Anotācija (ex-ante)

21-TA-1624: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2018. gada 23. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 5 21. §) "Par Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 38 39. §) "Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr. 1206 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus pašvaldībām pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai""" 7. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu” 2. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 23. janvāra sēdes protokollēmumam (prot. Nr.5 21.§) VM kopā ar Izglītības un zinātnes ministriju (turpmāk – IZM), Zemkopības ministriju (turpmāk - ZM), Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM) un Labklājības ministriju tika uzdots līdz 2018. gada 1. jūnijam sagatavot iespējamos risinājumus jautājumā par valsts piešķirto dotāciju pašvaldībām to vispārējās izglītības iestāžu izglītojamo ēdināšanai, kuras īsteno pamatizglītības programmas, lai bērniem izglītības iestādēs nodrošinātu kvalitatīvu un uzturvielām bagātu ēdienu (turpmāk – uzdevums). Saskaņā ar doto uzdevumu VM kopā ar IZM, ZM, VARAM un Labklājības ministriju izstrādāja informatīvo ziņojumu “Par valsts piešķirto dotāciju pašvaldībām to vispārējās izglītības iestāžu izglītojamo ēdināšanai, kuras īsteno pamatizglītības programmas, lai bērniem izglītības iestādēs nodrošinātu kvalitatīvu un uzturvielām bagātu ēdienu” (turpmāk - informatīvais ziņojums) (2021-TA-1588). Kopš 2018. gada VM vairākkārt aktualizējusi un iesniegusi Valsts kancelejā (turpmāk - VK) informatīvo ziņojumu, tomēr risinājuma turpmāku virzību nav izdevies panākt.

Jautājums par doto uzdevumu tika skatīts 2021.gada 11.februāra Ministru kabineta (turpmāk - MK) sēdē (prot. Nr.15 28.§), un tika izlemts, ka par atbildīgo institūciju minētā uzdevuma izpildei MK sēdē lems informatīvā ziņojuma izskatīšanas laikā. Pēdējo reizi informatīvais ziņojums tika aktualizēts un 2021.gada 27.jūnijā iesniegts VK, taču tas netika izskatīts Ministru kabineta sēdē. 

Sagatavotajā informatīvajā ziņojumā kā viens no risinājumiem tika piedāvāts finansējuma palielinājums viena izglītojamā ēdināšanai līdz 1,90 euro, lai nodrošinātu kvalitatīvu un uzturvielām bagātu ēdināšanu. Lai risinātu jautājumu par papildus nepieciešamo finansējumu izglītojamo 1.-4.klasē ēdināšanai, š.g. 13.aprīlī organizēta starpinstitūciju sanāksme, kurā VM tika uzdots izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2012.gada 13.marta noteikumos Nr. 172 "Noteikumi par uztura normām izglītības iestāžu izglītojamiem, sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem un ārstniecības iestāžu pacientiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr.172). Papildus š.g. 4.jūlijā sadarbības sanāksmē vienojās, ka no 2022.gada 1.septembra paaugstinās valsts un pašvaldību finansējumu izglītojamo 1.-4.klasē ēdināšanai, vienām pusdienām atvēlot 2,15 euro, bet no 2023.gada 3,09 euro. 

Atbilstoši sadarbības sanāksmē nolemtajam, IZM sagatavoja noteikumu projektu grozījumiem Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumos Nr. 614 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai" (turpmāk- MK noteikumi Nr.614), nosakot, ka no š.g. 1.septembra valsts budžeta līdzekļu apmērs viena izglītojamā ēdināšanai valsts izglītības iestādēs ir 2,15 euro dienā, bet pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs – 1,075 euro dienā.

Papildus š.g. 27.septembra Ministru kabineta sēdē apstiprināti grozījumi MK noteikumos Nr.172, kuri paredz finansējuma palielinājumu līdz 3,09 euro viena izglītojamā ēdināšanai 1.-4.klasē no 2023.gada. Grozījumi stāsies spēkā 30 dienas pēc tam, kad VM nosūtīs publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" attiecīgu paziņojumu par to, ka ir pieņemts likums "Par valsts budžetu 2023. gadam" un noteikumu īstenošanai ir piešķirts nepieciešamais finansējums. 

Ņemot vērā augstāk minēto, MK dotais uzdevums tika risināts, palielinot valsts un pašvaldību finansējumu izglītojamo ēdināšanai no 2022.gada 1.septembra līdz 2,15 euro, kā arī tika pieprasīts arī turpmāk palielināt finansējumu izglītojamo ēdināšanai no 2023.gada līdz 3,09 euro.
Tāpēc tika sagatavots tiesību akta projekts: "Par Ministru kabineta 2018.gada 23. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.5 21.§) "Par Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr.38 39.§) "Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2010.gada 28. decembra noteikumos Nr.1206 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus pašvaldībām pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai""" 7.punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu” 2. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Protokollēmuma projekts sagatavots, lai atzītu par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2018. gada 23.janvāra sēdes protokollēmuma (Nr.5 21.§) "Par MK 2015. gada 11. augusta sēdes protokollēmuma (Nr.38 39.§) "Noteikumu projekts "Grozījums MK 2010. gada 28. decembra noteikumos Nr.1206 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus pašvaldībām pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai""" 7. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu” 2.punktā doto uzdevumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 23. janvāra sēdes protokollēmumā (prot. Nr.5 21.§) VM kopā ar  IZM, ZM, VARAM un Labklājības ministriju tika uzdots līdz 2018.gada 1.jūnijam sagatavot iespējamos risinājumus jautājumā par valsts piešķirto dotāciju pašvaldībām to vispārējās izglītības iestāžu izglītojamo ēdināšanai, kuras īsteno pamatizglītības programmas, lai bērniem izglītības iestādēs nodrošinātu kvalitatīvu un uzturvielām bagātu ēdienu (turpmāk – uzdevums). 

Atbilstoši dotajam uzdevumam, VM sadarbībā ar IZM, ZM, VARAM un Labklājības ministriju izstrādāja informatīvo ziņojumu. Kā viens no risinājumiem kvalitatīvu un uzturvielām bagātu brīvpusdienu nodrošināšanai 1.-4. klašu izglītojamajiem minēts finansējuma palielinājums. Izstrādātais informatīvais ziņojums tika iesniegts VK 2018.gada 31.augustā, taču, ņemot vērā, ka valsts budžets tika sagatavots pirms projekta iesniegšanas,  informatīvais ziņojums tika precizēts un atkārtoti 2019.gada 8.aprīlī iesniegts izskatīšanai MK sēdē. 

Ņemot vērā MK 2019. gada 17. septembra sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu "Par prioritārajiem pasākumiem valsts budžetam 2020.gadam un ietvaram 2020.–2022.gadam", VM 2019.gada 17.oktobrī informēja VK (vēstule Nr. 01-12.1/4521), ka neplāno veikt informatīvā ziņojuma projekta turpmāko virzību valsts budžeta 2020.gadam un 2020. - 2022.gadam ietvarā. 
Aktualizētu informatīvo ziņojumu VM 2020.gada 14.augustā (vēstule Nr.01–08/4151) iesniedza VK, lūdzot rast iespēju izskatīt informatīvā ziņojuma projektu MK 2020.gada 18.augusta sēdē.

Informatīvais ziņojums MK 2020.gada 18.augusta sēdē izskatīts netika, taču Sadarbības sanāksmes sēdē 2020.gada 17.augustā tika lemts, ka informatīvā ziņojuma un tajā iekļauto jautājumu turpmāka virzība būtu jānodod iestādei, kura ir atbildīga par valsts piešķirtās dotācijas plānošanu un uzraudzību izglītojamo ēdināšanas nodrošināšanai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs, kurās īsteno pamatizglītības programmas. Ņemot vērā Sadarbības sanāksmes sēdē nolemto, VM 2020.gada 31.augustā nosūtīja VK vēstuli (Nr.01–12.1/4426), kurā norādīja, ka VM ir kompetentā iestāde par MK noteikumos Nr.172 minēto uzturvērtību un uzturvielu normu noteikšanu izglītojamajiem, bet finansējuma apmēra aprēķini un to sadalījums izglītojamo ēdināšanas nodrošināšanai būtu jārisina IZM.
Papildus, atbilstoši Ministru prezidenta rezolūcijā Nr.2020–REZ–18/2018–TA–1792/4268–262 dotajam uzdevumam, VM 2020.gada 10.novembrī nosūtīja VK (vēstule Nr.01–08/5839) protokollēmuma projektu, kurā par atbildīgo institūciju turpmākai jautājuma risināšanai par brīvpusdienu nodrošināšanu izglītojamajiem noteikta IZM. VM lūdza rast iespēju izskatīt protokollēmuma projektu MK sēdē.
Jautājums tika izskatīts 2021. gada 11.februāra MK sēdē (prot. Nr.15 28.§, TA-2169)[1], lemjot, ka par atbildīgo institūciju Ministru kabineta 2018.gada 23.janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.5 21.§) "Par Ministru kabineta 2015.gada 11.augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr.38 39.§) "Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2010.gada 28.decembra noteikumos Nr.1206 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus pašvaldībām pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai""" 7.punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" 2.punktā minētā uzdevuma izpildei MK sēdē lems informatīvā ziņojuma izskatīšanas laikā. Pēdējo reizi informatīvo ziņojums tika aktualizēts un 2021. gada 27. jūnijā iesniegts VK, taču informatīvais ziņojums Ministru kabineta sēdē netika izskatīts. 

Attiecīgi kopš 2018. gada VM vairākkārt aktualizējusi un iesniegusi VK informatīvo ziņojumu, tomēr risinājuma turpmāku virzību nav izdevies panākt.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, VM atkārtoti aktualizēja informatīvo ziņojumu un 2021. gada 27. jūnijā to iesniedza VK, taču informatīvais ziņojums Ministru kabineta sēdē netika izskatīts. Tāpat aktualizēto ziņojumu un tam pievienoto protokollēmumu nesaskaņoja IZM un Latvijas Lielo pilsētu asociācija.

VM 2021. gada 23. septembrī organizēja starpministriju sanāksmi, kurā piedalījās pārstāvji no VM, IZM, VARAM un Finanšu ministrijas, un tika panākta vienošanās, ka 2022. gada sākumā VARAM organizēs ministriju un pašvaldību sarunas par izglītojamo brīvpusdienu apmaksas modeli.

Š.g. 13.aprīlī notika starpinstitūciju sanāksme jautājumā par papildus nepieciešamo finansējumu izglītojamo 1.-4.klasē ēdināšanai. Sanāksmē VM tika uzdots izstrādāt grozījumus MK noteikumos Nr.172. Pamatojoties uz izstrādāto noteikumu projektu, kā arī spēkā esošo normatīvo regulējumu, ZM iesniedza IZM ēdinātāju veiktos aprēķinus par faktiskajiem izdevumiem viena izglītojamā 1.-4.klasē ēdināšanai - 3.09 euro dienā. Savukārt IZM, pamatojoties uz ZM iesniegtajiem aprēķiniem un vienas porcijas izmaksām, veica papildus nepieciešamā finansējuma aprēķinu valsts un pašvaldību budžetā 1.-4.klašu izglītojamo ēdināšanai. 
Risinājuma apraksts
Š.g. 4.jūlijā sadarbības sanāksmē vienojās, ka no 2022.gada 1.septembra paaugstinās valsts un pašvaldību finansējumu izglītojamo 1.-4.klasē ēdināšanai, vienām pusdienām atvēlot 2,15 euro, bet no 2023.gada 3,09 euro. Atbilstoši sadarbības sanāksmē lemtajam, IZM sagatavoja noteikumu projektu grozījumiem MK noteikumos Nr. 614 (apstiprināti š.g. 30.augustā), nosakot no 2022.gada 1.septembra valsts budžeta līdzekļu apmēru vienam izglītojamam valsts izglītības iestādēs 2,15 euro dienā, bet pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs – 1,075 euro dienā.

Papildus š.g. 27.septembra Ministru kabineta sēdē apstiprināti grozījumi MK noteikumos Nr.172, kuru mērķis bija pārskatīt pārtikas produktu daudzumu nedēļas ēdienkartē atbilstoši aktuālākajiem veselīga uztura ieteikumiem pirmsskolās un skolās, veikt grozījumus atsevišķos noteikumu punktos atbilstoši pašvaldību un ēdinātāju pārstāvju priekšlikumos minētajam, lai vienkāršotu prasības un padarītu tās saprotamākas un vieglāk izpildāmas, kā arī atsevišķos gadījumos sniegtu iespēju samazināt papildu izdevumus ēdināšanas nodrošināšanai. Grozījumi stāsies spēkā 30 dienas pēc tam, kad VM nosūtīs publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" attiecīgu paziņojumu par to, ka ir pieņemts likums "Par valsts budžetu 2023. gadam" un noteikumu īstenošanai ir piešķirts nepieciešamais finansējums. Papildus nepieciešamo finansējumu, paredzot 3,09 euro vienām 1.-4.klašu izglītojamo pusdienām, IZM ir pieprasījusi prioritārajos pasākumos no 2023.gada, kas ir iesniegts Finanšu ministrijai. 

Ņemot vērā augstāk minēto, MK dotais uzdevums tika risināts, palielinot valsts un pašvaldību finansējumu izglītojamo ēdināšanai no 2022.gada 1.septembra līdz 2,15 euro, kā arī tika pieprasīts arī turpmāk palielināt finansējumu izglītojamo ēdināšanai no 2023.gada līdz 3,09 euro.
Tāpēc tika sagatavots tiesību akta projekts: "Par Ministru kabineta 2018.gada 23. janvāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.5 21.§) "Par Ministru kabineta 2015. gada 11. augusta sēdes protokollēmuma (prot. Nr.38 39.§) "Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2010.gada 28. decembra noteikumos Nr.1206 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus pašvaldībām pamatizglītības iestādes skolēnu ēdināšanai""" 7.punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu” 2. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi