1.1. Pamatojums
Noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.
1.2. Mērķis
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt regulējumu, kas ir atbilstošs izmaiņām starptautiskajos normatīvajos tiesību aktos attiecībā uz de minimis atbalsta nosacījumiem.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 169 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.6. pasākuma "Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, jo atbalstu attiecināmo darbību izmaksu segšanai, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumu Nr. 169 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, "zaļo" infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu" 2.2.3.6. pasākuma "Gaisa piesārņojumu mazinošu pasākumu īstenošana, uzlabojot mājsaimniecību siltumapgādes sistēmas" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumi Nr.169) noteiktajām prasībām sniedz saskaņā ar Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352) (turpmāk – regula Nr. 1407/2013) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Papildus MK noteikumos Nr.169 ir noteikts, ka Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām, tas ir, līdz 2024.gada 30.jūnijam. Ņemot vērā ka turpinās projektu iesniegumu atlases un, ka 2024. gada 1. janvārī stājās spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (ES Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Serija L) (turpmāk – regula Nr. 2023/2831), kas aizstāj MK noteikumos Nr.169 ietverto regulu Nr. 1407/2013, nepieciešama noteikumu projekta izstrāde, kas paredz ietvert regulējumu komercdarbības atbalsta piešķiršanai pēc 2024.gada 1.jūlija.
Atbilstoši MK noteikumu Nr.169 12.punkta prasībām pasākuma ceturtais uzsaukums izsludināts 2024. gada 1. martā, un, ņemot vērā MK noteikumu Nr.169 9.punktā minēto pasākuma 1., 2. un 3.uzsaukumu projektu praktisko skaitu un projektu izvērtēšanas laiku, paredzams, ka pasākuma 4.uzsaukuma projektiem līdz 2024.gada 30.jūnijam netiks pieņemti visi lēmumi par projektu iesniegumu apstiprināšanu vai atzinumi par projektam izvirzīto nosacījumu izpildi, tādējādi ir nepieciešami grozījumi, kas ļaus uzsaukumu ietvaros piemērot jaunās de minimis Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumus.
Ar noteikumu projektu paredzēti:
1. Precizējumi, kas ir atbilstoši izmaiņām starptautiskajos normatīvajos tiesību aktos attiecībā uz de minimis atbalsta nosacījumiem:
Noteikumu projektā iekļautās izmaiņas paredz kopumā labvēlīgākus nosacījumus projektu iesniedzējiem. Ar noteikumu projektu paredzēts, ka nosacījumi par de minimis atbalstu atbilstoši regulai Nr. 1407/2013 paliek līdzvērtīgi MK noteikumos Nr 169 ietvertajiem nosacījumiem, vienlaikus ir papildinātas normas, skaidrojot nosacījumus Regulas Nr. 2023/2831 piemērošanai.
Ar noteikumu projektu precizēts, ka atbalstu attiecināmo darbību izmaksu segšanai, ja projekta īstenošanas pasākumi tiek veikti noteikumu 18.punktā minētajā dzīvojamā mājā, kur kāds no īpašniekiem veic saimniecisko darbību un pretendē uz atbalstu, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, tad līdz 2024.gada 30.jūnijam šo atbalstu tam dzīvojamās mājas īpašniekam, kas pretendē uz atbalstu, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, sniedz saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013, bet no 2024.gada 1.jūlija atbalstu sniedz saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831.
Ar noteikumu projektu paredzēts, ka mājas īpašniekam de minimis atbalsts vienam vienotam uzņēmumam triju fiskālo gadu periodā nepārsniedz 200 000 euro atbilstoši atbalstam, ko piešķir saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013, bet iepriekšējos trīs gados no plānotā de minimis atbalsta piešķiršanas brīža nepārsniedz 300 000 euro atbilstoši atbalstam, ko piešķir saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831.
Papildus ar noteikumu projektu tehniski precizēta norma par de minimis atbalsta piešķiršanas termiņu, norma par dokumentācijas par de minimis atbalsta piešķiršanas glabāšanas termiņu, norma par regulu nozaru un darbības ierobežojumiem un de minimis atbalsta viena vienota uzņēmuma līmenī nosacījumiem, norma par projekta ietvaros saņemtā nelikumīgā de minimis atbalsta atgūšanu, norma par gadījumu, ja ar saimniecisku darbību nesaistīts projekts ieviešanas gaitā vai projekta pēcuzraudzības periodā kļūst par projektu, kas saistīts ar saimniecisku darbību, norma par nosacījumiem kas noteikumu izpratnē netiek uzskatīta par saimniecisko darbību.
2. Tehniski precizējumi attiecībā uz noteikumos Nr.169 ietverto terminu "dzīvoklis", precizējot to atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likuma izpratnei par tajā lietoto terminu "dzīvokļa īpašums".
Vienlaikus ar de minimis atbalsta nosacījumu precizējumiem noteikumu projektā precizēts normās ietvertais termins "dzīvoklis", to piemērojot atbilstoši Dzīvokļu īpašuma likuma izpratnei ietvertajam terminam "dzīvokļa īpašums", kas ietver ne tikai dzīvojamo telpu grupas, bet arī nedzīvojamo telpu grupas dzīvojamā mājā. Precizējumi veikti, lai skaidrāk izteiktu projektu tvērumu (projektus dzīvojamā mājā vai projektus dzīvojamās mājas atsevišķos dzīvokļu īpašumos) un de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus, vienlaikus terminoloģiski salāgotu prasības ar MK noteikumu Nr.169 19., 24., 25. un 43. punktu.
MK noteikumu Nr.169 ietvaros ar terminu "dzīvojamā māja" saprotama gan dzīvokļu īpašumos nesadalīta dzīvojamā māja, gan dzīvokļu īpašumu dzīvojamā māja, pamatojoties uz definīciju, kas iekļauta Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 1. panta 1. punktā, proti: “dzīvojamā māja — ēka, kas nodota ekspluatācijā un saskaņā ar kadastrālās uzmērīšanas lietu ir dzīvojamā māja (arī dzīvokļu īpašumu māja), tai piederīgās ēkas (būves), zeme, uz kuras tās atrodas, ja zeme kopā ar dzīvojamo māju veido vienotu nekustamo īpašumu vai ietilpst dzīvojamo māju veidojošo dzīvokļu īpašumu sastāvā, vai ēka, kas nodota ekspluatācijā un saskaņā ar kadastrālās uzmērīšanas lietu ir dzīvojamā māja, tai piederīgās ēkas (būves) un piesaistītais zemesgabals;”. Tāpat MK noteikumu Nr.169 izpratnē ar terminu "dzīvojamās mājas īpašnieks" saprotams gan dzīvokļu īpašumos nesadalītas dzīvojamās mājas īpašnieks, gan dzīvokļu īpašuma īpašnieks dzīvokļu īpašumu dzīvojamā mājā, pamatojoties uz Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 1. panta 2. punktu. Attiecīgi MK noteikumos Nr.169. normās un noteikumu projektā, ja dzīvokļa īpašuma īpašniekam netiek izvirzītas specifiskas prasības, tiek lietots kopīgs termins "dzīvojamās mājas īpašnieks". Lai viennozīmīgi noteiktu, ka de minimis atbalsts piešķirams tikai tam dzīvojamās mājas īpašniekam (vai dzīvokļa īpašuma īpašniekam), kas dzīvojamā mājā vai dzīvokļa īpašumā veic saimniecisko darbību un pretendē uz atbalstu, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, precizēts MK noteikumu Nr.169 29.punkts.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašumu īpašnieki
- Dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašumu īpašnieki
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija