23-TA-1300: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izstrādāts saskaņā ar likuma „Par kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās” (turpmāk – likuma) 2. panta ceturto daļu
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt kompensācijas apmēru par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kuras nav Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas, un mikroliegumos, kuros atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, nosakot kompensācijas apmēru līdzvērtīgi tam, kāds ir noteikts par saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās un mikroliegumos, kuros kompensācija ir izmaksājama no Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu līdzekļiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kompensācijas apmērs par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kuras nav Eiropas nozīmes aizsargājamās dabas teritorijas (turpmāk – Natura 2000 teritorijas), un mikroliegumos, ja kompensāciju izmaksā no valsts budžeta līdzekļiem, tika noteikts 2013. gadā. Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru"" (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz kompensācijas apmēru noteikt līdzvērtīgi tam, kāds ir noteikts par saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās un mikroliegumos, kuros kompensācija ir izmaksājama no ES fondu līdzekļiem 2023.–2027. gada plānošanas periodā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai par vienu atbalsttiesīgās platības lauksaimniecības zemes un meža zemes hektāru.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošie normatīvie akti paredz dažādu kompensāciju apmēru par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās atkarībā no tā, vai šīs teritorijas ir iekļautas Natura 2000 teritoriju sarakstā atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 43. panta otrajai daļai un pielikumam vai arī tās ir valsts un nacionālas nozīmes īpaši aizsargājamās dabas teritorijas. Šobrīd atšķirīgs kompensāciju apmērs ir arī par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, ņemot vērā to, vai atbalsttiesīgā platība kvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem vai no valsts budžeta.
Šobrīd normatīvais regulējums konkrēti nenosaka kompensācijas piešķiršanas kārtību par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, ja atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem. Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumu Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru" (turpmāk – Noteikumi Nr. 891) 2. un 3. punktā ietverta pārprotama norāde uz kompensācijas piešķiršanu par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, kuri nav Natura 2000 teritorijā, lai gan, ievērojot likuma 2. panta trešo daļu, zemes vienības mikroliegumos kvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem, ja kopējā atbalstam pieteiktā platība ir vismaz 1 ha atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumu Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" 86.1. apakšpunktam.
Šobrīd normatīvais regulējums konkrēti nenosaka kompensācijas piešķiršanas kārtību par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, ja atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem. Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumu Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru" (turpmāk – Noteikumi Nr. 891) 2. un 3. punktā ietverta pārprotama norāde uz kompensācijas piešķiršanu par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, kuri nav Natura 2000 teritorijā, lai gan, ievērojot likuma 2. panta trešo daļu, zemes vienības mikroliegumos kvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem, ja kopējā atbalstam pieteiktā platība ir vismaz 1 ha atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumu Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" 86.1. apakšpunktam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz kompensācijas apmēru par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kuras nav Natura 2000 teritorijas, un mikroliegumos, kuros atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem, noteikt līdzvērtīgi tam, kāds ir noteikts par saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās un mikroliegumos, kas kvalificējas kompensācijas saņemšanai no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, par vienu atbalsttiesīgās platības lauksaimniecības zemes un meža zemes hektāru 2023.–2027. gada plānošanas periodā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai.
Ievērojot kompensāciju administrēšanas izmaksas, Lauku atbalsta dienesta maksājumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās ir noteikti, sākot no 0,3 ha lauksaimniecības zemēs un 0,1 ha meža zemēs. Ņemot vērā šo pieeju, attiecīgi ir precizēta minimālā kompensāciju atbalsttiesīgā platība teritorijām, kuras nav Natura 2000 teritoriju tīklā.
Noteikumu projektā precizēta norāde, ka kompensācija piešķirama par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, ja atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem.
Ievērojot kompensāciju administrēšanas izmaksas, Lauku atbalsta dienesta maksājumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem Natura 2000 teritorijās ir noteikti, sākot no 0,3 ha lauksaimniecības zemēs un 0,1 ha meža zemēs. Ņemot vērā šo pieeju, attiecīgi ir precizēta minimālā kompensāciju atbalsttiesīgā platība teritorijām, kuras nav Natura 2000 teritoriju tīklā.
Noteikumu projektā precizēta norāde, ka kompensācija piešķirama par saimnieciskās darbības ierobežojumiem mikroliegumos, ja atbalsttiesīgā platība nekvalificējas kompensācijas saņemšanai no ES fondu līdzekļiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 891 13. punktā noteikts, ka lēmumu par kompensācijas piešķiršanu vai atteikumu piešķirt kompensāciju atbildīgā institūcija pieņem mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas. Likuma 5. panta trešajā daļā noteikts, ka zemes īpašniekam gadā var piešķirt tikai vienu kompensāciju – no ES fondu līdzekļiem vai no valsts budžeta. Līdz ar to Dabas aizsardzības pārvalde, kas atbilstoši likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktam administrē kompensāciju izmaksu no valsts budžeta, pirms lēmuma pieņemšanas par kompensācijas piešķiršanu pieprasa informāciju Lauku atbalsta dienestam, vai attiecībā uz konkrēto zemes vienību ir piešķirta vai pieteikta kompensācija no ES fondu līdzekļiem. Lauku atbalsta dienests objektīvu informāciju Dabas aizsardzības pārvaldei var sniegt tikai tad, kad beidzies pieteikšanās termiņš Lauku atbalsta dienesta administrētajiem atbalsta maksājumiem. Līdz ar to nav lietderīgs un samērīgs Noteikumu Nr. 891 10. punktā noteiktais pieteikšanās termiņš – līdz attiecīgā gada 15. maijam. Dabas aizsardzības pārvalde, iepriekš norādītā objektīvā iemesla dēļ nespējot pieņemt lēmumu Noteikumu Nr. 891 13. punktā noteiktajā termiņā, pagarina iesnieguma izskatīšanas termiņu Administratīvā procesa likuma 64. panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā. Taču, ja zemes īpašnieks iesniegumu kompensācijas saņemšanai iesniedz gada pirmajos mēnešos, var būt situācija, kurā nav iespējams pieņemt lēmumu arī Administratīvā procesa likuma 64. panta otrajā daļā noteikto četru mēnešu laikā no iesnieguma saņemšanas.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu šobrīd noteiktā pieteikšanās termiņa un lēmuma pieņemšanas termiņa radītās problēmsituācijas, noteikumu projekta 10. punktā paredzēts noteikt garāku pieteikšanās termiņu – līdz attiecīgā gada 1. oktobrim. Tas ir pietiekams termiņš, lai Dabas aizsardzības pārvalde vai pašvaldība varētu izskatīt iesniegumu un pieņemt lēmumu, kā arī veikt kompensācijas izmaksu attiecīgajā gadā. Precizēts noteikumu projekta 11. punkts, nosakot, ka iesniegumu gan Dabas aizsardzības pārvaldē, gan pašvaldībā var iesniegt klātienē, pa pastu vai elektroniski atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts skars tos zemes īpašniekus, kuru zemes gabali vai to daļas atrodas īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos, kurām ir noteikti saimnieciskās darbības ierobežojumi.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts nerada ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem, jo finansējums ir plānots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas apakšprogrammas 24.08.00 “Nacionālo parku darbības nodrošināšana” sadaļā “Sociālā rakstura maksājumi un kompensācijas”.
Ietekme pašvaldību budžetu ir nebūtiska, jo tikai atsevišķas pašvaldības ir noteikušas aizsargājamas teritorijas (piemēram, aizsargājamus dabas pieminekļus - dižkokus, par kuriem kompensācija nepienākas).
Ietekme pašvaldību budžetu ir nebūtiska, jo tikai atsevišķas pašvaldības ir noteikušas aizsargājamas teritorijas (piemēram, aizsargājamus dabas pieminekļus - dižkokus, par kuriem kompensācija nepienākas).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvaldeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības rezultāti būs norādīti pēc tās pabeigšanas.
6.4. Cita informācija
Sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, publicējot noteikumu projektu Tiesību aktu portālā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Dabas aizsardzības pārvalde
- Pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
