Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-2500: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 31. augusta noteikumos Nr. 304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Nacionālo bruņoto spēku (turpmāk - NBS) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz tiesības aizsardzības ministram piešķirt operatīvā transportlīdzekļa statusu arī NBS militārajiem ugunsdzēsības un glābšanas darbu transportlīdzekļiem, kurus NBS izmanto operatīvo uzdevumu veikšanai. Papildus projekts precizē Ministru kabineta 1999.gada 31.augusta noteikumu Nr.304 "Noteikumi par operatīvajiem transportlīdzekļiem" (turpmāk - Noteikumi Nr.304) 10.punktu, atbilstoši aktuālajai standarta redakcijai, kā arī 14.punkts precizē operatīvā transportlīdzekļa vadītāja stāžu Aizsardzības ministrijas padotībā esošajās iestādēs un NBS.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Noteikumu Nr.304 7.1. apakšpunktā ir noteikts, ka aizsardzības ministrs ir tiesīgs piešķirt un, ja nepieciešams anulēt, operatīvā transportlīdzekļa statusu:
1.transportlīdzekļiem, kuri tiek izmantoti Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienību operatīvo uzdevumu veikšanai;
2.transportlīdzekļiem, kuri tiek izmantoti Militārās policijas operatīvo uzdevumu veikšanai;
3.transportlīdzekļiem, kuri tiek izmantoti Militārās izlūkošanas un drošības dienesta operatīvo uzdevumu veikšanai.
Atbilstoši šobrīd Noteikumu Nr.304 14.punktā noteiktajam, Aizsardzības ministrijas padotībā esošajās iestādēs un NBS struktūrvienībās  par operatīvā transportlīdzekļa vadītāju drīkst būt persona, kurai ir atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība un vismaz trīs gadus ilgs attiecīgajai kategorijai atbilstošā transportlīdzekļa vadītāja stāžs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tomēr Ministru kabineta noteikumi neparedz skaidras tiesības aizsardzības ministram piešķirt operatīvā transportlīdzekļa statusu NBS militārajiem ugunsdzēsības un glābšanas darbu transportlīdzekļiem, kurus NBS izmanto operatīvo uzdevumu veikšanai.
Vēršam uzmanību, ka papildus jau esošajiem NBS militārajiem ugunsdzēsības un glābšanas darbu transportlīdzekļiem NBS līdz 2024. gadam plāno iegādāties ugunsdzēsības un glābšanas darbu automobiļus, to skaitā arī Ādažu militārajam poligonam.

Šādi militārie ugunsdzēsības un glābšanas darbu transportlīdzekļi NBS tiek izmantoti, lai veiktu ugunsdzēsības un glābšanas darbus, kas radušies aviācijas negadījumu un incidentu rezultātā, militārā lidlauka “Lielvārde” teritorijā un noteiktajā atbildības rajonā, kas ir ārpus lidlauka teritorijas. Šie militārie ugunsdzēsības transportlīdzekļi tiek izmantoti arī NBS infrastruktūras, paaugstinātas bīstamības objektu un materiālo vērtību  aizsargāšanai.

Ņemot vērā NBS infrastruktūras (tostarp militāro poligonu) apmērus un atrašanās vietas Latvijā, kā arī ņemot vērā militārā lidlauka “Lielvārde” ārkārtas situāciju pasākumu plānā, Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju 14.pielikumā un Starptautiskās Civilās Aviācijas Organizācijas (ICAO) dokumentā Doc. 9137-AN/898 “Lidostu pakalpojumu rokasgrāmata” noteikto, NBS normatīvajos aktos noteikto uzdevumu operatīvai izpildei pastāv iespēja, ka NBS militārajiem ugunsdzēsības un glābšanas darbu transportlīdzekļiem būs nepieciešams pārvietoties arī pa koplietošanas ceļiem, līdz ar to šiem transportlīdzekļiem ir nepieciešams operatīvā transportlīdzekļa statuss.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pašreizējās situācijas aprakstā norādīto, nepieciešams skaidri noteikt aizsardzības ministram tiesības piešķirt operatīvā transportlīdzekļa statusu arī NBS militārajiem ugunsdzēsības un glābšanas darbu transportlīdzekļiem, kurus NBS izmanto operatīvo uzdevumu veikšanai.

NBS militārajiem ugunsdzēsības un glābšanas darbu transportlīdzekļiem tiks izmantots krāsojums, kurš nesakrīt ar Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļu krāsojumu.

Papildus noteikumu projekts precizē Noteikumu Nr. 304 10. punktu, proti, 2021. gada 23. septembrī tika apstiprināts jauns valsts standarts LVS 63:2021 "Operatīvie transportlīdzekļi, krāsojums, aprīkojums", līdz ar to Noteikumu Nr. 304 10. punkts tiek precizēts, aizstājot valsts standartu "LVS 63:2009" ar valsts standartu "LVS 63:2021".
Problēmas apraksts
Atbilstoši šobrīd Noteikumu Nr.304 14.punktā noteiktajam, Aizsardzības ministrijas padotībā esošajās iestādēs un NBS struktūrvienībās  par operatīvā transportlīdzekļa vadītāju drīkst būt persona, kurai ir atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība un vismaz trīs gadus ilgs attiecīgajai kategorijai atbilstošā transportlīdzekļa vadītāja stāžs. Tomēr praksē un īpaši pēdējos gados NBS vienības saskaras ar dažādiem personālsastāva komplektēšanas izaicinājumiem1 un ir identificētas problēmas arī attiecībā uz operatīvo transportlīdzekļu vadītāju nokomplektēšanu, kas pieprasa no karavīriem īpašu sagatavotību un augstu atbildības sajūtu. Atsevišķas NBS vienības ir saskārušās ar situācijām, kad ir atlasīts karavīrs ar atbilstošām spējām un ir ieguvis atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecību, lai vadītu operatīvo transportlīdzekli, tomēr atbilstoši Noteikumu Nr.304 14.punktā noteiktajam, ir nepieciešams sasniegt vēl trīs gadu stāžu, līdz karavīrs varēs pilnvērtīgi pildīt dienesta pienākumus, vadot tieši operatīvo transportlīdzekli. Šāda trīs gadu stāža sasniegšanas gaidīšana kopumā var ievērojami ietekmēt atsevišķu NBS vienību spēju pildīt no Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.panta pirmās daļas izrietošos uzdevumus.

[1] Latvijas Republikas Valsts kontroles 2022.gada 6.septembra revīzijas ziņojums Nr.2.4.1-43/2020, 7 lpp. (https://lrvk.gov.lv/lv/revizijas/revizijas/noslegtas-revizijas/nacionalo-brunoto-speku-personala-politika-veikto-pasakumu-efektivitate-2)
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt precizējumus Noteikumu Nr.304 14.punktā, nosakot, ka arī attiecībā uz Aizsardzības ministrijas padotībā esošajām iestādēm un NBS struktūrvienībām ir piemērojams līdzvērtīgs izņēmums kā Noteikumu Nr.304 14.punktā noteikts attiecībā uz Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm un Ieslodzījumu vietu pārvaldi, tādējādi Aizsardzības ministrijas padotībā esošajās iestādēs un NBS struktūrvienībās par operatīvā transportlīdzekļa vadītāju varēs kļūt persona, kurai ir atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība, nenosakot atsevišķas prasības attiecībā uz vadītāja stāžu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi