25-TA-1438: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Būvniecības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts nosaka būves vienotā reģistrācijas procesa (BIS - Kadastrs - Zemesgrāmata) īstenošanai nepieciešamo regulējumu un atbildību starp iesaistītajām pusēm.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt vienoto iesniegumu (trīs iesniegumi vienā), proti, ka iesniegums par būvniecību ir arī iesniegums par attiecīgās būvniecības rezultātā radītās būves tālāku reģistrāciju Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un pēc tam secīgi arī ierakstīt Zemesgrāmatā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa sēdes protokola Nr. 17 35. § 2. punkts nosaka, lai pēc nepieciešamā finansējuma nodrošināšanas varētu īstenot Informatīvajā ziņojumā aprakstīto risinājumu līdz 2026. gada 1. janvārim, visām iesaistītajām institūcijām turpināt diskusiju un veikt objektīvu izvērtējumu, lai izstrādātu konkrētu vienotu būves reģistrācijas procesa modeli un atbilstoši nepieciešamībai sagatavotu normatīvo aktu grozījumus, Tieslietu ministrijai kadastra un mērniecības jomā.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašlaik personai, kas ierosina būvniecību, ir jāvēršas trīs dažādās institūcijās ar trīs dažādiem iesniegumiem. Plašāks problēmas apraksts ir norādīts zemāk.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būvniecības process nav neatraujami salāgots ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā noteikto pienākumu pēc būvniecības attiecīgo būvi reģistrēt Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (Kadastrā), kā arī ar būvniecības īstenotāja interesēs esošo kārtību, kas nosaka īpašumtiesību nostiprināšanu, proti, ierakstīšanu Zemesgrāmatā. Pašlaik procesi ir nav savienoti (ir asinhroni) un to īstenošanai personai ar vismaz trīs dažādiem iesniegumiem jāvēršas pie vismaz trīs dažādām institūcijām.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts minēto problēmu risina un nosaka vienoto iesniegumu (trīs iesniegumi vienā). Attiecīgo iesniegumu noformē Būvniecības informācijas sistēmā. Šis iesniegums risina tās pašas būvniecības rezultātā radīto būvju tālāku reģistrāciju Kadastrā un pēc tās arī attiecīgās būves ierakstīšanu zemesgrāmatā. Reģistrācijas procesi Kadastrā tiek īstenoti pēc būves pieņemšanas ekspluatācijā, līdz ar to attiecīgo formalitāšu risināšana nekavē būves pieņemšanu ekspluatācijā.
Projekts risina vairākus jautājumus, no kurām būtiskākās:
Administratīvā sloga samazināšana: Personai vairs nevajadzēs vērsties Valsts zemes dienestā ar ierosinājumu, lai veiktu būves datu reģistrāciju Kadastrā un pēc tam ar vēl vienu atsevišķu ierosinājumu par to, lai būvi ierakstītu Zemesgrāmatā. Šie procesi tiks īstenoti ar vienu vienotu ierosinājumu, kuru noformēs Būvniecības informācijas sistēmā (BIS).
Izmaksu un termiņu samazināšana: Datu reģistrācija Kadastrā tiek transformēta pilnībā – datu reģistrācija notiks gan automātiski, gan apstrādājot dokumentus. Veicot datu reģistrāciju vienotā būves reģistrācijas procesā, Valsts zemes dienests neveiks būves apsekošanu un uzmērīšanu. Būves pieņemšanai ekspluatācijā būves kadastrālās uzmērīšanas lietu vairs nevajadzēs.
Automatizācija: Tiek daļēji automatizēta datu reģistrācija Kadastrā un Zemesgrāmatā. Būves galvenie dati tiek reģistrēti BIS, kas pēc būves pieņemšanas ekspluatācijā automātiski (sistēmu līmenī) tos tālāk nodos reģistrācijai Kadastrā. Ņemot vērā, ka stāvu plānus un izpildmērījumus BIS būs jāiesniedz kā vektordatnes, VZD stāvu plānus sagatavos un būves kontūru Kadastra kartē iezīmēs ātrāk, salīdzinot ar līdzšinējiem procesiem. Vienotais būves reģistrācijas process nozīmē arī to, ka nebūs iespējams izvairīties no būves reģistrācijas Kadastrā un pēc tam Zemesgrāmatā.
Attiecina uz visām būvēm (ēkām un arī inženierbūvēm), vienlaikus tiek ņemti vērā arī esošie izņēmumi:
1) Kadastrā nereģistrē pagaidu būvi, sezonas būvi, meliorācijas būvi bez ēkas pazīmēm un aizsardzības spēku speciālās nozīmes būvi, tādēļ vienotais reģistrācijas process uz šīm būvēm neattiecās;
2) Ja normatīvi nosaka, ka objektu reģistrē Kadastrā, bet Zemesgrāmatā to neieraksta (piemēram, tādas lineāras inženierbūves kā gāzesvadus, ūdensvadus, pazemes kabeļu elektrolīnijas, sliežu ceļus), tad vienoto reģistrācijas procesu veic tik tālu cik iespējams – līdz reģistrācijai Kadastrā.
Likumprojekts paredz ne tikai vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu visām būvniecības iecerēm, kas tiks uzsāktas no 2026.gada 1.janvāra, bet paredz arī pārejas noteikumu normu. Pārejas noteikumu 32.punkts paredz uz pārejas laika periodu līdz 2027.gada 1.janvārim, kurā vienoto reģistrācijas procesu attiecina tikai uz ēkām un tikai tad, ja tā tiek būvēta uz savas zemes. Papildus, pārejas noteikumu 32.punkts paredz tiesības vienoto būves reģistrācijas procesu attiecināt arī uz tām būvēm (līdz 2027.gada 1.janvārim tikai ēkām tikai uz savas zemes), kuru būvniecības ieceres iesniegums iesniegts pirms 2026.gada 1.janvāra. Minētās tiesības agrāk uzsāktu būvniecību tālāk virzīt vienotā reģistrācijas procesa gaitā ir iespējama, ja Būvniecības informācijas sistēmā tiek nodrošināta šim procesam nepieciešamo datu kopa un tiek izpildīti citi nosacījumi šī procesa īstenošanai.
Lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par Būvniecības likuma 12. panta trešās daļas 1. punktā noteikto būvvaldes kompetences tvērumu, šis punkts tiek papildināts uzsverot, ka arī pārbaude par būvniecības ieceres saskaņošanu ar trešajām personām ir būvvaldes kompetencē.
Projekts risina vairākus jautājumus, no kurām būtiskākās:
Administratīvā sloga samazināšana: Personai vairs nevajadzēs vērsties Valsts zemes dienestā ar ierosinājumu, lai veiktu būves datu reģistrāciju Kadastrā un pēc tam ar vēl vienu atsevišķu ierosinājumu par to, lai būvi ierakstītu Zemesgrāmatā. Šie procesi tiks īstenoti ar vienu vienotu ierosinājumu, kuru noformēs Būvniecības informācijas sistēmā (BIS).
Izmaksu un termiņu samazināšana: Datu reģistrācija Kadastrā tiek transformēta pilnībā – datu reģistrācija notiks gan automātiski, gan apstrādājot dokumentus. Veicot datu reģistrāciju vienotā būves reģistrācijas procesā, Valsts zemes dienests neveiks būves apsekošanu un uzmērīšanu. Būves pieņemšanai ekspluatācijā būves kadastrālās uzmērīšanas lietu vairs nevajadzēs.
Automatizācija: Tiek daļēji automatizēta datu reģistrācija Kadastrā un Zemesgrāmatā. Būves galvenie dati tiek reģistrēti BIS, kas pēc būves pieņemšanas ekspluatācijā automātiski (sistēmu līmenī) tos tālāk nodos reģistrācijai Kadastrā. Ņemot vērā, ka stāvu plānus un izpildmērījumus BIS būs jāiesniedz kā vektordatnes, VZD stāvu plānus sagatavos un būves kontūru Kadastra kartē iezīmēs ātrāk, salīdzinot ar līdzšinējiem procesiem. Vienotais būves reģistrācijas process nozīmē arī to, ka nebūs iespējams izvairīties no būves reģistrācijas Kadastrā un pēc tam Zemesgrāmatā.
Attiecina uz visām būvēm (ēkām un arī inženierbūvēm), vienlaikus tiek ņemti vērā arī esošie izņēmumi:
1) Kadastrā nereģistrē pagaidu būvi, sezonas būvi, meliorācijas būvi bez ēkas pazīmēm un aizsardzības spēku speciālās nozīmes būvi, tādēļ vienotais reģistrācijas process uz šīm būvēm neattiecās;
2) Ja normatīvi nosaka, ka objektu reģistrē Kadastrā, bet Zemesgrāmatā to neieraksta (piemēram, tādas lineāras inženierbūves kā gāzesvadus, ūdensvadus, pazemes kabeļu elektrolīnijas, sliežu ceļus), tad vienoto reģistrācijas procesu veic tik tālu cik iespējams – līdz reģistrācijai Kadastrā.
Likumprojekts paredz ne tikai vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanu visām būvniecības iecerēm, kas tiks uzsāktas no 2026.gada 1.janvāra, bet paredz arī pārejas noteikumu normu. Pārejas noteikumu 32.punkts paredz uz pārejas laika periodu līdz 2027.gada 1.janvārim, kurā vienoto reģistrācijas procesu attiecina tikai uz ēkām un tikai tad, ja tā tiek būvēta uz savas zemes. Papildus, pārejas noteikumu 32.punkts paredz tiesības vienoto būves reģistrācijas procesu attiecināt arī uz tām būvēm (līdz 2027.gada 1.janvārim tikai ēkām tikai uz savas zemes), kuru būvniecības ieceres iesniegums iesniegts pirms 2026.gada 1.janvāra. Minētās tiesības agrāk uzsāktu būvniecību tālāk virzīt vienotā reģistrācijas procesa gaitā ir iespējama, ja Būvniecības informācijas sistēmā tiek nodrošināta šim procesam nepieciešamo datu kopa un tiek izpildīti citi nosacījumi šī procesa īstenošanai.
Lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par Būvniecības likuma 12. panta trešās daļas 1. punktā noteikto būvvaldes kompetences tvērumu, šis punkts tiek papildināts uzsverot, ka arī pārbaude par būvniecības ieceres saskaņošanu ar trešajām personām ir būvvaldes kompetencē.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Informatīvais ziņojums
Apraksts
Būves reģistrācijas vienotā procesa pamatprincipi, mērķi un ieviešanas priekšnosacījumi ir nostiprināti Tieslietu ministrijas izstrādātajā Informatīvajā ziņojumā ''Par risinājumiem vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai'' (23‑TA‑1954, akceptēts Ministru kabinetā 2024. gada 9. aprīļa sēdē, protokols Nr. 15, 57. §).
Saistīts ar Valdības rīcības plāna 35.10. punktu - Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai uzdod nodrošināt pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanu no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai Zemesgrāmatā, primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī (https://www.mk.gov.lv/lv/ministru-kabineta-darbibu-regulejosie-dokumenti)
Saistīts ar Valdības rīcības plāna 35.10. punktu - Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai uzdod nodrošināt pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanu no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai Zemesgrāmatā, primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī (https://www.mk.gov.lv/lv/ministru-kabineta-darbibu-regulejosie-dokumenti)
Nosaukums
Informatīvais ziņojums
Apraksts
Būves reģistrācijas vienotā procesa detalizētāks apraksts, mērķis un tvērums ir nostiprināts Ekonomikas ministrijas izstrādātajā Informatīvajā ziņojumā "Būves vienota reģistrācija BIS, Kadastrā un Zemesgrāmatā" (24-TA-3041, akceptēts Ministru kabinetā 2025. gada 29.aprīļa sēdē, protokols Nr. 17 35. §).
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Būvniecības likuma 5. panta otrās daļas 2. punkta “i” apakšpunkts nosaka deleģējumu Ministru kabinetam izdot speciālos būvnoteikumus, kuros nosaka būves novietojuma uzmērījumu veikšanas kārtību un kārtību, kādā būve pieņemama ekspluatācijā. Minētais deleģējums ietver arī to, ka atbilstoši būves specifikai, pieļaujamās nesaistes starp būvniecības ieceres dokumentāciju un faktisko situāciju, atbilstoši būves specifikai, var noteikt speciālajos būvnoteikumos. Līdz speciālo būvnoteikumu attiecīgo grozījumu veikšanai pieļaujamās nesaistes jautājumi risināmi atbilstoši pieļaujamajai nesaistei, kas definēta Latvijas būvnormatīvā LBN 008-14 “Inženiertīklu izvietojums” (apstiprināti ar Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumiem Nr. 574 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 008-14 “Inženiertīklu izvietojums””).
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanas iniciatīvai ir divi projekti. Pārnozaru reformai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa „Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram”:
1. Būvniecības valsts kontroles biroja projekts: “Būvniecības informācijas sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācijas procesa nodrošināšanai” (24-TA-3260);
2. Valsts zemes dienesta projekts: “Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija” (24-TA-2844).
Vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai indikatīvi nepieciešams 4 335 000 euro, kas sastāv no izmaksām lai pielāgotu:
1. BIS – 1 535 000 euro (ERAF[1] finansējums 85% apmērā 1 304 750 euro un valsts budžeta finansējums 15% apmērā 230 250 euro);
2. Kadastru un Zemesgrāmatu – 2 800 000 euro (ERAF finansējums 85% apmērā 2 380 000 euro un valsts budžeta finansējums 15% apmērā 420 000 euro), kas sastāv no pozīcijām par:
2.1. datu apmaiņu ar BIS un Zemesgrāmatu – apstrādes un reģistrācijas izmaiņas Kadastrā un ar to saistītajās Valsts zemes dienesta informācijas sistēmās – 1 655 000 euro;
2.2. izmaiņām portālā Kadastrs.lv – 923 750 euro;
2.3. Zemesgrāmatas sistēmu funkcionalitātes izmaiņām un to papildināšanu – 221 250 euro (Tieslietu ministrijai papildu nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros).
1. Būvniecības valsts kontroles biroja projekts: “Būvniecības informācijas sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācijas procesa nodrošināšanai” (24-TA-3260);
2. Valsts zemes dienesta projekts: “Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija” (24-TA-2844).
Vienotā būves reģistrācijas procesa ieviešanai indikatīvi nepieciešams 4 335 000 euro, kas sastāv no izmaksām lai pielāgotu:
1. BIS – 1 535 000 euro (ERAF[1] finansējums 85% apmērā 1 304 750 euro un valsts budžeta finansējums 15% apmērā 230 250 euro);
2. Kadastru un Zemesgrāmatu – 2 800 000 euro (ERAF finansējums 85% apmērā 2 380 000 euro un valsts budžeta finansējums 15% apmērā 420 000 euro), kas sastāv no pozīcijām par:
2.1. datu apmaiņu ar BIS un Zemesgrāmatu – apstrādes un reģistrācijas izmaiņas Kadastrā un ar to saistītajās Valsts zemes dienesta informācijas sistēmās – 1 655 000 euro;
2.2. izmaiņām portālā Kadastrs.lv – 923 750 euro;
2.3. Zemesgrāmatas sistēmu funkcionalitātes izmaiņām un to papildināšanu – 221 250 euro (Tieslietu ministrijai papildu nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros).
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā"" (25-TA-1444)
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās"" (25-TA-1447)
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.3. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 10. aprīļa noteikumos Nr. 263 "Kadastra objekta reģistrācijas un kadastra datu aktualizācijas noteikumi"" (25-TA-1273)
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.4. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 787 "Valsts zemes dienesta maksas pakalpojumu cenrādis un samaksas kārtība"" (25-TA-1421)
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.5. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 24. aprīļa noteikumos Nr. 281 "Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas un tās centrālās datubāzes noteikumi"" (25-TA-1264)
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.6. Latvijas būvnormatīva LBN 202-18 "Būvniecības ieceres dokumentācijas noformēšana" grozījumi (25-TA-1431)
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.7. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr. 438 "Būvniecības informācijas sistēmas noteikumi"" (25-TA-1433)
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.8. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2.septembra noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi""
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
