Anotācija

23-TA-656: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumos Nr. 816 "Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai nodrošinātu brīvu konkurenci iepirkumu procedūrās nacionālā līmenī, nepieciešams saglabāt iespēju identificēties Elektroniskajā iepirkumu sistēmā (turpmāk - EIS), izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk - VRAA) izsniegtos elektroniskās identifikācijas līdzekļus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt nosacījumus identifikācijai EIS.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Izvērtējot tehnoloģiskās iespējas, secināms, ka šobrīd nav iespējams risinājums, lai pilnībā atteiktos no VRAA izsniegtajiem piekļuves rekvizītiem EIS.

Pirmkārt, lai aktivizētu un piesaistītu Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regulā (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK (turpmāk - eIDAS) paredzēto elektroniskās identifikācijas līdzekļu pieslēgšanās risinājumu ārvalstniekiem, ārvalstu fiziskajai personai vispirms jāpieslēdzas EIS ar VRAA izsniegtu lietotājvārdu un paroli.

Otrkārt, lai lietotāji varētu veikt EIS darbības, kas nepieciešamas lielapjoma datņu augšupielādei piedāvājumos vai nolikumos, lietotājam ir jābūt piešķirtam VRAA izsniegtam lietotājvārdam un parolei.

Latvijas nacionālie identifikācijas līdzekļi ir pieejami Latvijas piegādātājiem, bet eIDAS paredzēto elektroniskās identifikācijas līdzekļu risinājumi pieejami Eiropas Savienības (turpmāk - ES) dalībvalstu piegādātājiem, pie nosacījuma, ka attiecīgajā dalībvalstī risinājums tiek atbalstīts. Trešo valstu piegādātājiem un to ES dalībvalstu piegādātājiem, kas nav paziņojušas eIDAS noteiktās shēmas, lai piedalītos iepirkumu procedūrās EIS, ir nepieciešams saglabāt iespēju elektroniski identificēties, izmantojot VRAA izsniegtos elektroniskās identifikācijas līdzekļus.

EIS uz 2023.gada 14.martu ir reģistrēti 1627 ārvalstu piegādātāji.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Apzinot eIDAS piemērošanu, secināms, ka eIDAS paredzētie elektroniskās identifikācijas rīki nav plaši izplatīti ES dalībvalstu piegādātāju vidū, savukārt Latvijas nacionālos kvalificētos vai kvalificētos paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus ārvalstu piegādātājiem ir sarežģīti iegūt, kas var tikt uzskatīts par neattaisnojamu ierobežojumu brīvas konkurences nodrošināšanai iepirkumu procedūrām nacionāla līmenī. Minētais jautājums no Eiropas Komisijas pārstāvju puses pārrobežu sadarbības kopsakarā tika aktualizēts ikgadējā e-iepirkumu darba grupā 2023.gada 12.janvārī, izskatot tiesiskā regulējuma attīstības tendences Latvijā.

Latvija ir Pasaules Tirdzniecības organizācijas (turpmāk - PTO) dalībniece ar saistībām neveidot tādus specifiskus nosacījumus iepirkumu tirgum, kas radītu ierobežojumus citu PTO dalībvalstu piegādātājiem. Latvijas nacionālie identifikācijas līdzekļi ir pieejami Latvijas piegādātājiem, bet eIDAS risinājumi pieejami ES dalībvalstu piegādātājiem, pie nosacījuma, ka attiecīgajā dalībvalstī risinājums tiek atbalstīts. Savukārt EIS lietotājiem, kuriem nav pieejami kvalificēti vai kvalificēti paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļi vai eIDAS identifikācijas līdzekļi, tostarp trešo valstu piegādātājiem, lai piedalītos iepirkumu procedūrās EIS, ir nepieciešams saglabāt iespēju elektroniski identificēties, izmantojot VRAA izsniegtos daudzfaktoru elektroniskās identifikācijas līdzekļus.

Vienlaikus, ņemot vērā šobrīd pastāvošos globāla rakstura kiberapdraudējumu paaugstināta riska apstākļus, ir stiprināmi EIS izmantojamie VRAA izsniegtie identifikācijas līdzekļi un sākot ar 2024.gada 1.februāri ir jāparedz pāreja uz tādu daudzfaktoru identifikācijas līdzekļu risinājumu, kur identifikācijas process paredz savstarpēji nodalītu unikālu drošības elementu izmantošanu.
Noteikumu projektā lietotais jēdziens “daudzfaktoru autentifikācija” nozīmē tādu autentifikāciju, kas sastāv no vismaz diviem drošības elementiem, kur viens ir elemetns, kuram nav statiska daba (piemēram, kods no kodu kalkulatora vai kodu ģeneratora viedierīcē, vienreiz lietojams kods tālruņa īsziņā vai e-pastā u.tml.), un vismaz viens cits elements. Būtiski piebilst, ka noteikumu projekta izpratnē daudzfaktoru autentifikācijas jēdzienam atbilst arī Latvijā izmantotā eParaksta vai eID autentifikācija tajos gadījumos, kad sertifikāts atrodas čipkartē un čipkarte ir aizsargāta ar kodu.

Noteikumu projekta 17. pielikums noteic pretendenta un kandidāta ierobežojumu ņemt dalību iepirkumu procedūrā, ja kandidāts vai pretendents ir izdarījis 17. pielikuma 1. un 2. punktā minētos noziedzīgos nodarījumus, kas paredzēti Krimināllikuma 79.1, 79.2, 79.3, 79.4, 79.5, 79.6, 88., 88.1, 88.2, 88.3, 89.1, 154.1, 177., 177.1, 178., 179., 184. panta trešajā daļā, 190.1, 195., 198., 199., 218., 320., 321., 322., 323., 326., 326.1, 326.2 un 326.3 pantā. Attiecīgajos Krimināllikuma pantos tiek paredzēti noziedzīgu nodarījumu sastāvi, kas atbilst iepirkumu jomas likumos ietvertajām prasībām par kandidātu un pretendentu izslēgšanas noteikumiem.

Noteikumu projekta 17.pielikuma 2.punkts tiek tehniski precizēts, papildinot tiesību normu uzskaitījumu ar Krimināllikuma 79.1 pantu, kas atbilst iepirkumu jomas likumos paredzētajiem izslēgšanas nosacījumiem.
Risinājuma apraksts
Tiek nodrošināta iespēja identificēties EIS, izmantojot VRAA izsniegtos pieejas rekvizītus, VRAA pārziņā esošajā vienotajā pieteikšanās modulī pieejamos elektroniskās identifikācijas līdzekļus (līdz 2024. gada 31. janvārim) un, izmantojot kvalificētus vai kvalificētus paaugstinātas drošības elektroniskās identifikācijas līdzekļus vai VRAA izsniegtos daudzfaktoru elektroniskās identifikācijas līdzekļus (no 2024. gada 1. februāra).
Problēmas apraksts
Attiecībā par Noteikumu projekta 17.pielikuma 1.punktā ietverto Darba likuma 158. pantu un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 142. panta otro daļu, norādāms, ka ziņu apritei no Sodu reģistra jāatbilst Publisko iepirkumu likuma 42.panta otrās daļas 6.punkta b) apakšpunktā ietvertā attiecīgā regulējuma būtībai, kas paredz kandidāta un pretendenta izslēgšanas iemeslu, ja kandidāts vai pretendents ar kompetentas institūcijas lēmumu, tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kurš izpaužas kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, normatīvajos aktos par nodokļiem noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu. Ja par katru no atšķirīgajiem tiesību aktiem (Darba likuma 158. pants un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 142. panta otrā daļa) ir pieņemts atsevišķs nolēmums, ziņas no Sodu reģistra e-izziņu gatavošanai tiek nodotas tikai tad, ja nevienam no attiecīgajiem nolēmumiem vēl nav iestājies iepirkumu jomas normatīvajos aktos noteiktais noilgums (36 mēneši).
Pasūtītājs, saņemot Noteikumu projekta 17.pielikuma 1.punktā norādīto informāciju par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41. panta otro daļu un 159.8 panta septīto daļu, vai informāciju par Darba likuma 158. pantu un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 142. panta otro daļu, atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 42.panta otrās daļas 6.punkta b) apakšpunktā norādītajam, vērtē, vai kandidāts vai pretendents ar kompetentas institūcijas lēmumu, tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams,  ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumiem, kuriem nav iestājies noilgums un kuri  izpaužas kā:
1) personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma;
2) informatīvās deklarācijas, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu, neiesniegšana normatīvajos aktos par nodokļiem noteiktajā termiņā.
Pasūtītājam jāņem vērā, ka ziņas no Sodu reģistra nesatur informāciju, vai nolēmumos ietvertie pārkāpumi ir konstatēti saistībā ar vienu un to pašu nodarbināto personu, līdz ar to pirms izslēgšanas iemesla piemērošanas attiecīgais fakts jāpārbauda, vēršoties pie iestādēm (Valsts darba inspekcijas un Valsts ieņēmumu dienesta), kas veikušas administratīvā pārkāpuma procesu, jo saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma regulējumu, izslēgšanas iemesls piemērojams tikai tajā gadījumā, ja nolēmumā, ar kuru piegādātājs sodīts par personas nodarbināšanu bez rakstveidā noslēgta darba līguma un nolēmumā, ar kuru piegādātājs sodīts par termiņā neiesniegtu informatīvo deklarāciju, ietvertie pārkāpumi ir konstatēti saistībā ar vienu un to pašu nodarbināto personu.

 
Risinājuma apraksts
Attiecīgi precizēts grozāmo noteikumu 17.pielikuma 1.punkts, aizstājot vārdus “Vienlaikus konstatēti pārkāpumi: Darba likuma 158.pants un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 142.panta otrā daļa” ar vārdiem “Darba likuma 158.pants un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 142.panta otrā daļa”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts precizē identifikācijas nosacījumus darbam EIS, sniedzot iespēju piedalīties iepirkumu procedūrās un nodrošinot brīvu konkurenci.
Juridiskās personas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts precizē identifikācijas nosacījumus darbam EIS, sniedzot iespēju piedalīties iepirkumu procedūrās un nodrošinot brīvu konkurenci.
Noteikumu projekts paredz VRAA daudzpakāpju elektroniskās identifikācijas līdzekļu izmantošanu, kas tiek nodrošināti jau šobrīd, līdz ar to administratīvais slogs VRAA nemainās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts digitālās attīstības aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/f0e47cde-5415-4b6f-82a9-f6e317971712/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts digitālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta regulējuma īstenošana samazina administratīvo slogu iepirkumu veicējiem un piegādātājiem, precizējot elektroniskās identifikācijas iespējas un nodrošinot brīvu konkurenci dalībai elektroniskajās iepirkumu procedūrās.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi