Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-3326: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par svešvalodas centralizētā eksāmena vispārējās vidējās izglītības programmā aizstāšanu ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Noteikumi par svešvalodas centralizētā eksāmena vispārējās vidējās izglītības programmā aizstāšanu ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā” (turpmāk - projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4.panta 12.punkta deleģējumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā svešvalodas centralizēto eksāmenu vispārējās vidējās izglītības programmā (turpmāk – svešvalodas eksāmens) aizstāj ar starptautiskas testēšanas institūcijas (turpmāk - institūcija) pārbaudījumu svešvalodā (turpmāk - pārbaudījums), apstiprināt institūciju sarakstu, kā arī noteikt šo institūciju izdotajos dokumentos norādīto pārbaudījumu vērtējuma atbilstību svešvalodas centralizētā eksāmena vērtējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz ir spēkā Ministra kabineta 2015.gada 29.septembra noteikumi Nr. 543 “Noteikumi par svešvalodas centralizētā eksāmena vispārējās vidējās izglītības   programmā aizstāšanu ar starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 543).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 543 būtu izdarāmi vairāki grozījumi, ņemot vērā sekojošas izmaiņas svešvalodas centralizētā eksāmena norises nodrošināšanā sākot ar 2022./2023.mācību gadu.

Līdz 2021./2022. mācību gadam vidējās izglītības pakāpē izglītojamajiem bija noteikts viena līmeņa centralizētais eksāmens svešvalodā, kura rezultātus varēja pielīdzināt trim valodas prasmju līmeņiem  (B1 – B2 – C1). 2022./2023. mācību gadā noslēdzas trīs mācību gadu pārejas periods, kurā tiek ieviests projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” ietvaros pilnveidotais mācību saturs un mācīšanās pieeja. Līdztekus izmaiņām mācību saturā 2022./2023. mācību gadā tiek ieviesta jaunā eksaminācijas sistēma, kas paredz, ka skolēns var izvēlēties kārtot svešvalodas eksāmenu optimālajā vai augstākajā mācību satura apguves līmenī.

No 2022./2023. mācību gada tiek būtiski papildināta Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmas (turpmāk - informācijas sistēma) funkcionalitāte, kurā paredzēts nodrošināt arī svešvalodas eksāmena aizstāšanas dokumentu apriti.

Nepieciešams arī papildināt un precizēt Noteikumu Nr. 543 pielikumā esošo institūciju sarakstu, ar kuru pārbaudījumu var aizstāt svešvalodas eksāmenu.


Ņemot vērā minēto, būtu nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Noteikumos Nr.543. Taču ir identificēts, ka grozījumu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo Noteikumu Nr.543 normu apjoma, tāpēc saskaņā ar Ministra kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140. punktu tiek veidots jauns noteikumu projekts.
Risinājuma apraksts
Valsts pārbaudes darbi par vispārējās vidējās izglītības ieguvi ir noteikti Ministru kabineta 2019.gada 3.septembra noteikumos Nr.416 „Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem” (Noteikumi Nr.416). Viens no obligātajiem valsts pārbaudījumiem ir svešvalodas eksāmens, kura satura izstrāde un norises kārtība noteikta Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumos Nr.398 „ Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību”. Noteikumos Nr. 416 noteikts, ka no 2022./2023. mācību gada izglītojamais var izvēlēties kārtot svešvalodas eksāmenu optimālajā vai augstākajā mācību satura apguves līmenī.

Izglītojamie vidējās izglītības pakāpē izvēlas kārtot institūcijas svešvalodas pārbaudījumu, kas ir starptautiski atzīts un kurā iegūto vērtējumu kā atlases kritēriju var izmantot, turpinot izglītību ārvalstīs. Gan Noteikumos Nr. 416 noteiktais svešvalodas eksāmens, gan institūcijas pārbaudījums pārbauda valodas prasmes atbilstoši Eiropas Padomes izdotajās Eiropas kopīgajās pamatnostādnēs valodu apguvei noteiktajiem valodu apguves līmeņiem un atbilst savstarpēji salīdzināmām mācību programmām.

Projekts nosaka institūciju sarakstu un to pārbaudījumus, ar kuriem var aizstāt svešvalodas eksāmenu. Projekta pielikumā ir iekļauti tikai to institūciju pārbaudījumi, kuri pārbauda valodas prasmes saskaņā ar Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei, atbilst savstarpēji salīdzināmām mācību programmām un atbilst vienādām kvalitātes prasībām. Ņemot vērā, ka Noteikumi Nr.416 nosaka izglītojamam atšķirīgus sasniedzamos rezultātus svešvalodā katrā mācību satura apguves līmenī, projekts paredz diferencēt arī minimālās prasības svešvalodas eksāmenu aizstāšanai ar institūciju pārbaudījumu, proti, optimālā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu var aizstāt, ja institūcijas pārbaudījuma rezultāti ir pielīdzināti Eiropas kopīgajās pamatnostādnēs valodu apguvei noteiktajiem valodu prasmes līmeņiem un nav zemāki par B2 līmeni, savukārt augstākā mācību satura apguves līmeņa eksāmenu  - C1 līmeni. Tā kā Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 398 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību” 35.punkts nosaka, ka izglītojamais ne vēlāk kā astoņas nedēļas pirms eksāmena norises dienas informācijas sistēmā pievieno attiecīgā mācību priekšmeta eksāmena piekļuves materiālus un ka izglītojamais eksāmenu drīkst kārtot, ja vērtējums par piekļuves materiāliem nav zemāks par četrām ballēm,  tad projekts arī paredz, ka svešvalodas eksāmenu augstākajā līmenī drīkst aizstāt, ja izpildīti šie nosacījumi.

Projekts paredz, ka institūcijas pārbaudījumā iegūtais rezultāts pielīdzināms svešvalodas eksāmena rezultātam, piemērojot attiecīgā valodas prasmes apguves līmeņa procentu robežpunktu statistisko vidējo vērtējumu eksāmenā, kas tiks noteikts pēc 2022./2023. mācību gada eksāmenu rezultātiem un ievadīts informācijas sistēmā. 2022./2023. mācību gadā noteiktais robežpunktu statistiskais vidējais vērtējums tiks piemērots arī turpmākajos mācību gados. Ja institūciju pārbaudījumā iegūtais vērtējums ir augstāks par svešvalodas eksāmena attiecīgā līmeņa prasībām, tā rezultāts tiek izteikts ar 100%.

Atsevišķu institūciju izsniegtajiem dokumentiem par iegūto vērtējumu pārbaudījumā ir noteikts derīguma termiņš divi gadi. Līdz ar to projekts nosaka, ka svešvalodu eksāmenu izglītojamais var aizstāt ar institūcijas pārbaudījumu, kas nokārtots vispārējās vidējās izglītības apguves laikā.

Projekts nosaka kārtību, kādā izglītojamais informē savas izglītības iestādes vadītāju un izglītības iestādes vadītājs pieņem lēmumu par svešvalodas eksāmena aizstāšanu. Kā apliecinājumu, ka izglītojamais ir nokārtojis institūcijas pārbaudījumu svešvalodā, projekts nosaka izglītojamā pienākumu iesniegt izglītības iestādes vadītājam dokumentu par iegūto vērtējumu institūcijas pārbaudījumā.

Tā kā tiek īstenota informācijas sistēmas funkcionalitātes pilnveide, tad izglītības iestādēm nebūs skolēnu iesniegtie institūciju dokumenti jāsūta pārbaudei uz Valsts izglītības satura centru (turpmāk - VISC), bet dokumentu pielīdzināšana notiks informācijas sistēmā, tā mazinot izglītības iestāžu un VISC administratīvo slogu. VISC, saņemot informācijas sistēmā izglītības iestādes pieteikumu,  pārbaudīs dokumentā norādītās informācijas autentiskumu un informācijas sistēmā sniegs atzinumu par dokumenta pārbaudes rezultātiem.

Projekts nosaka institūciju sarakstu un to pārbaudījumus, ar kuriem var aizstāt svešvalodas eksāmenu. Salīdzinot ar spēkā esošajiem Noteikumiem Nr. 543, projekta pielikums ir papildināts ar  PTE Academic (Pearson Test of English) pārbaudījumu, pamatojoties uz institūcijas iesniegumu. Projekta pielikumā precizēti institūciju pārbaudījumu nosaukumi: Pearson Test of English General nosaukums mainīts uz Pearson English International Certificate, precizēti Kembridžas angļu valodas eksāmenu nosaukumi. Precizētās prasības Gētes institūta vācu valodas eksāmeniem - B2 un C2 līmeņos kārtotājiem ir iespēja kārtot eksāmenu atsevišķos moduļos, un, lai aizstātu centralizēto eksāmenu, jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem četriem moduļiem. Precizētas prasības arī TestDaF vācu valodas pārbaudījumam, kurš aptver B2 un C1 līmeņus. Institūcijas sertifikātā par sekmīgi nokārtoto TestDaF pārbaudījumu tiek norādīts katrā daļā sasniegtais līmenis (3., 4. vai 5. līmenis), nenorādot kopējo vērtējumu. Lai aizstātu augstākā līmeņa vācu valodas eksāmenu, izglītojamam jānokārto TestDaF katra pārbaudījuma daļa vismaz 4. līmenī, kas atbilst C1 līmenim. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie, kuriem jākārto valsts noteiktais svešvalodas eksāmens un kuri vēlas to aizstāt ar institūcijas pārbaudījumu; augstākās izglītības iestādes.
Ietekmes apraksts


 
Juridiskās personas
  • Valsts izglītības satura centrs un izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās vidējās izglītības programmas vai profesionālās vidējās izglītības un arodizglītības programmas.
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Valsts izglītības satura centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ja līdz sabiedrības līdzdalības procesa beigām tiks saņemti sabiedrības pārstāvju viedokļi, tad attiecīgi tie tiks vērtēti noteikumu projekta saskaņošanas procesā un attiecīgi tiks precizēts noteikumu projekts un tā anotācija pirms noteikumu projekta iesniegšanas izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts izglītības satura centrs, vispārējās vidējās izglītības iestādes, profesionālās izglītības iestādes, augstākās izglītības iestādes.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ir pilnvērtīgi un vispusīgi izvērtēta un atbilst bērna labākajām interesēm.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi