25-TA-2641: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumos Nr. 723 "Patentu valdes maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumos Nr. 723 “Patentu valdes maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Projekts) ir izstrādāts, lai aktualizētu Patentu valdes maksas pakalpojumu regulējumu, ņemot vērā to, ka Patentu valde uzsāks ģeogrāfisko izcelsmju norāžu reģistrācijas pieteikumu izskatīšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts ir izstrādāts, lai aktualizētu Patentu valdes maksas pakalpojumu regulējumu, ņemot vērā to, ka no 2025. gada 1. decembra Patentu valde uzsāks ģeogrāfisko izcelsmju norāžu reģistrācijas pieteikumu izskatīšanu, tādēļ nepieciešams arī papildināt cenrādi ar jaunajiem pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.12.2025.
Pamatojums
No 2025. gada 1. decembra Patentu valde uzsāks ģeogrāfisko izcelsmju norāžu reģistrācijas pieteikumu izskatīšanu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 18. oktobrī pieņemta Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2023/2411 par amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un ar ko groza Regulas (ES) 2017/1001 un (ES) 2019/1753 (turpmāk – Regula par amatniecības un rūpniecības ražojumiem). Regula būs piemērojama no 2025. gada 1. decembra. Atbilstoši Preču zīmju likuma 89.¹ panta astotajā daļā noteiktajam deleģējumam Patentu valde turpmāk izskatīs amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas pieteikumus nacionālajā posmā. Preču zīmju likums vienlaikus paredz Patentu valdei arī Eiropas Savienībā reģistrēto amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfisko izcelsmes norāžu kontroli un uzraudzību Latvijā. Attiecībā uz pielikuma 1. atsauci par pievienotās vērtības nodokļa (PVN) piemērošanu pakalpojumi par amatniecības un rūpnieciskā ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas pieteikuma izskatīšanu tiek sniegti Patentu valdes funkcijas ietvaros un pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Preču zīmju likuma 89.¹ panta astotajā daļā noteiktajam deleģējumam Patentu valde turpmāk izskatīs amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrācijas pieteikumus nacionālajā posmā. Preču zīmju likums vienlaikus paredz Patentu valdei arī Eiropas Savienībā reģistrēto amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfisko izcelsmes norāžu kontroli un uzraudzību Latvijā. Lai nodrošinātu minētās funkcijas izpildi, Projektā paredzami grozījumi, papildinot to ar atbilstošu maksas pakalpojumu regulējumu, kas nodrošina juridiski pamatotu, vienotu un pārskatāmu pakalpojumu aprēķinu un pieejamību amatniekiem un ražotājiem, kuri vēlas aizsargāt savus ražojumus kā amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norādes Eiropas Savienībā.
Risinājuma apraksts
Papildināt Projekta pielikumu ar jaunu V. nodaļu “Ģeogrāfiskās izcelsmes norādes”, iekļaujot maksu par tādiem pakalpojumiem, kā: amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrācijas pieteikuma iesniegšana; iebilduma iesniegšana pret amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādes reģistrāciju; grozījumu izdarīšana amatniecības un rūpniecības ģeogrāfiskās izcelsmes norādes ražojuma specifikācijā vai vienotajā dokumentā; pašdeklerācijas par amatniecības un rūpniecības ģeogrāfiskās izcelsmes norādes ražojuma atbilstību specifikācijai atkārtota iesniegšana un sertifikāta atjaunošana; anulēšanas iesnieguma iesniegšana par reģistrēta amatniecības un rūpniecības ražojuma ģeogrāfiskās izcelsmes norādi, izņemot anulēšanu pēc iesniedzēja iniciatīvas. Projektā ietvertie Patentu valdes maksas pakalpojumu izcenojumi noteikti, balstoties uz Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" paredzēto aprēķinu metodiku. Ņemot vērā to, ka Projekta pielikums pēc būtības papildināms ar jaunu pakalpojumu saistībā ar ģeogrāfiskas izcelsmes norāžu reģistrāciju, lai saglabātu sniedzamo pakalpojumu loģisko numerācijas secību, Projekta pielikums kopumā izteikts jaunā redakcijā, neveicot izmaiņas attiecībā uz citiem pielikumā uzskaitītajiem pakalpojumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Amatnieki, kuri vēlas reģistrēt savus amatniecības ražojumus.
Juridiskās personas
- vidējie uzņēmumi
- mikrouzņēmumi
Ietekmes apraksts
Amatnieki, kuri vēlas reģistrēt savus amatniecības ražojumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumu nr. 720 “Patentu valdes nolikums” 12. punktu Patentu valdes darbību finansē no pašu ieņēmumiem par sniegtajiem maksas pakalpojumiem, citiem pašu ieņēmumiem, starptautisko organizāciju finanšu atskaitījumiem, ārvalstu finanšu palīdzības, ziedojumiem, dāvinājumiem un atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai piešķirtas dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem. Izdevumi, kas saistīti ar jauno maksas pakalpojumu sniegšanu, tiks segti no Patentu valdes pašu ieņēmumiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2411
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regula (ES) 2023/2411 par amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un ar ko groza Regulas (ES) 2017/1001 un (ES) 2019/1753.
Apraksts
Šī regula nosaka noteikumus par tādu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu reģistrāciju, aizsardzību un kontroli, kas apzīmē amatniecības un rūpniecības ražojumus ar konkrētu kvalitāti, reputāciju vai citām īpašībām, kas saistītas ar to ģeogrāfisko izcelsmi.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 18. oktobra Regula (ES) 2023/2411 par amatniecības un rūpniecības ražojumu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu aizsardzību un ar ko groza Regulas (ES) 2017/1001 un (ES) 2019/1753.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Patentu valdeNevalstiskās organizācijas
-Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/531d6b66-d326-42a2-bb5d-9861d39bb8c0
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/531d6b66-d326-42a2-bb5d-9861d39bb8c0
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Patentu valdes pakalpojumu klāsts tiks papildināts ar jaunu pakalpojumu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
Ņemot vērā pozitīvo pieredzi lauksaimniecības produktu ģeogrāfisko norāžu reģistrēšanā un milzīgo ieguvumu kultūras mantojuma saglabāšanā, ir svarīgi veicināt arī amatniecības produktu aizsardzību Latvijā un ieviest savu reģistrācijas sistēmu arī amatniecības un rūpnieciskajiem ražojumiem. Šis būs arī instruments, kas potenciāli var pasargāt mazos ražotājus reģionos no tā, ka lielie ražotāji, rūpnieciski izdevīgāk šādus produktus saražo, un izstumj no tirgus.
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Aprēķinu kopsavilikums par ģeogrāfiskām izcelsmes norādēm
