23-TA-3043: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumos Nr. 230 "Noteikumi par zvērinātu notāru amata vietām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt jaunas zvērināta notāra amata vietas, tādējādi nodrošinot iedzīvotājus ar plašāku zvērinātu notāru pieejamību Rīgas pilsētā un Pierīgas reģionā, kurā ir liela iedzīvotāju koncentrācija un augsta saimnieciskā aktivitāte.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2024.
Pamatojums
Lai nodrošinātu, ka zvērināts notārs, kurš uzsāks pildīt amata pienākumus Ropažu novadā, var savlaicīgi izveidot prakses vietu, tādējādi nodrošinot notariālās palīdzības sniegšanu Ropažu novadā vienlaikus ar brīdi, kad šajā teritorijā tiks izveidota zvērināta notāra amata vieta un attiecīgi bāriņtiesa pārstās pildīt Bāriņtiesu likuma VII un VIII nodaļā noteiktos uzdevumus, noteikts pārejas periods noteikumu projektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanās brīdim.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Notariāta likuma 6.1 pantu Ministru kabinets, izvērtējis notariālo pakalpojumu pieejamību, pārmaiņas tiesu iekārtā, iedzīvotāju skaitā, attiecīgās apdzīvotās vietas saimnieciskajā dzīvē, notariālo lietu piekritībā un notāru vecuma struktūrā, kā arī ņemot vērā Latvijas Zvērinātu notāru padomes viedokli, nosaka zvērinātu notāru amata vietas, izveido jaunas vai likvidē esošās amata vietas. Attiecīgi Ministru kabineta 2019. gada 28. maija noteikumi Nr. 230 "Noteikumi par zvērinātu notāru amata vietām" (turpmāk – noteikumi Nr. 230) noteic zvērinātu notāru amata vietas un to izvietojumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīgas pilsētā ir augstākais ekonomiskais aktivitātes līmenis valstī[1]. Rīgas pilsētas gadījumā ir jāņem vērā, ka pēdējos trīs gados vairāki pieredzējuši zvērināti notāri, kuriem bija liels darbību skaits, izbeidza praksi. Līdz ar to šobrīd Rīgas pilsētas zvērinātu notāru noslodze ir tāda, ka ir nepieciešamas vēl piecas zvērinātu notāru amata vietas, lai samazinātu klientu gaidīšanas laiku.
Attiecīgi Latvijas Zvērinātu notāru padome ir vērsusies Tieslietu ministrijā ar lūgumu izdarīt grozījumus noteikumos Nr. 230 un noteikt papildu zvērināta notāra amata vietas Rīgas pilsētā.
Arī Pierīgas reģionā ir ļoti augsta ekonomiskā aktivitāte[2]. 2019. gadā jaunas zvērināta notāra amata vietas tika izveidotas citās Pierīgas reģiona vietās - Ādažos, Baložos un Olainē, 2021. gadā - Mārupē, Piņķos un Ikšķilē. Vērtējot konkrēto zvērinātu notāru darbības rādītājus un saņemot pašvaldību, to iedzīvotāju atsauksmes, viennozīmīgi atzīstams, ka šis lēmums par amata vietu izveidi Pierīgas teritorijās bija pareizs un iesāktā prakse ir turpināma attiecībā uz citām Pierīgas reģiona apdzīvotajām vietām.
Ropažu novada pašvaldība ir aicinājusi Tieslietu ministriju apsvērt iespēju izveidot zvērināta notāra amata vietu un nodrošināt zvērināta notāra pakalpojumu pieejamību Ropažu novadā, jo bāriņtiesas jomā sniegtie apliecinājuma pakalpojumi nespēj nodrošināt visas iedzīvotāju un uzņēmumu vajadzības tādā apjomā, kā zvērināts notārs. Ropažu novada pašvaldība priekšlikumu pamatojusi arī ar to, ka "novads attīstās un strauji pieaug iedzīvotāju skaits, aizvien pieprasītāka kļūst notāra pieejamība ar visu pakalpojumu klāstu - būt valsts pārstāvim privāttiesiskās attiecībās starp personām, veicot publiski ticamus ierakstus, kuriem ir pierādījuma spēks. Ropažu novada bāriņtiesa ir pašvaldības izveidota aizbildnības un aizgādnības iestāde un tās darbības teritorija ir attiecīgās pašvaldības administratīvā teritorija, kuras primārais uzdevums saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 11. punktu ir "īstenot bērnu un aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību" jeb bāriņtiesas funkciju realizēšana. Ropažu novada bāriņtiesa pēc administratīvi teritoriālās reformas saglabāja daļēji decentralizētu struktūru saglabājot pēc iespējas maksimālu pieejamību iedzīvotājiem visos pagastos un pilsētā. Darbība ir sadalīta četrās struktūrās - Stopiņu pagasts, Ropažu pagasts, Garkalnes pagasts un Vangažu pilsēta, atbilstoši Bāriņtiesu likuma 2. panta 4. punktam, kas noteic, ka, veidojot bāriņtiesu, pašvaldības dome nodrošina, lai visiem attiecīgās pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotājiem bāriņtiesa būtu pēc iespējas ērti pieejama. Bāriņtiesas darbība nodrošināma visos novada pagastos un novada pilsētās. Pamatojoties uz Bāriņtiesu likuma 2. panta otro daļu novados, kuros nav teritoriālā iedalījuma vienību, bāriņtiesa Civillikumā noteiktajos gadījumos sniedz palīdzību mantojuma lietu kārtošanā, gādā par mantojuma apsardzību, kā arī izdara apliecinājumus un pilda citus šā likuma 61. pantā norādītos uzdevumus Ropažu novadā. Ņemot vērā esošo iedzīvotāju skaitu un darījumu vispusīgumu, proti, darījumu apmērs, summas, pušu deklarētās dzīvesvietas, uzņēmumu un fizisko personu savstarpējie darījumi, laulību līgumi, uztura līgumi, universālpilnvaras, mantojuma lietas un cita veida darījumi, ir tie ko bāriņtiesa nav tiesīga veikt, līdz ar ko Ropažu novada bāriņtiesa nespēj nodrošināt iedzīvotāju vajadzības tādā apmērā un apjomā, kā tās iedzīvotājiem ir nepieciešamas".
Tieslietu ministrija sadarbībā ar Latvijas Zvērinātu notāru padomi ir izvērtējusi Ropažu novada pašvaldības priekšlikumu un ir secināts, ka zvērināta notāra amata vietas izveide Ropažu novadā ir atbalstāma.
Attiecībā uz Ropažu novadu prognozējami ne mazāk pozitīvi rezultāti, kā uz iepriekšējos gados Pierīgā izveidotām jaunām zvērināta notāra amata vietām, jo arī šajā apdzīvotajā vietā ir vērojams līdzīgs potenciāls. Salīdzinājumā Ādažu novadā ir 22 759 iedzīvotāji un Olaines pilsētā ir 10 062 iedzīvotāji, savukārt Ikšķiles novadā ir 7473 iedzīvotāji un Mārupes novadā ir 36 066 iedzīvotāji, bet Ropažu novadā – 34 267 iedzīvotāji[3]. Visās šajās apdzīvotajās vietās ir līdzīga saimnieciskās darbības aktivitāte. Ropažu novada bāriņtiesa līdz šo noteikumu izstrādes brīdim ir jau veikusi vairāk kā 700 notariālās darbības. Turklāt līdzšinējā zvērināta notāra prakse no Rīgas netālajos Ādažos, Baložos, Olainē, Mārupē, Piņķos un Ikšķilē parāda, ka notariālās palīdzības pieejamība Pierīgas reģionā ir nozīmīga un zvērināts notārs var izveidot un uzturēt šajās teritorijās praksi.
Svarīgi norādīt, ka šā gada oktobra beigās tika rīkots zvērinātu notāru eksāmens, līdz ar ko būs iespējams zvērināta notāra amata pretendentus iecelt zvērināta notāra amatā praktizēšanai vakantajās amata vietās. Turklāt nākamo zvērināta notāra eksāmenu paredzēts izsludināt jau nākamā gada pavasarī, lai rastu iespēju aizpildīt visas vakantās zvērināta notāra amata vietas.
[1] https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__NBB__NBA/NBA041/table/tableViewLayout1/
https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__NBB__NBA/NBA031/table/tableViewLayout1/
[2] turpat.
[3] https://stat.gov.lv/lv/dinamiskais-grafiks/galv-iedzivotaju-skaits-novados
Attiecīgi Latvijas Zvērinātu notāru padome ir vērsusies Tieslietu ministrijā ar lūgumu izdarīt grozījumus noteikumos Nr. 230 un noteikt papildu zvērināta notāra amata vietas Rīgas pilsētā.
Arī Pierīgas reģionā ir ļoti augsta ekonomiskā aktivitāte[2]. 2019. gadā jaunas zvērināta notāra amata vietas tika izveidotas citās Pierīgas reģiona vietās - Ādažos, Baložos un Olainē, 2021. gadā - Mārupē, Piņķos un Ikšķilē. Vērtējot konkrēto zvērinātu notāru darbības rādītājus un saņemot pašvaldību, to iedzīvotāju atsauksmes, viennozīmīgi atzīstams, ka šis lēmums par amata vietu izveidi Pierīgas teritorijās bija pareizs un iesāktā prakse ir turpināma attiecībā uz citām Pierīgas reģiona apdzīvotajām vietām.
Ropažu novada pašvaldība ir aicinājusi Tieslietu ministriju apsvērt iespēju izveidot zvērināta notāra amata vietu un nodrošināt zvērināta notāra pakalpojumu pieejamību Ropažu novadā, jo bāriņtiesas jomā sniegtie apliecinājuma pakalpojumi nespēj nodrošināt visas iedzīvotāju un uzņēmumu vajadzības tādā apjomā, kā zvērināts notārs. Ropažu novada pašvaldība priekšlikumu pamatojusi arī ar to, ka "novads attīstās un strauji pieaug iedzīvotāju skaits, aizvien pieprasītāka kļūst notāra pieejamība ar visu pakalpojumu klāstu - būt valsts pārstāvim privāttiesiskās attiecībās starp personām, veicot publiski ticamus ierakstus, kuriem ir pierādījuma spēks. Ropažu novada bāriņtiesa ir pašvaldības izveidota aizbildnības un aizgādnības iestāde un tās darbības teritorija ir attiecīgās pašvaldības administratīvā teritorija, kuras primārais uzdevums saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 11. punktu ir "īstenot bērnu un aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību" jeb bāriņtiesas funkciju realizēšana. Ropažu novada bāriņtiesa pēc administratīvi teritoriālās reformas saglabāja daļēji decentralizētu struktūru saglabājot pēc iespējas maksimālu pieejamību iedzīvotājiem visos pagastos un pilsētā. Darbība ir sadalīta četrās struktūrās - Stopiņu pagasts, Ropažu pagasts, Garkalnes pagasts un Vangažu pilsēta, atbilstoši Bāriņtiesu likuma 2. panta 4. punktam, kas noteic, ka, veidojot bāriņtiesu, pašvaldības dome nodrošina, lai visiem attiecīgās pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotājiem bāriņtiesa būtu pēc iespējas ērti pieejama. Bāriņtiesas darbība nodrošināma visos novada pagastos un novada pilsētās. Pamatojoties uz Bāriņtiesu likuma 2. panta otro daļu novados, kuros nav teritoriālā iedalījuma vienību, bāriņtiesa Civillikumā noteiktajos gadījumos sniedz palīdzību mantojuma lietu kārtošanā, gādā par mantojuma apsardzību, kā arī izdara apliecinājumus un pilda citus šā likuma 61. pantā norādītos uzdevumus Ropažu novadā. Ņemot vērā esošo iedzīvotāju skaitu un darījumu vispusīgumu, proti, darījumu apmērs, summas, pušu deklarētās dzīvesvietas, uzņēmumu un fizisko personu savstarpējie darījumi, laulību līgumi, uztura līgumi, universālpilnvaras, mantojuma lietas un cita veida darījumi, ir tie ko bāriņtiesa nav tiesīga veikt, līdz ar ko Ropažu novada bāriņtiesa nespēj nodrošināt iedzīvotāju vajadzības tādā apmērā un apjomā, kā tās iedzīvotājiem ir nepieciešamas".
Tieslietu ministrija sadarbībā ar Latvijas Zvērinātu notāru padomi ir izvērtējusi Ropažu novada pašvaldības priekšlikumu un ir secināts, ka zvērināta notāra amata vietas izveide Ropažu novadā ir atbalstāma.
Attiecībā uz Ropažu novadu prognozējami ne mazāk pozitīvi rezultāti, kā uz iepriekšējos gados Pierīgā izveidotām jaunām zvērināta notāra amata vietām, jo arī šajā apdzīvotajā vietā ir vērojams līdzīgs potenciāls. Salīdzinājumā Ādažu novadā ir 22 759 iedzīvotāji un Olaines pilsētā ir 10 062 iedzīvotāji, savukārt Ikšķiles novadā ir 7473 iedzīvotāji un Mārupes novadā ir 36 066 iedzīvotāji, bet Ropažu novadā – 34 267 iedzīvotāji[3]. Visās šajās apdzīvotajās vietās ir līdzīga saimnieciskās darbības aktivitāte. Ropažu novada bāriņtiesa līdz šo noteikumu izstrādes brīdim ir jau veikusi vairāk kā 700 notariālās darbības. Turklāt līdzšinējā zvērināta notāra prakse no Rīgas netālajos Ādažos, Baložos, Olainē, Mārupē, Piņķos un Ikšķilē parāda, ka notariālās palīdzības pieejamība Pierīgas reģionā ir nozīmīga un zvērināts notārs var izveidot un uzturēt šajās teritorijās praksi.
Svarīgi norādīt, ka šā gada oktobra beigās tika rīkots zvērinātu notāru eksāmens, līdz ar ko būs iespējams zvērināta notāra amata pretendentus iecelt zvērināta notāra amatā praktizēšanai vakantajās amata vietās. Turklāt nākamo zvērināta notāra eksāmenu paredzēts izsludināt jau nākamā gada pavasarī, lai rastu iespēju aizpildīt visas vakantās zvērināta notāra amata vietas.
[1] https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__NBB__NBA/NBA041/table/tableViewLayout1/
https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__NBB__NBA/NBA031/table/tableViewLayout1/
[2] turpat.
[3] https://stat.gov.lv/lv/dinamiskais-grafiks/galv-iedzivotaju-skaits-novados
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz izveidot jaunas zvērināta notāra amata vietas Rīgas pilsētā un Pierīgas reģionā, proti, Rīgas apgabaltiesas teritorijā izveidot sešas jaunas amata vietas – piecas Rīgā un vienu amata vietu - Ropažu novadā (visās teritoriālā iedalījuma vienībās). Tādējādi tiek atrisināta šajās teritorijās konstatētā problēma attiecībā uz zvērinātu notāru pieejamības nodrošināšanu.
Tāpat arī Latvijas Zvērinātu notāru padomes un Ropažu novada pašvaldības viedoklis ir izvērtēts un ņemts vērā pilnībā, atspoguļojot to noteikumu projektā un anotācijas aprakstā.
Tāpat arī Latvijas Zvērinātu notāru padomes un Ropažu novada pašvaldības viedoklis ir izvērtēts un ņemts vērā pilnībā, atspoguļojot to noteikumu projektā un anotācijas aprakstā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ikviena fiziska persona, kura vēlēsies saņemt zvērināta notāra palīdzību.
Ietekmes apraksts
Minētajiem sabiedrības locekļiem būs iespēja saņemt zvērināta notāra palīdzību Latvijas Republikas teritorijā, kurā līdz noteikumu projektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanas dienai tas nav bijis iespējams, t.i., Ropažu novadā, kā arī Rīgā tiks nodrošinātas vairāk zvērinātu notāru prakses vietas.
Juridiskās personas
- Ikviena juridiska persona, kura vēlēsies saņemt zvērināta notāra palīdzību.
Ietekmes apraksts
Minētajiem sabiedrības locekļiem būs iespēja saņemt zvērināta notāra palīdzību Latvijas Republikas teritorijā, kurā līdz noteikumu projektā noteiktā regulējuma spēkā stāšanas dienai tas nav bijis iespējams, t.i., Ropažu novadā, kā arī Rīgā tiks nodrošinātas vairāk zvērinātu notāru prakses vietas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā to, ka Notariāta likums skaidri noteic kritērijus, pamatojoties uz kuriem nosakāmas zvērināta notāra amata vietas, nevienas institūcijas viedoklis to ietekmēt nevar un attiecīgi sabiedrības līdzdalību veikt nav nepieciešams. Turklāt priekšlikumu par zvērināta notāra amata vietas izveidi Ropažu novadā ir iniciējusi pati Ropažu novada pašvaldība.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- zvērināti notāri
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi