 504 16.6. apakšpunktā noteiktās darbības saturu, ne īstenošanas nosacījumus. MK noteikumos Nr. 504 Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai (turpmāk – LBAS) un Latvijas Darba devēju konfederācijai (turpmāk – LDDK) kompensācija par šīs darbības īstenošanu netika piešķirta kā valsts atbalsts (de minimis atbalsts).

MK noteikumu Nr. 127 43. punkts nosaka, ka valsts atbalstu LBAS un LDDK kā sadarbības partneriem kompensācijas veidā Valsts darba inspekcija (turpmāk – VDI) sniedz kā de minimis atbalstu, nenorādot, ka šī darbība ir izņēmums un neklasificējas de minimis atbalstam.

MK noteikumu Nr. 127 47.2 apakšpunktā ir novecojusi redakcija nosacījumiem,  ja tiek pārkāptas MK noteikumos Nr. 127 noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas.

Ar Ministru kabineta 2019. gada 19.novembra noteikumiem Nr. 540 "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 1. marta noteikumos Nr. 127 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 7.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot darba drošību, it īpaši bīstamo nozaru uzņēmumos" īstenošanas noteikumi"" MK noteikumi Nr. 127 papildināti arī ar 30.3 5. apakšpunktu, kurš nosaka, ka lēmumu par atbalsta piešķiršanu var saņemt uzņēmums, kurš nav saņēmis bezmaksas darba vides risku novērtējumu Eiropas Savienības fondu ietvaros vai atkārtoti piesakās tādam atbalsta veidam, ko uzņēmums nav saņēmis specifiskā atbalsta ietvaros (ar to saprotot atbalstu 7.3.1. SAM ietvaros), nesniedzot viennozīmīgu izpratni par to, ka uzņēmums, kurš saņēmis darba vides riska novērtējumu Ministru kabineta 2008. gada 4. marta noteikumu Nr. 152 "Noteikumi par darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma apakšaktivitāti "Darba attiecību un darba drošības normatīvo aktu praktiska piemērošana nozarēs un uzņēmumos" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 152) ietvaros īstenotajā projektā, ir tiesīgs saņemt atbalstu darba aizsardzības speciālistu un uzticības personu apmācībām 7.3.1. SAM ietvaros.

Kopumā 7.1.3. SAM tiek īstenots atbilstoši iepriekš apstiprinātajam plānam, mērķiem un uzraudzības radītājiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd MK noteikumi Nr. 127 nosaka, ka valsts atbalstu VDI sadarbības partneriem kompensācijas veidā sniedz kā de minimis atbalstu, nenorādot, ka šī darbība ir izņēmums un neklasificējas de minimis atbalstam. Tas var radīt interpretācijas risku, liekot uztvert, ka 16.1.3. darbības ietvaros sadarbības partneriem LBAS un LDDK piešķirtais finansējums ir de minimis finansējums.
MK noteikumu Nr. 504 16.6. apakšpunktā noteiktās darbības – kolektīvo pārrunu veikšana novecošanās pārvaldības jautājumu iekļaušanai darba koplīgumos, darba līgumos vai citos darba devēju dokumentos, kas saistoši darba devējiem un darba ņēmējiem  – ietvaros LBAS un LDDK piešķirtais finansējums  netika klasificēts kā valsts atbalsts (de minimis). Izstrādājot MK noteikumus Nr. 504, noteikumu anotācijā sniegts skaidrojums, kāpēc šīs darbības ietvaros finansējums nav klasificējams kā valsts atbalsts:
1. LBAS deleģējums kā sadarbības partnerim ir noteikts Arodbiedrību likuma 12. panta 1.daļā “Arodbiedrībām, pārstāvot un aizstāvot strādājošo darba, ekonomiskās, sociālās un profesionālās intereses, ir tiesības veikt kolektīvas pārrunas, saņemt informāciju un konsultēties ar darba devējiem, darba devēju organizācijām un to apvienībām, slēgt darba koplīgumus (ģenerālvienošanās), pieteikt streikus, kā arī īstenot citas normatīvajos aktos noteiktās tiesības”. Papildus LBAS ir lielākā arodbiedrību apvienība Latvijā, kura apvieno vismaz 20 dalīborganizācijas un koordinē to sadarbību, pārstāvot un aizstāvot to biedru intereses valsts un starptautiskajās institūcijās (LBAS ir Eiropas Arodbiedrību konfederācijas un Starptautiskās arodbiedrību konfederācijas dalīborganizācija);
2. LDDK deleģējums kā sadarbības partnerim ir noteikts Darba devēju organizāciju un to apvienību likuma 11. panta 1. daļā “Latvijas darba devēju organizāciju apvienība veic pārrunas, savu biedru vārdā slēdz darba koplīgumus un ģenerālvienošanās, vienojas par vispārējiem sadarbības principiem, veic pārrunas par konflikta situāciju atrisināšanu ar Latvijas nozaru un profesionālo arodbiedrību savienību, kas pārstāv visvairāk no valstī strādājošajiem.” Papildus LDDK ir lielākā darba devēju interešu pārstāvošā organizācija uzņēmējdarbības vides uzlabošanas, izglītības, nodarbinātības, sociālās drošības, veselības aprūpes, darba tiesību un darba aizsardzības jomās. LDDK apvieno vismaz 62 Latvijas tautsaimniecībā ievērojamas nozaru un reģionālās asociācijas un federācijas, kā arī  uzņēmumus, kuros strādā vairāk nekā 50 darbinieki;
3. LBAS un LDDK ir vienīgie subjekti, kas Latvijā īsteno darbības ietvaros noteikto nesaimniecisko mērķi – nodrošināt kolektīvo pārrunu organizēšanu un veikšanu par iekļaujošas nodarbinātības un drošas darba vides nodrošināšanu, kas saistoši darba devējiem un darba ņēmējiem, un līdz ar to LDDK un LBAS darbības ietvaros netiek kvalificētas kā saimnieciskas darbība;
4. kolektīvo pārrunu  organizēšana un veikšana nav pakalpojums pēc būtības un nav uzskatāms par komercdarījumu vai saimniecisko darījumu, līdz ar to nepastāv darījumu tirgus un sniegtais atbalsts darbības ietvaros neietekmē uzņēmējdarbības vidi no tirgus subjektu konkurences viedokļa, kā rezultātā valsts atbalsta normas uz šo darbību nav attiecināmas.

MK noteikumu Nr. 127 47.2 apakšpunktā ir novecojusi redakcija nosacījumiem,  ja tiek pārkāptas MK noteikumos Nr. 127 noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas. Nepieciešama nosacījumu aktualizācija, tos vienādojot ar redakciju, kāda ietverta citos nozares MK noteikumos, kuru ietvaros paredzēts valsts atbalsts.

VDI, īstenojot 7.3.1. SAM, LBAS un LDDK 16.1.3. darbības ietvaros piešķirto finansējumu nav klasificējuši kā valsts atbalstu (de minimis finansējumu), tādējādi rīkojoties atbilstoši šīs darbības īstenošanas nosacījumiem, kuri noteikti MK noteikumos Nr. 504.

Īstenojot 7.3.1. SAM, konstatēts, ka  no MK noteikumu Nr. 127 30.3 5. apakšpunkta redakcijas nav viennozīmīgi nolasāms, ka  neatkarīgi no finanšu avota, kura ietvaros ir saņemts atbalsts darba vides riska novērtējumam, uzņēmums ir tiesīgs 7.3.1. SAM ietvaros saņemt citu 7.3.1. SAM ietvaros paredzēto atbalstu, t.i., atbalstu darba aizsardzības speciālistu un uzticības personu mācībām, tādējādi nodrošinot vienlīdzīgu attieksmi pret uzņēmumu, kurš saņēmis atbalstu darba vides riska novērtējumam MK noteikumu Nr. 152 ietvaros īstenotajā projektā un uzņēmumu, kurš šo atbalstu saņēmis 7.3.1. SAM ietvaros.  Ierobežojums uz darba vides risku novērtējumu, ko uzņēmums saņēmis MK noteikumu Nr. 152 ietvaros īstenotajā projektā, noteikts, lai novērstu situācijas, ka uzņēmums atkārtoti piesakās iepriekš minētajam izvērtējumam 7.3.1. SAM ietvaros un tiek nelietderīgi izmantoti ES fondu finanšu līdzekļi un uzņēmums  turpina darbību neievērojot normatīvo aktu prasības darba aizsardzības jomā. 7.3.1. SAM mērķis ir sniegt atbalstu uzņēmumiem darba aizsardzības sistēmas ieviešanā, kas iekļauj gan darba vides risku novērtēšanu, gan arī apmācītu darba aizsardzības speciālistu, kā arī uzticības personu.  Projekta īstenošanas laikā var veidoties situācija, ka uzņēmums, kurš iepriekš saņēmis atbalstu darba vides risku novērtējumam un ir izmantojis ārpakalpojumu darba aizsardzībā, domājot ilgtermiņā ir nolēmis, ka vēlās apmācīt savu uzņēmuma darbinieku, lai taupītu resursus ārpakalpojumam.
 
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 127:
1. V sadaļu "Ar valsts atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi", tai skaitā atrunājot, ka MK noteikumu Nr. 127 16.1.3. darbība nav klasificējama kā valsts atbalsts, aktualizējot MK noteikumu Nr. 127 47.2 apakšpunktā ietvertos nosacījumus rīcībām, ja  tiek pārkāptas MK noteikumos Nr.127 noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas;
2. 30.3 5. apakšpunkta redakciju, atrunājot, ka neatkarīgi no finanšu avota, kura ietvaros saņemts atbalsts darba vides riska novērtējumam, 7.3.1. SAM ietvaros ir iespēja saņemt atbalstu darba aizsardzības speciālistu un uzticības personu apmācībām.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīva ietekme uz VDI un tā sadarbības partneriem. Finansējuma saņēmējs ir informēts par Noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā. 7.1.3. SAM tiek īstenots atbilstoši iepriekš apstiprinātajam plānam, mērķiem un uzraudzības radītājiem. Grozījumi tos neietekmē.
Ar kārtējiem grozījumiem Centrālā finanšu un līgumu aģentūra precizēs  ar finansējuma saņēmēju slēgtās vienošanās   par projekta īstenošanu vispārīgo noteikumu sadaļu “Komercdarbības atbalsta nosacījumi”, precizējot de minimis atbalsta atmaksas nosacījumus atbilstoši MK noteikumu projekta  47.2 apakšpunktam. Izmaiņas vienošanās saturu neietekmē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/f735e27f-6604-405f-b015-e75e0b6746bf

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Izsludinot publisko apspriešanu (periods: 17.11.2022. - 02.12.2022.), nav saņemti priekšlikumi un iebildumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi