24-TA-1189: Likumprojekts starptautiskā līguma apstiprināšanai (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pasaules Pasta konvencijas Pirmo papildprotokolu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijai kā Pasaules Pasta Savienības (turpmāk – UPU) dalībniecei ir jānodrošina saistošo dokumentu piemērošanu Latvijā un ir jāratificē Pasaules Pasta konvencijas Pirmais papildprotokols (turpmāk - Konvencijas Pirmais papildprotokols).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai apstiprinātu Konvencijas Pirmo papildprotokolu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Republika ir UPU dalībvalsts. Saskaņā ar UPU konstitūcijas (turpmāk - Konstitūcija) 22.panta 3.punktu dalībvalstīm ir saistoši UPU pieņemtie pamatdokumenti, tostarp Pasaules Pasta Konvencija (turpmāk - Konvencija). Dalībvalstīm jānodrošina, ka tās izraudzītais pasta operators pilda visas saistības, kas izriet no šiem dokumentiem.
Konvencija nosaka vispārīgas prasības par starptautiskajiem pasta pakalpojumiem, prasības maksas, papildmaksas un atbrīvojuma no maksas noteikšanai, definē pamatpakalpojumus un papildpakalpojumus, nosaka aizliegumus attiecībā uz pasta sūtījumu saturu, kā arī nosaka prasības attiecībā uz izraudzīto pasta operatoru atbildību un savstarpējo norēķinu veikšanu par pasta sūtījumu apmaiņu starp izraudzītajiem pasta operatoriem. Atbilstoši Konstitūcijas 22.panta 6.punktam, atrunas par Konvencijas normu piemērošanu ietver tai pievienotajā Noslēguma protokolā.
2022. gada 15. septembrī ir pieņemts likums "Par Pasaules Pasta konvenciju un tās Noslēguma protokolu".
Pasta likuma 3.pantā noteikts, ka papildus Pasta likumā noteiktajām prasībām pasta nozari reglamentē arī citi normatīvie akti, Konvencija un citi Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi, savukārt likuma 6.pantā noteikts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) nosaka to pasta komersantu, kurš sniegs pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības, un kurš atbilstoši minētajām saistībām pasta darbības jautājumos pārstāvēs Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem (turpmāk — izraudzītais pasta operators).
Regulators ar 2009. gada 7. decembra lēmumu Nr.408 "Par pārstāvību attiecībās ar citu valstu noteiktiem pasta operatoriem" noteica VAS "Latvijas Pasts" pienākumu sniegt Latvijas Republikas teritorijā pasta pakalpojumus, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības un pārstāvēt Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem.
Konvencija nosaka vispārīgas prasības par starptautiskajiem pasta pakalpojumiem, prasības maksas, papildmaksas un atbrīvojuma no maksas noteikšanai, definē pamatpakalpojumus un papildpakalpojumus, nosaka aizliegumus attiecībā uz pasta sūtījumu saturu, kā arī nosaka prasības attiecībā uz izraudzīto pasta operatoru atbildību un savstarpējo norēķinu veikšanu par pasta sūtījumu apmaiņu starp izraudzītajiem pasta operatoriem. Atbilstoši Konstitūcijas 22.panta 6.punktam, atrunas par Konvencijas normu piemērošanu ietver tai pievienotajā Noslēguma protokolā.
2022. gada 15. septembrī ir pieņemts likums "Par Pasaules Pasta konvenciju un tās Noslēguma protokolu".
Pasta likuma 3.pantā noteikts, ka papildus Pasta likumā noteiktajām prasībām pasta nozari reglamentē arī citi normatīvie akti, Konvencija un citi Latvijas Republikai saistoši starptautiskie līgumi, savukārt likuma 6.pantā noteikts, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) nosaka to pasta komersantu, kurš sniegs pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības, un kurš atbilstoši minētajām saistībām pasta darbības jautājumos pārstāvēs Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem (turpmāk — izraudzītais pasta operators).
Regulators ar 2009. gada 7. decembra lēmumu Nr.408 "Par pārstāvību attiecībās ar citu valstu noteiktiem pasta operatoriem" noteica VAS "Latvijas Pasts" pienākumu sniegt Latvijas Republikas teritorijā pasta pakalpojumus, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības un pārstāvēt Latvijas Republiku attiecībās ar citu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar UPU Konstitūcijas 31.pantu grozījumi Konvencijā tiek noformēti ar papildprotokoliem. 2023. gada 5.oktobrī UPU Ceturtajā ārkārtas kongresā Rijādā tika izdarīti grozījumi Konvencijā un tika parakstīts Konvencijas Pirmais papildprotokols, kas ietver Konvencijas 17. un 18.pantā izdarītos grozījumus:
1. No vēstuļu korespondences sūtījumu klasifikācijas izslēgts pakalpojums "Speciālie maisi M" (maisi, kuru svars nepārsniedz trīsdesmit kilogramus un kuros ir laikraksti un citi periodiskie izdevumi, grāmatas un līdzīgi iespieddarbi vienam un tam pašam adresātam uz to pašu adresi);
2. Ir precizēti pienākumi dalībvalstu izraudzītajiem operatoriem nodrošināt obligātos papildpakalpojumus, kas noteikti atkarībā no pasta sūtījumu klasifikācijas, satura (dokumenti, preces) un sūtījumu virzības (ienākošie, izejošie), nosakot papildu nosacījumus:
- pienākums nodrošināt reģistrācijas pakalpojumu turpmāk attiecināms tikai uz tādiem izejošiem un ienākošiem prioritāriem un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir dokumenti;
- par obligātu turpmāk noteikts pienākums nodrošināt izsekojamības pakalpojumu, kas attiecināms tikai uz tādu ienākošo prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumu piegādi, kuros ir preces.
3. Precizēti nosacījumi izvēles papildpakalpojumu sniegšanai attiecībās ar tiem izraudzītajiem operatoriem, kuri ir vienojušies sniegt šos pakalpojumus.
- izslēdzot no obligātiem papildpakalpojumiem pakalpojums "Speciālie maisi M" noteikts par papildpakalpojumu pēc izvēles;
- par papildpakalpojumu pēc izvēles paliek izsekojamības pakalpojums, kas attiecināms uz tādiem ienākošiem prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir dokumenti un izejošiem sūtījumiem, kuros ir dokumenti un preces.
4. Paziņojums par saņemšanu turpmāk attiecināms tikai uz ierakstītiem un apdrošinātiem sūtījumiem.
Konvencijas Pirmā papildprotokola III pants noteic, ka tas stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī (izņemot II panta 1.1. un 1.2. apakšpunktā minētos grozījumus, kas stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī) un ir spēkā nenoteiktu laiku.
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda tās dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26.pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
1. No vēstuļu korespondences sūtījumu klasifikācijas izslēgts pakalpojums "Speciālie maisi M" (maisi, kuru svars nepārsniedz trīsdesmit kilogramus un kuros ir laikraksti un citi periodiskie izdevumi, grāmatas un līdzīgi iespieddarbi vienam un tam pašam adresātam uz to pašu adresi);
2. Ir precizēti pienākumi dalībvalstu izraudzītajiem operatoriem nodrošināt obligātos papildpakalpojumus, kas noteikti atkarībā no pasta sūtījumu klasifikācijas, satura (dokumenti, preces) un sūtījumu virzības (ienākošie, izejošie), nosakot papildu nosacījumus:
- pienākums nodrošināt reģistrācijas pakalpojumu turpmāk attiecināms tikai uz tādiem izejošiem un ienākošiem prioritāriem un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir dokumenti;
- par obligātu turpmāk noteikts pienākums nodrošināt izsekojamības pakalpojumu, kas attiecināms tikai uz tādu ienākošo prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumu piegādi, kuros ir preces.
3. Precizēti nosacījumi izvēles papildpakalpojumu sniegšanai attiecībās ar tiem izraudzītajiem operatoriem, kuri ir vienojušies sniegt šos pakalpojumus.
- izslēdzot no obligātiem papildpakalpojumiem pakalpojums "Speciālie maisi M" noteikts par papildpakalpojumu pēc izvēles;
- par papildpakalpojumu pēc izvēles paliek izsekojamības pakalpojums, kas attiecināms uz tādiem ienākošiem prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir dokumenti un izejošiem sūtījumiem, kuros ir dokumenti un preces.
4. Paziņojums par saņemšanu turpmāk attiecināms tikai uz ierakstītiem un apdrošinātiem sūtījumiem.
Konvencijas Pirmā papildprotokola III pants noteic, ka tas stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī (izņemot II panta 1.1. un 1.2. apakšpunktā minētos grozījumus, kas stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī) un ir spēkā nenoteiktu laiku.
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda tās dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26.pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts ir sagatavots, lai ratificētu Konvencijas Pirmo papildprotokolu. Tā prasības kļūst saistošas Latvijas izraudzītajam pasta operatoram Latvijas Pastam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- VAS "Latvijas Pasts"
Ietekmes apraksts
VAS "Latvijas Pasts" ir Latvijas Republikas izraudzītais pasta operators, kuram noteikts pienākums sniegt pasta pakalpojumus Latvijas Republikas teritorijā, pildot visas no UPU dokumentiem izrietošās saistības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Pasaules Pasta konvencijas Pirmais papildprotokols.
Apraksts
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda tās dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26. pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Pasaules Pasta konvencijas Pirmais papildprotokols.
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
2023. gada 5. oktobrī UPU Ceturtajā ārkārtas kongresā Rijādā tika izdarīti grozījumi Konvencijā un tika parakstīts Konvencijas Pirmais papildprotokols, kas ietver Konvencijas 17. un 18.pantā izdarītos grozījumus:
1. No vēstuļu korespondences sūtījumu klasifikācijas izslēgts pakalpojums "Speciālie maisi M" (maisi, kuru svars nepārsniedz trīsdesmit kilogramus un kuros ir laikraksti un citi periodiskie izdevumi, grāmatas un līdzīgi iespieddarbi vienam un tam pašam adresātam uz to pašu adresi);
2. Ir precizēti pienākumi dalībvalstu izraudzītajiem operatoriem nodrošināt obligātos papildpakalpojumus, kas noteikti atkarībā no pasta sūtījumu klasifikācijas, satura (dokumenti, preces) un sūtījumu virzības (ienākošie, izejošie), nosakot papildu nosacījumus:
- pienākums nodrošināt reģistrācijas pakalpojumu turpmāk attiecināms tikai uz tādiem izejošiem un ienākošiem prioritāriem un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir dokumenti;
- par obligātu turpmāk noteikts pienākums nodrošināt izsekojamības pakalpojumu, kas attiecināms tikai uz tādu ienākošo prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumu piegādi, kuros ir preces.
3. Precizēti nosacījumi izvēles papildpakalpojumu sniegšanai attiecībās ar tiem izraudzītajiem operatoriem, kuri ir vienojušies sniegt šos pakalpojumus.
- izslēdzot no obligātiem papildpakalpojumiem pakalpojums "Speciālie maisi M" noteikts par papildpakalpojumu pēc izvēles;
- par papildpakalpojumu pēc izvēles paliek izsekojamības pakalpojums, kas attiecināms uz tādiem ienākošiem prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir dokumenti un izejošiem sūtījumiem, kuros ir dokumenti un preces.
4. Paziņojums par saņemšanu turpmāk attiecināms tikai uz ierakstītiem un apdrošinātiem sūtījumiem.
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda UPU dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26. pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
1. No vēstuļu korespondences sūtījumu klasifikācijas izslēgts pakalpojums "Speciālie maisi M" (maisi, kuru svars nepārsniedz trīsdesmit kilogramus un kuros ir laikraksti un citi periodiskie izdevumi, grāmatas un līdzīgi iespieddarbi vienam un tam pašam adresātam uz to pašu adresi);
2. Ir precizēti pienākumi dalībvalstu izraudzītajiem operatoriem nodrošināt obligātos papildpakalpojumus, kas noteikti atkarībā no pasta sūtījumu klasifikācijas, satura (dokumenti, preces) un sūtījumu virzības (ienākošie, izejošie), nosakot papildu nosacījumus:
- pienākums nodrošināt reģistrācijas pakalpojumu turpmāk attiecināms tikai uz tādiem izejošiem un ienākošiem prioritāriem un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir dokumenti;
- par obligātu turpmāk noteikts pienākums nodrošināt izsekojamības pakalpojumu, kas attiecināms tikai uz tādu ienākošo prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumu piegādi, kuros ir preces.
3. Precizēti nosacījumi izvēles papildpakalpojumu sniegšanai attiecībās ar tiem izraudzītajiem operatoriem, kuri ir vienojušies sniegt šos pakalpojumus.
- izslēdzot no obligātiem papildpakalpojumiem pakalpojums "Speciālie maisi M" noteikts par papildpakalpojumu pēc izvēles;
- par papildpakalpojumu pēc izvēles paliek izsekojamības pakalpojums, kas attiecināms uz tādiem ienākošiem prioritāro un vēstuļu korespondences aviosūtījumiem, kuros ir dokumenti un izejošiem sūtījumiem, kuros ir dokumenti un preces.
4. Paziņojums par saņemšanu turpmāk attiecināms tikai uz ierakstītiem un apdrošinātiem sūtījumiem.
Latvijai kā UPU dalībvalstij jāievēro un jāizpilda UPU dokumentos noteiktās prasības un saistības un, ievērojot Konstitūcijas 26. pantā minētos procesuālos noteikumus, Konvencijas Pirmais papildprotokols ir jāratificē un paziņojums par ratifikāciju jāiesniedz UPU Starptautiskā biroja ģenerāldirektoram.
1.pants.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav.
Cita informācija
Jau šobrīd spēkā esošās Konvencijas 17. un 18.punkts nosaka obligāti vai pēc izvēles piemērojamos pamatpakalpojumus un papildpakalpojumus, tostarp reģistrācijas un izsekojamības pakalpojumus, un tos jau šobrīd nodrošina Latvijas izraudzītais pasta operators Latvijas Pasts.
Vēstuļu korespondences sūtījumu klasifikācijā sūtījumus klasificē atkarībā no sūtījumu satura (dokumenti, preces) un sūtījumu apstrādes ātruma. Konvencijas 1.panta 1.4. un 1.5. apakšpunkts nosaka definīcijas, kas ir "dokumenti" un "preces" Konvencijas prasību izpildes vajadzībām.
Grozījumi Konvencijā nosaka papildu nosacījumus reģistrācijas un izsekojamības pakalpojumu nodrošināšanai atkarībā no pasta sūtījumu satura (dokumenti vai preces). Ar grozījumiem pēc būtības samazina to sūtījumu tvērumu, uz kuriem attiecas reģistrācijas pakalpojumi (turpmāk piemēro tikai sūtījumiem ar dokumentiem). Savukārt par obligātiem (nevis papildpakalpojumiem pēc izvēles) kļūs izsekojamības pakalpojumi ienākošiem sūtījumiem, kuros ir preces.
Tiek saglabāta izraudzītā pasta operatora rīcības brīvība izvēles papildpakalpojumu sniegšanai attiecībās ar tiem UPU dalībvalstu izraudzītajiem operatoriem, kuri ir vienojušies savstarpēji sniegt šos pakalpojumus -piemēram, nodrošināt šos pakalpojumus arī izejošiem sūtījumiem, kuros ir dokumenti un preces. No pamatpakalpojumu un obligāto papildpakalpojumu saraksta izslēgti M maisi (maisi svarā līdz 30 kg), jo tie pēc būtības neatbilst vēstuļu korespondences sūtījumu jēdzienam. Paziņojums par saņemšanu vairs nav nepieciešams, ja sniedz izsekojamības pakalpojumu, jo tas jau nodrošina, ka pārskatāmi tiek fiksētas ziņas par sūtījumu saņemšanu.
Precizētās prasības noteiktas, ievērojot tirgus tendences saistībā ar e-komercijas attīstību un klientu vēlmes izsekot sūtījumus. Latvijas Pasts jau tagad nodrošina izsekojamības pakalpojumus, tādēļ Konvencijas Pirmajā papildprotokolā noteikto prasību izpilde būs saistīta tikai ar Latvijas Pasta operacionālām darbībām attiecībā uz pakalpojumu sadalīšanu atbilstoši sūtījumu saturam.
Ar šo likumu tiek apstiprināts Konvencijas Pirmais papildprotokols un tā prasības Latvijai kā UPU dalībvalstij un tās izraudzītajam pasta operatoram ir saistošas. Latvijas Pasts arī turpmāk turpinās nodrošināt UPP saistības atbilstoši Regulatora lēmumā Nr.79 noteiktajām prasībām. Ņemot vērā, ka Pasta likums nosaka vispārīgas prasības pasta pakalpojumu nodrošināšanai ar atsauci uz UPU dokumentu obligāto piemērošanu, nav nepieciešamības nozares likumā dublēt prasības, kas apstiprinātas ar citu likumu un kuras saistītas tikai ar izraudzītā pasta operatora operacionālām darbībām.
Papildpakalpojuma pēc izvēles sniegšana iespējama tikai gadījumos, ja starp dažādu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem ir panākta vienošanās par tādu pakalpojumu savstarpēju sniegšanu, tādēļ Latvijas normatīvajos aktos nevar uzlikt pienākumu Latvijas izraudzītajam pasta operatoram sniegt tādus papildpakalpojumus pēc izvēles, kas saistītas ar citas valsts regulējumu vai citas valsts izraudzītā pasta operatora lēmumiem.
Vēstuļu korespondences sūtījumu klasifikācijā sūtījumus klasificē atkarībā no sūtījumu satura (dokumenti, preces) un sūtījumu apstrādes ātruma. Konvencijas 1.panta 1.4. un 1.5. apakšpunkts nosaka definīcijas, kas ir "dokumenti" un "preces" Konvencijas prasību izpildes vajadzībām.
Grozījumi Konvencijā nosaka papildu nosacījumus reģistrācijas un izsekojamības pakalpojumu nodrošināšanai atkarībā no pasta sūtījumu satura (dokumenti vai preces). Ar grozījumiem pēc būtības samazina to sūtījumu tvērumu, uz kuriem attiecas reģistrācijas pakalpojumi (turpmāk piemēro tikai sūtījumiem ar dokumentiem). Savukārt par obligātiem (nevis papildpakalpojumiem pēc izvēles) kļūs izsekojamības pakalpojumi ienākošiem sūtījumiem, kuros ir preces.
Tiek saglabāta izraudzītā pasta operatora rīcības brīvība izvēles papildpakalpojumu sniegšanai attiecībās ar tiem UPU dalībvalstu izraudzītajiem operatoriem, kuri ir vienojušies savstarpēji sniegt šos pakalpojumus -piemēram, nodrošināt šos pakalpojumus arī izejošiem sūtījumiem, kuros ir dokumenti un preces. No pamatpakalpojumu un obligāto papildpakalpojumu saraksta izslēgti M maisi (maisi svarā līdz 30 kg), jo tie pēc būtības neatbilst vēstuļu korespondences sūtījumu jēdzienam. Paziņojums par saņemšanu vairs nav nepieciešams, ja sniedz izsekojamības pakalpojumu, jo tas jau nodrošina, ka pārskatāmi tiek fiksētas ziņas par sūtījumu saņemšanu.
Precizētās prasības noteiktas, ievērojot tirgus tendences saistībā ar e-komercijas attīstību un klientu vēlmes izsekot sūtījumus. Latvijas Pasts jau tagad nodrošina izsekojamības pakalpojumus, tādēļ Konvencijas Pirmajā papildprotokolā noteikto prasību izpilde būs saistīta tikai ar Latvijas Pasta operacionālām darbībām attiecībā uz pakalpojumu sadalīšanu atbilstoši sūtījumu saturam.
Ar šo likumu tiek apstiprināts Konvencijas Pirmais papildprotokols un tā prasības Latvijai kā UPU dalībvalstij un tās izraudzītajam pasta operatoram ir saistošas. Latvijas Pasts arī turpmāk turpinās nodrošināt UPP saistības atbilstoši Regulatora lēmumā Nr.79 noteiktajām prasībām. Ņemot vērā, ka Pasta likums nosaka vispārīgas prasības pasta pakalpojumu nodrošināšanai ar atsauci uz UPU dokumentu obligāto piemērošanu, nav nepieciešamības nozares likumā dublēt prasības, kas apstiprinātas ar citu likumu un kuras saistītas tikai ar izraudzītā pasta operatora operacionālām darbībām.
Papildpakalpojuma pēc izvēles sniegšana iespējama tikai gadījumos, ja starp dažādu valstu izraudzītajiem pasta operatoriem ir panākta vienošanās par tādu pakalpojumu savstarpēju sniegšanu, tādēļ Latvijas normatīvajos aktos nevar uzlikt pienākumu Latvijas izraudzītajam pasta operatoram sniegt tādus papildpakalpojumus pēc izvēles, kas saistītas ar citas valsts regulējumu vai citas valsts izraudzītā pasta operatora lēmumiem.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
