Anotācija (ex-ante)

23-TA-2219: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Parādes ielā 38, Rīgā nodošanu Iekšlietu ministrijas valdījumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts

Likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8. panta sestā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts

Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz nodot Iekšlietu ministrijas (turpmāk - IeM) valdījumā valsts nekustamo īpašumu, kas nepieciešams katastrofu pārvaldības centra būvniecībai.

Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Ministru kabinets 2023. gada 13. janvāra ārkārtas sēdē ir konceptuāli atbalstījis Informatīvajā ziņojumā "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.-2025.gadam" (Ministru kabineta 13.01.2023. ārkārtas sēdes protokols Nr.2, 1.§) iekļauto priekšlikumu atbalstāmajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023. - 2025. gadam – Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta depo (katastrofu pārvaldības centru būvniecību), nosakot, ka finansējums ārpus fiskālās telpas plānotajiem ar valsts drošību saistītiem pasākumiem un neatkarīgo iestāžu vienreizējiem pasākumiem tiek plānots budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" atsevišķā programmā un finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.

Iekšlietu ministrija Būvniecības padomes 2023. gada 27. marta sēdē (protokols Nr.3, reģ.Nr. 12-4/92) ir atbalstījusi no šā resursu avota būvējamo katastrofu pārvaldības centru sarakstu, tajā skaitā atbalstot katastrofu pārvaldības centra būvniecību Rīgā, Bolderājā.

IeM 2023. gada 14. aprīlī ir izteikusi lūgumu Aizsardzības ministrijai (turpmāk - AM) izvērtēt iespēju nodot IeM valdījumā nekustamo īpašumu Rīgā aptuveni 1 ha platībā katastrofu pārvaldības centra būvniecībai (C kategorijas ugunsdzēsības depo, papildu telpas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.)

Valsts īpašumā AM valdījumā atrodas nekustamais īpašums Parādes ielā 38, Rīgā (kadastra Nr. 0100 109 0004) (turpmāk - Nekustamais īpašums), kas saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 109 0007) 1,0849 ha platībā, ēkas (kadastra apzīmējums 0100 103 2055 001), šķūņa (kadastra apzīmējums 0100 109 0007 004), žoga ar vārtiem (kadastra apzīmējums 0100 109 0007 001),  komunikācijām ar akām (kadastra apzīmējums 0100 109 0007 002) un laukumu ar asfalta segumu (kadastra apzīmējums 0100 109 0007 003). 

Nekustamais īpašums  (zemes vienība (kadastra apzīmējums 0100 109 0007), ēka (kadastra apzīmējums 0100 103 2055 001), šķūnis (kadastra apzīmējums 0100 109 0007 004)) ir ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā (Rīgas pilsētas tiesas zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000520370).

Nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst funkcionāli piederīgas inženierbūves: 
- žogs ar vārtiem (kadastra apzīmējums 0100 109 0007 001);
- komunikācijas ar akām (kadastra apzīmējums 0100 109 0007 002);
- laukums ar asfalta segumu (kadastra apzīmējums 0100 109 0007 003).
Minēto inženierbūvju tiesiskais valdītājs ir Aizsardzības ministrija.

Atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 48.2 pantam Kadastra informācijas sistēmā ieraksta ziņas par būves, kura Kadastra informācijas sistēmā ir iekļauta zemesgrāmatā ierakstīta nekustamā īpašuma sastāvā, bet nav ierakstīta zemesgrāmatā, tiesisko valdītāju pēc tam, kad no valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas saņemtas ziņas par nekustamā īpašuma īpašnieku.

Rīkojuma projekta 1. punkts paredz arī, ka saskaņā ar Civillikuma  853. pantu IeM īpašumā tiek nodoti Nekustamā īpašuma ekspluatācijai nepieciešamās inženierbūves, komunikācijas. Atbilstoši Civillikuma 853. pantam visas tiesiskās attiecības, kas zīmējas uz galveno lietu, pašas par sevi attiecas arī uz tās blakus lietām, tādējādi, atsavinot galveno lietu, pie tās piederīga blakus lieta šaubu gadījumā atzīstama par atsavinātu kopā ar to, ja vien nav tieši noteikts pretējais.

AM ir izvērtējusi iespēju un pieņēmusi lēmumu nodot IeM valdījumā minēto Nekustamo īpašumu.
IeM 2023. gada 4. augustā ir apstiprinājusi, ka Nekustamais īpašums atbilst prasībām katastrofu pārvaldības centra būvniecībai.


NĪVKIS un zemesgrāmatā zemes vienībai (kadastra apzīmējums 0100 109 0007) ir reģistrēts apgrūtinājums - Baltijas jūras un Rīgas jūras līča ierobežotas saimnieciskās darbības joslas teritorija 1,0849 ha platībā. Iekšlietu ministrijai Nekustamo īpašumu pārņemot valdījumā, NĪVKIS un zemesgrāmatā reģistrētais apgrūtinājums neietekmēs minētās zemes vienības turpmāko izmantošanu katastrofu pārvaldības centra būvniecībai. 

Nekustamā īpašuma lietošanas mērķi:
- ar maģistrālajām elektropārvades un sakaru līnijām un maģistrālajiem naftas, naftas produktu, ķīmisko produktu, gāzes un ūdens cauruļvadiem saistīto būvju, ūdens ņemšanas un notekūdeņu attīrīšanas būvju apbūve 0.1899 ha platībā;
- trīs, četru un piecu stāvu daudzdzīvokļu māju apbūve 0.6702 ha platībā;
- valsts aizsardzības nozīmes objektu, drošības, policijas, ugunsdzēsības un glābšanas, robežsardzes un soda izciešanas iestāžu apbūve 0.2248 ha platībā.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Nekustamais īpašums IeM nepieciešams, lai tā varētu veikt katastrofu pārvaldības centra būvniecību līdz 2026. gada 31. oktobrim, tādējādi attīstīt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta struktūrvienību tīlku, nodrošinot kvalitatīvu darba vidi.

Risinājuma apraksts

Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, lai AM nodotu IeM valdījumā Nekustamo īpašumu katastrofu pārvaldības centra būvniecībai, kas ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā.
Pēc Nekustamā īpašuma nodošanas IeM valdījumā zemesgrāmatā tiks nostiprinātas valsts īpašuma tiesības IeM personā.
 

Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Iekšlietu ministrija
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana (valdītāja maiņas reģistrācija zemesgrāmatā) un nekustamo īpašumu uzturēšanas izdevumu segšana tiks nodrošināta Iekšlietu ministrijai (Nodrošinājuma valsts aģentūrai) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Iekšlietu ministrija, Nodrošinājuma valsts aģentūra, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Nodrošinājuma valsts aģentūra
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi