Anotācija (ex-ante)

24-TA-1295: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Rebāni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no fiziskas personas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma "Rebāni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010053) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010053) daļu 5,3635 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Rebāni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010053) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010053) daļu aptuveni 5,3635 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa) (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-379867-281 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS3 posma  "Latvijas/Igaunijas robeža - Vangaži" apakšposms DPS1", būvatļauja Nr. 2, izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem un Atsavināšanas likuma 6.pantam Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Nekustamā īpašuma daļa 5,3635 ha platībā:
- Zemes vienības daļa aptuveni 1,7854 ha platībā, kas ir nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei;
- Zemes vienības daļa aptuveni 1,068 ha platībā, kas ir nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- Zemes vienības daļa aptuveni 0,8226 ha platībā, kas ir nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- Zemes vienības daļa aptuveni 1,6875 ha platībā, kas ir atsavināma saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmās daļas regulējumu.
Savukārt pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informācija par Nekustamo īpašumu:
1. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo daļu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas" (turpmāk – Institūcija) 2023. gada 24. novembrī nosūtīja Īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-3734 par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai, informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720010053 daļas, aptuveni 5,3635 ha platībā (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta), atsavināšanu, no kuras Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā platība ir aptuveni 3,676 ha un papildus saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu iegūstamā platība aptuveni 1,6875 ha.
2. Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
2.1. Nekustamā īpašuma sastāvs:
zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010053) 18 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība) un uz Zemes vienības esošās būves ar kadastra apzīmējumiem 66720010053001 (dzīvojamā māja), 66720010053002 (Saimniecības ēka), 66720010053003 (kūts), 66720010053004 (šķūnis) un 66720010053005 (klēts). Apbūve netiek skarta ar Rail Baltica projekta risinājumiem.
2.2. Īpašuma tiesības:
Nekustamais īpašums reģistrēts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000116601. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma Īpašnieks).
2.3. Nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā atzīmes veidā ir veikts lietu tiesību apgrūtinājuma ieraksts - elektrisko tīklu gaisvadu līnijas 0,4 kV aizsargjosla 0,3 ha. Saskaņā ar 1993. gada 6. jūlijā Latvijas Valsts zemes ierīcības firmas "Zemesprojekts" Zemes lietojuma plānā attēloto informāciju par elektrisko tīklu gaisvadu līnijas 0,4kV aizsargjosla 0,3 ha novietojumu, konstatēts, ka minētais apgrūtinājums netiek skarts ar Rail Baltica projekta risinājumiem un tas neatrodas atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā. Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, kā arī tas nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
2.4. Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētā informācija par Zemes vienību:
2.4.1. apgrūtinājums: aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās (020501) – 0,3 ha;
2.4.2. Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis- "Zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība" (kods 0101);
2.4.3. Sadalījums pa zemes lietošanas veidiem: 16,6 ha lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība (t.sk. aramzemes platība- 16,2 ha, augļu dārzu platība- 0,1 ha, ganību platība- 0,3 ha); ūdens objektu zeme- 0,7 ha; zeme zem ēkām- 0,3 ha, zemes zem ceļiem- 0,1 ha un pārējās zemes- 0,3 ha.
2.5. Nekustamā īpašuma atlikusī (neatsavināmā) daļa:
- nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) Zemes vienības daļu aptuveni 3,676 ha platībā, atlikumā veidojas Zemes vienības daļas aptuveni 1,6875 ha un 12,6365 ha platībā. Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra izvērtējumam Nr. 8.2/23/1410 Zemes vienība saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu atrodas funkcionālajā zonā Lauksaimniecības teritorija (L), kurā minimālā jaunveidojamā zemesgabala platība ir 2 ha. Līdz ar to Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 12,6365 ha platībā atbilst teritorijas plānojumam un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi, savukārt Zemes vienības atlikusī daļa aptuveni 1,6875 ha platībā neatbilst pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktajam un turpmāk  nav izmantojama patstāvīgi.
Atsavināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikts, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi. Vienošanās par atlikušās zemes vienības daļas aptuveni 1,6875 ha platībā saglabāšanu Nekustamā īpašuma Īpašnieka īpašumā netika panākta.
Ņemot vērā minēto, saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. panta pirmo un otro daļu un 6. panta pirmo daļu Rail Baltica projekta vajadzībām ir atsavināma Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720010053 daļa aptuveni 5,3635 ha platībā (Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamā platība 3,676 ha un papildus saskaņā ar Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu iegūstamā platība 1,6875 ha (platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas)).
2.6. 2023. gada 12. decembrī Institūcija saņēma Nekustamā īpašuma Īpašnieka atbildi uz atsavināšanas paziņojumu, kurā Nekustamā īpašuma Īpašnieks sniedza informāciju norādot, ka:
- nevēlas saglabāt īpašumā Zemes vienības daļu aptuveni 1,6875 ha platībā;
- Rail Baltica projekta būvniecības laikā iespējami bojājumi vai darbības traucējumi akai, kas atrodas aptuveni 120 metru attālumā no plānotās dzelzceļa trases, kā rezultātā Nekustamā īpašuma Īpašniekam var nākties ierīkot Nekustamajā īpašumā dziļurbumu;
- dzelzceļa trases atrašanās un tās radītais piesārņojums pēc Rail Baltica projekta realizācijas Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai daļai), kurā ir dzīvojamā apbūve, var ietekmēt atlīdzības apmēru.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 2. maija sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to kopējās summas 40 608,15 EUR (četrdesmit tūkstoši seši simti astoņi euro un 15 centi) apmērā, ko veido:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720010053 atsavināmās daļas aptuveni 5,3635 ha platībā tirgus vērtība 38 080,85 EUR (trīsdesmit astoņi tūkstoši astoņdesmit euro un 85 centi) jeb 0,71 EUR (septiņdesmit viens cents) par zemes kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atsavināmās zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas);
- kompensējamie zaudējumi – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720010053 atlikušās (neatsavināmās) daļas aptuveni 12,6365 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā) vērtības samazinājums 2 527,30 EUR (divi tūkstoši pieci simti divdesmit septiņi euro un 30 centi) jeb 0,02 EUR (divi centi) par vienu zemes kvadrātmetru (kas būs jāpiemēro, veicot atlīdzības apmēra pārrēķinu, ja atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības daļas platība tiks precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas.
Nekustamā īpašuma Īpašniekam sniegta informācija attiecībā uz prasījumiem:
Sniegta informācija par iespējamiem zaudējumiem saistībā ar akas, kas atrodas aptuveni 120 metru attālumā no plānotās dzelzceļa līnijas, bojājumiem vai darbības traucējumiem – Īpašniekam būs tiesības Institūcijā iesniegt iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas pamato zaudējumu esamību, pamatu un to apmēru, gadījumā, ja Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros radīsies akas bojājumi vai darbības traucējumi, tostarp kas tiks konstatēti būvdarbu garantijas periodā un tiks fiksēti abpusēji parakstītā aktā. Īpašniekam radušies zaudējumi tiks atlīdzināti, ja tie būs radušies cēloņsakarīgi ar Rail Baltica projekta būvdarbiem radītiem akas bojājumiem vai darbības traucējumiem.
Sniegta informācija par nākotnes iespējamo piesārņojumu - saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju:
- par trokšņu piesārņojumu- Nekustamajā īpašumā tiks izbūvēta trokšņu siena aptuveni 900 metru garumā gar Nekustamā īpašuma atlikušo (neatsavināmo) daļu;
- par vibrāciju - Rail Baltica projekta Ietekmes uz vidi novērtējuma ietvaros ir veikts vibrāciju novērtējums. Saskaņā ar veikto novērtējumu un apbūves novietojumu Nekustamajā īpašumā secināts, ka Rail Baltica projekta būvniecības un ekspluatācijas laikā netiks radīts vibrācijas apdraudējums Nekustamajā īpašumā esošajām būvēm;
- par elektromagnētisko lauku – Rail Baltica projekta Ietekmes uz vidi novērtējuma ietvaros ir veikts elektromagnētiskā lauka līmeņa izmaiņu novērtējums un iespējamā ietekme uz cilvēku veselību. Saskaņā ar veikto novērtējumu, kā arī ar Rail Baltica projekta realizācijas tehniskajiem risinājumiem, secināts, ka, realizējot minēto projektu, nav sagaidāma normatīvajos aktos noteikto elektromagnētiskā lauka robežlielumu sasniegšana vai pārsniegšana, un elektromagnētiskais starojums neradīs negatīvu ietekmi uz veselību;
- par Rail Baltica ietekmi uz gaisa kvalitāti – saskaņā ar Rail Baltica projekta Ietekmes uz vidi novērtējumu nav paredzama būtiska ietekme uz gaisa kvalitāti būvniecības laikā (nevienas piesārņojošās vielas aprēķinātās piesārņojuma koncentrācijas nepārsniedz 30 % no attiecīgā gaisa kvalitātes normatīva). Papildus drošības pasākumi tiks noteikti būvprojektā, savukārt pēc Rail Baltica projekta realizācijas objekta ekspluatācijas laikā plānotās dzelzceļa trases un esošā gaisa piesārņojuma summārās koncentrācijas būs ievērojami zemākas nekā minimālās prasības gaisa kvalitātes normatīvos cilvēka veselības aizsardzībai.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 27. maija lēmumu Nr. 03.1-14/1967 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Rebāni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā , daļas atsavināšanu, nosakot to 40 608,15 EUR apmērā.
Institūcijā ir saņemta Nekustamā īpašuma Īpašnieka piekrišana apstiprinātajam atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Rebāni" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010053) sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 66720010053 daļu aptuveni 5,3635 ha platībā (platība var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi