Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
23-TA-543: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 "Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai" uz Izglītības un zinātnes ministrijas budžetu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8.pantu un Ministru kabineta 2022. gada 21. decembra rīkojumu Nr. 966 (prot. Nr. 66 57. §) “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā 2023.gadam” un minētā pasākuma plāna Nr. p.k. 6.9., no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums atbalstam neformālās izglītības pasākumu nodrošināšanai, t.sk. latviešu valodas apguvei Ukrainas bērniem un jauniešiem (turpmāk - atbalsta programma).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Sniegt atbalstu neformālās izglītības pasākumu nodrošināšanai, t.sk. latviešu valodas apguvei Ukrainas bērniem un jauniešiem. Lai mazinātu kara notikumu izraisīto psihoemocionālo spriedzi, kā arī stiprinātu ukraiņu bērnu etnisko identitāti un kopību ar Latvijā dzīvojošo ukraiņu kopienu, ir būtiski nodrošināt atbilstīgas aktivitātes bērnu psihoemocionālās labizjūtas un piederības sekmēšanai. Savukārt, lai pilnvērtīgi un veiksmīgi integrētos un iekļautos Latvijas kultūrvidē un izglītības sistēmā, ir jāapgūst latviešu valodas prasmes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz šim nav bijis pieejams visaptverošs un valstiski koordinēts un īstenots atbalsts neformālās izglītības pasākumiem Ukrainas bērniem un jauniešiem, izņemot atsevišķas aktivitātes, ko īsteno dažādas valsts un pašvaldību iestādes, kā arī nevalstiskās organizācijas. Valsts atbalsts sadarbībā ar pašvaldībām tika sniegts 2022.gada vasarā, kad tika īstenota Ukrainas un Latvijas bērnu integrācijas nometņu programma ar mērķi nodrošināt atbalstu Ukrainas bērniem un jauniešiem latviešu valodas apguvē un stiprinātu viņu psihoemocionālo labizjūtu. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2022.gada 31.maija rīkojumu Nr.392, šim mērķim pašvaldībām, ņemot vērā Ukrainas izglītojamo skaitu pašvaldībā, tika piešķirts valsts atbalsts 613 180 euro apmērā. Nometnes tika organizētas 1. - 12.klašu skolēniem, aicinot nometnēs piedalīties līdzīgā proporcijā dalībniekus no Ukrainas un Latvijas skolēnu vidus. No 2022.gada 15.jūnija līdz 30.augustam pašvaldībās tika organizētas 48 nometnes ar 1326 dalībniekiem, no kuriem 631 Ukrainas bērns un 695 Latvijas bērni. Piešķirtais finansējums tika izlietots daļēji, jo nometņu programma bija jāīsteno īsā laika periodā - vasaras mēnešos, pašvaldībām pietrūka cilvēkresursu tās administrēšanai, paredzētais finansējums diennakts nometnēm bija nepietiekams, ietekmēja mainīgā situācija ar Ukrainas civiliedzīvotāju migrāciju u.c. 
Ņemot vērā 2022.gada pieredzi, 2023.gadā ir plānoti tādi neformālās izglītības pasākumi, kas neaprobežosies tikai ar nometņu organizēšanu vasaras periodā, bet kurus varēs īstenot līdz gada beigām ar daudz plašāku un elastīgāku, uz Ukrainas bērnu mērķauditorijas vajadzībām vērstu piedāvājumu, iesaistot plašāku pakalpojuma sniedzēju klāstu, t.sk. ukraiņu kopienas nevalstiskās organizācijas un organizācijas, kas sniedz atbalstu Ukrainas bēgļiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Civilās aizsardzības pārvaldes datiem, kas iegūti no pašvaldībām, uz 2023.gada februāra beigām Latvijā reģistrēti 8928 Ukrainas bēgļu bērni vecumā  no 5 līdz 18 gadiem, Latvijas izglītības sistēmā reģistrēti 4299 izglītojamie, no tiem 1524 pirmsskolas izglītības iestādēs, bet 2775 vispārējās izglītības iestādēs. Profesionālās izglītības iestādēs mācās 74 audzēkņi. Tādējādi par lielu daļu Ukrainas skolas vecuma bērnu, t.sk. 5-6 gadīgajiem, kuriem būtu jāuzsāk skolas gaitas 1.septembrī, nav pietiekamas informācijas- kur, kā un vai viņi mācās, kāds ir viņu sociālais, psihoemocionālais stāvoklis un pašizjūta. Plānotais atbalsts nepieciešams gan tiem ukraiņu pusaudžiem un jauniešiem, kuri mācās attālināti Ukrainas izglītības iestādēs un kuru komunikācija ar vienaudžiem Latvijā ir ierobežota, gan arī tiem skolēniem, kuri vienlaikus mācās gan Latvijas, gan Ukrainas izglītības iestādēs un izjūt pārslodzi.
Risinājuma apraksts
Atbalsta programma vērsta uz sociālās ilgtspējības, integrācijas, saliedēšanas, ukraiņu kopienas labbūtības veicināšanu,  pašvaldību iesaisti un sadarbību ar NVO, lai aptvertu pēc iespējas vairāk Ukrainas bērnu un jauniešu. Atbalsta programmu īsteno Valsts izglītības satura centrs sadarbībā ar pašvaldībām, kuras, rīkojot konkursus, piesaista pasākumu īstenotājus. Pasākumu īstenotāji var būt gan valsts un pašvaldības institūcijas un iestādes, gan nevalstiskās organizācijas, gan aukstākās izglītības iestādes, gan bērnu nometņu organizētāji. Ja tiek organizētas bērnu nometnes, tās rīko saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 1.septembra noteikumiem Nr.981 “Bērnu nometņu organizēšanas un darbības kārtība”.
Pašvaldība, izsludinot konkursu, ir tiesīga noteikt kritērijus un nosacījumus pretendentiem neformālās izglītības pasākumu organizēšanai un piedāvājumu izvērtēšanai, lai nodrošinātu mērķa sasniegšanu un kvalitatīvu atbalsta programmas norisi. Finansējums tiks piešķirts uz līguma pamata starp Valsts izglītības satura centru un pašvaldību. Pašvaldību ietvaros finansējums pasākumu īstenotājiem piešķirams caurspīdīgā, atklātā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā projektu konkursā vai publiskā iepirkuma procesā, kuram var pieteikties jebkurš interesents, kas atbilst attiecīgajiem kritērijiem.

Atbalsta programmas saturu veido dažādi neformālās izglītības pasākumi, kas ietver daudzveidīgas aktivitātes:
1) ukraiņu valodas, tradīciju un kultūras vērtību saglabāšanai un praktizēšanai, lai mazinātu bērnu un jauniešu psihoemocionālo spriedzi un uzturētu kopības saites ar ukraiņu kopienu Latvijā,
2) latviešu valodas prasmju apgūšanai un nostiprināšanai gan valodas mācīšanas un mācīšanās nodarbībās, gan radošās valodas integrētās apguves nodarbībās,
3) Latvijas dabas un kultūrtelpas iepazīšanai, lai sadarbībā ar Latvijas bērniem un jauniešiem veiksmīgāk iekļautos vietējā kopienā,
4) citas ukraiņu kopienas iniciētas aktivitātes.
Pasākumu īstenošanā var izmantot dažādas darbības formas, piemēram, dienas nometne, valodas mācīšanās un/vai interešu izglītības nodarbība, radošā darbnīca, saliedēšanās pasākums, ekskursija, iešana dabā, āra aktivitātes, talka, muzeja/ kultūras pasākuma apmeklējums u.c.

Atbalsta programma tiek īstenota līdz 2023.gada 1.decembrim. Atbalsts plānots ~3500 dalībniekiem.Ņemot vērā katrā pašvaldībā dzīvojošo Ukrainas bērnu un jauniešu skaitu (no 5 līdz 18 gadu vecumam ieskaitot), finanšu aprēķins veidots tā, lai iesaistītu aptuveni vienu trešdaļu no viņiem. Ja pašvaldībā ir neliels Ukrainas bēgļu bērnu skaits, ir pieļaujama blakus esošo pašvaldību sadarbība, lai nodrošinātu nepieciešamo atbalstu. Jāņem arī vērā, ka dati par pašvaldībā esošajiem Ukrainas bērniem var būt mainīgi. 
Programmas īstenošanas laikā tiek atbalstītas 10 aktivitātes vienam bērnam. Vienas aktivitātes ilgums vismaz 6 stundas, vienas stundas izmaksa 5 EUR jeb 30 EUR par vienu aktivitāti, tādējādi vienam bērnam var nodrošināt atbalstu 300 EUR apmērā kopumā par 60 stundām. Vienam bērnam paredzētajā atbalstā (300 EUR ) apmērā ir iekļautas arī izmaksas atbalsta programmas administrēšanai 1% apmērā.
Aktivitātes var tikt organizētas gan visas pēc kārtas (piemēram, visas 10 aktivitātes 2 nedēļās, ja pieņem, ka dienā tiek īstenotas  6 stundas), gan sadalot  pēc formas un satura dažādības visā programmas īstenošanas periodā (piemēram, 5 aktivitātes valodas apmācībai vasaras mēnešos, 1 aktivitāte ukraiņu kopienas organizētā radošā darbnīcā augustā, 2 aktivitātes saliedēšanās pasākumos septembrī, 2 aktivitātes kultūras vērtību iepazīšanai oktobrī un novembrī), ņemot vērā pieprasījumu un piedāvājuma iespējas.
No piešķirtā finansējuma var apmaksāt nodarbību vadītāju/pedagogu darba samaksu, mācību materiālus, ieejas biļetes, transporta izdevumus un citus izdevumus, kas saistīti ar  pasākumu īstenošanu. Ja viens bērns neizmanto visas 10 aktivitātes, tad neizlietoto finansējumu var saņemt cits bērns. Ja aktivitātēs piedalās arī Latvijas bērni, viņu dalību apmaksā vecāki (likumiskie pārstāvji) vai pašvaldība.
Atbalsta programmas administrēšanai (līgumu slēgšana ar pašvaldībām, konsultēšana par programmas īstenošanu, informatīvu semināru organizēšana, programmas īstenošanas starpposma izvērtēšana, gala atskaišu apkopošana, programmas rezultātu izvērtēšana) Valsts izglītības satura centram tiek paredzēts 1% no kopējās programmas summas 10 500 EUR: 
2 darbinieki * ar vidējo atlīdzību 1287.00 EUR * 30% piemaksa * 7 mēneši * 1.2359 = 6 682 euro;
1 darbinieks * ar vidējo atlīdzību 1287.00 EUR * 30% piemaksa * 8 mēneši * 1.2359 = 3818 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 050 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 050 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 050 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 050 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 050 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts paredz no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai” Izglītības un zinātnes ministrijai tiek piešķirts finansējums atbalstam neformālās izglītības pasākumu nodrošināšanai, t.sk. latviešu valodas apguvei Ukrainas bērniem un jauniešiem (turpmāk - atbalsta programma).

Atbalsta programma tiek īstenota līdz 2023.gada 1.decembrim. Atbalsts plānots ~3500 dalībniekiem. Ņemot vērā katrā pašvaldībā dzīvojošo Ukrainas bērnu un jauniešu skaitu (no 5 līdz 18 gadu vecumam ieskaitot), finanšu aprēķins veidots tā, lai iesaistītu aptuveni vienu trešdaļu no viņiem.
Programmas īstenošanas laikā tiek atbalstītas 10 aktivitātes vienam bērnam. Vienas aktivitātes ilgums vismaz 6 stundas, vienas stundas izmaksa 5 EUR jeb 30 EUR par vienu aktivitāti, tādējādi vienam bērnam var nodrošināt atbalstu 300 EUR apmērā kopumā par 60 stundām. Vienam bērnam paredzētajā atbalstā (300 EUR ) apmērā ir iekļautas arī izmaksas atbalsta programmas administrēšanai 1% apmērā.

Aprēķins: bērnu skaits * atbalsta apmērs EUR (3500 x 300 = 1 050 000euro), tai skaitā Valsts izglītības satura centram tiek paredzēts 1% no kopējās programmas summas 10 500 EUR:
2 darbinieki * ar vidējo atlīdzību 1287.00 EUR * 30% piemaksa * 7 mēneši * 1.2359 = 6 682 euro;
1 darbinieks * ar vidējo atlīdzību 1287.00 EUR * 30% piemaksa * 8 mēneši * 1.2359 = 3818 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai tiks rasti no valsts budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas programmas 17.00.00 “Finansējums Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija

Atbalsta programmu izstrādājot, ņemts vērā nevalstisko organizāciju viedoklis, piemēram, biedrība “Gribu palīdzēt bēgļiem”, Latvijas Skautu un gaidu centrālā organizācija, biedrība “Latvijas Sarkanais Krusts” priekšlikumi.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jā, Ukrainas bērniem un jauniešiem tiek nodrošināts atbalsts dalībai neformālās izglītības pasākumos un latviešu valodas prasmju apguvei.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Plānotais_finansējums_pašvaldībām