Anotācija (ex-ante)

23-TA-2895: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Apdrošināšanas līguma likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saskaņā ar Ministru prezidentes 2023. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-240 “Par darba grupu” izveidotās refinansēšanas darba grupas 2023. gada 10. oktobra sanāksmes protokola 3.punktu, ar kuru Ekonomikas ministrijai tika uzdots veikt tālākus uzlabojumus piedāvātajiem grozījumiem Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, ieviešot normatīvo regulējumu subrogācijai, kas vienkāršotu pārkreditēšanas procesu patērētajiem izsniegtajiem hipotekārajiem kredītiem, kā arī izvērtēt iespēju atcelt reklāmas aizliegumu hipotekārajiem kredītiem, kas iestrādāts minētajā likumā.
Minētā darba grupa tika izveidota, lai rastu iespējamos risinājumus kreditēšanas pakalpojumu konkurētspējas veicināšanai, tai skaitā kredītu refinansēšanas šķēršļu mazināšanai un iespējamiem kredītiestādes risinājumiem hipotekāro kredītu ņēmējiem strauja procentu likmju kāpuma gadījumos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir noteikt, ka hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā ir iespējams izbeigt esošo nekustamā īpašuma apdrošināšanas līgumu.
Spēkā stāšanās termiņš
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Apdrošināšanas līguma likums paredz, ka apdrošinātājs un apdrošinājuma ņēmējs bez apdrošinātā un labuma guvēja piekrišanas ir tiesīgi vienoties par apdrošināšanas līguma izbeigšanu, bet ir paredzēts izņēmums, ka apdrošināšanas līgumu nevar izbeigt bez labuma guvēja piekrišanas, ja apdrošināšanas līgumā ir noteikts citādi. Apdrošinājuma ņēmējam nav arī iespējas vienpusēji atkāpties no esošā nekustamā īpašuma apdrošināšanas līguma gadījumā, ja hipotekārās pārkreditēšanas ceļā hipotekārā kreditēšanas līguma saistības tiek pārnestas pie cita kredīta devēja.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā patērētājs savas hipotekārā kredīta saistības varēs pārnest pie cita kredīta devēja. Lai uzlabotu patērētāju mobilitāti un konkurenci kredīta devēju starpā, šo procesu ir plānots maksimāli vienkāršot un samazināt potenciālās izmaksu pozīcijas. 
Risinājuma apraksts
Izvērtējot potenciālās izmaksas, kas patērētājam varētu rasties saistībā ar hipotekārās pārkreditēšanas procesu, tika konstatēts, ka maksa par apdrošināšanas līguma grozījumiem spēkā esošajā Apdrošināšanas līguma likumā nav paredzēta un patērētājam ir iespēja turpināt esošo apdrošinājuma līgumu, veicot izmaiņas attiecībā uz labuma guvēju. Tomēr patērētājam potenciāli varētu rasties grūtības ar esošo nekustamā īpašuma apdrošināšanas līgumu izbeigšanu, ja tas būtu nepieciešams. Arī Eiropas Komisijas pētījumā kā viens no šķēršļiem refinansēšanai, kas tiek izmantots citās Eiropas Savienības valstīs, ir tieši apdrošināšanas līgumi (EC Study on switching of financial services and products, 2019).
Hipotekārā kreditēšanas līguma ietvaros apdrošinājuma ņēmējs slēdz ar apdrošinātāju apdrošināšanas līgumu patstāvīgi un pēc tam informē kredītiestādi par noslēgto līgumu. Lai patērētājam nerastos problēmas ar esošā nekustamā īpašuma apdrošināšanas līguma izbeigšanu, hipotekārās pārkreditēšanas procesā pārejot no viena kredīta devēja pie cita, tiek paredzēts, ka hipotekārās pārkreditēšanas gadījumā ir nekustamā īpašuma apdrošināšanas līgumu var izbeigt bez labuma guvēja piekrišanas.
Papildus tam likumprojektā paredzēts, ka apdrošinājuma ņēmējs var vienpusēji izbeigt nekustamā īpašuma apdrošināšanas līgumu, nosūtot apdrošinātājam paziņojumu. Kā pamatojums hipotekārās pārkreditēšanas procesam paziņojumam būtu jāpievieno kredīta ņēmēja un jaunā kredīta devēja vienošanās, lai apdrošinātājs varētu pārliecināties par to, ka patērētājs hipotekārās pārkreditēšanas procesā ir pārgājis no viena kredīta devēja pie cita.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Šis ir viens no likumprojektiem no tiesību aktu projektu pakotnes, ko Ekonomikas ministrija virza, lai izpildītu Ministru prezidentes 2023. gada 29. septembra rīkojumu Nr. 2023/1.2.1.-240 “Par darba grupu” izveidotās refinansēšanas darba grupas 2023. gada 10. oktobra sanāksmes protokola 3.punktu un rastu risinājumu hipotekāro kredītu pārkreditēšanas šķēršļu mazināšanai, kas būtu risinājums šī brīža situācijā, kad hipotekāro kredītu ņēmēji piedzīvo strauju procentu likmju kāpumu, un tostarp veicinātu konkurenci kreditēšanas pakalpojumu sniedzēju vidū.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Apdrošinājuma ņēmēji
Ietekmes apraksts
Hipotekārās pārkreditēšanas procesā apdrošinātājam un apdrošinājuma ņēmējam būs iespējams izbeigt nekustamā apdrošinājuma līgumu bez labuma guvēja piekrišanas.
Juridiskās personas
  • Apdrošinātāji
Ietekmes apraksts
Hipotekārās pārkreditēšanas procesā apdrošinātājam un apdrošinājuma ņēmējam būs iespējams izbeigt nekustamā apdrošinājuma līgumu bez labuma guvēja piekrišanas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Latvijas Banka
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Apdrošinātāju asociācija"
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi