25-TA-2793: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 27. maija noteikumos Nr. 313 "Valsts naftas produktu drošības rezervju veidošanas un uzturēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt jaunu pakalpojuma maksas par valsts naftas produktu drošības rezervju (turpmāk - drošības rezerves) veidošanu un uzturēšanu (turpmāk - pakalpojuma maksas likme) likmes apmēru sākot ar 2026. gada 1. janvāri.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Drošības rezervju veidošanas un uzturēšanas pārvaldības modelis ir pašfinansējošs modelis. Minētais nozīmē, ka par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu tiek maksāta publiska pakalpojuma maksa.
Ņemot vērā to, ka izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu katru gadu mainās, attiecīgi katru gadu tiek pārskatīta pakalpojuma maksas likme nākošajam gadam.
Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību pakalpojuma maksas piemērošanā, jauna pakalpojuma maksas likme ir piemērojama no 2026. gada 1. janvāra.
Ņemot vērā to, ka izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu katru gadu mainās, attiecīgi katru gadu tiek pārskatīta pakalpojuma maksas likme nākošajam gadam.
Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību pakalpojuma maksas piemērošanā, jauna pakalpojuma maksas likme ir piemērojama no 2026. gada 1. janvāra.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
[1] Latvijā drošības rezerves tiek veidotas, pamatojoties uz Eiropas Padomes 2009. gada 14. septembra direktīvu 2009/119/EK, ar ko dalībvalstīm uzliek pienākumu uzturēt jēlnaftas un/vai naftas produktu obligātas rezerves (turpmāk - Direktīva 2009/119/EK), kas izvirza prasību Eiropas Savienības dalībvalstīm nodrošināt noteikta apjoma valsts drošības rezerves, lai enerģētiskās krīzes laikā Latvijas Republikā nodrošinātu apgādi ar naftas produktiem vai Starptautiskās Enerģētikas aģentūras aktivizētu koordinētu ārkārtas reaģēšanas pasākumu gadījumā novērstu nopietnus piegādes traucējumus, kas ietekmē pasaules naftas tirgu.
Lai arī atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK prasībām drošības rezervju veidošana un uzturēšana Eiropas Savienības reglamentētā apjomā ir imperatīvs Eiropas Savienības dalībvalsts pienākums, tomēr drošības rezervju izveides un finansēšanas modeļa noteikšana ir katras Eiropas Savienības dalībvalsts kompetencē esošs jautājums.
[2] Latvijā līdz 2023. gada 31. decembrim bija spēkā drošības rezervju pārvaldības modelis, kas paredzēja iegādāties drošības rezervju pakalpojumu drošības rezervju izveidei un par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu bija maksājama valsts nodeva. Ņemot vērā, ka publisko iepirkumu ietvarā pretendenti maksu par drošības rezervju pakalpojumu sniegšanu drošības rezervju izveidei ar katru gadu būtiski palielināja, katru gadu veidojās iepriekšējā modeļa uzturēšanas būtisks sadārdzinājums, kas arī katru gadu veidoja būtisku valsts nodevas likmes paaugstinājumu.
Veiktie izvērtējumi un prognozes 10 gadu ilgam periodam apliecināja, ka, saglabājot šādu drošības rezervju pārvaldības modeli, kopējās tā pārvaldības izmaksas turpinās katru gadu būtiski palielināsies. Turpretī Igaunijas pieredze, kura pirms 20 gadiem mainīja drošības rezervju modeli, pakāpeniski pārejot uz drošības rezervju iegādi valsts īpašumā, no ilgtermiņa perspektīvas skata punkta ir pierādījusi pozitīvo pieredzi attiecībā uz izmaksu samazinājumu ilgtermiņā drošības rezervju uzturēšanā.
Lai Latvijā samazinātu kopējos ar drošības rezervju pārvaldību saistītos izdevumus, kā arī nodrošinātu efektīvāku un drošāku drošības rezervju pārvaldību, sākot ar 2024. gada 1. janvārī Latvijā ir ieviests jauns drošības rezervju pārvaldības modelis, kas paredz līdz 2028. gada 31. decembrim veikt pakāpenisku drošības rezervju iegādi valsts īpašumā 100 % apmērā, katru gadu valsts īpašumā iegādājoties ne mazāk kā 15 % no nepieciešamā drošības rezervju apjoma.
Minētais nozīmē, ka, iegādājoties drošības rezerves valsts īpašumā, drošības rezervju uzturēšanas ietvaros pakāpeniski samazināsies izmaksas par drošības rezervju pakalpojumu drošības rezervju izveidei, kā arī, beidzoties pārejas periodam, pakalpojuma maksas likmes noteikšanā vairs netiks iekļautas izmaksas par naftas produktu iegādi valsts īpašumā. Minētais ļaus samazināt drošības rezervju pārvaldības izmaksas un attiecīgi dos iespēju samazināt drošības rezervju pakalpojuma maksas likmi. Proti, veiktie fiskālie aprēķini ir apliecinājuši, ka jaunā modeļa ieviešana 10 gadu periodā Latvijai ļaus samazināt izmaksas no 1 636,2 miljonus euro uz 759 miljoniem euro.
Tostarp Igaunijas pieredze ir apliecinājusi, ka pēc pārejas perioda noslēgšanās drošības rezervju pakalpojuma maksas likme ir gandrīz četras reizes mazāka salīdzinājumā ar 2023. gadā Latvijā noteikto valsts nodevas par drošības rezervju uzturēšanu likmi.
Tādējādi Latvijā ar 2024. gada 1. janvāri ieviestais drošības rezervju pārvaldības modelis ir vērsts uz to, lai kopumā ilgtermiņā samazinātu izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu, kas nozīmē arī pakalpojuma maksas likmes samazināšanos visiem pakalpojuma maksas maksātājiem.
Lai arī atbilstoši Direktīvas 2009/119/EK prasībām drošības rezervju veidošana un uzturēšana Eiropas Savienības reglamentētā apjomā ir imperatīvs Eiropas Savienības dalībvalsts pienākums, tomēr drošības rezervju izveides un finansēšanas modeļa noteikšana ir katras Eiropas Savienības dalībvalsts kompetencē esošs jautājums.
[2] Latvijā līdz 2023. gada 31. decembrim bija spēkā drošības rezervju pārvaldības modelis, kas paredzēja iegādāties drošības rezervju pakalpojumu drošības rezervju izveidei un par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu bija maksājama valsts nodeva. Ņemot vērā, ka publisko iepirkumu ietvarā pretendenti maksu par drošības rezervju pakalpojumu sniegšanu drošības rezervju izveidei ar katru gadu būtiski palielināja, katru gadu veidojās iepriekšējā modeļa uzturēšanas būtisks sadārdzinājums, kas arī katru gadu veidoja būtisku valsts nodevas likmes paaugstinājumu.
Veiktie izvērtējumi un prognozes 10 gadu ilgam periodam apliecināja, ka, saglabājot šādu drošības rezervju pārvaldības modeli, kopējās tā pārvaldības izmaksas turpinās katru gadu būtiski palielināsies. Turpretī Igaunijas pieredze, kura pirms 20 gadiem mainīja drošības rezervju modeli, pakāpeniski pārejot uz drošības rezervju iegādi valsts īpašumā, no ilgtermiņa perspektīvas skata punkta ir pierādījusi pozitīvo pieredzi attiecībā uz izmaksu samazinājumu ilgtermiņā drošības rezervju uzturēšanā.
Lai Latvijā samazinātu kopējos ar drošības rezervju pārvaldību saistītos izdevumus, kā arī nodrošinātu efektīvāku un drošāku drošības rezervju pārvaldību, sākot ar 2024. gada 1. janvārī Latvijā ir ieviests jauns drošības rezervju pārvaldības modelis, kas paredz līdz 2028. gada 31. decembrim veikt pakāpenisku drošības rezervju iegādi valsts īpašumā 100 % apmērā, katru gadu valsts īpašumā iegādājoties ne mazāk kā 15 % no nepieciešamā drošības rezervju apjoma.
Minētais nozīmē, ka, iegādājoties drošības rezerves valsts īpašumā, drošības rezervju uzturēšanas ietvaros pakāpeniski samazināsies izmaksas par drošības rezervju pakalpojumu drošības rezervju izveidei, kā arī, beidzoties pārejas periodam, pakalpojuma maksas likmes noteikšanā vairs netiks iekļautas izmaksas par naftas produktu iegādi valsts īpašumā. Minētais ļaus samazināt drošības rezervju pārvaldības izmaksas un attiecīgi dos iespēju samazināt drošības rezervju pakalpojuma maksas likmi. Proti, veiktie fiskālie aprēķini ir apliecinājuši, ka jaunā modeļa ieviešana 10 gadu periodā Latvijai ļaus samazināt izmaksas no 1 636,2 miljonus euro uz 759 miljoniem euro.
Tostarp Igaunijas pieredze ir apliecinājusi, ka pēc pārejas perioda noslēgšanās drošības rezervju pakalpojuma maksas likme ir gandrīz četras reizes mazāka salīdzinājumā ar 2023. gadā Latvijā noteikto valsts nodevas par drošības rezervju uzturēšanu likmi.
Tādējādi Latvijā ar 2024. gada 1. janvāri ieviestais drošības rezervju pārvaldības modelis ir vērsts uz to, lai kopumā ilgtermiņā samazinātu izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu, kas nozīmē arī pakalpojuma maksas likmes samazināšanos visiem pakalpojuma maksas maksātājiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā Ministru kabineta 2025. gada 27. maija noteikumu Nr. 313 "Valsts naftas produktu drošības rezervju veidošanas un uzturēšanas kārtība” (turpmāk - Noteikumi Nr. 313) 14. punktu šobrīd pakalpojuma maksas likme par vienu naftas produktu tonnu ir 91,26 euro.
Ņemot vērā to, ka jaunā drošības rezervju pārvaldības modeļa ieviešanas ietvaros prognozējamās izmaksas par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu 2026. gadam tiek plānotas mazākā apmērā salīdzinājumā ar 2025. gadu, ir nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu Nr. 313 14. punktā, kas paredz samazināt pakalpojuma maksas likmi uz 81,26 euro par vienu naftas produktu tonnu.
Ņemot vērā to, ka jaunā drošības rezervju pārvaldības modeļa ieviešanas ietvaros prognozējamās izmaksas par drošības rezervju izveidi un uzturēšanu 2026. gadam tiek plānotas mazākā apmērā salīdzinājumā ar 2025. gadu, ir nepieciešams veikt grozījumus Noteikumu Nr. 313 14. punktā, kas paredz samazināt pakalpojuma maksas likmi uz 81,26 euro par vienu naftas produktu tonnu.
Risinājuma apraksts
[1] Pakalpojuma maksas likme
Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka no 2026. gada 1. janvāra pakalpojuma maksas likme tiek samazināta no 91,26 euro par vienu naftas produktu tonnu uz 81,26 euro par vienu naftas produktu tonnu.
[2] Pakalpojuma maksas likmes aprēķināšanas kārtība
Pakalpojuma maksas likme 81,26 euro apmērā par vienu naftas produktu tonnu nākamajam periodam ir aprēķināta, izmantojot šādu formulu:
Pakalpojuma maksas likme (euro/ tonnā) =
1) Plānotās 2026. gada izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu (euro) /
2) Prognozētais 2026. gadā kopējais realizētais vai ievestais no Eiropas Savienības dalībvalsts vai importētais no trešajām valstīm savam patēriņam naftas produktu apjoms.
[3] Pakalpojuma maksas likmes ietekme uz degvielas cenu mazumtirdzniecībā
Mazumtirdzniecības klientiem iespējami var ietekmēt degvielas cenas uz litru, ciktāl tirgotājs pakalpojuma maksas izmaksas pārnestu degvielas izmaksās. Izmaksas iekļaušana degvielas cenā ir atkarīga no tā cenu politikas un savstarpējās konkurences. Tomēr ilgtermiņā iespējamajam sadārdzinājumam patērētājiem vairs nebūtu pamata un tam būtu jāsamazinās, jo pēc drošības rezervju iegādes turpmāk būtu nepieciešama vien drošības rezervju uzturēšana un atjaunošana.
Pakalpojuma maksas likme 81,26 euro apmērā uz degvielas cenu mazumtirdzniecībā aptuveni varētu veidot:
1) dīzeļdegvielai 0,069 euro (bez PVN)/ litrā;
2) beznīnam 0,061 euro (bez PVN)/ litrā.
[4] Plānotās drošības rezervju iegādes un uzturēšanas izmaksas 2026. gadam
[4.1] Ar Aizsardzības un drošības jomas iepirkuma likumu ir pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija direktīva 2009/81/EK, ar kuru koordinē procedūras attiecībā uz to, kā līgumslēdzējas iestādes vai subjekti, kas darbojas drošības un aizsardzības jomā, piešķir noteiktu būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumu slēgšanas tiesības, un ar kuru groza direktīvas 2004/17/EK un 2004/18/EK (turpmāk - Direktīva 2009/81/EK).
Lai arī kopumā Direktīvas 2009/81/EK normas un attiecīgi arī Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas ietver dažādus konfidencialitātes aspektus, kas var tikt ievēroti, organizējot publiskos iepirkumus, tomēr pat Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā ietvertie informācijas aizsardzības nosacījumi nenodrošina tāda veida informācijas aizsardzību, kas sniegtu pārliecību, ka pie aktuālajām izmaiņām starptautiskajā drošības vidē un kopumā ņemot vērā Latvijas ģeogrāfisko novietojumu tiktu aizsargātas būtiskas valsts drošības intereses enerģētiskās krīzes degvielas apgādē gadījumā.
Neatkarīgi no tā, ka Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas paredz dažādus konfidencialitātes izņēmumus, kopumā jebkurai informācijas neatklāšanai ir noteiktas stingras un pietiekami konkrētas robežas un definētā izņēmumu piemērošanas gadījumi. Piemēram, Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 6. panta sestā daļa paredz gadījumus, kādos pasūtītājam ir tiesības piemērot sarunu procedūru, nepublicējot paziņojumu par līgumu. Kā arī vienlaikus šā likuma 53. pantā ir noteikti īpaši jeb papildu noteikumi (piemēram, atruna par atsevišķu izslēgšanas noteikumu nepiemērošanu) attiecībā uz sarunu procedūras piemērošanu nepublicējot paziņojumu par līgumu.
Ievērojot minēto, piemēram, publicējot paziņojumu par līgumu (pat ar vispārīgu informāciju) iespējama agresora rīcībā nonāk pietiekama informācija, lai tas varētu izsecināt visu informāciju par drošības rezervju pārvaldības procesa organizāciju pilnā tā ciklā (tostarp, iegūt informāciju par preču un pakalpojumu iepirkšanas faktu, preču un pakalpojumu iegādes organizāciju, prognozēt to pārvadāšanas laiku un veidu, izsecināt to glabāšanas vietu un veidu, u.t.t.).
Papildus atzīmējams, ka naftas produkti ir prece, kas ir pakļauta straujām cenu svārstībām. Tādējādi, lai cenu svārstību rezultātā netiktu radīti zaudējumi, pastāv iespēja, ka cenu svārstības risks tiek iecenots piedāvājuma cenā un publiskā iepirkuma rezultātā tiek piedāvāta cena, kas ir augstāka par tā brīža tirgus cenu, jo publiskais iepirkums šādā aspektā nenodrošina iespēju ātri un efektīvi reaģēt uz aktuālo situāciju tirgū. Tādējādi publiskā iepirkuma process kopumā ir neefektīvs un rada pamatotu iespējamību, ka valstij ir jāpārmaksā par drošības rezervju izveidi, kas savukārt paaugstinātu drošības rezervju pārvaldības izmaksas, pakalpojuma maksas likmi un mazumtirdzniecības degvielas cenas, kā arī kopumā radītu negatīvu ietekmi uz tautsaimniecību.
Turklāt, ja Possessor ir iespēja ātri reaģēt uz tirgus situāciju gadījumos, kad naftas produktu cenas krītas, tas dod iespēju iepirkt iespējami lielākus drošības rezervju apjomus. Šāda rīcība atbilstu valsts drošības interesēm – tiktu nodrošināts lielāks drošības rezervju apjoms iespējami īsākā periodā.
Nemot vērā minētos apsvērumus, 2024. gada 22. novembrī stājās spēkā grozījums Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā, kas nosaka Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma piemērošanas izņemumu, ja tiek slēgti līgumi par drošības rezervju izveidi, uzturēšanu un rotāciju.
[4.2] Tāpat ir atzīmējams, ka uz Noteikumu projekta sagatavošanas brīdi vēl nav pilnībā noslēgušies iepirkumi drošības rezervju izveidei 2026. gadam. Minetais nozīmē, ka, publicējot provizoriskās ar drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu saistītās izmaksas 2026. gadam, var tikt ietekmēti iepirkumu rezultāti.
[4.3] Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus, kas saistīti ar to, ka jebkāda ar drošības rezervju izveidi un uzturēšanu saistīta informācija ir īpaši aizsargājama, kā arī lai nodrošinātu, ka nekādā veidā netiek ietekmēti iepirkumu rezultāti 2026. gadam, 2026. gada plānotās izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu nebūtu publiski atspoguļojamas.
[4.4] Vienlaikus, lai nodrošinātu caurskatāmību Possessor ar Enerģētikas likuma 72. panta pirmajā daļā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildei ar Ministru kabineta 2024. gada 17. septembra sēdes protokola (prot. Nr. 37, 4.§) 5. punktu Ekonomikas ministrijai ir dots uzdevums katru gadu līdz 31. maijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par Possessor Enerģētikas likuma 72. panta pirmajā daļā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildi un finanšu līdzekļu izlietojumu iepriekšējā kalendārajā gadā.
[5] Noteikumu projekts paredz, ka jauno pakalpojuma maksas likmi - 81,26 euro par vienu naftas produktu tonnu, sāk piemērot no 2026. gada februāra.
Minētais nozīmē, ka no 2026. gada februāra pakalpojuma maksu aprēķina - pakalpojuma maksas likmi 81,26 euro par vienu naftas produktu tonnu reizinot ar komersanta iepriekšējā mēnesī Latvijas Republikā realizēto vai savam patēriņam no Eiropas Savienības dalībvalsts ievesto vai no trešajām valstīm importēto naftas produktu tonnu, izņemot aviācijas degvielu.
Piemēram, 2026. gada februārī pakalpojuma maksu aprēķina, ņemot vērā jauno pakalpojuma maksas likmi - 81,26 euro apmērā par vienu naftas produktu tonnu, un komersanta 2026. gada janvārī Latvijas Republikā realizēto vai savam patēriņam no Eiropas Savienības dalībvalsts ievesto vai no trešajām valstīm importēto naftas produktu tonnu apjomu, izņemot aviācijas degvielu.
Ar Noteikumu projektu tiek paredzēts, ka no 2026. gada 1. janvāra pakalpojuma maksas likme tiek samazināta no 91,26 euro par vienu naftas produktu tonnu uz 81,26 euro par vienu naftas produktu tonnu.
[2] Pakalpojuma maksas likmes aprēķināšanas kārtība
Pakalpojuma maksas likme 81,26 euro apmērā par vienu naftas produktu tonnu nākamajam periodam ir aprēķināta, izmantojot šādu formulu:
Pakalpojuma maksas likme (euro/ tonnā) =
1) Plānotās 2026. gada izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu (euro) /
2) Prognozētais 2026. gadā kopējais realizētais vai ievestais no Eiropas Savienības dalībvalsts vai importētais no trešajām valstīm savam patēriņam naftas produktu apjoms.
[3] Pakalpojuma maksas likmes ietekme uz degvielas cenu mazumtirdzniecībā
Mazumtirdzniecības klientiem iespējami var ietekmēt degvielas cenas uz litru, ciktāl tirgotājs pakalpojuma maksas izmaksas pārnestu degvielas izmaksās. Izmaksas iekļaušana degvielas cenā ir atkarīga no tā cenu politikas un savstarpējās konkurences. Tomēr ilgtermiņā iespējamajam sadārdzinājumam patērētājiem vairs nebūtu pamata un tam būtu jāsamazinās, jo pēc drošības rezervju iegādes turpmāk būtu nepieciešama vien drošības rezervju uzturēšana un atjaunošana.
Pakalpojuma maksas likme 81,26 euro apmērā uz degvielas cenu mazumtirdzniecībā aptuveni varētu veidot:
1) dīzeļdegvielai 0,069 euro (bez PVN)/ litrā;
2) beznīnam 0,061 euro (bez PVN)/ litrā.
[4] Plānotās drošības rezervju iegādes un uzturēšanas izmaksas 2026. gadam
[4.1] Ar Aizsardzības un drošības jomas iepirkuma likumu ir pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija direktīva 2009/81/EK, ar kuru koordinē procedūras attiecībā uz to, kā līgumslēdzējas iestādes vai subjekti, kas darbojas drošības un aizsardzības jomā, piešķir noteiktu būvdarbu, piegādes un pakalpojumu līgumu slēgšanas tiesības, un ar kuru groza direktīvas 2004/17/EK un 2004/18/EK (turpmāk - Direktīva 2009/81/EK).
Lai arī kopumā Direktīvas 2009/81/EK normas un attiecīgi arī Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas ietver dažādus konfidencialitātes aspektus, kas var tikt ievēroti, organizējot publiskos iepirkumus, tomēr pat Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā ietvertie informācijas aizsardzības nosacījumi nenodrošina tāda veida informācijas aizsardzību, kas sniegtu pārliecību, ka pie aktuālajām izmaiņām starptautiskajā drošības vidē un kopumā ņemot vērā Latvijas ģeogrāfisko novietojumu tiktu aizsargātas būtiskas valsts drošības intereses enerģētiskās krīzes degvielas apgādē gadījumā.
Neatkarīgi no tā, ka Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma normas paredz dažādus konfidencialitātes izņēmumus, kopumā jebkurai informācijas neatklāšanai ir noteiktas stingras un pietiekami konkrētas robežas un definētā izņēmumu piemērošanas gadījumi. Piemēram, Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 6. panta sestā daļa paredz gadījumus, kādos pasūtītājam ir tiesības piemērot sarunu procedūru, nepublicējot paziņojumu par līgumu. Kā arī vienlaikus šā likuma 53. pantā ir noteikti īpaši jeb papildu noteikumi (piemēram, atruna par atsevišķu izslēgšanas noteikumu nepiemērošanu) attiecībā uz sarunu procedūras piemērošanu nepublicējot paziņojumu par līgumu.
Ievērojot minēto, piemēram, publicējot paziņojumu par līgumu (pat ar vispārīgu informāciju) iespējama agresora rīcībā nonāk pietiekama informācija, lai tas varētu izsecināt visu informāciju par drošības rezervju pārvaldības procesa organizāciju pilnā tā ciklā (tostarp, iegūt informāciju par preču un pakalpojumu iepirkšanas faktu, preču un pakalpojumu iegādes organizāciju, prognozēt to pārvadāšanas laiku un veidu, izsecināt to glabāšanas vietu un veidu, u.t.t.).
Papildus atzīmējams, ka naftas produkti ir prece, kas ir pakļauta straujām cenu svārstībām. Tādējādi, lai cenu svārstību rezultātā netiktu radīti zaudējumi, pastāv iespēja, ka cenu svārstības risks tiek iecenots piedāvājuma cenā un publiskā iepirkuma rezultātā tiek piedāvāta cena, kas ir augstāka par tā brīža tirgus cenu, jo publiskais iepirkums šādā aspektā nenodrošina iespēju ātri un efektīvi reaģēt uz aktuālo situāciju tirgū. Tādējādi publiskā iepirkuma process kopumā ir neefektīvs un rada pamatotu iespējamību, ka valstij ir jāpārmaksā par drošības rezervju izveidi, kas savukārt paaugstinātu drošības rezervju pārvaldības izmaksas, pakalpojuma maksas likmi un mazumtirdzniecības degvielas cenas, kā arī kopumā radītu negatīvu ietekmi uz tautsaimniecību.
Turklāt, ja Possessor ir iespēja ātri reaģēt uz tirgus situāciju gadījumos, kad naftas produktu cenas krītas, tas dod iespēju iepirkt iespējami lielākus drošības rezervju apjomus. Šāda rīcība atbilstu valsts drošības interesēm – tiktu nodrošināts lielāks drošības rezervju apjoms iespējami īsākā periodā.
Nemot vērā minētos apsvērumus, 2024. gada 22. novembrī stājās spēkā grozījums Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā, kas nosaka Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma piemērošanas izņemumu, ja tiek slēgti līgumi par drošības rezervju izveidi, uzturēšanu un rotāciju.
[4.2] Tāpat ir atzīmējams, ka uz Noteikumu projekta sagatavošanas brīdi vēl nav pilnībā noslēgušies iepirkumi drošības rezervju izveidei 2026. gadam. Minetais nozīmē, ka, publicējot provizoriskās ar drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu saistītās izmaksas 2026. gadam, var tikt ietekmēti iepirkumu rezultāti.
[4.3] Ņemot vērā iepriekš minētos apsvērumus, kas saistīti ar to, ka jebkāda ar drošības rezervju izveidi un uzturēšanu saistīta informācija ir īpaši aizsargājama, kā arī lai nodrošinātu, ka nekādā veidā netiek ietekmēti iepirkumu rezultāti 2026. gadam, 2026. gada plānotās izmaksas par drošības rezervju veidošanu un uzturēšanu nebūtu publiski atspoguļojamas.
[4.4] Vienlaikus, lai nodrošinātu caurskatāmību Possessor ar Enerģētikas likuma 72. panta pirmajā daļā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildei ar Ministru kabineta 2024. gada 17. septembra sēdes protokola (prot. Nr. 37, 4.§) 5. punktu Ekonomikas ministrijai ir dots uzdevums katru gadu līdz 31. maijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par Possessor Enerģētikas likuma 72. panta pirmajā daļā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma izpildi un finanšu līdzekļu izlietojumu iepriekšējā kalendārajā gadā.
[5] Noteikumu projekts paredz, ka jauno pakalpojuma maksas likmi - 81,26 euro par vienu naftas produktu tonnu, sāk piemērot no 2026. gada februāra.
Minētais nozīmē, ka no 2026. gada februāra pakalpojuma maksu aprēķina - pakalpojuma maksas likmi 81,26 euro par vienu naftas produktu tonnu reizinot ar komersanta iepriekšējā mēnesī Latvijas Republikā realizēto vai savam patēriņam no Eiropas Savienības dalībvalsts ievesto vai no trešajām valstīm importēto naftas produktu tonnu, izņemot aviācijas degvielu.
Piemēram, 2026. gada februārī pakalpojuma maksu aprēķina, ņemot vērā jauno pakalpojuma maksas likmi - 81,26 euro apmērā par vienu naftas produktu tonnu, un komersanta 2026. gada janvārī Latvijas Republikā realizēto vai savam patēriņam no Eiropas Savienības dalībvalsts ievesto vai no trešajām valstīm importēto naftas produktu tonnu apjomu, izņemot aviācijas degvielu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Mazumtirdzniecības klientiem iespējami var ietekmēt degvielas cenas uz litru, ciktāl tirgotājs pakalpojuma maksas izmaksas pārnestu degvielas izmaksās. Izmaksas iekļaušana degvielas cenā ir atkarīga no tā cenu politikas un savstarpējās konkurences. Tomēr ilgtermiņā iespējamais sadārdzinājumam patērētājiem vairs nebūtu pamata un tam būtu jāsamazinās, jo pēc sākotnējo krājumu iegādes turpmāk nepieciešama vien pārvaldīt krājumus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Mazumtirdzniecības klientiem iespējami var ietekmēt degvielas cenas uz litru, ciktāl tirgotājs pakalpojuma maksas izmaksas pārnestu degvielas izmaksās. Izmaksas iekļaušana degvielas cenā ir atkarīga no tā cenu politikas un savstarpējās konkurences. Tomēr ilgtermiņā iespējamais sadārdzinājumam patērētājiem vairs nebūtu pamata un tam būtu jāsamazinās, jo pēc sākotnējo krājumu iegādes turpmāk nepieciešama vien pārvaldīt krājumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ietekme uz uzņēmējdarbību ir pozitīva, jo ilgtermiņā samazināsies pakalpojuma maksas likmes apmērs, kas samazinās ietekmi uz degvielas izmaksām.
Detalizēta analīze un izvērtējums par ietekmi uz tautsaimniecību ir atspoguļots:
1) ar Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 458 “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību” apstiprinātājā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”;
2) ar Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr. 399 “Par konceptuālo ziņojumu "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu" apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu".
Detalizēta analīze un izvērtējums par ietekmi uz tautsaimniecību ir atspoguļots:
1) ar Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 458 “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību” apstiprinātājā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”;
2) ar Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr. 399 “Par konceptuālo ziņojumu "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu" apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu".
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Ietekme uz uzņēmējdarbību ir pozitīva, jo ilgtermiņā samazināsies pakalpojuma maksas likmes apmērs, kas samazinās ietekmi uz degvielas izmaksām.
Detalizēta analīze un izvērtējums par ietekmi uz tautsaimniecību ir atspoguļots:
1) ar Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 458 “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību” apstiprinātājā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”;
2) ar Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr. 399 “Par konceptuālo ziņojumu "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu" apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu".
Detalizēta analīze un izvērtējums par ietekmi uz tautsaimniecību ir atspoguļots:
1) ar Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 458 “Par konceptuālo ziņojumu “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību” apstiprinātājā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju pārvaldību”;
2) ar Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr. 399 “Par konceptuālo ziņojumu "Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu" apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā “Par valsts naftas produktu drošības rezervju nodrošināšanu".
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo Enerģētikas likuma 72.panta otrajā daļā drošības rezervju pārvaldniekam doto uzdevumu īstenošanai un ar to saistīto administratīvo izdevumu segšanai, nepieciešamais finansējums tiek nodrošināts no drošības rezervju uzkrāšanas fondā ieskaitāmās pakalpojuma maksas.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” (turpmāk - Noteikumi Nr. 639) 4. punktu Noteikumu projekts nododams sabiedrības līdzdalībai.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 639 18. punktam sabiedrībai tiek dota iespēja iesaistīties attīstības plānošanā, iesaistoties publiskajā apspriešanā.
Atbilstoši Noteikumu Nr. 639 18. punktam sabiedrībai tiek dota iespēja iesaistīties attīstības plānošanā, iesaistoties publiskajā apspriešanā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
