Anotācija (ex-ante)

21-TA-1785: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts  "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021. – 2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta septīto un astoto daļu, kā arī saskaņā ar:
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060);
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regulu (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004 (turpmāk – regula 2021/1139);
Padomes 2015. gada 13. jūlija Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – regula 2015/1589).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar 2021. gada 1. janvāri sākās jaunais 2021.-2027.gada Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda (turpmāk – fonds) plānošanas periods, ko regulē regulas 2021/1060 un 2021/1139. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kā tiek administrēts un uzraudzīts fonda un valsts atbalsts zvejniecības un akvakultūras attīstībai, kā arī noteikt fonda administrēšanā iesaistīto iestāžu kompetenci un pienākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gada 1. janvārī sākās jaunais 2021.-2027.gada fonda plānošanas periods, ko regulē regulas 2021/1060 un 2021/1139. Regulas 2021/1060 un 2021/1139 noteikts, ka dalībvalstij ir jāizraugās struktūras, kas ir atbildīgas par fonda finanšu līdzekļu pārvaldību un kontroli, noteiktas šo struktūru funkcijas un pienākumus, kā arī paredzēta uzraudzības komitejas izveidošana, lai pārbaudītu fonda līdzfinansētās darbības programmas sniegumu. Ievērojot minēto, ir sagatavots noteikumu projekts, kas nosaka fonda administrēšanā iesaistīto iestāžu kompetenci un pienākumus, uzraudzības komitejas darbības pamatnoteikumus un institucionālo sastāvu, fonda finanšu vadību, fonda atbalsta administrēšanā nepieciešamo pārbaužu īstenošanu, neatbilstošo izdevumu administrēšanu, kā arī valsts atbalsta zvejniecības un akvakultūras attīstībai administrēšanu un uzraudzību. Noteikumu projekta izstrādē ir ņemta vērā Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda (turpmāk - EJZF) 2014. – 2020. gada plānošanas periodam izveidotā pārvaldības sistēma, kā arī EJZF administrēšanā iesaistīto institūciju uzkrātā pieredze.
Noteikumu projektā ir noteiktas fonda administrēšanā iesaistītās  iestādes, to kompetence un pienākumi. Noteikumu projekta 2.–6. punktā paredzēts, ka fondu administrē šādas institūcijas: vadošā iestāde (Zemkopības ministrija); revīzijas iestāde (Zemkopības ministrija); struktūra, kas pilda grāmatvedības funkcijas (Lauku atbalsta dienests) un struktūra, kas saņem maksājumus no Eiropas Komisijas (Valsts kase). Tāpat noteikumu projektā noteikts, ka valsts un Eiropas Savienības atbalsta zivsaimniecības attīstībai ietekmes vienotās un nepārtrauktās novērtēšanas sistēmas uzturēšanu nodrošina Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskais institūts - atvasināta publiska persona - Agroresursu un ekonomikas institūts, kas līdzvērtīgu funkciju pildīja EJZF 2014.-2020. gada plānošanas periodā, saskaņā arī ar Ministru kabineta 2018. gada 12. septembra rīkojuma Nr. 431 “Par Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskā institūta - atvasinātas publiskas personas – “Agroresursu un ekonomikas institūts” nolikuma apstiprināšanu” 6.8. apakšpunktā noteikto (noteikumu projekta 7. punkts). Savukārt regulas 2021/1060 36. panta 1. punktā minētās darbības - sociālo partneru spēju veidošana, sagatavošana, apmācība, redzamības nodrošināšana un komunikācija - nodrošinās sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs" Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkls (turpmāk – LLKC) (noteikumu projekta 8. punkts). LLKC darbība atbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmās daļas 1. un 2. punkta nosacījumiem, jo LLKC sniedz specifiskus pakalpojumus jomā - konsultācijas un pakalpojumi zivsaimniecības nozares attīstības veicināšanai, kurā pastāv daļēja tirgus nepilnība, un LLKC darbība šo tirgus nepilnību novērš, turklāt LLKC sniedz pakalpojumus, kas ir stratēģiski svarīgi lauksaimniecības, tostarp, zivsaimniecības, nozares attīstībai. Secinājums, ka tirgus pilnībā nenodrošina neatkarīgu konsultāciju un pakalpojumu pieejamību zivsaimniecībā izriet no 2021. gada 30. novembra Ministru kabineta sēdē pieņemtā informatīvā ziņojuma “Par valsts līdzdalības saglabāšanu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs””. Papildus tam, LLKC ir ieguvis neatsveramu ekspertīzi sociālo partneru spēju veidošanā, sagatavošanā, apmācībā, redzamības nodrošināšanā un komunikācijā īstenojot Valsts Zivsaimniecības sadarbības tīkla sekretariāta pienākumus EJZF 2014. – 2020. plānošanas periodā. Tāpat arī Agroresursu un ekonomikas institūts ir attīstījis un uzkrājis zināšanas un pieredzi, uzturot ietekmes vienotās un nepārtrauktās novērtēšanas sistēmu EJZF 2014. – 2020. plānošanas periodā.
Noteikumu projekta 9. punktā noteikts, ka regulas 2021/1060 36. pantā minēto tehniskās palīdzības atbalstu fonda efektīvai administrēšanai un izmantošanai saņem Zemkopības ministrija un Lauku atbalsta dienests. Noteikumu projekta 10. punkts paredz izveidot Tehniskās palīdzības komisiju, kas lemj par atbalstāmajām darbībām un tehniskās palīdzības finanšu līdzekļu piešķiršanu to īstenošanai, kā arī uzrauga piešķirtā finansējuma izlietojumu.
Tāpat kā EJZF 2014.-2020. plānošanas periodā, arī attiecībā uz fonda līdzfinansētās Programmas īstenošanas uzraudzību ir jāizveido uzraudzības komiteja. Noteikumu projekta 11. un 13. punktā noteikts, ka tā ir koleģiāla institūcija, kas darbojas atbilstoši tās apstiprinātam reglamentam un regulas 2021/1060 38., 39. un 40. panta nosacījumiem, un tās sastāvu veido locekļi ar balsstiesībām un padomdevēja tiesībām. Noteikumu projekta 12. punktā noteikts uzraudzības komitejas institucionālais sastāvs, nodrošinot ekonomisko, sociālo, tostarp reģionālo, pārstāvju, un Eiropas Savienības fondu, tostarp, fonda administrēšanā iesaistīto iestāžu līdzsvarotu pārstāvību. Labklājības ministrijas dalība uzraudzības komitejā ir nodrošināma saskaņā ar regulas 2021/1060 39. panta pirmajā daļā un 8. panta pirmās daļas "c" apakšpunktā noteikto, t.i., kā atbildīgā nozares ministrija par sociālo iekļaušanu, dzimumu līdztiesību un nediskrimināciju.
Fonda un valsts budžeta līdzfinansējuma aprites nodrošināšanai, noteikumu projektā ir iekļauts 15. un 16. punkts, nosakot to, kā Zemkopības ministrija valsts budžetā plāno publiskā finansējuma līdzekļus, ko veido fonda finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums. Noteikumu projekta 17. un 18. punktā ir noteikta Lauku atbalsta dienesta un Valsts kases sadarbība attiecībā uz publiskā finansējuma finanšu līdzekļu prognozes iesniegšanu, kā arī informācijas apmaiņu par Eiropas Komisijā iesniegtajiem maksājumu pieteikumiem. Noteikumu projekta 19. punktā noteikta kārtība, kādā Valsts kase informē Zemkopības ministriju un Lauku atbalsta dienestu par fonda finanšu līdzekļiem, ko tā saņem no Eiropas Komisijas. Noteikumu projekta 20. punktā paredzēts Lauku atbalsta dienesta pienākums fonda un valsts budžeta līdzfinansējumu pārskaitīt atbalsta saņēmējiem. Lauku atbalsta dienests pēc tam, kad atbalsta saņēmējs (kas nav valsts budžeta iestāde) ir īstenojis savu projektu, ieguldot tajā savus finanšu līdzekļus, fonda un valsts budžeta līdzfinansējumu pārskaita pašam atbalsta saņēmējam vai viņa pilnvarotam pārstāvim. Savukārt, ja projekta īstenotājs ir valsts budžeta iestāde, tā projekta īstenošanai sākotnēji saņem priekšfinansējumu no valsts budžeta, tāpēc pēc projekta īstenošanas Lauku atbalsta dienests projekta īstenošanas izdevumus neatmaksā pašai valsts budžeta iestādei, bet gan tos pārskaita valsts budžeta ieņēmumos. Piemērojot šādu fonda un valsts budžeta līdzfinansējuma pārskaitīšanas pieeju, Lauku atbalsta dienestam ir iespējams fiksēt fonda un valsts budžeta līdzfinansējuma samaksas faktu, lai to varētu iekļaut maksājumu pieteikumā, kas ir iesniedzams Eiropas Komisijai. Šāda opcija – pārskaitījums valsts budžeta ieņēmumos, saukts arī par konsolidējamo pozīciju, budžetā ietverts atsevišķās apakšprogrammās ar izdevumu kodu EKK 7500. Noteikumu projekta 21. punktā noteikts, ka Lauku atbalsta dienests lēmumu par asignējumu apturēšanu, atjaunošanu vai atsaukšanu atbalsta saņēmēju, kas ir valsts budžeta iestādes, kontos Valsts kasē pieņem atbilstoši normatīvajiem aktiem par asignējumu piešķiršanas un izpildes kārtību, kā arī tad, ja ir konstatēts atbalsta saņēmēja - valsts budžeta iestādes pienākumu vai apliecinājumu pārkāpums.
Regulas 2021/1060 74. panta 1. punkta “b” apakšpunktā noteikts, ka tad, ja finansējums ir pieejams, maksājums atbalsta saņēmējam ir jāpārskaita ne vēlāk kā 80 dienu laikā no dienas, kad tas ir iesniedzis maksājuma pieprasījumu. Noteikumu projekta 22. punktā noteikts, ka Lauku atbalsta dienestam ir tiesības aizkavēt maksājumu atbalsta saņēmējam vai pārskaitījumu valsts budžeta ieņēmumos līdz brīdim, kad ieplānota atmaksa valsts budžetā vai budžeta apropriācija pārdalīta starp programmām, apakšprogrammām un budžeta izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām. Situācija, kad Lauku atbalsta dienesta kontā Valsts kasē vai izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodā nav pietiekami asignējumi (pilnvara veikt izdevumus) var rasties atsevišķos gadījumos, kad valsts budžetā nav pietiekamā apmērā ieplānoti izdevumi vai nav veiktas apropriācijas izmaiņas starp budžeta izdevumu pozīcijām. Situācijas atrisināšanai Finanšu ministrijā tiek iesniegts apropriācijas pārdales pieprasījums. Noteikumu projekta 22. punkta norma nav pretrunā ar fonda līdzfinansētās darbības programmas īstenošanas nosacījumiem.
Noteikumu projekta 23. punktā noteikts tāds Lauku atbalsta dienesta pienākums kā atbalsta pretendentu projektu iesniegumu administratīvās pārbaudes, kā arī pārbaudes uz vietas, tostarp attālināti (neklātienē), izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Noteikumu projekta 24. punktā ir minētas institūcijas, kuru atbildības un kompetences jomā notikušo pārbaužu rezultātus, kā arī to rīcībā esošo informāciju, Lauku atbalsta dienests izmanto fonda un valsts budžeta līdzfinansējuma administrēšanas vajadzībām.
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 regulas, 272. panta 53. punktam, noteikumu projekta 25. punktā noteikts neatbilstošo izdevumu apmērs, ko Lauku atbalsta dienests neatgūst no atbalsta saņēmēja. Tas vienā grāmatvedības gadā vienam projekta iesniegumam nepārsniedz 250 euro no fonda finansējuma apmēra. Tāpat noteikumu projektā noteikta Lauku atbalsta dienesta un Zemkopības ministrijas rīcība gadījumos, kad neatbilstošus izdevumus nevar atgūt vai ieturēt no atbalsta saņēmēja, kas ir budžeta iestāde.
Noteikumu projektā noteikts arī valsts vai pašvaldības institūcijas pienākums izvērtēto valsts atbalsta programmu vai projektu iesniegt tālākai izvērtēšanai Zemkopības ministrijā atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 9. panta otrajā daļā noteiktajam. Noteikumu projekts uzdod Lauku atbalsta dienestam nodrošināt nelikumīgi izmaksātā valsts atbalsta atgūšanu, ņemot vērā regulas 2015/1589 16. panta 2. punktā un Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļā noteikto.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Fonda un valsts atbalsta administrēšanā un uzraudzībā iesaistītās iestādes - ministrijas un to padotības iestādes, Valsts kase, pašvaldības, plānošanas reģioni un citas.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiks izpildīts, īstenojot institūciju esošās funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 253 980
0
1 254 884
0
1 266 337
0
6 249
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 253 980
0
1 254 884
0
1 266 337
0
6 249
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 791 400
0
1 845 417
0
1 862 261
0
9 190
2.1. valsts pamatbudžets
1 791 400
0
1 845 417
0
1 862 261
0
9 190
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-537 420
0
-590 533
0
-595 924
0
-2 941
3.1. valsts pamatbudžets
-537 420
0
-590 533
0
-595 924
0
-2 941
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
-2 941
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-2 941
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Fonda tehniskās palīdzības finansējums apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija protokollēmumu (prot. Nr.51 83.§) "Informatīvais ziņojums "Par Rīcības programmu zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027.gadam"" (turpmāk - informatīvais ziņojums).
No kopējā fonda 2021.-2027. gada plānošanas perioda publiskā finansējuma tehniskajai palīdzībai Latvijai būs pieejami 11 560 859 euro, t.i., 8 092 601 euro fonda finansējums un 3 468 258 euro valsts budžeta līdzfinansējums, ko ir iespējams izmantot līdz pat 2030. gada 31. decembrim. Valsts budžeta līdzfinansējums ietver arī finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai.
Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā norādīto, fonda atbalsta administrēšanai Latvija izmantos tehniskās palīdzības atbalstu kā vienotas likmes finansējumu, piemērojot 6% likmi fonda finansējumam. Tas nozīmē, ka Eiropas Komisija (turpmāk - EK) 6 % likmi piemēros fondā Latvijas deklarētajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas tiks iekļauti katrā maksājuma pieteikumā, un pie EK atmaksām Latvijai tiks pierēķināti 6 % tehniskās palīdzības izdevumi. Tādējādi EK atmaksas Latvijai atgriezīsies atbilstoši fonda izlietojumam, tāpēc tabulā atspoguļotais sadalījums starp budžeta ieņēmumiem un izdevumiem ir indikatīvs.
Finansējums pa gadiem norādīts, ņemot vērā Zemkopības ministrijas budžetā saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2022.gadam" un likumu "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam" tehniskajai palīdzībai apstiprināto finansējumu 2022., 2023. un 2024.gadam. Papildus finansējums 1 871 451 euro apmērā nepieciešams 2025. gadam. 2025. gadā finansējums tiks pieprasīts ar Zemkopības ministrijas priekšlikumu bāzes izdevumu 2023., 2024. un 2025. gadam precizējumiem.
Zemkopības ministrija tehniskajai palīdzībai finansējumu izmaksās no budžeta apakšprogrammas 66.50.00. "Tehniskā palīdzība Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda ieviešanai (2021-2027)".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padome 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1139
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32015R1589
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2015. gada 13. jūlija Regula (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padome 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 38., 39. un 40. pants
Noteikumu projekta 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 22. panta 3. punkta "k" apakšpunkts un 71. pants
Noteikumu projekta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 77. pants
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 49. pants un 72. pants
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 72. panta 2. punkts un 76. pants
Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 36. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 36. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Vispārīga atsauce uz Regulu 2021/1060
Noteikumu projekta 1.1.1. apakšpunkts, 23. punkts
-
-
Regulas 2021/1060 63. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 91. pants
Noteikumu projekta 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2021/1060 83. panta a) apakšpunkts
Noteikumu projekta 24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 7. jūlija Regula (ES) 2021/1139, ar ko izveido Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un groza Regulu (ES) 2017/1004
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1139 5. panta 6. punkts
Noteikumu projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Vispārīga atsauce uz Regulu 2021/1139
Noteikumu projekta 1.1.2. apakšpunkts un 23. punkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2015. gada 13. jūlija Regula (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz Regulu 2015/1589
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts
-
-
Regulas 2015/1589 16. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 31.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts kase
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/5637c3ad-e896-48c2-af31-9665844d55af
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts un tā anotācija no 2022. gada 5. līdz 18. janvārim bija pieejami sabiedriskajai apspriešanai Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests
  • Valsts kase
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Satiksmes ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Pārresoru koordinācijas centrs
  • Latvijas Pašvaldību savienība
  • Valsts vides dienests
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior"
  • Biedrība "Latvijas Lauku forums"
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
  • Valsts Tehniskās uzraudzības aģentūra
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Lauksaimniecības datu centrs
  • Dabas aizsardzības pārvalde
  • Būvniecības valsts kontroles birojs
  • Agroresursu un ekonomikas institūts, sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs", Kurzemes plānošanas reģions, Latgales plānošanas reģions, Rīgas plānošanas reģions, Vidzemes plānošanas reģions, Zemgales plānošanas reģions, Zivsaimniecības konsultatīvās padome, Vides konsultatīvās padome, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Sertifikācijas un testēšanas centrs” Bioloģiskās lauksaimniecības uzņēmumu sertificēšanas sektors.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā noteiktā kārtība, kādā konkrētās iestādes, piemēram, Zemkopības ministrija, Lauku atbalsta dienests, Valsts kase, tāpat arī koleģiālā institūcija – Rīcības programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027. gadam uzraudzības komiteja, administrē un uzrauga Eiropas Savienības un valsts atbalsta ieviešanu Latvijā zivsaimniecības nozares attīstībai, dos arī sociālos ieguvumus, jo, cita starpā, minēto iestāžu administrētais finansiālais atbalsts sniegs ieguldījumu, piemēram, vietējās attīstības veicināšanai Latvijas piekrastes teritorijās (infrastruktūras izveidošana vai esošās uzlabošana, ekonomisko darbību dažādošana), darbavietu izveidē u.tml. Izvērstāks šā jautājuma regulējums tiks noteikts Ministru kabineta noteikumu par Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda atbalsta piešķiršanu regulējošo normatīvo aktu izstrādes procesā.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā norādītās iestādes, kas administrē un uzrauga Eiropas Savienības un valsts atbalsta zivsaimniecības nozares attīstībai Latvijā īstenošanu, nodrošina personu ar invaliditāti nediskrimināciju atbilstoši nacionālajos normatīvajos aktos un starptautiskajos līgumos  noteiktajam. Starptautiskais augstākā līmeņa invaliditātes politikas ietvaru veidojošais dokuments ir Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk - ANO) Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām, kurā ietvertie principi nosaka ne vien Eiropas Savienības, bet arī nacionālā līmeņa invaliditātes politikas mērķus, uzdevumus un sasniedzamos rezultātus. ANO Konvenciju Latvija ratificēja 2010.gadā, apņemoties nodrošināt tajā noteiktos principus un labākās intereses personām ar invaliditāti.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā minētās iestādes Eiropas Savienības un valsts atbalstu zivsaimniecības nozares attīstībai Latvijā administrē un uzrauga, ņemot vērā dzimumu līdztiesības principu. Fonda ietvaros īstenojamo darbību sagatavošanā, apmācībā un komunikācijā tiek ņemtas vērā sieviešu un vīriešu vajadzības un iespējas, kā arī lēmumu pieņemšanā par dažādu aktivitāšu ietvaros veicamajiem uzdevumiem un to rezultātu saskaņošanā tiek ievēroti ne-diskriminācijas principi dzimuma dēļ.

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā norādītās iestādes, kas administrē un uzrauga Eiropas Savienības un valsts atbalsta zivsaimniecības nozares attīstībai Latvijā īstenošanu, savu pienākumu izpildi nodrošina, ievērojot cilvēktiesības, demokrātiskas vērtības un pilsoniskās sabiedrības attīstību atbilstoši nacionālajos normatīvajos aktos noteiktajam.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Zemkopības ministrija kā Fonda vadošā iestāde regulas Nr. 2021/1060 9. pantā noteikto horizontālo principu nodrošināšanai Fonda līdzfinansētās Rīcības programmas zivsaimniecības attīstībai (turpmāk – Programma) sagatavošanā, īstenošanā un uzraudzīšanā, kā arī ziņojumu izstrādē un novērtēšanā izstrādās iekšējos normatīvos aktus, nosakot Zemkopības ministrijas struktūrvienību un Lauku atbalsta dienesta, kas veiks EJZAF vadošās iestādes starpniekstruktūras funkcijas, pienākumus. Izmantojot Fonda tehniskās palīdzības finansējumu, Programmas uzraudzības komitejas dalībnieki un finansējuma saņēmēji tiks izglītoti par nediskriminācijas jautājumiem - nediskriminācijas, dzimumu līdztiesības un personu ar invaliditāti tiesību jautājumiem, kā arī par vides un informācijas piekļūstamības nodrošināšanu personām ar invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem.
Pielikumi